اخبار استانی

کسب رتبه نخست کشوری توسط صنعتگر فردوسی

شبنم زاده رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری فردوس گفت: با توجه به برگزاری اولین همایش گوهر سنگ ایران به میزبانی مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای کل کشور، جواد محمد زاده، صنعتگر رشته گوهر تراشی شهرستان فردوس در رشته دامله توانست رتبه نخست کشوری را از آن خود کند.

راه آهن و پرواز، ۲ چالش بزرگ خراسان جنوبی است

مدیرکل حج و زیارت استان با اشاره به اینکه راه آهن و پروازهای فرودگاه بیرجند از چالش ها و مهمترین مشکلات خراسان جنوبی است، گفت: برخی از مدیران به خاطر کمبود پرواز از سفر به خراسان جنوبی خودداری می کنند. نوفرستی در جلسه تبیین نظام مسائل شناسی خراسان جنوبی اظهار کرد: در بسیج کارهای روی زمین مانده شناسایی و تکمیل می شود. وی در ادامه گفت: ۱۹ قشر در بسیج با همراهی هیئت های اندیشه ورز برای حل مشکلات مردم در حال فعالیت هستند و امیدواریم شاهد افزایش همدلی ها باشیم. وی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی همواره پای کار هستند، افزود اکنون که زمینه همدلی به وجود آمده است امیدواریم به یک نتیجه واحد برسیم و از این فرصت به وجود آمده به خوبی برای حل مشکلات مردم استان استفاده کنیم. نوفرستی در خصوص مطالبه مردم استان در زمینه راه آهن عنوان کرد: این موضوع بسیار اهمیت دارد و مسئله اساسی است که می تواند سبب توسعه و پیشرفت استان شود و یک بحث جدی است. مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: بحث پروازهای استان خراسان جنوبی نیز یکی دیگر از مشکلات مهم استان است که سبب عدم حضور برخی از مدیران در استان می شود و امیدواریم شاهد حل این مشکل در استان باشیم.

مردم از سفر به سمت مرزهای عراق خودداری کنند

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به اعلام رسمی ستاد اربعین مبنی بر بسته بودن مرزهای کشور عراق، مردم از عزیمت به سمت این مرزها خودداری کنند. نوفرستی اضافه کرد: زائرانی که از استان خراسان جنوبی در کشور عراق هستند هر چه زودتر سفر زیارتی خود را به پایان برسانند تا زمینه برای ورود سایر زائران به این کشور فراهم ‌شود. وی اظهار کرد: هم استانی‌هایی که تاکنون سفر خودشان را آغاز نکردند و برای روز اربعین برنامه‌ریزی داشتند در عراق باشند، تا اطلاع ثانوی به سمت مرزهای کشور عراق نروند. مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: بعضی از هم استانی‌ها در شهرهای اهواز، اصفهان و قم مستقر هستند که درخواست داریم اگر وضعیت مرز مشخص نشد به استان برگردند.

فقط ۱۵ درصد تسهیلات اشتغال کمیته امداد از ابتدای سال از سوی بانک ها پرداخت شده است

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه تعهد این نهاد امسال پرداخت ۴۱۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال است، گفت: از ابتدای امسال ۱۵ درصد تسهیلات اشتغال از سوی بانک ها پرداخت شده که نیاز است بانک‌ها برای تحقق تعهد اشتغال، در روند پرداخت‌ها همراهی بیشتری داشته باشد. محمد عرب گفت: تعهدات اشتغال این نهاد امسال، ۸ هزار و ۱۹۲ فرصت شغلی است که بانک‌ها باید در پرداخت تسهیلات این مشاغل بیشتر همکاری کند. وی افزود: تاکنون ۱۵ درصد این تعهدات را بانک‌ها پرداخت کرده، اما چون آن‌ها هم در زمینه اعتباری مشکل دارد پرداخت‌ها با مشکل مواجه شده که تلاش می‌کنیم تا پایان سال بتوانیم تعهدی که به دولت داده ایم در خراسان جنوبی به مرحله اجرا برسانیم. مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۹۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال از سوی بانک ها، منابع داخلی و تبصره ۱۸ به خانواده‌های نیازمند پرداخت شده که در این راستا هزار و ۵۳۲ فرصت شغلی ایجاد شده است. عرب با اشاره به این که این فرصت‌های شغلی بیشتر در رابطه با مشاغل خانگی و خرد بوده و بیشترین تسهیلات هم مربوط به بیرجند و درمیان است، افزود: سقف تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان و برای فعالیت‌های دانش بنیان تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

گَرد رکود بر بازار اجاره مسکن نشسته است

خبرنگاران جوان- با شروع سال تحصیلی جدید، آمار مراجعه کنندگان برای اجاره مسکن در خراسان جنوبی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در ارتباط با بازار اجاره مسکن در خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم اکثر مستأجران جا به جا شده و توانسته اند خانه اجاره کنند. اربابی افزود: آمار مراجعه کنندگان برای اجاره مسکن نسبت به ۳ ماه گذشته،کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته و هم اکنون راکد است. وی بیان کرد: سقف قیمت اجاره‌ خانه در شمال شهر بیرجند از ۵۰۰ تا یک میلیون تومان و در جنوب شهر نیز میانگین ۴ میلیون تومان است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند با بیان اینکه ۸۰ درصد از موجران بخشنامه دولت در خصوص نرخ مصوب اجاره بها (۲۰ درصد افزایش) را رعایت نمی‌کنند، ادامه داد: بازار مسکن تابع سایر بازار‌ها است برخی موجران تقاضای افزایش کرایه خانه‌ها را دارند، اما تا پایان امسال افزایشی در این زمینه نخواهیم داشت و تمدید قرارداد‌ها بر اساس همان ۲۰ درصد مصوب است. وی گفت: هر چند مبلغ اجاره بها برای خیلی از خانواده‌ها سنگین است، اما در خراسان جنوبی بیش از سایر نقاط موجران با مستأجران مراعات می‌کنند و در زمینه ارزانی مسکن، بعد از شهر یاسوج در رتبه دوم قرار داریم.

دو مدال خوش رنگ سهم خراسان جنوبی از مسابقات کشوری

فارس- ورزشکاران شایسته و زبده خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور مدال‌های خوش رنگی را برای استان به ارمغان آوردند. در مسابقات موتورسواری کراس قهرمانی کشور سعید قربان زاده از خراسان جنوبی با گردن‌آویز نقره بر سکوی دوم رقابت‌های کلاس ۲۵۰ سی‌سی‌ پیشکسوتان ایستاد. در این دوره از مسابقات قریب ‌به ۲۰۰ موتورکراس‌ برتر استان های کشور به میزبانی اصفهان به رقابت پرداختند. پرونده بیست و پنجمین دوره مسابقات مچ اندازی قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی اعزامی به رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ ترکیه با معرفی برترین‌ها در شهرستان نیشابور خراسان‌رضوی بسته شد. در این ماراتن ملی ۳۰۰ مچ انداز (دو بخش دست چپ و راست)خوشنام کشور در ۵ رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان برای پوشیدن تیم ملی به رقابت پرداختند. محمدرضا رمضانی از خراسان جنوبی در وزن ۱۱۰ کیلوگرم بخش دست چپ بزرگسالان بیست‌و پنجمین دوره مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی با کسب نشان طلا بر سکوی نخست ایستاد، خلیل‌زاده و الهی نیا نیز مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند.

شهرستان های نارنجی کرونایی در خراسان جنوبی کاهش یافت

صداوسیما- تعداد شهرستان های نارنجی خراسان جنوبی از ۴ به ۲ شهرستان کاهش یافت. بر اساس آخرین به روزرسانی نقشه کرونایی کشور، با تغییر رنگ شهرستان بیرجند و نهبندان از نارنجی به زرد، تنها دو شهرستان سرایان و فردوس در نقشه کرونایی استان نارنجی رنگ (پرخطر) است. سایر شهرستان های خراسان جنوبی (بیرجند، نهبندان، طبس، درمیان، خوسف، سربیشه، بشرویه، قائنات و زیرکوه) در وضعیت زرد یا نسبتا پرخطر قرار دارد. در خراسان جنوبی هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز و آبی وجود ندارد.

کمبود فضای آموزشی معضلی در حوزه آموزش و پرورش خراسان جنوبی است

تسنیم- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: کمبود کلاس درس در استان مشکل امروز و دیروز نیست، چندین سال است که ما درگیر معضلی به نام کمبود فضای آموزشی هستیم.موسوی‌نژاد، با بیان اینکه استاندارد سرانه آموزشی برای هر دانش‌آموز ۸.۳۹ درصد است که این رقم در کشور ۵.۲۲، در استان ۶ و نیم و در بیرجند ۴ و نیم مترمربع است، گفت: استان خراسان جنوبی حدود ۱۸۰ هزار دانش‌آموز دارد که در ۱۰ هزار کلاس درس و ۳ هزار آموزشگاه درس می‌خوانند.وی بیان کرد: هم اکنون ۱۰۰ کلاس کمبود داریم که به جز کلاس‌های تخریبی، تمامی فضاها را به فضای آموزشی تبدیل کردیم. وی اظهار کرد: بیشتر این کلاس ها در بیرجند، شمال شهر، مسکن مهر و روستاهای حاشیه شهر است.

توزیع ۱۵۰ بسته حمایتی بین دانش آموزان نیازمند بیرجندی

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند گفت: ۱۵۰ بسته غذایی، بهداشتی و همچنین لوازم‌التحریر بین دانش آموزان نیازمند بیرجندی توزیع شد. ذاکریان، با اشاره به اینکه ارزش ریالی این بسته ها ۲۵ میلیون تومان برآورد شده است، گفت: تمامی بسته ها بین اهالی و دانش آموزان روستاهای زمان آباد، خونیک، تنگل علی بیک و حلوایی شهرستان بیرجند توزیع شده است.

تکمیل پروژه فاضلاب بیرجند در گام آخر

ایرنا- یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی تصویب ۲۵ میلیارد تومان برای توسعه و تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند بود که با اجرای ۱۵ کیلومتر شبکه در یک سال گذشته پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۹۳ درصد رسید. اجرای پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب و اتصال واحدهای مسکونی به شبکه از مطالبات مردم منطقه است که در برنامه‌های اجرایی استان و دستگاه متولی قرار دارد. بنابر اعلام آب و فاضلاب خراسان جنوبی؛ مدول اول تصفیه خانه فاضلاب بیرجند با ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز که جمعیت ۶۵ هزار نفر را تحت پوشش دارد از سال ۸۴ وارد مدار بهره‌برداری شده است. اوایل دهه ۹۰ بود که مسئولان امور آب و فاضلاب، به دلیل نهایی شدن ظرفیت تصفیه خانه قدیمی بیرجند، ایجاد مدول دوم تصفیه خانه فاصلاب را برای این شهر لازم و ضروری دانستند، چراکه مدول اول تصفیه خانه فاضلاب بیرجند مربوط به سال ۷۸ و متناسب با جمعیت همان زمان و معادل ۶۵ هزار نفر طراحی شده بود. پاییز سال ۹۲ بود که بانک اکو دومین سرمایه‌گذاری در طرح‌های آب و فاضلاب کشور را در خراسان جنوبی انجام داد و پس از مبادله تفاهم‌نامه، از اوایل سال ۹۳ مرحله اجرایی طرح آغاز شد و مدت زمان اجرای آن پایان سال ۹۶ اعلام شده بود. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند، با جدیدترین روش‌ها و برابری با استانداردهای جهانی در حال احداث است بطوری‌که در کمتر از هشت ساعت عملیات تصفیه را انجام می‌دهد، در این نوع تصفیه هیچ بویی منتشر نمی‌شود، در حالیکه در مدول اول تصفیه خانه که از روش برکه ثبتی استفاده شده فاضلاب ۳۵ روز برای تصفیه در برکه باقی‌مانده و سبب ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. بر این اساس، طرح مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر بیرجند نخستین طرح عمرانی برخوردار از منابع مالی بین‌المللی در سطح خراسان جنوبی است که دارای ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز یا ۲۵۰ لیتر برثانیه است که ۱۴۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

علت تاخیر در مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب چه بود؟

پروژه در حال اجرا بود که از سال ۹۷ به علت تغییرات قیمتی، روند اجرایی آن دچار مشکلاتی شد، همچنین ۱۷ میلیون یورو اعتبار اولیه به پایان رسید و پولی برای ادامه کار وجود نداشت، اما با پیگیری‌های انجام شده، حدود ۶ میلیون یوروی دیگر توسط شورای اقتصاد برای این پروژه اختصاص داده شد که این مبلغ به عنوان قسط دوم در سال ۹۷ ، به حساب پروژه واریز شد.در همین زمان بود که مدیر آبفای وقت اعلام کرد، امیدواریم در صورت تامین تمامی کالاهای مورد نیاز، بهره‌برداری از فرایند تصفیه در تصفیه خانه فاضلاب بیرجند تا پایان نیمه اول سال ۹۹، به سرانجام برسد اما این اتفاق نیفتاد.شهریورماه سال گذشته رئیس جمهور در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی سفر کرد، سفری که ۱۰۰ نوع مصوبه داشت و تصویب ۱۱۰ هزار و ۷۲۵ میلیارد ریال اعتبار، تسهیلات و سرمایه‌گذاری رهاورد آن بوده است.یکی از نتایج سفر رئیس جمهور به این استان تصویب ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاضلاب بیرجند بود که از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و پنج میلیارد ریال توسط وزارت نفت و بقیه اعتبار مورد نظر از محل فروش پساب تامین خواهد شد.و اما سید “صولت مرتضوی” معاون اجرایی رئیس جمهور هم که خرداد امسال برای رصد میدانی اجرای مصوبات سفر استانی دولت به خراسان جنوبی آمده بود، از طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند بازدید کرد.

تکمیل پروژه فاضلاب بیرجند در گام آخر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این بازدید گفت: در یک سال اخیر با تزریق ۱۹ میلیارد تومان این اعتبار، روند اجرایی پروژه سرعت گرفته و بیش از ۱۵ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا شد که پیشرفت فیزیکی شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب بیرجند را بیش از ۹۳ درصد رساند.حسین امامی افزود: این پروژه در مرحله پیش راه‌اندازی و آزمایشی قرار گرفته است به گونه‌ای که بیش از ۹۰ درصد فاضلاب تولیدی توسط مجموعه جدید در حال تصفیه است و با استانداردهای مطلوب زیست محیطی، پساب آن از تصفیه‌خانه خارج می‌شود.

تامین تجهیزات تصفیه‌خانه فاضلاب از تولیدات داخلی

وی همچنین با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند جزو تصفیه‌خانه‌های پیشرفته کشور محسوب می‌شود افزود: از کل تجهیزات مورد نیاز این تصفیه‌خانه فقط سه میلیون یورو خرید خارجی است و بقیه تجهیزات از تولیدات داخلی خریداری شده است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح فاضلاب بیرجند از سال ۹۴ آغاز شد و در مرحله پیش راه‌اندازی قرار دارد که خط انتقال آن ۱۰۰ درصد اجرا شده است.وی با اشاره به نصب ابزار دقیق تصفیه‌خانه به عنوان آخرین تجهیزات مورد نیاز در خرداد امسال گفت: برخورداری کل شهر بیرجند از شبکه فاضلاب، کاهش بوی تصفیه‌خانه با ارتقای مدول اول و افزایش ظرفیت دو مدول به ۴۰۰ لیتر و استفاده از پساب در معادن و شهرک صنعتی خوسف از اهداف راه‌اندازی مدول دوم این تصفیه‌خانه است.امامی ادامه داد: به دنبال این هستیم که پساب را جایگزین چاه‌های شرب استفاده شده در بخش کشاورزی به میزان چهار میلیون مترمکعب کنیم.وی گفت: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند با اعتبار ارزی معادل ۷۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری آزمایشی رسیده است و بحث بوی بد فاضلاب و معضلات روستاهای اطراف رفع شده است.مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: برنامه ارتقای مدول یک را در برنامه داریم و به صورت ریشه‌ای معضلات تصفیه خانه رفع می‌شود

تکمیل پروژه فاضلاب بیرجند

در پنجمین روز هفته دولت امسال هشت کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که در این مراسم مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی اعلام کرد: برای اتمام این پروژه به اجرای ۴۰ کیلومتر شبکه نیاز است که در صورت همکاری شهرداری تا هفته دولت سال آینده به اتمام می‌رسد تا معضل دفع فاضلاب در این شهر رفع شود.

اجرای ۴۶۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: ۴۶۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در بیرجند از مجموع ۵۰۰ کیلومتر اجرا شده‌ است. وی اظهار کرد: در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های فاضلاب شهرهای سربیشه، بیرجند و فردوس مصوب شده که از این مقدار ۶۰ میلیارد تومان برای طرح فاضلاب سربیشه، ۶۰ میلیارد تومان برای طرح فاضلاب فردوس و ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح فاضلاب شهر بیرجند مصوب شد.امامی تصریح کرد: درهمین راستا در شهر فردوس پیمانکار اجرایی برای پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب بکارگیری شده و حدود ۱۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در یک سال اخیر اجرا شده است و در شهر سربیشه نیز با توجه به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۳ درصدی شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب قرار داد. وی افزود: احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر سربیشه با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال منعقد و وارد فاز اجرایی شده که پیش‌بینی می شود ظرف مدت ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد.

برگزاری یادواره سردار شهید محمود کاوه در بیرجند

یادواره سردار شهید محمود کاوه ۲۷ شهریور برگزار می شود. طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در جلسه برنامه ریزی یادواره سردار شهید محمود کاوه با اشاره به اینکه امنیت، عزت و اقتدار ایران در عرصه‌های بین المللی را مدیون شهدا هستیم و باید همه در مسیر شهدا حرکت کنیم، گفت: برای بزرگداشت یاد و نام سردار شهید محمود کاوه، یادواره‌ای در ۲۷ شهریور با سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری در بیرجند برگزار خواهد شد.

فرسودگی ماشین آلات معدنی، متهم ردیف اول نیمه فعال بودن معادن استان ذکر شد

ایسنا- استاندار با بیان اینکه علیرغم ظرفیت‌های معدنی متأسفانه بخش قابل تأملی از معادن به صورت نیمه فعال و یا غیر فعال است، بیان کرد: در این راستا در اولین سفر استانی هیئت دولت، رئیس جمهور بر فعال سازی ظرفیت‌های معدنی استان برای رونق اقتصادی تأکید کرد. قناعت با بیان اینکه به منظور فعال کردن ظرفیت های این بخش چالش ها و مشکلات معادن استان بررسی شد، گفت: فرسودگی ماشین آلات معدنی از مهم‌ترین علل نیمه فعال بودن بسیاری از معادن مطرح شده بود. عالی ترین مقام دولت در استان با بیان اینکه در حوزه راهسازی نیز ۵۸۰ کیلومتر باند دوم و پروژه راه آهن زاهدان- بیرجند- قاین -یونسی در دست اجراست، گفت: هزار و ۲۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی اجرا نشده نیز در استان وجود دارد. وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد ماشین آلات راهسازی استان عمر طولانی داشته و مستهلک شده اند، ادامه داد: برای اجرای پروژه‌های راهسازی استان در افق ۱۰ ساله نیاز به حدود ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین راهسازی است. استاندار با اشاره به اینکه به منظور تحقق دستور رئیس جمهور و اجرای سند تحول دولت مردمی در راستای چرخش های تحول آفرین و ارتقاء بهره وری، ضرورت بهره گیری از تجهیزات ، ماشین آلات متناسب و به روز در این زمینه از ضروریات بود، تصریح کرد: این ظرفیت در افغانستان مهیا بود ولی متأسفانه گمرگ رسمی ماهیرود با وجود تمامی امکانات و تأسیسات مورد نیاز در فهرست گمرکات مجاز به واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی قرار نداشت.

اخذ مجوز گمرک تخصصی برای مرز رسمی ماهیرود

قناعت تصریح کرد: در همین راستا درخواست مجوز گمرک تخصصی مرز ماهیرود برای واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی را اعلام کردیم که با پیگیری‌های اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و توجه ویژه وزیر اقتصاد توانستیم این مجوز را اخذ کنیم. وی با بیان اینکه تمامی امکانات در گمرک ماهیرود مهیاست و آمادگی ارائه خدمات وجود دارد، خاطرنشان کرد: تجار کشور افغانستان نیز آمادگی لازم برای همکاری در این زمینه را اعلام کرده‌اند؛ اخذ این مجوز، گامی مؤثر برای رونق توسعه و اشتغال استان و کشور خواهد بود.

مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاران اندیشیده شود

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه ظرفیت های خوبی در بخش گردشگری معدنی خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: برای جذب سرمایه گذاران به استان باید مشوق های بسیاری ایجاد کنیم و تنها با راه آهن این مشکل در استان حل نخواهد شد. جرجانی در خصوص صنایع تبدیلی معدن در استان گفت: یکصد طرح در این زمینه تهیه شده است و این موضوع به جذب سرمایه گذار و ایجاد مشوق های لازم در این زمینه در استان است و با راه آهن هم مشکل ما در جهت جذب سرمایه گذاری حل نمی شود. جرجانی با بیان اینکه هزینه برق استان نباید با استان های دیگر برابری کند، ادامه داد: باید قیمت برق در استان کاهش یابد و متاسفانه هزینه جا به جایی معادن استان از هزینه فروش آن بیشتر است. مدیرکل صمت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روی زیرساخت ها هیئت های اندیشه ورز کار کنند، گفت: مشوق های جذب سرمایه گذاران در استان تهیه و ایجاد شود و معافیت های مالیاتی تاثیری روی این موضوع ندارد.

خراسان جنوبی به سمت گردشگری کشاورزی حرکت کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه خراسان جنوبی به سمت گردشگری کشاورزی حرکت کند، گفت: کشورهای مختلف به حوزه گردشگری بخش کشاورزی توجه ویژه دارند و خراسان جنوبی با توجه به داشتن ظرفیت های بسیار در حوزه کشاورزی از این نعمت گردشگری محروم مانده است. جعفری بانک ها فعالیت هایی در حوزه کشاورزی دارد اما از این فعالیت ها کسی اطلاع ندارد و باید ردیف های مختلف بانک ها به مردم اطلاع رسانی شود. وی درخصوص نظام بهره وری آب عنوان کرد: این موضوع در استان بسیار اهمیت دارد تا اجرایی شود و اگر توجه نشود روی معیشت و اقتصاد مردم استان تاثیرگذار خواهد بود و اگر آب نباشد روستاها خالی از سکنه می شود. جعفری با بیان اینکه به نظام بازاریابی و بازاریابی باید توجه شود، گفت: در حوزه گردشگری متاسفانه به بخش کشاورزی در استان هیچ توجهی نشده است در صورتی که در کشورهای دیگر به سمت کشاورزی گردشگری حرکت کرده اند.

مشعل کارخانه قند قهستان درمیان پس از ۹ سال روشن شد

ایسنا- مشعل کارخانه قند قهستان شهرستان درمیان، به صورت آزمایشی پس از ۹ سال روشن شد.
مهدی فرجامی فرد، فرماندار شهرستان درمیان در آیین روشن کردن مشعل کارخانه قند قهستان پس از چندین سال، اظهار کرد: با توجه به اقدامات و برنامه‌های هیئت مدیره جدید، کارخانه قند قهستان بعد از ۹ سال تعطیلی راه اندازی خواهد شد. وی افزود: تلاش‌های بی وقفه هیئت مدیره کارخانه از سال ۹۴ تاکنون باعث شد شاهد روشن شدن مشعل دوگانه یکی از اصلی ترین کوره‌ها در این کارخانه باشیم؛ این مشعل مهندسی معکوس شده که تاکنون توسط کشور آلمان ساخته می‌شد اکنون صفر تا صد آن توسط مهندسان ایرانی بومی سازی شده است. فرماندار شهرستان درمیان ادامه داد: ما به شعار سال که همان تولید، اشتغال آفرینی و دانش بنیان است عمل کرده و اکنون شاهد بهره برداری از یک محصول دانش‌بنیان در کارخانه قند قهستان هستیم. فرجامی فرد با بیان اینکه در هر حال قلب تپنده شهرستان درمیان از دیرباز در حوزه صنایع؛ کارخانه قند قستان بوده است که با راه‌اندازی آن شاهد پیشرفت منطقه خواهیم بود، افزود: از آنجایی که چغندرقند محصولی فصلی بوده به همین علت کارخانه چهار ماه در سال فعالیت داشته است که با هماهنگی‌های صورت گرفته تولید شکر نیز به مجوز این کارخانه اضافه و روزانه ۱۰۰ تن شکر خام جهت تصفیه و بسته بندی فرآوری خواهد شد. وی با اشاره به اینکه همچنین روزانه هزار تن چغندر نیز تبدیل به شکر خواهد شد، تصریح کرد: وقتی تولید شکر به کارخانه اضافه شود به معنای احیای دائمی کارخانه خواهد بود و فعالیت آن از چرخه فصلی بودن خارج خواهد شد و ۱۰ ماه در سال فعالیت خواهد داشت. فرجامی فرد یادآور شد: به مناسبت هفته وحدت این کارخانه توسط مقامات استانی و کشوری به صورت رسمی راه‌اندازی و در ۲۴ مهرماه محصول نهایی شکر از این کارخانه خارج و توزیع خواهد شد.

افتتاح رسمی کارخانه قند قهستان هفته وحدت

مدیرعامل کارخانه قند قهستان نیز روز گذشته در مراسم شروع به کار آزمایشی مشعل جدید کوره کارخانه قند قهستان شهرستان درمیان، با بیان اینکه کارخانه قند قهستان از سال ۱۳۹۲ تعطیل شده است، گفت: در راستای عینیت بخشی به منویات مقام معظم رهبری در بحث شعار سال، تلاش شد و توانستیم مهمترین معضل کارخانه را که بحث سوخت بود، برطرف کنیم. عظیمی بیان کرد: به دلیل اینکه سوخت کارخانه مازوت بود و در بحث حمل و نقل و آلودگی مشکلات فراوانی داشت و در دهه ۸۰ گاز به شهرستان درمیان نرسیده بود، ورود گاز به این شهرستان نور و روشنایی برای فعال شدن در این کارخانه شد. مدیرعامل کارخانه قند قهستان با بیان اینکه تلاش می شود بحث حمل شکر تا اول مهرماه انجام شود، گفت: افتتاح و برداشت رسمی کارخانه اواسط مهرماه همزمان با هفته وحدت انجام خواهد شد.

نخبگان راهکارهای خود را برای توسعه اقتصادی استان ارائه کنند

ایسنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای این که اقدامات انجام شده برای مردم ملموس باشد باید پیشران های اقتصادی استان مشخص شوند لذا از نخبگان درخواست می کنیم راهکارهای خود را برای توسعه اقتصادی خراسان جنوبی ارائه کنند. جواد اشرفی در جلسه تبیین نظام مسایل شناسی استان بیان کرد: یکی از اهداف کلان در سفر دوم رئیس جمهور به استان ، کمک به حرکت ملموس در حوزه معیشت مردم است لذا باید پیشران‌های حوزه اقتصادی استان مشخص شود. وی با اشاره به اینکه باید به ایجاد واحدهای فرآوری تولیدات معدنی و کشاورزی با وجود محصولات مزیت دار، توجه بیشتری شود، افزود: صنایع فرآوری گوشت قرمز باید در استان ایجاد شود تا در زمانی که امکان خرید دام عشایر وجود ندارد، برای فرآوری آن اقدام شود. معاون استاندار تصریح کرد: با توجه به ضعف استان در مراتع عشایری برای تقویت آن باید راهکار مناسبی ارائه شود، همچنین ایجاد شهرک های تخصصی نیز با توجه به ظرفیت های موجود باید در دستور کار قرار گیرد. اشرفی با بیان اینکه تاکنون استاندارد لازم برای محصولات مزیت دار خراسان جنوبی تدوین نشده، تصریح کرد: اسناد کاغذی به اندازه کافی موجود است و در شرایط فعلی باید راهکارهای قابل اجرا ارائه شوند. وی بیان کرد: در این راستا مجمع بسیجیان استان فراخوانی را با هدف شناسایی و ارائه راهکارهای مسایل کلیدی و راهبردی برای کمک به توسعه اقتصادی از ۲۵ شهریور منتشر خواهد کرد؛ نخبگان استان تا ۲۵ مهرماه فرصت دارند راهکارهای خود را در محورهای مشخص شده برای توسعه اقتصادی خراسان جنوبی ارائه کنند تا با کمک هم دیگر شاهد ایجاد تحولات خوبی در استان باشیم. گفتنی است؛ در این جلسه محورهایی که در مجمع بسیجیان استان و کارگروهای اندیشه ورز در زمینه مسایل کلان خراسان جنوبی احصا شده بود با حضور مدیران اجرایی دستگاه‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

بازار زرشک خراسان جنوبی رونق می گیرد

خبرنگاران جوان- مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: با ایده پردازی و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان بازار زرشک در استان رونق می گیرد. رضوی افزود: موضوع مهم این روز‌ها مطالبات به حق زرشکاران با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت این محصول است. وی با تأکید بر قیمت منصفانه زرشک، افزود: در بحث زرشک، امسال سعی کرده‌ایم که در آغازین روز‌ها نشست‌هایی را در حوزه‌های مختلف مرتبط با محصول مزیت دار زرشک در استان برگزار کنیم. رضوی با اشاره به تشکیل جلسه با بسیج مهندسین و شرکت‌های دانش بنیان، تصریح کرد: لازم است اطلاعات را در مورد پتانسیل‌های منطقه افزایش دهیم؛ درخواست‌هایی از شرکت دانش بنیان داشته و نیاز‌ها را اعلام کرده ایم تا ایده‌ها شکل گرفته و کشاورز از محصول خود بهره ببرد.
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تن زرشک‌تر در استان تولید می‌شود، اظهار کرد: زرشک محصول بسیار پرارزشی است که اگر معرفی شود، می‌تواند بازار خوبی داشته باشد. او با تأکید بر بازاریابی برای فروش محصولات در استان‌های دیگر، بیان کرد: گرفتن غرفه‌هایی در میادین میوه و تره و بار استان‌ها را پیگیری کرده ایم و وقتی فصل برداشت میوه تازه آغاز شود براساس ذائقه مردم به استان‌های دیگر ارسال می‌کنیم. رضوی با تأکید بر برگزاری نمایشگاه‌ها در استان‌ها، ادامه داد: در حوزه صادرات بخشی از محصول زرشک اقداماتی انجام شده و در بحث فروش محصول زرشک به کشور عراق نیز فعالیت‌هایی انجام شده است. مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با تأکید بر بازاریابی داخلی و خارجی تصریح کرد: برای بحث نگهداری زرشک، ایجاد بارگاه‌هایی را در دستور کار قرار داده ایم. او با تأکید بر ارتباط گیری با بخش خصوصی و ارائه فرآورده‌های ذائقه پسند از محصول زرشک، اظهار کرد: اگر این فعالیت‌ها عملیاتی شود در کاهش نگرانی کشاورزان بسیار موثر بوده و قیمتی که بنا به عرضه و تقاضا ایجاد شود، منطقی است.

گذر موفق از اوج بار مصرف برق تابستان در خراسان جنوبی

بازار- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: تابستان ۱۴۰۱ را با اجرای طرح های مدیریت مصرف در استان بدون قطعی برق گذراندیم. دادگر افزود: مجموع این اتقاقات باعث شد که هم در سطح ملی و هم در خراسان جنوبی گذر موفقی از اوج بار مصرف برق در تابستان رقم بخورد. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه در نهایت از تابستان ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی بدون خاموشی برق عبور کردیم، افزود: تعییر ساعت کار اداری موجب کاهش روزانه ۶ تا ۹ مگاوات برق در ساعت پیک بار و در مجموع بیش از هزار و ۲۰۰ مگاوات ساعت برق در بازه زمانی۱۶ خرداد تا پنجم شهریور ماه سال جاری شد. دادگر با تأکید بر اینکه در این بازه زمانی ادارات باید در ساعات اداری ۳۰ درصد و در ساعات غیراداری تا ۶۰ درصد مصرف برق خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش می دادند، اظهارکرد: در فاصله زمانی ۱۶ خرداد تا پنجم شهریور در راستای اجرای این قانون از ۴۵۶ اداره بازدید به عمل آمد و برای ۱۵۴ اداره اخطاریه صادر شد. وی ادامه داد: در حوزه پاداش پنج برابری صرفه جویی برق نیز با اجرای آن یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پاداش به ۱۵۷ هزار مشترک خانگی پرداخت شده است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی افزود: در راستای اجرای همین طرح در هر شبانه روز حدأکثر تا ۵۰ مگاوات برنامه مدیریت مصرف اجرا شد که بسیار ارزشمند بود.

خدمت رسانی مواکب خراسان جنوبی به زائران اربعین حسینی

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان ‌جنوبی از استقرار و خدمات رسانی مواکب استان به زائران اربعین خبر داد. جوینده گفت: سایت خراسان جنوبی در شهر کاظمین واقع شده و از ۴ روز پیش خدمت رسانی مواکب خراسان جنوبی به زائران اربعین حسینی آغاز شده است. وی با بیان اینکه ۹۵ درصد مواکب استان در عراق مستقر شده اند و تا دو روز بعد از اربعین خدماتشان ادامه خواهد داشت، افزود: با وجود مشکلاتی از جمله کمبود آب و گرمای هوا تمام تلاشمان این است آنچه که زائران نیاز دارند در حد توان آماده کنیم. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان ضمن اینکه از زائران خواست بیشتر در شب حرکت کنند، گفت: ۳۵ موکب استان هم اکنون مستقر هستند و خدماتی از قبیل تغذیه، اسکان و فرهنگی را انجام می‌دهند.

دو شیفته بودن ۴۹ مدرسه در استان به دلیل کمبود فضای آموزشی

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی از وجود ۴۹ مدرسه دو شیفته در بیرجند خبر داد و گفت: ۴۹ مدرسه در خراسان جنوبی به دلیل کمبود فضای آموزشی دو شیفته است که بیشترین آن مربوط به مرکز استان است. چاووشان افزود: مدارس دو شیفته استان تنها مربوط به دو شهرستان بیرجند و قائنات است که بیشترین آن با ۴۵ مورد در شهرستان بیرجند است. وی گفت: هم اکنون ۶ هزار دانش‌آموز در شمال شهر و ۱۰ هزار دانش‌آموز در حاشیه شهر بیرجند تحصیل می‌کنند.

صدور پروانه تولید برای ۱۱۵ فعال صنایع دستی خوسف

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف گفت: بیش از ۴۰۰ نفر به طور غیر رسمی در حوزه صنایع دستی خوسف فعالیت می‌کنند که ۱۱۵ نفر پروانه تولید انفرادی دریافت کرده اند. صالحی بیان داشت: هرچند بیش از ۴۰۰ نفر به طور غیر رسمی در حوزه صنایع دستی خوسف به شکل خانگی فعالیت می‌کنند اما تاکنون برای ۱۱۵ نفر از آنها پروانه تولید انفرادی و کارت شناسایی صادر شده است. وی با اشاره به اینکه پارچه بافی، سفالگری و کار بر روی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله مهم‌ترین صنایع دستی خوسف است، اضافه کرد: بعضی از فعالان حوزه صنایع دستی این شهرستان که تاکنون برای گرفتن پروانه تولید یا کارت شناسایی اقدام نکرده‌اند، شاید از دستگاه‌های دیگر مجوز فعالیت گرفته باشند.

صدور گذرنامه ویژه اربعین در اداره مهاجرت و گذرنامه استان متوقف شد

معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از توقف صدور آنی گذرنامه ویژه اربعین جهت زائران خبر داد.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” علی اکبر حیدری” در تشریح این خبر اظهار داشت: علیرغم اطلاع رسانی قبلی و آمادگی کارکنان اداره مهاجرت و گذرنامه انتظامی استان بر خدمت رسانی مضاعف به زوار اربعین حسینی بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین صدور گذرنامه ویژه اربعین و تمدید اعتبار گذرنامه های منقضی متوقف شده است.

پایان چهل و پنجمین دوره مسابقات استانی قرآنی اوقاف در استان

تسنیم- چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی خراسان جنوبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با معرفی قاریان وحافظان برتر استان در طبس به کار خود پایان داد. در این دوره از مسابقات در بخش آوایی تعداد ۱۲۳ نفر در دو بخش خواهران و برادران در سه روز به رقابت پرداختند و نفرات برتر این رقابت‌ها در این مراسم تجلیل شدند. همزمان با برگزاری آیین اختتامیه چهل و پنجمین دوره استانی مسابقات قرآن کریم در شهرستان طبس ۳۳ برگزیده در رشته‌های مختلف تجلیل شدند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در این آیین گفت: مرحله پایانی مسابقات قرآن کریم با حضور ۱۲۲ نفر از برگزیدگان شهرستانی در طبس برگزار شد. بخشی‌پور افزود: این مسابقات از ۱۶ شهریورماه آغاز و به مدت سه روز در آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) شهرستان طبس برگزار شد. وی عنوان کرد: متسابقین در دو گروه خواهران و برادران روزهای پنجشنبه و جمعه در رشته‌های حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل با هم رقابت کردند.

درمان رایگان مشکل شنوایی کودکان زیر ۴ سال

صداوسیما- رئیس کمیته‌های بیماران نادر و خاص مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه بررسی وضعیت بیماران نادر و بررسی سند ملی بیماران نادر در معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: بهره مندی تمام افراد جامعه شامل شهروندان و روستائیان کشور از سند ملی بیماران نادر در دستور کار وزارت بهداشت است. اسحاقی با اشاره به فواید اجرای طرح سند ملی بیماران نادر، گفت: با تصمیم وزارت بهداشت هزینه درمان کاشت پروتز حلزون شنوایی برای کودکان زیر چهار سال که پیش از این به علت هزینه بالای درمان و عدم مراجعه بیماران موجب از دست دادن شنوایی و تکلم کودمان می شد، رایگان اعلام شد. وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مکلف است با کمک از تمام ظرفیت‌های موجود بیماران را در استان شناسایی و جهت درمان رایگان این بیماران اقدامات لازم را انجام دهد.

حمایت مسئولان از راه اندازی مرکز پیشگیری و درمان سرطان پستان در استان

اعتمادیان- سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی دیدار و به تشریح دستاوردهای جهاددانشگاهی استان پرداخت. ابراهیمی ضمن اشاره به خدمات جهاد دانشگاهی به مردم خواستار حمایت مسئولان استان از راه اندازی مرکز پیشگیری و درمان سرطان پستان در جهاد دانشگاهی استان شد. وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی خدمات شایسته‌ای در حوزه های مختلف و از جمله پزشکی در کشور ارائه می کند که دارای دو ویژگی منحصر شامل خدمات با کیفیت بالا و تعرفه پایین است. سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تأکید بر اهمیت سلامت جامعه و به ویژه سلامت بانوان، گفت: سرطان پستان یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده مادران و دختران سرزمین ماست و در راستای به حداقل رسیدن تعداد بیماران مبتلا به این بیماری و درمان مبتلایان باید بیش از پیش تلاش کنیم. ابراهیمی تصریح کرد: با پیگیری هایی که در هفته های اخیر صورت گرفت، قول پرداخت نیمی از هزینه های اولیه تامین یکی از مهمترین تجهیزات مرکز پیشگیری و درمان سرطان پستان توسط یکی از نهادهای انقلابی کشور داده شده است که در صورت همراهی مسئولان استان در پرداخت مابقی هزینه خرید این دستگاه، سنگ بنای ایجاد مرکز پیشگیری و درمان سرطان پستان در جهاد دانشگاهی استان گذاشته خواهد شد. ابراهیمی بیان کرد: با عنایت به مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص ماموریت جهاد دانشگاهی برای تشکیل شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان با متولی گری پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی، جهاددانشگاهی خراسان جنوبی این آمادگی را دارد تا در این زمینه ورود جدی کند که این اقدام نیازمند حمایت های مادی و معنوی نمایندگان استان، دستگاه های اجرایی به ویژه استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار گفت: جهاد دانشگاهی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و لازم است خدمات جهاد دانشگاهی در استان بیش از پیش معرفی شود. خسروی ضمن اعلام حمایت از جهاد دانشگاهی در پیگیری ایجاد مرکز پیشگیری و درمان سرطان بانوان، اقدام برای بهبود اوضاع مردم شریف استان را از وظایف ذاتی همه دستگاه های اجرایی و مسئولان کشور برشمرد و بر پیگیری خود برای تحقق مطالبات مردم در چارچوب قوانین و در راستای محرومیت زدایی از استان تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت‌های معدنی نباید

بیشتر

آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت