اخبار استانی

پیش‌بینی وزش باد شدید در خراسان جنوبی
ایرنا – کارشناس هواشناسی گفت: تا اوایل هفته آینده به‌تدریج بر شدت وزش باد در برخی نقاط استان افزوده می‌شود.فاطمه زارعی افزود: نواحی شرقی استان وزش باد شدید و گرد و خاک می‌تواند سبب کاهش کیفیت هوا شود. وی بیان کرد: به لحاظ دمایی نیز دمای هوا در استان روزهای شنبه و یکشنبه کاهش نسبی خواهد داشت.
بانوی صخره‌نورد قاینی قله آرارات را
فتح کرد

فارس- رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای شهرستان قاین‌ اظهار داشت: بانوی صخره‌نورد باشگاه افق قهستان بام ترکیه را فتح کرد.محسن ‌تقوی افزود: قله صعب‌العبور آرارات زیر گام‌های عفت فدوی رفت و به شایستگی تمام بام ترکیه را درنوردید. وی تصریح کرد: علی صرافیان از باشگاه افق قهستان نیز این بانوی خوش‌آتیه‌ صخره‌نورد را همراهی کرد. وی خاطرنشان کرد: قله آرارات معروف به بام ترکیه در استان آغری و شمال شرقی واقع‌ شده که دارای قله آتشفشانی به ارتفاع ۵ هزار ۱۳ متر می‌باشد.

تربیت ۱۱۰ حافظ کل قرآن در
مدرسه شبانه روزی اوقاف خراسان جنوبی

تسنیم- معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از سال ۹۵ که مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن کریم در خراسان جنوبی راه اندازی شده تاکنون ۱۱۰ نفر موفق به حفظ کل قرآن شده اند. حجت‌الاسلام حسن رحیمی با بیان اینکه پذیرش در این مدرسه از سراسر کشور انجام می شود ادامه داد :تاکنون استقبال جوانان و نوجوانان از این اقدام مهم دینی و فرهنگی خوب بوده است. وی یادآور شد: مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی راه اندازی شده و از محل عواید موقوفات قرآنی اداره می شود. رحیمی یادآور شد: تاکنون بیش از ۵۰۰ وقف قرآنی در استان به ثبت رسیده اما همچنان توجه به موقوفات قرآنی مورد انتظار و نیاز است.

برپایی ۵۰ نمایشگاه تولیدات روستایی
در خراسان جنوبی؛ طی یک سال

ایسنا- رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی اظهار کرد: ۵۰ نمایشگاه تولیدات روستایی و صندوق‌های قرض الحسنه توسط بسیج سازندگی طی یک سال برگزار شده است. مهدی هنری، گفت: گفت: اگر در عرصه اقتصاد نیز از مردم کمک بگیریم تا بتوانند ایده و خلاقیت خودشان را به نمایش بگذارند شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. وی یادآور شد: حضور شرکت کننده ها در این گونه نمایشگاه‌ها در بحث اختصاص غرفه، اسکان و پذیرایی رایگان و حتی برای حمل و نقل اقلام غرفه مورد پشتیبانی و حمایت قرار می‌گیرند.

خرید توافقی عناب برای اولین بار در خراسان جنوبی

کاری- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های حمایتی از کشاورزان استان خرید توافقی محصولات کشاورزی است، اضافه کرد: امسال برای نخستین بار خرید توافقی عناب در استان انجام می‌شود. مهدی جعفری روز پنجشنبه در آیین شکرگذاری برداشت عناب که روستای سیوجان شهرستان خوسف برگزار شد، اظهار کرد: تولید اشتغالزا است اما درآمدزا به آن معنای خاص نیست.وی افزود: آنچه که امروز مد نظر و در برنامه های مختلف پیگیر آن هستیم این است که سه هدف افزایش بهره وری، بازاریابی و فرآوری را دنبال کرده و به آن برسیم.

میانگین برداشت در هکتار
باید به ۴ تن برسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین برداشت در هکتار ۲.۵ تن است که این میزان باید به ۴ تن و بیش از این افرایش پیدا کند، ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به ویژه محصولات مهم و مزیت دار بسیار اهمیت دارد. وی اظهار کرد: باید از هم اکنون طرح شرکت تخصصی عناب دیده و پیگیری شود و ما نیز همکاری لازم را داشته باشیم. جعفری با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۴۷۱۵ هکتار عناب داریم و میزان برداشت عناب از این سطح ۷۵۰۰ تن می شود، بیان کرد: ۸۰۰ هکتار با ۴۵۰ بهره بردار فقط مربوط به روستای سیوجان است. به گفته این مقام مسئول غیر از ۴۷۱۵ هکتار عناب در خراسان جنوبی ۲۰۵ هکتار عناب در دیگر نقاط کشور کشت می شود. جعفری به خرید توافقی گل نرگس نیز اشاره کرد و گفت: به هر میزانی که گل نرگس تولید شود بازار فروش داریم چراکه گل نرگس خوسف ماندگاری بالا و بهترین گل نرگس کشور در مقابل گل نرگس شیراز است. وی خاطرنشان کرد: عناب و گیاهان دارویی خراسان جنوبی نیز از کیفیت خوبی برخوردار است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: عسل عناب و عسل زرشک بهترین عسل کشور است. جعفری ادامه داد: عسل استان را با توجه به قراردادی که با کشور چین بسته شده، به زودی اتحادیه صادرات عسل استان خراسان جنوبی به چین را خواهیم داشت.

کد بورسی عناب دریافت شد

وی با اشاره به اینکه در حوزه عناب کد بورسی به همت صندوق حمایت از بخش کشاورزی دریافت شده و انبار بورسی نیز در خوسف شرکت مالک اشتر است، عنوان کرد: مانند زعفران که بورس زعفران داریم بورس عناب هم در این شهرستان خواهیم داشت. جعفری عنوان کرد: تدوین آیین نامه عناب خشک، عناب تر و عناب کاری انجام و استانداردهای مورد نیاز برای این آیین نامه هم تدوین شده است. وی با بیان اینکه اصولی و عملیاتی در حوزه عناب کار می شود، افزود: مطمئن هستم در آینده قیمت عناب جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

ایجاد صنایع تبدیلی
محصولات استراتژیک
خراسان جنوبی پیگیری شود

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و ارزش افزوده محصولات استراتژیک استان از جمله عناب باید تلاش بیشتری شده و کوتاهی‌ها جبران شود. حسین خسروی اسفزار بیان کرد: به دنباله دولت سیزدهم که استفاده از ظرفیت های داخلی است آنچه به نظر میرسد یکی از ظرفیت های بسیار قابل توجه در خراسان جنوبی همین عناب است.
وی به مراسم شکرگذاری اشاره و عنوان کرد: شکرگذاری را ادامه داده و از دست ندهید چراکه اعتقادات و فرهنگ دینی ما است. نماینده مجلس با بیان اینکه عناب محصول کم آب بری است و آقای خاوازی وزیر سابق جهاد کشاورزی در سفر به خراسان جنوبی به کشت و توسعه محصولات کم آب بر تاکید کرد، گفت: میطلبد که به طور خاص دانشکده کشاورزی بیرجند از این فرصت استفاده و با تنوعی که دارد کار کنند. وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی، دانشگاه بیرجند و دانشکده کشاورزی حتما روی این محصول کار کرده و ایده ها را تبدیل به ثروت کنند‌.خسروی تاکید کرد: واقعا باید برای شناساندن عناب کار کرد..نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث صنایع تبدیلی و ارزش افزوده بیشتر کردن عناب کوتاهی نکنیم، گفت: ه مجلس شورای اسلامی مصوبه ای اسفند ماه سال گذشته در بحث قانون صدور تسهیل مجوز کسب و کارها داشت و دولت اردیبهشت ماه سال جاری این قانون رو ابلاغ کرده است. خسروی تاکید کرد: از این قانون استفاده کرده نهایت کمک و کمترین بهانه جویی برای سرمایه گذاران که دوستان بتوانند بیایند و در اینجا سرمایه گذاری را انجام دهند.

رتبه نخست زیرکشت عناب خوسف

فرماندار خوسف نیز با بیان اینکه کشت هزار و ۹۰۰ هکتار باغات عناب در خوسف که رتبه نخست کشوری را دارد، افزود: با توجه به واحدهای مرغداری و گاوداری های صنعتی می تواند این شهرستان را به قطب اقتصادی تبدیل کند. محمدعلی ایمانی یادآور شد: شهرستان خوسف پتانسیلها و ظرفیتهای خوبی در حوزه معدنی و کشاورزی از جمله محصول استراتژیک عناب و گل نرگس دارد. وی با بیان اینکه این شهرستان از محرومیت های اقتصادی در رنج است اظهار داشت: در طول یک سال اخیر توجه ویژه دولت سیزدهم توانسته گشایش‌های مختلفی را در بخش های مختلف ایجاد کند. فرماندار خوسف با بیان اینکه محصول عناب در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نیازمند توجه ویژه دارد، تا حداکثر بهره‌برداری از سرمایه عظیم آب به عمل آید، ادامه داد: با توجه ویژه دولت به محصول استراتژیک عناب، شهرستان خوسف قطب تولید این محصول در کشور معرفی می شود، وی خاطر نشان کرد: همچنین وجود پنج معدن طلا و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی این شهرستان را به قطب معدنی تبدیل کرده که باید برای گردشگری از آن استفاده کرد. فرماندار خوسف با اشاره به اینکه وجود کشتارگاه طیور امسال کلنگ زنی شده و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به‌زودی افتتاح می شود، ادامه داد: همچنین مجتمع گلخانه‌ای محمدیه که نیازمند ۱۵ کیلومتر وسعت برای توسعه دارد که برای صرفه جویی در آب مهم است. ایمانی یادآور شد: سالیانه بیش از ۱۲ هزار تن شیر در خوسف تولید می شود که واحدهای منتهی به ارزش افزوده در خصوص شیر ایجاد خواهد شد،
وی با اشاره به اینکه تولید سه هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ سالیانه، کشت یک هزار و ۹۰۰ هکتار باغات عناب که رتبه نخست کشوری را دارد بیان کرد: واحدهای مرغداری و گاوداری های صنعتی از ظرفیتهای خوسف است که اگر شکوفا شود می تواند این شهرستان را به قطب اقتصادی معرفی کند.

بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به خوسف اختصاص یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: از محل تفاهم‌نامه منعقد شده با بنیاد علوی در راستای محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان خوسف اختصاص یافت. جواد اشرفی با بیان اینکه در بحث تسهیلات برای محصولات دانش‌بنیانی که بتوانند فرآوری خوبی داشته، اضافه کرد: در چرخه ارزش افزوده قرار گیرند و افزایش بهره‌وری در واحد سطح را داشته باشیم همکاری می‌کنیم. وی یادآور شد: عناب یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به‌ویژه شهرستان خوسف است و رسانه‌های باید در بحث معرفی این محصول تلاش کنند. وی با بیان اینکه یکی از پتانسیل‌های مهم این استان و شهرستان خوسف را تعداد زیاد روزهای آفتابی است ادامه داد: در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۲۰ مورد مکان‌یابی شده که به شرکت ساتبا برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده است.

کارخانه بسته بندی و فرآوری خشکبار (عناب) سیوجان کلنگ زنی شد

کاری- روز پنجشنبه گذشته عملیات اجرایی کارخانه بسته‌بندی و فرآوری خشکبار (عناب) با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در روستای “سیوجان” شهرستان خوسف شروع شد. مدیرعامل این کارخانه در حاشیه این آیین گفت: برای این پروژه ۵۶ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که زمینه اشتغال ۳۵ نفر را به صورت مستقیم فراهم خواهد کرد.
رضا محمدی با بیان اینکه ظرفیت تولیدی این کارخانه سالانه ۸۰۰ تن فرآورده عناب پیش‌بینی شده که فاز نخست آن فروردین سال آینده به بهره‌برداری می رسد. اضافه کرد: شرکت تعاونی سیوناب در این زمینه با سرمایه‌گذاری پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و عضویت اولیه هفت نفر تشکیل شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر هزار و ۱۶ تعاونی در بخش‌های مختلف خدماتی، اقتصادی و کشاورزی در استان فعال است. غلامرضا اشرفی با اشاره به اینکه از این میزان حدود ۲۰۰ تعاونی مربوط به بخش کشاورزی است، ادامه داد: که شرکت تعاونی سیوناب «Sionab» از تعاونی خوشنام استان محسوب می شود.وی بیان کرد: در سال آتی برنامه‌های خوبی از جمله بسته‌بندی و فرآوری محصول عناب استان در این تعاونی انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه شناسایی افراد موفق در بحث تعاونی یکی از اولویت‌های ما است که برای رفع مشکلات این شرکت‌ها تلاش می‌کنیم، خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات جدی و اولویت دار ما برندسازی محصولات تولیدی شرکت‌های تعاونی است که در این زمینه تاکنون ۳۶ برند ثبت شده است.وی یادآور شد: در استان ۴۲ تعاونی یا اشتغالزایی برای ۸۱۹ نفر از سال گذشته تاکنون در استان راه‌اندازی شده است.

۱۱۵ زوج نابارور خراسان جنوبی از خدمات بیمه سلامت برخوردار شدند

ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: ۱۱۵ زوج نابارور استان در یک سال گذشته تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و هزار و ۴۳۰ میلیون ریال حق بیمه برای این افراد پرداخت شد. علی اربابی افزود: در این طرح زوجین تا سن ۴۹ سال برابر قانون می‌توانند از خدمات نازایی و ناباروری تا ۳ دوره بهره‌مند شوند. وی بیان کرد: سازمان بیمه سلامت ۹۰ درصد هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری را برابر تعرفه دولتی و عمومی غیردولتی برای زوج‌هایی که نیاز به درمان دارند، پرداخت می‌کند.

هم کلام با خواهران روشن دل قرآنی

قرآن شفاست و حفظ آن آسان

برزجی – زهرا و فاطمه دو خواهر روشن دل قرآنی از شهرستان سربیشه هستند که در رشته حفظ پنج و ۱۰ جزء موفق به شرکت در چهل و پنجمین دوره استانی مسابقات قرآن کریم شده و معتقدند قرآن شفا بوده و حفظ آن آسان است. بر هیچ یک از علاقه‌مندان قرآن پوشید نیست که در سیره پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام تأکید بر قرآن و انس و ارتباط با آن ، دیده می شود. خداوند متعال انسان را با استعدادهای فراوان خلق کرده که گاهی تبلور یک استعداد در فردی باعث شگفتی است. همچنان که فاطمه و زهرا ملکی دو خواهر روشن دل سربیشه ای با اراده و همت در کمتر از ۵ سال موفق به حفظ قرآن شدند. در این گزارش هم کلام می شویم با این دو بانوی قرآنی و آنها از انگیزه شان برای حفظ قرآن می گویند. زهرا خواهر کوچکتر است اما همزمان با فاطمه به توصیه یک دوست، حفظ قرآن را شروع کرده و اکنون موفق به حفظ ۲۸ جزء شده است.

شفای سردرد با خواندن قرآن

یکی از معجزاتی که زهرا از خواندن قرآن دیده شفای سردردهایی است که مدتها از آن رنج می برده و در این خصوص گفت: وقتی شروع به حفظ قرآن کردم بیماری که چند سال از آن رنج می بردم شفا یافت. زهرا ملکی که پیش از شروع حفظ قرآن به بیماری سر درد مبتلا بود افزود: گمان می کردم با وجود این بیماری نتوانم کار حفظ را انجام دهم اما بعد از چند هفته به طور معجزه آسایی متوجه شدم دیگر سردرد ندارم. وی توسل به اهل بیت (ع) را نیز برای رسیدن به آرامش توصیه کرد و ادامه داد: حتی روضه های امام حسین (ع) هم شفا بخش است.

قرآن و اهل بیت علیهم السلام
دو جزو جدا ناشدنی

این حافظ ۲۸ جزء قرآن یادآور شد: باید در کنار قرآن به آموزه های ائمه نیز مراجعه کنیم. وی با اشاره به آیه « الا به ذکر ا… تطمئن القلوب» اظهار داشت: وقتی قرآن می فرماید با ذکر خدا آرامش بگیرید باید به آن اعتقاد داشت. ملکی در کنار توصیه به حفظ قرآن بر تفسیر و یادگیری مفاهیم قرآنی نیز تاکید کرد و گفت: البته بعد از قرآن توصیه می کنم افراد به نهج البلاغه نیز مراجعه کنند همانطور که خودم آرزو دارم خداوند چشمان را شفا دهد تا بتوانم حکمتهای نهج البلاغه را در زندگی پیاده کنم. این بانوی ۳۳ ساله با این پیش بینی که تا پایان سال بتواند کل قرآن را حفظ کند ادامه داد: در مرحله شهرستانی در رشته حفظ ۱۰ جزو موفق به کسب رتبه اول شدم. وی با اشاره به آرامشی که از قرآن به انسان می رسد افزود: توصیه می کنم تمام جوانان برای موفقیت در زندگی به قرآن روی بیاورند و از مفاهیم و تفسیر آن در زندگی استفاده کنند.

حفظ قرآن آسان است

این بانوی روشندل گرچه نتوانسته خط بریل را بیاموزد اما حفظ قرآن را با استفاده از فایلهای صوتی دنبال می کند. وی یادآور شد: ابتدا گمان می کردم حفظ قرآن خیلی سخت است اما وقتی با اصرار دوستم در کلاسهای اوقاف ‌شرکت کردم متوجه شدم کار بسیار آسانی است. شرکت کننده چهل و پنجمین دوره استانی مسابقات قرآن کریم در پایان با اظهار امیدواری از اینکه نواقص مسابقات سال‌های آینده رفع شود افزود: انتظار می رود شرایط همه شرکت کنندگان برای حضور در مسابقات مدنظر باشد و از سالنهای مناسب سازی شده برای مسابقات استفاده کنند.

آرزو دارم حفظ قرآن همگانی شود

فاطمه ملکی دیگر بانوی روشن دل قرآنی در خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به تاثیرات زیادی که در زندگی از قرآن دیده ام آرزو دارم روزی حفظ قرآن همگانی شود. وی که ۱۴ جزء قرآن را از پنج سال گذشته تاکنون حفظ کرده افزود: برخی گمان می کنند که حفظ کردن قرآن کار سختی است اما وقتی شروع کنیم متوجه می شویم سخت نیست و فقط به همت نیاز دارد. وی که از طریق آموزشهای مجازی و حضور در کلاسهای اوقاف موفق به حفظ شده است گفت: آموزشهایی که ارائه شده خوب بوده و تصمیم دارم با کمک خط بریل کل قرآن را حفظ کنم. این بانوی سربیشه ای با اشاره به تاثیرات قرآن در زندگی اش گفت: قرآن به زندگیم نور بخشیده و بسیاری از کارهایی که قبلا به تنهایی قادر نبودم انجام دهم الان به برکت قرآن انجام می دهم. وی ادامه داد: از آنجایی که وقتی انسان مشغول حفظ قرآن است باید به مفاهیم آن هم توجه کند این موضوع تاثیرات خوبی در زندگی دارد.

رنج سربیشه از نداشتن
موسسه قرآنی

ملکی که حفظ قرآن را از جزء ۳۰ و ۲۹ شروع کرده گفت: ملک اولین سوره ای بود که موفق شدم حفظ کنم. وی افزود: مهمترین نکته ای که از قرآن فراگرفتم این است که خداوند می فرماید شما به یاد من باشید تا من هم به یاد شما باشم. این مربی قرآن با اشاره به نبود موسسه قرآنی در شهرستان سربیشه اظهار داشت: البته یک زمین برای این منظور وقف شده اما باید برای ساخت آن خیران پای کار باشند.

بازار نوشت افزار بر پاشنه گرانی می چرخد
مهر- شهریور ماه که فرا می‌رسد بازار لوازم‌التحریر رونق دوباره‌ای به خود می‌گیرد و دانش آموزان همراه والدین خود برای خرید دفتر و کیف و خودکار و جامدادی و… راهی مغازه‌ها می‌شوند. پیش بینی‌ها بر این بود که بعد از گذشت دو سال از شیوع کرونا و تعطیلی گاه و بیگاه مدارس امسال بازار لوازم‌التحریر پر مشتری تر از همیشه باشد. اما مشق گرانی بر قیمت لوازم‌التحریر سایه افکنده و بسیاری از والدین بعد از دو سال که برای خرید لوازم ویژه مدارس فرزندانشان به بازار و مغازه‌ها مراجعه می‌کنند با یک شوک قیمتی رو به رو می‌شوند.

بازار لوازم‌التحریر از نظر قیمتی
به هم ریخته است

شادی حسینی، مادر یک دانش‌آموز ۱۳ ساله اظهار کرد: برای لوازم‌التحریر نرخ واحدی وجود ندارد و بازار به شدت از نظر قیمتی به هم ریخته است. وی بیان کرد: جعبه مداد رنگی با یک مارک و یک جنس از ۴۸ هزار تومان شروع و تا ۸۰ هزار تومان در بازار قیمت دارد و بهانه فروشنده هم برای این تفاوت قیمت فاحش، خرید جدید و قدیم است. حسینی ادامه داد: برخی از فروشندگان هم می‌گویند تهران و مشهد در حال حاضر به ما جنس نمی‌دهند که این مشکل مضاعفی است.

تفاوت قیمت پارچه فاستونی
از ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان

این شهروند خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه به نظر من مشکل عمده، نبود بازرسی قوی و با قدرت در بازار است، اظهار کرد: برای تهیه لباس فرم مدرسه نیز پارچه فاستونی از ۳۰۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان در بازار وجود دارد. حسینی افزود: مطلب دیگر هم اینکه پیش دبستانی‌ها هزینه‌ای جدا برای خرید لوازم تحریر از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و بهانه این است که باید همه لوازم‌التحریر مثل هم داشته باشند. وی گفت: این در حالی است که شاید خانواده با مبلغ پایین‌تر بتواند لیست لوازم‌التحریر را تهیه کند.

لوازم‌التحریر با طرح ایرانی گران‌تر از طرح‌های خارجی

لیلا بهمنی از دانشجویان بیرجندی اظهار کرد: این روزها تبلیغ لوازم‌التحریر ایرانی بسیار است ولی آنقدر قیمت نوشت افزار با طرح‌های ایرانی گران شده که از خرید پشیمان می‌شویم. وی با بیان اینکه قیمت یک کلاسور کوچک با طرح ایرانی و انقلابی حدود ۱۷۵ هزار تومان است، بیان کرد: اگر می‌خواهیم که مردم به خرید نوشت افزار ایرانی تمایل نشان دهند باید قیمت تمام شده آن از نمونه خارجی کمتر باشد.بهمنی بیان کرد: گرانی لوازم‌التحریر برای والدینی که چند فرزند در سنین مدرسه دارند، بسیار سخت و سنگین است و از طرفی دوست ندارند که شرمنده فرزند دانش‌آموزشان شوند. رضا محمدی یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در بیرجند بیان کرد: مردم حدود دو سال به واسطه کرونا و تعطیلی مدارس خرید لوازم‌التحریر نداشتند و حال بعد از دو سال که برای تهیه لوازم‌التحریر مراجعه می‌کنند، تصور می‌کنند قیمت‌ها بسیار بالا است. وی گفت: این در حالی است که قیمت سایر کالاهای مورد نیاز مانند مواد خوراکی نسبت به دو سال قبل بسیار بیشتر از لوازم‌التحریر گران شده است.

قیمت یک دفتر به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده است

وی اظهار کرد: با این وجود دفتری که در دو سال گذشته ۴۵ هزار تومان بوده است به واسطه گرانی کاغذ الان ۸۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. محمدی افزود: به نظر من بیشتر شهروندان لوازم‌التحریر با طرح‌های حاوی انیمیشن‌های خارجی را می‌پسندند چرا که طرحهای ایرانی بسیار گران است. وی گفت: البته هر دو کالا (چه لوازم‌التحریر با طرح ایرانی و چه با طرح شخصیتهای کارتونی خارجی) تولید داخل کشور است ولی با قیمت متفاوت عرضه می‌شود.

افزایش دو برابری قیمت لوازم‌التحریر

راستگو مقدم که حدود ۴۳ سال در حوزه فروش لوازم‌التحریر فعالیت داشته است، اظهار کرد: انواع لوازم‌التحریر با طرح‌های مختلف در بازار موجود است ولی قیمت‌ها حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است. وی با اشاره به اینکه نظارت بر اصناف مرتبط با لوازم‌التحریر به طور معمول از نیمه‌های شهریور آغاز می‌شود، بیان کرد: مردم نیز خرید لوازم‌التحریر را به روزهای پایانی شهریور موکول می‌کنند. این فروشنده گفت: کیفیت لوازم‌التحریر ایرانی نسبت به گذشته بهتر شده است و البته مواد اولیه این اجناس خارجی و تنها در داخل مونتاژ می‌شود. راستگو مقدم با گلایه از برگزاری نمایشگاه‌های فروش لوازم‌التحریر بیان کرد: صنف فروشندگان لوازم‌التحریر در دو سال کرونا و تعطیلی مدارس به شدت آسیب دیدند و حال که می‌خواهند مجدد کارشان رونق بگیرد به واسطه برپایی این نمایشگاه‌ها از کسب و کار می‌افتند. وی درباره ادغام اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر با اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای نیز گفت: حال بعد از گذشت مدتی از این ادغام باید پرسید که این اتفاق چه ثمری داشت و آیا یک قدم به جلو حرکت کردیم؟

طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس اجرایی می‌شود

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به فرارسیدن ایام بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی در خراسان جنوبی، جهت جلوگیری از افزایش غیر منطقی قیمت‌ها و بروز تخلفات احتمالی اجرا می‌شود. علی تهوری با اشاره به اینکه این طرح تا ۱۰ مهر ماه برگزار می‌شود گفت: این طرح با محوریت تشدید نظارت و بازرسی و لحاظ نمودن اهدافی از جمله نظارت بر واحدهای صنفی عرضه کننده پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌التحریر اجرا می‌شود. وی یادآور شد: مرکز پاسخگویی ۱۲۴ در طول اجرای طرح به منظور تسریع در رسیدگی به امور، آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.
حال باید ببینیم این گشت‌ها و بازرسی‌ها و حمایت‌ها ثمری در ساماندهی بازار آشفته و رنگارنگ از منظر قیمتی لوازم‌التحریر خواهد داشت و یا در همچنان بر پاشنه گرانی خواهد چرخید.

آموزش مهارت شغلی به ۲ هزار سرباز

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گفت: ۲ هزار و ۳۶ سرباز در خراسان جنوبی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فراگرفتند تا پس از اتمام دوره سربازی با مهارت وارد بازار کار شوند. کامرانی فرد افزود: از آغاز امسال ۳۰۹ دوره مهارتی برای آموزش سربازان استان برگزار شده که در این دوره‌ها ۲۴۷ هزار و ۶۸۶ نفر ساعت آموزش مهارتی ارائه شده است.

ایجاد باشگاه سوادیار در استان

مدیر کل آموزش و پرورش از ایجاد باشگاه سواد یار در آموزش و پرورش استان، با هدف مردمی سازی فعالیت‌های سوادآموزی خبر داد. موسوی نژاد گفت: تمامی گروه‌های مردمی وجهادی از قبیل بسیجیان، معتمدین، آموزش یاران و آموزش دهندگان، فرهنگیان، نخبگان، کارکنان دستگاه‌های اجرایی، خیرین، ائمه جمعه و جماعات وبازنشستگان سوادآموزی می‌توانند در این باشگاه عضو شوند.

حمایت کمیته امداد از ۲ هزار
بیمار خاص و صعب العلاج

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۳۱ بیمار خاص و صعب العلاج در ۱۵ گروه بیماری تحت پوشش کمیته امداد هستند. سید رضا حسینی افزود: به این بیماران از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای هزینه‌های دارویی و خرید تجهیزات پزشکی پرداخت شده است. وی گفت: همچنین ۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال تسهیلات وام قرض الحسنه به این بیماران اعطا شده است.

شرکت ۱۵ هزار زائر از استان
در پیاده‌روی اربعین حسینی

شبستان- مدیر حج و زیارت گفت: در خراسان جنوبی بیش از ۳۸ هزار نفر برای تشرف به کربلای معلی و شرکت در پیاده روی اربعین حسینی ثبت نام کرده که تاکنون بیش از ۱۵ هزار نفر مشرف شدند. ابوالفضل نوفرستی اظهار کرد: از این تعداد حدود ۲۷ هزار نفر ثبت نام قطعی کرده که بیش از ۱۵ هزار نفر برای در مراسم پیاده روی اربعین شرکت کرده اند.

مشکل کمبود سونوگراف در طبس به زودی مرتفع می‌شود

فارس- پیام‌هایی با محتوای گلایه از وضعیت نوبت دهی، نبود سونوگراف خانم و عدم انجام سونو NT و آنومالی در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس، در فضای مجازی منتشر شده‌است که به دنبال آن مجمع مطالبه گران خراسان‌جنوبی نیز پیگیر این مهم شدند. رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس، درباره این مشکل اظهار داشت: با توجه به اینکه سونوگراف‌هایی که در شهرستان حضور دارند به صورت طرحی می باشند، پیش‌بینی این را کرده بودیم که با این مشکل رو به رو شویم و مکاتباتی نیز در این زمینه انجام دادیم و در حال حاضر شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا یک سونوگراف طرحی در بیمارستان حضور داشته باشد و سونوگرافی ها را انجام دهد. عباس زمانی افزود: در گذشته دو سونوگراف در شهرستان حضور داشتند که یکی از آنها طرحی بود و طرحش به پایان رسیده و دیگری نیز در مرخصی است و فعلا قادر به همکاری نیست.
وی درباره کمبود سونوگراف خانم نیز گفت: ما در تلاش هستیم تا این مشکل را بر طرف کنیم و به احتمال خیلی زیاد از ابتدای ماه آینده، دیگر مشکل سونوگراف و همچنین سونوگراف خانم در شهر طبس را نداشته باشیم. رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس در مورد عدم انجام بعضی از سونوگرافی های مخصوص بانوان گفت: سونوگرافی که در حال حاضر در بیمارستان شهید مصطفی خمینی شهرستان طبس مستقر است، دوره مربوطه را نگذرانده و قادر به انجام این نوع سونوگرافی نیست و به طور میانگین از هر ۱۰۰ نفر مراجع، ۱ نفر برای این سونوگرافی خاص مراجعه می‌کند. وی افزود: رایزنی‌های لازم با دانشگاه علوم پزشکی انجام شده و خواستار رفع این مشکل هستیم.

احیای واحد صنعتی راکد
بعد از گذشت ۱۰ سال در قائنات

مسئول واحد صنعتی شیشه دو جداره در قاین با اشاره به اینکه این واحد صنعتی پس از ۱۰ سال در شهرک صنعتی احیای شده است، گفت: از ابتدای سال در این واحد صنعتی هزار و ۵۰۰ متر شیشه دوجداره تولید شد. میثم حسن پور ارزش این میزان تولیدات را بیش از ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد. وی گفت: این واحد صنعتی به یک میلیارد تومان دیگر نیاز دارد تا بتواند خط تولید در و پنجره را نیز به خط شیشه دوجداره افزایش دهد.

مقام قهرمانی در رقابتهای جهت یابی

در چهارمین دوره از مسابقات قهرمانی کشور که به میزبانی گیلان برگزار شد؛ مهدی صادقی شاهرخت نماینده استان توانست، در رشته جهت یابی علاوه بر کسب مقام قهرمانی کشور به تیم ملی جهت یابی دعوت شد تا به عنوان بازیکن تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی جهان که به میزبانی کشور ترکیه در ماه آینده برگزار می‌شود حضور یابد.

پیش بینی برداشت ۱۲ هزار تن گوجه

پیش بینی می‌شود امسال ۱۲ هزار و ۸۸۹ تن گوجه فرنگی از مزارع خراسان جنوبی برداشت شود. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گفت: این میزان تولید از ۳۵۳ هکتار مزارع خراسان جنوبی برداشت می‌شود. رزقی افزود: پیش بینی می شود ۹۰ میلیارد تومان از فروش گوجه فرنگی عاید بهره برداران خراسان جنوبی شود .

پاداش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیونی
به مشترکین برق

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در تابستان امسال برای کاهش مصرف برق و جلوگیری از خاموشی در ساعات پیک بار، طرح‌های تغییر ساعت اداری و تعیین پاداش ۵ برابری برای مشترکان خانگی که نسبت به پارسال برق کمتری مصرف کردند، اجرا شد. دادگر افزود: در طرح پاداش ۵ برابری صرفه جویی برق، تاکنون یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پاداش به ۱۵۷ هزار مشترک خانگی پرداخت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

مهدی آبادی – ماجرای اجاره خانه سال هاست دغدغه شهروندان است و در این چند سال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت