اخبار استانی

۵ موکب خراسان جنوبی آماده پذیرایی از زائران خارجی

مدیر کل اوقاف وامور خیریه گفت: موکب‌های مسجد حضرت ابوالفضل و امامزاده سیدعلی نهبندان، امامزادگان باقریه بیرجند، امامزاده زید قاین وهمچنین موکب امام رضا در شهر خضری دشت بیاض آماده زائران خارجی هستند. حجت الاسلام بخشی پور افزود: حدود ۱۰۰ خادم در این موکب‌ها خدماتی همچون اطعام، نانوایی، پزشکی ارائه خدمت می‌دهند. در دو سال پیش قبل از بیماری کرونا حدود ۸۰ هزار زائر پاکستانی برای مشرف شدن به مراسم اربعین از خراسان جنوبی عبور کرده اند.

۵ موکب خراسان جنوبی آماده پذیرایی از زائران خارجی

مدیر کل اوقاف وامور خیریه گفت: موکب‌های مسجد حضرت ابوالفضل و امامزاده سیدعلی نهبندان، امامزادگان باقریه بیرجند، امامزاده زید قاین وهمچنین موکب امام رضا در شهر خضری دشت بیاض آماده زائران خارجی هستند. حجت الاسلام بخشی پور افزود: حدود ۱۰۰ خادم در این موکب‌ها خدماتی همچون اطعام، نانوایی، پزشکی ارائه خدمت می‌دهند. در دو سال پیش قبل از بیماری کرونا حدود ۸۰ هزار زائر پاکستانی برای مشرف شدن به مراسم اربعین از خراسان جنوبی عبور کرده اند.

ایجاد ۱۵۳۲ فرصت شغلی در خراسان جنوبی با حمایت کمیته امداد امام خمینی

مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون مبلغ ۱۱۳۵ میلیارد ریال تسهیلات در استان به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت شده است که از این مبلغ، ۹۳۱ میلیارد ریال به منظور اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی در اختیار مددجویان و سایر اقشار نیازمند قرار گرفته است. محمد عرب با اشاره به این که بیش از ۸۲ درصد اعتبارات تسهیلات در خراسان جنوبی به اشتغالزایی و ایجاد فرصتهای شغلی اختصاص یافته است، افزود: با پرداخت این تسهیلات ۱۵۳۲ فرصت شغلی ایجاد شده است.وی با بیان اینکه این فرصتهای شغلی بیشتر در مشاغل خرد و خانگی ایجاد شده است، گفت: بیشترین آمار پرداخت تسهیلات مربوط به شهرستانهای بیرجند و درمیان بوده است.

دو شیفته بودن ۴۹ مدرسه در استان،
به دلیل کمبود فضای آموزشی

۴۹ مدرسه در خراسان جنوبی به دلیل کمبود فضای آموزشی، دو شیفته است که بیشترین آن مربوط به مرکز استان است. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: مدارس دو شیفته استان، به دلیل کمبود فضای آموزشی تنها مربوط به دو شهرستان بیرجند و قائنات است که بیشترین آن با ۴۵ مورد در شهرستان بیرجند است. چاوشان افزود: بیشترین مشکل فضای آموزشی در استان و دو شهرستان ذکر شده نیز مربوط به سایت‌های مسکن مهر و شهرک‌ها و روستا‌های اقماری است به طوریکه در برخی از این مناطق فضای آموزشی برای هر دانش آموز تنها ۲ مترمربع است. وی گفت: در شهرستان بیرجند که مرکز استان است سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز ۴.۳۵ مترمربع است که در بین شهرستان‌های خراسان جنوبی از کمترین سرانه آموزشی برخوردار است. سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز در خراسان جنوبی هم اکنون ۶.۵۵ مترمربع است که با استاندارد تعریف شده کشوری نیز حدود ۲ مترمربع فاصله دارد. خراسان جنوبی حدود ۱۸۰ هزار دانش آموز دارد که در ۱۰ هزار کلاس درس در ۳ هزار آموزشگاه درس می‌خوانند.

۱۱۰ مدرسه حاشیه جاده های
خراسان جنوبی حصار ندارند

مهر- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۱۱۰ مدرسه حاشیه جاده‌های استان دیوار ندارند یا دیوارهای آنها از ایمنی لازم برخوردار نیست. به گفته سکینه طیبی در کمیسیون ایمنی جاده‌های استان، این موضوع برای تأمین اعتبار به وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است و با اداره کل راهداری و حمل و نقل استان هم در این خصوص همکاری لازم را داریم. وی اضافه کرد: احداث دیوار اطراف مدرسه، در مدارسی که در گذشته ساخته شده‌اند با آموزش و پرورش است که در سال‌های قبل اعتباری برای این منظور اختصاص می‌یافت. طیبی با اشاره به اینکه حصار اطراف مدارسی که به تازگی احداث شده‌اند را اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس ایجاد می‌کند، تصریح کرد: بعد از دو سال، امسال مدارس به طور کامل بازگشایی می‌شوند و مشکلاتی در مدارس روستایی استان وجود دارد. وی با بیان اینکه برقراری سرویس مرکزی یکی از مشکلات مدارس روستایی است، گفت: دولت بخشی از هزینه مربوط را پرداخت می‌کند که به حساب والدین دانش آموزان پرداخت می‌شود و بقیه هزینه سرویس دانش آموزان مدارس روستایی را والدین باید پرداخت کنند.

از ۲۱ تعاونی برتر در استان تقدیر شد

در مراسمی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از ۲۱ تعاونی برتراستان تجلیل شد. مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: هزار و ۱۶ تعاونی فعال تولیدی در بخش صنعت، کشاورزی، خدماتی و غیره در استان داریم. اشرفی افزود: در یکسال گذشته ۴۲ تعاونی در استان با ایجاد ۸۱۶ فرصت شغلی متناسب با نیاز استان و شعار سال ایجاد شده است. وی گفت: با استفاده از فرصت مرز در یکسال گذشته ۱۵ میلیون دلار صادرات کالاهای مختلف کشاورزی، فرش، سنگ گرانیت، سنگ بازالت داشته ایم. حسینی رئیس اتاق تعاون استان نیز در این جلسه گفت: ۲۱ تعاونی استان از جانب وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی با استناد به شاخصه های مختلف، گردش مالی، نیروی کار،. خدمات ارائه شده، محصولات تولیدی و غیره برتر شناخته شده اند.

توسعه تعاونی‌های خراسان جنوبی نیازمند برنامه مدون است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای توسعه تعاونی‌های استان و رسیدن به سهم ۲۵ درصدی تعاون در ظرفیت اقتصاد ملی کشور، باید برنامه مدون در استان تعریف شود. جواد اشرفی افزود: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر سه پایه دولتی، خصوصی و تعاونی دیده شده است. وی اظهار داشت: سهم بخش تعاون آنچه اکنون وجود دارد، نیست و نیاز به تحرک و پویایی خیلی بیشتر از این و در خور و شان تعاونگران دارد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه سهم بخش تعاون ۲۵ درصد تعیین شده است، عنوان کرد: در سطح کشور افق‌هایی برای توسعه تعاون دیده شده که باید در سطح استانی نیز با هدف توسعه بخش تعاون، در قالب بومی تعریف کنید. وی افزود: چشم‌اندازهایی که در سطح کشور در حوزه تعاون دیده شده شاید در افق یک دهه یا بیشتر دیده شما اما در خراسان‌ جنوبی می‌توان برنامه پنج‌ساله تدوین کرد. اشرفی با اشاره به برخی تعاونی‌های موفق در استان، بیان کرد: مستندسازی از رموز موفقیت تعاونی‌های استان برای الگو گرفتن سایر تعاونی‌ها از آنها، دارای اهمیت زیادی است و باید مورد توجه قرار بگیرد.وی یادآور شد: از مدیر شعب بانک توسعه تعاون در استان و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست داریم گزارشی در خصوص تسهیلات پرداختی به تعاونی‌ها، تعاونی‌های در صف انتظار و دارای مشکل ارائه دهند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: اگر جایی نیاز به گره‌گشایی یا هم‌افزایی در سطح استان باشم همکاری می‌کنیم تا شرمنده قشر تعاونی‌ها نشویم. وی بیان کرد: تجربیات موفق تعاونی‌ها برتر استان در قالب نشریه مستندسازی شود، تعاونی‌ها زنجیره وار هستند و باید با کمک و هم‌افزایی در کنار هم دیده شوند. اشرفی با بیان اینکه باید از محصولات تولیدی تعاونی‌های استان در داخل استفاده شود، اظهار داشت: در حوزه اداری و اقتصادی هر آنچه لازم باشد در اختیار بخش تعاون قرار بگیرد تا گره‌گشایی کنیم. وی ادامه داد: در سطح ملی نیز اگر نیاز به مکاتبه باشد پیگیر امورات مربوط به تعاونی‌ها هستیم، تعاونی‌ها از باب اداری استان دغدغه نداشته باشند. در این مراسم از کتاب بازاریابی برای شرکتهای تعاونی به قلم مهدی محمودزاده و محمد محمدی اعضای هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند رونمایی شد.

ایجاد ۸ هزار شغل در بخش صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی
سرمایه گذاری‌های یک سال اخیر در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، برای ۸ هزار نفر شغل ایجاد کرده است. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان از رشد ۱۴۴ درصدی سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در یک سال اخیر بیش از ۷۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه صنعتی و معدنی استان انجام شده که این مقدار سرمایه‌گذاری برای بیش از ۸ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.جرجانی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر ۳ میلیارد تن ذخایر معدنی جدید در استان شناسایی شده است افزود: امسال خراسان جنوبی با صدور ۱۴۴ فقره پروانه اکتشاف و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی، رتبه نخست میل به سرمایه‌گذاری در بخش معدن کشور را از آن خود کرده است. وی گفت: اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی با حضور بیش از ۱۸۰ کارشناس خبره معدنی برای نخستین بار در خراسان جنوبی از دیگر دستاورد‌ها و نقاط قوت حوزه معدن استان در سال ۱۴۰۰ در کشور است. مدیرکل صمت استان گفت: در بازه زمانی یک سال اخیر ۷۰ واحد صنعتی و ۵۷ معدن نیز به بهره‌برداری رسیده و ۳۴۹ فقره جواز تأسیس و توسعه واحد‌های صنعتی با پیش‌بینی اشتغال حدود ۱۲ هزار نفر با هدف تکمیل زنجیره تولید و فرآوری مواد معدنی در استان صادر شده است. جرجانی افزود: همچنین در یک سال گذشته بیش از ۳ هزار واحد صنفی در استان ایجاد شده است.

۶۰ پروژه نگهداری راه در خراسان جنوبی در دست اجرا است

قاسمی- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: بیش از ۶۰ پروژه در حوزه نگهداری راه هم اکنون در دست اجراست. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی، اسداله جلال زاده تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۶۰ پروژه فعال در حوزه نگهداری راه در سطح استان در دست اجراست. وی افزود: این پروژه ها شامل لکه گیری، روکش آسفالت راههای اصلی و فرعی، تعمیر و مرمت ابنیه فنی راهها، ساخت پل و راههای روستایی، بهسازی و آسفالت راههای روستایی، خط کشی و نصب علائم ترافیکی در راههای اصلی و فرعی استان است. جلال زاده اظهارکرد: پیشرفت فیزیکی این تعداد طرح در دست اجرا متفاوت بوده و برخی از این پروژه ها در مراحل ابتدایی اجرایی و تعدادی در حال اتمام است. وی ادامه داد: مهم ترین طرح های راهداری در دست اجرا شامل؛ اجرای عملیات روکش آسفالت تقویتی و حفاظتی محورهای کریدوری و اصلی سطح استان و اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت محورهای فرعی خوسف – قلعه زری و سه قلعه – بیرجند است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی یادآور شد: اعتبارات این طرح ها از محل اعتبارات ملی و استانی تامین می شود که در حال حاضر ۲۵ درصد از اعتبارت تخصیص یافته است.
وی خاطر نشان کرد: با اجرای این تعداد پروژه های در دست اجرا بیش از ۲۰۰ کیلومتر از راههای استان آسفالت و یا روکش خواهد شد.

کسب مدال برنز ماده ۸۰۰ متر
توسط پرستار هم استانی

دادرس مقدم- در جشنواره فرهنگی ورزشی پرستاران کشور در در اصفهان برگزار شد؛ ورزشکار خراسان جنوبی توانست در ماده ۸۰۰ متر مسابقات دو و میدانی به مدال برنز دست یابد. به گزارش روابط عمومی هیأت دو و میدانی استان خراسان جنوبی؛ معصومه عبدلی از باشگاه غزال بیرجند توانست در دهمین جشنواره فرهنگی، ورزشی پرستاران سازمان نظام پرستاری کشور بر سکوی سوم رقابتها بایستد

۳۰۲ روستای استان گازرسانی شد

تسنیم- مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: بهره‌مندی ۳۰۲ روستای خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی طی فعالیت یکساله دولت مردمی سیزدهم، نشان از تاکید دولت در توزیع عدالت به خصوص در مناطق محروم دارد. سیدمحمود هاشمی در بازدید از طرحهای گازرسانی روستایی استان در بیرجند با اشاره به گازدار بودن کلیه شهرهای استان، خاطر نشان کرد: با اتمام پروژه های گازرسانی در هفته دولت تمامی روستاهای استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند و تا سه ماه آینده نیز تمامی واحدهای صنعتی فعال موجود در استان هم تحت پوشش گاز طبیعی قرار خواهند گرفت.
هاشمی با اشاره به برگزاری مانور برخورد بیل مکانیکی با شبکه فولادی افزود: بررسی نقاط قوت و قابل بهبود، نقش ها و مسئولیت ها و عملکردهای فردی، سنجش مهارت عملکردی نیروها، آزمایش برنامه ها و سیستم ها در شرایط زنده و کاربرد شیوه های مدیریت بحران از جمله اهداف برگزاری این مانورها است. وی تصریح کرد: یکی از اقدامات ارزشمند شرکت گاز استان بکارگیری از مناسب ترین تجهیزات در زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی جهت حفظ و نگهداری تاسیسات و یا بازسازی آنها در کوتاهترین زمان به منظور افزایش پایداری گاز و جلوگیری از قطع گاز مشترکین می باشد. هاشمی افزود: در همین راستا شرکت گاز خراسان جنوبی برای ارائه خدمات مطلوب به مشترکین در موارد بحرانی، اقدام به خرید و تجهیز خودروی بحران به منظور استفاده بهینه در مدیریت بحران کرده است. مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی در پایان گفت: مانورهای رویارویی با شرایط اضطراری ناشی از بلایای طبیعی و حوادث انسان ساز فراگیرترین و یکی از بهترین تمرینات برای آمادگی و مقابله با شرایط اضطراری در مواقع بروز بحران است.

راهیابی ۵ باستانی‌کار خراسان‌جنوبی به اردوی تیم ملی

فارس- رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان گفت: در مسابقات قهرمانی ورزش زورخانه ای جوانان کشور ۵ نفر از باستانی‌کاران مستعد استان به اردوی تیم ملی دعوت شدند. هومر شکری اظهار داشت: این مسابقات باحضور ۳۲۰ ورزشکار از ۲۶ استان برگزار شد. شکری خاطرنشان کرد: در بخش انفرادی مسابقات، محمد حاجی‌آبادی در رشته کباده مقام سوم رقابت‌ها را کسب کرد و محمد حاجی آبادی، محمدصادق حاجی آبادی، محمد صالح فلاح، جواد آخوندی، امیرحسین شبان، مهدی دهنوی، ابوالفضل فلاح، عارف عرب با مرشدی محمد امین سعیدی به نمایندگی از استان در این دوره از مسابقات هماورد برترین‌های ایران شدند.

وصول پنج هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال مالیات در خراسان جنوبی

مهر- مدیرکل امور مالیاتی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مرداد ماه مبلغ ۵ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال مالیات مستقیم و ارزش افزوده و عوارض در خراسان جنوبی وصول شده است. جعفر احسانی مهر اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵,۶۳۰ میلیارد ریال مالیات در خراسان جنوبی وصول شده است که از این میزان، مبلغ ۲,۶۱۸ میلیارد ریال در قالب مالیات‌های مستقیم (شامل مالیات عملکرد و حقوق) و مبلغ ۳,۰۱۲ میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده و عوارض است. به گفته وی میزان وصولی درآمدهای مالیاتی استان در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد افزایش داشته است که این افزایش از محل شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید، منابع مالیاتی جدید و خود اظهاری مؤدیان مالیاتی و تمکین آنها نسبت به پرداخت مالیات محقق شده است.

پرونده چهار میلیارد تومانی
به عشق حسین(ع) مختومه شد

مهر- سرپرست شورای حل اختلاف بیرجند گفت: پرونده ای با خواسته چهار میلیارد تومانی در بیرجند با اجرای پویش «به عشق حسین می بخشم» با صلح و سازش مختومه شد. سید علی رضوی اظهار کرد: از ابتدای محرم ۶۰۰ پرونده که بیشتر آنها پرونده‌های مالی و خانوادگی است در اجرای پویش «به عشق حسین (ع) می‌بخشم) منجر به سازش شده است. وی با اشاره به اینکه یکی از آنها پرونده‌ای با خواسته بیش از ۴ میلیارد تومان است، بیان کرد: در اجرای پویش «به عشق حسین (ع) می‌بخشم» تنها در یک روز ۶۰ پرونده در شورای حل اختلاف بیرجند با سازش و مصالحه بین طرفین، مختومه شد.

کشف ۳ تن پیاز زعفران قاچاق

فرمانده انتظامی فردوس گفت: مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان فردوس هنگام گشت زنی، در بازرسی از کامیونت، ۳ تن پیاز زعفران که به صورت غیر مجاز و قاچاق حمل می‌شد کشف کردند و ارزش ریالی محموله قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲۱۰ میلیون ریال براورد شد. سرهنگ فولادی گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شد که متهم با تشکیل پرونده به مراجع قانونی معرفی شد.

احکام جدید بازنشستگان تأمین اجتماعی سایر سطوح صادر شد

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در پی صدور بخشنامه اصلاحیه میزان افزایش حقوق مستمری‌ بگیران برای امسال، احکام حقوقی و فیش شهریور بازنشستگان و مستمری‌ بگیران سایر سطوح سازمان تأمین اجتماعی با اعمال افزایش صادر شده و در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir قابل مشاهده است. فراتی افزود: گفتنی است پیش از این مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی خبر داده بود که حقوق شهریور بازنشستگان سایر سطوح، بر مبنای احکام جدید و با در نظر داشتن مصوبه مورد توافق وزرای عضو هیئت امنای سازمان تأمین‌اجتماعی و با اعمال افزایش موضوع مصوبه شورای عالی کار پرداخت و احکام جدید این گروه از بازنشستگان نیز در همین ماه صادر می‌شود.
فراتی بیان کرد: احکام جدید این گروه از بازنشستگان روی سایت خدمات غیرحضوری تأمین‌ اجتماعی بارگزاری شده و از ۲۰ شهریور پرداخت‌ها بر اساس همین احکام جدید شروع می‌شود.

افتتاح ۵ پروژه‌ راهداری و
حمل و نقل جاده‌ای دیهوک

یعقوبی- آیین افتتاح و بهره برداری از پنج پروژه اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دیهوک برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی، مراسم افتتاح ۵ پروژه‌ راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دیهوک در محل اجرای پروژه روکش آسفالت(کیلومتر ۶۵) محور دیهوک – راور به نیابت از سایر پروژه ها و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی و معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس برگزار شد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در این مراسم گفت: این پروژه ها در حوزه راه‌های اصلی و روستایی با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان در بخش دیهوک تقدیم مردم شد. محمد فدوی، اجرای ۳۵ کیلومتر روکش آسفالت در محورهای دیهوک راور سه راهی راهداران- بیرجند-فردوس و دیهوک و روکش اسفالت محورهای روستایی اسفندیار، مرغوب و اسماعیل اباد را از دیگر پروژه های افتتاحی در هفته دولت عنوان کرد.

معارفه سرپرست اداره کل پست

امتحانی- مراسم تودیع مدیرکل و معارفه سرپرست اداره کل پست استان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی استانداری؛ عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست ایران در این مراسم، خلق نو آوری ها و سرویس های نوین پستی مبتنی بر فناوری اطلاعات در خراسان جنوبی را تحسین و استفاده از شرکت های دانش بنیان و استارتاپی را با محور قرار دادن تکریم شهروندان بسیار مهم دانست. شریف زاده با اشاره به اینکه مردم حق دارند از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های شرکت ملی پست استفاده کنند، از برنامه های متفاوتی که برای شرکت پست تعریف شده از جمله خدمات دهی به زائرین امام حسین (ع) در این ایام نام برد. در این مراسم ضمن تقدیر از تلاشهای الهامی مدیرکل پست، حکم انتصاب ظهوری به سرپرستی اداره کل پست خراسان جنوبی اهدا شد.

شناسایی ۲۴ مبتلا به بیماری کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۱۸ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۴ بیمار جدید شناسایی شد.شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۶ مورد از بیرجند، ۱ مورد بشرویه، ۱ مورد سربیشه، ۱ مورد از فردوس، ۳ مورد از قاینات و ۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

تلاش برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان
تسنیم- امروزه تجارت به منزله موتور رشد و توسعه معرفی شده است و کشورهایی که سیستم‌های باز خارجی دارند ، کمتر دچار فقر شده و به واسطه رونق تجارت خارجی ، نابرابری‌ها را کاهش داده‌اند، ازجمله روش‌های حضور فعال در تجارت جهانی، گسترش مبادلات مناطق مرزی بین کشورها و احداث بازارچه‌های مرزی است. توسعه صادرات برای هر کشوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در کنار صادرات، واردات نیز نقش مهمی در گردش چرخه‌های اقتصادی دارد که نباید از آن غافل شد؛ فرایندی که تجارت با همسایه‌ها از طریق بازارچه‌های مرزی نقشی اساسی درآن دارند. با توجه به این موضوع، افغانستان از مراکز مهم صادرات کالا از ایران محسوب می‌شود، همچنین این کشور به نوعی دروازه صادرات به آسیای میانه است. بازارچه‌های مرزی دوکوهانه، یزدان، گلورده و ماهیرود در استان خراسان جنوبی و بازارچه‌های دوغارون و ملک در خراسان رضوی و سیستا ن وبلوچستان، بازارچه‌های مرزی بین ایران و افغانستان هستند که از ۴ بازارچه خراسان جنوبی، تنها بازارچه ماهیرود فعال است و ۳ بازارچه دیگر ۶ سال است که فعالیت نمی‌کنند؛ هرچند تعطیلی‌ها از طرف کشور همسایه است.
حال در آستانه سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، نمایندگانی از ریاست جمهوری به همراه معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری خراسان جنوبی از بازارچه مرزی ماهیرود بازدید کردند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در این بازدید اظهار داشت: با توجه به موقعیت و ظرفیتهای استان در حوزه تجارت خارجی و بازارچه های مرزی، درخواست و انتظار ما از مسئولین ملی، توجه و کمک به توسعه و تکمیل زیرساخت های مرز در بخش های مختلف امنیتی و اقتصادی است. طالبی با بیان این مطلب که پیش نیاز و الزام هرگونه فعالیت اقتصادی، تأمین امنیت مناسب و پایدار است، خاطرنشان کرد: به لطف خدا و تلاش شبانه روزی نیروهای مرزبانی و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی، شاهد امنیت خوبی در مرزهای مشترک استان با کشور افغانستان هستیم. معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد؛ با تکمیل زیرساخت های مورد نیاز و همچنین صدور برخی مجوزها و اختیارات به استان، شاهد توسعه روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان و در نتیجه رونق اقتصادی خراسان جنوبی و ارتقاء معیشت مرزنشینان باشیم.
در بازدید نمایندگان نهاد ریاست جمهوری از مرز ماهیرود هم بر استفاده بهتر از فرصتها و مزیتهای بازارچه های مرزی استان تأکید شد. در این برنامه، بخش های مختلف مرز ماهیرود شامل پایانه مرزی، گمرک، بازارچه مرزی میل ۷۸ و سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی بازدید شد و آخرین وضعیت، ظرفیت ها و مشکلات هرکدام از این بخشها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت .

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی مطرح کرد؛ ۱۴۷ فوتی در تصادفات جاده‌ای خراسان جنوبی

مهر- رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از افزایش ترددها، حوادث رانندگی و فوت ۱۴۷ نفر در حوادث جاده‌ای استان در سال ۱۴۰۱ خبر داد. سرهنگ علیرضا رضایی در کمیسیون ایمنی راه‌های استان گفت: در پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ تردد خودروها در جاده‌های خراسان جنوبی افزایش یافته که ۳۲ درصد آن مربوط به افزایش تردد خودروهای سبک در راه‌های استان بوده است. وی بیان داشت: با افزایش تردد خودروها، حوادث رانندگی در جاده‌های استان هم افزایش یافته و از ابتدای سال تاکنون ۱۴۷ نفر در این حوادث فوت شده‌اند که ۴۰ نفر بیشتر از مدت مشابه آن در سال گذشته است. وی اضافه کرد: ۷۹ نفر از افراد فوت شده در این حوادث، با ۵۴ درصد فوت شدگان، بر اثر واژگونی خودرو در تصادفات جاده‌ای فوت شده‌اند.
علیرضا رضایی تصریح کرد: ۵ عابر پیاده و ۴۶ نفر هم در برخورد وسیله نقلیه با وسیله نقلیه دیگر، ۹ نفر در خارج از حریم راه‌ها ،۱۸ موتورسیکلت سوار و ۱۱ نفر سرنشین سوخت کش هم در این تصادفات فوت شده‌اند. به گفته وی هر روز ۱۳ تصادف در جاده‌های استان اتفاق می‌افتد که در آنها به ۲۳ دستگاه خودرو خسارت وارد می‌شود و علاوه بر ۱۰ مجروح، یک نفر در این حوادث فوت می‌شود. وی تصریح کرد: در این حوادث روزانه سه خودرو واژگون و دو موتور سیکلت سوار مجروح یا فوت می‌شوند. دو کودک یا نوجوان هم در این حوادث مجروح می‌شوند و روزانه شرکت‌های بیمه دو میلیارد تومان خسارت پرداخت می‌کنند. رئیس پلیس راه استان افزود: از ابتدای سال دو هزار و ۵۷و وسیله نقلیه اعمال قانون شد و ۱۷۷ گواهینامه رانندگی هم ضبط یا باطل شده‌اند.
به گفته وی محور مشهد – زاهدان و محورهای غرب استان با توجه افزایش میزان تردد خودروها در آنها، باید با حضور پلیس و یگان‌های امدادی به خصوص در زمان پیک ترددها، به دقت کنترل شوند. وی تاکید کرد: نقش رانندگان وسایل نقلیه در افزایش حوادث جاده‌ای خراسان جنوبی بسیار مهم است زیرا ۷۹ نفر بر اثر واژگونی خودروها فوت شده‌اند که عامل انسانی در انجام آن بسیار مؤثر است.

طرح عملیاتی مدیریت محورهای جاده‌ای ویژه اربعین تهیه شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: ایمنی جاده‌های استان مهم‌ترین موضوع ایام آخر صفر است لذا باید طرح عملیاتی مدیریت محورهای جاده‌ای استان ویژه این ایام تهیه شود. علیرضا عباس زاده هم اظهار کرد: تأمین ایمنی جاده‌های استان برای برگشت وسایل نقلیه مربوط به اربعین و آغاز سال تحصیلی دانش آموزان، دانشجویان و مهمانانی که به خراسان جنوبی می‌آیند، از مهم‌ترین موضوع‌های ایام آخر صفر است. به گفته وی به نظر می‌رسد حجم ترافیک آخر صفر در جاده‌های استان از ایام نوروز بیشتر باشد لذا با تهیه طرح عملیاتی محورهای جاده‌ای خراسان جنوبی باید برای ایام آخر شهریور و اوایل مهر کار ویژه‌ای در این کمیسیون انجام شود. وی تصریح کرد: اعزام هزار و ۲۰۰ نفر خدمه ۵۷ موکب خراسان جنوبی به عراق انجام شده و در روزهای آینده هم اعزام زائران استان هم انجام خواهد شد و تعدادی از زائران هم با وسایل نقلیه شخصی به شهرهای مرزی خواهند رفت. عباس زاده بیان داشت: با توجه به برگشت زائران و مهمانان پاکستانی و زائرانی که برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد سفر خواهند کرد و همچنین بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس، جاده‌های استان دارای حجم ترافیکی زیادی در پایان صفر خواهد بود. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اقدامات بسیار خوبی شامل دوبانده شدن ۵۰ کیلومتر راه‌های استان و دوبانده شدن ۱۰۰ کیلومتر دیگر تا آخر سال با دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و اصلاح نقاط حادثه خیز و غیره در راه‌های استان انجام شده، آمار فوت شدگان حوادث جاده‌ای از ۱۰۷ نفر به ۱۴۷ نفر افزایش یافته است.

اعتماد به دانش متخصصان بومی ، نشان از اجرای فرامین رهبر انقلاب در کویرتایر است

جم- مشاور عالی و دستیار ویژه استاندار خراسان جنوبی گفت : اعتماد به دانش متخصصان بومی و التزام فکری و عملی به موضوع دانش بنیان، نشان از اجرای فرامین رهبر انقلاب در ماموریتهای تعریف شده شرکت کویرتایر است. به گزارش روابط عمومی شرکت کویرتایر، علی‌ اصغر دهقان به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با مدیرعامل شرکت کویرتایر دیدار کرد. وی در این دیدار اظهار داشت: مدیران دیگر شرکتها، الفبای مدیریت در صنعت را از مدیریت مهندس زینلی اقتباس کنند زیرا مدیریت ایشان به عنوان سردار جبهه اقتصادی، نه تنها در بخش صنعت بلکه در زمینه های مشارکتهای اجتماعی و عام المنفعه و پاسداشت آرمانهای انقلاب همچون استخدام خانواده های شهدا و احداث یادمان شهید گمنام و فعالیت های بیشمار فرهنگی نمونه هایی برگرفته از مدیریت متصل به وحی است. مشاور عالی و دستیار ویژه استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از نحوه شکل یابی تا وضعیت موجود شرکت کویرتایر بسیار مشعوف شدم که جا دارد به مهندس زینلی و همکارانشان در این مجموعه خداقوت بگویم. وی با ارج نهادن به نوع نگاه مدیرعامل شرکت کویرتایر بر دانش بنیان شدن گفت: نگاه به داخل، اعتماد به دانش متخصصان بومی و التزام فکری و عملی به موضوع دانش بنیان، نشان از اجرا و به منصه ظهور رساندن فرامین رهبر معظم انقلاب در ماموریتهای تعریف شده این شرکت دارد.

آغاز بزرگترین رویداد قرآنی در خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان طبس

شهرستان طبس امسال میزبان چهل و پنجمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم را به عهده گرفته و شمارش معکس برای برگزاری این رویداد مهم قرآنی در استان آغاز شده است. به گزارش ستاد خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان جنوبی، برگزاری مسابقات قرآن که امسال شاهد برگزاری چهل و پنجمین دوره آن در استان هستیم دستاوردهای مختلفی داشته که تربیت “قاریان” و “حافظان” برجسته و روی آوردن مردم به قرآن و انس آنان با این کتاب آسمانی، مهمترین دستاوردهای ۴۴ دوره گذشته این مسابقات بوده است. امسال آستان مبارک امامزاده حسین بن موسی الکاظم در شهر طبس میزبان شرکت کنندگان چهل و پنجمین دوره مسابقات استانی خراسان جنوبی است تا به مدت سه روز در این مکان مقدس با هم به رقابت پردازند. به گفته رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس، امادگی کامل برای برگزاری این مسابقات در شهرستان فراهم شده است. وی با بیان اینکه تمامی مسوولان شهرستانی با اداره اوقاف در برگزاری این مسابقات همکاری می کنند گفت: تاکید امام جمعه و فرماندار ویژه شهرستان استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی مسابقات استانی در شهرستان طبس است. امینی با ابراز امیدواری از اینکه شهرستان طبس به خوبی میزبانی مسابقات را عهده گیرد ادامه داد: طبس به دارالمومنین مشهور بوده لذا تلاش می کنیم میزبان خوبی برای شرکت کنندگان مسابقات سراسری قرآن کریم باشیم. وی افزود: مسابقات عصر چهارشنبه ۱۶ شهریورماه در آستان مبارک امامزاده حسین بن موسی کاظم علیه السلام آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.

پای آب و برق به سایت زعفرانیه بیرجند باز شد

در سایت زعفرانیه بیرجند قرار است ۴ هزار و ۱۵۸ واحد نهضت ملی مسکن احداث شود؛ یکی از اجراکنندگان این طرح گفت: هم اکنون طرح در مرحله خاک برداری است و منتظر هستیم سطح کار برای انجام مراحل بعدی آماده شود.در سایت زعفرانیه بیرجند برای ساخت و ساز واحد‌های مسکونی آب تأمین شده است؛ لوله‌های آب احداث و همچنان کار ادامه دارد. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶ امتیاز به انبوه سازان برای تأمین آب دوران ساخت و ساز واگذار شده است. امامی افزود: آب در این سایت تا پایان شهریور برای ساخت و ساز تأمین می‌شود. وی اظهار کرد: سایت‌های طبس، قاین و نهبندان نیز برای تأمین آب مشکلی ندارند؛ به محض تکمیل طرح تفکیکی به وسیله راه و شهرسازی، طراحی خطوط انتقال آب و توزیع شبکه انجام می‌شود. تأمین برق از دیگر اقداماتی است که در سایت‌های اقدام ملی مسکن پیگیری شده است. در ۴ قسمت خیابان‌های اصلی سایت زعفرانیه بیرجند برق کشی انجام شده است و تا زمانی که نیاز به آب و برق وجود داشته باشد خدمات زیرساختی نیز تکمیل می‌شود. دادگر مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: تاکنون در سایت زعفرانیه بیرجند بالغ بر ۲۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۳۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۴۰ دستگاه پست با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان اجرا شده است. تأمین زیرساخت‌هایی همچون آب و برق در سایت‌های مسکن ملی یکی از دلایلی است که هم اکنون حدود ۱۴ هزار متقاضی اقداماتی همچون فونداسیون، اسکلت، سقف و نازک کاری را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – “اینُو نُونُون نَعنَیِی نَنِی اینُونِه”، سخت است خواندنش اما آنها که این چند

بیشتر

امین جم – فردا ۲۱ اردیبهشت ماه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

آدینه – نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: قصور

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت