شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

مردم با حضور در راهپیمایی اربعین به دنبال عدالت هستند

ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند با تاکید بر اینکه حرکت جدیدی به برکت انقلاب اسلامی در جهان آغاز شده است گفت: حضور مردم با ادیان مختلف در اربعین حسینی نشان می‌دهد که به دنبال عدالت هستند. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی در دیدار با جمعی از اعضای نهمین دوره ضیافت اندیشه هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند، با تاکید بر اینکه باید سبک زندگی ما همه امور را زیبا کند بیان کرد: اگر انسان همه زیبایی‌های اخلاقی را کسب کند و در خودش بماند بسیار نازیبا است چرا که برای آن خلق نشده است.

فروش ارز اربعین در شعب منتخب خراسان جنوبی

فروش ارز اربعین به زائران در پنج بانک ملی، ملت، سپه، تجارت و صادرات خراسان جنوبی انجام می‌شود. دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی زائران اربعین می‌توانند با کارت ملی ۱۰۰ دلار ارز دریافت کنند. زرنگ با بیان اینکه امکان دریافت ارز اربعین در شهرستان‌های بیرجند، قائنات، سرایان، طبس، فردوس و بشرویه وجود دارد، گفت: نرخ ارز اربعین بر اساس نرخ بازار توافقی می‌باشد. وی افزود: براساس ضوابط تعیین شده در بانک مرکزی برای ارائه خدمات بانکی به زائران اربعین، سقف برداشت از دستگاه‌های خودپرداز بانکی از تاریخ ۱۴ شهریور ماه تا ۴ مهرماه به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

اعزام ۲۰ نفر از ناشنوایان

خراسان جنوبی به کربلا

مدیر بهزیستی بیرجند با بیان اینکه ۲۰ نفر از ناشنوایان تحت حمایت بهزیستی بیرجند به کربلا اعزام شدند؛ گفت: از این ناشنوایان  ۸نفر آقا و١٢ نفر بانوان هستند که بخشی از اعتبار این سفر توسط خیران و یک موسسه خیریه تامین شده است. وی گفت: سفر  این ناشنوایان حدود ۱۰ روز خواهد بود. مدیر بهزیستی بیرجند افزود: بیش از هزار نفر در بیرجند ناشنوا وجود دارد.

۶۵ فارغ التحصیل از تنها هنرستان هوانوردی خراسان جنوبی

رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی، حرفه ای و کاردانش آموزش گفت: این هنرستان که از مهر ماه ۹۵ راه اندازی شد تاکنون ۶۵ نفر فارغ التحصیل داشته است. علیرضا انوری مقدم با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد هنرجویان این هنرستان جذب دانشگاه‌های هوانوردی کشور شدند گفت: هنرجویان می‌توانند بعد از اخذ مدرک دیپلم از این هنرستان برای مدرک کاردانی وکارشناسی دانشگاه‌های  هوانوردی کشور در استان‌های کرمان، تهران و کرج ادامه تحصیل دهند.وی افزود: این هنر آموزان بعد از اخذ دوره کارشناسی می‌توانند در سمت های خلبان، تعمیر و نگهداری هواپیما، تکنسین هواپیما، ایمنی زمینی فرودگاهی، الکترونیک هواپیمایی، مهماندار هواپیما، دیسپچر‌ی پرواز (اعزام‌کننده‌ی هواپیما) مشغول به کار شوند.

آزادی ۵۹ زندانی جرایم غیر عمد خراسان جنوبی

مهر- مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۹ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد استان با ۲۲۹ میلیارد ریال بدهی آزاد شده‌اند. غلامرضا حسین پور با اشاره به اینکه به تازگی هفت زندانی جرایم غیر عمد استان آزاد شده‌اند، اظهار کرد: این زندانیان شامل شش نفر زندانی بدهی مهریه و یک زندانی مالی بوده است. وی اضافه کرد: مجموع بدهی این زندانیان مبلغ ۳۱ میلیارد و ۸۷۷ میلیون ریال بوده است که برای آزادی آنها مبلغ ۳۵۶ میلیون و۲۵۰ هزار ریال از طریق ستاد دیه استان پرداخت شد.

تداوم روزهای بدون فوتی کرونایی در خراسان جنوبی

تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۷۸ نفر است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۱۴ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۲ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۳ مورد از بیرجند، ۱ مورد از بشرویه، ۱ مورد از درمیان، ۲ مورد از طبس، ۳ مورد از قاینات و ۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

۲ کشته و ۷ مصدوم در

تصادف محور طبس – دیهوک

ایرنا- رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: برخورد سه دستگاه خودرو در محور طبس – دیهوک هفت مصدوم داشت و ۲ نفر جان خود را از دست دادند. سرهنگ علیرضا رضایی افزود: بامداد دیروز در پی اعلام وقوع حادثه رانندگی مبنی بر تصادف ۲ دستگاه خودروی سواری لیفان و پژو پارس با کامیون در کیلومتر ۳۵ محور طبس – دیهوک بلافاصله سه تیم عملیاتی از پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ شهرستان طبس به محل حادثه اعزام شدند. وی اظهار داشت: راننده و سرنشین خودروی لیفان به دلیل شدت جراحات وارده در دم جان باختند و ۲ مصدوم کامیون در محل حادثه به‌صورت سرپایی درمان شدند. وی گفت: پنج مصدوم دیگر به بیمارستان طبس منتقل و سرپایی مداوا شدند. وی افزود: علت این حادثه نقص فنی کامیون گزارش شده است.

مسابقات قرآن تلنگری برای اهمیت دادن جامعه به کلام وحی است

شبستان- مشاور استاندار خراسان جنوبی در امور روحانیت با بیان اینکه قرآن شفا دهنده قلبهاست، گفت: برگزاری مسابقات قرآن کریم در توجه دادن جامعه به کتاب الهی اهمیت دارد لذا می توان برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف را تلنگری برای توجه بیشتر به کلام خدا دانست. حجت الاسلام محسن محمدی در جمع خبرنگاران در خصوص چهل و پنجمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم اظهار داشت: چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف مرحله استانی 16 تا 18 شهریورماه به میزبانی شهرستان طبس برگزار می‌شود.در این دوره از مسابقات 123 برگزیده مرحله شهرستانی با هم در رشته های آوایی قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ رقابت می کنند.

پایان مرمت بازارچه صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند از پایان مرمت بازارچه صنایع دستی خراسان جنوبی خبر داد. جنتی فر گفت: مرمت بازارچه صنایع دستی خراسان جنوبی که در تیمچه سرای امینی بیرجند قرار دارد به مرحله پایانی رسیده و ۲۸ غرفه این بازارچه آماده سازی شده است و در مرحله نصب اشتراک‌های آب، برق و گاز هستیم. او با اشاره به اینکه مرمت این بازارچه از سال ۹۷ آغاز شده است افزود: امیدواریم تا پایان سال این بازارچه راه اندازی شود.

اتمام رکاب زنی 800 کیلومتری کارمند شرکت گاز استان

یعقوبی- به مناسبت پوشش 100 درصدی گازرسانی در استان، سجاد خسروی رئیس بازرسی فنی شرکت گاز خراسان جنوبی، دور استان را رکاب زد. به گزارش روابط عمومی شرکت گاز خراسان جنوبی، سید محمود هاشمی، مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: سجاد خسروی در یک حرکت ورزشی و با شعار «رکاب خدمت» از شمال تا جنوب استان را طی 8 روز رکاب زد.

افتتاح طرح تولید و فرآوری لبنیات

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خراسان جنوبی گفت: طرح تولید و فرآوری لبنیات با نشان تجاری هلال به نمایندگی از ۲۳۰ طرح اشتغالزای خراسان جنوبی از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه تکمیل و افتتاح شد. موسوی افزود: اعتبار هزینه شده برای این طرح ۲۸۰ میلیارد تومان بوده که با همکاری بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید راه اندازی شده است. موسوی بیان کرد: یک واحد گاوداری با ۱۰۰ رأس گاو، یک واحد دامداری با ۶۰۰ رأس گوسفند و ۴ هکتار زمین کشت علوفه قسمت‌های مختلف این طرح را تشکیل می‌دهند.

کمبود خوابگاه، گریبانگیر

 دانشگاه فرهنگیان استان

کاری – رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه در آغاز سال تحصیلی جدید برای ۹۰۰ دانشجو معلم خوابگاه نداریم، گفت: برای تامین خوابگاه ۴۵۰ نفر با دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه امضا شده، افزود:  برای مابقی باید چاره ای اندیشید که این خود نوعی بحران است چراکه معلم قوی انسان ساز است و اگر انسانیت در جامعه کم شود معلمی درست صورت نپذیرفته است حجت‌الاسلام جواد اکبری مطلق روز گذشته در نشست خبری عنوان کرد:  ظرفیت ورودی دانشگاه از ۴۰۰ دانشجو به ۸۳۰ دانشجوی ورودی جدید در سال جاری افزایش یافته است. وی با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان و آموزش آینده سازان کشور، تاکید کرد:  دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه مأموریت گرا و در واقع حاکمیتی است.

کمبود نیروی انسانی

دانشگاه فرهنگیان

وی اظهار کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان نیز بسیار کم هستند در خراسان جنوبی ۲۱ عضو هیئت علمی داریم یعنی برای هر ۱۱۰ دانشجو یک عضو هیئت علمی است. وی تاکید کرد:  در خراسان جنوبی حدود ۲۳۰۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و 73  نیروی اداری داریم. اکبری مطلق با بیان اینکه در کشور برنامه ریزی شده تا  هزار و ۲۰۰ عضو هیئت علمی برای دانشگاه فرهنگیان در مجموع جذب شوند، یادآور شد: البته سهمیه خراسان جنوبی از این میزان مشخص نیست که امیدواریم متناسب با نیاز استان باشد. رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بیان کرد:  تلاش این دانشگاه بر این است که ۲۳ نفر از آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان چه برای نیروی علمی و چه اداری جذب شود. وی  با بیان اینکه زمینی به دانشگاه در بهترین نقطه شهر بیرجند واگذار شده است، اظهار کرد:  پروژه ساخت دانشگاه در این زمین شروع شده ولی با مشکلاتی در زمینه پروانه، هزینه سنگین تغییر کاربری و عوارض مواجه شدیم. اکبری مطلق بیان کرد: برای جبران کمبود فضای آموزشی نیز دانشگاه آزاد قول در اختیار قرار دادن ۳۰ کلاس درس را هم به ما داده است.وی تصریح کرد: نقص فضای آموزشی، خوابگاهی و نیروی انسانی مهمترین نواقص دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به عنوان یک استان فرهنگی است.

اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی برای پروژه دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بیان کرد: برای این پروژه ۲۵ میلیارد تومان از متمم سفر رئیس جمهور در نظر گرفته شده که تخصیص آن را پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۷ میلیارد تومان اعتبار دانشگاه برای سلف در نظر گرفته، عنوان کرد: ۱۷ میلیارد تومان اعتبار هم از قبل بوده که اقداماتی از جمله اسکلت بندی فضای خوابگاه انجام شده است. اکبری مطلق با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان خود را موظف به تأمین خوابگاه برای دانشجویان می‌داند، اظهار کرد: تلاش بر این است که برای تدریس در دانشگاه فرهنگیان از کسانی استفاده کنیم که تجربه آموزش و معلمی را داشته باشند.

جذب 700 دکتر – معلم برای دانشگاه فرهنگیان در کشور

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به بحث جذب ۷۰۰ دکتر – معلم برای دانشگاه فرهنگیان در کشور، یادآور شد: در راستای توافق در این زمینه، معلمانی که مدرک دکتری خود را أخذ کرده‌اند بعد از طی مراحل قانونی می‌توانند به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان فعالیت داشته باشند. وی با اشاره به اینکه برای آموزش دانشجو معلمان دو روش حضوری و مجازی را خواهیم داشت، گفت: امسال از ۲۷ شهریور کلاسهای درس دانشگاه فرهنگیان آغاز خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: سامانه مجازی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی تقویت می  شود که برای این اقدام اعتبار ۱۷۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی در رتبه اول کشور

شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی به لحاظ رشد ارزش سهام در رتبه اول کشور قرار دارد. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان ارزش اولیه سهام افراد با توجه به شاخصه‌های متفاوت، متغیر بوده و تا حداکثر ده میلیون ریال به افراد سهام تعلق گرفته است گفت: در حال حاضر ارزش سهام افرادی که سهام ده میلیون ریالی داشته اند در روش مدیریت مستقیم به بیش از ۲۳۰ میلیون ریال و در روش غیر مستقیم با توجه به اقدامات صورت گرفته در استان و درج نماد شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان) وسخراج (به عنوان اولین شرکت سرمایه گذاری استانی در بورس اوراق بهادار تهران، به بیش از ۴۵۰ میلیون ریال رسیده است. ذاکریان افزود: سود سهام عدالت نیز تاکنون برای سال‌های مالی ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ به حساب سهامدارانی که نسبت به ارائه شماره شبا معتبر در سامانه‌های معرفی شده اقدام نموده اند، واریز شده و مبلغ آن بسته به میزان ارزش اولیه سهام افراد، متفاوت است و ببرای سهامدارنی که ارزش اولیه سهام آن‌ها ده میلیون ریال بوده است؛ د ر سال‌های اخیر بیش از ۱۹ میلیون ریال سود واریز شده است. وی گفت: ارزش اولیه سهام اختصاص داده شده به سهامداران استان معادل ۳ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال برآورد شده است، که با توجه به رشد ارزش سهام شرکت‌های واگذار شده در طرح سهام عدالت این رقم در حال حاضر رشد قابل توجهی پیدا کرده است، به طوری که ارزش روز شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان) که سهامداران آن افرادی هستند که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده اند) به بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت:بر اساس آخرین آمار، قریب به ۸۵ درصد از جمعیت استان معادل ۶۴۷ هزار و ۴۰۹ نفر سهامدار سهام عدالت هستند که از این تعداد، ۱۸۴ هزار و ۵۶۳ نفر معادل ۲۹ درصد اقدام به انتخاب روش مدیریت مستقیم و ۴۶۲ هزار و ۸۴۶ نفر معادل ۷۱ درصد نیز اقدام به انتخاب روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت خود کرده اند و سهامدار شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان هستند. ذاکریان در خصوص افرادی که سهام عدالت ندارند هم گفت: در حال حاضر دولت در تلاش است تا مسأله جاماندگان سهام عدالت را با کمک مجلس شورای اسلامی برطرف کند؛ از این رو برنامه ریزی‌ها برای اختصاص سهام عدالت به اقشار تحت پوشش نهاد‌های حمایتی) کمیته امداد امام خمینی) ره) و سازمان بهزیستی) انجام شده و افراد تحت پوشش این دو نهاد که سهام عدالت ندارند، سهامدار خواهند شد. وی افزود: برنامه ریزی‌ها به شکلی است که این افراد نیاز نیست به مکان یا سامانه خاصی مراجعه نمایند و این فرآیند از طریق نهاد‌های حمایتی و سازمان خصوصی سازی در حال پیگیری است.

برگزاری همایش ملی زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران در بیرجند

هشتمین همایش ملی زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران در دانشگاه بیرجند برگزار شد. رئیس انجمن زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران گفت: این همایش با هدف به اشتراک گذاری دستاوردهای علمی متخصصین زمین شناسی کشور  و بررسی و تحلیل برای رسیدن به پیشرفت های قابل ملاحظه در این شاخه دانشی در کشور به صورت حضوری و غیر حضوری به صورت مجازی با شرکت بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید، اعضای هیئت علمی، کارشناسان پژوهشی مؤسسات کشور و دانش جویان دکتری برگزار شد.

خطیب با بیان اینکه شاخه دانشی زمین ساخت از شاخه های علمی علوم زمین است که به بررسی مخاطرات طبیعی مرتبط با زمین بویژه زمین لرزه می پردازد و در ارتباط با نحوه توزیع مواد معدنی در درون زمین است، گفت: با توجه به ظرفیت های مستعدی که در این زمینه ها در گستره شرق ایران بویژه خراسان جنوبی وجود دارد، تصمیم بر آن شد تا این همایش در استان برگزار شود. وی گفت: هدف از این همایش استفاده از تجربیات سایر دانش‌پژوهان کشور برای کاربرد در استان می باشد.

برخورد با موانع به دلیل نبود علائم هشدار دهنده

حفاری و نبود علائم هشدار دهنده در حدفاصل خیابان غفاری و چهارراه بهداری بیرجند، سبب برخورد خودرو‌ها با موانع و خسارت مالی شده است. رانندگان از نبود علائم هشدار دهنده در محل عملیات حفاری ناراضی بوده و می گویند متوجه خطر نمی‌شوند. برای پیگیری این موضوع با امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفتگو کردیم.

ایمن سازی مجدد محل

حفاری شده

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در پاسخ به این گلایه گفت: تمامی حفاری‌های صورت گرفته از طرف پیمانکاران شرکت، با رعایت کلیه اصول و ضوابط فنی و ایمنی صورت می‌گیرد. امامی افزود: در مسیر چهارراه بهداری تا خیابان غفاری بیرجند نیز چراغ‌های چشمک زن، نوار ایمنی و تابلو‌های هشدار نصب شده اند که به دلیل برخورد یک خودرو با مانع، چراغ به داخل ترانشه سقوط کرده است. وی بیان کرد: پس از این اتفاق، سایر خودرو‌ها نیز دچار مشکل شده و با سایر موانع برخورد کرده اند. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از ایمن سازی مجدد این مسیر به وسیله پیمانکار خبر داد.

شرایط پایدار جوی در خراسان جنوبی

تا 24 ساعت آینده در خراسان جنوبی شرایط جوی پایدار خواهد بود. کارشناس هواشناسی  گفت: همچنان وزش باد در برخی از ساعت هاو در شرقی استان وزش باد شدید  و خیزش گرد و خاک پیش بینی می شود. زارعی گفت: در این مدت دمای هوا تغییر محسوسی نخواهد داشت.

از افتتاح اغذیه فروشی تا حوله بافی به همت خانواده‌های زندانیان

 رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از افتتاح یک اغذیه فروشی و فعالیت یک واحد حوله بافی به همت خانواده زندانیان و مشارکت انجمن حمایت از زندانیان خبر داد. حجت الاسلام موحدی راد گفت: هر هفته در قالب طرح نذر هشتم، سرکشی از خانواده زندانیان در استان انجام می‌شود. وی افزود: در قالب این طرح، یک واحد اغذیه فروشی که به همت همسر یکی از زندانیان و مشارکت انجمن حمایت از زندانیان افتتاح شد. حجت الاسلام موحدی راد بیان کرد: همسر یکی دیگر از زندانیان نیز با کمک نهاد‌های حمایتی، در پارکینگ منزل خود، کارگاه بافت حوله پارچه‌ای را راه اندازی کرده است. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار کرد: هدف انجمن حمایت از زندانیان این است که علی رغم استقرار زندانیان در زندان، خانواده آن‌ها رها نشوند و به مسائل اقتصادی، فرهنگی و معیشتی آن‌ها پرداخته شود. او گفت: در ۵ ماهه نخست امسال، ۱۶۰ خانوار زندانی در انجمن حمایت از زندانیان پذیرش شده و بیش از ۹۰۰ مشاوره به آن‌ها داده شده است. حجت الاسلام موحدی راد با اشاره به اینکه ۷ هزار و ۳۷۸ مورد کمک نقدی و غیرنقدی از خانواده زندانیان در این مدت صورت گرفته است، ادامه داد: ۱۰۵ مورد نیز برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: ۹۸ مورد نیز به واحد‌های فنی و حرفه‌ای و حرفه آموزی معرفی شده اند.

حجت الاسلام موحدی راد با اشاره به حمایت سایر نهاد‌های حمایتی اظهار کرد: ۳۹۶ معرفی نامه نیز به نهاد‌های حمایتی داده شده است. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: ۲۵ دوره آموزشی برای ارتقای سطح فرهنگی و علمی خانواده‌ها برگزار شده است. او گفت: از ابتدای امسال با حمایت انجمن حمایت از زندانیان، ۹ زندانی از زندان آزاد شده اند. حجت الاسلام موحدی راد بیان کرد: ۳۵ میلیارد تومان کمک غیرنقدی و ۱۹ میلیارد تومان کمک نقدی به خانواده زندانیان از ابتدای امسال اعطا شده است.

کارکنان دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی ارزیابی می‌شوند

تسنیم- معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار گفت: بنا بر تأکید رئیس جمهور، ارزیابی کارکنان  دستگاه‌های اجرایی در فواصل زمانی مشخص، واجب و لازم است. ناصر ناصری‌بهر در کارگروه تخصصی مدیریت عملکرد، بهره وری و تحول اداری استان اظهار داشت: این ارزیابی باید دقیق منطقی، عالمانه و منطقی باشد که موجب تعالی افراد در سازمان ها شود. وی با اشاره به اینکه ارزیابی هر هفته و هر ماه برای کارکنان لازم است، گفت: با تأسی از عملکرد امام علی (ع) باید در واگذاری پستها، نیروهای خوب  و قابل اعتماد انتخاب شوند. معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر ملاک هایی که در گزینش افراد باید مد نظر باشد، نظارت و کنترل نیز لازم است. وی افزود: علاوه بر خودکنترلی، از سیستمهای نظارتی کنترل نیروها و انتخاب مسئولان در شهرستان ها و استان نیز نباید غافل شد. ناصری اظهار امیدواری کرد؛ جشنواره شهید رجایی به موقع و  براساس دستورالعمل ها برگزار شود. وی متذکر شد: امسال قرار است جشنواره شهید رجایی استان با محوریت انتخاب دستگاه برتر در زمینه اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور برگزار شود و  بر حسب مقتضیات، از دستگاه های برتر که در زمینه شعار سال، اقتصاد مقاومتی، بهبود فضای کسب و کار و رضایتمندی ارباب رجوع اقدامات برجسته ای داشته اند، تقدیر شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی با اشاره به این که عفاف و حجاب، ایثار و سفرهای استاندار به شهرستان ها نیز در ارزیابی ها مد نظر است، گفت: بر اساس مصوبات این جلسه، علاوه بر شیوه های مرسوم تقدیر، دستگاه‌ های با عملکرد برتر به لحاظ شاخص های ارزشیابی، در اولویت تخصیص اعتبارات سازمان برنامه ریزی و بودجه قرار می گیرند. ناصری افزود: تسریع در تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگری که مشمول بند “د” تبصره 20 قانون بودجه سال جاری هستند از دیگر مواردی است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد. معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: بر اساس موارد مطرح شده در این جلسه، دستگاه‌های اجرایی می بایست در ارائه گزارش بر اساس سند تحول دولت مردمی نیز توجه بیشتری داشته باشند.

طغیان آفات در  باغات پسته سرایان

شبستان- این روزها تابلوهای خرید پسته در جای جای شهرستان سرایان خودنمایی کرده و مراکز خرید و دلالان به امید سهمی بیشتر در خریداری این محصول خود را مهیا کرده‌اند اما غافل از این موضوع هستند که بیشتر باغات پسته اسیر آفات و عوامل خسارات زا شده و محصول تولیدی باغات این شهرستان را از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش داده است. شهرستان سرایان یکی از قطب های تولید پسته و زعفران در استان خراسان جنوبی بشمار می رود و با توجه به افزایش میزان بارندگی در سال زراعی جدید، امید در دل کشاورزان برای افزایش تولید زنده شد اما در سال جاری با توجه به بروز عوامل خسارت زا، برداشت محصول با افت بالای ۴۵ درصدی طبق برآورد کارشناسان همراه شده است و حدود ۳۰ تا ۱۰۰ درصد باغات پسته در مناطق مختلف این شهرستان دچار سرمازدگی و تگرگ شدند.

«محمد مهدی طالبی» یکی از پسته کاران سرایانی با اشاره به خسارات بالای ۳۰ درصدی باغات پسته شهرستان در سال گذشته گفت: در سال جاری نیز با توجه به افزایش هزینه های تامین آب باغات پسته، شاهد افت چشمگیر محصول تولیدی هستیم و این افت عملکرد در برخی از مناطق صددرصد است. وی بخشی از کاهش عملکرد باغات را به دلیل کیفیت پایین سموم کشاورزی عنوان کرد و گفت: مسئولان باید در سال‌های خشکسالی در خصوص تامین سموم با کیفیت کشاورزان را یاری دهند. به گفته این کشاورز سرایانی، این شهرستان یکی از قطب های تولید زعفران و پسته خراسان جنوبی است و کاهش سطح تولید زعفران، به دلایل مختلف در سال گذشته خسارات سنگینی به کشاورزان وارد کرد. طالبی ادامه داد: کاهش عملکرد باغات پسته بر اثر سرمازدگی و عوامل دیگر نیز در سال جاری نیازمند توجه مسئولان در زمینه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با هدف جبران قسمتی از این خسارات ضروری است. وی با اشاره به دارا بودن نزدیک به دو هکتار باغ پسته بارور، و بروز خسارات ۱۰۰ درصدی گفت: در سال جاری به دلیل طغیان آفات حتی پسته مصرفی برای منزل را باید از بازار خریداری کنم.

یک کارشناس مدیریت جهاد کشاورزی سرایان با توجه به بازدیدهای میدانی از باغات پسته سرایان گفت: با افزایش دمای هوا و طولانی شدن آن و از طرفی وجود بادهای شدید در منطقه و کاهش رطوبت خاک، موجب افزایش کنه در باغات پسته شد و ادامه این روند منجر به بروز خسارات زیاد در باغات پسته شده است. به گفته این کارشناس کشاورزی، کنه بر روی درختان بعضاً با چشم قابل رویت نبوده ولی در باغاتی که دارای آلودگی شدید هستند کنه ها بر روی رگبرگ ها پوست اندازی کرده به طوری که اگر شدت آن زیاد شود، باعث انسداد روزنه برگ شده و درخت به صورت سبز مرگ شده و خشک می شود. وی طغیان این افت را باعث از دست رفتن محصول در سال بعد دانست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان هم با بیان اینکه سالانه بالغ بر۳۰۰ هکتار به باغات پسته شهرستان افزوده شد و احداث باغات پسته با توجه به مشکلات آبی با استقبال کشاورزان مواجه شد، گفت: بالغ بر ۳۷۰۰ سه هزار هکتار از اراضی شهرستان سرایان را باغات پسته به خود اختصاص داده است. «علی اکبر بردبار» با بیان اینکه در سال جاری به علت وقوع حوادث غیر زیستی از قبیل وقوع بارندگی در مرحله گرده افشانی، سرمازدگی، تنش شوری و سایر عوامل خسارت زا، آخرین مشاهدات و بررسی و پایش باغات بارده، حاکی از این است که شرایط باغات پسته از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و درصد خسارت سرمازدگی وارده از آنچه پیش بینی شده بود و انتظار می رفت شدیدتر و در مناطق مختلف بین 30 تا 100 درصد حادث شده است. «علی اکبر بردبار» تولید سالیانه ۱۲ هزار تن پسته را در شهرستان سرایان یادآور شد و اظهار داشت: این میزان ارزش اقتصادی بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان را نصیب شهرستان و رونق اقتصادی منطقه می کند. وی بیان کرد: در سال جاری پسته تولیدی به علت بروز تگرگ و سرمازدگی در مناطق مختلف شهرستان با ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افت مواجه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان به رونق اشتغال در فصل برداشت محصول پسته اشاره کرد و به وجود ۱۱ واحد فرآوری با ۹ واحد فعال فرآوری و سورتینگ فعال پسته با ظرفیت ۹ هزار تن در این شهرستان اشاره کرد که بخش نسبتا قابل توجهی در سبد اشتغال شهرستان را ایفا می کند. وی افزود: شهرستان سرایان به عنوان یکی از مناطق تولید پسته با ارقام غالب احمد آقایی، سفید، کله قوچی، اکبری و فندقی مطرح بوده که سطحی معادل 3700 هکتار را به خود اختصاص داده است. به گفته وی از این میزان ۲ هزار و ۶۹۵ هکتار سطوح بارور و یک هزار هکتار غیر بارور است.

بردبار با بیان اینکه برداشت محصول پسته، براساس نوع رقم از نیمه دوم مرداد ماه شروع و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد، متوسط برداشت پسته خشک در هر هکتار از باغ های شهرستان در سال های عادی و در صورت عدم وقوع حوادث غیرمترقبه و خسارت زای زیستی و غیرزیستی را حدود 1.3 تن در هر هکتار عنوان کرد. بردبار در ادامه یادآور شد: در سال جاری به علت وقوع حوادث غیر زیستی از قبیل وقوع بارندگی در مرحله گرده افشانی، سرمازدگی، تنش شوری و سایر عوامل خسارت زا آخرین مشاهدات و بررسی و پایش باغات بارده حاکی بر این است که شرایط باغات پسته وضعیت مناسبی ندارد و درصد خسارت سرمازدگی وارده از آنچه پیش بینی شده بود و انتظار می رفت شدیدتر و در مناطق مختلف بین 30 تا 100 درصد حادث شده است. به گفته وی بیشترین تاثیر سرمازدگی بر روی ارقام زود گل کله قوچی، فندقی و احمد آقایی در مرحله گرده افشانی و تلقیح گل و در ارقام سفید و اکبری به علت نوسانات دمایی و گرمای زود هنگام فصل جاری باعث عقیم شدن گرده گل و اختلال در گرده افشانی باغات پسته و در نتیجه تنک شدن شدید خوشه ها در اثر عدم تلقیح را به همراه داشته است. وی ادامه داد: بروز طوفان و باد شدید در 10 و 11 اردیبهشت ماه باعث ریزش 18 درصدی خوشه های پسته، بویژه در انواع ارقام سفید در سطح 760 هکتار شهرستان شده است و پیش بینی می شود که از کل سطح باغات شهرستان کمتر از 1600 تن برداشت شود که نسبت به سال گذشته به طور میانگین 45 درصد کاهش تولید در عملکرد شهرستان را دارد.

کشف ۶۰۰ کیلیوگرم تریاک در طبس

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف بیش از ۶۰۰ کیلوگرم تریاک در طبس خبر داد. فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: مأموران فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی هنگام گشت زنی و کنترل محور‌های مواصلاتی در شهرستان طبس، یک تریلی حامل بار زغال را مشاهده و به آن مشکوک شدند. سردار فرشید افزود: مأموران در بازرسی از خودرو، ۶۰۲ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه داخل تریلی جاساز شده بود را کشف کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت