اخبار استانی

حدود ۱۰ هزار دانش آموز هنوز کتاب سفارش نداده اند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: هنوز ۹ هزار و ۸۰۶ دانش آموز خراسان جنوبی ثبت نام کتاب درسی خود را انجام نداده اند. موسوی نژاد با اشاره به اینکه ۱۶۵ هزار و ۱۳۹ دانش آموز خراسان جنوبی در سامانه سفارش کتب درسی ثبت نام کرده اند گفت: ۹ هزار و ۸۰۶ دانش آموز برای دریافت کتاب اقدامی نکرده اند. او با بیان اینکه دانش آموزان پایه اول ابتدایی، هفتم و دهم باید قبل از ثبت نام در سامانه ثبت کتاب در مدرسه ثبت نام کنند افزود: دانش آموزان برای سفارش کتاب درسی هر چه زودتر در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir مراجعه کنند. موسوی نژاد عنوان کرد: هم اکنون سایت ثبت نام کتاب باز است و دانش آموزان می توانند ثبت نام کنند.

اعزام گروه‌های جهادی خادمیاران رضوی به فردوس

گروه‌های جهادی خادمیاران رضوی خراسان جنوبی برای حضور در رزمایش جهاد مقدس به شهرستان فردوس اعزام شدند. سررابط کانون جهادی خادمیاران رضوی خراسان جنوبی گفت: در راستای اجلاسیه ملی جهادگران که قرار است ۱۳ شهریور ماه در فردوس برگزار شود رزمایش جهاد مقدس و حضور گروه‌های جهادی در این شهرستان از ابتدای شهریورماه آغاز شده است. دانایی فر افزود: بر این اساس چهار گروه جهادی با ۵۰ جهادگر از کانون جهادی خادمیاران رضوی خراسان جنوبی به شهرستان فردوس اعزام شدند. وی گفت: این گروه‌های جهادی عمرانی و فنی مهندسی است و در زمینه گچ کاری، سنگ کاری، جوشکاری و رنگ کاری فعالیت دارند. دانایی فر گفت این گروه‌های جهادی طی دو روز در روستا‌های برون و مهران کوشک فعالیت می کنند. سررابط کانون جهادی خادمیاران رضوی خراسان جنوبی افزود: گروه‌های جهادی کانون خادمیاران رضوی کار گچ کاری مزار شهدای گمنام در روستای برون، رنگ کاری مدرسه شهید عنصری در روستای مهران کوشک و رنگ کاری درب، پنجره و دیوار مدرسه را در برنامه دارند. وی گفت: از دیگر برنامه‌هایی که این گروه جهادی پیش بینی کرده اجرای سنگ و سرامیک کف دو واحد مسکونی از واحد‌های مددجویان کمیته امداد در روستای برون است که کار ساخت آن را از ابتدا خادمیاران رضوی شهرستان فردوس آغاز کردند و در حال حاضر با اجرای سنگ و سرامیک به پایان می رسد.

برق‌رسانی به ۱۲ هزار مشترک شهری و روستایی و ۷ روستای جدید

تسنیم- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی از برق رسانی به ۱۲ هزار مشترک جدید شهری و روستایی و ۷ روستای جدید بدون برق در یک سالگی دولت سیزدهم خبر داد. مهدی دادگر اظهار داشت: در یک سال گذشته با احداث ۱۱۶ کیلومتر شبکه فشارمتوسط، ۱۵۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و نصب ۱۵۵ دستگاه ترانسفورماتور و اعتباری بالغ بر ۱۶۱ میلیارد تومان به ۱۲ هزار مشترک جدید شهری و روستایی در استان برق‌رسانی شده است. وی برق‌رسانی به صنایع و تامین برق مشترکین صنعتی را از جمله اقدامات صورت گرفته در این مدت برشمرد وگفت: تامین برق شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف، ناحیه صنعتی دیهوک، برق‌رسانی و تامین برق معادن شهرستان خوسف با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در یک سال اخیر انجام شده است.

تزریق یک میلیون و ۳۶۴ هزار دُز واکسن کرونا در خراسان‌جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری از کرونای استان گفت: یک میلیون و ۳۶۴ هزار و ۵۸۳ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است. غلامرضا شریف زاده اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار ۲۴ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی شناسایی شده که این بیماران از ۱۲۰ آزمایش مولکولی و سریع کرونا تشخیص داده شدند. شریف زاده با اشاره به اینکه بر اساس این آمار بیشترین بیماران با هفت مورد مربوط به شهرستان قاین است، گفت: مورد جدید فوتی ناشی از کرونا در خراسان جنوبی گزارش نشده است.

ارز آوری ۱۵ میلیون دلاری صادرات محصولات تعاونی‌های خراسان جنوبی

مهر- مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: طی یک سال گذشته صادرات محصولات تعاونی‌های خراسان جنوبی ۱۵ میلیون دلار ارزآوری برای استان داشته‌ است. غلامرضا اشرفی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی هزار و ۱۶ تعاونی فعالیت می‌کنند که گرایش‌های مختلف تولیدی، توزیعی، کشاورزی و مسکن دارند. وی با اشاره به اینکه تعاونی‌ها در جای جای استان مشغول به فعالیت هستند، بیان کرد: طی یک سال گذشته و در دولت سیزدهم ۴۲ تعاونی به مجموعه تعاونی‌های ما در استان افزوده شد.اشرفی گفت: یکی از رویکردهای ما این است که برای ایجاد تعاونی‌ها نیازسنجی در شهرستان‌ها نیز صورت گیرد.

ایجاد ۸۱۹ فرصت شغلی در بخش تعاون

وی با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته ۸۱۹ فرصت شغلی در بخش تعاون خراسان جنوبی ایجاد شده است، اظهار کرد: در همین بازه زمانی تعاونی‌ها ۱۵ میلیون دلار ارزآوری برای استان داشته‌اند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با تأکید بر اهمیت بحث برند و برند سازی در حوزه تولیدات محصولات تعاونی بیان کرد: در حال حاضر ۳۶ تعاونی خراسان جنوبی ثبت برند را انجام داده‌اند. اشرفی با بیان اینکه اعتقاد و باور ما بر این است که در حوزه کاری تعاونی‌ها طبق قانون باید نظارت‌های لازم نیز صورت گیرد، ادامه داد: در یک سال گذشته ۴۶۰ مورد نظارت بر تعاونی‌ها صورت گرفته است. وی گفت: در خراسان جنوبی تعاونی‌های الگو و نمونه ملی نیز فعالیت دارند که از آنها تقدیر و تجلیل نیز به عمل آمده است.

موفقیت تعاونی‌ها در بخش مسکن

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز در این دیدار اظهار کرد: در سال‌های گذشته ۸۰۰ هزار مسکن مهر توسط بخش تعاون ساخته شد. غلامحسین حسینی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۳۱ هزار واحد مسکن مهر ساخته شد، گفت: خراسان جنوبی در زمینه ساخت مسکن مهر جز استان‌های برتر بود که این موضوع را با سرعت پیش برد. رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی بیان‌کرد: طبق سیاست‌گذاری‌های دولت سیزدهم و با توجه به قوانین مصوب مجلس بخش زیادی از واحدهای طرح نهضت جهش تولید مسکن توسط تعاونی‌ها ساخته خواهد شد. حسینی با اشاره به اینکه اتاق تعاون ۶ هزار نفر را برای مسکن کارگری ساماندهی می‌کند، یادآور شد: بخشی از انبوه سازان خراسان جنوبی نیز در حوزه مسکن کار خود را شروع کرده‌اند. وی با تأکید بر موفقیت تعاونی‌های مصرف در توزیع کالاهای مورد نیاز مردم، افزود: در زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این تعاونی‌ها بسیار موفق ظاهر شدند. وی اظهار کرد: بخش تعاون با هزینه بسیار کم اشتغال‌زایی کرده و در واقع این بخش اشتغال‌زایی کم سرمایه را پیگیری می‌کند.

توجه ویژه به بخش تعاون مزیت مهم قانون اساسی است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: قانون اساسی در کنار بخش دولتی و خصوصی به اقتصاد حوزه تعاون توجه ویژه دارد که یک مزیت مهم است. آیت ا… سید علیرضا عبادی اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی نزد خواص و عوامل به اندازه کافی شناخته شده نیست. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قانون اساسی ما مزایای مکاتب شرق و غرب را دارد، بیان کرد: از جهت دیگر این قانون از معایب اندیشه‌ها و مکاتب شرقی و غربی فاصله گرفته است. عبادی اظهار کرد: در قانون جمهوری اسلامی دولتی ثروتمند و مالک ذخایر طبیعی و صنایع مادر مد نظر قرار گرفته است که البته تضاد و مخالفتی با بخش خصوصی ندارد. وی گفت: در کنار بخش خصوصی و دولتی قانون اساسی به اقتصاد تعاونی اشاره دارد که در حوزه اشتغال‌زایی و تقویت اقتصاد کمک کار است. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همه اصول اقتصادی قانون اساسی اجرایی نشده است، بیان کرد: خواست دشمن بر این است که قوانین پیشرفته ما به مرحله اجرا نرسد. عبادی ادامه داد: همین اجرا نشدن قوانین اقتصادی موجب بیکاری جوانان ما علی رغم پتانسیل‌های مختلف طبیعی و معدنی است.

هزار و ۵۹ پرونده با پویش حسینی در خراسان جنوبی بسته شد

ایرنا- معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در امور شوراهای حل اختلاف گفت: در راستای پویش «به عشق حسین (ع) می‌بخشم» از ابتدای ماه محرم تاکنون هزار و ۵۹ پرونده در این استان منجر به صلح و سازش شده است. عباس داریوش افزود: طرفین این تعداد پرونده با همکاری ستاد صبر و اعضای شورای حل اختلاف استان سازش کردند. وی بیان کرد: سند تحول و تعالی در قوه قضاییه به عنوان مهم‌ترین سند راهبردی و اجرایی در دستگاه قضایی اهداف مهمی را دنبال می کند و در حال اجرا است. داریوش اظهار داشت: ستاد صبر در  تمامی استان‌ها از جمله خراسان جنوبی تشکیل شده و اعضای آن صلح‌یارانی هستند که به‌صورت افتخاری و براساس دستورالعمل ستاد صبر خدمت و تلاش می‌کنند تا در پرونده‌هایی که امکان صلح و سازش وجود دارد قبل از اینکه موضوع به محاکم قضایی و دادسراهای کشیده شود، از طریق صلح و سازش مختومه شود. وی گفت: ستاد صبر استان از ابتدای ماه محرم در کنار پویش (به عشق حسین (ع) می‌بخشم) با ورود به پرونده‌های مختلف و با دعوت از اصحاب دعوی، اقدام به صلح و سازش طرفین و اخذ رضایت شکات کرده است. داریوش گفت: چندی پیش نیز، صلح‌یاران ستاد صبر و اعضای شورای حل اختلاف با ورود به پرونده قتل عمد در سربیشه که قاتل به قصاص نفس محکوم شده بود، در راستای اجرای پویش به عشق علی (ع) موفق به اخذ رضایت از اولیای دم مقتول شدند و قاتل حیاتی دوباره یافت. معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در امور شوراهای حل اختلاف افزود: دستگاه قضایی بر این امر تاکید دارد تا جایی که امکان داشته باشد پرونده‌ها منجر به صدور احکام قضایی نشود و و از طریق صلح و سازش مختومه شود. وی گفت: امید است با این روند صلح و سازش و مشارکت‌های مردمی، شاهد پیامدهای خوب و افزایش رضایتمندی ارباب رجوع هم باشیم.

همزمان با اجلاسیه جهاد مقدس ؛ بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۵ طرح در فردوس

همزمان با اجلاسیه جهاد مقدس بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۵ طرح در شهرستان فردوس انجام می‌شود. فرماندار شهرستان فردوس گفت: این طرحها با حضور مسئولان استانی و کشوری در این شهرستان اجرا می شود. مهدی روشن گفت: ارزش این طرح ها  ۳۵۰ میلیارد تومان است. وی از آغاز عملیات اجرایی واحد فرآوری مس با سرمایه گذاری بیش از  ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۸۰ نفر همزمان با اجلاسیه جهاد مقدس خبر داد. فرماندار شهرستان فردوس، آغاز عملیات اجرایی طرح آبخیز تا جالیز قنات بلده با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در مرحله اول؛ آغاز عملیات آماده سازی و ساخت نهضت ملی مسکن در فردوس و اسلامیه؛ واحد فرآوری فلورین با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان؛ قرارگاه جهادی با اعتبار اولیه ۵۰۰ میلیون تومان را از جمله طرح های شاخص اجلاسیه عنوان کرد که در روز شنبه ۱۲ شهریور اجرایی می‌شود. روشن به افتتاح کلینیک دندانپزشکی کودکان امام علی (ع) که مجهزترین کلینک دندانپزشکی استان است اشاره کرد و افزود: اعتبار هزینه شده برای این طرح ۱۵ میلیارد تومان است. وی مرکز جامع سلامت خانکوک؛ مرکز جامع سلامت باغستان و ساختمان اورژانس طاهر آباد، هنرستان بهیاری اسلامیه و آزمایشگاه ویروس شناسی شهرستان فردوس را از دیگر موارد افتتاح طرح های  شاخص اجلاسیه عنوان کرد.فرماندار فردوس گفت: بهره برداری از ۱۰ کیلومتر روکش آسفالت راه روستایی روستای سرند و آبدکی با اعتبار بیش از  ۱۰ میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی روکش محور شهر اسلامیه نیز از دیگر طرح های اجلاسیه است که با حضور مسئولان کشوری و استانی انجام می‌شود.

تولید ۳۰ هزار متر مربع سنگ گرانیتی در واحد صنعتی احیا شده نهبندان

۳۰ هزار متر مربع سنگ گرانیتی در واحد صنعتی احیا شده نهبندان تولید شد. رئیس هیئت مدیره واحد صنعتی برش انواع سنگ‌های گرانیتی نهبندان با اشاره به اینکه این واحد صنعتی بعد از گذشت ۶ سال نیمه فعال بودن از شهریور سال گذشته فعال شده است گفت: این واحد صنعتی با سرمایه ۲۰ میلیارد تومان احیا شده است.  اکبریان افزود: ارزش سنگ های گرانیتی تولید شده ۱۶ میلیارد تومان است. وی گفت: در این واحد صنعتی سنگ‌های گرانیتی از معادن نهبندان خریداری و برش داده می‌شوند. رئیس هیئت مدیره واحد صنعتی برش انواع سنگ‌های گرانیتی نهبندان افزود: سنگ‌های گرانیتی این واحد به کشورهای عمان، قطر، ترکیه، آذربایجان، عراق، سوریه و روسیه ارسال می‌شود که ارزش صادرات این سنگها تاکنون  ۱۲ میلیارد تومان است.  اکبریان  افزود: این واحد صنعتی  برای ۲۵ نفر به صورت مستقیم و برای ۳۰ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

کمبود نقدینگی همچنان مشکل این واحد احیا شده

رئیس هیئت مدیره واحد صنعتی برش انواع سنگ‌های گرانیتی نهبندان با اشاره به اینکه این واحد در منطقه محروم احیا شده است گفت : برای اینکه واحد صنعتی ارتقا یابد به ۷ میلیارد تومان  تسهیلات  نیاز است که متاسفانه بانک مورد نظر با کمبود بودجه مواجه است.  اکبریان با بیان اینکه هم اکنون ماشین آلات برای خط جدید فراهم شده و در گمرک است ،اما به خاطر کمبود نقدینگی دچار مشکل هستیم و نمی توانیم ماشین آلات را خریداری کنیم گفت : هم اکنون این واحد با  یک سوم ظرفیت  فعال است و در صورت تحقق تسهیلات  تولید سالانه  آن ۱۰۰ هزار مربع به ارزش ۶۰ میلیارد تومان می‌رسد. این سرمایه گذار یزدی خواستار شد: هر چه زودتر مسئولان تسهیلات مورد نظر را ارائه دهند تا این واحد صنعتی ارتقا یابد.  اکبریان  با توجه به اینکه در منطقه محروم واحد صنعتی را احیا کردیم افزود : همچنین نیروی ماهر ومتخصص، امکانات صنعتی مانند تراشکاری، نبود خدمات صنعتی اعم از تراشکاری، تعمیرات برق و حمل نقل کالا را از دیگر مشکلات این واحد صنعتی عنوان کرد. در خراسان جنوبی ۹۰ معدن سنگ گرانیتی وجود دارد که ۵۰ معدن آن در نهبندان است.

پایداری شبکه برق در سایه تکیه بر متخصصین داخلی

نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه قاین یکی از مجموعه‌هایی است که با تکیه بر توان متخصصین داخلی اداره می‌شود.کارشناسان و متخصصان این نیروگاه، تعمیر دستگاه‌ها را خودشان انجام می‌دهند و وابستگی به خارج ندارند. این نیروگاه ظرفیت تأمین تمام برق مصرفی خراسان جنوبی را دارد.یکی از متخصصین نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه قاین گفت: تجهیزات این نیروگاه با بومی سازی و رفع عیب به همت متخصصان در حال کار است. او افزود: تمامی قطعات توربین ها، ژنراتور‌ها و سایر ادوات مربوطه با برنامه ریزی کارکنان خود این مجموعه طراحی و به کارگیری شده اند. این متخصص عنوان کرد: با توسعه نیروگاه می‌توانیم بدون افزودن گاز به مجموعه ظرفیت تولید برق را ۳۰۰ مگاوات افزایش دهیم. مدیر عامل نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه قاین گفت: ظرفیت تولید برق این نیروگاه ۵۲۰ مگاوات است که جوابگوی نیاز استان است. او افزود: ظرفیت این نیروگاه به حدی است که در زمان پیک مصرف نیز مشکلی در تأمین برق به وجود نمی‌آید. کاظمی تصریح کرد: علاوه بر خراسان جنوبی، استان‌های یزد و خراسان رضوی نیز از برق تولیدی در این نیروگاه بهره مند می‌شوند

زمین لرزه در عشق آباد طبس

زمین لرزه به بزرگی ۳.۹ ریشتر حوالی شمال شرق عشق آباد را لرزاند. زلزله در ساعت ۴:۱۷ در عمق ۹ کیلومتری و در فاصله ۳۸ کیلومتری شهر عشق آباد رخ داد. طبق بررسی‌های اولیه مدیریت بحران خوشبختانه زلزله خسارتی نداشته است. همچنین  دومین  زمین لرزه به بزرگی ۲.۸ ساعت ۷ و ۳۷ دقیقه دیروز در عمق ۱۲ کیلومتر رخ داد.

صدور ۲۸ هزار و ۴۵۶ گذرنامه برای اربعین در خراسان جنوبی

۲۸ هزار و  و ۴۵۶ گذرنامه از ابتدای تیرماه تاابتدای شهریور ماه برای اربعین در خراسان جنوبی صادر شده است. رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  افرادی که فاقد گذرنامه هستند اجازه خروج از کشور را ندارند گفت : حتما زائران برای درخواست  گذر موقت به پلیس +۱۰ مراجعه کنند . سرهنگ زنگویی افزود : همچنین هم استانی ها برای تمدید گذرنامه در مرکز استان به اداره مهاجرت وگذرنامه انتظامی و در شهرستانها به پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان مراجعه کنند. وی گفت: افرادی که تاریخ صدور گذرنامه آن‌ها از تاریخ ۱ شهریور ۹۱ به بعد است و فاقد اعتبار و سالم است که قصد سفر در مراسم اربعین دارند برای تمدید گذرنامه خود اقدام کنند .

راه اندازی ۱۱۴ آشپزخانه اطعام حسینی در خراسان جنوبی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: طرح «اطعام و احسان حسینی» با مشارکت مردم در ایام ماه محرم و صفر، با هدف ترویج و گسترش سنت حسنه انفاق و نیکوکاری و برای کمک به خانواده‌های نیازمند استان خراسان جنوبی از ابتدای ماه محرم با راه اندازی ۱۱۴ آشپزخانه اطعام حسینی شروع شده و در حال اجرا است. عرب گفت: نیکوکاران و عزاداران حضرت اباعبدا…، تا پایان ماه محرم  ۵۷۵ هزار وعده غذای گرم به ارزش ۲۰ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان و همچنین ۲ هزار و ۹۹۰ سبد غذایی به ارزش ۸۳۰ میلیون تومان را به نیازمندان اهدا کردند.

سبک زندگی اسلامی به دانش آموزان آموخته شود

شبستان- نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با بیان اینکه ارائه مستقیم و غیرمستقیم سبک زندگی اسلامی باید مورد توجه آموزش و پرورش قرار گیرد، گفت: ۴۳ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و به گونه ای تبلیغ شده است که سلبریتی های ما با افتخار می گویند که هیچ فرزندی نداریم. حسین خسروی اسفزار در شورای آموزش و پرورش درمیان اظهار داشت: بحث تعلیم و تربیت به عنوان یکی از پایه های توسعه هر کشور محسوب می شود. وی در ادامه بیان کرد: اگر می خواهیم سلطه بیگانگان را نپذیریم باید به پیشرفت و توسعه علم زیر سایه تعلیم و تربیت بپردازیم و بدانید علم قدرت می آورد.

۷ روز مانده تا پایان سنجش کودکان بدو ورود به دبستان

سنجش کودکان بدو ورود به دبستان تا ۲۰ شهریور در خراسان جنوبی ادامه دارد. رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خراسان جنوبی گفت: تا کنون برای ۱۷ هزار و ۷۱۷سنجش بدو ورود به دبستان و کودک پیش دبستانی استان نوبت گیری شده که ۱۶ هزار و ۶۹۳ نوآموز سنجش شدند. او افزود: از این تعداد تا کنون هزار و ۹۴۵ نوآموز به دلیل احتمال اختلالات هوشی، شنوایی، بینایی و جسمی حرکتی، به پزشک متخصص ارجاع داده شده اند.

شور و شوق خدمت در اردوهای جهادی
سربازی- این روزها شهرستان فردوس حال و هوایی دیگر دارد و امروز ۱۳ شهریور اولین اجلاسیه جهادگران کشور پس از ماهها برنامه ریزی و شور و شوق با حضور دهها گروه جهادی و بیش از ۲ هزارمهمان کشوری و استانی در حال برگزاری است. رویدادی که بی شک نقطه عطفی در تحول و پیشرفت این خطه از کشورمان خواهد شد.

رویدادی درسطح ملی

۵۴ سال پیش در چنین روزی دقیقا سه روز پس از زلزله هولناکی که فردوس را با خاک یکسان کرد روحانی جوانی( مقام معظم رهبری) باتفاق یاران خویش به قصد خدمت بی منت وارد این شهرستان شد و در مدت ۴۵ روز حضور خویش چنان با اخلاص به این مردم رنج کشیده خدمت کرد که مردم وفادار فردوس چندین سال است این روز را گرامی می دارند و امسال متفاوت تر از سالهای قبل این مراسم در سطح ملی برگزار و قرار است ۱۳ شهریور به عنوان آغاز حرکت گروههای جهادی از شهرستان فردوس در تقویم رسمی کشور ثبت شود. به همین بهانه دهها گروه جهادی به تاسی از مراد خویش چندین روز است در دور افتاده ترین روستاهای فردوس به مردم خدمات مختلفی ارائه می دهند. برای عرض خداقوت و تهیه گزارش از تیم دندان پزشکی عازم روستای عشایری کجه می شویم. روستایی با مردمانی زحمتکش و مهمان نواز که اکنون با ورود این گروه جهادی دندان پزشکی لبخند رضایت بر لبانشان نقش بسته است. گروه جهادی در مدرسه روستا مستقر شده اند وارد محل استقرار که می شویم شلوغی ورودی درب مدرسه که بیشتر خانم ها هستند نشان ازنیازی است که مردم از قبل به خدمات دهان و دندان داشتند و با توجه هزینه های سرسام آور این خدمات شاید عده زیادی قادر به تامین هزینه های آن نبودند.

نیازی که مردم روستایی به خدمات دندان پزشکی دارند

مادری در حالی که با دخترش به انتظار روی صندلی نشسته می گوید دخترم چندین دندانش مشکل دارد که بخاطر هزینه های زیاد دندان پزشکی ، قادر به ترمیم آنها نبودیم و از طرف دیگر واقعا نگران دختر جوانم بودم ولی امروز با ورود این گروه جهادی به روستا بسیار خوشحال شدم که این فرصت برای من و سایر روستائیان فراهم شد تا خدمات رایگان دریافت کنند.

برکات یک حرکت جهادی پس از ۵۴ سال

زن میانسالی نیز مشتاق گفت و گو با ما بود گفت: تقریبا دو سال تمام دندان هایم دچار پوسیدگی شده و نیاز ترمیم دارد که خوردن یک لقمه غذا را برایم سخت کرده، ولی اینقدر هزینه های دندان پزشکی زیاد است که قادر به مراجعه به دندان پزشک نبود ولی امروز به برکت ورود این گروه جهادی به روستا، امیدوار شدم و این چیزی نیست جز به برکت سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به فردوس که سالها قبل بنیان گذار این حرکت های جهادی بودند. چندین جوان نیز تاکید داشتند که مراتب تقدیر و تشکر مردم این روستا حتما به گوش مسئولان برسد آنها نیز که برای دریافت خدمات دندان پزشکی مراجعه کرده بودند از این حرکت جهادی اظهار رضایت کردند و خواستار ادامه و استمرار آن شدند. مردم زیادی که از زن و مرد، کوچک و بزرگ در انتظار رسیدن نوبتشان بودند نشان از نیازی بود که مردم منطقه به خدمات بهداشت دهان و دندان داشتند. آنها مردم قدر شناس و مهمان نوازی بودند و هر کدام که خدمتی دریافت می کردند از صمیم قلب تشکر می کردند و اعضای گروه جهادی نیز برای ادامه کار انرژی و نیرویی مضاعف از این همه شور و شوق مردم روستا می گرفتند.

۲۵ ایثارگر که مردم را خوشحال کردند

در ادامه به سراغ مسئول گروه جهادی رفتم، جوانی پر جنب و جوش که بسیاری از کارها را هماهنگ می کرد تا در خدمات رسانی به مردم اخلالی صورت نگیرد. امیر حسین فخربا بیان اینکه گروه جهادی قائم آل محمد از شهرستان بیرجند به این روستا آمده اند گفت: این تیم متشکل از ۲۵ نفر شامل: دندان پزشک، دستیار، دانشجویان دندان پزشکی و یک نفر ماما است که افراد گروه از شهرهای مختلف با ما همکاری می کنند. وی افزود: ابتدای کار از ۹ شهریور با مراجعه به روستای کجه و چاهنو کار غربالگری را شروع کردیم و از ۱۱ تا ۱۳ شهریور نیز در خدمت مردم روستا هستیم.
مسئول این گروه جهادی اضافه کرد: اغلب مراجعه و مشکل مردم روستا در بخش بهداشت دهان ودندان کشیدن و ترمیم دندان است که امیدواریم در مدت سه روز حضور در روستا بتوانیم حداقل بخشی از مشکلات مردم را در این خصوص رفع کنیم. وی از بسیج جامعه پزشکی استان، دانشگاه علوم پزشکی، شبکه بهداشت و درمان فردوس و سپاه پاسداران که آنها را در این اردوی جهادی یاری رسانده اند تقدیر و تاکید کرد: آنچه مهم است روحیه نشاط و انرژی مثبتی است که ما از این مردم می گیریم و ما برای ادامه مسیر خدمت رسانی به مردم مصمم تر می کند.
در روستای خانکوک نیز یک گروه جهادی تخصصی تعمیر لوازم خانگی و تاسیسات اعزامی از شهر کاشمر مشغول بکار بودند.
اسداله مرادزاده مسئول این گروه گفت: ۱۰ نفر متخصص درمدت سه در این روز کار تعمیر لوازم خانگی، لوله کشی آب و فاضلاب و برق صنعتی را انجام خواهند داد.

خود شناسی اولین دستاورد کار جهادی است

وی اولین دستاورد این حرکت های جهادی را خودسازی و خداشناسی برای اعضای گروهها دانست و افزود: کمک به هم وطنان در سختی ها و مشکلات وظیفه همه ماست و کارهای جهادی شیرینی و حلاوتی دارد که اولین اثر آن به خود انسان و خانواده اش بر می گردد. بر اساس این گزارش آنچه در این روستا نیز مشاهده می شد زنان روستایی بودند که هر کدام جارو برقی، ماشین لباسشویی و غیره با خود آورده بودند تا تعمیر کنند و لبخند و شادی که در چهره آنها انسان مشاهده می کرد نشان از رضایت مندی این روستائیان از این گونه اقدامات داشت. اکبری مسئول بسیج سازندگی شهرستان فردوس نیز گفت: هم اکنون از تمام کشور گروههای جهادی در فردوس حضور دارند و در روستاها، نقاط شهری و حتی شهرهای همجوار به خدمات رسانی در رشته های مختلف مشغولند. وی عنوان کرد: مجمع گروههای جهادی کشور نیز روز گذشته( شنبه) با حضور نمایندگانی از جهادگران استانهای کشور در شهرستان فردوس با سخنرانی سردار زهرایی رئیس بسیج سازندگی کشور برگزار شد.

۹۷.۴ درصد افراد استان خراسان جنوبی کارت ملی هوشمند دریافت کردند

تسنیم- مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی از ثبت درخواست دریافت ۲۲ هزار کارت ملی هوشمند در استان خبر داد و افزود: از ابتدای اجرای کارت ملی هوشمند حدود ۹۷.۴ درصد افراد استان کارت ملی هوشمند خود را دریافت کردند. علیرضا مهرآور از تحویل ۳۱ هزار و۷۵۱ کارت ملی هوشمند از سال گذشته تاکنون در استان خبر داد وگفت: در حال حاضر ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد ونیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیست.

دارتر خراسان ‌جنوبی طلایی شد

فارس- در مسابقات قهرمانی اوپن‌ کارگری در اردبیل، دارتر طبسی مدال طلای این رقابت‌ها را به‌دست آورد. زهرا رجبی همچنین در مرحله سوم مسابقات گرند تور پی‌ دی‌ سی کشور به مقام قهرمانی این دوره از مسابقات رسید و مدال طلای رقابت‌ها را برای خراسان جنوبی به ارمغان آورد.‌

در یادواره شهدای رسانه خراسان جنوبی مطرح شد:

آرامش و امنیتمان را مرهون خون شهدا هستیم

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: امروز آرامش و امنیت از برکت خون شهدای نظام به ویژه شهدای رسانه است. حجت الاسلام کمالی در یادواره شهدای رسانه که در ذیل موکب ماه برگزار شد، گفت: گردهمایی‌هایی که به یاد شهدا برگزار می‌شود نشان از این دارد که همه ما رهرور راهشان هستیم. او افزود: زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا کار بزرگی است، چون این یادواره برای کسانی است که معشوق خدای متعال بوده اند. حجت الاسلام کمالی بیان کرد: شهدا در کلاس دینداری برگزیده شدند و سنگرنشینان خوبی در عرصه بندگی خدا بوده اند. مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی ادامه داد: این شهدا شهدای قرن جدید هستند و این مژده را می‌دهند که ما نیز می‌توانیم در راه آن‌ها حرکت کرده و مانند آن‌ها باشیم. او تصریح کرد: گفتار و نگاه مردم به شهدا مسیری انحرافی است، شهدا نزد خدا زنده هستند و روزی می‌خورند و ما قادر به درک مقام آن‌ها نیستیم.
فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: موکب ماه (محفل اهالی هنر) اولین باری است که با استفاده از ظرفیت هنرمندان و جوانان در ۵ شب منتهی به شب شهادت حضرت رقیه (س) در بوستان شهدای گمنام و به یاد شهدا برگزار و در شب شهادت بی بی سه ساله با برگزاری یادواره شهدای رسانه به کار خودش پایان داد. او افزود: یکی از شهدای رسانه استان ما شهید فرهادی است و با توجه به اینکه جایگاه حضرت زینب (س) در انتقال پیام عاشورا جایگاه رفیعی بوده، ما در این ایام یادواره شهدای رسانه را برگزار کردیم. فرخنده بیان کرد: با برگزاری این یادواره اعلام کردیم که رسالت رسانه ای‌ امروز ما به تأسی از حضرت زینب (س) جهاد تبیین و انتقال پیام عاشورا و انقلاب اسلامی ایران است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شهدای ما پای آرمان‌های انقلاب و پشتیبان ولایت فقیه بوده اند، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های شهید فرهادی به نقل از همرزمانش، تعصب در مسائل دینی و اصول انقلاب بوده که به عنوان خط قرمز شهید بوده است.

۲ هزار و ۱۹۰ مسکن روستایی در خراسان جنوبی مقاوم‌سازی شد

ایرنا – مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۱۹۰ واحد مسکونی در روستاهای استان طی یک سال گذشته با استفاده از تسهیلات مسکن روستایی، مقاوم‌سازی شده است. قاسم تنها افزود: متوسط مقاوم‌سازی مسکن روستایی در این استان شهریور پارسال ۵۲.۶ درصد بود که اکنون به ۵۳.۸ درصد رسیده است. وی با بیان اینکه میانگین مقاوم‌سازی کشوری در حال حاضر حدود ۵۲ درصد است تصریح کرد: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی در هزار و ۷۵۲ روستای دارای سکنه استان شناسایی شده است. وی اظهار داشت: از محل سهمیه سال قبل چهار هزار و ۳۵۰ فقره تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی طرح ویژه با بازپرداخت ۲۰ ساله و نرخ کارمزد پنج درصد به استان اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه از این میزان سه هزار و ۸۶۲ فقره ابلاغ شده است گفت: سه هزار و ۵۲۰ فقره معادل ۹۱ درصد به بانک معرفی شده، ۲ هزار و ۶۰۴ فقره انعقاد قرارداد (۶۷ درصد) ۲ هزار و ۲۶۳ واحد فونداسیون، هزار و ۶۷۳ واحد اسکلت و سقف و ۹۵۲ واحد پایان‌کار و سفت‌کاری شده است. تنها با اشاره به بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از حوادث گفت: ۳۶ واحد مسکونی در حادثه سیل دی ماه پارسال آسیب دیدند که تاکنون ابلاغ اعتبار مربوطه انجام نشده است. وی از تامین و واگذاری زمین در روستاها خبر داد و افزود: در یک سال گذشته ۲۷۷ هکتار زمین تملک و ۶۲۳ قطعه زمین نیز در روستاهای استان خراسان جنوبی واگذار شده است. مدیرکل بنیاد مسکن گفت: در ارتباط با برنامه‌های سوم و ‌چهارم توسعه و ماده الحاقی به قانون ساماندهی با همکاری ثبت اسناد و املاک در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از شهریور سال گذشته تاکنون چهار هزار و ۸۳ جلد سند صادر شده است. وی ادامه داد: از این تعداد ۲ هزار و ۹۲۴ جلد سند روستایی و هزار و ۱۵۹ جلد سند شهری بوده است.

خداحافظی رنگ قرمز با نقشه کرونایی خراسان جنوبی

با تغییر رنگ دو شهرستان قرمز رنگ خراسان جنوبی، این استان هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز ندارد. بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور، شهرستان‌های سرایان و فردوس که پیش از این در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر قرار داشتند به رنگ نارنجی تغییر رنگ دادند. بر این اساس ۴شهرستان بیرجند، سرایان، فردوس و نهبندان در وضعیت نارنجی (پرخطر) هستند.همچنین با تغییر خوسف از نارنجی به زرد ۷شهرستان طبس، درمیان، خوسف، سربیشه، بشرویه، قائنات و زیرکوه در وضعیت زرد یا نسبتا پرخطر قرار دارند. هیچ شهرستانی در خراسان جنوبی در وضعیت آبی قرار ندارد.

۱۰ موقوفه‌ در سرایان با نیات قرآنی به ثبت رسیده است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سرایان گفت: این شهرستان ۴۲۰ موقوفه دارد که ۱۰ مورد آن با نیات قرآنی به ثبت رسیده است. به گزارش ستاد خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم اوقاف و امور خیریه، سعید وکیل زاده، با تاکید بر لزوم ترویج و گسترش فرهنگ قرآن اظهار داشت: متولی وقف بر حسب نوع نیت واقف اجازه دارد از محل درآمد موقوفات قرآنی در امر ترویج و آموزش قرآن گام بردارد و این موضوع در جامعه اسلامی می تواند برکات فراوانی به همراه داشته باشد. وی ادامه داد: برگزاری مسابقات قرآن نیز یکی از فرصت‌ها در راستای تروج فرهنگ قرآنی است که همه ساله توسط سازمان اوقاف دنبال می شود. وکیل زاده گفت :امسال همزمان با برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم ۱۲۰ نفر در تمامی رشته ها از شهرستان سرایان شرکت کرده اند. وی ادامه داد: از میان شرکت کنندگان شهرستانی هشت نفر به مرحله استانی راه یافته اند که در روزهای ۱۶ تا ۱۸ شهریور با سایر برگزیدگان مرحله استانی در طبس به رقابت می پردازند. چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف مرحله استانی ۱۶ تا ۱۸ شهریورماه به میزبانی شهرستان طبس برگزار می شود. در این دوره از مسابقات ۱۲۲ برگزیده مرحله شهرستانی با هم در رشته های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ رقابت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت