شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

۳۴ هزار نفر از خراسان جنوبی در سامانه سماح ثبت نام کردند

مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ۳۴ هزار نفر از خراسان جنوبی برای سفر اربعین در سامانه سماح ثبت نام کردند، گفت: ۱۷ هزار نفر نیز ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند. ابوالفضل نوفرستی گفت: پنج هزار نفر نیز تاکنون از خراسان جنوبی عازم این سفر معنوی و باشکوه شده‌اند.

مرکز نوآوری کشاورزی به‌زودی در استان افتتاح می‌شود

تسنیم- استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای سودآوری شرکت‌های دانش‌بنیان، مرکز نوآوری کشاورزی به‌زودی در مرکز تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی محمدیه افتتاح خواهد شد. جواد قناعت در دیدار خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تک تک مصوبات سفر بحث و تبادل نظر کردند. براساس مصوبات این جلسه، با تأمین اعتبار اولیه و اختصاص یک دستگاه خودرو، عملیات اجرایی مرکز ترویج و توسعه زرشک، زعفران و عناب قاینات آغاز و تابلوی این مرکز در زمان اجرای جشنواره بین‌المللی زرشک در شهرستان قاینات نصب خواهد شد. در این دیدار مصوب شد با تأمین اعتبار لازم و اعلام موافقت‌های اولیه، راه‌اندازی دو هنرستان شبانه روزی کشاورزی در استان به اخذ مجوز لازم از آموزش و پرورش منوط شد. در زمینه وعده راه‌اندازی دوره‌های علمی کاربردی، با جلب موافقت‌های لازم، از بهمن ماه امسال، پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی زیرشاخه‌های کشاورزی در مرکز آموزش کشاورزی محمدیه آغاز می‌شود.
در راستای سودآوری شرکتهای دانش بنیان، مرکز نوآوری کشاورزی، به‌ زودی در مرکز تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی محمدیه افتتاح خواهد شد. در این دیدار موافقت لازم برای به‌کارگیری سه نفر عضو هیئت علمی برای حضور در مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان جلب شد و مقرر شد، سازمان جهاد کشاورزی تخصص‌های لازم را اعلام کنند. درخواست سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر راه‌اندازی سه مرکز ترویج و خدمات کشاورزی در استان مورد موافقت قرار گرفت و طی مذاکرات ضمنی با رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در حاشیه مراسم جشنواره شهید رجایی، مقرر شد در نشستی هفته آینده در زمینه مجوزهای لازم برای اجرایی شدن این موارد، تصمیم‌گیری شود.
در راستای راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات شتر نیز ضمن اعلام موافقت‌های اولیه، مقرر شد با سفر کارشناسان مرتبط، حوزه لجستیکی و زیرساخت‌های لازم بررسی شود. موافقت با پیشنهاد افزایش نیرو در مرکز اصلاح نژاد بز کرکی سربیشه هم از دیگر مصوبات این نشست پربار بود و مقرر شد فعالیت‌های این حوزه در زمینه بهره‌وری بخش کشاورزی افزایش یابد. با وجود جلب موافقت اولیه در زمینه راه‌اندازی بانک ژن گیاهان دارویی استان، تأمین میزان اعتبار لازم و تعیین مکان استقرار این بانک به سفر مدیران مرتبط در مرکز تحقیقات به خراسان جنوبی منوط شد. تأمین اعتبار لازم برای آغاز تدوین کتاب دانش بومی استان توسط سازمان جهاد کشاورزی نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود. تخصیص میزانی از اعتبار لازم برای برگزاری جشنواره بین‌المللی زرشک که اواخر مهرماه در استان برگزار می‌شود و موافقت با راه‌اندازی مرکز کشت بافت در مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان نیز از دیگر نتایج این نشست بود. آمادگی مدیریت مطلوب پژوهشکده انار فردوس و دانشکده کشاورزی سرایان نیز در صورت موافقت وزارت علوم مبنی بر در اختیار گذاشتن این مکان‌ها با بکارگیری تمام ظرفیت انسانی و زیرساختی آنها، توسط معاون وزیر اعلام شد که در این زمینه جلسات مرتبط به‌زودی برگزار خواهد شد. این دیدار با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون و مسئولان مرتبط در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور برگزار شد.

ساختار اورژانس خراسان جنوبی ارتقا یافت

ایرنا – معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ارتقا و ابلاغ ساختار سازمانی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه خبر داد. حسین دهقانی گفت: با تاسیس سازمان اورژانس کشور و به منظور پاسخگویی فوری به حوادث و سوانح با همه توان، بازنگری تشکیلات تفصیلی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه در دستور کار هیات امنای دانشگاه قرار گرفت. وی افزود: پس از تصویب در هیات امنا، ضمن ارتقای مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی به مرکز فوریت‌های پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه، با تعداد ۶۵ ردیف پست سازمانی در حوزه ستادی مرکز و افزایش ۶۶۲ ردیف پست سازمانی در تشکیلات تفصیلی جدید پایگاه‌های اورژانس از طرف معاونت توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی وزارتخانه، برای اجرا به این دانشگاه ابلاغ شد. معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه این مرکز به عنوان واحد مستقل در ساختار سازمانی دانشگاه قرار گرفته است گفت: در همین راستا، تفویض مالی توسط ریاست دانشگاه به رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه ابلاغ شد. مدیر امور مالی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با اشاره به ماده ۱۱ آیین‌نامه مالی و معاملاتی دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت حضور مسئول امور مالی در مرکز اورژانس و ضرورت امکان رفع فوری نیازهای اورژانس در حوادث و سوانح و تسریع در فرآیندهای مالی، عذرا بهرامی را به عنوان مسئول امور مالی اورژانس ۱۱۵ معرفی کرد. محمد سلمان احمدی بر پیگیری و تجمیع اعتبارات حوزه فوریت‌های پیش بیمارستانی با هدف مدیریت بهینه منابع مالی در جهت اثربخشی فعالیت‌های اورژانس‌های پیش بیمارستانی تاکید کرد.

ثبت بیش از ۳۲ میلیون تردد خودرو در جاده‌های خراسان جنوبی

قاسمی- معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از ثبت بیش از 32 میلیون تردد در سطح جاده های استان از ابتدای سال 1401 خبرداد. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی، حمید سهرابی گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 32 میلیون تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در سطح جاده‌های استان انجام شده که تحلیل اطلاعات سامانه های ترددشماری نشانگر افزایش 32 درصدی تردد خودروهای سبک و شخصی و همزمان کاهش 10 درصدی تردد خودروهای سنگین، نسبت به مشابه سال گذشته می باشد.
وی افزود: بیشترین سهم تردد پلاک‌های غیربومی در جاده‌های استان به ترتیب مربوط به استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان بوده است. حمید سهرابی گفت: 58 دستگاه ترددشمار برخط در جاده‌های بین شهری و22 دستگاه فعال در ورودی و خروجی استان، و به عبارتی جمعاً 80 سامانه ترددشماری در مقاطع ترافیکی مختلف راههای استان، تردد وسایل نقلیه را بصورت شبانه روزی و آنلاین ثبت می‌کنند. سهرابی یادآور شد: بیشترین مسیرهای پرتردد مربوط به محور بیرجند- قاین و بیرجند- سربیشه و محور بیرجند- خوسف بوده‌ است.

آغاز پذیرش هنرجو در هنرستان هنرهای زیبای استان

ایسنا- معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از پذیرش هنرجودر هنرستان دخترانه هنرهای زیبای خراسان جنوبی برای سال تحصیلی 1401-1400 خبر داد. سید علی زمزم با اشاره به فعالیت هنرستان دخترانه هنرهای زیبای بیرجند گفت: این هنرستان در مهر ماه سال 98 در رشته های نقاشی، نمایش و سینما از فعالیت خود را آغاز کرده است. وی با بیان اینکه هنرستان دخترانه هنرهای زیبای بیرجند بستری شایسته برای حوزه های فرهنگ و هنری است، اظهار کرد: در این هنرستان تنها اخذ مدرک ملاک نیست، بلکه اصل موضوع و محور آموزش ها، شایستگی و کسب مهارت است. وی با بیان اینکه دانش آموزان تحصیل کرده در رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند بدون آزمون در این رشته ادامه تحصیل دهند، بیان کرد: علاقمندان می‌توانند با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز برای ثبت نام هر چه سریعتر برای ثبت نام همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۲ در محل هنرستان، واقع در نبش توحید ۴۴ اقدام کنند.

برگزاری همایش سه ساله‌های حسینی در بیرجند

همایش سه ساله های حسینی به یاد طفل سه ساله ابی عبدا… در بیرجند برگزار شد. همزمان با سال‌روز شهادت حضرت رقیه(س)، به همت کانون خادمیاران رضوی همایش سه ساله های حسینی در الهیه بیرجند در فضای باز و با حضور پر شور مردم حسینی و کودکان برگزار شد.

اربعین مرز جغرافیایی و مذهبی ندارد

ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار فرمانده و جمعی از کارکنان منطقه پدافند هوایی شرق کشور گفت: اربعین حسینی مرز جغرافیایی و مذهبی ندارد و مرکز عدالت ایده هر انسان بالفطره است. حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی افزود: استقلال و اتحاد کشورهای اسلامی باعث ناامن شدن منطقه برای اسرائیل و استعمار می‌شود. فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور هم گفت: نیروی پدافند هوایی یک قدرت آزموده شده است و دشمن این را تجربه کرده لذا در صورت عبور از خط قرمزهای ما، پاسخ سخت و دندان‌شکن دریافت خواهد کرد. امیر سرتیپ دوم ارسلان پرویز افزود: امروز وحدت و اتحادی که داریم بیانگر ارتقای توان رزم نیروهای مسلح در کل کشور است.

تولید ۲۵ تن روغن از زیتون‌های استان

ایسنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: از ۳۲۰ تن زیتون امسال ۲۵ تن روغن در استان گرفته می‌شود. منوچهر شایسته با اشاره به اینکه ارزش زیتون امسال ۸ میلیارد تومان است، افزود: زیتون خراسان جنوبی از شهرستان‌های نهبندان، طبس و سربیشه برداشت می‌شود.

بیش از ۴۰۰ زائر اولی به پیاده روی اربعین اعزام شدند

بازار- مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از اعزام ۴۶۸ زائر اولی مناطق کم برخوردار و حاشیه محلات استان به مراسم پیاده روی اربعین خبر داد. سید مجتبی موسوی اظهارکرد: به همت قرار گاه تحول و توانمندسازی محلات کم برخوردار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۲۰۵ زائر اولی از استان به صورت رایگان به مراسم اربعین اعزام می شوند. وی با بیان اینکه طرح سفیران احسان نیز برای نخستین بار در استان اجرایی شد، ادامه داد: در قالب این طرح نیز به ۲۶۳ زائر اولی مناطق محروم و محلات حاشیه کمک هزینه اعزام به عتبات عالیات اعطا می شود.

حضور ۷ تیم جهادی پزشکی در فردوس

مهر- در آستانه اجلاسیه ملی جهادگران و همزمان با برگزاری رزمایش جهاد مقدس ۷ گروه جهادی بومی و غیر بومی پزشکی به مردم خراسان جنوبی با محوریت شهرستان فردوس خدمت رسانی می‌کنند. مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: گروه جهادی دندانپزشکی قائم آل محمد (عج) استان در روستای کجه و چاه نو شهرستان فردوس مستقر شده و تا ۱۳ شهریور ماه خدمات دندانپزشکی شامل ترمیم و کشیدن ارائه خواهند داد. هاشم هیهات افزود: همچنین یک تیم پزشکی متخصص اورولوژی و فوق تخصص سرطان بانوان ۱۲ شهریور ماه به روستاهای فردوس اعزام می‌شوند و به ویزیت بیماران خواهند پرداخت. وی بیان کرد: دو تیم تخصصی شامل متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و متخصص گوش، حلق و بینی و یک تیم آموزش مامایی نیز ۱۲ شهریور ماه به مناطق روستایی فردوس اعزام خواهند شد. هیهات عنوان کرد: در مورد گروه‌های جهادی خارج استان نیز یک گروه جهادی دندانپزشکی مهمان در شهرستان فردوس مستقر خواهد شد. وی اظهار کرد: یک تیم تخصصی سه نفره جراحی زیبایی برای شکاف کام و دهان نیز ۱۲ شهریور ماه در شهرستان فردوس مستقر می‌شود. وی گفت: مجموعاً ۷ تیم پزشکی بومی و غیر بومی با حدود ۵۵ جهادگر در فردوس خدمات پزشکی ارائه می‌دهند.

بازگشت ۲۰ آمبولانس فرسوده به چرخه خدمات رسانی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به کمبود آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در استان گفت: در حال حاضر خراسان جنوبی به ۴۴ آمبولانس جدید نیاز دارد و تاکنون هیچ آمبولانس نو و جدیدی وارد کشور نشده است. موسوی میرزایی افزود: بنابراین کارگاه بزرگی در مرکز ۱۱۵ دانشگاه بیرجند راه اندازی شد تا اقدام به بازسازی تعمیر اساسی آمبولانس‌های فرسوده کند. وی گفت: در این کارگاه ۲۰ آمبولانس فرسوده با هزینه ۵ میلیارد تومان تعمیر اساسی و بازسازی شد و مورد استفاده مجدد قرار گرفت که قیمت تقریبی آن‌ها ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان است.

ذخیره طلایی شادان، دو برابر شد

رئیس سازمان صمت گفت: ذخیره معدن طلای شادان در ابتدا ۲۷.۸ میلیون تن کانسنگ بوده که اکنون با اتمام عملیات اکتشاف حین استخراج میزان ذخیره قطعی این معدن با افزایش دو برابری به ۵۴ میلیون تن رسیده است. جرجانی استخراج سالانه معدن طلای شادان را ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تن کانسنگ اعلام کرد و گفت: معدن طلای شادان به عنوان بزرگترین ذخیره معدن طلا در شرق کشور محسوب می‌شود و سالیانه 200 کیلوگرم شمش طلا بدست می‌آید.

لزوم توجه به سرویس جابجایی دانش آموزان در خراسان جنوبی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بر لزوم توجه به سرویس جابجایی دانش آموزان در آستانه بازگشایی مدارس تأکید کرد. حجت الاسلام وحدانی نیا در دومین کارگروه نظارت بر اجرای مداخلات موثر به منظور پیشگیری و کاهش مداخلات منتهی به ضرر جانی یا مالی، افزود: با توجه به اینکه بازگشایی مدارس نزدیک است، در حوزه حمل و نقل دانش آموزان مدارس روستایی که در مسیر راه قرار دارند تمهیداتی همچون خط کشی گذرگاه عابر پیاده و پل هوایی اندیشیده شود. حجت الاسلام وحدانی نیا گفت: در داخل شهر نیز حوزه شهرداری بیرجند با هدف کاهش نگرانی والدین برای جا به جایی فرزندانشان، باید از ظرفیت سرویس‌های حمل و نقل عمومی استفاده کند. رئیس پلیس راه خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۲ نفر در استان بر اثر تصادفات جاده‌ای فوت کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد افزایش یافته است. سرهنگ رضایی افزود: همچنین در این مدت بیش از هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای مجروح شده اند.

خدمت رسانی ۵۲ موکب استان در ایام اربعین حسینی

۵۲ موکب از خراسان جنوبی در ایام اربعین حسینی خدمت رسانی می کنند. دبیر کمیته مشارکتهای ستاد اربعین گفت: از این تعداد ۸ موکب در ایران و ۴۴ موکب در کشور عراق (۳۶ موکب در شهر کاظمین و ۸ موکب در مسیر نجف تا کربلا) مستقر می‌شوند. کفاشی با اشاره به فعالیت هزار و ۲۰۰ نفر در این موکب‌ها گفت: از این تعداد ۱۱۰ نفر در موکب‌های داخل کشور و مابقی در موکب‌های مستقر در کشور عراق خدماترسانی می‌کنند.

شناسایی ۲۴ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

۲۴ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: این بیماران از ۱۲۰ آزمایش مولکولی و سریع کرونا، تشخیص داده شدند که بیشترین بیماران شناسایی شده با ۷ مورد مربوط به شهرستان قائنات است. شریف زاده افزود: در این مدت، مورد فوت بیمار کرونایی هم گزارش نشده و تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۷۸ نفر است.

آغاز رزمایش قرارگاه محرومیت زدایی جهاد دامپزشکی
حل مشکلات با مدیریت جهادی
استاندار خراسان جنوبی در مراسم آغاز رزمایش قرارگاه محرومیت زدایی جهاد دامپزشکی گفت: با مدیریت جهادی می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. قناعت در مراسم آغاز رزمایش قرارگاه محرومیت زدایی جهاد دامپزشکی گفت: اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس یادآور حضور مقام معظم رهبری بعد از زلزله سال ۴۷ در این شهرستان است. او با اشاره به اینکه مدیران باید یک مشاور جهادی برای تسهیل کار گروه‌های جهادی داشته باشند، افزود: با مدیریت جهادی می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم. قناعت با اشاره به اینکه همه ما علاقمند به تشکیل دولت کریمه هستیم، بیان کرد: تشکیل یک دولت کریمه با کار و تلاش جهادی همراه با نیت خالصانه و گره گشایی از امور مردم برای رضای خدا میسر می‌شود. استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: برای اینکه یک دولت کریمه تشکیل دهیم، اعضای آن دولت باید سالم، پاک، باتقوا و علاقمند به کار جمعی باشند.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی در انجام کار‌ها با محدودیت‌های اداری رو به رو هستند، گفت: در این بین گروه‌های جهادی با سرعت بخشیدن به کار‌ها یاور و کمک کار خوبی برای دولت هستند. قناعت اظهار کرد: کار و تلاش گروه‌های جهادی در روستا‌ها بی شک اعتماد و امید در جامعه را تقویت کرده و حتی در حوزه اقتصادی گره گشا است. استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه فعالیت گروه‌های جهادی سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد، ادامه داد: تلاش جهادگران فاصله بین دولت و مردم را کاهش می‌دهد. او در توصیه به گروه‌های جهادی بیان کرد: هر چند وظیفه ما در دولت تسهیل کار گروه‌های جهادی است، ولی جهادگران در کار‌های خود معطل دستگاه‌های اجرایی نشوند.

تشکیل ۳۲ قرارگاه استانی دامپزشکی در کشور

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این مراسم گفت: قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی کشور با دو مأموریت ویژه تشکیل شده و ۹ دستگاه اجرایی در این قرارگاه محرومیت زدایی عضو هستند. خورشید وند افزود: مأموریت اول قرارگاه محرومیت‌زدایی دامپزشکی الحاق گروه‌های جهادی تخصصی در کشور به قرارگاه محرومیت زدایی و پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن است. وی بیان کرد: قرارگاه‌های محرومیت زدایی دامپزشکی در استان‌ها تشکیل شده و مسئول و اعضای قرارگاه جهادگران دامپزشکی هر استان است و به این منظور ۳۲ قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی استانی تشکیل شده است. مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی کشور رزمایش‌های تخصصی استانی، منطقه‌ای و ملی در کشور انجام شده و یا در حال انجام است. او با بیان اینکه ۳ هزار جهادگر در این رزمایش‌ها حضور می‌یابند اظهار کرد: قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی کشور، اولین قرارگاه جهادی و نهادی فعال در دولت است و طی پنج ماه تشکیل پنج هزار رزمایش کشوری و ۱۰ رزمایش استانی برگزار کرده است. خورشیدوند بیان کرد: هدف ما حضور و فعالیت ۴۲ هزار نفر دامپزشک و پیراپزشک کشور در رزمایش‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی دامپزشکی است. خورشیدوند با بیان اینکه تمام خدمات ارائه شده به دامداران رایگان است، عنوان کرد: در بحث مأموریت مبارزه با بیماری‌ها بعضاً توفیقاتی حاصل نشده بود که با پیگیری‌های انجام شده و تلاش‌های صورت گرفته در سازمان بهداشت جهانی رتبه ایران سبز شده و بین ۹ کشور سبز دنیا قرار گرفته‌ایم. مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: تلاش بر این است که ارسال محصولات دامی ایران به ۴۵ کشور انجام شود و حال بعد از ۶ سال ارسال تمام محصولات طیور ایران به کشور عراق از سرگیری شده است.

فعالیت‌های جهادی
مختص چند روز نباشد

سردار مهدوی فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه اجلاسیه ملی جهادگران فردوس فرصتی برای خدمت‌رسانی به مردم محروم و منتفع شدن از خدمات است گفت: شاید بحث و روز گروه‌های جهادی در تقویم ملی خالی بود که با بررسی‌های به وجود آمده بهترین روز ۱۳ شهریور سالروز زلزله فردوس و حضور مقام معظم رهبری در این حادثه است. او افزود: سال ۱۳۴۷ در زلزله فردوس دولت وقت که رژیم طاغوت بود هیچ کمکی به مردم زلزله‌زده نکرد و حتی اگر کمکی انجام می‌شد را برگشت می‌دادند. سردار مهدوی عنوان کرد: مقام معظم رهبری چند روز پس از زلزله در حالی که هیچ مسئولیتی نداشتند با جمعی از طلبه‌ها به این منطقه آمده و با کمک‌های مردمی که به این منطقه منتقل شد حدود دو ماه در این منطقه خدمت‌رسانی داشتند. او به جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: از گروه‌های جهادی درخواست می‌شود اقداماتی که در جهت محرومیت‌زدایی انجام می‌شود را بیان کرده و به اطلاع مردم برسد. سردار مهدوی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولان استان و استاندار برای کاهش محرومیت استان تلاش می‌شود. فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: از گروه‌های جهادی درخواست داریم این رزمایش‌ها و فعالیت‌های جهادی مختص به چند روز نباشد و در تمام سال ادامه‌دار باشد تا مردم بیش از این از وجود گروه‌های جهادی بهره ببرند.

در کنار جهاد اقتصادی،
جهاد تبیین هم مدنظر باشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: این استانه دارای طولانی‌ترین‌ مرز مشترک با کشور افغانستان است و گروه‌های جهادی در مناطق مرزی حضور می‌یابند. مهدی جعفری از گروه‌های جهادی درخواست کرد با حضور در مناطق کم‌برخوردار استان در کنار جهاد اقتصادی، جهاد تبیین را نیز مدنظر داشته باشند. وی بیان کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد دامی در استان داریم و صنعت دام خراسان جنوبی در کشور حرف برای گفتن زیاد دارد در حالی که هزینه تولید به دلیل فاصله طولانی با مرکز استان، خشکسالی‌های طولانی و کاهش بهره‌وری بسیار بالا است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به حضور گروه‌های جهادی دامپزشکی در استان گفت: در رزمایشی که به این‌ منظور آغاز می‌شود ۱۶۰ جهادگر در ۱۱۵ منطقه از ۱۱ شهرستان به ارائه خدمات خواهند پرداخت. وی عمده فعالیت‌های این گروه‌های جهادی را واکسیناسیون، سم‌پاشی، ضدعفونی، درمان و آموزش‌های ترویجی عنوان کرد و گفت: ۱۷۷ هزار و ۵۶۹ راس دام در این رزمایش تحت پوشش قرار می‌گیرند. جعفری افزود: گروه‌های جهادی دامپزشکی از استان‌های خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، تهران، قزوین و خراسان‌ جنوبی هستند.

آگاهانه عمل کردن از وظایف مهم جهادگران عرصه تبیین است

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور هم در سخنانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند با بیان اینکه جهادگران عرصه تببین باید آگاهانه عمل کنند، گفت: امروز باید هر کدام از ما وظیفه و جایگاه خود در این عرصه را فهم کرده و در این راستا تلاش کنیم. سردار محمد زهرایی با اشاره به اینکه ولایت در سال ۴۷ عامل حرکت های جهادی شد و در سال ۷۹ نیز فرمان تشکیل بسیج سازندگی را دادند، تصریح کرد: کربلا و نینوا نیز تا قبل از قدوم مبارک امام حسین(ع) تقدسی نداشت و این مکان به واسطه حضور امام تقدس پیدا کرد. وی با بیان اینکه در اجلاسیه جهادگران فردوس بیش از هزار جهادگر از سراسر کشور وارد این شهرستان برای انجام کار جهادی می‌شوند، افزود: پدر معنوی و شروع کننده حرکات جهادی در کشور مقام معظم رهبری است. وی افزود: بسیج گام دوم انقلاب نقش آفرینی مردم در بخش‌های مختلف را تعریف می‌کند و هر کس دل در گرو انقلاب و خدمت به مردم دارد و عنادی با انقلاب ندارد، بسیج خودش را مکلف می‌داند و زمینه را فراهم کند. رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به اینکه دولت سیزدهم تعامل گسترده‌ای با بسیج در راستای خدمت به مردم دارد، گفت: رزمایش هایی در اقشار مختلف بسیج در کشور در حال برگزاری است. زهرایی یادآور شد: مردم خراسان جنوبی همواره در ارزیابی‌هایی که در کشور است به لحاظ ولایتمداری و شرکت در مراسم مذهبی در اوج می‌درخشند که این امر یک افتخار است. زهرایی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی استمرار قطعی تفکر علوی و نهضت عاشورایی است، خاطرنشان کرد: انقلاب کار به ظاهر ناتمام مانده عاشورا را تمام کرد.

بهره مندشدن ۸۵۵۵ خانوار خراسان جنوبی از خدمات جهادگران دامپزشک

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در نشست بررسی آخرین وضعیت برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در خراسان جنوبی گفت: با توجه به حضور تیم های جهادگر دامپزشکی غیربومی و بومی در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی هشت هزار و ۵۵۵ نفر از خدمات این گروه های جهادی بهره مند می شوند. مهدی هنری با بیان اینکه روز ۱۳ شهریورماه تمام گروه های جهادی دامپزشکی در سرایان و فردوس جهت خدمت رسانی حضور خواهند داشت، گفت: پیش بینی شده است که 177 هزار دام در استان تحت پوشش خدمات این گروه های جهادی دامپزشکی قرار بگیرند.

سرپرست دانشگاه بیرجند : ۴۶ انجمن علمی و پنج تشکل دانشجویی در دانشگاه بیرجند فعالیت دارند

ایرنا- سرپرست دانشگاه بیرجند از فعالیت ۴۶ انجمن علمی و پنج تشکل دانشجویی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این انجمن‌ها در کنار هر گروه آموزشی، حلقه واسط بین استاد و دانشجو هستند. احمد لامعی‌گیو در آیین اختتامیه دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی (حامیم) در دانشگاه بیرجند با اشاره به فعالیت ۲۶ کانون فرهنگی هنری در دانشگاه بیرجند گفت: پنج تشکل‌ دانشجویی در دانشگاه مجوز فعالیت دارند که در حال حاضر سه تشکل مشغول به فعالیت هستند. سرپرست دانشگاه بیرجند عنوان کرد: در حال حاضر هزار و ۵۰ نفر عضو هیات علمی دانشگاه‌های استان هستند که بیشترین سهم را دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه بیرجند به خود اختصاص داده است. وی گفت: از ۳۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند، ۴۰ نفر استاد تمام، ۱۴۵ نفر دانشیار و مابقی استادیار و مربی هستند. لامعی‌گیو با بیان اینکه در دانشگاه‌های خراسان جنوبی هیات‌های مختلف مذهبی وجود دارد افزود: این هیات‌ها در مناسبت‌های مختلف سال به‌ویژه ماه محرم و صفر به برگزاری مراسم می‌پردازند. وی گفت: در حال حاضر ۳۹ هزار و ۶۱۶ دانشجو در دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی مشغول به تحصیل و پژوهش هستند که براساس آخرین آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از این تعداد در دانشگاه‌های دولتی ۲۱ هزار و ۶۶۶ نفر، دانشگاه علوم پزشکی ۴ هزار و ۱۲ نفر و دانشگاه‌های دولتی تابع وزارت علوم ۱۵ هزار و ۶۶۶ نفر حضور دارند. وی افزود: همچنین دانشگاه‌های آزاد اسلامی ۷ هزار و ۴۵۰ نفر، دانشگاه پیام نور ۵ هزار و ۵۲۶ نفر، دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۳ هزار و ۹۰۲ نفر، دانشگاه علمی و کاربردی هزار و ۶۷۴ نفر و غیرانتفاعی ۴۷۴ نفر دانشجو دارند.

زمین موزه بزرگ خراسان‌جنوبی واگذار شد؛ ساختمان میراث فرهنگی به ارگ کلاه فرنگی منتقل می‌شود

فارس- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار داشت: مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سه پروژه اصلی را در بر می‌گیرد. شاهوردی با بیان اینکه خدمت معاونین وزیر، قائم مقام وزیر میراث، استاندار و معاونان عرض کردم نگاه ویژه‌ای به اداره کل بشود، یادآور شد: این اداره باید از حالت استجاری بودن خارج شود. شاهوردی ادامه داد: در تفام‌نامه با استاندار قرار شد ساختمان فعلی فرمانداری در مطهری به اداره کل میراث واگذار شود تا ما در جهت حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی و استقرار، آنجا حضور داشته باشیم. وی ارگ کلاه فرنگی را میراث خراسان‌جنوبی دانست و افزود: مشکلاتی در تردد گردشگران به آنجا داشتیم که با کمک فرماندار مشکلات حل شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: نماینده مشاور وزیر و نماینده خاص آن‌ها از ساختمان ارگ بازدید کردند و تبدیل شدن آن به میراث فرهنگی استان استقبال کردند. شاهوردی با بیان اینکه در بحث پرسنلی اولویت کارم رسیدگی به معیشت کارکنان است، گفت: اقداماتی را در این زمینه آغاز کردیم و هنوز اعتبارات جاری موافقت‌نامه آن مبادله نشده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه به لطف استاندار و فرمانداران در اعتبارات ملی هم پیگیری خوبی در وزارتخانه داشتیم، یادآور شد: پروژه ها را معرفی کردیم تا در تخصیص منابع در وزاتخانه کمک کنند و قول‌های خوبی دادند. شاهوردی با بیان اینکه موضوع احداث موزه بزرگ استان را پیگیری کردیم، ادامه داد: با مساعدت راه و شهرسازی زمینی را در بلوار صیاد شیرازی به متراژ 3 هزار مترمربع تفاهم کردیم و از تهران اعتبار اولیه را گرفتیم. وی با بیان اینکه امیدواریم استارت ساخت موزه به زودی بخورد، افزود: این اقدام بزرگ که در شأن استان است، سبب نشان دادن تمام پتانسیل‌های میراثی، صنایع‌دستی و گردشگری در آن موزه است. وی با بیان اینکه ما برنامه زمان‌بندی سه ساله را برای این موزه گذاشتیم، اضافه کرد: اگر برای این قضیه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تخصیصی قائل شوند، می‌تواند به ما کمک کند. شاهوردی با بیان اینکه این موزه جزو پروژه‌های ما است، خاطرنشان کرد: در سفر دوم رئیس جمهور تخصیصاتی که خواهد آمد، این اتفاق مهم روی خواهد داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی منصوب شد

تسنیم- با حکم استاندار “ محمدعلی آخوندی “ به سمت مدیرکل مدیریت بحران استانداری منصوب شد. در متن حکم انتصاب آخوندی آمده است “ امید است با توکل به خداوند متعال، ضمن بهره‌گیری از استعدادها و توانمندی نیروهای لایق، با اتخاذ تدابیر مناسب در مسیر تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، تلاش نموده و در انجام وظایف محوله جهت تحقق اهداف سازمانی موفق باشید”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت