اخبار استانی

زائرین اربعین نگران نباشند، وضعیت عراق مساعد می‌شود

مدیر حج و زیارت گفت: در حال حاضر مرز‌های عراق بسته است، اما بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا چند روز آینده وضعیت کشور عراق مساعد می‌شود. نوفرستی گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده همه اعزام‌ها از مرز‌های هوایی و زمینی لغو شده است. او افزود: : هم اکنون نیز صحبتی از لغو برگزاری سفر اربعین نشده است و امیدواریم که امسال مشکلی برای برگزاری سفر اربعین ایجاد نشود. .وی گفت دو کاروان از استان که در مسیر مرز بودند در حال برگشت هستند

خانه مطبوعات برای توسعه استان تصمیم‌ساز باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه خانه مطبوعات خراسان جنوبی باید خانه تصمیم سازی برای توسعه استان باشد، گفت: جبران عقب ماندگی در زیرساخت های حوزه فرهنگ، هنر و رسانه استان نیازمند توجه ویژه در اختصاص اعتبار است.علی فرخنده، در مراسم افتتاح فاز اول ساختمان خان مطبوعات استان خراسان جنوبی اظهار کرد: دومین خانه مطبوعات سطح کشور همزمان با هفته دولت در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.
به گزارش ایسنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: امیدواریم افتتاح خانه مطبوعات استان که هدیه روز خبرنگار است مایه خیر و برکت باشد و بتوان از ظرفیت رسانه ای استان بیشتر استفاده کرد.وی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت مردمی و انقلابی سیزدهم نگاه مثبتی به استان خراسان جنوبی آغاز شده است، ادامه داد: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی برکات فراوانی شامل حال این استان در حوزه زیرساخت شد اما زیرساخت‌ها در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه خراسان جنوبی ضعیف و دارای عقب ماندگی است.
فرخنده بیان کرد: در تمام شهرستان‌ها پروژه‌های نیمه تمام و در دست اجرا وجود دارد که نیازمند تأمین اعتبار ویژه برای تکمیل است و امیدواریم خانه مطبوعات استان خانه تصمیم سازی برای توسعه استان باشد.

تمایل به سرمایه گذاری در خراسان‌جنوبی ۲۰ درصد افزایش یافته است
رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه طرح های صنعتی بسیار خوبی در استان در حال اجرا است، گفت:تمایل به سرمایه گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است
عباس جرجانی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: تمایل به سرمایه گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی به نسبت سال گذشته(فاصله شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ به نسبت شهریور ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰) حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.
رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی بیان کرد: به طور طبیعی وقتی زیر ساخت ها در حوزه صنعت بهبود پیدا کند ثمر و نتیجه خود را در افزایش سرمایه گذاری ها نشان خواهد داد.جرجانی با بیان اینکه طرح‌های صنعتی بسیار خوبی در خراسان جنوبی در حال اجرا است، ادامه داد: به عنوان مثال طرح توسعه کارخانه کویر تایر را داریم که امیدواریم تا دهه فجر به بهره برداری برسد. وی گفت: با این طرح توسعه ۳۰ درصد به ظرفیت فعلی کارخانه لاستیک سازی کویر تایر افزوده خواهد شد.

افزایش ۷۷ درصدی اکتشافات معدنی

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه کارخانه نستاجی فردوس نیز اقدامات بسیار ارزشمندی در حال اجرا است، اظهار کرد: برای توسعه آن ماشین آلات وارد شده و امیدواریم که یک سال آینده به بهره برداری برسد
جرجانی با بیان اینکه در حوزه معدن نیز شاهد افزایش ۷۷ درصدی اکتشافات معدی در خراسان جنوبی، بیان کرد: در بحث اشتغال نیز ۸.۵ درصد افزایش اشتغال داشته ایم که ارزشمند است.
وی ادامه داد: البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که سرانه اشتغال در حوزه صنعت بین پنج تا ۱۰ میلیارد تومان است که این مسئله نشان می دهد حجم کار برای اشتغال زایی در حوزه صمت چقدر زیاد است.
رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی اظهار کرد: در سفر ریاست جمهور و هیأت محترم دولت به خراسان جنوبی در حوزه صمت مصوباتی داشتیم که هیچکدام از آن ها بلاتکلیف و اجرا نشده باقی نمانده است.

احیاء معادن راکد خراسان جنوبی

جرجانی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات بسیار خوب در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی احیاء معادن نیمه تعطیل و راکد بود بیان کرد: در سال گذشته ۲۱۸ معدن غیر فعال داشتیم که تعداد زیادی از آنان تعیین تکلیف شده و به چرخه تولید برگشتند.
وی ادامه داد: تعدادی از معادن راکد خراسان جنوبی نیز متولیان آن تمایلی به کارکردن نداشتند وارد چرخه مزایده شدند تا سرمایه گذاران جدیدی برای احیاء آن ورود پیدا کنند
رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی در زمینه بازرگانی خارجی بیان کرد: پیگیری های خوبی درباره جاده خراسان جنوبی به فراه انجام شد تا بتوانیم آن را به گمرکات خودمان متصل کنیم.جرجانی یادآور شد: با توجه به اراده ای که در بین فعالان اقتصادی و مسئولان خراسان جنوبی وجود دارد بی شک در حوزه بازرگانی خارجی در آینده اتفاقات خوبی برای استان رقم خواهد خورد.

افزایش چهار برابری نیاز نقدینگی واحدهای طیور استان
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه نیاز واحدهای صنعت طیور با حذف ارز ترجیحی چهار برابر افزایش یافته، گفت: وعده تأمین نقدینگی واحدهای صنعت طیور به صورت کامل انجام نشد.
سید حسین خیریه در گفت و گو با خبرنگار بازار درباره وضعیت بازار دان و نهاده بعد اص

لاح شیوه پرداخت یارانه‌ها بیان‌کرد: شواهد نشان می‌دهد که وضعیت صنعت طیور و مرغداری ها چندان مطلوب نیست.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: در هنگام اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی از دان و نهاده گفته شد نقدینگی مورد نیاز فعالان عرصه صنعت صیور و مرغداران تأمین خواهد شد. خیریه با اشاره به اینکه این قول به صورت تمام و کمال اجرایی نشده است، ادامه داد: نمی گوییم هیچ نقدینگی به فعالان صنعت طیور پرداخت نشده ولی به اندازه کافی نبوده است. وی گفت: یک واحد مرغداری هر چه قدر که در گذشته به نقدینگی نیاز داشته است اکنون و با حذف ارز ترجیحی به سه- چهار برابر آن مقدار به نقدینگی نیاز دارد.
رئیس کمیسیون اتاق بازرگان بیرجند بیان‌کرد: با توجه به اینکه میزان جوجه ریزی در ماه‌های اخیر کاهش یافته در آینده قیمت مرغ نیز بالاتر رفته و ثابت نخواهد ماند.
خیریه با تأکید بر اینکه میزان جوجه‌ریزی در ماه‌های آینده نیز به میزان همکاری دولت با فعالان در این بخش برای تأمین نقدینگی مورد نیاز بستگی دارد، گفت: دان و نهاده در بازار موجود است ولی در زمینه قیمت مشکلاتی را شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه بی شک رفع مشکلات پیش رو در گرو همکاری بخش خصوصی و دولتی است، افزود: هر چقدر تعاملات بیشتر باشد گره های در مسیر بازتر می‌شود.
رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی بیرجند پیرامون فراهم شدن امکان صادرات تخم مرغ نطفه دار و تخم مرغ خوراکی و تأثیر آن بر رونق اقتصادی واحدهای طیور خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر شرایط صادرات تخم مرغ مازاد وجود دارد که یک امکان صادراتی بسیار خوب برای ما فراهم کرده است. وی یادآور شد: تمایل طرف افغانستانی برای خرید تخم مرغ از ما نیز بستگی به قیمت دارد و در صورت متعادل بودن قیمت آنان نیز راغب هستند.

اخراج یک مدیر دولتی با حکم تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از صدور حکم انفصال دائم از خدمات دولتی یک مدیر دولتی در استان به دلیل عرضه خارج از شبکه آرد خبر داد. مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: با ارسال گزارش از جهاد کشاورزی و صمت مبنی بر اینکه یک مدیر دولتی در یکی از شهرستان‌های خراسان جنوبی با همکاری چند نفر اقدام به عرضه خارج از شبکه و گرانفروشی آرد بر خلاف شبکه قانونی توزیع به اشخاص دیگر نموده است لذا پرونده‌ای تشکیل و در تعزیرات حکومتی رسیدگی گردید. حسن پور گفت: در شعبه بدوی پس از بررسی مدارک و مستندات موجود در پرونده و شنیدن دفاعیات متهمان و احراز وقوع تخلف، این مدیر دولتی به استناد بند ب ماده ۱۸ قانون تعزیرات حکومتی ناظر ماده ۵ و بند دال ماده ۲ مرتبه اول قانون مذکور علاوه بر جریمه نقدی ۱۴۳ میلیون ریالی به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم و سایر افراد مرتبط در پرونده نیز به جزای نقدی محکوم شدند. وی گفت: محکوم پس از رویت رای ابلاغی، اعتراض خود را نسبت به دادنامه صادره اعلام داشت تا پرونده برای بررسی مجدد به شعبه اول تجدید نظر استان ارسال شود.مدیرکل تعزیرات حکومتی استان افزود: در شعبه اول تجدید نظر استان پس از بررسی اوراق پرونده و لایحه اعتراضی و نظر به اینکه در این مرحله از رسیدگی محکوم نتوانسته دلایل و مدارک مستندی جهت نقض رای بدوی ارائه کند، بنابراین ضمن رد اعتراض، رای صابق الصدور تایید و قطعی گردیده است.

صنایع دستی، کمک خرج خانوار‌های روستایی خراسان جنوبی

فولادی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه ۹۰ درصد آموزش دیدگان دوره‌های صنایع دستی، بانوان هستند افزود: افرادی که آموزش‌های صنایع دستی را در روستا‌ها فرا می‌گیرند در کنار کار کشاورزی و دامداری شان، به تولید صنایع دستی نیز می‌پردازند و ماهانه به طور متوسط ۵۰۰ هزار تومان از این محل کسب درآمد می‌کنند.

منابع آبی خراسان جنوبی وضعیت بغرنجی دارد

تسنیم- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان اینکه منابع آبی استان بغرنج است گفت: با توجه به شرایط بد کم آبی که استان را درگیر کرده انتظار داریم به استان اعتبار ملی تزریق شود. علیرضا عباس زاده در جلسه شورای مدیران و هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری استان اظهار داشت: منابع آبی استان بغرنج است و با توجه به شرایط بد کم آبی که استان را درگیر کرده است، انتظار داریم به استان تزریق اعتبار ملی شود و در حوزه آب و خاک استان باید بیشتر کار شود. وی افزود: کشاورزی پایه زندگی خراسان جنوبی است و در حفظ جوانی جمعیت هم خراسان جنوبی از استعداد بالایی در این طرح ملی برخوردار است و هم اکنون نرخ رشد جمعیت استان بیشتر از نرم کشوری است. وی تصریح کرد: ۲۵ تا ۳۰ سال است خراسان جنوبی وارد خشکسالی شده و همچنان داریم از ذخایر زیرزمینی استفاده می‌کنیم و ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب زیر زمینی پایین رفته است.

ایران در تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری به مرز خودکفایی رسید

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری به مرز خودکفایی رسیده‌ایم و در حال حاضر ۹۵ درصد لوازم و تجهیزات در داخل تولید می‌شود. فریبرز عباسی افزود: از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی موجود در کشور حدود ۲.۶ میلیون هکتار معادل ۳۵ درصد زمین‌ها به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است. عباسی گفت: درخصوص قنوات قول می‌دهیم اعتبارات استان را سه برابر نسبت به سال قبل افزایش دهیم و در مورد سامانه‌های آبیاری نوین معادل اعتبار پارسال البته با تخصیص بیشتر در نظر گرفته‌ایم. عباسی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های خوب استان خراسان جنوبی اجرای طرح “از آبخیز تا جالیز” است که امسال با افتخار اعلام می‌کنیم براساس این طرح پایلوت، طرح از آبخیز تا جالیز به‌صورت ملی در کشور اجرا و دنبال خواهد شد. وی گفت: طرح از آبخیز تا جالیز به‌طور مشترک بین معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرا می شود که موجب افزایش آبدهی قنوات و توسعه آبخیزداری خواهد شد. وی افزایش آب قنات و پایداری دبی قنوات را از جمله مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی وجود دارد که در پایین دست هر کدام، یک یا چند قنات در قالب طرح از آبخیز تا جالیز احیا شده و دبی آب آن افزایش یافته است. وی افزود: الگوی کشت کشور با تاکید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در حال نهایی شدن و ابلاغ است همچنین مشوق‌هایی در زمینه آب‌بهای کشاورزی با ۱۰۰ درصد تخفیف در حال برنامه‌ریزی است. عباسی گفت: در زمینه خرید آب چاه‌های کم‌بازده پیشنهاد می‌دهیم در کارگروه ماده ۱۱ استانداری موضوع مطرح و در استان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود. وی بیان کرد: یکی از خلاها در حوزه خاک، ضوابط و دستورالعمل‌ها است که در این زمینه ۱۵ دستورالعمل را طراحی کرده‌ایم و برای تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد.

رشد ۲۰۴ درصدی ترانزیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

شبستان- مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان از رشد ۲۰۴ درصدی ترانزیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: تاکنون ۸۶ گروه سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری داشته‌اند. حسین زارعی در نشست خبری اظهار کرد: در کشور ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی و هفت منطقه آزاد برای تجارت با کشورهای خارجی وجود دارد که ۳۲ مورد فعال است و به طور رسمی تبادلات تجاری انجام می‌دهند.

۸۶ گروه در منطقه ویژه اقتصادی استان سرمایه گذاری کردند

زارعی از سرمایه‌گذاری ۸۶ گروه سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی استان خبر داد و افزود: از این تعداد تاکنون ۱۸ واحد در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ۳۵ واحد در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی به بهره‌برداری رسیده که برای ۷۸۰ نفر به صورت مستقیم و ۳ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی در ادامه با بیان اینکه در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر افغان و ۸۰۰ کارگر ایرانی فعالیت دارند، یادآور شد: دلیل کمبود نیروی ایرانی در این محدوده نسبت به نیروهای افغان کمبود نیرو در روستاهای اطراف مرز و بعد مسافت است. زارعی متذکر شد: سرمایه‌گذاری در ۲ قطعه به میزان یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تنها توسط بخش خصوصی انجام شده که برای آن مجوز صادر شده است. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی در ادامه طرح کاشی و سرامیک را از طرح‌های بزرگ این منطقه اعلام کرد و گفت: خوشبختانه طرحی در منطقه ویژه اقتصادی استان وجود ندارد که برای بحث زیرساختی و روندهای اداری تعطیل بوده و معطل باشد.
زارعی با بیان اینکه در موضوع زیرساخت برق محدودیت‌هایی وجود داشته که با ایجاد پست جدید برق این محدودیت رفع و تا پنج سال آینده مشکلی برای سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت، گفت: آورده‌ مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی ۲۵۰ هزار دلار است تا مجوز اقامت برایشان صادر شود. وی ادامه داد: هم اکنون در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان پنج گروه سرمایه‌گذار خارجی فعال است که ۲ گروه از آنها به صورت مشارکتی فعالیت دارند. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: مجوزهای ورود خودرو از سمت مرز توسط سازمان صمت صادر می‌شود و در استان به دنبال اخذ این مجوز هستیم که حداقل با اخذ آن اشتغال برای تعدادی از افراد ایجاد خواهد شد. زارعی عنوان کرد: واردات خودروی معدنی و کشاورزی و تسهیلات برای سرمایه در گردش برای برخی از واحدها جزو درخواست‌های منطقه ویژه اقتصادی در دور دوم سفر ریاست جمهوری است. وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر مجوز واردات خودروهای استوک در استان تنظیم و متأسفانه در مرکز کشور در سال ۹۷ این طرح رد شد و نتوانستیم این مجوز را دریافت کنیم که امتیازی خوبی برای استان است.

رشد ۲۰۴ درصد ترانزیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی استان

زارعی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی جزو رتبه های برتر مناطق ویژه اقتصادی کشور است، افزود: میزان ترانزیت منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی را در سال گذشته یک‌هزار و ۸۲۹ مورد بوده اما در پنج ماهه امسال پنج هزار و ۵۶۵ مورد ترانزیت انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۴ درصد رشد داشته است. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی میزان واردات انجام شده از منطقه ویژه اقتصادی استان در پنج ماهه امسال را ۵۹۹ مورد اعلام کرد که با رشد ۸۶۶ درصدی همراه بوده است، ادامه داد: همچنن صادرات سوخت از منطقه ویژه اقتصادی استان در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد کاهش یافت اما اکنون رو به افزایش است. وی با اشاره به اینکه میزان صادرات انجام شده در سال گذشته در منطقه ویژه اقتصادی استان ۲۳ هزار و ۲۰۶ مورد بوده که در پنج ماهه امسال با کاهش ۵۳ درصدی به ۱۰ هزار و ۸۰۹ مورد رسیده است، تصریح کرد: این افت به دلیل تغییر و تحولات در کشور افغانستان بوده که هم اکنون در حال افزایش است.

۱۰۰۰ نمونه خون بند ناف در خراسان جنوبی ذخیره شد

قاسمی- سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از ذخیره سازی ۱۰۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان استان در بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی خبر داد. به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی؛ مهدی ابراهیمی گفت: برای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف استان اقدامات انعقاد قراداد از هفته ۳۶ بارداری انجام می‌شود و خون به میزان ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر بلافاصله بعد از تولد با رعایت استانداردهای لازم اخذ و بلافاصله پس از خونگیری، نمونه به بانک رویان تهران منتقل می‌شود. وی با اشاره به فعالیت ۶ ساله نمایندگی خون بند ناف جهاددانشگاهی در خراسان جنوبی افزود: این نمایندگی از سال ۱۳۹۵ تاکنون در جهاددانشگاهی استان در حال خدمت رسانی است و تا کنون هزار نمونه از استان در بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی ذخیره سازی شده است. سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه خدمات ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان در اکثر شهرستان های استان ارائه می شود، یادآورد شد: امکان ارائه تسهیلات بانکی مناسب به متقاضیان ذخیره سازی خون بند ناف در استان وجود دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش تشریح کرد؛ جزئیاتی از ثبت نام های انجام شده مدارس استان

مهر- مدیرکل آموزش و پرورش گفت: مهرماه سال جاری بیش از ۱۸۵ هزار دانش آموز وارد مدارس خراسان‌جنوبی می‌شوند که از این تعداد ۲۰ هزار نفر دانش آموزان پایه اول ابتدایی هستند. سید علیرضا موسوی‌نژاد اظهار کرد: مهرماه سال جاری بیش از ۱۸۵ هزار دانش آموز وارد مدارس خراسان‌جنوبی می‌شوند که از این تعداد ۲۰ هزار نفر دانش آموزان پایه اول ابتدایی هستند. وی با بیان اینکه از این ۲۰ هزار حدود ۱۸ هزار دانش آموزان وارد دایره سنجش سلامت شدند، بیان‌کرد: سنجش سلامت دانش آموزان ورودی به مدارس هنوز ادامه‌دارد. موسوی نژاد افزود: البته برخی از دانش آموزان در هنگام ورود به پیش دبستانی سنجش سلامت را انجام داده‌اند. وی درباره برخی مشکلات پیش آمده در مورد ثبت نام دانش آموزان گفت: برخی از والدین اصرار دارند که فرزند خود را در مدرسه خاصی ثبت نام کنند که این موضوع به واسطه محدودیت مدارس مشکلاتی را به وجود می‌آورد. مدیرکل آموزش و پرورش ادامه‌داد: تأکید ما بر این است که اولویت ثبت نام با دانش آموزانی است که در محدوده جغرافیایی همان مدرسه سکونت دارند. موسوی نژاد اظهار کرد: برای اثبات سکونت در محدود جغرافیایی مدرسه نیز می‌توانند قولنامه اجاره خانه، قبض آب و برق و … را ارائه دهند. وی در پاسخ به این سوال که اگر یک زوج در منزل پدر و مادرشان سکونت داشته باشند که در این بین نه قولنامه اجاره و نه قبض آب و برق به نام والدین دانش آموزان وجود دارد برای ثبت نام چه اقدامی باید انجام دهند، بیان کرد: در این مورد قبض آب و برقی که به نام پدربزرگ دانش آموز است، کفایت می‌کند. وی یادآور شد: همه تلاش ما بر این است که کار ثبت نام دانش آموزان با سهولت بیشتری انجام گیرد و با آرامش خاطر در مهرماه وارد مدارس شوند. موسوی‌نژاد در مورد هزینه‌های أخذ شده در هنگام ثبت نام بیان کرد: به جز مدارس خاص مانند مدارس استعدادهای درخشان و یا نمونه و غیرانتفاعی مدارس حق أخذ هیچ گونه وجهی به جز هزینه کتاب و بیمه از دانش آموزان ندارند.

طبس، میزبان چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن خراسان جنوبی

مهر- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم به میزبانی شهرستان طبس در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ شهریور ماه برگزار می شود. حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور اظهار کرد: در سال جاری دو هزار و ۲۳۰ نفر از قاریان، حافظان و سایر علاقمندان خراسان جنوبی در دو بخش آوایی و معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم ثبت نام کردند. وی ادامه داد: بخش آوایی شامل رشته‌های (قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۵ جز، ۱۰ جز، ۲۰ جز و حفظ کل قرآن کریم و رشته‌های اذان و دعا خوانی) است. بخشی پور افزود: بخش معارفی نیز شامل رشته‌های (ترجمه نهج البلاغه، ترجمه صحیفه سجادیه و تفسیر عمومی قرآن کریم) است. وی افزود: مرحله استانی رشته‌های معارفی همزمان با سراسر کشور ۲۶ مرداد برگزار شد که برگزیدگان این رشته‌ها مهر ماه سال جاری با منتخبین سایر استان‌ها رقابت خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه مرحله شهرستانی این مسابقات روزهای ۲۶ تیر لغایت ۶ مردادماه در ۶ منطقه استان برگزار شد، گفت: در مرحله شهرستانی ۱۲۲ نفر برگزیده شده و به مرحله شهرستانی راه پیدا کردند. بخشی پور با تأکید بر اینکه مرحله استانی مسابقات به میزبانی طبس برگزار می‌شود، افزود: شرکت کنندگان در این مرحله ۷۳ نفر خواهران و ۴۹ نفر برادران هستند. وی با بیان اینکه داوری مرحله استانی این دوره از مسابقات را ۱۲ نفر از اساتید مطرح کشوری از استان‌های تهران، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بر عهده دارند، اظهار کرد: رتبه‌های اول رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۲۰ جز و حفظ کل قرآن کریم به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند.

توطئه دشمنان برای اخلال در جریان اربعین به خودشان باز می گردد

مهر- قائم مقام ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: این روزها دشمنان با انجام کارهایی در عراق درصد هستند از حرکت عظیم اربعین جلوگیری کنند اما با یاری خداوند فتنه آنها به خودشان بر خواهد گشت. حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی در مراسم گرامیداشت هشت شهریور گفت: امروز پیروان مکتب اهل بیت (ع) مسیر پیامبر اسلام را شناخته‌اند و جریان اربعین حجت را بر همه ما تمام کرده است. وی گفت: هرچند این روزها دشمنان با انجام کارهایی در عراق درصد هستند از این حرکت عظیم جلوگیری کنند، اما با انجام اقدامات آنها نه تنها نور امام حسین (ع) خاموش نخواهد شد، بلکه با یاری خداوند فتنه آنها به خودشان بر خواهد گشت.

۹ پروژه برق‌رسانی در
شهرستان سربیشه افتتاح شد

ایرنا – پروژه تامین برق روستای چاه عسگری ( بیدمشک) سربیشه به نمایندگی از ۹ پروژه برق این شهرستان به مناسبت هفته دولت روز سه‌شنبه با حضور استاندار افتتاح شد. برای ۹ پروژه برق‌رسانی، هفت هزار و ۸۸۶ متر شبکه فشار متوسط و پنج هزار و ۸۴۵ متر شبکه فشار ضعیف اجرا شده است. همچنین نصب ۱۲ دستگاه ترانسفورماتور، سه دستگاه mof و تبدیل پنج هزار و ۲۳۲ متر شبکه سیمی به کابل خودنگهدار از دیگر مشخصات این پروژه‌ها است. مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه‌ها ۹۶ میلیارد و ۴۹۶ میلیون ریال است که با افتتاح این پروژه‌ها هزار و ۷۶۵ خانوار از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

اجرای بیش از ۱۵ عنوان برنامه فرهنگی و عفاف حجاب در راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی

دادرس مقدم- بیش از ۱۵ عنوان برنامه فرهنگی ‌ و عفاف و حجاب طی هفته دولت در اداره کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده ای خراسان جنوبی برگزار می شود. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی؛ در راستای این برنامه ها، دبیر شورای اقامه نماز و دبیر کمیته عفاف و حجاب از پایانه مسافر شهرستان بیرجند بازدید و بررسی موارد اجرایی عفاف و حجاب در این مجموعه انجام شد. همچنین جلسه کمیته عفاف و حجاب و شورای فرهنگی اداره کل، برگزاری درس اخلاق، تبیین مباحث عفاف و حجاب در پایانه بار، مسافر، اداره کل و سایر ادارات مربوطه و برگزاری نشست “خورشید خانه ات باش” نیز از دیگر موارد اجرایی در این هفته است.

تقدیر از مسئول روابط عمومی
بنیاد مسکن خراسان جنوبی

جم- شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور که به منظور بهره برداری از آسفالت معابر ۱۱۳ روستای استان، به خراسان جنوبی سفر کرده بود، با اهدای لوحی از مسئول روابط عمومی بنیاد مسکن استان تقدیر کرد. به گزارش روابط عمومی بنیاد مسکن خراسان جنوبی؛ در این لوح تقدیر به جایگاه ارزشمند روابط عمومی در مجموعه بنیاد مسکن، به منظور هم اندیشی در عرصه خدمت رسانی و هم افزایی در تحقق اهداف این نهاد، اشاره شده است.

۶ واحد گلخانه در استان افتتاح شد

ایرنا- واحد گلخانه آلوئه‌ورا در مجتمع گلخانه‌ای محمدیه خوسف به نمایندگی از ۶ واحد گلخانه‌ خراسان جنوبی همزمان با هفته دولت با حضور معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در فاز دوم این پروژه از ۵۳ قطعه موجود در مجتمع گلخانه‌ای محمدیه خوسف ۴۵ قطعه فعال است. جعفری بیان کرد: در این مجتمع ۳۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۶۵۰ نفر هم غیرمستقیم مشغول کار شده‌اند.

رونمایی از کتاب «دوباره فردوس» در رویداد ملی جهاد مقدس

دبیر رویداد ملی جهاد مقدس “ اجلاسیه ملی جهادگران کشور” گفت: به مناسبت سالگرد حضور جهادی حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای در واقعه زلزله فردوس سال ۱۳۴۷، رویداد ملی جهاد مقدس در این شهر برگزار می‌شود. سرهنگ فاطمی نسب افزود: در این مراسم از کتاب «دوباره فردوس» به قلم آقای مهرداد رونمایی می شود.

استاندار: استفاده از ظرفیت‌های داخلی نیازمند فرهنگ‌سازی است

ایرنا- استاندار با تاکید بر اینکه باید به ظرفیت‌های علمی و دانش داخلی اعتماد کنیم، گفت: این کار ساده نیست و شکستن باورهای اشتباه به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و زمان‌بر است. جواد قناعت در آیین رونمایی از محصولات دانش بنیان و فناورانه پارک علم و فناوری استان، متذکر شد: در اولین فرصت و در یک جلسه شورای اداری که همه مدیران حضور دارند، تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان و فناور را دعوت می‌کنیم تا به معرفی تولیدات خود بپردازند و مدیران را به خرید از داخل استان ترغیب کنیم. در این آیین از پنج محصول دانش بنیان و فناورانه پارک علم و فناوری استان از جمله طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی و خدمات مزرعه، توسعه مدل سازی اطلاعات ساختمان، دستگاه اتومات غیرغشایی، ساخت کپسول سیاه دانه و اسکادا (سیستم کنترل سطح بالا و جمع‌آوری داده‌ها) رونمایی شد.

اجرای ۹۰۰ پروژه محرومیت زدایی در خراسان جنوبی

مهر- رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی از اجرای ۹۰۰ پروژه محرومیت زدایی از سال گذشته تا کنون در استان خبر داد. مهدی هنری در مراسم افتتاحیه ساختمان خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته تفاهم نامه‌ای با ۱۲ دستگاه در راستای اجرای طرح‌های عمرانی منعقد شده است، گفت: در راستای اجرای این تفاهم نامه، ۸۶۰ پروژه عمرانی آغاز شد که از این تعداد عملیات اجرای ۶۷۰ طرح به اتمام رسیده است. وی بیان کرد: در سال جاری هم با انعقاد تفاهم نامه‌ای در حوزه آب شرب، اجرای پروژه‌های آبرسانی به ۶۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان آغاز شده است. وی اظهار کرد: در مجموع از سال گذشته برای اجرای بالغ بر ۹۰۰ پروژه، با دستگاه‌های متولی تفاهم نامه منعقد شده است. هنری با بیان اینکه این پروژه‌ها با اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است، اظهار کرد: امید است با اجرای این پروژه‌ها گامی بزرگ در راستای محرومیت زدایی استان برداشته شود.

آغاز آبرسانی به روستا‌های شهرستان زیرکوه

آبرسانی به روستا‌های شهرستان زیرکوه به همت قرارگاه جهادی حضرت یونس آغاز شد. جانشین قرارگاه جهادی حضرت یونس(ع) از استان تهران گفت: اعضای قرارگاه جهادی حضرت یونس (ع) در دو هفته اخیر در شهرستان زیرکوه حضور داشته و قرار است کار آبرسانی، اصلاح و توسعه شبکه آب روستایی را برای سه روستای شهرستان زیرکوه انجام دهد. جانشین قرارگاه جهادی حضرت یونس(ع) با بیان اینکه آبرسانی به روستا‌های دزگ، پیچکان و کاسکان در راستای جهاد آبرسانی است، افزود: این اقدام با مشارکت قرارگاه جهادی حضرت یونس (ع)، بسیج سازندگی، آب و فاضلاب و بنیاد علوی انجام می شود.

تعهد ۷۲ میلیارد تومانی خیران برای مدرسه سازی در خراسان جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به انعقاد ۷۰ تفاهم نامه‌ بین خیران مدرسه‌ساز و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: این تفاهم نامه‌ها تعهد تامین ۷۲ میلیارد تومان اعتبار را ایجاد کرده است. چاوشان با بیان اینکه ۱۸۲ طرح شامل ۴۷۹ کلاس درس با ۷۴ هزار متر زیربنا در دست است گفت: از این تعداد ۱۴۴ طرح با مشارکت خیران آغاز شده است. وی با بیان اینکه ۳۸ طرح بدون مشارکت خیرین و تنها با سهم دولت در حال انجام است گفت: از ۴۷۹ کلاس درس در حال ساخت ۴۵۷ کلاس با مشارکت خیران و ۲۲ کلاس درس تنها با سهم دولت ساخته می‌شود.

آغاز برداشت خرما در استان

تسنیم- برداشت خرما از نخلستان‌های خراسان جنوبی آغاز شده و پیش بینی می‌شود امسال نخلکاران شهرستان نهبندان ۵۸۰ تن خرما برداشت و روانه بازار کنند و ۳ هزار و ۷۰۰ تُن خرما نیز از نخلستان‌های شهرستان طبس برداشت شود. بخشایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: شهرستان طبس رتبه اول تولید خرما در خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.

پیش بینی وزش باد و گرد و خاک

نخعی، کارشناس هواشناسی گفت: تا پایان هفته در برخی ساعات وزش باد و گرد و خاک در منطقه پیش بینی می‌کنیم، ضمن اینکه در برخی از نقاط شرقی استان وزش باد شدید موجب خیزش گرد و خاک خواهد شد.

انتقال پادگان ۰۴ بیرجند به‌زودی تعیین تکلیف نهایی می‌شود

ایرنا- استاندار گفت: با صدور مجوزها و توافقات نهایی، موضوع انتقال پادگان ۰۴ بیرجند به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود. جواد قناعت در آیین افتتاح طرح‌های عمرانی شهرداری بیرجند، از سه اتفاق خوب برای شهر بیرجند خبر داد و افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته سه مورد از مهمترین مطالبات مردم این شهر به‌زودی محقق می‌شود. وی گفت: یکی از مسائل مهم شهر بیرجند، انتقال پادگان ۰۴ به خارج شهر است که از دغدغه‌های جدی دو دهه اخیر مردم و گروه‌های مرجع بوده و تاکنون تعیین تکلیف نشده است.
استاندار بیان کرد: بعد از استقرار دولت سیزدهم و ورود ما به استان، جلسات متعددی با ارتش جمهوری اسلامی، شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند برگزار شد و پیگیری‌هایی نیز از مرکز صورت گرفت. وی افزود: با تعامل خوب ارتش، اداره‌ کل راه و شهرسازی، شهردار و اعضای شورای شهر با محوریت استانداری پیگیری‌ها و اقدامات مناسبی صورت گرفته و مراحل پایانی توافق و اقدام نهایی در حال طی شدن است. قناعت تصریح کرد: تعامل سازنده‌ای در خراسان جنوبی به‌ویژه در مرکز استان بین مسئولان استانی، مدیران ستادی استانداری، اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر نهادها وجود دارد که باید در این فضای مثبت، آرام، خوب و منطقی برخی گره‌ها و مشکلات ۲ یا سه دهه اخیر حل شود. وی گفت: یکی از دغدغه‌های دیگر مردم شهر بیرجند که بیش از یک دهه از این دغدغه ذهنی می‌گذرد، طرح انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهر است.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار کسبه شهر و شهروندان مشمول این موضوع می‌شوند گفت: در ۹ ماه گذشته با تعاملات مثبت، اتفاقات خوبی در این بخش رقم خورده است. وی اولین گام را تعیین تکلیف اراضی مستثنیات ذکر کرد و افزود: در مرحله بعد اخذ مجوز واگذاری از سازمان ملی زمین و مسکن که با بیش از هشت بار سفر و پیگیری از مرکز، بالاخره به نتیجه رسید.
قناعت با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های کسبه واگذاری قطعی و نه اجاره‌ای اراضی بود، از صادر شدن مجوز واگذاری قطعی اراضی خبر داد و گفت: تعاملاتی با شهرداری، اعضای شورا و پیگیری‌هایی از طریق سازمان ملی زمین و مسکن با هدف کاهش سهم آورده آماده‌سازی متقاضیان هم انجام شده است. وی ادامه داد: تامین برق سایت صنوف آلاینده هم انجام شده و سایر زیرساخت‌ها در حال تعیین تکلیف و انجام شدن است. استاندار ایجاد تقاطع غیرهمسطح در شهر بیرجند را از نیازهای ضروری عمران شهری مرکز استان در راستای بهبود عبور و مرور و مدیریت ترافیک عنوان کرد و گفت: به‌زودی بعد از تایید نهایی در شورای ترافیک استان شاهد آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح در شهر بیرجند خواهیم بود.

مجوز دانشکده پیراپزشکی فردوس صادر شد

مهر- نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی از صدور مجوز ماده ۲۳ کشوری دانشکده پیراپزشکی فردوس توسط سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد. حجت الاسلام مجید نصیرایی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران افزود: با پیگیری‌های استاندار، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان و سایر مسئولان محلی خواسته چندین ساله مردم فردوس محقق شد. وی تصریح کرد: همچنین در لایحه بودجه سال جاری ردیفی به همین منظور با اعتبار ده میلیارد تومان جهت ساخت و تجهیز دانشکده پیراپزشکی فردوس مصوب شد. نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با صدور این مجوز بزودی شاهد آغاز عملیات اجرایی ساختمان دانشکده پیراپزشکی فردوس خواهیم بود.

جذب ۲۷۶ معلم جدید در استان
از طریق آزمون استخدامی

مهر امسال ۲۷۶ معلم جدید به کادر آموزشی خراسان جنوبی افزوده می‌شود. مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در آزمون استخدامی امسال، ۱۴۱ خانم وجذب ۲۷۶ معلم جدید در خراسان جنوبی از طریق آزمون استخدامی ۱۳۵ آقا برای دبیری آموزش و پرورش استان پذیرفته شدند که از مهر در مدارس استان مشغول به کار می‌شوند. موسوی نژاد افزود: این معلمان به تمامی مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم اضافه می‌شوند. وی گفت: مهر امسال همچنین ۶۵۴ معلم جدید از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان استان به مجموعه کادر آموزشی آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزوده می‌شوند. وی با بیان اینکه هم اکنون در رشته‌های دبیری مرد مقطع ابتدایی و همچنین رشته‌های ریاضی فیزیک، ادبیات و الهیات نیاز به استخدام معلم در خراسان جنوبی داریم گفت: این نیاز هم اکنون به جز در موارد خاص، با استفاده از جذب نیرو‌های حق التدریس شاغل، سرباز معلم و بازنشسته برطرف می‌شود.

بهره مندی ماهانه بیش از ۴۱ هزار خانوار از خدمات حمایتی کمیته امداد

از ابتدای دولت سیزدهم در خراسان جنوبی ماهانه بیش از ۴۱ هزار خانوار از خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) بهر مند شدند. معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: در این مدت بیش از ۱۵ هزار قلم لوازم ضروری زندگی و هزار و ۷۰۰ سری جهیزیه به ارزش ۶۶ میلیارد تومان به مددجویان تحت حمایت استان اهدا شده است. حسینی همچنین از واگذاری خدمات حمایتی ۱۵هزار و ۵۵۲ خانوار تحت حمایت به ۶۰ مرکز نیکوکاری به منظور مردمی کردن امداد خبر داد و افزود: طرح امداد هوشمند و کارآمد با ویرایش و ثبت اطلاعات ۵۳ هزار خانوار مددجوی مستمر و غیر مستمر در استان به اتمام رسیده که هدف از اجرای این طرح، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات حمایتی به جامعه است.

حذف و معدوم سازی ۹۷ رأس دام
به دلیل بیماری در خراسان جنوبی

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: در ۵ ماه گذشته از ۵۸۰ دام سبک متعلق افراد مبتلا به تب مالت و واحد‌های دامداری دارای سقط جنین خونگیری و پس از بررسی نتایج آزمایشگاهی ۹۲ راس دام آلوده به بیماری بروسلوز (تب مالت) شناسایی و با هماهنگی‌ مالکین و صندوق بیمه محصولات کشاورزی معدوم شدند. اصغرزاده افزود: ۵ رأس لاشه میش هم که توسط ۲نفر از قصابان شهرستان قائنات به کشتارگاه دام انتقال داده شده بود به دلیل ابتلا به انگل سارکوسیست از چرخه مصرف حذف و معدوم سازی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت