اخبار استانی

لزوم همکاری بانک‌ها در اجرای طرح‌های مسکن

فارس- نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: همکاری بانک‌ها با دولت برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار مسکن امری ضروری است. آیت‌ا… سید علیرضا عبادی، در دیدار با معاون مدیریت عامل بانک ملی ایران با اشاره به اینکه امروز مسئله مسکن اولویت ویژه‌ای دارد، بیان داشت: زمین تامین و طرح‌ها در حوزه مسکن تهیه شده اما متاسفانه بانک‌ها تنها دو درصد در جهت طرح‌های مسکن همکاری کرده که باید همکاری بیشتری داشته باشند.

دشمن درصدد وارونه جلوه دادن عملکرد دولت است

ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: دشمن در شرایط فعلی با همه توان و ایجاد جنگ ترکیبی علیه نظام به‌ویژه دولت سیزدهم، درصدد است تا عملکرد دولت را وارونه منعکس کند. سید محمدرضا طالبی در نشست شورای اطلاع‌رسانی استان افزود: اطلاع‌رسانی مناسب عملکرد دولت سیزدهم در هفته دولت امسال، توطئه‌های دشمن برای ناامید کردن مردم را خنثی می‌کند و از رسانه‌ها انتظار است در این زمینه اهتمام ورزند.

امامان جمعه چهره زشت دشمن و پنجه آهنی آنها را معرفی کنند

تسنیم- آیت‌ا… سید علیرضا عبادی نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه جهاد تبیین و جلوگیری از تحریف مورد تأکید رهبر نیازمند طرح و برنامه کارشناسی شده است در گردهمایی ائمه جمعه، مسئولان ستادهای نماز جمعه و رابطین رسانه‌ای دفاتر ائمه جمعه استان با حضور اخوت مدیر ارتباطات و رسانه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور برگزار شد؛ گفت: وظیفه علما به ویژه ائمه جمعه و جماعت شناساندن چهره دشمن و پنجه آهنین در دستکش مخملی آنان است.

گلایه فرماندار از کمبودهای حوزه بهداشت شهرستان طبس

مهر- معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس در جمع خبرنگاران از کمبودهای حوزه بهداشت در شهرستان طبس گلایه کرد و افزود: با کمبود نیروی پزشک و متخصص مواجه هستیم و تا آبان ماه که زمان تخصیص پزشک به شهرستان‌ها است، مشکل داریم. علی اکبر رحیمی با بیان اینکه کمبود سونوگراف زن از چند ماه گذشته در طبس وجود دارد که به دنبال رفع دغدغه مردم هستیم، گفت: در صورتی که امکانات وجود داشته باشد، تمام نیاز درمانی مردم رفع می‌شود. رحیمی با اشاره به تخصیص دستگاه ام آر آی به طبس، ادامه داد: سه شهرستان در خراسان جنوبی درخواست دستگاه ام آر آی داده‌اند که طبس با توجه به مسافت طولانی با مراکز استان‌های همجوار نیاز مبرم به این دستگاه دارد.

۲۲۰ دستگاه وسایل سرمایشی بین نیازمندان استان توزیع شد

بازار- مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تعداد ۲۲۰ دستگاه وسایل سرمایشی شامل کولر، پنکه ساده و پنکه دیواری به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی توزیع شد. سید مجتبی موسوی در حاشیه مراسم پویش نسیم احسان، با اشاره به اینکه ارزش این وسایل سرمایشی ۶ میلیارد ریال است، گفت: مبلغ یک میلیارد ریال نیز برای تعمیر وسایل سرمایشی به گروه‌های جهادی همکار ستاد اجرایی فرمان امام(ه) پرداخت می شود تا این مهم در خراسان جنوبی انجام صورت گیرد.

عملیات تسطیح شانه خاکی راه در محور روستایی بهدان – حسن آباد

دادرس مقدم- رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بیرجند از اجرای عملیات ریزش برداری، تسطیح شانه خاکی راه در محور روستایی بهدان -حسن آباد به طول ۷ کیلومتر خبرداد. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی، علی اکبر پیشاوری گفت: عملیات ریزش برداری، تسطیح شانه خاکی راه، لایروبی و پاکسازی قنوها و آبروها در محور روستایی بهدان- حسن آباد به طول ۷ کیلومتر و با اعتبار ۷.۵ میلیارد ریال بوده که از محل اعتبارات نگهداری و بهسازی راههای روستایی شهرستان و به صورت امانی تامین اعتبار شده است.

نجات کوهنورد آسیب دیده در ارتفاعات روستای «فشاه» طبس

مهر- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان طبس از نجات و انتقال یک کوهنورد خانم در ارتفاعات روستای «فشاه» در کیلومتر ۲۰ شهرستان طبس-بشرویه خبر داد. علیرضا آزاد اظهار داشت: طی تماس مردمی با کشیک مرکز استان مبنی بر ضعف و بی حالی کوهنورد، تیم امداد و نجات شعبه سریعاً به محل اعزام شدند. وی ادامه داد: تیم عملیاتی، کوهنورد آسیب دیده را به عوامل اورژانس تحویل داده‌اند.

تخصیص تسهیلات به ارتباط‌گیری استان‌ها با وزارتخانه‌ها بستگی دارد

ایرنا- معاون مدیرعامل بانک ملی با اشاره به سهم استان‌ها از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه گفت: تخصیص سهم بیشتر، به ارتباط‌گیری استان‌ها با وزارتخانه‌ها بستگی دارد و سعی بیشتر در این موضوع، سهم اعتباری بیشتری را به همراه خواهد داشت. محمد نجف‌زاده در دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در بیرجند افزود: راهبرد ما سوددهی نیست و مثل بانک‌های خصوصی فکر نمی‌کنیم لذا همواره تاکیدمان بر تعامل و همراهی است. وی گفت: در راستای انتفاع عمومی، ۶۰ درصد منابع شعب بانک‌ ملی در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود. وی با اشاره به اقدام یزد و خراسان شمالی مبنی بر مکلف کردن واحدهای صنعتی بزرگ به سپرده‌گذاری در استان خود گفت: با وجود معادن غنی خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاری‌هایی که طی چند سال اخیر صورت گرفته، این موضوع باید در این استان هم محقق شود. نجف‌زاده تصریح کرد: سرمایه‌گذاری که از منابع آب، برق و ذخایر معدنی یک منطقه استفاده می‌کند باید انتفاع استان از منابع مالی و حساب‌های بانکی خود را هم بپذیرد. وی در ادامه با اشاره به همراهی این مجموعه با برخی پروژه‌های شاخص استان و عضویت بانک ملی در کنسرسیوم بانکی راه‌آهن خراسان جنوبی گفت: نگاه ما این است که باید از استان‌های کمتر برخوردار بیشتر حمایت کنیم.

افزایش ۵۴ درصدی کمک های مردم خراسان جنوبی به نیازمندان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در ۴ ماه گذشته ۷۸ میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی در سرفصل‌های صدقات، اکرام ایتام و محسنین، زکات‌ها و کمک‌های مبتنی بر نیاز توسط ادارات کمیته امداد و مراکز نیکوکاری استان جمع آوری شده است. عرب گفت: کمک‌های مردم خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

دوره توانمندسازی اقشار مختلف نیروی مقاومت بسیج برگزار می‌شود

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی سازمان ورزش بسیج خراسان‌جنوبی گفت: دوره توانمندسازی اقشار مختلف نیروی مقاومت بسیج به صورت آفلاین در سامانه نسرا‌ برگزار می‌شود. علیرضا چاجی اظهار داشت: مرکز تربیت بدنی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی دوره‌ توانمندسازی کلیه اقشار بسیج را بصورت آفلاین برگزار می‌کند. وی افزود: ثبت نام از ۱ تا ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد و شامل ۱۵ درس می‌باشد.

سنجش ۹۰ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش گفت: تاکنون برای ۱۵ هزار و ۸۰۴ نوآموز بدو ورود به دبستان و کودک پیش دبستانی استان در سامانه سنجش نوبت گیری شده و ۱۴ هزار و ۳۱۵ نوآموز سنجش شدند. موسوی نژاد افزود: از این تعداد هزار و ۶۱۶ نوآموز به دلیل اختلالات هوشی، شنوایی، بینایی و جسمی حرکتی، به پزشک متخصص ارجاع داده شده اند. وی با اشاره به فعالیت ۱۹ پایگاه سنجش اولیه و تخصصی در استان، افزود: ۹۰ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان، سنجش شده اند.

تخصیص ۹۹ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای راه‌های خراسان جنوبی

از ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور برای راههای خراسان جنوبی ۹۹ میلیارد تومان تخصیص یافته است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به تصویب ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه‌های روستایی در سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی گفت: از این مقدار ۴۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۲۰۰ میلیارد تومان قیر توسط وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۳ مصوب شده است. جلال زاده افزود: تاکنون از این اعتبار، ۸۹ میلیارد تومان (یعنی ۱۵ درصد اعتبارات مصوب) به این اداره کل ابلاغ شده که از محل آن، راه پنج روستای استان به طول ۲۲ کیلومتر و با اعتبار ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده و مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

آزادی ۱۴۷۰ زندانی جرایم غیرعمد در استان، از سال ۱۳۸۴ تاکنون

مهر- مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی از آزادی هزار و ۴۷۰ زندانی جرایم غیر عمد از سال ۱۳۸۴ تاکنون در استان خبر داد. غلامرضا حسین پور گفت: ادامه داد: در این ارتباط ۱۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شده که از این تعداد زندانی، ۴۹ زندانی جرایم غیر عمد از ابتدای امسال آزاد شده اند.

از احداث چهار هزار نیروگاه خورشیدی تا اشتغال روستائیان از برق در خراسان جنوبی

سوم مردادماه امسال در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» و به منظور توانمندسازی اقتصادی و کمک به معیشت روستاییان با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، افزایش میزان بهره وری کشور از انرژی پاک و تجدید پذیر، تفاهم نامه پنج جانبه احداث ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی۵ کیلوواتی با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی کشور به مدت ۵ سال امضا و مبادله شد.این تفاهم نامه با هدف ایجاد اشتغال، کمک به معیشت، رفع فقر، توانمندسازی اقتصادی گروه‌ها و اقشار کم درآمد ساکن در مناطق روستایی و حاشیه شهرها با اولویت مددجویان تحت حمایت نهادهای حمایتی و سایر افراد کم برخوردار و همچنین افزایش تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر و کمک به افزایش تولید ناخالص ملی شکل گرفته است. به همین منظور کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با حضور نمایندگان دستگاه‌های مذکور در خراسان جنوبی تشکیل جلسه داد.

سهم نیم درصدی استان از اعتبار توسعه انرژی‌های خورشیدی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این نشست گفت: اخیرا با حضور معاون رئیس جمهور اختصاص اعتبار برای توسعه در کشور مصوب شد که سهم استان از آن نیم درصد است.سینا سرحدی با بیان اینکه در استان پیمانکاران کار کشته‌ای در حوزه نیروگاه‌های کوچک مقیاس داریم که سبب شده در این زمینه عملکرد موفقی داشته باشیم، افزود: لذا درخواست اولیه پیمانکاران برای شفافیت در فضای اجرایی، همکاری در این بخش است که هم در رونق اقتصادی پیمانکاران موثر بوده و هم به دلیل سکونت در استان تعهدشان مستمر خواهد بود.
وی با بیان اینکه با این مهم، زمینه اشتغال بخشی از جوانان فراهم می‌شود اظهار کرد: در کشور چند استان محدود در زمینه انرژی خورشیدی ظرفیت داشته و عملیاتی و مرجع هستند که با انسجام و هم افزایی، بخشی از این مرجعیت به استان منتقل خواهد شد. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: نیروهای سالم، جوان و پرکار استان می‌توانند در این پروژه موثر، بزرگ و جدی کشور سهیم باشند. وی عنوان کرد: تأمین تجهیزات از دیگر موضوعات دارای اهمیت است که برخی شرکت‌های بزرگ موجود در استان می‌توانند نسبت به تأمین تجهیزات با قیمت پایین‌تر و کیفیت مناسب، اقدام کنند. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند هم با اشاره به تاکید افراد حاضر و درخواست پیمانکاران نسبت به استفاده از توان پیمانکاران بومی ،گفت: همچنین از آنجایی که موضوع تخصصی است محور این اقدام یعنی خریدار برق، توزیع کننده و پرداخت کننده شرکت برق منطقه‌ای قرار خواهد بود. سرحدی با بیان اینکه تأمین اعتبار کار فوق العاده حساسی است، افزود: از تصویب تا تأمین اعتبار مسیر سنگ‌لاخی است که با توجه به حضور رئیس بسیج سازندگی کشور در استان و شناخت از منطقه، امیدواریم به راحتی این فرآیند پیش برود.

مهلت ۶۰ روزه برای اجرای پروژه

وی بیان کرد: با توجه به تعیین زمان ۶۰ روزه برای اجرا، شرایط ایجاب می‌کند دستگاه‌های مربوطه همکاری و پشتیبانی کنند. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند اضافه کرد: برای شناسایی و تعیین مناطق و پست‌های برق، بهتر است از سند آمایش سرزمینی استان یا اطلاعات شرکت برق استفاده شود. وی با بیان اینکه جدول اجرایی باید از شرکت برق منطقه‌ای بیاید تصریح کرد: درخواست داریم شرکت برق در این زمینه اهتمام جدی داشته باشد تا مجموعه بسیج سازندگی بتواند برنامه‌ریزی کرده و با چشم انداز مشخص، اعتبار امسال را جذب کند.سرحدی بیان کرد: همچنین اراضی که برای احداث نیروگاه می‌توان اختصاص داد باید شناسایی و این ظرفیت‌ها معرفی شود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: این مهم فرصت مناسبی برای استان است، چون از گذشته در استان ظرفیت‌سازی شده و باید از این فرصت ویژه که در اختیار استان قرار گرفته استفاده شود.سرحدی بیان کرد: در شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی، اهلیت سنجی افراد مورد تاکید قرار گرفت، آنچه اکنون پیش می‌رود به تشخیص استانداران و شفافیتی که سرلوحه کار قرار گرفته، شاخص اهلیت سنجی افراد است.
وی تصریح کرد: اگر به ۳۰ درصد پیشرفت در اجرای این طرح هم برسیم گام بزرگی برداشته‌ایم اما زمانی به این میزان هم می رسیم که نقشه راه مشخص باشد. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: پیمانکاران استان بومی منطقه بوده و سلامت و شفافیت در اجرا توسط افراد این منطقه بر کسی پوشیده نیست. سرحدی افزود: برای ما مهم است جوان استان نفر دسته دوم اجرا نباشد، لذا باید به جوانان اعتماد به نفس داده و از آنها کار بخواهیم، ما نیز در کنار شما خواهیم بود. وی بیان کرد: نگاه همه افراد حاضر در این نشست، با توجه به سبقه و اختیارات قانونی اتاق بر این است اتاق در این حوزه ورود کرده و امکانات در اختیار پیمانکاران و سایر دستگاه‌های تصمیم‌ساز قرار بگیرد تا از این جا که در استان هستیم یک گام جلوتر برویم.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند اظهار داشت: شاکله استان خراسان جنوبی مرزی است و علیرغم محدودیت‌هایی که دارد اگر این امتیازات داده شود قوی‌تر عمل خواهیم کرد. وی ادامه داد: با اجرای این طرح می توان در جهت توسعه و تثبیت امنیت و استقرار مردم مرزنشین مساعدت وهمکار ی نمود.

لزوم استفاده از ظرفیت
پیمانکاران بومی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: در خراسان جنوبی ۱۵ شرکت فعال پیمانکاری در این زمینه فعالیت دارد و مطابق مقررات شرکت توزیع برق و استانداردها همکاری می‌کنند. علی کرمانی بیان کرد: قرار است چهار هزار نیروگاه در مجموع استان به صورت پراکنده احداث شود لذا باید هزینه‌ها مدیریت و تا حد امکان از توان شرکت‌های پیمانکاری داخل استان استفاده شود. وی اظهار کرد: این پیمانکاران در آینده ۲۰ سال خرید تضمینی کمک حال مجموعه خواهند بود لذا درخواست داریم تا حدی که در توان است به رشد نیروهای بومی استان کمک شود.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند تصریح کرد: در خصوص تأمین تجهیزات می‌توان از ظرفیت و توان استان استفاده کرد، باید تجهیزاتی در استان نصب شود که در چند سال گذشته امتحان خود را پس داده چون فرصت آزمون و خطا نیست. مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری پنج جانبه فی مابین بهزیستی، کمیته امداد، وزارت نیرو، بسیج سازندگی و معاوت توسعه روستایی در خصوص احداث نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی پاک، گفت: تعهد و سهم هر کدام از این دستگاه‌ها در استان خراسان جنوبی مشخص می‌شود. علیرضا پوزشی با بیان اینکه خراسان جنوبی نسبت به جمعیت بیشترین سهم را در احداث نیروگاه‌ها توسط کمیته امداد دارد، افزود: اجرای طرح منوط به توجیه اقتصادی بر اساس قیمت پایه خواهد بود که با شناسایی مددجویان در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی بیان کرد: به هر کدام از متقاضیان ۱۰۰ میلیون تومان توسط دستگاه‌‌های حمایتی و ۲۰ میلیون تومان توسط استانداری تأمین پرداخت خواهد شد. وی اظهار کرد: افرادی که قادر به احداث نیروگاه پنج کیلوواتی به تنهایی نباشد به صورت تجمیعی و با همکاری دهیاری‌ها و شوراهای روستایی در این زمینه برنامه‌ریزی خواهد شد. مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان تصریح کرد: افراد متقاضی توسط دستگاه‌های عضو تفاهم‌نامه، شناسایی و معرفی شده و بعد از تأمین زیرساخت‌ها، برای عقد قرارداد باید مراجعه کرده همچنین در سامانه مهرسان شرکت توزیع برق نیز ثبت می‌شوند. مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان هم با بیان اینکه نیروگاه‌های برق رابطه تنگاتنگی با بار شبکه دارند، افزود: تعداد نیروگاه‌ها سطح استان را به تفکیک شهرستان، بخش، حتی روستا می‌توانیم اعلام کنیم.

احداث ۵۰۰ واحد نیروگاه های استان

وی با بیان اینکه مجموع نیروگاه‌های پنج کیلوواتی کشور هفت هزار واحد است عنوان کرد: در خراسان جنوبی نیز در چند سال اخیر ۵۰۰ واحد احداث شده است. مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان افزود: از سال ۹۵ که طرح آغاز شد کمیته امداد در وهله نخست ۶۰ نفر را مشخص کرد، افرادی بودند که هیچ امکانات و تجهیزات نداشتند اما اکنون همین افراد به درآمد رسیده‌اند. پوزشی با اشاره به ماه محرم، اجرای این کار را حسینی دانست و گفت: هر کس بخواهد در این مسیر قدمی بردارد آخرت خود را آباد کرده است. وی تاکید کرد: خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کشور را دارد اما هر اقدامی در این خصوص لازم باشد انجام و اطلاعات لازم را در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار می‌دهیم.
مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان افزود: بهتر است در فاز نخست ۳۰ درصد طرح هدف گذاری شود و بعد از اجرای کامل به صورت فاز بندی مراحل را دنبال کنیم. وی عنوان کرد: بازدید میدانی باید با حضور کمیته امداد، بسیج سازندگی، شرکت برق و سایر دستگاه‌های مربوطه از محل اجرای طرح انجام و مکان استانداردهای لازم را داشته باشد. پوزشی یادآور شد: سال‌ها قبل هزار و ۷۰۰ نفر برای اجرای نیروگاه به شرکت برق معرفی شده است که تمامی اقدامات از جمله کنتور و ملک به نام فرد، بحث‌های فنی و سایر آماده است.
مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان گفت: درخواست داریم بعد از اینکه قرارداد با شرکت برق منعقد شد وارد فاز اجرا شوند، باید کسی که می خواهد وام بگیرد مالک بوده و کنتور برق به نام وی باشد. پوزشی با تاکید بر اینکه قوانین و چارچوب‌ها مدنظر قرار بگیرد افزود: قرارداد انشعابی است لذا کسانی می‌توانند قراداد منعقد کنند که کنتور برق و ملک به نام آنها باشد. وی بیان کرد: ترانس‌هایی که توزیع کننده برق روستاها هستند مشخص است اگر در روستایی نیاز باشد با توجه به فاصله، با تامین اعتبار می‌توان ترانس‌های دیگری نصب کرد.

امکان برخورداری روستاهای محروم از نیروگاه خورشیدی
فراهم شود

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی هم گفت: بعضا مشاهده کرده‌ایم افرادی برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند اما تضامین بانکی و سایر مشکلات مانع از پرداخت تسهیلات به آنها شده است که باید این فرآیند تسهیل شود. محمد بهروزی ادامه داد: از طرفی اعلام شد نیروگاه روی بام منازل روستایی باید احداث شود اما برخی روستاها وضعیت مناسبی ندارند و باید برای این مهم نیز چاره‌اندیشی شود تا بتوانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند. نماینده دفتر اشتغال و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی هم گفت: در گام اول اجرای این طرح با اهلیت سنجی متقاضیان و تأیید اصالت آنها با محوریت مناطق مرزی و روستایی این اقدام در دستور کار قرار خواهد گرفت.ولی اله احمدی افزود: در حال حاضر با توجه به فرآیند و مسائلی که در خصوص تشکیل تعاونی‌ها یا اجرای تجمیعی طرح وجود دارد متقاضیان به صورت شخصی و خانوادگی اقدام کنند. وی بیان کرد: در زمینه تسهیلات با تفاهمنامه‌ای که با بسیج سازندگی منعقد می‌کنیم از محل تبصره ۱۶ این امکان فراهم می‌شود.

بانک‌های استان توان تامین تسهیلات ماده ۱۶ ندارند

معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی هم گفت: تجربه‌ سنوات گذشته نشان می‌دهد در طول یک تا دو سال ۲۰۰ واحد نیروگاه احداث شده یعنی خیلی روی سرعت و تعداد نمی‌توان مطمئن بود که در استان بتوان عدد اعلام شده را احداث کرد یا خیر. علی اکبر نخعی با بیان اینکه هزار ۲۰۰ نیروگاه برای استان کفایت می‌کرد، اظهار کرد: تأمین اعتبار موضوع مهمی است، در حال حاضر در خصوص تسهیلات ماده ۱۶ به شدت با بانک‌ها مشکل داریم و بانک‌ها توان تأمین را ندارند. وی افزود: شناسایی چهار هزار خانواده در استان کار سختی نیست، شرکت برق اطلاعات مربوط به تعداد نیروگاه‌ها در اختیار ما قرار داده و ما افراد را شناسایی و معرفی می‌کنیم. معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: از کار تجمیعی در استان به شدت پرهیز کنید زیرا هر نیروگاه نیاز به یک کار کوچک مانند تمیزکاری دارد که تجربه نشان داده با تجمیعی کارها پیش نمی‌رود. وی تصریح کرد: حدود پنج هزار واحد مسکونی ایجاد کرده‌ایم که امکان این دارند نیروگاه‌ها روی آنها نصب شوند، اما متاسفانه برای هیچکدام از این واحدها راه پله به سمت بام پیش بینی نشده است. نخعی مجموع سهمیه دستگاه‌های عضو این تفاهم نامه در استان را حدود هشت هزار نیروگاه اعلام کرد و گفت: برای اجرا باید ظرفیت شبکه برق استان در نظر گرفته شود، این طرح قرار است بیشتر در مناطق محروم اجرا شود در حالیکه این مناطق مصرف برق بسیار پایین و محدودی دارند. وی افزود: یکی از مشکلات احداث نیروگاه‌ها در گذشته ضمانت‌های بانکی بود که اکنون این مشکل رفع شده است.معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: مددجو در حالت عادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مستمری یا درآمد دارد که با اجرای این طرح به سمت توانمندسازی مددجویان پیش خواهیم رفت. وی تصریح کرد: هر چقدر منابع مالی وارد استان شود به توسعه استان کمک خواهد کرد زیرا در تأمین معیشت مددجویان مشکل داریم، همچنین در اطراف شهرها نیز مددجویان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.محمد احمدزاده، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: در روستاها می‌توان به شکل تعاونی چندین متقاضی را شناسایی و تسهیلات برای اجرا در اختیار آنها قرار گیرد.

هدف‌گذاری ایجاد نیروگاه خورشیدی در مناطق مرزی و حاشیه شهرها

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم گفت: ظرفیت‌ بسیار خوبی است و اولویت به مناطق مرزی داده شده است.کاظم حسینی افزود: ظرفیت مرزی استان نمی‌تواند این بار را تأمین کند لذا در حاشیه شهرها نیز طرح اجرا خواهد شد.وی بیان کرد: در حوزه تجمیعی گاهی اوقات ناچار خواهیم بود چون برنامه پنج ساله است و در طول رشد این امکان فراهم خواهد شد. نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم نسبت به این موضوع آگهی نسبی پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: سقف تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۶ تعیین شده است. وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی مجری این طرح است، ادامه داد: دیدگاه ما ۱۰۰ درصد برای نیروهای بومی استان است اما پیمانکاران باید قیمت انتزاعی به سمت پایین را مدنظر قرار دهند. حسینی تصریح کرد: مباحث فنی اجرای نیروگاه‌ها در مجموع با شرکت برق منطقه‌ای بوده و بسیج در این زمینه هیچ دخالت و تکلیفی نخواهد داشت.وی عنوان کرد: جلسات متعددی تاکنون در این خصوص با شرکت برق برگزار شده و برخی شهرستان‌ها نیز ظرفیت خود را اعلام کرده‌اند.
نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی یادآور شد: تا حدودی وظایف و تکالیف مشخص است و نیاز به برنامه‌ریزی چندانی ندارد لذا در اسرع وقت قادر به اجرای طرح هستیم.. وی با بیان اینکه سهمیه استان احداث چهار هزار نیروگاه است گفت: در اجرای این طرح ۳۷ درصد افراد توسط کمیته امداد، ۲۷ درصد بهزیستی و بسیج سازندگی و دفتر روستایی استانداری هر کدام ۱۸ درصد معرفی خواهند شد.حسینی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح منیّت وجود ندارد و باید به صورت جهادی همه کنار هم باشیم، افزود: جلسه استانی اجرای این طرح با حضور دستگاه‌های عضو تفاهم‌نامه برگزار می‌شود.وی بیان کرد: کار تجمیعی و مشارکتی صد در صد امکان پذیر است اما در هر منطقه‌ای شاید متفاوت باشد.نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی تصریح کرد: تلاش داریم اقتصاد را در حوزه مردمی پویا کنیم، برخی روستاها برای ایجاد تعاونی در این خصوص مستعد هستند. وی عنوان کرد: برخی روستاها شاید متقاضی نداشته باشد اما مستعد هستند، به تناسب باید در خصوص موضوعاتی این چنینی بحث شود.حسینی یادآور شد: در مجموعه بسیج سازندگی یکسری گروه‌های جهادی فعال داریم که در این طرح همکاری خواهند کرد انتظار داریم در بحث تامین و نگهداری این افراد آموزش داده شوند.وی افزود: این طرح برای افراد محروم در استان است که البته اکثر مردم محروم بوده و می‌توان از این فرصت استفاده کرد.

روز بدون فوتی کرونایی در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت کرونایی ثبت نشد و تعداد جان باختگان کرونا در استان همان هزار و ۴۷۷ نفر است.دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۴۳۶روز بدون فوتی کرونایی در خراسان جنوبی آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۰۰ بیمار جدید شناسایی شد.

درخشش کودکان خراسان جنوبی در مسابقه نقاشی اوورا کشور پرتغال

شش کودک و نوجوان شهرستان بشرویه در بیست‌ودومین مسابقه بین‌المللی نقاشی اوورا کشور پرتغال، موفق به کسب دو نشان طلا، یک نقره و سه دیپلم افتخار شدند. مرضیه شفیعی ۱۵ ساله دیپلم افتخار و نشان طلا، نفیسه خدایی ۱۳ ساله از بشرویه دیپلم افتخار و نشان طلا، مینا فرشاد ۸ ساله دیپلم افتخار و نشان نقره، ابوالفضل برزگر، ۱۴ ساله، عسل طوافی ۸ ساله و امیرعلی شفیعی ۹ ساله هرسه موفق به کسب دیپلم افتخار شدند.

رشد بیابان در استان و اعتباراتی که هنوز ابلاغ نشده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون اعتبارات سال ۱۴۰۱ بیابان زدایی هنوز ابلاغ نشده است، گفت: اعتبار پیشنهادی استان برای سال جاری، ۱۰۰ میلیارد تومان است که منتظر تایید سازمان منابع طبیعی کشور هستیم.علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کانون‌های فرسایش بادی در اکثر شهرستان‌های استان وجود دارند، اظهار کرد: در آخرین بازنگری سال ۹۸، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت استان از فرسایش بادی رنج برده و ۳۲ منطقه، کانون فرسایش بادی هستند.
وی با بیان اینکه مساحت این کانون‌ها در سال ۹۳ یک میلیون و ۳۸۶ هزار هکتار بود، افزود: از جمله این کانون‌ها می‌توان به ریگ بشرویه، دستگردان طبس، سه قطعه سرایان، سهل آباد نهبندان، شاهرخت زیرکوه، طبس مسینا درمیان، چاهک موسویه قاینات و خور خوسف اشاره کرد.
نصرآبادی با بیان اینکه بیشترین مساحت کانون‌های فرسایش بادی در شهرستان‌های طبس و نهبندان وجود دارد، ادامه داد: در سال‌های اخیر، فعالیت‌های بیولوژیکی و مکانیکی در سطح استان انجام شده که ایجاد بادشکن غیرزنده، تله رسوبگیر و نهال کاری از جمله آنهاست.
وی با بیان اینکه همه این موارد نیاز به اعتبار دارد، تصریح کرد: سال گذشته از مبلغ مصوب اعتبارات ملی بیابان زدایی ۵۰ درصد آن یعنی ۱۶ میلیارد تومان تخصیص یافت که ۸ هزار هکتار مراقبت سنواتی آبیاری عرصه‌های نهالکاری، ۳۶ کیلومتر تله رسوبگیر و ۲۹۰ هکتار مالچ پاشی انجام شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون اعتبارات سال ۱۴۰۱ ابلاغ نشده است، گفت: تغییر الگوی کشت، بهره برداری اصولی از منابع(معدنی و آب)، تخصیص به موقع اعتبارات و تشویق مشارکت‌های مردمی از راهکارهای موفقیت در بیابان زدایی است.
نصرآبادی با اشاره به اینکه فرسایش بادی سالانه ۸۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان خسارت در استان وارد می‌کند که نیازمند توجه ویژه به این موضوع داریم، یادآور شد: کمبود اعتبارات باعث شده تا اکنون رشد بیابان در پهنه استان از عملیات بیابان زدایی بیشتر باشد که نیازمند توجه در این امر هستیم.

آغاز ثبت نام قطعی زائران اربعین

متقاضیان تشرف به پیاده روی اربعین حسینی می توانند با پرداخت هزینه بیمه و خدمات بهداشتی درمانی در سامانه سماح ثبت نام خود را قطعی کنند. مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه ثبت نام پیاده روی اربعین همچنان ادامه دارد گفت: با توجه به الزامات قانونی و تصمیماتی که در ستاد مرکزی اربعین کشور گرفته شده متقاضیان شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی حتما باید در سامانه سماح ثبت نام کنند. نوفرستی افزود: افرادی که در سامانه سماح پیش ثبت نام کرده بودند می توانند با مراجعه به سامانه و واریز هزینه بیمه و خدمات بهداشتی درمانی، ثبت نام خود را قطعی کنند. وی گفت: ملبغ بیمه و خدمات بهداشتی درمانی زائران هجده هزار تومان است. مدیر حج و زیارت استان افزود: همه افرادی که به اربعین مشرف می شوند باید حداقل دو دز واکسن را تزریق کرده باشند و در صورتیکه از دز دوم واکسن آنها ۶ ماه گذشته باشد باید دز یادآور را هم تلقیح کنند.

زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی پالایش می‌شود

ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: برخی از اراضی و واحدهای تولیدی که حداقل پنج سال قبل در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و هیچ طرح یا اقدامی در آن انجام نشده است، پالایش و تعیین تکلیف می‌‎شود. جواد اشرفی در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان افزود: تعدادی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در سنوات گذشته زمین دریافت کرده اما هیچ اقدامی انجام نداده‌اند لذا در برخی شهرک‌ها با کمبود زمین یا واحد برای سرمایه‌گذار جدید مواجه هستیم. وی بیان کرد: شرکت‌ شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان موظف است نسبت به احصا، شناسایی و پالایش این افراد و اراضی مربوطه اقدام کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: برای این منظور ابتدا به صورت پایلوت طرح پالایش از شهرک‌ صنعتی شهرستان سربیشه که ۶۵ تا ۷۰ درصد فضای آن از این طریق در اختیار سرمایه‌گذاران است، انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: فضای محیطی و زیرساختی حداقل در پنج سال گذشته از افرادی که قبلا برای سرمایه‌گذاری مراجعه کرده اما پای کار نیامده‌اند، در دستور کار قرار دارد. اشرفی گفت: اگر نیاز باشد از مجموعه دستگاه قضایی استان نیز این موضوع پیگیری و اقدام می‌شود تا این فضا در اختیار سرمایه‌گذاران جدید قرار بگیرد. وی یادآور شد: بعد از اجرای طرح پایش در شهرستان سربیشه، همه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بررسی و اراضی تعیین تکلیف و در اختیار متقاضیان جدید قرار خواهد گرفت.

۱۱ هزار پلاک هوشمند کدپستی در خراسان جنوبی نصب شد

ایرنا – مدیرکل پست خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۱ هزار پلاک هوشمند تلفیقی کدپستی و شهرداری در این استان نصب شده است. علی الهامی از راه‌اندازی سرویس درخواست اینترنتی پلاک تلفیقی کدپستی و شهرداری خبر داد و افزود: متقاضیان از طریق سامانهpostsam.ir می‌توانند درخواست تولید و نصب این پلاک را ثبت کنند. وی گفت: این پلاک هوشمند توسط پست استان در آدرس متقاضیان نصب می‌شود.

کاهش دمای هوا در خراسان جنوبی

دمای هوا ۲ تا ۳ درجه سلسیوس در خراسان جنوبی کاهش می یابد. نخعی کارشناس هواشناسی گفت: به تناوب تا پایان هفته جاری به ویژه در نیمه شرقی استان گاهی وزش باد شدید، خیزش گردو خاک و در برخی ساعات کاهش کیفیت هوا قابل پیش بینی است.

قول استاندار برای تامین اعتبار زیرساختهای گردشگری “تجنود”

ایسنا- استاندار گفت: ایجاد زیرساختهای منطقه گردشگری «تجنود» شهرستان زیرکوه تأمین اعتبار می‌شود. جواد قناعت در جلسه بررسی مشکلات شهرستان زیرکوه اظهارداشت: اعتبارات ویژه ای از محل متمم سفر اول رئیس جمهور، اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور و اعتبارات استانی برای ایجاد زیرساخت‌های منطقه گردشگری تجنود تأمین خواهد شد. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت گردشگری تجنود، خاطرنشان کرد: با تأمین زیرساخت های لازم، شرایط برای حضور گردشگران در این منطقه ارتقاء می‌یابد و حضور گردشگران می‌تواند آورده‌های اقتصادی فراوانی برای بخش، شهرستان و مجموعه استان به همراه داشته باشد. در این جلسه، درخصوص راهکارهای تأمین اعتبار برای زمینهای چمن مصنوعی روستاهای حسن آباد، همت آباد و اردکول، تعمیر جاده دسترسی روستای تجنود، آبرسانی به سایت‌های مسکن محرومین شهرستان و ۶ روستای مرزی منطقه همت آباد و… بحث و رایزنی شد.

همه ظرفیت‌ها برای اطلاع‌رسانی در هفته دولت به‌کار گرفته شود

ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد هفته دولت با مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با بسیج ظرفیت شورای اطلاع‌رسانی استان، صدا و سیما و همه بخش‌های رسانه‌ای، برای اطلاع‌رسانی به میدان بیاید. علیرضا عباس‌زاده در اولین نشست ستاد بزرگداشت هفته دولت در استان افزود: هفته دولت، فرصت مناسبی برای انعکاس اقدامات و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی به مردم است و در هفته دولت تلاش می‌شود با انعکاس اقدامات و فعالیت‌ها، مردم از فعالیت‌های دولت مطلع شوند.
وی ضمن برشمردن وضایف کمیته های ۱۴ گانه گفت: با انعکاس اقدامات و فعالیت‌ها، روحیه کار، تلاش و امیدواری در جامعه بالا می‌رود لذا در اولین هفته دولت از زمان استقرار دولت سیزدهم لازم است، فعالیت‌های صورت گرفته به‌خوبی به مردم منعکس شود. معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: لازم است روز شمار عناوین هفته دولت توسط کمیته اطلاع‌رسانی و کمیته تولید محتوا تهیه شود. وی گفت: در زمینه گرامیداشت یاد و نام شهیدان رجایی و باهنر و شهدای دولت برنامه‌ای محوری در مرکز استان و در شهرستان‌های تابعه با مسئولیت فرمانداران برگزار می‌شود.

آب معادن قلعه‌زری خراسان جنوبی با مشارکت ایمیدرو تامین می‌شود

ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: تامین آب مورد نیاز معادن منطقه طلاخیز قلعه‌زری با مشارکت ایمیدرو و از محل پساب فاضلاب شهر بیرجند در حال بررسی و پیگیری جدی است. عباس جرجانی با اشاره به اهمیت تامین آب مورد نیاز معادن با توجه به شرایط بحرانی منابع آبی استان افزود: در راستای تامین آب مورد نیاز معادن به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های حوزه معدن، روز گذشته جلسه‌ای در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به منظور تامین آب مورد نیاز معادن منطقه قلعه‌زری برگزار که نتایج و تصمیمات مثبتی در این خصوص گرفته شد. وی بیان کرد: در این راستا ضمن موافقت ایمیدرو به منظور ایجاد شرکت زیرساخت و خط انتقال آب به معادن این منطقه، مقرر شد طی هفته آینده با حضور کارشناسان ایمیدرو هماهنگی‌ها، بررسی‌های لازم و بازدیدهای اولیه از این منطقه صورت گیرد. دبیر شورای معادن استان گفت: همچنین در این جلسه مقرر شد تا اواسط شهریور امسال تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص بین ایمیدرو و شرکت آب و فاضلاب استان منعقد شود.

اقتدار امروز جمهوری اسلامی مرهون حضور بسیجیان است

تسنیم- فرمانده سپاه استان گفت: عزت و اقتداری که امروز داریم، مرهون حضور بسیجیان در عرصه‌های مختلف است. سردار محمدرضا مهدوی در دیدار با فرماندهان پایگاه‌های بسیج شهرستان فردوس اظهار داشت: عزت و اقتداری که امروز داریم، مرهون حضور بسیجیان در عرصه‌های مختلف است.فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی افزود: استکبار جهانی از امکانات رسانه‌ای قوی برخوردار است که نمی‌گذارد واقعیت‌هایی که بیان می‌کنیم به درستی در جهان منعکس شود. مهدوی تصریح کرد: باید با هوشیاری و بصیرت بتوانیم مشکلات موجود را برطرف کرده و از مسیر اصلی انقلاب غافل نشویم. وی گفت: در ایام پس از انقلاب هر جا که وحدت داشتیم و از فرمان رهبری پیروی کردیم، پیروزی حاصل شد و هر جا که انحرافی عمل کردیم با شکست روبه‌رو شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


عملیات انفجار و خاکبرداری قطعه ۱۸ پروژه راه آهن بیرجند- قاین- یونسی که از آروزهای

بیشتر

بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت