چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

تشدید وزش باد در خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: برای ۲۴ ساعت آینده در ساعت بعدظهر تا اوایل شب وزش باد و گردو خاک پیش بینی می‌شود. نخعی گفت: به تدریج تا پنج شنبه با تقویت وزش باد‌های ۱۲۰ روزه، وزش باد و گرد و خاک تشدید و گسترش پیدا خواهد کرد، که موجب خیزش گرد وخاک و کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

چاه آب‌های ژرف با اعتباری حدود ۷۰ میلیارد تومان در استان حفر می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: با همکاری ایمیدرو و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، چاه آب‌های ژرف در استان با مبلغ اعتباری حدود ۷۰ میلیارد تومان حفر می‌شود. علیرضا عباس‌زاده در جمع خبرنگاران به دیدار استاندار و مدیران صنعت آب و برق خراسان جنوبی با محرابیان، وزیر نیرو اشاره کرد و اظهار داشت: با همکاری ایمیدرو و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، چاه آب ژرف در یکی از شهرستان‌های استان که ظرفیت و پتانسیل لازم را داشته باشد، حفر می‌شود. وی با اشاره به اینکه این چاه ژرف با مبلغ اعتباری حدود 70 میلیارد تومان حفر می‌شود تصریح کرد: در این نشست برای سرعت بخشیدن به روند اجرای طرح، مشکل برقرسانی و تأمین اعتبار حفر این چاه مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم ارائه شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در زمینه برق‌رسانی به سایت حفر چاه ژرف با دستور وزیر نیرو مقرر شد که خط اختصاصی نیروگاه زغال سنگ پرورده طبس تحویل شرکت توزیع برق استان شود تا برق‌رسانی از محل خط مذکور به محل حفر چاه انجام شود.
وی بیان کرد: در این نشست درخصوص تکمیل طرح‌های تغذیه مصنوعی “بندان”، “گزیک” و “آهنگران” مقرر شد با دستور ویژه وزیر نیرو از محل اعتبارات متمرکز در اختیار این وزارتخانه، حداکثر مساعدت برای تامین اعتبار به میزان ۶۰ میلیارد تومان صورت گیرد. معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تامین زیرساخت‌های آب و برق طرح نهضت ملی مسکن در این استان گفت: در این نشست برای تامین این زیرساخت‌ها مقرر شد اعتبارات لازم اختصاص یابد تا همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، زیرساخت‌های آب، فاضلاب و برق این سایت‌ها هم اجرایی شود. وی افزود: بنا به قول مساعد وزیر نیرو، از محل باقیمانده اعتبار سال گذشته شرکت‌های آب و فاضلاب و توزیع برق خراسان جنوبی، در ماه جاری مبلغی در اختیار استان قرار می‌گیرد و در سال جاری نیز توجه ویژه‌ای برای اجرای این زیرساخت‌ها در تخصیص اعتبارات به خراسان جنوبی خواهد شد.
عباس‌زاده برق‌رسانی به سایت صنوف آلاینده شهر بیرجند را از دیگر مشکلات مطرح شده در این نشست ذکر کرد و گفت: اجرای این طرح نیازمند ۴۰ میلیارد تومان اعتبار است که دستور لازم برای تخصیص این حجم از اعتبار هم توسط وزیر داده شد. وی با اشاره به طرح احداث نیروگاه بادی در منطقه درح سربیشه اظهار داشت: در این نشست قول مساعد برای پیگیری‌ اصلاح تعرفه خرید برق این نیروگاه هم داده شد.
معاون استاندار درخصوص تکمیل طرح آبرسانی از منطقه مختاران به شهر بیرجند افزود: مقرر شد پیرو اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، اعتبارات لازم از طریق وزارت نفت تامین و توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا اجرایی شود. وی بیان کرد: برای تکمیل طرح مذکور مقرر شد جلسه‌ای در اسرع وقت با قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار برگزار شود تا اقدامات لازم برای انعقاد قرارداد صورت پذیرد. عباس‌زاده گفت: درخصوص تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح برق‌رسانی به روستای نایبند طبس هم مقرر شد اعتبارات لازم تخصیص یابد تا هرچه سریعتر این طرح اجرایی شود.

۲۳۱ خانواده آزاده خراسان جنوبی تجلیل می شود

کاری- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۲۳۱ آزاده داریم که دو نفر شهید شده و ۱۱ نفر فوت کردند افزود: مابقی در قید حیات هستند‌ و طی مراسمی از خانواده های آزادگان تجلیل خواهد شد. حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی عزیزی روز گذشته در نشست خبری به مناسبت سالروز ورود آزادگان، اظهار کرد: ۲۶ مرداد ماه سالروز بازگشت آزادگان به میهمن اسلامی را گرامی می داریم.
وی با بیان اینکه باید رشادت، ایثار و جانفشانی آزادگان را برای نسل جدید بازگو کنیم تاکید کرد: چراکه آزادگان در راه حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی از خود گذشتگی کردند و این افتخاری برای نسل جوان است. مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی بیان کرد: به این مناسبت حدود ۱۲ عنوان برنامه پیش بینی شده که اجرا خواهد شد. وی با اشاره به آیین تجلیل از آزادگان استان، دیدار آزادگان با نماینده ولی فقیه، برگزاری اردوی یک روزه خانوادگی آزادگان استان در مرکز استان و شهرستانها و اجرای مسابقات ورزشی و کلاس های آموزشی، یادطاور شد: مراسم حرکت کاروان نمادین آزادگان و مرور خاطرات اسارات و مراسم غبارروبی و عطر افشانی گلزار شهدا در سطح استان از جمله برنامه های پیش بینی شده است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی بیا اینکه حضور جمعی از آزادگان در برنامه های تلوزیونی صدا و سیمای استان خراسان جنوبی، حضور آزادگان در نماز جمعه سراسر استان ،از جمله برنامه های این هفته است ادامه داد: گرامیداشت مردمی سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، گردهمایی همسران و دختران آزادگان و دیدار با مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، اهدای خون و دیدار با خانواده های آزادگان شهید و متوفی استان نیز از دیگر برنامه ها می باشد.

از ظرفیت بخش خصوصی در خدمات پروازی فرودگاه بیرجند استفاده شود

ایسنا- مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی پیشنهاد داد از ظرفیت بخش خصوصی برای راه اندازی شرکت‌های هواپیمایی و توجه به هندلینگ هواپیمایی برای حل مشکلات کمبود پروازی استفاده شود. عظیم طهماسبی در پاسخ به موضوع کمبود ناوگان حمل و نقلی و کاهش تعداد پروازها، اظهار کرد: فرودگاه بیرجند از ابتدای امسال تا ابتدای تیرماه ۲۶۰ پرواز داشته که توسط سه شرکت انجام شده که در این پروازها ۸۲۷۲ نفر مسافر ورودی و ۹۲۳۸ نفر مسافر خروجی بوده‌اند. وی با بیان اینکه کمبود ناوگان پروازی تنها مربوط به مرکز استان نیست، افزود: این موضوع کشوری بوده، اما راه اندازی شرکت هواپیمایی با مالکیت سرمایه گذارانی از خراسان جنوبی می‌تواند مشکل را مرتفع کند. طهماسبی با بیان اینکه همچنین حمایت از یکی از شرکت‌های هواپیمایی فعال با اعطلای تسهیلات از دیگر مواردی است که برای رفع مشکلات کمبود پروازی پیشنهاد شده است، تصریح کرد: مرکز استان نیازمند روزانه دو پرواز ۱۵٠ یا ۱۶٠ نفری در مسیر تهران-بیرجند-تهران در ساعت صبح تا غروب بوده که کل روز را پوشش دهد.
مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی با تأکید بر استفاده از بخش خصوصی بیان کرد: اکنون تنها یک شرکت دولتی، خدمات هندلینگ پرواز را در فرودگاه بیرجند انجام می‌دهد و پیشنهاداتی از سوی بخش خصوصی برای راه اندازی شرکت هندلینگ دریافت شده که مورد تایید این اداره کل قرار گرفته است. وی با بیان اینکه اکنون مراحل اداری در حال طی کردن بوده و اگر این امر اتفاق افتد شرکت‌های هواپیمایی بیشتر برای پرواز به استان ترغیب می‌شوند، ادامه داد: یک شرکت هواپیمایی اکنون دو فروند هواپیمای دیگر به ناوگان خود اضافه کرده که در حال رایزنی هستیم در صورت امکان پس از دریافت مجوز پروازی یک پرواز دیگر در مرکز استان فراهم کنیم تا مشکلات اندکی مرتفع شود.
طهماسبی اظهار کرد: کشور ایران در تحریم به سر می‌برد و همین امر باعث کمبود شدید ناوگان حمل و نقلی پروازی شده و اکثر هواپیماهای موجود دارای بدنه متوسط با حداقل ظرفیت ۱۶۰ نفری به بالا هستند. وی یادآور شد: از طرفی وقتی در استان تقاضا برای سفر به برای شهرستان‌ها و استان‌ها کم است شرکت‌های هواپیمایی به برقراری پرواز در این مسیرها را ندارند و ترجیح می‌دهند پروازی را برنامه ریزی کنند که تقاضای زیاد داشته باشد تا کمی از مشکلات اقتصادی آنان مرتفع شود.

کمک بیش از ۳ میلیارد تومانی مردم خراسان جنوبی به عتبات عالیات

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: مردم این استان از ابتدای سال تاکنون ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عتبات عالیات کمک کردند. موسی جوینده افزود: این میزان کمک مردمی برای ساخت صحن حضرت زینب، ترفیع سازی گنبد امام حسین(ع) و ساخت صحن امام محمدباقر (ع) در کاظمین هزینه می‌شود. وی گفت: سرانه جمع آوری نذورات به ازای هر نفر در خراسان جنوبی ۷ هزار ۵۰۰ است.

پرداخت ۱۱۱ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران خراسان جنوبی

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان گفت: از آغاز فصل خرید گندم تا یکشنبه گذشته ۱۰ هزار و ۸۸۰ تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است. میثم پیشدادیان ارزش ریالی گندم خریداری شده را ۱۲۵ میلیارد و ۳۱۱ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: از ابتدای فصل خرید تا ۲۹ تیر ماه با پرداخت ۱۱۱ میلیارد ۸۸۰ میلیون تومان از مطالبات گندمکاران خراسان جنوبی، تقریبا ۹۰ درصد مطالبات پرداخت شده و مابقی در حال پرداخت است.

فراهم شدن زمینه اشتغال ۱۱۶ نفر با فعالیت دوباره ۱۰ واحد تولیدی

۱۰ واحد تعطیل تولیدی و صنعتی خراسان جنوبی به چرخه تولید بازگشتند. رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: این واحد‌ها با تغییر مالکیت و افزایش ظرفیت همان واحد ها فعال شده و به چرخه تولید بازگشتند. وی افزود: واحدهای احیا شده جدید مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان جنوبی در شهرستانهای قائنات با ۳ واحد، نهبندان ۳، فردوس ۲، بیرجند ۱ و طبس ۱ واحد است. مهدی پارسا افزود: با راه‌اندازی این واحد‌ها حدود ۶۵ میلیارد تومان به چرخه تولید برگشت و زمینه اشتغال ۱۱۶ نفر فراهم شده است.

واکسیناسیون یک میلیون و ۵۰۰ رأس دام در استان علیه طاعون

مهر- مدیرکل دامپزشکی از واکسیناسیون یک میلیون و ۵۰۸ هزار رأس دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان خبر داد. محمد اصغرزاده با اشاره به این که طرح واکسیناسیون دام سبک علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان جنوبی از اول اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است، افزود: این طرح تا ۱۶ تیر ماه سال جاری ادامه داشت و پیش بینی شده بود که در این مدت تنها یک میلیون و ۲۸۱ هزار و سه رأس دام سبک در خراسان جنوبی واکسینه شوند.

بهره مندی ۵۰۰ نفر از بانک امانات تجهیزات پزشکی خراسان جنوبی

مهر- سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۴۶ نفر از امکانات بانک امانات تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر استان بهره مند شده اند. محمد علی کاوسی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ بانک امانات تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر در سطح استان فعالیت می‌کنند، افزود: این بانک‌ها با هدف کمک به بیماران نیازمند در تأمین کالاهای پزشکی راه اندازی شده است.

راهیابی دو تعاونی خراسان جنوبی به بخش ملی جشنواره تعاونی‌های برتر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از راه یابی دو تعاونی استان به بخش ملی رقابت‌های هفدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر خبر داد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه از مجموع ۱۰۱۷ اتحادیه و تعاونی فعال استان، ۷۹۵ اتحادیه و تعاونی که واجد شرایط شرکت در جشنواره ملی تعاونی های برتر بوده اند، گفت: از این تعداد ۲۲۵ تعاونی با تکمیل پرسشنامه در این جشنواره شرکت کردند. اشرفی گفت: از این تعداد، 12 تعاونی موفق به کسب امتیازات استانی شده و دو تعاونی هم امتیازات لازم برای حضور در بخش ملی رقابت‌های تعاونی‌های برتر را به دست آوردند. وی گفت: جشنواره در ۱۲گرایش (کشاورزی، معدنی، خدمات، مسکن، فرش دستبافت، تامین نیاز تولید کنندگان و تامین نیاز مصرف کنندگان، حمل و نقل، تولیدی توزیعی، تامین نیاز صنفی و صنعتی و اتحادیه ها ) و در ۲ مرحله استانی و ملی هفته تعاون (هفتم شهریور تا ۱۳ شهریور) برگزار می‌شود.

بهره مندی زوجین از خدمات نازایی و ناباروری بیمه سلامت تا ۳ دوره

مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، زوجین تا سن ۴۹ سال می‌توانند از خدمات نازایی و ناباروری بیمه سلامت تا ۳ دوره با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد، از تعرفه دولتی و عمومی غیر دولتی استفاده کنند. اربابی افزود: همچنین تمامی مادران باردار فاقد پوشش بیمه، تا پایان دوره‌ی شیردهی و همچنین کودکان آن‌ها تا پایان ۵ سالگی، بدون انجام ارزیابی وسع، با اعتبار یک ساله و بدون رعایت شرط خانوار، تحت پوشش بیمه رایگان قرار خواهند گرفت.

تحول زمین‌شناسی در ۱۵ هزار کیلومتر مربع پهنه خراسان جنوبی

ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اعلام کرد: طرح “تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی” در ۱۵ هزار کیلومتر مربع از پهنه استان با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان اجرا شد. علیرضا عباس‌زاده در نشست بررسی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان افزود: این طرح در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، درمیان و خوسف اجرا شده است. وی افزود: داده‌های این طرح در هفته دولت سال جاری رونمایی می‌شود و برای مراحل بعدی در اکتشاف معدنی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حذف و معدوم سازی یک واحد مرغداری گوشتی در بیرجند

رئیس دامپزشکی بیرجند گفت: از ابتدای امسال یک واحد مرغداری که پس ازحذف و معدوم سازی یک واحد مرغداری گوشتی در بیرجند تایید نتایج آزمایشگاهی بیماری آنگارا در آن به تایید رسیده بود حذف و معدوم سازی شد. علیزاده افزود: در حال حاضر نیز هیچگونه درمان خاصی برای این بیماری گزارش نشده است و رعایت مسائل بهداشتی به همراه واکسیناسیون مزارع مرغ مادر از راه‌های پیشگیری این بیماری است. وی گفت : عامل بیماری آنگارا یک آدنو ویروس است که در مقابل ضد عفونی کنند‌ها مقاومت بیشتری نسبت به سایر ویروس‌ها دارد.

افتخارآفرینی کاراته کا‌های فردوسی در رقابت‌های قهرمانی کشور

رقابت‌های کاراته قهرمانی کشور بیست و یکم مرداد ماه به میزبانی تربت حیدریه برگزار شد و ۲۸۰ شرکت کننده در دو بخش کاتا و کومیته با یکدیگر رقابت کردند. در این رقابت ها تیم کاراته شهرستان فردوس با کسب ۱۰ مدال رنگارنگ و در مجموع با تیم خراسان جنوبی بر سکوی سوم کشور قرار گرفت. در این مسابقات محمد مهدی اسدی مدال طلا، مهیار رضایی، امیررضا صیفی و مصطفی ارجمند مدال نقره و محمد عارف نویدی، محمد فاضل نویدی، سامان سردشتیان، امیرمحمد نعیمی، احسان شریفی و دانیال عرب مدال برنز را برای استان به ارمغان آوردند.

مراسم روز نهبندان ۷ شهریور برگزار می‌شود

حجت الاسلام خزایی امام جمعه نهبندان در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان به سالروز سفر مقام معظم رهبری به نهبندان اشاره کرد و گفت: هفتم شهریور سالروز سفر مقام معظم رهبری به عنوان روز نهبندان نامگذاری شده و باید تلاش شود ذیل کارگروهی مجزا برای این روز برنامه ریزی شده و همچون سال‌های گذشته برنامه محوری با حضور سخنران کشوری برگزار شود.

کمک به فرزندان محسنین در خراسان جنوبی اولویت دارد

ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: میزان کمک به ایتام در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است و در حال حاضر کمک به فرزندان محسنین در اولویت قرار دارد. محمد عرب افزود: تاکنون ۶ هزار و ۶۵۴ نفر در این استان مشمول طرح محسنین شناسایی شدند که سرانه کمک به این جامعه هدف، پایین‌تر از میانگین کشوری است. وی افزود: در طرح اکرام ایتام نیز ۲ هزار و ۲۷۶ یتیم شناسایی و ساماندهی شدند که سرانه کمک به جامعه هدف ۹۰۰ هزار تومان در کشور است این رقم در خراسان جنوبی به بالای یک میلیون تومان در ماه رسیده است.

صعود کوهنوردان طبسی به مرتفع ترین قله ترکیه

رئیس ورزش و جوانان شهرستان طبس از صعود کوهنوردان طبسی به قله آرارات خبر داد. پناهی گفت: این گروه ۲۶ نفره متشکل از ۹ خانم و ۱۷ آقا، قله‌ی ۵۱۳۷ متری آرارات ترکیه را در ۲۰ ساعت پیمودند. وی افزود: مبینا حدادیان با ۱۵ سال سن، کم سن‌ترین عضو این گروه است.کوهنوردان در این صعود دوشب اقامت در بیس کمپ یک به ارتفاع ۳۲۰۰ و در بیس کمپ ۲ ارتفاع ۴۲۰۰ داشتند.

خراسان جنوبی همچنان بدون فوتی کرونایی

در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت کرونایی ثبت نشد. شریف زاده گفت: روز گذشته ۴۴۹ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۱۹ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۸۷ مورد از بیرجند، ۱۱ مورد از بشرویه، ۱۰ مورد از خوسف، ۸ مورد از درمیان، ۶ مورد از زیرکوه، ۱۷ مورد از سرایان، ۱۱ مورد از سربیشه، ۳۱ مورد از طبس، ۱۰ مورد از فردوس، ۲۲ مورد از قائنات و ۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به دلیل خشکسالی و نبود علوفه؛عشایر از دام‌های خود دل بریده اند

خشکسالی‌های پیاپی در خراسان جنوبی، دامداری را در استان با مشکلاتی مواجه کرده است. عشایر که سهم به سزایی در تأمین گوشت و فرآورده‌های دامی دارند، به دلیل کمبود علوفه و نهاده‌های دامی مجبور به فروش دام‌های خود شده اند. مشکل اصلی عشایر دامدار، گرانی علوفه‌های موجود در بازار و پرداخت تسهیلات کمی است که انجام شده، اما زیان‌های مکرر سبب بروز مشکل در پرداخت اقساط شده است.

خرج سرمایه ها در سایه نبود علوفه

یکی از دامداران خراسان جنوبی گفت: قول داده شده تا علوفه تأمین شود، اما هنوز محصولی به دستمان نرسیده است و هم اکنون علوفه را با قیمت هر کیلوگرم ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان خریداری می‌کنیم. او افزود: ۲ سال خشکسالی پیاپی در استان سبب شده است تا هر چه سرمایه داشته ایم را خرج کنیم و مجبور شویم که دام‌های خود را به فروش برسانیم. یکی دیگر از دامداران در خصوص دریافت تسهیلات بیان کرد: تسهیلاتی که در قالب دامدار کارت اعطا شده است، به ازای هر رأس دام ۳۰۰ هزار تومان بوده، اما این میزان فقط برای خوراک یک ماه هر رأس دام کافی است. او گفت: اکنون می‌خواهیم که استمهال در پرداخت اقساط صورت گیرد و یا علوفه بیشتری با قیمت کمتر به دامدار داده شود تا این حوزه بیش از این آسیب نبیند.

پیگیر تمدید پرداخت اقساط هستیم

مدیرکل امور عشایر گفت: هفته پیش مقداری علوفه بین دامداران توزیع شده است و مشکلی در تأمین علوفه وجود ندارد. عصمتی پور افزود: مشکل اصلی قیمت نهاده و علوفه است، اما هم اکنون جو به میزان کافی در تعاونی‌ها موجود بوده و به قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد. وی اظهار کرد: پیگیری‌هایی به منظور استمهال در پرداخت اقساط صورت گرفته است، اما هنوز به نتیجه نرسیده و منتظر پاسخ هستیم. وی گفت: ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز به تازگی به استان ابلاغ شده است که به زودی بین شهرستان ها توزیع می شود.

وضعیت پرورش شتر مرغ در خراسان جنوبی زیبنده این صنعت نیست

ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: وضعیت صنعت شتر مرغ استان، زیبنده این بخش مهم اقتصادی نیست و می‌طلبد خانواده وزارت جهاد کشاورزی در خراسان جنوبی برای تدبیر امور تولیدکنندگان شتر مرغ همراهی و همکاری لازم را داشته باشند. جواد اشرفی در نشست بررسی و رفع مشکلات صنعت پرورش شترمرغ استان افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان مساله تشکیل اتحادیه یا تعاونی تولیدکنندگان شترمرغ را به‌صورت ویژه پیگیری کند و برای تشکیل تعاونی یا اتحادیه در شهرستان‌ها به‌طور ویژه موضوع توسط نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی استان پیگیری شود.
وی از اداره کل دامپزشکی هم خواست تا پایان سال جاری در کمیسیون صدور مجوزها تکلیف پروانه و سایر مجوزهای تولیدکنندگان شتر مرغ فاقد پروانه را مشخص کند. معاون استاندار با اشاره به فعالیت برخی واحدهای پرورش شتر مرغ بدون پروانه اظهار داشت: بنا بر اعلام تولیدکنندگان این صنعت، اکنون ۹۴ واحد فاقد پروانه پرواری و ۱۶ واحد مولد با ظرفیت ۱۲ هزار قطعه شتر مرغ در استان فعالیت دارد. وی تصریح کرد: اگر براساس مُر قانون بخواهیم برخورد کنیم، محصول بهداشتی برای عرضه در سطح بازار مهم است که اگر اتفاقی رخ بدهد دامپزشکی استان باید پاسخگو باشد اما وقتی دامپزشکی این خطر را به جان خریده، باید تعامل دوطرفه باشد. اشرفی گفت: برای تامین سرمایه در گردش کشتارگاه‌هایی که در حوزه شتر مرغ فعالیت دارند باید از محل تسهیلات رونق تولید، تبصره ۱۸ قانون بودجه یا هر محل دیگری استفاده شود تا مشکل صنعت شتر مرغ را حل کنند. وی یادآور شد: تولیدکنندگان شتر مرغ دارای مجوز و پلاک‌کوبی دام هیچ محدودیتی برای ارسال پرنده و جوجه حتی برای کشتار به استان‌های دیگر ندارند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: کشتارگاه‌های استان اگر توان دارند، پرنده را خریداری و کشتار کنند اما اگر قادر به پرداخت هزینه‌ها نیستند تولیدکننده می‌تواند از ظرفیت خارج استان استفاده کند. وی افزود: در دوران گذار هستیم و باید از این شرایط عبور کنیم لذا باید دست تولیدکنندگان صنعت شتر مرغ استان را بگیریم. اشرفی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای مصرف گوشت شتر مرغ تاکید کرد و گفت: ما نیز به عنوان استان تولیدکننده شتر مرغ پیگیری می‌کنیم تا بخشی از گوشت شتر مرغ استان در سبد خرید دولت قرار بگیرد.
وی ادامه داد: وقتی ادعا می‌کنیم استان اول یا دوم در تولید محصولی هستیم می‌توانیم این مطالبه را از وزیر جهاد کشاورزی داشته باشیم. معاون استاندار با اشاره به استفاده از عواید فرآورده‌های شترمرغ گفت: ظرفیت‌های خوبی از جمله کارخانه چرم یا دباغی را در منطقه ویژه اقتصادی داریم که می‌توان از این ظرفیت بهره‌مند شویم. وی به حلقه مفقوده اتحادیه صنعت شتر مرغ در استان اشاره کرد و گفت: اگر تولیدکنندگان این صنعت نسبت به ایجاد اتحادیه اقدام کرده و از تجربیات همدیگر استفاده کنند، خیلی از مشکلات رفع می‌شود.
اشرفی افزود: مجموعه استانداری و سازمان جهاد کشاورزی این آمادگی را دارند که هر گره یا مانعی حتی به‌صورت موردی اعم از صدور مجوزها، تسهیل‌گری و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها باشد همکاری کنیم تا مانعی سر راه تولیدکنندگان قرار نگیرد.
وی اظهار داشت: تلاش داریم با همکاری تولیدکنندگان شتر مرغ فضای توسعه‌ای استان تداوم داشته باشد و برای تثبیت اشتغال می‌توان از تسهیلات تبصره ۱۶ استفاده کرد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای کمک به تولیدکنندگان شتر مرغ و تثبیت اشتغال در این صنعت، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری استانداری از محل منابع در اختیار تبصره ۱۶ برای تزریق سرمایه در گردش، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ۵۹ واحد فعال در این حوزه اختصاص دهد. وی با بیان اینکه اساس کار دولت سیزدهم بر این است که کسی بدون پاسخ نماند افزود: هر روزنه‌ای باشد یا هر پیشنهادی دارید، اتاق ما به روی شما باز است و برای کمک به این صنعت آمادگی لازم را داریم.

تب کرونا در خراسان‌جنوبی فروکش کرد؛ تکمیل واکسیناسیون و زدن ماسک دو راهکار برای کاهش کرونا

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی گفت: خوشبختانه در هفته جاری نسبت به هفته گذشته بیماری کرونا در تعداد موارد مثبت، بیماران بستری در بیمارستان‌ها، بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین مرگ و میر بر اثر این بیماری در استان روند کاهشی داشته است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: خوشبختانه در هفته جاری تعداد موارد مثبت کرونا در استان کاهش یافته است. غلامرضا شریف‌زاده تصریح کرد: البته نمی‌توان خوشبین به آن باشیم که روند نزولی در استان ایجاد شده زیرا یکی از دلایل کاهش موارد مثبت در استان در هفته جاری نسبت به هفته گذشته به طور قطع تعطیلات بوده است. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود اگر طی چند روز آینده همچنان کاهش موارد مثبت در استان وجود داشته باشد می‌توانیم بگوییم پیک موج هفتم را سپری کرده و وارد سیر نزولی آن شده‌ایم.
شریف‌زاده با اشاره به اینکه موارد بستری در بیمارستان ها نیز خوشبختانه در استان روند کاهشی دارد، اضافه کرد: در بحث مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا نیز از 15 مردادماه تا امروز تنها یک مورد فوتی در استان وجود داشته، علی‌رغم اینکه در هفته دوم مردادماه در استان 15 مورد فوتی را در استان شاهد بوده‌ایم که بیشتررین موراد مرگ در پیک هفتم در این بازه زمانی اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و موارد بد حال نیز در استان کاهش یافته است. دبیر ستاد دانشگاهی پبشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی یادآور شد: به طور قطع اگر رعایت پرتوکل‌های بهداشتی و به ویژه تکمیل واکسیناسیون مدنظر مردم باشد امیدواریم تا پایان هفته روند کاهشی ادامه یابد و با اطمینان بتوانیم بگوییم که وارد شیب قله نزولی پیک هفتم شده‌ایم.
شریف‌زاده با بیان اینکه در موج سوم کرونا در استان به طور متوسط هفته‌ای 10 مورد مرگ داشته‌ایم که خوشبختانه در حال حاضر موارد مرگ به شدت کاهش یافته که یکی از دلایل اصلی آن واکسیناسیون است، بیان داشت: در موارد بستری که در این موج بسیار کم شده و کمتر از 50 نفر بستری شده‌اند به طور قطع اثرگذاری واکسیناسیون واضح بوده لذا از مردم خواهش می‌کنیم تا حتما نسبت به تزریق واکسن‌های دز سوم و چهارم اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه پوشش نوبت اول و دوم واکسیناسیون کووید 19 در استان خوب بوده و مشابه سایر نقاط کشور هستیم، اما متأسفانه در پوشش نوبت سوم و چهارم استان در رتبه پایین قرار داشته بنابراین از مردم خواسته می‌شود تا برای تکمیل مراحل واکسیناسیون خود اقدام کنند، افزود: در شرایط فعلی تنها دو راهکار تزریق واکسن و زدن ماسک برای کاهش موارد مبتلا به این بیماری وجود دارد.

کاهش ۵ تا ۶ درصدی قیمت میوه در بیرجند

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: اقدامات انجام شده در خصوص کنترل قیمت‌ها در بازار، سبب کاهش ۵ تا ۶ درصدی قیمت میوه در بیرجند شده است.
حجت الاسلام نسائی زهان در حاشیه جلسه کمیته ارزاق عمومی گفت: طبق دستور دادستان کل کشور این جلسه به صورت ماهانه در مراکز استان‌ها تشکیل می‌شود. وی افزود: برگزاری این جلسه سبب شده تا قیمت میوه در بازار مرکز استان بین ۵ تا ۶ درصد کاهش یابد و هر جا کمبودی احساس شود، سریعا محصولات به استان وارد و مشکل برطرف شود. حجت الاسلام نسائی زهان بیان کرد: یکی دیگر از مصوبات این جلسه در خصوص آرد بوده است که بر اساس تصمیمات، افرادی که متولد روستا بوده، اما ساکن آن نیستند، نباید کیسه آرد یارانه‌ای با قیمت ۳۸ هزار تومان دریافت کنند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: با این اقدام، یک چهارم آرد‌های توزیع شده در روستا‌ها به سایر حوزه‌ها اختصاص می‌یابد و جهاد کشاورزی مسئول پیگیری این امر است. او در خصوص قاچاق سوخت نیز اظهار کرد: افرادی که مبادرت به این کار کنند، وسایل نقلیه آن‌ها یک ماه توقیف می‌شود.حجت الاسلام نسائی زهان تصریح کرد: کارت‌های سوخت که تحت عنوان سرگردان شناخته می‌شوند نیز توقیف شده و تا زمان تعیین تکلیف، ضبط می‌شوند.

پایان موقت حواشی هیأت بدمینتون استان با معرفی رئیس هیأت

فارس- بیستم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مجمع عمومی انتخاب رئیس هیئت بدمینتون خراسان جنوبی به ریاست محمد حسین خسروی، سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، فریبا مددی نایب رئیس فدراسیون، سیده اعظم اسلامی معاون توسعه امور ورزش، چهکندی‌نژاد مدیر گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای اداره کل برگزار شد. در این مجمع ۲۸ نفر با ترکیب روسای هیأت‌های بدمینتون شهرستانهای استان، نمایندگان داوران، مربیان، ورزشکاران، باشگاه‌داران، ورزش دانشگاهی، دانشجویی، ورزش بسیج، کارگری و دانش‌آموزی برای‌ انتخاب سکاندار این هیأت‌ حضور داشتند. علیرضا ثانی رئیس سابق هیأت بدمینتون خراسان‌جنوبی و رضا باقری‌نژاد، نامزد کرسی ریاست هیأت شدند.
رضا باقری‌نژاد از مجموع ۲۸ رأی مأخوذه مجمع انتخاب رئیس هیأت بدمینتون خراسان‌جنوبی، با کسب ۱۸ رای برای مدت چهار سال سکاندار این هیأت شد و علیرضا ثانی که از سال ۹۳ سکان این هیأت را برعهده داشت نیز ۹ رأی مجمع را به خود اختصاص داد و از زحمات و خدمات او تجلیل شد. همچنین از سوی مجمع عمومی انتخاب رئیس هیأت بدمینتون خراسان جنوبی، صنم رضایی به عنوان نایب رئیس بانوان، سید محمد رضا سرفرازی بعنوان خزانه‌دار، امین چهاردهی کارشناس خبره، مهدیه رزاقی و سید عبدالرضا رضوی نیز به عنوان عضو هیأت رئیسه و سمیه مهرور نیز بعنوان بازرس هیأت انتخاب شدند.
اما چندی بعد، خبرهایی مبنی بر اینکه مجمع عمومی انتخاب رئیس هیأت‌ بدمینتون خراسان جنوبی مورد تایید وزارت ورزش و جوانان قرار نگرفته و صدور حکم ابلاغ مسئولیت منتخب این مجمع از سوی فدراسیون‌ مروبوطه دچار مشکل شده است؛ منتشر گردید. متاسفانه شایعه ابطال مجمع عمومی انتخاب رئیس هیأت‌ بدمینتون خراسان‌جنوبی به حقیقت پیوست و یکی از کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان بعنوان سرپرست هیأت‌ بدمینتون به فدراسیون معرفی شد.
با حکم محمدرضا پوریا رئیس فدراسیون بدمینتون کشورمان در عطف به نامه اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، محمدیاسر یکه‌خان به مدت 4 ماه بعنوان سرپرست هیأت بدمینتون استان حکم مسؤولیت گرفت تا ضمن انجام امور اداری و برنامه‌های اجرایی زمینه برگزاری مجمع عمومی انتخاب رئیس هیأت بدمینتون خراسان‌جنوبی را فراهم نماید.
برای برگزاری مجمع عمومی انتخاب رئیس هیئت بدمینتون خراسان جنوبی باید آگهی ثبت‌نام ریاست هیات استان در یکی از جراید و روزنامه‌های محلی منتشر گردد و پس‌ از طی مراحل قانونی و تایید نامزدها، دوباره این مجمع برگزار و سکاندار چهارساله‌ این رشته ورزشی انتخاب شود. یکه‌خان دانشجوی دکترای‌ مدیریت ورزشی و نویسنده کتب ورزشی است که پیش از این سرپرستی هیات سوارکاری خراسان‌جنوبی و ریاست ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌های زیرکوه و درمیان را برعهده داشته و در نظر دارد با بهره‌گیری از توانمندی‌ و ظرفیت‌ گروه‌ها و طیف‌های فعال در بدمینتون و هماهنگی اداره‌کل و فدراسیون گام‌های بلندی را در شکوفایی استعدادهای بالقوه و ارتقای‌ جایگاه این رشته ورزشی بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری جدید ایران، بعد از ادای سوگند ریاست جمهوری پشت تریبون قرار

بیشتر

بهروزی فر – آقای دکتر پزشکیان، نماینده محترم ۸۵ میلیون ایرانی در ساختمان زیبای پاستور،

بیشتر

با عرض سلام وخسته نباشید به کارکنان محترم روزنامه آوا؛میخواستم از مسوولان بپرسم ایشون چه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت