اخبار استانی

تیزبینی و سواد رسانه ای، دو ابزار برای مقابله با تفکر دروغین دشمنان

حجت‌الاسلام رحیم آبادی امام جمعه موقت بیرجند گفت: تیزبینی و سواد رسانه ای، دو ابزار برای مقابله با تفکر دروغین دشمنان دشمنان دو سیاست تخریب جایگاه امام و رهبری، و سطحی نگر کردن و عوام فریبی مردم را برای از بین بردن پیوند امام و امت دنبال می‌کنند و جریان کفر، با تمام قوای خود، جریان نفاق را با قوت پی می‌گیرد تا عوام فریبی کنند.

دو و میدانی‌کاران برتر دانش‌آموزی خراسان‌جنوبی معرفی شدند

مسابقات دو ومیدانی قهرمانی استان انتخابی المپیاد استعدادهای برتر دانش‌آموزی مقطع متوسطه اول با اعلام نفرات برتر به پایان رسید. به گزارش روابط عمومی هیأت دو و میدانی استان خراسان جنوبی؛ در رشته ۱۵۰۰ متر و ۱۱۰ متر مانع محمد براکویی؛ در رشته ۳۰۰۰ متر ابوالفضل قربانپور؛ در پرتاب نیزه محمدعلی نهتانی پور؛ در پرش ارتفاع میکائیل نهتانی؛ در ۸۰۰ متر محمد ابراهیمی؛ در ۴۰۰ متر مهدیار علی آبادی؛ در ۲۰۰ متر مهدی شاهد؛ در ۱۰۰ متر محمد معین یوسفی؛ در پرتاب وزنه امیرمحمد الهیاری؛ در پرش طول ابراهیم نهتانی و در پرتاب دیسک ابراهیم نهتانیان به مقام اول دست یافتند. در رقابتهای دختران هم در ماده ۱۰۰متر نگین جمالی؛ در ماده ۲۰۰ متر، ناهید عرب؛ در ماده ۸۰۰ متر، ریحانه مرادی؛ در ماده ۴۰۰ متر مهشید جمالی؛ در ماده ۱۵۰۰متر، ریحانه مرادی؛ در ماده ۳۰۰۰متر، زهرا حسین زاده؛ در ماده ۴۰۰ متر با مانع مهشید جمالی؛ در ماده ۱۰۰ متر با مانع‌ فاطمه نوروزی؛ در ماده پرتاب وزنه مهلا داروغه؛ در ماده پرش طول فاطمه خسروی؛ در ماده پرتاب نیزه آیدا ابریشمی مقدم و در ماده پرتاب دیسک زینب غلامی بر سکوی نخست ایستادند.

افتتاح و کلنگ زنی ۴۰ پروژه طی هفته دولت در فردوس

مهر- فرماندار فردوس از افتتاح و کلنگ زنی ۴۰ پروژه به مناسبت هفته دولت در شهرستان فردوس خبر داد. مهدی روشن در جلسه شورای اداری از لغو مرخصی تمام مدیران از یکم تا ۱۴ شهریور خبر داد و اضافه کرد: آمادگی کامل مهمانسراهای اداره‌ها و رفع نواقص آنها و فضای سازی شهرستان در خصوص اجلاسیه ملی ۱۳ شهریور باید به بهترین وجه انجام شود.

دفتر زعفران و زرشک در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود‌

تسنیم- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: باید از طریق مکاتبه با وزیر جهاد کشاورزی، موضوع راه اندازی دفتر زعفران و زرشک را به طور جدی دنبال کرد. جواد اشرفی در جلسه برنامه ریزی برگزاری جشنواره ملی زرشک با تأکید بر اینکه جشنواره ملی زرشک باید در شهرهای مختلف استان برگزار شود، تصریح کرد: در راستای کمک به معیشت مردم، باید در زمان برگزاری جشنواره، برنامه های متعدد فرهنگی در شهرستانهای استان برگزار شود. اشرفی اظهار داشت: شاید گردش مالی بسیاری از صنایع استان بالاتر از محصول زرشک باشد اما اهمیت زرشک از آن جهت است که شمولیت و دامنه نفوذ اجتماعی آن به ۳۸ هزار خانواری برمی گردد که در ۵ شهرستان استان در این زمینه تولید آن فعالیت می کنند.

ایجاد کارگاههای بزرگ صنایع دستی در دستور کار است

ایرنا- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بر ایجاد کارگاه‌های بزرگ و تجمیعی برای رونق صنایع‌ دستی این استان تاکید کرد. هادی شاهوردی در دیدار با نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ضمن گلایه از برخی فرمانداران استان که در اختصاص اعتبار به حوزه‌های سه‌گانه همراهی مناسبی نداشته‌اند از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این خصوص درخواست مساعدت کرد. حسین خسروی اسفزار، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در اولین فرصت به همراه استاندار و مجمع نمایندگان استان با وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی دیدار و مسائل مهم استان در حوزه‌های سه‌گانه را در سطح ملی پیگیری خواهیم کرد.

بانک ژنتیک ویژه گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی ایجاد شود

مهر- رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در خراسان‌جنوبی یکی از ظرفیت‌ها و اولویت‌ها در بخش کشاورزی ۸۰۰ گونه گیاه دارویی است. مجتبی خیام نکویی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت خراسان‌جنوبی موافقت با ایجاد یک بانک ژنتیکی ویژه گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی را اعلام می‌کنم.

گلایه نماینده مجلس از مقررات سختگیرانه حوزه غذا و دارو

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: رعایت برخی از قوانین در حوزه بهداشت برای خراسان جنوبی بسیار سختگیرانه انجام می‌شود. اسحاقی در قرارگاه حمایت و تسهیلگری از تولید دانش بنیان و اشتغال کارآفرین با اشاره به اینکه رعایت برخی از قوانین در حوزه بهداشت برای خراسان جنوبی بسیار سختگیرانه انجام می‌شود گفت: خیلی‌ها که قصد گرفتن مجوز از غذا و دارو را دارند و در استان موفق نمی‌شوند در سایر استان‌ها مجوز دریافت می‌کنند.
استاندار نیز در این قرار گاه خواستار پیگیری رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و اصلاح قوانین دست و پاگیر نخبگان شد. قناعت افزود: دستگاه‌های اجرایی استان باید توجه ویژه به شرکتهای دانش بنیان و جهش تولید داشته باشند. وی با اشاره به اینکه حمایت از نخبگان امری ضروری است گفت: دستگاههای اجرایی استان باید توجه ویژه به شرکتهای دانش بنیان و جهش تولید داشته باشند.
قناعت گفت: هفت موضوعی که توسط شرکتهای دانش بنیان در این جلسه عنوان شد باید در جلسه ای تخصصی با حضور معاون اقتصادی بررسی و دستگاههای اجرایی برای رفع مشکلات همکاری کنند. استاندار در خصوص خانه خلاقیت و نوآوری نیز گفت: برای تشکیل خانه خلاقیت و نوآوری با همکاری دانشگاهها و بخش خصوصی با محوریت معاونت اقتصادی پیگیریهای لازم در این بخش صورت می گیرد. قناعت افزود: تمام دستگاه های اجرایی استان باید اقدامات خود را در حوزه شرکتهای دانش بنیان ذیل قرارگاه حمایت و تسهیل گری از تولید دانش بنیان انجام دهند و یک کارشناس مخصوص و متولی امور شرکتهای دانش بنیان را برای رسیدگی به این مسائل تعیین کنند. وی گفت: تامین اعتبار سوله مرکز رشد دانشگاه صنعتی بیرجند هم توسط سازمان برنامه استان از محل یک درصد تملک دارایی ها پیش بینی می شود.

استاندار: ۲۳ میلیارد تومان تجهیزات درمانی به خراسان جنوبی تخصیص یافت

ایرنا- استاندار از تخصیص تجهیزات درمانی تخصصی به بیمارستان‌های استان با ارزش ۲۳ میلیارد تومان خبر داد و گفت: این تجهیزات با همکاری وزارت بهداشت تامین شده است. جواد قناعت افزود: با همراهی معاونت درمان وزارت بهداشت و هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، چند دستگاه تخصصی درمانی در اختیار بیمارستان‌های استان قرار می‌گیرد. وی بیان کرد: یکی از این تجهیزات، یک دستگاه OPG و رادیولوژی دیجیتال برای بیمارستان شهدای قاین به ارزش ۴ میلیارد تومان است. استاندار گفت: یک دستگاه لیزر چشم و تجهیزات تخصصی قلبی به ارزش ۱۵ میلیارد تومان برای بیمارستان رازی بیرجند و یک دستگاه رادیولوژی دیجیتال برای بیمارستان شهید چمران فردوس به ارزش ۲ میلیارد تومان و ۵۰۰ میلیون از جمله این تجهیزات است.
وی گفت: وزارت بهداشت با خریداری دو دستگاه دیالیز برای بیمارستان نهبندان و دو دستگاه دیالیز برای بیمارستان بشرویه به ارزش یک و نیم میلیارد تومان موافقت کرده است.
قناعت با بیان اینکه احداث راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ادامه داد: این اعتبار از طریق کنسرسیوم بانکی متشکل از ۶ بانک به لیدری بانک رفاه تامین خواهد شد. وی تصریح کرد: پیگیری‌های مستمر برای جلب موافقت بانک‌ها در راستای تسریع در پرداخت سهم تخصیص یافته، ادامه دارد و آخرین مرحله پیگیری‌ها نشست صندوق توسعه ملی با بانک‌ها به منظور امضای تفاهم‌نامه است که به‌زودی محقق خواهد شد. استاندار با اشاره به اینکه انتقال آب از موضوعات جدی استان است گفت: طی حدود ۶ مرتبه نشستی که با شرکت تامین آب صنایع ایران به عنوان مجری طرح انتقال آب خلیج فارس داشتیم به جهت سرعت بخشیدن به روند اجرای کار در یکی دو ماه آینده، لوله‌گذاری پروژه از سمت خراسان جنوبی هم آغاز خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع انتقال آب از دریای عمان را هم به‌جد پیگیر هستیم تا استان از این مسیر هم سهیم باشد. وی از پیگیری‌های صورت گرفته برای رفع مشکل اراضی پادگان بیرجند گفت و افزود: برای رفع این مطالبه مردم بیرجند، جلسات متعددی در معاونت عمرانی استانداری و با حضور اداره کل راه و شهرسازی، ارتش، شورای شهر و شهرداری بیرجند برگزار شده است. قناعت اظهار داشت: با همراهی ارتش و شورای شهر و شهرداری، تفاهم‌نامه‌ای امضا شده و این مشکل در حال رفع شدن است.

ساختمان‌های بلند مرتبه در شهر بیرجند پایش می‌شود

ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ساختمان‌های ناایمن و پرخطر باید با استفاده از ظرفیت شورای فنی استان شناسایی شوند و روند اجرای ساختمان‌های بلندمرتبه در خراسان جنوبی به‌ویژه در شهر بیرجند مورد پایش قرار گیرد. علیرضا عباس‌زاده روز پنجشنبه در نشست شورای فنی استان افزود: وقوع حادثه تلخ متروپل، تلنگری بود برای اینکه نظارت ها و انجام فرآیندها را جدی‌تر بگیریم تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود. وی خاطرنشان کرد: این گونه حوادث شوک بدی را به مردم و جامعه وارد می‌کند و باید همه ظرفیت‌ها برای پیشگیری از وقوع آنها به کار گرفته شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه وظیفه نظارت عالیه بر انجام پروژه‌های شخصی و عمومی برعهده اداره کل راه شهرسازی است گفت: بناهای در حال ساخت براساس قانون نظام مهندسی ساختمان و با نظارت عالیه راه و شهرسازی در حال اجراست. وی متذکر شد: براساس دستورالعمل کارگروه استانی ایمنی و پایش ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه، در گام اول ساختمان‌های بلند مرتبه شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و در گام دوم شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر مورد پایش قرار می‌گیرند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پایش منازل بلند مرتبه روستایی در مرحله سوم طرح قرار دارد افزود: روستاهای استان فاقد این نوع ساختمان‌ها بوده و در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر و حتی در بیرجند نیز تعداد اندکی ساختمان بلند مرتبه وجود دارد.
عباس زاده با اشاره به مکاتبات چندین باره وزیر کشور درخصوص ایمنی و پایش ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه به جهت اهمیت موضوع تصریح کرد: رفع نواقص احتمالی می‌تواند از اتفاقات تلخ آینده جلوگیری کند.

مانور زلزله فرضی در شهرستان خوسف برگزار شد

ایرنا – مانور زلزله فرضی به بزرگی هفت ریشتر و با هدف تقویت آمادگی نیروهای امدادی در منطقه خور خراسان جنوبی برگزار شد. سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در حاشیه این برنامه به خبرنگار ایرنا گفت: مانور ساعت صفر بدون اطلاع قبلی با هدف تمرین، سنجش آمادگی و بررسی ایرادات احتمالی نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر برگزار شد.

درمان رایگان کودکان با ناهنجارهای مادرزادی با راه اندازی موسسه خیریه محکم در بیمارستان رازی بیرجند

کودکان با ناهنجارهای مادرزادی با راه اندازی موسسه خیریه محکم در بیمارستان رازی بیرجند رایگان درمان می شوند.مدیرعامل موسسه خیریه کشور در مراسم راه اندازی این موسسه گفت: تاکنون ۵۵۰ کودک و نوزاد برای درمان در استان شناسایی شده اند. دلشاد هدف از راه اندازی این موسسه خیریه را حمایت و درمان کودکان با ناهنجاری‌های مادرزادی عنوان کرد و افزود: تاکنون در ۱۶ استان موسسه خیریه محکم راه اندازی شده است.

خسارت ۵۰۵ میلیارد تومانی گرد و غبار در خراسان جنوبی

فارس- مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس مطالعات انجام شده و تقسیم‏بندی ناشی از وضعیت گردوغبار استانها، خراسان جنوبی در کنار استان ‏های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان از غبارخیزترین استانهای کشور محسوب می‏ شود. حاتمی افزود: براساس مطالعات صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ به کارفرمایی ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور، سالانه ۵۰۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان (معادل ۷/۵ درصد از کل GDP استان در سال ۹۴ ) به منابع زیستی و اقتصادی استان خسارت وارد می شود. حاتمی افزود: در صورت عدم اقدام مثبت و کاهش قابل توجه گرد و غبار، مجموع خسارتی که پدیده گرد و غبار در یک دوره ۱۰ ساله (۱۳۹۷- ۱۴۰۶) بر اقتصاد استان واردمی کند معادل ۳۷۹۸ میلیارد تومان خواهد بود که قابل توجه و تامل است.

بهسازی و آسفالت ۵۷ کیلومتر راه روستایی؛ از ابتدای سال

از ابتدای سال ۵۷ کیلومتر راه روستایی خراسان جنوبی از بهسازی و آسفالت شد. مدیر کل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از ابتدای امسال ۱۵ کیلومتر راه روستایی استان با صرف هزینه ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان احداث و همچنین ۴۲ کیلومتر راه روستایی با صرف هزینه ۲۲ میلیارد تومان برای بهره مندی مردم آسفالت و روکش شده است. جلال زاده افزود: در حال حاضر ۸۶هزار و ۸۹۳ خانوار روستایی در استان از راه آسفالته مناسب بهره‌مند شده اند، که پیش بینی می شود تا پایان شهریور نیز ۴۵ کیلومتر راه روستایی و فرعی در استان آسفالت شود. وی گفت: با اجرای عملیات ساخت و بهسازی این راه‌های روستایی، درصد برخورداری از نعمت راه آسفالته به ۹۷.۴ درصد از نظر تعداد روستا افزایش یافته است.

پیش بینی خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در خراسان جنوبی

زارعی، کارشناس هواشناسی گفت: با حاکمیت باد‌های ۱۲۰ روزه، کماکان تا اویل هفته آینده در منطقه شرق کشور، وزش باد شدید گاهی خیلی شدید و برخی ساعات خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی به ویژه در مناطق شرقی استان قابل پیش بینی است.

مروری بر خسارتهای یک سیل پس از یک سال؛ کوره‌هایی که بیمه نبوده اند

فارس- کوره‌های فعال در سه قلعه سرایان، سالانه ۱۰ میلیون آجر تولید می‌کردند که در حال حاضر فعالیت آنان از رونق افتاده و خسارت های ناشی از سیل دی ماه گذشته هنوز بر زمین مانده و ۳۰۰ نفر از کار بیکار شده اند. دی ماه سال گذشته، سیل به بخش‌هایی از خراسان جنوبی خسارت وارد کرد و سه قلعه سرایان یکی از مناطقی بود که حجم زیادی از این خسارات را متحمل شد و کوره داران این منطقه نیز خسارت زیادی دیدند، اما هنوز برای جبران خسارت آن‌ها اقدام خاصی صورت نگرفته است.
کوره‌های فعال در این منطقه سالانه ۱۰ میلیون آجر تولید می‌کردند و اکنون هم کار آنان از رونق اغتاده و هم خسارت ها بدون جبران مانده است؛ حال آنکه می‌توان با حمایت از کوره داران، مجددا رونق را به این منطقه برگرداند.

بیکاری، رنجی که کوره داران تحمل می کنند

یکی از کوره داران سه قلعه گفت: در اینجا ۵ کوره فعال بوده است که به خاطر سیل ۹۰ درصد این کوره‌ها از بین رفته است و کارگران بیکار شده اند. وی افزود: در هر کوره ۵۰ تا ۶۰ کارگر کار می‌کرده اند و الان همه این افراد رنج بیکاری را تحمل می‌کنند.
یکی دیگر از کوره داران بیان کرد: بیشتر کار در کوره‌ها در ۶ ماهه اول سال و در فصول گرم انجام می‌شود و با خسارتی که پارسال به کوره‌ها وارد شده، امسال نتوانسته ایم تولید داشته باشیم. وی عنوان کرد: گویا اعتباراتی به استان آمده است تا جبران خسارت شود و از مسؤولین می‌خواهیم تا کوره داران را هم در یابند و به آن‌ها کمک کنند.

ارائه تسهیلات، راه جبران خسارات

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار فارس گفت: در تیر امسال با مصوبه هیئت وزیران اعتباری در ۲ بخش جهت جبران خسارات سیل به استان داده شد. وی افزود: یک بخش از این اعتبار به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان مربوط به امور زیربنایی از جمله راه‌ها و کشاورزی است و بخش دیگر برای جبران خسارات منازل شهری و روستایی است. عباس زاده با بیان اینکه این اعتبار شامل حال کوره داران نمی‌شود اظهار کرد: طبق قانون این واحد‌ها باید بیمه باشند، اما کوره‌ها بیمه نبوده اند و همین مسئله برای آن‌ها دردسرساز شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: جلسه‌ای برای حل مشکل این افراد گرفته شده و تصمیم بر آن شده است تا کوره داران مدارک لازم خود را ارائه دهند و جهت دریافت تسهیلات ارزان قیمت برای جبران خسارات به بانک معرفی شوند.

کمبود پزشک دردی دوا نشدنی در خراسان جنوبی

فارس- خراسان جنوبی از لحاظ زیرساختهای بیمارستانی رتبه سوم کشوری را دارد، اما همچنان کمبود پزشک متخصص، دردی دوا نشده در این استان است. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: استان به لحاظ زیرساخت‌های بیمارستانی، درمانی و تجهیزات بر مبنای شاخص‌های کشوری در رتبه سوم قرار دارد. وی افزود: از لحاظ تجهیزات در برخی از نقاط استان از متوسط کشوری هم پایین‌تر هستیم، اما در مجموع استان وضعیت خوبی دارد و تلاش می‌کنیم به سمت عدالت پیش برویم تا شرایط در همه شهرستان‌ها یکسان شود. موسوی میرزایی اظهار کرد: به لحاظ نیروی انسانی و پزشک متخصص جز استان‌های ضعیف کشور هستیم و دلایل متعددی برای این کمبود وجود دارد. وی تصریح کرد: در شهریور هر سال سهمیه نیروی پزشک متخصص در کشور اختصاص می‌یابد.موسوی میرزایی ادامه داد: در چندین نوبت به صورت حضوری و نامه نگاری کمبود نیرو پزشک متخصص در خراسان جنوبی کاملا واضح به وزارت بهداشت، دارو و درمان اعلام شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در جلسه هیئت امنایی که چند روز پیش برگزار شد مصوب شد به عنوان مشوق، پرداختی پزشکان افزایش یافته و حق مسکن و حقوق پزشکان به موقع پرداخت شود. وی گفت: چند هفته گذشته ۹۱ میلیارد تومان وارد استان شد که قسمتی از مطالبات پزشکان استان پرداخت شد و ۸۵ میلیارد تومان دیگر نیز تا چند روز آینده برای رفع مشکلات قسمت‌های مختلف درمان اختصاص می‌یابد. وی افزود: امسال ۱۲۰ پزشک نیاز داریم که با توجه به اینکه چه تعداد پزشک وارد سامانه وزارت بهداشت شوند به استان‌ها اختصاص می‌یابد. وی افزود: پارسال در کشور هزار و ۵۰۰ فارغ التحصیل داشته ایم که ۷۵ دکتر به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر- عصر شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه خبری تلخ، مردم ایران و جهان را در

بیشتر

خبر شهادت آیت الله رئیسی همه ما را شوکه کرد.رئیس جمهوری که الحق مردمی بود

بیشتر

در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، آیت الله رئیسی به شهادت رسید.بالگرد حامل

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت