اخبار استانی

حرکت نمادین کاروان «قافله نینوا»

مراسم نمادین حرکت کاروان «قافله نینوا» عصر و شامگاه یکشنبه (۹ مرداد ۱۴۰۱) همزمان با ورود کاروان امام حسین (ع) به صحرای کربلا با حضور جوانان حسینی در خیابان‌های بیرجند برگزار شد.

قضاوت داور استان در رقابتهای ملی

قلی پور- مهدی بذری داور ملی شایسته استان با حکم رئیس فدراسیون والیبال در مسابقات قهرمانی کشور حضور دارد. این رقابتها به میزبانی خراسان شمالی از ۱۰ لغایت ۱۴ مردادماه در بجنورد برگزار می‌شود و تیم نوجوانان استان نیز به مصاف تیمهای خراسان رضوی ، کرمان و سمنان می روند.

افزایش ۳ برابری پرونده‌های قاچاق سوخت در خراسان جنوبی

ایرنا- مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: تعداد پرونده‌های قاچاق سوخت وارده به شعب تعزیراتی استان تا پایان تیر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر افزایش داشته است. حسین حسن‌پور افزود: از ابتدای امسال هزار و ۵۰۸ پرونده قاچاق سوخت وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شد. وی تعداد پرونده‌های مختومه قاچاق سوخت در این مدت را هزار و ۴۵۹ فقره اعلام کرد و گفت: متخلفان به پرداخت ۴۲۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون و ۴۵۷ هزار ریال محکوم شدند.

مرمت و بازسازی شبستان صد ستون مسجد جامع قدیم فردوس

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان فردوس گفت: با عنایت به سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان و اختصاص ۲ میلیارد تومان به مسجد جامع قدیم فردوس، در ادامه مرمت‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، کار بازسازی شبستان صد ستون در دستورکار این اداره قرار گرفت. صداقت طالبی افزود: تاکنون ۷۰ درصد اعتبارات مذکور برای بازسازی و مرمت مسجد جامع قدیم هزینه شده و امید است با اجرای بام‌سازی، ایزوگام، آجرفرش ،پشت‌بام، نماسازی جدار‌های شمالی و شرقی شبستان صد ستون تا پایان شهریور امسال ، جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات تخصیص‌یافته محقق می شود .

کودک آزاری علت عمده تماس‌ با ۱۲۳

مدیرکل بهزیستی گفت: در سه ماهه نخست امسال علت عمده تماس با سامانه ۱۲۳ به ترتیب اولویت کودک آزاری و اختلافات حاد خانوادگی بوده است. شرفی گفت: در این مدت هزار و ۳۱۷ تماس با سامانه ۱۲۳ برقرار شده که این تعداد تماس نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد کاهش داشته است.

فرصت مجدد ثبت نام دانشگاه جامع علمی – کاربردی

معاون امور آزمونهای سازمان سنجش آموزش کشور از فرصت مجدد برای متقاضیان دوره های کاردانی و کارشناسی دانشگاه جامع علمی – کاربردی که در موعد مقرر موفق به ثبت‌نام در پذیرش دوره های مذکور نشدند، خبر داد. مروتی گفت: این دسته از داوطلبان برای ثبت نام پذیرش دوره های کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای و همچنین دوره مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی مهر ماه سال ۱۴۰۱ می توانند از روز سه شنبه یکم شهریور تا روز جمعه چهارم شهریور ماه با مراجعه به نشانی: www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام اقدام کنند .

نهضت ملی مسکن، فرصتی مناسب برای پیشرفت اقتصادی استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: نهضت ملی مسکن، فرصتی مناسب برای پیشرفت اقتصادی استان است. عباس زاده در اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان استان، بر خروجی مثبت برپایی نمایشگاه تأکید کرد و اتاق بازرگانی را به عنوان متولی امر انعکاس مشکلات تولیدکنندگان استان به شورای مسکن معرفی کرد.

ثبت ۶ وقف جدید در قائنات

از ابتدای امسال تاکنون ۶ وقف جدید در شهرستان قائنات به ثبت رسیده است. مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قائنات گفت: شهرستان قائنات دارای ۲هزار و ۵۵ رقبه و ۷۴۸ موقوفه متصرفی و غیر تصرفی است که بسیاری از آن مربوط به تعزیه داری و اطعام عزادارن امام حسینی (ع) در ایام محرم و صفر است. حجت الاسلام رمضان پور افزود: شهرستان قائنات نیازمند نیات جدید در تامین هزینه‌های داور و درمان نیازمندان، امور قرآن، مساعدت به جوانان و زوج‌های جوان است.

پلمپ پاتوق فروش و مصرف موادمخدر در بیرجند

فرمانده انتظامی بیرجند از دستگیری ۲ خرده فروش مواد مخدر و پلمب یک پاتوق فروش و استعمال مواد افیونی در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ فولادی گفت: مأموران در بازرسی از محل یک کیلو و ۳۵۴ گرم انواع مواد مخدر کشف کردند.

کسب نشان برنز دانشجوی استان در المپیاد دانشجویان کشور

دانشجوی خراسان جنوبی در پانزدهمین المپیاد فرهنگی – ورزشی دانشجویان پسر دانشگاهها‌ و موسسات‌ آموزش عالی کشور، مدال آوری‌ کرد. در این ماراتن ملی، محمد‌جواد‌ روهنده‌ از دانشگاه‌ بیرجند از هشت رشته دو ومیدانی‌ در ماده‌ ۸۰۰ متر به رقابت پرداخت. روهنده‌ با کسب نشان‌ برنز، پس از رقیبان خود از دانشگاه شهرکرد و دانشگاه آموزش عالی محلات، بر جایگاه سوم ماده ۸۰۰ متر دو ومیدانی المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور ایستاد.

متولیان بررسی آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی مشخص شدند

ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: با توجه به اینکه بررسی هر نوع آسیب اجتماعی به یک حوزه واگذار شده، لازم است دستگاه‌های اجرایی با همکاری و همیاری به موضوع آسیب‌های اجتماعی مرتبط با حوزه کاری خود ورود کنند. محمدرضا طالبی در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان افزود: ضمن آنکه در این زمینه باید از موازی‌کاری پرهیز شود. وی با اشاره به تعیین دستگاه‌های متولی کارگروه‌های مرتبط تصریح کرد: انتظار می‌رود جلسات مرتبط به‌صورت منظم و با حضور دستگاه‌های همکار برگزار و نتیجه کارگروه و مصوبات آن به دبیرخانه مرکزی آسیب‌های اجتماعی استان مستقر در دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ارسال شود. در این نشست مسوولان کارگروه‌های زندانیان (اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی)، فوتی‌ها و مجروحین تصادفات، مقابله با سگ گردانی (فرماندهی انتظامی)، کودک آزاری و همسرآزاری، کودکان کار و خیابانی، طلاق، فرار از منزل، معلولیت و سالمندان (اداره کل بهزیستی)، متکدیان و زباله‌گردی، نشاط اجتماعی (شهرداری بیرجند) و خودکشی، سوءتغذیه و بیماران خاص (دانشگاه علوم پزشکی) تعیین شدند.
همچنین مسئولیت کارگروه ازدواج برعهده اداره کل ورزش و جوانان، دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای اعتیاد، فرمانداری بیرجند حاشیه‌نشینی و کارگروه زنان سرپرست خانوار برعهده اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گرفت.
اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مسوولیت کارگروه فقر را برعهده گرفت و مسوولیت کارگروه کودکان بازمانده از تحصیل به اداره کل آموزش و پرورش محول شد.

مرمت باغ اکبریه بیرجند به‌طور مستمر ادامه دارد

ایرنا – مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیرجند گفت: برنامه و فعالیت مرمت در باغ اکبریه تمام‌شدنی نیست و اقدامات مرمت و ساماندهی باغ به‌صورت مستمر و در طول سال ادامه دارد. محمد جنتی‌فر افزود: از سال گذشته تاکنون ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای مرمت باغ اکبریه تخصیص یافته و هزینه شده است. وی گفت: مرمت حمام پهلوی در حیاط اندرونی باغ، مرمت فضای یخچال باغ در ضلع شرقی، مرمت حصار شرقی باغ و ساماندهی تاسیسات الکتریکی و حفاظتی باغ از جمله اقدامات در دست انجام است.
وی افزود: یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای خرید تجهیزات حفاظت باغ اکبریه تخصیص یافته و هزینه شده و در حال حاضر فضای موزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، مشاهیر، نمایشگاه فرش دستباف و نگارخانه و فضاهای مختلف باغ فعال بوده و پذیرای گردشگران است. جنتی‌فر گفت: به‌طور میانگین سالانه حدود ۸۵ هزار تا ۱۱۰ هزار نفر گردشگر ایرانی و خارجی از این مجموعه تاریخی در شهر بیرجند بازدید می‌کنند.

در میانه فصل گرما؛ یاقوت سبز خودنمایی می‌کند

برداشت انگور چند روزی است از سطح ۳۰۰ هکتار از اراضی زیرکوه آغاز شده و تا اواخر شهریور نیز برداشت این میوه شیرین ادامه دارد. مردم روستای محمدآباد شهرستان زیرکوه این روز‌ها مشغول برداشت انگور عسگری یا همان انگور بی دانه هستند. انگور عسگری منطقه محمدآباد یکی از شیرین‌ترین و مرغوب‌ترین انگور‌های شهرستان زیرکوه است که خواهان زیادی نیز دارد. یکی از کشاورزان روستای محمدآباد زیرکوه گفت: انگور عسگری را می‌توان بهترین نوع انگوری نامید که در بازار و در باغات وجود دارد. او افزود: زبانزد بودن انگور محمدآباد به دلیل شیرینی و رنگ و لعاب خوش آن است که مشتریان زیادی را در بازار‌های داخل و خارج از شهرستان جذب خود می‌کند. یکی دیگر از کشاورزان گفت: بارش‌های پارسال سبب شده است تا محصول انگور امسالمان هم شیرین‌تر و هم پر بارتر باشد. او بیان کرد: قسمتی از این میوه را به زاهدان ارسال می‌کنیم که به گفته رانندگان، در همان لحظات اولیه تخلیه بار، میوه به سرعت تمام می‌شود که این نشان دهنده وجود دوست داران زیاد این میوه است.

پیش بینی برداشت بیش از ۲ هزار تُن انگور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه گفت: ۳۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت انگور قرار دارد. امیری افزود: از سطح ۳۰۰ هکتار اراضی زیرکشت انگور، ۲۸۰ هکتار آن بارور بوده و همه ساله از آن محصول برداشت می‌شود.وی اظهار کرد: سالانه ۲ هزار و ۴۵۰ تُن انگور از سطح باغات این شهرستان برداشت شده و روانه بازار‌های داخل و خارج از استان می‌شود. مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه گفت: برداشت انگور از اواسط تیر آغاز شده و تا اواخر شهریور در زیرکوه ادامه دارد.

شناسایی بیش از ۵ هزار تن اضافه بار در محورهای خراسان جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از شناسایی ۵ هزار و ۲۴۳ تن اضافه بار بیش از ظرفیت مجاز از خودروهای حمل بار در راه‌های مواصلاتی استان طی سه‌ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹۰درصد رشد نشان می‌دهد. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی، اسداله جلال زاده افزود: با تقویت گشت‌های نظارت حمل و نقل و همکاری پلیس راه استان، امسال بیش از۱۰ طرح گشت دروازه‌ای در محورهای مواصلاتی استان به اجرا در آمده است. وی ادامه داد: کنترل ایمنی بار، ایمنی ناوگان، بارنامه، تجهیزات ایمنی و استانداردهای سلامت فنی وسایل نقلیه و کارت هوشمند از جمله مهمترین شاخص‌ها برای کاهش تخلف و افزایش ضریب ایمنی در جاده‌ها است. جلال زاده اضافه کرد: استفاده‌ از سامانه‌های هوشمند نظارتی از دیگر راهکارهای کنترل اضافه بار در جاده‌های استان بوده که در این راستا جاده‌های استان به یک دستگاه سامانه هوشمند توزین تجهیز شده‌ است.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: هدف از اجرای طرحهای نظارتی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، در وهله اول جابه‌جایی نظام مند بار بوده که در نهایت منجر به برخورداری از حمل و نقل ایمن و حمایت از رانندگان درصورت بروز حوادث پیش بینی نشده و احتمالی است که امیدواریم با تداوم اجرای طرح گشت دروازه ای و رعایت کامل قوانین توسط رانندگان، شاهد شبکه حمل و نقل پایدار باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت