شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

پیش بینی برداشت ۵۳۲ تن انجیر در خراسان جنوبی

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از پیش بینی برداشت ۵۳۲ تن انجیر در استان خبر داد وگفت : این میزان تولید از سطح ۳۴۸هکتار برداشت می شود . شایسته با اشاره به این که میزان تولید انجیر سنسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری نداشته است افزود: : بیشترین سطح زیر کشت انگور در خوسف با ۵۲ هکتار است . وی ارزش این میزان تولیدات را ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد .

بی رغبتی مردم خراسان جنوبی به سرمایه گذاری مولد

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی گفت: مردم استان رغبتی به سرمایه گذاری مولد ندارند و بیشتر حاشیه سود را برای خود برگزیده اند.
به گزارش مهر، محمد علی زرنگ با ارائه گزارشی از مصارف و منابع بانک‌های استان گفت: از نظر مصارف در رتبه پنجم کشور هستیم و حدود ۹۹ درصد منابع بانک‌ها خرج شده است.وی با اشاره به اینکه بانک‌ها مجازند حداکثر ۸۰ درصد منابع قابل تخصیص خود را تسهیلات پرداخت کنند، اضافه کرد: منابع استان حدود ۲۶۱ هزار میلیارد ریال است که بعد از کسر موارد قانونی حدود ۲۳۱ هزار میلیارد ریال می‌شود.به گفته وی مصارف اعتباری بدون در نظر گرفتن مطالبات معوق ۲۳۰ هزار میلیارد ریال است و مطالبات معوق هم ۵.۲ میلیارد ریال است. وی غیر فعال بودن تعدادی از بنگاه‌ها و عدم باز پرداخت بدهی برای برگشت منابع به چرخه اعطای تسهیلات را از نگرانی‌های موجود در این زمینه اعلام کرد.
زرنگ اظهار کرد: ترکیب منابع استان ۳۴ درصد بلند مدت و ۳۲ درصد کوتاه مدت سرمایه گذاری است و ۱۲ درصد منابع قرض الحسنه پس انداز و ۱۸ درصد قرض الحسنه جاری است.
وی تصریح کرد: مردم خراسان جنوبی خیلی رغبت به سرمایه گذاری مولد ندارند و بیشتر حاشیه سود را برای خود برگزیده اند.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه سپرده سرمایه گذاری ارزی و جاری ۱۷۶/۷۴ دلار است، ادامه داد: میزان آن نسبت به خرداد سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.
زرنگ تصریح کرد: ۴۰ درصد مصارف قرض الحسنه بانک‌های استان صرف پرداخت تسهیلات ازدواج شده است.
وی با اشاره به اینکه همه منابع قرض الحسنه استان، مصرف شده است، گفت: دو هزار و۵۲۷ نفر در انتظار دریافت تسهیلات ازدواج هستند و به دو هزار و ۸۰۷ نفر وام ازدواج پرداخت شده است.
وی از پرداخت ۱۳۵.۵ میلیارد تومان وام فرزند آوری خبر داد و گفت: همچنین هزار و ۹۴۶ نفر برای دریافت این تسهیلات در خراسان جنوبی در انتظار هستند.
وی عدم حمایت کافی دستگاه‌های اجرایی برای دریافت مطالبات، وجود تعدادی از بدهکاران حرفه ای که از همه ظرفیت‌ها برای اخذ تسهیلات استفاده می‌کنند و وجود قوانین متعارض برای اعطای تسهیلات و وصول مطالبات را از جمله چالش‌های موجود در این حوزه اعلام کرد.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در عزاداری‌ها ضروری است
رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری اباعبدالله (ع)، نه تنها به با کیفیت برگزار شدن جلسات کمک می‌کند بلکه سبب حفظ سلامت عزاداران نیز می‌شود.محرم ماه عزاداری برای اهل بیت به خصوص
سیدالشهدا (ع) است.در این ماه جلسات مختلف عزاداری برپا و عزاداران در هر جلسه دور یکدیگر جمع می‌شوند و بر سر و سینه می‌زنند.اما با وجود ویروس کرونا که سومین سال همراه مراسم محرم شده است، باید نکات بهداشتی رعایت شود تا هم عزاداری‌ها باشکوه برگزار شود و هم مشکلی برای عزاداران به وجود نیاید.

از رعایت فاصله گذاری اجتماعی
تا تهویه هوا در هیئات

یکی از خادمین هیئت اباالفضلی بیرجند گفت: قرار شده است تا عمده مراسم‌هایی که برنامه ریزی شده است در فضای باز هیئت برگزار شود.او افزود: در سالیان گذشته و در روز‌های اول ماه محرم، عزاداران یکدیگر را در آغوش می‌گرفتند و به همدیگر تسلیت می‌گفتند، اما اکنون باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد، زیرا رعایت این موارد، رعایت حق الناس است و آن موقع می‌توانیم بگوییم ما نیز در زمره ادامه دهندگان راه امام حسین (ع) قرار داریم.یکی از خادمین هیئت محبان الزهرا بیرجند نیز گفت: تهویه هوا در فضای بسته هیئت انجام می‌شود به طوری که پنجره‌ها باز است و تهویه از کف نیز صورت می‌گیرد.
او بیان کرد: برچسب‌هایی نیز روی فرش‌های هیئت چسبانده می‌شود تا عزاداران با فاصله از یکدیگر بنشینند تا بیماری گریبان هیچ کدام از نوکران اباعبدالله (ع) را نگیرد.

دسته جات عزاداری، فاصله اجتماعی را رعایت کنند

شایسته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دسته جات عزاداری در صورت حرکت باید حتما نسبت به رعایت فاصله اجتماعی اهتمام ورزند و عزاداران از ماسک استفاده کنند.او افزود: اگر قرار است از آلاتی مثل طبل استفاده شود باید به صورت شخصی باشد تا ویروس کرونا از طریق این ابزار به افراد مختلف سرایت پیدا نکند.شایسته گفت: بهتر است نذورات افراد در قالب بسته بندی و مواد غذایی خشک توزیع شود.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر قرار است غذا طبخ شود، افراد دخیل در پخت و پز باید نتیجه منفی آزمایش کرونا و کارت واکسیناسیون را در اختیار داشته باشند.

۴۵۰ بسته غذایی و بهداشتی بین نیازمندان شهرستان بیرجند توزیع شد

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از توزیع بیش از ۴۵۰ بسته غذایی و بهداشتی بین نیازمندان شهرستان بیرجند به همت اعضا و خیرین خبر داد. حسین ذاکریان با بیان اینکه رسیدگی به نیازمندان از اولویت های جمعیت هلال احمر است، اظهار داشت: ارزش این بسته ها ۱۸۰ میلیون تومان بود که میان نیازمندان شهرستان بیرجند توزیع شد. وی با اشاره به توزیع ۶۰۰ کیلو صیفی جات نیز افزود: ارزش ریالی این محصولات هشت میلیون تومان بوده است.

مساجد باید بر اخلاق، فرهنگ و رفتار مردم در جامعه تاثیرگذار باشد

تسنیم- نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مساجد باید حاکم بر اخلاق، فرهنگ، رفتار و حسن سلوک در خانواده‌ها، جامعه و بازار باشد گفت: پاسخ تبلیغات و تحدیدهای دشمن را باید کوبنده بدهید. آیت‌ا… سیدعلیرضا عبادی در دیدار با ائمه جماعات مساجد شهر بیرجند با اشاره به اینکه دشمن در همه گزینه‌ها علیه انقلاب اسلامی ناکام مانده است اظهار داشت: این مشکلاتی که پیش می‌آید آزمایش است و بدانید انقلاب اسلامی ساقط شدنی نیست چون در جهان کاری کرده که دیگر کسی حرف آمریکا را نمی‌خواند.

گشت مشترک بازرسی از مصنوعات طلا در خراسان جنوبی

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی گفت: گشت مشترک بازرسی از مصنوعات طلا توسط کارشناسان اداره کل استاندارد در بیرجند انجام شد. فریده صادقی گیو افزود: این گشت مشترک با همراهی نمایندگان و بازرسان اداره کل استاندارد استان و نماینده ی اداره کل صنعت ، معدن و تجارت و همچنین نماینده اتحادیه طلا و جواهر استان صورت پذیرفت. وی ادامه داد: در این خصوص علاوه بر بازرسی تصادفی بیش از 14 طلافروشی در بیرجند، چند نمونه طلا جهت تعیین عیارسنجی از واحدها، جهت ارجاع به آزمایشگاه مربوطه نمونه برداری شد. سرپرست اداره کل استاندارد استان همچنین در خصوص جمع آوری هرگونه طلای فاقد کد شناسایی معتبر ، توسط اداره کل استاندارد، هشدار داد.

اجرای 150 کیلومتر شیار لرزاننده برای ایمن سازی راههای استان

رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ایمن سازی محورهای استان با اجرای شیار لرزاننده و خط کشی راههای مواصلاتی از جمله اقداماتی است که در دستور کار این اداره کل قرار دارد. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی؛ احمدی افزود: از ابتدای امسال تاکنون مقدار 150 کیلومتر شیار طولی و عرضی به ارزش 5 میلیارد ریال اجرا شده است.

پرداخت ۸۲ درصد مطالبات گندم‌کاران در خراسان جنوبی

ایرنا- سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: با پرداخت بیش از ۹۹ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان از وجه گندم خریداری شده تاکنون ۸۲ درصد مطالبات گندم‌کاران استان پرداخت شده است. میثم پیشدادیان افزود: مطالبات گندم‌کاران تا ۱۸ تیر ماه پرداخت شده و روند پرداخت به کشاورزان در جریان است و جای نگرانی نیست. وی اظهار داشت: از زمان شروع فصل خرید گندم تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل روند رو به رشدی داشته است.

برای خنثی کردن نقشه‌های دشمن در جنگ فرهنگی بیشتر تلاش شود

تسنیم- فرمانده سپاه انصار الرضا خراسان جنوبی گفت: در جنگ نابرابر تبلیغاتی در عرصه فرهنگی باید تمام تلاش خود را برای خنثی کردن نقشه‌های غرب به‌کار گیریم تا بتوانیم همچون گذشته نقشه‌های دشمنان را خنثی کنیم. سردار محمدرضا مهدوی در دیدار با مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی اظهار داشت: صدا و سیما در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی نقش موثر دارد و تاکنون در مقابل فتنه دشمنان و غول‌های تبلیغاتی به خوبی توانسته از ارزش‌های انقلاب دفاع کند.

بهسازی بازار روز غفاری بیرجند با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان

بازار روز غفاری بیرجند با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان بهسازی شد. رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری گفت: ۳۶ باب جایگاه موقت عرضه میوه و تره بار در بازار روز غفاری با هدف نظم بخشی، حفظ سیما و منظر بازار و عرضه مستقیم میوه بهسازی شد. دلپسند افزود: این غرفه‌ها به کسبه قبلی فعال در بازار و سازمان تعاون روستایی، افرادی که نیازمند به حمایت و مساعدت شهرداری هستند و قادر به عرضه مستقیم و بدون واسطه میوه بودند واگذار شد. وی گفت: با احداث این غرفه ها، زمینه اشتغال ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شد.

وزرش باد شدید و گرد و خاک

کارشناس هواشناسی گفت: تا اواسط هفته به ویژه در نواحی شرقی استان گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک و در برخی ساعت‌ها کاهش کیفیت هوا پیش بینی می شود. زارعی گفت: به لحاظ دمایی تا پایان هفته نیز تغییر محسوسی در روند دمای ایجاد نمی‌شود.

اشتغال بیش از هزار زندانی در زندان‌های خراسان جنوبی

فارس- مدیر بنیاد تعاون زندانهای خراسان جنوبی گفت: هزار و ۱۲۴ نفر از زندانیان خراسان جنوبی در ۴ ماهه ابتدای سال با اشتغال برای خود درآمدزایی کردند. زنگنه با اشاره به اینکه این تعداد در کارگاه‌های خدماتی، صنعتی، تولیدی و مزارع کشاورزی به صورت ماهانه میانگین حدود ۳ میلیون تومان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند، افزود: در ۳ ماهه ابتدای سال ۲ میلیارد و ۱۶۹ میلیون تومان به زندانیان خراسان جنوبی پرداخت شده است که حق الزحمه تیرماه نیز حدود یک میلیارد تومان به زندانیان خراسان جنوبی واریز می شود.

تولید ۶۰ هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان جنوبی

فارس- هنرمندان خراسان جنوبی از ابتدای سال تاکنون ۶۰ هزار متر مربع فرش دستباف تولید و 50 هزار فرصت شغلی ایجاد کردند. رئیس اتحادیه فرش دستباف استان، ارزش این تولیدات را ۱۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این فرش ها در نقش های ریزه ماهی، خشتی، طرح نائین، ایلیاتی و متفرقه و در اندازه‌های متفاوت بافته شده است. کامیابی مسک افزود: هم اکنون در خراسان جنوبی ۵۰ هزار نفر به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا فصلی به بافت فرش مشغولند. وی با اشاره به اینکه هم اکنون کمتر از ۳ هزار بافنده در استان بیمه هستند،گفت: ۹۴ درصد بافندگان فرش استان در انتظار بیمه هستند.

فعالیت ۷۰ درصد از معادن طبس

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: هم اکنون ۷۰ درصد از معادن این شهرستان که شامل ۱۲۰ معدن است مشغول به فعالیت هستند. زارع نیا گفت: زغال سنگ و فلورین از مهم‌ترین مواد معدنی‌ هستند و صد درصد ذخایر این مواد معدنی در استان سهم شهرستان طبس است. او گفت: در این شهرستان ۱۷ نوع ماده معدنی استخراج شده وجود دارد و تاکنون ۱۷۷ پروانه بهره برداری از معادن صادر شده است. زارع نیا گفت: ۷۰ درصد (۱۲۰ معدن) از معادن شهرستان طبس فعال هستند که با احتساب پروانه‌های صادر شده ذخایر معدنی این شهرستان بیش از ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن برآورد شده که میزان استخراج اسمی سالیانه ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن است.

معرفی سرپرست فرمانداری قاینات

“محمد محمدی” با حکم استاندار خراسان جنوبی به سمت سرپرست فرمانداری قاینات منصوب و معرفی شد. وی سومین سرپرست فرمانداری قاینات در یک سال گذشته است که در آیینی با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی، امام جمعه قاین و جمعی از مسوولان شهرستان معارفه شد. “محمد محمدی” با حفظ سمت مدیرکل دفتر استاندار خراسان جنوبی به عنوان سرپرست فرمانداری قاینات معرفی و از خدمات “ناصر ناصری” سرپرست سابق فرمانداری این شهرستان قدردانی شد. پیش از آن “حمیدرضا برات‌زاده” سرپرست فرمانداری قاینات بود.

منع ذبح دام در معابر عمومی

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از منع ذبح دام از سوی مردم در ایام محرم خبر داد. اصغرزاده گفت: با توجه به ذبح دام از سوی هیئت‌های عزاداری و برخی شهروندان در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و اجرای سنت قربانی، تقاضا می‌شود دام مورد نیاز خود را فقط از مراکز مجاز و مورد تأیید دامپزشکی، تهیه و در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی، کشتار کنند. اصغرزاده بیان کرد: مردم در زمان ذبح دام ضمن رعایت نکات بهداشتی حتما دستکش، ماسک، عینک و چکمه داشته باشند. مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان کرد: گوشت پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال (۰ تا ۴ درجه سانتی گراد) نگهداری شود و پس از آن مصرف شود.

افزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۴۶۳ نفر

با ثبت ۱ مورد فوت کرونایی در خراسان جنوبی تعداد جان باختگان این بیماری در استان به هزار و ۴۶۳ نفر رسید. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۴۲ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۳۵ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۰۳ مورد از بیرجند، ۱ مورد از بشرویه، ۱ مورد از خوسف، ۱ مورد از زیرکوه، ۳ مورد از سرایان، و ۱۱ مورد از فردوس و ۱۵ مورد از طبس شناسایی شد.

تذکر کتبی نماینده مجلس به رئیس جمهور

نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی سه تذکر کتبی به رئیس جمهور داد. حسین خسروی با اشاره به حمایت از مراکز تحت پوشش بهزیستی پس از حذف ارز ترجیحی عنوان کرد: با توجه به اینکه پس از حذف ارز ترجیحی هزینه نگهداری در مراکز شبانه روزی معلولان، سالمندان، بچه های بی سرپرست و بقیه مراکز بهزیستی، افزایش یافته و از طرفی یارانه جبرانی دولت به حساب سرپرستان خانواده مددجویان واریز می گردد، بسیاری از این مراکز درخواست تعطیلی یا واگذاری را دارند،لذا اقدام عاجل صورت پذیرد. خسروی در خصوص بروزرسانی لیستی رانندگان بیمه شده تامین اجتماعی عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی نسبت به روز رسانی فهرست افرادی که تحت عنوان راننده از ۵۰ درصد یارانه دولتی استفاده می کنند و در حوزه حمل و نقل فعال نمی باشند اقدام نمایند، تا تأمین اعتبار بیمه شدگان فعال در حوزه حمل و نقل میسر گردد. وی در تذکر دیگر با اشاره به طراحی بخش ارائه توضیحات در اعتراض به ملاک دهک بندی خانوار بیان کرد: در سامانه اعتراض به ملاک دهک بندی و دلایل ارائه شده از طریق آن ضروری است، قسمتی جهت ثبت توضیحات معترضین در دفاع از خودشان در نظر گرفته شود.

۲۱ یادمان شهدای گمنام در استان ساماندهی می‌شود

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته ۲۱ یادمان شهدای گمنام در خراسان جنوبی که بخش عمده‌ای از عملیات اجرایی آن انجام شده است تا پایان سال ۱۴۰۲ ساماندهی می‌شود.جواد قناعت در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی افزود: در رابطه با پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور برای تامین اعتبارات احداث موزه‌ دفاع مقدس در مرکز استان و موزه استکبارستیزی در مسجد شکر طبس پیگیری‌های لازم در سطح استانی و ملی انجام می‌شود. وی گفت: در ارتباط با مشکل آب و برق مسجد شکر با محوریت دفتر فنی استانداری کمیته‌ای تشکیل و پیگیری شود که در سالگرد واقعه طبس پنجم اردیبهشت سال آینده از حیث زیرساختی مشکلی نداشته باشیم.
استاندار اضافه کرد: در رابطه با هفته دفاع مقدس همه دستگاه‌ها پای کار باشند تا از ظرفیت‌های این حوزه بهره‌مند شویم.

آغاز ساخت موزه دفاع مقدس استان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: عملیات اجرایی موزه دفاع مقدس مرکز استان با انتخاب پیمانکار آغاز شد و از هفته آینده اجرای فونداسیون (پی ساختمان) آغاز می‌شود. سرهنگ غلامرضا فلاحی افزود: طبق مصوبات شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مقرر شد ۳۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور در سال اول تامین شود که انتظار داریم با توجه به نیازمندی‌ها این اعتبار تامین شود. وی گفت: در ارتباط با موزه دفاع مقدس استان با توجه به اهمیت تجهیز و تهیه محتوای لازم انتظار داریم در سفر دوم رئیس جمهور این موضوع با نگاه ویژه پیگیری شود. فلاحی اضافه کرد: در مورد موزه استکبارستیزی مسجد شکر طبس نیز هزار و ۱۵۰ متر مربع بتن‌ریزی انجام شده و اعتبارات به پایان رسیده که به تامین اعتبار ویژه و تخصیص صد درصدی نیاز است. وی گفت: در حال حاضر ۱۵ یادمان نیمه‌تمام شهدای گمنام و ۶ یادمان فاقد اقدام در استان وجود دارد که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید. فلاحی خواستار تقویت دفاتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها شد و افزود: در زمینه تدوین کتاب دفاع مقدس سه هزار ساعت مصاحبه از رزمندگان انجام شده و تالیف کتاب نیازمند اعتبار است که با مشکل مواجه هستیم. وی با بیان اینکه سالانه ۶۰ عنوان کتاب سهمیه خراسان جنوبی است گفت: سال گذشته با تالیف ۳۴ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان رتبه اول کشور را در این بخش کسب کردیم.
فلاحی اظهار داشت: درخصوص دانشنامه دفاع مقدس نیز با همکاری دفاتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکنون ۹۸ مقاله ارسال شده که امیدواریم با تامین اعتبار مناسب دانشنامه دفاع مقدس که نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس را تبیین می‌کند به رشته تحریر درآید. وی در ادامه به مشکلات مربوط به زیرساخت آب و برق مسجد شکر طبس در محل واقعه شکست نظامی آمریکا اشاره کرد که با قول مساعد شرکت توزیع برق و آب منطقه‌ای خراسان جنوبی مقرر شد به‌صورت ملی پیگیری شود.

معاون استاندار: تکمیل پروژه جاده ماهیرود به فراه الزام قانونی دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: تکمیل پروژه جاده ماهیرود به فراه الزام قانونی دارد. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ جواد اشرفی با تأکید بر این مطلب در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان خاطرنشان کرد: خواستار سرعت بخشیدن به روند تزریق نقدینگی جهت احداث جاده مرزی ماهیرود به ولایت فراه افغانستان می باشیم چرا که با توجه به دستور رئیس جمهور، برای وزارت امور خارجه در این خصوص الزام و تکلیف قانونی وجود دارد. وی با بیان این که اتمام این جاده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، متذکر شد: هم افزایی مثبت بین دستگاهی بین گمرکات و مرزبانی در راستای تسهیلگری امور باید در این مجموعه تداوم یابد.
معاون استاندار با اشاره به اینکه برخی از محصولات تولید افغانستان جهت فرآوری و بسته بندی به برخی دیگر از کشور های حاشیه خلیج فارس منتقل و سپس وارد کشور می شوند، تصریح کرد: در خصوص اصلاح این روند جلسه ای با وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. اشرفی ادامه داد: پیرو این جلسه مقرر گردید پیشنهاد خراسان جنوبی در زمینه استقرار نماینده و انجام قرنطینه توسط سازمان جهاد کشاورزی استان بررسی شده و مجوز این مهم هر چه سریعتر صادر گردد. وی با تأکید بر این که تجهیزات ایکس ری آماده نصب است، گفت: این پروژه پس از راه اندازی برق 3 فاز مورد نظر و طی شدن مراحل لازم، در در آینده ای نزدیک با حضور استاندار به بهره برداری خواهد رسید. معاون استاندار با ذکر این نکته که هدف از برگزاری جلسات گذراندن مصوبات و اجرای آن برای رفع مشکلات می باشد، متذکر شد: مصوباتی که برای حل مشکلات به تصویب رسیده باید هر چه سریعتر اجرایی شوند. اشرفی تأکید کرد: پروژه نیمه تمام ساختمان آزمایشگاه مرز باید هرچه سریعتر به اتمام برسد و در ادامه نیز اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان آن را تجهیز نماید. وی ادامه داد: از ظرفیت آزمایشگاهی دانشگاه بیرجند و بخش خصوصی نیز می توان در این زمینه استفاده کرد. معاون استاندار با تأکید بر این که مصوبه اخذ حق پارکینگ باید احیاء شود، گفت: مصوبات از جنس مالی و تعهد آور کمیته هماهنگی مرز باید ابتدا در کمیته تخصصی دبیرخانه مورد بحث قرار گرفته و به سرعت نیز پیگیری شوند. اشرفی ادامه داد: اداره کل گمرک باید در راستای بعد نظارتی خود، ارقام مصوب نظیر هزینه باسکول و… را کنترل نموده و مانع دریافت اعداد و ارقام غیرقانونی شود. وی تأکید کرد: فرمانداری، بخشداری، شرکت تعاونی مرزداران و …نسبت به حل و فصل موارد مختلف در مرز اقدام نمایند.

۱۱۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی در دست اجرا است

ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با هدف کنترل روان‌آب‌ها و جلوگیری از خسارت سیل در استان ۱۱۰ سازه آبخیزداری از محل اعتبارات ملی در حال اجرا است. علیرضا نصرآبادی اعلام کرد: این سازه‌ها در مجموع بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌تدریج تکمیل و بهره‌برداری می‌شود. وی افزود: از مجموع ۷.۵ میلیون هکتار از عرصه‌های خراسان جنوبی، عملیات آبخیزداری در ۸۷۰ هزار هکتار انجام شده و در ۴۳ هزار هکتار نیز در حال انجام است. نصرآبادی با اشاره به اینکه پروژه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کنترل فرسایش خاک دارد اظهار داشت: ذخیره نزولات آسمانی، تقویت آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و روان‌آب‌های سطحی و مقابله با خشکسالی از اهداف اجرای این پروژه‌ها است. وی گفت: ضرورت جلب مشارکت هرچه بیشتر مردم در پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و ارزیابی توان اکولوژیکی حوزه‌های آبخیز و رتبه‌بندی آنها با توجه به معیارهای مختلف اکولوژیکی برای اقدامات آبخیزداری یکی از موارد مهم در برنامه‌ریزی و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز است. نصرآبادی بیان کرد: براساس سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکنون ۲ هزار و ۱۷۶ سازه آبخیزداری شامل سنگی، گابیونی، سنگ ملاتی و خاکی در خراسان جنوبی اجرا شده است. وی گفت: ظرفیت آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان بیش از ۸۳ میلیون متر مکعب است که با شرایط بارش‌های سالانه بین هشت میلیون تا ۸۷ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری را در آنها تجربه کرده‌ایم. وی افزود: با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار می‌توان حدود ۵۳۰ متر مکعب آب را سالانه استحصال کرد.

کلنگ زنی طرح فرآوری معدن مس و فلورین در فردوس

فرماندار فردوس از کلنگ زنی طرح فرآوری معدن مس و فلورین با هزینه ۱۵۰ میلیارد تومان در این شهرستان خبر داد. روشن گفت: همزمان با برگزاری همایش ملی جهادگران فردوس در این شهرستان طرح‌های مختلفی اجرا می شود که از جمله‌ آن‌ها می توان به کلنگ زنی طرح‌های بهداشت و‌ درمان و بهسازی راه‌های روستایی اشاره کرد. وی با بیان اینکه همایش ملی جهادگران فردوس ۱۳ شهریور در این شهرستان با حضور نخبگان جهادی کشور و مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود؛ گفت: قرار است این روز در تقویم کشوری نیز ثبت شود. فرماندار فردوس گفت: همزمان با برگزاری این مراسم در شهرستان فردوس قرار است ۵۰ گروه جهادی در استان و به ویژه شهرستان فردوس به مردم خدمات رسانی کنند. او گفت: در شهرستان فردوس خدمات جهادی در ۳ محور پزشکی، فرهنگی و عمرانی ارائه می شود. روشن گفت: این مراسم به دلیل یادبود زلزله‌ سال ۱۳۴۷ در فردوس است که در آن زمان رهبر معظم انقلاب اسلامی با ۱۰ اتوبوس به همراه طلاب و خیرین وارد منطقه شدند و حدود دو ماه در این شهرستان به گره گشایی از امور زلزله زدگان پرداختند.

تاغزار‌ها و درختانِ دست کاشت ۱۵ ساله شدند ؛ کف بری درختان خشکیده در بیابان‌ها

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: بیابان زدایی در استان از سال ۱۳۵۸ در قالب انجام طرح های مختلف شروع شده و در طول سالیان گذشته سطح قابل توجهی از عرصه‌های بیابانی احیاء شده است. یوسفی افزود: با توجه به سطح زیاد اراضی بیابانی استان این فعالیت‌ها از شتاب قابل توجهی برخوردار شده به طوری که در طول سال‌های گذشته در بیشتر کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان فعالیت‌های متنوع بیابان زدایی اجرا شده است. وی ادامه داد: یکی از طرح‌های بیابان زدایی توجه به تاغزار‌ها و درختانِ جنگل‌های دست کاشت است که بین ۱۰ تا ۱۵ سال از عمر آن‌ها در خراسان جنوبی می‌گذرد. رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی و عمر مفید درختان دست کاشت از جمله تاغ گفت: برخی از این درختان که دچار خشکسالی نیز شده‌اند ممکن است سرشاخه‌های آن‌ها خشک شده باشد؛ به همین دلیل حذف سرشاخه‌ها و یا کف بری برای این درختان انجام می‌شود به نحوی که دوباره درخت جوانه می زند و درخت جدیدی می‌روید.
وی بیان کرد: این طرح از سال ۱۳۹۹ برای مراقبت بیشتر از درختان در بیشتر شهر‌های استان اجرایی شده، اما بیشترین محل انجام این عملیات در شهر سه قلعه بوده است. یوسفی ادامه داد: به طور کلی طرح احیای درختان خشکیده از سال ۱۳۹۹ تا پارسال در سطح ۲۳ هکتار از عرصه‌های بیابانی استان اجرایی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت