چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

رزمایش احسان غدیر در خراسان جنوبی برگزار شد

بازار- مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) رزمایش احسان غدیر در خراسان جنوبی برگزار شد. سید مجتبی موسوی اظهارکرد: رزمایش احسان غدیر با هدف توزیع بیش از ۲۵ هزار پرس غذای گرم برای اطعام هم استانی‌ها در مناطق محروم و حاشیه نشین استان در روز عید غدیر اجرا شد.

پذیرایی از ۱۸۰ زائر پیاده اربعین در بشرویه

خادمین موکب امام رضا (ع) بشرویه همچون سالیان گذشته از ۱۸۰ زائر پیاده اربعین حسینی کاروان پیاده حرم تا کربلا در محل پایگاه امداد جاده سه راهی بشرویه به دیهوک پذیرایی کردند. این کاروان که از مشهد مقدس حرکت خود را از عید قربان آغاز کرده قرار است مسیر حرم امام رضا (ع) تا حرم سید الشهدا (ع) در سرزمین عراق را پیاده طی کند.

پیش بینی تولید ۱۰۵ هزار تن محصولات جالیزی

پیش بینی می‌شود ۱۰۵ هزار و ۳۱۰ تن صیفی جات و محصولات جالیری در خراسان جنوبی تولید شود. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گفت: این میزان تولید از ۳ هزار و ۵۱ هکتار برداشت می‌شود. رزقی بیشترین سطح زیرکشت محصولات جالیزی استان را مربوط به شهرستان بشرویه با ۶۹۰ هکتار و پیش بینی تولید ۲۸ هزار و ۹۸۰ تن در این شهرستان عنوان کرد.

سرعت گرفتن روند ساخت مسکن در زعفرانیه بیرجند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در جلسه شورای مسکن استان با اشاره به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن قرار است ۴ هزار واحد در سایت زعفرانیه بیرجند توسط انبوه سازان ساخته شود گفت: باید زیرساخت‌های مورد نیاز این طرح به سرعت تامین شود تا هرچه زودتر عملیات اجرایی آغاز شود.

تمرکز زدایی از مهمترین برنامه‌های فدراسیون پزشکی ورزشی است

ایرنا – رییس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: تمرکز زدایی از مهمترین برنامه‌های این فدراسیون است و در این راستا تا حد امکان باید از مراجعه به مرکز جلوگیری شود. غلامرضا نوروزی در مجمع سالیانه هیات پزشکی ورزشی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ درصد خدمات به استان‌ها و ۱۰ درصد در مرکز ارائه می‌شود و باید همین نگاه در استان‌ها نسبت به شهرستان‌ها هم حاکم باشد. در این مجمع سالیانه، علیرضا وطن دوست به عنوان کارشناس خبره، جواد علی پور به عنوان عضو هیات رییس آقا و شیوا ممتاز به عنوان عضو هیات خانم انتخاب شدند.

پیش بینی برداشت ۱۶ هزار و ۱۵۰ تن انگور از سطح باغات استان

بازار- مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی ما بر این است که در سال جاری از سطح باغات خراسان جنوبی ۱۶ هزار و ۱۵۰ تن انگور برداشت شود. منوچهر شایسته اظهارکرد: برداشت انگور از سطح باغات خراسان‌جنوبی آغاز شده است. وی با اشاره به اینکه برداشت انگور از سطح دو هزار و ۷۰۰ هکتار باغات استان انجام می‌شود، بیان‌کرد: پیش بینی ما بر این است که در سال جاری از سطح باغات خراسان جنوبی ۱۶ هزار و ۱۵۰ تن انگور برداشت شود. شایسته ادامه‌داد: سال گذشته میزان برداشت انگور از باغات خراسان‌جنوبی تنها ۱۵ هزار و ۹۶۱ تن از این میوه تابستانی بوده است. وی با بیان اینکه بیشترین برداشت انگور مربوط به شهرستان قاین بوده است، افزود: به طور متوسط از باغات قاین دو هزار و ۶۰۰ تن انگور برداشت می‌شود.

آخرین مهلت پیش ثبت نام اربعین فقط ۳۱تیرماه۱۴۰۱

جانشین مدیر حج و زیارت استان با بیان اینکه آخرین مهلت پیش ثبت نام اربعین روز جمعه، 31 تیرماه می باشد گفت: مشتاقان سفر زیارتی اربعین حسینی(ع) با مراجعه به سامانه سماح Samah.haj.ir می توانند پیش ثبت نام خود را انجام دهند. حسین دستگردی گفت: تاکنون ۹هزار نفر از استان برای سفر به اربعین پیش ثبت نام نموده اند. وی افزود: در این مرحله فقط پیش ثبت نام زائرین انجام می شود و تزریق دو دوز واکسن کرونا از شرایط لازم برای قطعی نمودن ثبت نام خواهد بود. وی تاکید کرد: مشتاقان اعزام به اربعین حسینی(ع) فقط تا روز جمعه ۳۱تیرماه۱۴۰۱ با مراجعه به سامانه سماح مهلت ثبت نام خواهند داشت.

اختصاص ۴۹۰ میلیون تومان اعتبار ملی به آموزش‌های زیست محیطی

۴۹۰ میلیون تومان اعتبار ملی به برنامه‌های آموزشی، تحقیقاتی و پیام رسانی زیست محیطی خراسان جنوبی اختصاص یافت.مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: در راستای اجرای طرح تدوین برنامه‌های آموزشی، تحقیقاتی و پیام رسانی زیست محیطی و همچنین اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت سازی مشارکت وآگاهی بخشی CEPA در تالاب کجی نمکزار نهبندان مجموعا مبلغ ۴۹۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی در سال ۱۴۰۰ به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اختصاص یافت. اسدا… حاتمی افزود: با اختصاص این اعتبار به خراسان جنوبی برنامه‌های آموزشی و آگاهی رسانی زیست محیطی مختلف و متنوعی پیش بینی و برنامه ریزی شده و در حال اجرا می‌باشد. وی گفت: سعی شده این اعتبار علاوه بر مرکز استان در شهرستانها نیز توزیع و اقدامات عملیاتی آن آغاز شود.

موفقیت‌های کشور نشأت گرفته از روحیه جهادی و شهدا است

تسنیم- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: موفقیتهای کشور اعم از بهداشتی درمانی، هسته‌ای، دفاعی و علمی در کشور نشات گرفته از روحیه جهادی و برکت شهدا است که همواره در جامعه نهادینه شده است. سرهنگ فلاحی در جلسه شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان طبس افزود: تقویت یادمان شهدای شهرستان درح، دیهوک، دستگردان، دانشگاه آزاد و بهسازی یادمان شهدای گمنام مورد اهمیت است که از بین این موارد بهسازی و تقویت بوستان شهدای گمنام با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی و انجام شد.

۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت شد

ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: از محل تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه تا هفته گذشته ۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۴۹۹ واحد تولیدی استان پرداخت شده است. جواد در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی نیمه فعال شهرک صنعتی بیرجند به خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر این ۲۸۹ طرح به مبلغ ۲۴۱ میلیارد تومان نیز به بانک‌های عامل معرفی شده و در مرحله پرداخت قرار دارد. وی اظهار داشت: تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ تا ۱۵ تیرماه امسال به اتمام رسیده و برای سال جاری بدون شک رقم تسهیلاتی افزایش پیدا خواهد کرد.

بدمینتون خراسان‌جنوبی به مدال رنگی کشوری رسید

پرونده مسابقات قهرمانی بدمینتون کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی کشور بسته شد و بدمینتون‌بازان خراسان‌ جنوبی بر سکوی سوم ایستادند. در این ماراتن ملی ۶۴ ورزشکار بدمینتون‌باز برتر دانشگاههای آزاد کشور در قالب ۱۰ تیم به میزبانی واحد دانشگاه فیروزکوه به رقابت پرداختند.

فوت یک بیمار کرونایی در خراسان جنوبی

تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۴۵۰ نفر رسید. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۰۳ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۲۲ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۰۵ مورد از بیرجند، ۱ مورد از خوسف، ۲ مورد از سرایان، ۱۱ مورد از فردوس، و ۳ مورد از نهبندان شناسایی شد.

شرایط راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی در فردوس و طبس فراهم است

ایرنا – نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط لازم برای راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی در شهرستانهای فردوس و طبس فراهم است و با رویکردهای جدید مدیریتی، شاهد باز شدن گره‌های زیادی در شهرستان فردوس هستیم. حجت الاسلام مجید نصیرایی در نشست خبری افزود: با پیگیری انجام‌ شده سه رشته جدید به مجموع رشته‌های دانشکده پیراپزشکی شهرستان فردوس افزوده شد.
وی اظهار داشت: با پیگیری صورت گرفته در سال جاری ۲۰ میلیارد تومان به طرح فاضلاب شهر فردوس اختصاص یافت این درحالی است طی ۱۱ سال گذشته که پروژه فاضلاب فردوس آغاز شده فقط ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.
رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهم‌ترین اولویتهای کاری در حوزه انتخابیه فردوس، تکمیل و ارتقای پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان، تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت، احیای معادن و قنوات و نیز توجه به حوزه فرهنگ، ورزش و اشتغال است.
نصیرایی درخصوص پروژه راه‌آهن شهرستان فردوس بیان کرد: وقتی پیگیر پروژه راه آهن فردوس شدیم، اعلام کردند از ابتدا هم به زور به این پروژه مجوز داده‌ایم و در واقع این پروژه نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه با هزینه اجرای هر کیلومتر ۴۰ میلیارد تومان در کوتاه مدت شدنی هم‌ نیست و از ابتدا نباید مردم را نسبت به این پروژه پرهزینه و طولانی امیدوار و متوقع می‌کردند.
نماینده مجلس افزود: با پیگیری انجام شده عنوان خط آنتنی از پروژه راه‌آهن فردوس حذف شد و با اصلاح مسیر، پیگیر اتصال سه شهرستان فردوس، سرایان و بشرویه به شبکه ریلی هستیم تا مردم این سه شهرستان از این پروژه بهره‌مند شوند.
وی درباره پروژه فرودگاه فردوس اظهار داشت: تاکنون مشخص نبود این پروژه زیرنظر سازمان هواپیمایی، مدیریت بحران و یا کدام نهاد و سازمان دیگر است و با پیگیری انجام شده بالاخره این پروژه در اختیار سازمان هلال احمر قرار گرفت تا زیرساختهای لازم تکمیل و به عنوان باند امداد و نجات مورد استفاده قرار گیرد.
نصیرایی از برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران ۱۳ شهریور امسال با حضور میهمانان کشوری خبر داد و گفت: رهبر معظم انقلاب پس از زلزله سال ۱۳۴۷ همراه با جمعی از طلاب جوان مدت ۲ ماه در شهرستان فردوس حضور داشتند و به مردم خدمات‌رسانی کردند که این اقدام به عنوان مبدأ حرکت‌های جهادی در سطح کشور مطرح شده است.
همچنین نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از پروژه‌ بزرگ فاضلاب، ساختمان در حال احداث گود زورخانه، بازار بزرگ شهروند و مجتمع دندانپزشکی کودکان امام علی (ع) و بررسی روند پیشرفت پروژه‌ها و مسائل و مشکلات پیش‌رو، در راستای اتمام و بهره‌برداری از این پروژه‌ها در کوتاهترین زمان قول مساعد داد. وی در این بازدیدها ضمن اشاره به اینکه از برکات سفر رئیس جمهور به استان اجرای به موقع پروژه‌ها است، تاکید کرد: نیاز است مدیران دستگاه‌های اجرایی پیگیر اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور باشند و ضمن حصول نتیجه مطلوب، امید و انگیزه را در دل مردم زنده کنند.

اولین تقاطع غیر همسطح در شهر بیرجند احداث می‌شود

ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از اجرای اولین تقاطع غیر همسطح در شهر بیرجند خبر داد و گفت: براساس مطالعات فنی، سه محل اولویت‌دار برای احداث تقاطع غیر همسطح در مرکز استان تعیین شده است. علیرضا عباس‌زاده در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان افزود: امروزه احداث تقاطع‌های غیر همسطح علاوه بر کارکرد فنی و ترافیکی، به عنوان المان (نماد) شهری مطرح است.
وی بیان کرد: با توجه به مطالبه عمومی مردم و براساس مطالعات فنی صورت گرفته، سه محل ورودی مهرشهر، تقاطع بلوارهای ارتش – غفاری و تقاطع بلوار ارتش – صیاد شیرازی به عنوان سه محل اولویت‌دار برای احداث تقاطع غیر همسطح در شهر بیرجند تعیین شده است. وی گفت: شهرداری باید مطالعه طرح احداث تقاطع‌های غیر همسطح مهرشهر و غفاری را تهیه و طرح صیاد شیرازی را طی مدت ۲ ماه به‌روز رسانی کند، ضمن آنکه تعیین اولویت اجرای آنها برعهده شهرداری بیرجند خواهد بود. عباس‌زاده ادامه داد: مصوبات شورای ترافیک شهرستان‌ها برای لازم‌الاجرا شدن باید به تصویب شورای ترافیک استان نیز برسد. وی گفت: بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مدیریتی نظیر صدور مجوزها براساس قانون باید به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برسد و با توجه به محدودیت برگزاری جلسات بسیاری از موارد ابتدا در کارگروه تخصصی از جمله کارگروه زیربنایی مورد بررسی قرار گرفته و سپس در این شورا به تصویب برسد.
در این نشست مصوبات شورای هماهنگی ترافیک شهرستان قاینات درخصوص احداث میدان در تقاطع فرخ‌آباد با بلوار سیمان تصویب شد. بر مبنای مصوبات شورای هماهنگی ترافیک شهرستان سربیشه ایمنی محور بیرجند – سربیشه – نهبندان در محدوده ۲ میدان امام رضا (ع) و تقاطع غیر همسطح درح برعهده شهرداری سربیشه قرار گرفت و موضوع اتصال بلوار صاحب‌الزمانی (عج) شهر مود نیز با رعایت حریم راه و ایمنی مد نظر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تصویب رسید.

روند حیوان‌گزیدگی در خراسان جنوبی افزایشی است

فارس- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند بروز حیوان‌گزیدگی طی ۲ سال اخیر در خراسان جنوبی افزایشی بوده و تغییرات مشابه روند کشوری است. مجید شایسته در نشست خبری مشترک با مدیرکل دامپزشکی که با موضوع بیماری‌های زئونوز (بیماریهای مشترک انسان و حیوان) و محوریت تب کریمه کنگو، هاری و تب مالت برگزار شد افزود: سالانه هزار و ۶۰۲ مورد گازگیری توسط سگ در استان رخ می‌دهد که ۷۴ درصد مجموع حیوان‌گزیدگی‌ها را به خود اختصاص داده است. سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از این میزان ۷۶۰ مورد معادل ۴۸ درصد توسط سگ‌های صاحب‌دار و ۸۴۲ مورد معادل ۵۲ درصد توسط سگ‌های بی صاحب بوده است. وی عنوان کرد: همچنین پارسال ۴۹۴ مورد گربه‌گزیدگی معادل ۲۳ درصد، ۴۸ مورد حیوانات اهلی خانگی معادل ۲ درصد و ۲۷ مورد حیوان وحشی معادل یک درصد در استان ثبت شد. شایسته گفت: میزان مارگزیدگی در شهرهای نهبندان و سربیشه به ترتیب بیشترین موارد را در استان به خود اختصاص داده است. وی افزود: درخصوص تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو استان‌های مجاور ما استان‌هایی با بروز بالای بیماری هستند و دام‌ها و کنه‌های آلوده به ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو براساس بررسی‌های به عمل آمده در استان وجود دارند. وی گفت: روند موارد مشکوک و محتمل تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در استان سال ۹۹ معادل ۱.۲ درصد، پارسال ۰.۲۲ و امسال هشت دهم درصد بوده است.

بخشودگی مجازات ۷ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی با دستور رهبر معظم انقلاب

صدا و سیما- ۷ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با دستور رهبر معظم انقلاب عفو شدند. مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: به مناسبت عید سعید قربان و غدیرخم، ۷ نفر از محکومان اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی مورد عفو رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند. حسن پور افزود: متعاقب بررسی اولیه درخواست عفو محکومان این اداره کل در هیئت عفو استانی و ارسال آن به سازمان متبوع، مراتب به کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه منعکس و در نهایت با موافقت مقام معظم رهبری مجازات تعداد ۷ نفر از محکومان که اتهام آنان قاچاق و عرضه خارج از شبکه بوده مورد عفو و بخشودگی قرار گرفت. وی گفت: ۴۶ میلیارد و ۸۲۲ میلیون و ۸۹۷ هزار ریال جزای نقدی این تعداد از محکومان مشمول عفو واقع شده و قرار موقوفی اجرای حکم صادر می‌شود.

بلا تکلیفی کتابخانه مرکزی قاین در نبود مجری طرح

باشگاه خبرنگاران جوان- طرح کتابخانه مرکزی قاین به دلیل نبود مجری طرح بلاتکلیف مانده است. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: از سال ۹۴ طرح ساخت کتابخانه مرکزی قاین به اداره کل نوسازی مدارس واگذار شده، اما به دلیل برخی از مسائل اداره کل نوسازی مدارس دیگر طرح ساخت کتابخانه‌های استان را متوقف کرده است. حاجی افزود: طرح کتابخانه مرکزی قاین و ۲ هزار و ۹۸۵ متر مربع زیر بنا دارد و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیک داشته که حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بابت ۵۰ درصد پیشرفت هزینه شده است.
وی گفت: پارسال هم رقمی معادل ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داشته که اقدامی در این طرح انجام نشده برای تکمیل این طرح هم رقمی معادل ۱۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز هست که ردیف اعتبار آن از اعتبارات استانی است.

ثبت نام ۷۴ هزار و ۵۵۴ نفر از خراسان‌جنوبی در طرح نهضت ملی مسکن

مهر- مدیرکل راه و شهرسازی گفت: مجموع ثبت نامی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن در استان به ۷۴ هزار و ۵۵۴ نفر رسیده است. وحید داعی در شورای مسکن خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از این تعداد پنج هزار و ۳۷۷ نفر مردان مجرد بین ۲۳ تا ۴۵ سال، ۳ هزار و ۹۶ نفر بین زنان مجرد بالای ۳۵ سال و ۱۴۸ نفر مردان مجرد بالای ۴۵ سال بوده‌اند. داعی با بیان اینکه هزار و ۶۸۹ نفر نیز بر اساس قانون جوانی جمعیت (اختصاص زمین به افراد دارای سه فرزند به بالا) در این طرح ثبت نام کردند، گفت: دو هزار و ۴۹۷ نیز در خراسان جنوبی در انتظار بررسی شرایط در طرح هستند. وی اظهار کرد: متأسفانه چهار هزار و ۷۶۴ نفر نیز به علل مختلف از جمله نداشتن پرداخت مبلغ اولیه از شرکت در طرح نهضت مسکن در خراسان‌جنوبی انصراف دادند. وی با اشاره به اینکه ۴۵۴ نفر نیز در انتظار تأیید اولیه هستند، بیان‌کرد: درخواست ۳۴ هزار و ۷۷۸ نفر نیز به علت نداشتن شرایط رد شده و ۱۷ هزار و ۷۵۴ نفر نیز در انتظار تأیید نهایی است.

تذکر نماینده مجلس به رئیس جمهور و وزیر صمت؛

نماینده بیرجند، درمیان و خوسف به رئیس جمهور و وزیر صمت در خصوص رسیدگی به موضوع کوله بری در بازارچه‌های مرزی استان تذکر داد. خسروی گفت: پیگیری‌های متعددی با داشتن ۴ بازارچه مرزی، تاکنون منجر به نتیجه نشده است . وی در تذکری دیگر گفت: هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف قرارداد کاری بازرسان بسیجی در طرح همیاران بازار برای نظارت و قیمت‌ها اقدام کنید.

تنش آبی در مخازن خراسان جنوبی

ایسنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: در استان نزدیک به ۱۲۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن وجود دارد یعنی میزان برداشت ۱۲۵ میلیون متر مکعب بیشتر از میزان ورودی به سفره‌هاست در صورتی که باید به ۷۵ درصد میزان آب تغذیه برسد به گونه‌ای که به بخش کشاورزی لطمه‌ای وارد نشود.
سعید سروری با بیان اینکه آب یک عنصر تجدید پذیر غیر قابل برگشت است، اظهار کرد: آب تنها عنصری است که غیر قابل جایگزینی است و در سال‌های اخیر به خاطر خشکسالی و کمبود بارش حجم آب کاهش پیدا کرده است. وی افزود: در ۵۰ سال گذشته سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر نفر ایرانی ۶۵۰۰ متر مکعب بوده است و با افزایش جمعیت، نیاز آبی، کاهش بارندگی، افزایش دما و تبخیر آب از حجم آن کاسته شده است به طوری که امروزه سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر فرد ۱۵۰۰ متر مکعب است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای جبران این نقص باید افزایش نیاز و ثابت بودن حجم آب را با افزایش بهره وری در بخش آب جبران کنیم و نیازهای خود را در بخش‌های مختلف آبی برطرف سازیم، تصریح کرد: براساس استانداردهای جهانی بیشتر اتکاهای جامعه بشری باید به منابع آب سطحی باشد و از منابع آب زیرزمینی به عنوان منابع جایگزین استفاده شود.
وی در خصوص برداشت از منابع آب زیرزمینی، اظهار کرد: استانداردهای جهانی، برداشت تا ۴۰ درصد از منابع آب زیرزمینی که در چرخه تجدیدپذیر است را نرمال دانسته، اما اگر از این عدد عبور کند وارد یک تنش آبی می‌شود و اگر بهره وری به ۶۰ درصد برسد وارد بحران می‌شود.
سروری با بیان اینکه در حال حاضر برداشت از منابع آب زیرزمینی استان بیش از تغذیه این منابع بوده و نتیجه آن افت سطح آب زیرزمینی است، یادآور شد: در خراسان جنوبی هشت سد ذخیره‌ای وجود دارد و ظرفیت این سدها، ۷۵ میلیون متر مکعب بوده و امسال ۱۵.۶ میلیون متر مکعب ذخیره آب پشت سدها است به عبارتی تنها ۲۰ درصد سدها آبگیری و ۸۰ درصد خالی از آب است که در مقایسه با سال آبی گذشته با کاهش ۱۰ درصدی روبرو شده است که امیدواریم با مصرف بهینه و مدیریت مصرف آب، از کاهش این نعمت خدادادی جلوگیری کنیم.

ثبت گرم‌ترین نقطه در بیابان لوت با ۷۳ درجه حرارت در “ریگ یلان”
تسنیم – پس از رویداد ثبت زمینی دمای هوا، گرم‌ترین نقطه در بیابان لوت با ۷۳ درجه حرارت در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان واقع شده است. هادی شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی عصر امروز در حاشیه نشست بررسی نتایح رویداد اولین ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت که در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این رویداد در بیابان لوت محدوده استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین قبل از طلوع آفتاب 26 تیرماه آغاز شد و به مدت 24 ساعت ادامه داشت.
وی بیان کرد: این رویداد به همت گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی انجام شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین توسط گروهی 10 نفره به‌صورت 24 ساعت اندازه‌گیری شد.وی تصریح کرد: نتایج خوبی در برداشت‌های اولیه به دست آمده است و تلاش می‌شود گزارش اولیه را در اسرع وقت به استان ارائه دهند تا به‌صورت رسمی داده‌ها را اعلام کنیم. شاهوردی گفت: تاکنون در کشور تمامی ادعاهایی که در خصوص گرم‌ترین نقطه زمین داشتیم منوط به داده‌های ماهواره‌ای بوده است و امروز می‌توان ادعا کرد که پس از رویداد ثبت زمینی دمای هوا، گرم‌ترین نقطه در بیابان لوت با 73 درجه حرارت در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان واقع شده است. وی گفت: امیدواریم پس از خروج داده‌ها و گزارش نهایی این رویداد، اتفاقات خوبی رقم بخورد و از این ظرفیت جهانی بیشترین استفاده را داشته باشیم.
سرپرست گروه محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور هم گفت: ثبت زمینی دما در بیابات لوت جزو اولین کارهاست که علاوه بر بهره‌برداری پژوهشی، انرژی‌های نو، مباحث مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست می‌توان به عنوان یکی از نقاط مهم کشور در راه توسعه قرار گیرد و مباحث گردگشگری در آن پررنگ‌تر دیده شود.
حمیدرضا ناصری افزود: تاکنون به‌صورت جدی به این ظرفیت پرداخته نشده و مغفول مانده است که امیدواریم این حرکت در بیابان لوت سرمنشاء تولید دانش در منطقه شود و هم اینکه آورده اقتصادی برای بومیانی داشته باشیم که در حواشی این مناطق زندگی می‌کنند.قبل از انجام این پروژه، گرم‌ترین نقطه زمین منطقه “گندم بریان” شهداد در استان کرمان گزارش شده بود که براساس مطالعات جدید این نقطه در خراسان جنوبی و در مجاورت روستای دهسلم شهرستان نهبندان واقع است.
محققان مختلفی از ناسا و مراکز علمی بین‌المللی با استفاده تصاویر ماهواره‌ای دمای سطحی بیش از 80 درجه را در بیابان لوت ثبت کردند اما تاکنون اندازه‌گیری زمینی به‌صورت 24 ساعت انجام نشده و در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به‌صورت 24 ساعت اندازه‌گیری شده است.
بیابان لوت که در میان سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان گسترده شده و از آثار شگفت‌انگیز این منطقه است به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران، 27 تیر ماه سال 1395 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
دفتر مرکزی پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در تهران قرار دارد و دفاتر نمایندگی محلی در روستای دهسلم نهبندان در استان خراسان‌ جنوبی، روستای شفیع‌آباد شهداد در استان کرمان و روستای نصرت‌آباد در استان سیستان‌ و بلوچستان ایجاد شده است.

روایت غم انگیز آزار ۷ دانش‌آموز توسط معلم شیطان‌صفت
تسنیم- در پی انتشار‌ خبر‌ کو‌دک‌آزاری ۷ دانش‌آموز در فردوس توسط ‌معلم ۵۵ساله، ‌دادستانی این شهرستان‌ از صدور حکم ۵ سال حبس برای این متهم خبر داد.
در پی انتشار خبر کودک‌آزاری‌ 7 دانش‌آموز‌ توسط معلم مرد 55ساله در فردوس، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با تأیید این خبر گفت:‌ اردیبهشت ماه سال جاری فردی با هویت “م.د.” دارای 28 سال سابقه خدمت که تاکنون هیچ‌گونه سوء‌سابقه‌ای نداشته ‌در محل پارکینگ منزل مسکونی خود در خارج از ساعت آموزشی با هماهنگی هفت نفر از اولیای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی اقدام به برگزاری کلاس خصوصی برای آنان کرده است که متهم طی فرآیند آموزش، به‌گفته دانش‌آموزان متأسفانه آنان را مورد آزار کلامی و جسمی قرار داده است. سید ‌علیرضا موسوی‌نژاد اظهار داشت: آموزش و پرورش به‌محض اطلاع از موضوع آزار و اذیت کودکان در شهرستان فردوس، پیگیری مستمر را در دستور کار قرار داده که منجر به تشکیل پرونده در دادگستری و هیئت رسیدگی به تخلفات اداری شده است.

جزییات ماجرا

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در ارتباط با جزئیات آزار 7 دانش‌آموز دختر توسط معلم شیطان‌صفت در کلاس تقویتی گفت: خرداد گذشته و در پی اعلام شکایت خانواده های 7 تن از دانش‌آموزان دختر، مبنی بر این که فرزندشان توسط معلمی هدف آزار و اذیت و بهره‌کشی جنسی قرار گرفته است، بلافاصله پرونده ای در این باره تشکیل شد و با طی روال قانونی در شعبه 101 دادگاه کیفری 2 مورد رسیدگی قرار گرفت. قاضی علی موحدی‌راد افزود: پس از انجام تحقیقات مقدماتی در مراجع انتظامی و دادسرا، مشخص شد که متهم 55 ساله که هیچ سابقه محکومیت کیفری هم ندارد، با نشان دادن فیلم‌های مبتذل از طریق گوشی تلفن همراه به دختران خردسال و برخی رفتارهای غیراخلاقی، اقدام به آزار و اذیت و بهره‌کشی جنسی از طریق در اختیار گرفتن کودکان خردسال می‌کرد.
مقام ارشد دستگاه قضایی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، پرونده مذکور از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت دادگاه کیفری 2 براساس استنادات قانونی و با وجود انکارهای متهم در برخی از اتهامات وارد شده، وی را به دلیل در دسترس قرار دادن محتویات مستهجن برای اطفال و نوجوانان به تحمل 3 ماه حبس تعزیری، به اتهام آزار و اذیت به تحمل 2 سال زندان و درباره بهره کشی جنسی از طریق در اختیار قرار گرفتن اطفال به تحمل 5 سال زندان محکوم کرده است.
قاضی موحدی راد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دادگاه متهم را از باب مجازات تکمیلی به 2 سال ممنوعیت اقامت در فردوس محکوم کرده است. مقام ارشد دستگاه قضا در خراسان جنوبی اضافه کرد: در عین حال و با اعتراض برخی شاکیان به حکم صادر شده از سوی دادگاه، این پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شده است و بررسیها و تحقیقات قانونی همچنان ادامه دارد تا همه زوایا و ابعاد این ماجرای تاسفبار مورد بررسی های قضایی قرار گیرد.
‌موحدی راد تاکید کرد: این متهم 29 سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را داشته است اما برگزاری کلاس های تقویتی آن هم در پارکینگ منزل مسکونی هیچ ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد. با وجود این، دستگاه قضایی با اینگونه جرایم به شدت برخورد می کند.

توصیه به خانواده ها

وی در پایان به خانواده ها نیز توصیه کرد: حتما برای برگزاری کلاسهای خصوصی و تقویتی به مکانهای مورد اعتماد و تایید شده مراجعه کنند و قبل از هر چیز درباره مکان برگزاری یا فرد مربی تحقیق کنند تا خدای ناکرده چنین حوادثی برای دیگران تکرار نشود. قاضی موحدی راد با تاکید بر این که فقط 7 نفر از خانواده ها شکایت کرده اند، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی با جدیت این پرونده را پیگیری خواهد کرد و اجازه نمی دهد حقی تضییع شود.
روابط عمومی دادگستری خراسان جنوبی نیز ‌با تأیید این موضوع اعلام کرد که اصل اتهام وارده کودک‌آزاری است که پرونده قضایی 7 نفر شاکی در خرداد ماه ثبت و رأی آنها صادر شد که در محاکم تجدیدنظر استان قابل اعتراض و پرونده یک نفر از آنان در شعبه تجدیدنظر استان درحال رسیدگی است.‌ پس از سیر روند قانونی پرونده، متهم به پنج سال حبس تعزیزی و 2 سال عدم اقامت در فردوس محکوم شده است که گویا حداکثر مجازاتی که در قانون برای این جرم تعیین شده نسبت به محکوم این پرونده اعمال شده است که البته در ادامه رسیدگی‌های قضایی با اعتراض یکی از شاکیان پرونده به شعبه تجدیدنظر استان ارسال شده است و جریان رسیدگی ادامه دارد. براساس گزارش روابط عمومی دادگستری خراسان جنوبی، متهم پرونده هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد و رسیدگی قضایی در جریان می‌باشد. لازم به ذکر است هرگونه نشر اکاذیب و دامن زدن به شایعات در نشریات و فضای مجازی برابر قانون جرم محسوب می‌شود و پیگرد قضایی دارد.

گرد و غبار تا پایان تابستان میهمان خراسان جنوبی‌ها

ایسنا- جواد نخعی رییس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از حضور گرد و خاک با شدت و ضعف تا پایان تابستان در خراسان جنوبی گفت و ادامه داد: طی سه روز آینده وزش باد و گرد و خاک و در برخی ساعات آسمان غبارآلود در استان پیش بینی می‌شود.

آکادمی ورزشی در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

ایرنا- رییس هیات پزشکی ورزشی خراسان جنوبی گفت: آکادمی ورزشی به منظور ارتقای سطح آموزشی و مهارتی در استان راه‌اندازی می‌شود. جواد خامسان در آیین تجلیل از هیات‌ها و باشگاه‌های ورزشی خراسان جنوبی اظهار داشت: اروپوزال این طرح تهیه و کارهای اجرایی آن را شروع خواهیم کرد، امیدواریم که ارایه خدماتی بالاتر از خدمت بیمه خاص ورزشی ارایه دهیم و بیشتر در خدمت ورزشکاران باشیم. وی با بیان اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا به هدف پنج درصدی ورزشکاران سازمان یافته دست یافتیم اما در دوران کرونا ریزش داشتیم، اظهار داشت: تعداد ورزشکاران سازمان یافته خراسان جنوبی ۲۶ هزار نفر براساس آمار ابتدای شیوع ویروس کرونا است که تلاش ما این است آمار ورزشکاران سازمان یافته را افزایش دهیم.

۴۱ درصد طلاق‌ها در خراسان‌جنوبی توافقی بوده است

مهر- مدیرکل بهزیستی گفت: براساس آمار سامانه تصمیم در سال ۱۴۰۱ تاکنون ۴۱ درصد طلاق‌ها در خراسان‌جنوبی توافقی بوده است. حسن شرفی در نشست خبری بیان‌کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد هزار و ۸۵۴ نفر در کل شهرهای خراسان‌جنوبی در سامانه تصمیم برای مشاوره طلاق پذیرش شدند. شرفی ادامه‌داد: پرونده هزار و ۶۵۶ زوج پاسخ داده شد و پرونده هزار و ۱۹۸ زوج در جریان مشاوره است. وی با اشاره به اینکه تعداد ۳۲۹ پرونده به سازش رسیده است، افزود: هزار و ۲۳۹ پرونده با نظر عدم سازش به دادگستری خراسان‌جنوبی ارجاع شده است. مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: در سال ۱۴۰۱ نیز تاکنون ۶۷۲ زوج در سامانه برای درخواست طلاق پذیرش شده‌اند که از این میان به پرونده ۲۸۰ زوج پاسخ داده شده است. وی گفت: ۳۹۲ پرونده نیز در حال ادامه فرایند مشاوره است. شرفی با اشاره به اینکه ۵۹ پرونده به سازش رسیده و ۲۰۹ پرونده با نظر عدم سازش به دادگستری خراسان جنوبی ارجاع شده است، اظهار کرد: بیشترین درخواست طلاق نیز مربوط به طلاق توافقی بوده است.
وی بیان‌کرد: بر اساس آمار سامانه تصمیم در خراسان‌جنوبی طی سال ۱۴۰۰ و سال جاری تاکنون ۴۹ درصد درخواست طلاق‌ها مربوط به طلاق توافقی و بعد از آن ۳۹ درصد درخواست طلاق‌ها از سوی زوجه و ۱۰ درصد درخواست طلاق‌ها از سوی زوج بوده است. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بیشترین درخواست طلاق در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان بیرجند و کمترین مربوط به شهرستان درمیان بوده است. شرفی ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۱ درصد طلاق‌ها توافقی بوده است. وی گفت: بیشترین میزان سازش در سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ مربوط به شهرستان طبس و کمترین میزان سازش مربوط به شهرستان درمیان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدینه – وزارت بهداشت با راه اندازی رشته سلامت در حوادث و بلایا در مقطع

بیشتر

زمانی – ۱۱۵ هکتار سامانه آبیاری هوشمند به صورت آزمایشی در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی

بیشتر

میرکلانی- رزمایش ملی محله اربعینی در خراسان جنوبی با مشارکت هزار و ۵۷۰ نفر از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت