اخبار استانی

دمای ۷۳ درجه‌ در بیابان لوت ثبت شد

ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: براساس برداشت‌های اولیه از ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت در تعداد زیادی از نقاط مورد هدف دمای ۷۳ درجه به دست آمده است. هادی شاهوردی افزود: این رویداد در بیابان لوت محدوده استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین قبل از طلوع آفتاب ۲۶ تیر ماه آغاز شد و به مدت ۲۴ ساعت ادامه داشت.

انسان‌سازی وظیفه اصلی مسجد

ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: وظیفه اصلی مسجد، انسان‌سازی است و اگر انسان ساخته شود، همه اهداف محقق خواهد شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار با دبیران مرکز رسیدگی به امور مساجد استان افزود: انسان خلقتا یک موجود فرهنگی آفریده شده است. وی گفت: دشمن در دشمنی از ما کارشناس‌تر است و از همان روز اول انقلاب اسلامی طرح آنها این بوده که ما یک روز فرصت انسان‌سازی پیدا نکنیم اما خداوند همان گونه که با معجزه، انقلاب اسلامی را عطا کرد در تحریم‌ها نیز معجزه را نمایان کرد.

۴۵۵ اثر به جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور ارسال شد

ایرنا- معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری اختتامیه اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور در ۳۰ تیر ماه جاری خبر داد و گفت: ۴۵۵ اثر به دبیرخانه جشنواره در ۲ بخش حرفه‌ای و موضوعی شامل سرمقاله و یادداشت، تیتر، خبر و گزارش و در بخش موضوعی با عناوین “جهش تولید”، “معرفی پروفسور معتمدنژاد” و “مدافعان سلامت و کرونا” ارسال شد. وی ادامه داد: اکنون با مساعد شدن شرایط کرونایی کشور و تزریق حداقل ۲ دز واکسن توسط اکثر افراد جامعه، امکان برگزاری اختتامیه جشنواره فراهم شده است. رمضانی گفت: اختتامیه اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور روز پنجشنبه ۳۰ تیر ماه ساعت ۹:۳۰ در محل سالن سینما فردوسی بیرجند برگزار خواهد شد.

انعقاد قراردادهای کشاورزی به ارزش ۹۵ میلیارد تومان

ایسنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی ۲۹۵ میلیارد تومان اعتبار از محل بند الف تبصره ۱۸ پرداخت کرده‌ و در کشور اول هستیم، بیان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل پرداخت و ۹۵ میلیارد تومان انعقاد قرارداد داشته‌ایم. مهدی جعفری، گفت: وقتی در مورد اقتدار و امنیت غذایی صحبت می‌کنیم مواردی چون اصلاح الگوی کشت، کشاورزی قراردادی، افزایش عملکرد و.. مورد نظر است. وی با بیان اینکه امروزه داده و پایگاه اطلاعات یکی از مهمترین پایه‌های سیاست‌گذاری و تصمیم گیری است، افزود: بحث سند دار کردن اراضی کشاورزی یکی از مشکلات کشاورزان بوده است که در این مدت از دولت سیزدهم ۱۵ هزار و ۸۹۷ هکتار رفع تداخلات در حوزه اراضی کشاورزی صورت گرفته است. وی با بیان اینکه ۵۶ هزار و ۸۷۰ هکتار کاداستر زراعی انجام شده که رقم بالایی است، بیان کرد: ۱۲۱ فقره مجوز تغییر کاربری اراضی صادر شده است.

مناسب سازی ۱۰ درصدی فضای شهری نهبندان برای معلولان

باشگاه خبرنگاران جوان- تنها ۱۰ درصد از فضای شهری، ورودی و محیط‌های اداری شهر نهبندان برای معلولان و سالمندان مناسب سازی شده است. رئیس بهزیستی نهبندان از مناسب سازی فضای شهری و ادارات نهبندان برای معلولان انتقاد کرد و گفت: پیشرفت مناسب سازی تاکنون کند بوده است. چاهی گفت: مناسب سازی محیط اداری تنها برای افراد معلول نیست بلکه سالمندان، مادران باردار، جانبازان و نابینایان هم از محیط‌های اداری استفاده می‌کنند که لازم است هر چه سریع‌تر این فضا‌ها مناسب سازی شود.

افزایش ۲۹ درصدی صدور احکام جایگزین حبس در خراسان جنوبی

صدور احکام جایگزین در استان از ابتدای سال در مقایسه با سال گذشته ۲۹ درصد افزایش یافته است. معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال ۳۱۳ حکم جایگزین حبس در خراسان جنوبی صادر شد که ۲۹۳ مورد آن تبدیل حبس به جزای نقدی، ۱۶ فقره تحت نظارت سامانه الکترونیک (پابند الکترونیک) و ۴ فقره خدمات عمومی رایگان (از جمله ویزیت رایگان بیماران، ساخت سایبان در جاده و کمک به راهداری در احداث جاده) بود. اسماعیلی افزود: سال گذشته ۲۴۲ مورد حکم جایگزین در خراسان جنوبی صادر شد.

آغاز برداشت انگور از باغات استان

صدا و سیما- برداشت انگور از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات خراسان جنوبی آغاز شده است. سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال ۱۶ هزار و ۱۵۰ تن انگور از باغات خراسان جنوبی برداشت می‌شود گفت: سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۶۱ تن انگور از باغات استان برداشت شد. شایسته با اشاره به اینکه شهرستان قائنات با تولید ۲ هزار و ۶۰۰ تن از ۵۶۲ هکتار بیشترین تولید انگور را در استان داراست افزود : مناطق عمده تولید انگور در استان به ترتیب شهرستان‌های قائنات، بیرجند، خوسف و زیرکوه است. وی گفت: ارزش تولید محصول انگور را ۲۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

وضعیت نامطلوب دفع پسماند در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در کارگروه مدیریت پسماند گفت: قانون این است که تا شعاع ۵۰ کیلومتر همه روستا‌های اطراف شهر‌ها در یک محل زباله هایشان را تجمیع کنند و مکان‌های محل دفن پسماند‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها طی بازدید‌ها تعیین شده و در فاز اجرایی است. حاتمی در خصوص طرح جامع مدیریت پسماند نهبندان و شوسف نیز گفت: این طرح از سال ۱۳۹۹ در استان به تصویب رسید و بعد از رفع ایرادات جزئی در خصوص آن تصمیم گیری شد. وی افزود: موافقت شرکت آب و منطقه‌ای برای دفع محل پسماند اخذ و مقرر شده بعد از انجام اقدامات نهایی طرح در تهران، تا ۶ ماه آینده این طرح با کمک و همت شهرداری عملیاتی شود. عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم گفت: برای طرح دفع پسماند نهبندان ضروری است تا اولویت بندی شود و مکان مناسب با مشورت کارشناسان و دستگاه‌های مرتبط در نظر گرفته شود.

درخشش نماینده استان در مسابقات کاراته قهرمانی کشور

به گزارش روابط عمومی هیات کاراته استان، مسابقات کاراته قهرمانی کشور ۲۴ تیرماه به میزبانی استان تهران برگزار شد که تیم ۲۵ نفره کیوکوشین کاراته آریانا نماینده سبک شین ذن کیوکوشین به نمایندگی از خراسان جنوبی به مربیگری رحمان عبدالهی و سرپرستی اسماعیل بهارشاهی موفق به کسب ۱۰ مدال طلا، ۶ مدال نقره و ۶ مدال برنز در تمامی رده های سنی و در اوزان مختلف کسب کردند و تیم خراسان جنوبی به مقام دوم تیمی نائل شد. تیم تهران، اول و تیم کردستان هم سوم شد

اضافه شدن ۴دستگاه خودرو به ناوگان هلال احمر خراسان جنوبی

صدا و سیما- چهار دستگاه خودروی امدادی و پشتیبانی به ناوگان هلال احمر شهرستان‌های سرایان و طبس اضافه شد. رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: این تجهیزات که ارزشی حدود چهار میلیارد تومان دارند برای پشتیبانی حوادث و نجات جان افراد آسیب دیده و متاثر از انواع حوادث طبیعی و انسان ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارسال ۳۹هزار و ۷۱۳ اظهار نامه و فرم تبصره ۱۰۰توسط مودیان مالیاتی

بازار- مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی از ارسال ۳۹هزار و ۷۱۳ اظهار نامه و فرم تبصره ماده ۱۰۰قانون مالیات های مستقیم توسط مودیان مالیاتی استان مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ خبر داد. جعفر احسانی مهر، اظهار کرد: مودیان ماده ۱۰۰قانون مالیات های مستقیم مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق‌ نمونه‌ای که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می شود، تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات ‌متعلق را به نرخ مذکور در ماده (۱۳۱) این قانون پرداخت کنند.

توزیع بیش از ۴۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان زیرکوه و سربیشه

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: به مناسبت عید غدیر و با هدف کمک به اقشار کم برخوردار شهرستان های زیرکوه و سربیشه بیش از ۴۰۰ پرس غذای گرم و سبد معیشتی به همت خیرین و داوطلبان خانه هلال این شهرستان‌ها تهیه و بین خانواده‌های کم برخوردار مناطق محروم توزیع شد.

روایت مختصر نماینده مجلس از ۳ مشکل عمده در کارخانه فولاد: آب ، برق ، گاز

نماینده قاین و زیرکوه گفت: آب، گاز و برق از مهم ترین چالش ها و مشکلات مجتمع فولاد قائنات است و درخواست داریم تا دولت در این مجتمع تا زمانی که به صورت مستقل راه اندازی شود، مدیریت در بخش احیا و فولادسازی را بر عهده بگیرد. اسحاقی تصریح کرد: فعالیت مجتمع فولاد با ثبات خواهد بود و دکتر قناعت به دنبال این است که نقصی باعث تعطیلی این واحد نشود. وی با اشاره به مشکل آب مجتمع فولاد، اظهار داشت: بخش احیا و فولادسازی مجتمع نیاز به تأمین آب دارد و به همین جهت درخواست کردیم تا مجتمع فولاد کشور در زمینه احداث تصفیه خانه قاین ورود پیدا کند تا بخشی از آب مورد نیاز مجتمع تأمین شود.
اسحاقی به مشکل آب، گاز و برق مجتمع فولاد قاینات اشاره کرد و افزود: در این سه موضوع با چالش های بسیاری مواجه خواهیم شد و درخواست داریم تا مجتمع فولاد در این سه موضوع بتواند نقش آفرینی کند. نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: با تکیه بر خردجمعی و استفاده از نظر کارشناسان در این مجتمع، شاهد اتفاقات خوبی در صنعت و اشتغال استان باشیم.

آب مجتمع فولاد قاینات از پساب و خلیج فارس تامین می‌شود

استاندار گفت: برای تامین آب مورد نیاز مجتمع فولاد قاینات قراردادی به منظور استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین منعقد می‌شود و به دنبال انتقال آب از خلیج فارس نیز هستیم. جواد قناعت در نشست مدیران مجتمع فولاد قاین که پس از برنامه بازدید این مجموعه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: نوع صنعت، اشتغالزایی، منافع برای کشور و منطقه، از شاخصه های مهم پروژه فولاد قاینات است. وی با اشاره به اینکه بازدیدها براساس اهمیت پروژه ها در دستور کار قرار می گیرد، تصریح کرد: اینکه استاندار سه مرتبه وقت می‌گذارد و از مجتمع فولاد بازدید می کند، نشان می‌دهد که پروژه برای استان کلیدی و حیاتی است.
به گفته وی؛ فولاد قاین از ابر پروژه های کشور است و اشتغال، گردش پولی و آورده خوبی برای استان به همراه دارد. قناعت با ذکر این نکته که خراسان جنوبی از نظر صنعت نسبت به استان های دیگر عقب ماندگی هایی دارد، متذکر شد: در گذشته به خوبی به استان توجه نشده و این کم توجهی ها در برخی بخش ها مانند صنعت خود را بیشتر نشان می‌دهد. استاندار با تأکید بر این که کار کردن برای صنعت استان کار مضاعف و جهادی می‌خواهد، اظهار داشت: باید ضعف های حوزه صنعت را بپوشانیم و مشکلات این بخش را مرتفع نماییم. وی با اشاره به شرایط موجود مجتمع فولاد گفت: این پروژه ملی است و می طلبد که در همه واحدها تلاش بیشتری صورت بگیرد تا در آینده شاهد افتتاح آن باشیم.
استاندار از مسایل پیش رو کارخانه گفت و خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل برق کارخانه، در اولین فرصت جلسات مشترکی با شرکت برق خراسان برگزار می شود تا برای کاهش میزان خاموشی ها تدبیر شود.
قناعت با بیان این که گاز خراسان جنوبی از سمت خراسان رضوی تأمین می شود، متذکر شد: با توجه به این که خراسان جنوبی ته خط گاز قرار دارد، لذا در زمستان فشار گاز کم می شود، به همین جهت طی دیداری با وزیر نفت، این موضوع را پیگیری کردیم که برای زمستان سال ۱۴۰۲ نهبندان به خط زابل هم وصل شود تا این مشکل مرتفع گردد. وی تأکید کرد: برای آب مجتمع هم در آینده قراردادی برای استفاده از پساب فاضلاب قاین منعقد می شود اما بدنبال انتقال آب از خلیج فارس هستیم که با پیگیری هایی که صورت گرفته تا دو تا سه سال آینده شاهد انتقال آب به استان خواهیم بود. استاندار به موضوع جذب نیروی کار در مجموعه اشاره کرد و اظهار داشت: بومی گزینی برای تأمین نیروی جدید از اقدامات خوب شرکت است. قناعت خاطرنشان کرد: در این راستا حتماً باید بومیان منطقه استخدام شوند، لذا با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان، آزمونی جامع برگزار گردد تا شاهد جذب نیروهای متدین،توانمند و بومی در شرکت باشیم.

رونمایی از مرکز سیار موبایل ون در بیرجند

به مناسبت هفته بهزیستی آئین رونمایی از یک مرکز سیار موبایل ون برگزار شد. رئیس اداره بهزیستی شهرستان بیرجند گفت: موبایل ون برای شناسایی پاتوق ها، ارائه خدمات کاهش آسیب به معتادینی که خود به مراکز مراجعه نمی‌کنند و یا امکان دسترسی به مراکز ثابت میسر نیست راه اندازی شده است.
مجیدی گفت: موبایل ون در روز بین ۴ تا ۸ ساعت و حداقل ۶ روز از هفته خدمات پیشگیری از آسیب‌های اعتیاد ارائه می‌دهد و در هر یک از نقاط خطر، توقف کافی را داشته و در هر پاتوق بر حسب اندازه جمعیت حاضر در آن، بین ۱ تا ۲ ساعت توقف دارند. وی گفت: موبایل ون خدماتی، چون ارائه بسته کاهش آسیب (سرنگ، سوزن، فیلتر، ملافه، پنبه الکل، آب مقطر) به معتادین، توزیع و ترغیب استفاده از وسایل جلوگیری، ارائه آموزش‌های کاهش آسیب، ارائه رویکرد نوین آموزش HIV و ترغیب به انجام آزمایش HIV و ارجاع موارد مثبت اولیه، غربالگری فعال سل و ارجاع موارد مشکوک و پانسمان زخم ابه معتادین رائه می‌دهد. وی گفت: یک میلیارد تومان برای راه اندازی موبایل ون هزینه شده است. مجیدی گفت: امروز این مرکز سیار به طور رسمی آغاز به کار کرده و انجام تست سریع HIV در مدت زمان ۲۰ دقیقه، از شاخص‌ترین اقدامات موبایل ون است.

دود خاموشی ها به چشم مردم و صنایع می رود

بازار- هر ساله همزمان با روزهای گرم سال و مصرف بالای انرژی، خاموشی های تابستانه رقم می خورد که در برخی موارد خسارت هایی برای مشترکین به بار می آورد. در شرایطی که مسئولان مردم را به صرفه جویی تشویق و توصیه کرده و اخطاریه‌هایی در خصوص افزایش پلکانی بهای برق در صورت افزایش مصرف صادر می‌شود، برخی از مشترکین با نادیده گرفتن وضعیت موجود، نورپردازی هایی زینتی داشته که چیزی جز اتلاف انرژی به دنبال ندارد.
در حال حاضر نورپردازی در بسیاری از ساختمان ها به منظور برجسته کردن جنبه های هنری و معماری برای افزایش زیبایی محیط به کار می رود که این امر نه تنها در هدر رفت انرژی تاثیر مستقیمی دارد بلکه بسیاری از خاموشی ها را هم منجر می شود. عدم توجه برخی از مشترکان جایی به اثبات می رسد که در ساختمان های نیمه احداث به منظور جلب توجه مشتری، نورپردازی های زینتی را انتخاب می کنند که این امر خود اوج مصرف برق را به دنبال دارد.
اگرچه متولیان در راستای مدیریت مصرف برق در پیک تابستانه، برنامه هایی اعم از تعدیل روشنایی معابر را در دستور کار قرار داده اما نیاز است استانداردهای لازم به لحاظ لوکس نوری متناسب لا مکان رعایت شود. بنا به گفته شهروندان اجرای برخی از طرح های متولیان در راستای تعدیل نور معابر و خیابان ها در کنار کاهش مصرف برق، باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده که بر اهمیت بازبینی طرح می افزاید.
یکی از شهروندان که در گیم نت مشغول به کار است، در گفت و گو با بازار بیان کرد: برخی از خاموشی ها آسیبی جدی به کسب و کارم وارد می کند. محمد رضایی پور با بیان اینکه درصورت رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان، خاموشی ها رقم نمی خورد، گفت: امروزه نورپردازی های زیاد در نماها برای زیبایی رواج داده شده که خود برق زیادی مصرف می کند. وی با بیان اینکه این اقدام تنها برای زیبا سازی و برخی برای فروش ملک و سود بیشتر انجام می شود، اظهار کرد: متاسفانه برخی بناهای شهر هنوز تکمیل نشده اما چراغانی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.
رضایی پور با بیان اینکه متاسفانه در بیشتر ساخت و سازهای جدید نورپردازی به اولویت اصلی تبدیل شده است، افزود: اگرچه این امر در زیبایی ساختمان نقش مهمی دارد اما میتوان با استفاده از سبک معماری های خاص بر زیبایی ساختمان ها اضافه کرد. وی ادامه داد: گذر از پیک تابستان نیازمند همکاری تمام مشترکان در همه بخش های صنعت، کشاورزی، خانگی و به ویژه ادارات بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

گلایه شهروندان از تعدیل روشنایی معابر

یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با بازار با اشاره به اقدامات مسئولان در تعدیل نور خیابان ها بیان کرد: کاهش نور در برخی خیابان های فرعی خطرهای زیادی برای مردم دارد. رویا احمدی با بیان اینکه قطعا تردد عابر پیاده در مکان های کم نور و بعضاً تاریک سخت است، گفت: از متولیان خواستاریم در عوض کم کردن نور خیابان ها، تزئینات رو کم کنند. وی با اشاره نورپردازی در برخی ساختمان های شهر بیان کرد: اگرچه این نورپردازی ها ظاهری شیک دارد اما اسراف در مصرف برق است. احمدی با بیان اینکه کم کردن نور خیابان ها امنیت شهر را به خطر می اندازد، گفت: می توان در صدور مجوزها نسبت به نورپردازی ها هم قوانینی اعمال کرد تا راه جبرانی برای برخی خاموشی ها باشد.

ضرورت تدوین آیین نامه های محدود کننده در نورپردازی ها

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با بازار بیان کرد: امروزه نورپردازی، تعریف کننده هویت و سیمای شبانه ساختمان ها و بناها است به طوریکه نورپردازی مطلوب شهری سبب ارتقا کیفیت منظر شهری می شود.هادی مرادی با اشاره به مصرف بالای برق در این نورپردازی ها، ادامه داد: تدوین آیین نامه های محدود کننده و مشارکت با متولیان طراحی ساختمان ها از جمله سازمان های نظام مهندسی ساختمان می تواند در فرهنگ سازی و مدیریت مصرف انرژی الکتریکی نقش بسزایی داشته باشد. وی بیان کرد: از زمانی که طراحی فضاهای داخلی و خارجی به عنوان یکی از اصول رایج در ساختمان در آمد، نورپردازی هم در کنار آن اهمیت پیدا کرد. مرادی اظهار کرد: اگرچه امروزه نورپردازی صرفاً برای روشنایی نیست و با پشتوانۀ روانشناسی و فکری برای فضاهای مختلف طراحی می‌شود، اما با رعایت برخی بایدها ونبایدها می توان مصرف برق در این طراحی هم را هم مدیریت کرد.

ناترازی در تولید و مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: خشکسالی های چند ساله در استان، تولید برق در نیروگاه برق آبی را کاهش داده که ناترازی در تولید و مصرف برق ایجاد می کند. مهدی دادگر با بیان اینکه شرکت برق استان باید برنامه هایی را برای گذر از پیک تابستان پیش بینی کند، افزود: در این راستا برای مشترکین تعرفه هایی را پیش بینی کرد که انتظار داریم مشترکین خانگی ۱۰ درصد مصارف را کاهش دهند. بر اساس برآورد انجام شده از ساختمان های بیرجند، هر دو مگابایت مصرف لحظه ای که در نمای ساختمان ها مصرف می شود، معادل مصرف چهار هزار خانوار و یا مصرف یک واحد صنعتی است. وی با بیان اینکه مشترکان به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف، ۵۰۰ تومان پاداش می گیرند، افزود: از شهروندان خواستاریم با رعایت الگوی مصرف، از خاموشی های تابستانه جلوگیری کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی با اشاره به نورپردازی های برخی ساختمان ها، بیان کرد: کاهش برخی از این نور پردازی ها کمک شایانی به کاهش مصرف برق می کند. وی ادامه داد: بر اساس برآورد انجام شده از ساختمان های بیرجند، هر دو مگابایت مصرف لحظه ای که در نمای ساختمان ها مصرف می شود، معادل مصرف چهار هزار خانوار و یا مصرف یک واحد صنعتی است.

مشق شرکت برق برای مشترکان

دادگر با بیان اینکه این نماها فعالیت های انجام شده برای تعدیل روشنایی ها را خنثی می کند، گفت: در حال حاضر در راستای تعدیل روشنایی معابر و با مصوبه هیئت دولت، نور خیابان ها با آرایش زیک زاک تامین می شود.وی بیان کرد: شرایط اوج بار محدود به یک یا چهار ساعت نیست و در ۲۴ ساعت شبانه روز نیازمند صرفه جویی هستیم.. دادگر با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای گذر از پیک تابستان بیان کرد: در بخش های دیگر تکالیفی، بانک ها و دستگاه موظف به کاهش ۳۰ درصد در ساعت اداری و ۶۰ درصد در خارج ساعت اداری هستند.
وی با بیان اینکه ادارات سطح شهر همواره پایش می شوند، گفت: اگر روند بد مصرفی برق از سوی دستگاهی ادامه یابد، برق مشترک قطع می شود. مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی، استفاده از چراغ های ال ای دی در پروژه ها و تعویض چراغ های گازی موجود به ال ای دی را از اقدامات مد نظر برای گذر از پیک تابستان عنوان کرد.

اردوی جهادی عهد خدمت

ایرنا- جمعی از دندانپزشکان گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با حضور در روستاهای زیدان و اشک به مدت ۵ روز به اهالی مناطق مرزی درمیان خدمات بهداشتی رایگان ارائه کردند.

۵۷ درصد از عشایر استان به شبکه آب دائم دسترسی ندارند

مدیرکل امور عشایری گفت: تاکنون ۱۶۲ کیلومتر شبکه آب برای عشایر استان اجرا شده است. عصمتی پور گفت: برای اجرای خطوط شبکه آب در روستای بمرود ۲۰ میلیارد تومان، روستای چاه مسافر فاز اول ۱۶ و نیم میلیارد تومان و در روستای خواجه منجیکو نیز برای اجرای فاز یک و دو ۲۷ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. وی گفت: در مجموع برای اجرای شبکه آب دائم در نقاط عشایری استان ۶۳ و نیم میلیارد تومان هزینه شده است. مدیرکل امور عشایری گفت: برای اجرای طرح‌های مطالعه شده و آماده اجرا حدود ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. وی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی در حوزه عشایر و مشکلات موجود، انتظار می‌رود در زمینه عشایر امسال بیشتر از پارسال اعتبارات تخصیص پیدا کند. عصمتی پور گفت: در محلات عشایری چاه پایا و گزخت، چاه مسافر، چاه زرد و چارویی، گلورده، چاه یوسف، ملکه و درح و محلات عشایری سه قلعه مطالعات برای اجرای آبرسانی پایدار انجام شده است.

اولین گروه از حاجیان خراسان‌جنوبی دوم مرداد به کشور برمی‌گردند

مهر- مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی گفت: پرواز حاجیان خراسان‌جنوبی روزهای دوم و سوم مرداد در فرودگاه شهید کاوه بیرجند به زمین خواهد نشست. عظیم طهماسبی اظهار کرد: همانگونه که عملیات اعزام زائران سرزمین وحی با موفقیت و بدون هیچ گونه تأخیری برگزار شد، آمادگی برای بازگشت زائران خراسان‌جنوبی نیز به صورت کامل وجود دارد.
مدیرکل فرودگاه‌ها گفت: طبق هماهنگی صورت گرفته قسمتی از پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بیرجند جهت استفاده زائرین و تحویل بار بعنوان سالن ورودی زیر بار ترافیکی خواهد رفت. طهماسبی افزود: کلیه امکانات لازم همچون تسمه نقاله، گیت‌های گذرنامه و گمرک و … در سالن آماده گردیده و آمادگی کامل جهت پذیرش پروازهای ورودی حج تمتع امسال را داریم. وی اظهار کرد: افزایش ظرفیت پارکینگ خودروها، افزایش چرخ دستی‌ها، زیباسازی محیطی، راه اندازی سامانه اطلاع رسانی حج تمتع ۱۴۰۱ در پرتال فرودگاه و … فراهم گردیده و در پی ارایه خدمات مطلوب و تسهیلات رفاهی به مسافران سرزمین وحی هستیم.
وی در ادامه ضمن تشکر از ارگانهای دخیل در عملیات رفت حجاج به سرزمین وحی انجام شد، گفت: در پروازهای رفت ۱۰۲۴ حاجی در قالب ۴ سورتی پرواز به خانه خدا اعزام شدند. طهماسبی افزود: پروازهای بازگشت حجاج روزهای یکشنبه ۲ مرداد و دوشنبه ۳ مرداد به مدت دو روز و با ۴ سورتی پرواز از مقصد مدینه به بیرجند انجام خواهد شد. وی اظهار کرد: اولین پرواز بازگشت حجاج استان از فرودگاه مدینه به فرودگاه شهید کاوه ظهر روز یکشنبه دوم مرداد به زمین خواهد نشست.

تب کنگو بیخ گوش خراسان‌جنوبی
مهر-مدیرکل دامپزشکی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو بیخ گوش استان است، گفت: خوشبختانه موردی از آنفولانزای پرندگان نداشته ایم. محمد اصغرزاده با اشاره با موضوع تب کریمه کنگو ادامه‌داد: از ابتدای سال هفت مورد مشکوک به ابتلای تب کریمه کنگو در خراسان جنوبی داشتیم که به مرکز ارسال شده و همه آن‌ها منفی بوده است. وی با بیان اینکه برخی استان‌های هم مرز با خراسان‌جنوبی درگیر تب کریمه هستند، بیان‌کرد: همه این موارد نشان دهنده این است که ما در خراسان‌جنوبی باید مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشیم. مدیرکل دامپزشکی ادامه‌داد: به همه هم استانی‌های عزیز خراسان‌جنوبی تأکید می‌کنم که برای پیشگیری از تب کریمه کنگو از حمل غیر مجاز دام خودداری کنند. اصغرزاده بیان‌کرد: در زمان بازگشت حجاج و ایام محرم، کشتار دام را حتماً در کشتارگاه داشته باشیم چرا که در کشتارگاه‌ها دام از نظر بهداشتی معاینه می‌شود.

کاهش توزیع نهاده‌های دامی/ قیمت بر مبنای ارز نیمایی

باشگاه خبرنگاران جوان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان توزیع نهاده‌های دامی بین دامداران نسبت به پارسال کاهش داشته است. جعفری گفت: از ابتدای امسال هزار و ۱۵۳ تن کنجاله سویا، ۵ هزار و ۱۷۰ تن ذرت و ۲ هزار و ۷۹۰ تن جو بین دامداران توزیع شده است. وی گفت: میزان توزیع نهاده‌های دامی بین دامداران نسبت به پارسال کاهش داشته است. جعفری گفت: هم اکنون قیمت نهاده ها‌ی دامی بر مبنایی ارز نیمایی تعیین و توزیع می‌شود و هیچ محدودیتی برای تامین کنسانتره و نهاده‌های دامی نداریم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: قبل از اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها قیمت ذرت هزار و ۹۰۰ تومان، جو هزار و ۸۰۰ تومان، کنجاله سویا از ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۴ هزار و ۲۵۰ تومان بوده و بعد از اجرای طرح، قیمت ذرت به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان، جو ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا نیز به ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۱۷ هزار و ۱۹۰ رسیده است. میزان تولید گوشت قرمز پارسال ۱۵ هزار و ۹۰۲ تن بوده است.

هشدار سازمان تأمین اجتماعی در مورد سوءاستفاده سودجویان

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: اخیراً پیام‌های تبلیغاتی طرح‌ها یا برنامه‌هایی خارج از مجموعه سازمان تأمین اجتماعی بدون مشخص شدن موسسه یا نهاد متولی به برخی از افراد ارسال شده است. فراتی گفت: این پیامک‌ها حاوی مطالبی همچون فراخوان صندوق بیمه اجتماعی مبنی بر اختصاص یارانه ۷۰ درصدی دولت به کلیه افراد فاقد بیمه اجتماعی و اعلام مشمولین طرح موصوف به صورت کلیه افراد ۱۸ تا ۵۵ سال، دانشجویان، رانندگان، زنان خانه‌دار، ورزشکاران، کارگران ساختمانی و فصلی است که مرتبط با طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی سازمان تأمین اجتماعی نیست و این سازمان هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انعقاد قرارداد و بیمه پردازی افراد خارج از درگاه‌های رسمی ندارد. وی گفت: گفتنی است مرکز پاسخگویی ۱۴۲۰ اداره کل ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمین اجتماعی آماده پاسخگویی به همه سؤالات و ابهامات احتمالی و راهنمایی هموطنان در خصوص بیمه فراگیر خانواده ایرانی است. وی گفت: عقد قرارداد طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی سازمان تأمین اجتماعی برای زنان خانه دار، دختران، دانشجویان و خوداظهاری شغلی تنها از طریق سامانه غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir یا مراجعه شعب یا کارگزاری‌های این سازمان امکان پذیر است.

قصه مکرر کنسلی پروازها؛ شرکت هواپیمایی آتا پروازهای تهران – بیرجند را لغو کرد
بازار- مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی آتا پروازهای تهران – بیرجند را لغو کرده است، گفت: برای بازگشت مجدد پروازها در هفته آینده مشغول رایزنی هستیم. عظیم طهماسبی اظهارکرد: متأسفانه پرواز بیرجند به تهران روز دوشنبه ۲۶ مردادماه شرکت هواپیمایی پارس ایران و آتا در مسیر تهران- بیرجند- تهران باطل و کنسل شد. وی با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی پارس ایر علت کنسل کردن پرواز را کمبود مسافر در روز تعطیلی و … عنوان کرده است، بیان‌کرد: اما این موضوع که واقعا کمبود مسافر وجود داشته است یا خیر باید مورد بررسی قرار بگیرد. طهماسبی ادامه‌داد: شرکت هواپیمایی آتا نیز فعلا تمام پروازهای هفته خود را کنسل کرده است و باید منتظر باشیم تا ببینیم برای هفته آینده چه برنامه‌ای تدارک خواهند دید. وی با بیان اینکه البته ما رایزنی کرده‌ایم که ان شاءالله این مشکلات به زودی رفع شود، افزود: در نهایت امیدواریم هر آنچه رخ دهد به نفع مردم و وضعیت زیرساخت های حمل و نقل در استان باشد. مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه امیدواریم با رایزنی‌های ما پروازهای شرکت هواپیمایی آتا مجدد از دوشنبه هفته آینده برقرار شود، گفت: بسیاری از مردم خراسان جنوبی برای درمان بیماری و کارهای بسیار ضروری از پروازهای تهران و مشهد استفاده می‌کنند و از این جهت کنسلی و باطل شدن این پروازها مشکلات جدی برای آنان به وجود می‌آورد.

وعده هایی که در حد حرف باقی می‌ماند
ورزش قهرمانی همیشه فراز و نشیب‌هایی را برای ورزشکاران به همراه دارد در این مسیر سخت باید افرادی از مسئولان و مربیان باشند تا ورزشکاران به خیالی آسوده به قهرمانی دست پیدا کنند.
مشکل اینجا است که ورزش در خراسان جنوبی موضوعی پیش پا افتاده است که مسئولان به آن اهمیتی نمی‌دهند و تمام سخنان فقط در حد حرف باقی می‌ماند و در این میان ورزشکاران و قهرمانان بااستعداد استان هدر می‌روند و کسی نیست به طور واقعی و صادقانه در این مسیر یاریگر آنها باشد.این بار خبرگزاری مهر با «سینا فایده»، قهرمان بوکس و دعوت شده به اردوی تیم ملی که ۲۲ سال دارد و دانشجو است، گفت‌وگو کرد تا از مشکلات و کمبودهایی که وجود دارد سخن بگوید.

از چه زمانی به ورزش بوکس علاقمند شدید؟
۸ سال است که بوکس کار می‌کنم و اولین بار برای عکاسی تبلیغاتی به یک باشگاه بوکس رفتم که در آنجا به این رشته علاقمند شدم و ادامه دادم. اکنون هم برای اولین بار توانستم مقام سوم کشوری را کسب کنم.

در این مسیر چه مشکلاتی داشتید؟
مشکلات خیلی زیاد بود. یکی از این موارد کرونا بود که به دلیل نبود مسابقه و فضایی برای تمرین خیلی عقب افتادیم. همچنین هیچ گونه حمایتی از سوی مسئولان وجود نداشت و تنها کسی که در این مدت از ما حمایت کرد رئیس هیئت استان بود.
من در این مدت که برای مسابقات تمرین می‌کردم در یک زیرزمین با ۹ تاتامی کار می‌کردم، بدون هیچ حریف تمرینی و مسئولان فقط برای عکس گرفتن بعد از مدال آمدند و از مشکلات قبل و بعد ورزشکاران اطلاعی ندارند. حتی برای تمرین اگر استادیوم می‌رفتم راه نمی‌دادند و با منت و استعلام از هیئت می‌توانستیم کار کنیم.اکنون از نظر امکانات مشکلی نداریم و تنها کمبود ما نبود مربی پای کار برای تمام طول سال است و در تمام این مدت رئیس هیئت به عنوان مربی نیز به من کمک کرد.

به عنوان یک ورزشکار تفاوت خراسان جنوبی را با دیگر استان‌ها چگونه دیدید؟
تفاوت ما از زمین تا آسمان بود یک دنیای دیگری بودند. به جد می‌توانم بگویم تا قبل از مدال من خراسان جنوبی در بوکس فقط یک زنگ تفریح برای دیگر استان‌ها بود و حتی نمی‌دانستند بیرجند در کجای کشور قرار دارد و کادر فنی هیچ توجهی به مسابقاتی که خراسان جنوبی در آن شرکت می‌کرد نداشت ولی بعد از مسابقات من و مدال کسب شده توجه کادر فنی نیز به ما جلب شد.یکی از تفاوت‌های اصلی ما با دیگر استان‌ها در کار تخصصی کردن است یعنی استان‌هایی مانند تهران و زاهدان که قهرمانان بوکس قوی دارند یک تیم یکپارچه با مربی متخصص و همیشگی دارند که شغل مربی همین است، ولی در خراسان جنوبی یک تیم قوی نداریم و در کنار آن یک مربی که همیشه پای کار باشد هم وجود ندارد و فقط ۱۰ روز تا یک ماه قبل از مسابقات کشوری است که مسابقات استانی برگزار و یک تیم تشکیل می‌شود و این در حالی است که تیم و مربی باید در تمام طول سال باهم کار کنند و مسابقات مختلفی برگزار شود و با برنامه‌ریزی دقیق آماده شد؛ به دلیل همین موضوع است که به عنوان مثال از تیم ۷ نفره آنها ۶ نفر مدال کسب می‌کنند.

درخواست شما برای بهبود وضعیت چیست؟
تنها درخواست من کمک اداره کل برای حضور یک مربی پایه و متخصص است که بتواند در تمام طول سال با برنامه‌ریزی ورزشکاران را از همه نظر احساسی، تمرین و تکنیک و مسائل دیگر برای مسابقات کشوری آماه کند چرا که این موضوع از حد توان یک هیئت خارج است که بتواند چنین هزینه‌های پرداخت کند و لازم است اداره کل ورزش در کنار هیئت قرار گیرد.
همچنین از نظر حمایتی ورزشکاران را اداره ورزش حمایت کامل کنند و اگر قولی داده می‌شو اجرایی شود چرا که من در خودم می‌بینم که در صورت حمایت حتی در سطح آسیایی و جهانی پیشرفت کنم.

چه قول‌هایی به شما داده شده که عملی نشده است؟
بعد از کسب مدال و مراسمی که هیئت برگزار کرد افراد زیادی قول دادند که فقط سه نفر از آن جمع قول خود را عملی کردند که شامل رئیس هیئت استان، هیئت ابوالفضلی بیرجند و آقای ناظری بودند. اداره کل ورزش که فقط عکس گرفتند اصلاً عمل نکردند و وعده آنها هنوز اجرایی نشده است. چند نفر دیگر هم قول هایی دادند که عملیاتی نشده است.متأسفانه در بیرجند فقط در همان زمان دریافت مدال همه حضور دارند و بعد از آن ورزشکار فراموش می‌شود تا زمانی‌که مدال بعدی را کسب کند و این در حالی است که ورزشکارانی مثل من اکنون نیاز به حمایت دارند چرا که من الان دانشجو هستم و هیچ محل درآمدی برای تأمین نیازهای اصلی ورزشی خود ندارم و ورزش حرفه‌ای نیز بسیار هزینه‌بر است.

توصیه شما برای جوانانی که تازه در این مسیر قدم گذشته‌اند چیست؟
خراسان جنوبی قدر ورزشکار را نمی‌دانند چرا که اگر اینجا مدال جهانی را هم بگیرید کل جهان حمایت می‌کنند به جز خود خراسان جنوبی پس حتماً خود ورزشکاران برنامه‌ریزی دقیقی برای خود داشته باشند و حتی از بیرجند به دیگر استان‌ها بروند.

به نظر شما برای بهبود این وضعیت ورزش استان خراسان جنوبی چه کاری می‌توان انجام داد؟
زیرساخت خیلی مهم است به نظر من تنها راه ورود افراد ورزشی است که سختی این مسیر را چشیده باشند چرا که اکنون مسئولان اصلاً نمی‌دانند ورزش چیست و این خود یکی از مشکلات اصلی ورزش استان است.در شاخه‌های ورزشی و هیئت‌ها نیز افرادی هستند که ورزشی نیستند و مربیانی اکنون حضور دارند که با زعفران بعد از چند جلسه تمرین مدرک مربی‌گری دریافت کردند و این افراد نمی‌توانند هیچ قهرمانی داشته باشند و دنبال ساخت ورزشکار حرفه‌ای نیستند و همه فقط با حرف خود را بالا می‌کشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر- عصر شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه خبری تلخ، مردم ایران و جهان را در

بیشتر

خبر شهادت آیت الله رئیسی همه ما را شوکه کرد.رئیس جمهوری که الحق مردمی بود

بیشتر

در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، آیت الله رئیسی به شهادت رسید.بالگرد حامل

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت