شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

سهم صادرات استان ناچیز است

تسنیم- سرپرست گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر سهم صادرات این استان ناچیز است گفت: وقتی صادرات در قالب تولید محور نباشد شکوفایی لازم رقم نمی‌خورد. محمد کوهگرد در بازدید از گمرک ماهیرود اظهار داشت: در چند سال اخیر گمرکات تجربیات خوبی داشته و استفاده از ابزار کنترلی مانند ایکس ری تحولات خوبی در توسعه صادرات استان‌ها ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه محور توسعه باید در استان شکل بگیرد تا در این صورت خیلی از مهاجرت جلوگیری شود گفت:به نوعی در دوقارون ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک شکل گرفته است.

جریمه ۷۰۵ خودروی
پلاک مخدوش در خراسان جنوبی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی از جریمه شدن ۷۰۵ خودروی پلاک مخدوش در استان از ابتدای امسال خبر داد. سرهنگ عباسی گفت: برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی مخدوش کردن پلاک خودرو جرم است و متخلفان از این قانون به ۶ ماه تا یک سال حبس محکوم می شوند.

کشف یک دستگاه فلزیاب
در شهرستان قائنات

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: پاسگاه انتظامی بیهود در حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه سواری پراید مشکوک که پس از بازرسی در صندوق‌ عقب آن‌یک دستگاه فلزیاب کشف کردند .
سرهنگ حسینی گفت: پس از این گزارش، با هماهنگی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قائنات، نیرو‌های یگان حفاظت در گشت انتظامی پاسگاه به محل حفاری در روستای خونیک تجن اعزام و مشاهده شد حفاری به عرض ۵۰ سانتی‌متر و عمق ۵/۲ متر انجام شده است. وی افزود : در این رابطه یک‌نفر با هویت معلوم دستگیر و به همراه پرونده تشکیل‌شده برای سیر مراحل قانونی به دادسرا اعزام شد که نتیجه اعلام می شود.

ارسال بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ اثر هنری به جشنواره رفیق خوشبخت ما

معاون امور جوانان هلال احمر خراسان جنوبی از ارسال هشت هزار و ۶۲۱ اثر به جشنواره رفیق خوشبخت ما هنری به دومین جشنواره ملی و بین المللی رفیق خوشبخت ما خبر داد. موهبتی گفت: خراسان جنوبی پس از فارس بیشترین آثار ارسالی به این جشنواره را داشته و در مقام دوم کشوری قرار گرفته است.

تولید۱۲۰مگاوات برق خورشیدی در بقاع متبرکه خراسان جنوبی

حجت الاسلام بخشی پور، مدیر کل اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۲۰مگا وات برق خورشیدی از ۹ بقعه متبرکه و ۶ موقوفه خراسان جنوبی تولید شده است گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته است.

سارقان به ۴۰ فقره سرقت
در بیرجند اعتراف کردند

ایرنا- جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران انتظامی شهرستان بیرجند چهار سارق را دستگیر کردند و در این رابطه ۴۰ فقره سرقت کشف شد. سرهنگ حسن شجاعی‌نسب افزود: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه فعالیت غیرقانونی توسط افراد مشکوک، مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند تا نسبت به دستگیری مجرمان و متخلفان اقدام شود.

ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی
به مردم روستایی شهرستان درمیان

شبستان- مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به مردم روستایی شهرستان مرزی درمیان به مناسبت عید غدیر و دهه امامت و ولایت خبر داد. هنری با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته گروه جهادی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند جهت ارائه خدمات به مردم مرزی این شهرستان مهمان مردم روستاهای اِشک و زیدان بودند، تصریح کرد: این گروه جهادی دندانپزشکی در مدت چهار روز از ۲۱ تا ۲۴ تیرماه به بیش از ۲۹۰ نفر خدمات رسانی داشته است.

افزایش ۲ برابری بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طبق آخرین آمار در هفته گذشته شاهد افزایش سه برابری مراجعه و ۲ برابری بستری بیماران کرونایی در استان خراسان جنوبی بوده‌ایم که بیانگر به صدا درآمدن زنگ خطر موج هفتم کرونا است. سید محمد موسوی میرزایی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: شدت سرایت در سویه جدید از تمامی سویه‌ها بیشتر است و هر مبتلا می‌تواند بین ۱۵ تا ۱۸ نفر دیگر را درگیر کند.

اولتیماتوم استاندار به شهرهای قرمز/فرمانداران به گوش باشند

مهر- استاندار گفت: در صورتی که در موج هفتم کرونا شهرستانی به رنگ قرمز باشد، فرماندار آن شهرستان هم برای ما قرمز می شود. جواد قناعت در جلسه ستاد پیشگیری از کرونا با اشاره به آغاز موج هفتم ویروس کرونا در کشور، بیان کرد: با توجه به هشدارهای رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی سرایت این سویه از ویروس کرونا بالا و ۱۸ برابر است که با وجود کشندگی پایین اما در صورت افزایش ابتلاء بعد از مدتی متأسفانه درصد فوتی‌ها افزایش می‌یابد. وی افزود: ضمن این توضیحات باید حواس تمام مسئولان و مردم باشد تا با ایجاد سویه جدید در استان مشکلی نداشته باشیم و یا کمترین تبعات در استان ایجاد شود و به سمتی برویم که شاهد افزایش ابتلاء در استان نباشیم.
وی به موضوعات مدنظر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و نگرانی شیوع موج جدید در برگزاری جشن غدیر، ورود حجاج، تاسوعا و عاشورا، مرز ماهیرود و بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: در رابطه با جشن غدیر باید مراسمات با شکوه، منظم و خوب برگزار شود و این کار تبلیغی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با نشاط و انقلابی برگزار شود.

خط نشان استاندار برای فرمانداران

استاندار ادامه داد: با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و برگزار جشن‌ها در فضای باز می‌توان این موضوع را به خوبی مدیریت کرد. قناعت ادامه داد: فرمانداران باید تمام مراسمات را رصد کرده و به صورت جدی پیگیری کنند و رؤسای بهداشت شهرستان‌ها هم باید پای کار باشند. وی با اشاره به اینکه شهرستان فردوس قرمز است، خاطر نشان کرد: شهرستان سرایان نارنجی، بیرجند، قاین، طبس، زیرکوه، نهبندان و خوسف زرد و سربیشه آبی بوده که متولی مدیریت برای کنترل این موج و رنگ بندی ها رؤسای بهداشت شهرستان‌ها می‌باشند. قناعت خطاب به فرمانداران افزود: فرمانداران در رابطه با کنترل این موج جدید جدی باشند و شهرستانی که قرمز می‌شود برای ما آن فرماندار هم قرمز است. وی ادامه داد: شهرستان نارنجی هم فرماندار برای ما نارنجی می‌شود و انتظار می‌رود تا فرمانداران سریع خود را از حالت قرمز و نارنجی خارج کنند. قناعت بیان کرد: در شهرستان‌هایی که به رنگ قرمز و نارنجی تبدیل می‌شوند فرمانداران منتظر جلسات ستاد استانی نباشند و در شهرستان جلسات ستاد کرونا را برگزار کنند و بازدیدهایی را داشته و شبکه بهداشت و درمان شهرستان را جدی پای کار بیاورند و از ظرفیت بسیج هم استفاده کنند. وی تاکید کرد: شهرستانی در خراسان جنوبی قرمز و نارنجی باشد برای ما قابل قبول نیست و انتظار استانداری از فرمانداران این است که مطالبه گری کرده و مدیران را پای کار بیاورند.

تست از حجاج استان

استاندار با اشاره به پیشنهاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای گرفتن تست از حجاج خراسان جنوبی، افزود: مقدمات لازم برای این پیشنهاد آماده شود و هماهنگی‌های لازم بین سازمان حج و زیارت، دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و فرودگاه صورت گرفته و کار تبلیغاتی انجام شود تا این اقدام عملیاتی شود. جواد قناعت در مورد کنترل مرز ماهیرود هم گفت: سازمان پایانه‌ها، مرزبانی، گمرک و منطقه ویژه اقتصادی در جلساتی که برگزار می‌شود حضور داشته باشند و در رابطه با ایجاد اتاق ایزوله که مدنظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است تصمیمات لازم اخذ شود. وی با بیان اینکه باید اتاق ایزوله در مرز ماهیرود آماده شود تا در مرز سختگیری و کنترل بیشتری شود، اظهار کرد: در مرز ماهیرود باید وسواس و حساسیت بیشتری صورت گیرد تا شاهد انتقال ویروس نباشیم.

مدارس تعطیل نمی‌شود

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تا اول مهر زمان باقی مانده و با فاصله می‌توان جلساتی را برای بازگشایی مدارس انجام داد، گفت: سیاست‌های دولت این است که هیچ گونه تعطیلی وجود نداشته باشد و مدارس تعطیل نخواهد شد و با رعایت چند کلید اساسی می‌توان تمام مدارس و دانشگاه‌ها دایر باشد. وی از دانشگاه علوم پزشکی و صدا و سیما خواست تا کلیپ‌هایی را مبتنی بر عادی سازی مردم و هشدار برای تزریق دوز سوم و تشویق برای تزریق دوز یادآور داشته باشند تا موج هفتم آسیبی وارد نکند. قناعت با بیان اینکه موج در ابتدای کار خود است، افزود: اگر از همان اول جدی گرفته شود و اعضای ستاد دچار عادی انگاری نشویم این موج قابل کنترل خواهد بود.

ازدواج فامیلی و تصادفات جاده ای متهمین ردیف اول معلولیت در استان

کاری – مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه براساس آمار خدمت گیرندگان از بهزیستی، خراسان جنوبی در زمره سه استان دارای بیشترین نرخ معلولیت است، اظهار کرد: ازدواجهای فامیلی و تصادفات جاده ای از مهمترین علل معلولیت ها در استان است. حسن شرفی روز گذشته در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی (۲۵ تا ۳۱ تیر ماه) گفت: برای کاهش آمار معلولیت ها بحث آزمایش های ژنتیک را باید جدی بگیریم.
وی با بیان اینکه چهار آزمایشگاه در استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آزمایش ژنتیک را انجام می‌دهند، افزود: افراد نیازمند با معرفی بهزیستی تا سقف ۱۵ میلیون تومان از هزینه‌های انجام این آزمایش معاف هستند.

2 میلیارد تومان اعتبار
در خصوص انجام آزمایش ژنتیک در سال گذشته

وی یادآور شد: در راستای پیشگیری از وقوع معلولیت و حمایت از افراد کم‌بضاعت سال گذشته بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار درخصوص انجام آزمایش ژنتیک هزینه شد. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی در ۲ بخش عام و خاص ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های بهزیستی شامل خدمات مشاوره‌ای می‌شود که در این خصوص شماره تماس ۱۴۸۰ پیش‌بینی شده است. شرفی با بیان اینکه شماره تماس ۱۲۳ را برای موارد خاص و آسیب‌های اجتماعی اعلام شده است، ادامه داد: خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ است که درمان و پیشگیری از اعتیاد را پیگیری می‌کند.
وی یادآور شد: در زمینه ژنتیک نیز اقدامات زیادی از جمله غربالگری شنوایی وجود دارد که به همین منظور۱۳ دستگاه شنوایی‌سنجی در زایشگاه‌های استان مستقر شده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 24 نوزاد پس از غربالگری شنوایی شناسایی شدند و با کمک بهزیستی سمعک رایگان دریافت کردند، ادامه داد: همچنین درخصوص غربالگری شنوایی سال گذشته ۱۵ نوزاد نیازمند به کاشت حلزون شناسایی شدند که کار کاشت در مشهد برای آنها انجام شده است.وی با اشاره به خدمات غربالگری بینایی توسط بهزیستی افزود: بینایی‌سنجی برای کودکان ۳ تا ۶ سال انجام می‌شود و در این راستا سال گذشته ۳۵۰ کودک نیازمند به عینک شناسایی شدند.

معرفی 23 کودک برای مراحل درمانی به خراسان رضوی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در همین راستا ۲۳ کودک نیازمند جراحی برای سیر مراحل درمانی به خراسان رضوی معرفی شدند، بیان کرد: سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۳۸ نفر در استان غربالگری شنوایی و ۴۳ هزار و ۵۵ نفر نیز غربالگری بینایی شدند. وی تعداد خانوار تحت حمایت بهزیستی در خراسان جنوبی را ۴۱ هزار و ۸۸۲ خانوار را عنوان کرد و افزود: تعداد پرونده‌های حوزه حمایتی و اجتماعی ۱۰ هزار و ۱۶۳ پرونده و توانبخشی ۲۳ هزار و ۵۸۶ مورد است. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: مستمری‌بگیران بهزیستی براساس جمعیت از ۴۲۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان ماهیانه دریافت می‌کنند.

ضرب العجل مناسب سازی ساختمان های اداری

وی تاکید کرد: درخصوص مناسب‌سازی معابر نیز تمامی دستگاه‌های اجرایی و ادارات موظف هستند تا آذر امسال مناسب‌سازی در ساختمان‌های اداری را انجام دهند. وی با اشاره به اینکه برای ۳۱۹ نفر از معلولان نیز حق پرستاری پرداخت می‌شود ادامه داد: در حوزه توانبخشی پنج هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات داشتیم ولی با مساعدت‌های سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر این آمار به ۹۸۵ نفر کاهش یافته است. وی اظهار کرد: سه مرکز گذری کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز در شهرستان های بیرجند، درمیان و زیرکوه به افراد در معرض آسیب ارایه خدمت می‌کنند.

تسهیلات کم بهره
برای توانمندسازی معلولان

شرفی با اشاره به عملکرد حوزه توانمندسازی و اشتغال معلولان یادآور شد: در این خصوص بسته‌های تشویقی خوبی از جمله تسهیلات کم‌بهره تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وجود دارد که در ۶ ماه دوم امسال به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. وی عنوان کرد: مشوق‌های بیمه‌ای و بسته‌های حمایتی برای به‌کارگیری معلولان شدید و خیلی شدید در نظر گرفته شده است.شرفی با بیان اینکه ۵۰ درصد حقوق قانون کار به مدت پنج سال برای جبران کارایی معلولان به کارفرمایان پرداخت می‌شود خاطرنشان کرد: کارفرمایان برای به‌کارگیری معلولان شدید و خیلی شدید می‌توانند تا سقف ۲ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.

فعالیت 28 مرکز درمان و پیشگیری از اعتیاد در استان

وی با بیان اینکه ۲۸ مرکز درمان و پیشگیری از اعتیاد در استان فعالیت دارند، ادامه داد: چهار هزار و ۹۹۷ نفر از کل مراکز پیشگیری و درمان اعتیاد تحت نظارت بهزیستی خدمت دریافت می‌کنند. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۵۵ نفر از ۵۶ مرکز مشاوره در خراسان جنوبی خدمت گرفتند. شرفی درباره زمان راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ ویژه معتادان متجاهر اظهار کرد : موضوع تامین مکان هنوز در استان حل نشده و هر زمان که مکان مناسبی توسط دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تجهیز و آماده شد بهزیستی آمادگی صدور مجوز به موسسه واجدالشرایط را دارد. هر چند پذیرش معتادین متجاهر در حال حاضر از طریق مراکز مجری تبصره 2 در حال انجام است.

در پی سفر رئیس جمهور به استان؛ طرح های کلان اعتبار گرفتند

طرح راه آهن بیرجند – قاین – یونسی و طرح احداث راه و باند دوم در خراسان جنوبی از جمله طرح‌هایی هستند که در سفر رئیس جمهور به استان به آنها پرداخته شده است. سفر حجت الاسلام رئیسی در شهریور پارسال ۱۰۰ مصوبه در پی داشت که از جمله آنها می‌توان به طرحهای راه آهن و دوبانده سازی جاده‌ها اشاره کرد. تأمین اعتبار برای طرحهای یاد شده از مهمترین مصوبات و تصمیماتی بود که در سفر رئیس جمهور مورد توجه قرار گرفت. رئیس جمهور در سفر خود به خراسان جنوبی از تأمین اعتبار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای راه آهن بیرجند -قاین – یونسی خبر داد. مدیرکل راه و شهرسازی در این خصوص گفت: قرار است در این هفته صورت جلسه سندیکای بانکی تنظیم و به صندوق توسعه ملی ارسال شود. داعی گفت: با ارسال این صورت جلسه، فرایند پرداخت اعتبار راه آهن بیرجند – قاین – یونسی انجام می‌شود. از جمله دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، تأمین ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه در استان و احداث باند دوم بوده است. داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در خصوص این مصوبه گفت: توانسته ایم ۳۸۵ میلیارد تومان تخصیص نقدی از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور در خصوص احداث جاده و دوبانده سازی داشته باشیم. او گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان نیز برای جاده‌های استان اختصاص یافته است. همچنین ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای رفع نقاط حادثه خیز استان تأمین شده که ۱۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

طرح «کد شناسایی کالا» در خراسان جنوبی اجرا می شود

مهر- نماینده سازمان صمت خراسان جنوبی از اجرای طرح کد شناسایی کالا در استان همزمان با سراسر کشور با هدف جلوگیری از قاچاق کالا خبر داد. جعفر کاری در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با کالای قاچاق و ارز بیرجند بیان کرد: از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ اجرای طرح کد شناسایی کالا بر روی لوازم یدکی خودرو، فنر و باطری همزمان با سراسر کشور برای جلوگیری از قاچاق کالا در خراسان جنوبی آغاز شده است. وی ادامه داد: در این راستا در مجموع بر روی ۵۵ قلم کالا باید تا ۱۵ خرداد کد شناسایی کالا نصب می‌شد که تا ۱۵ مرداد ماه این مهلت تمدید شد که البته اولویت در این باره با قطعات خودرو است.

به مناسبت عید غدیر؛ توزیع بیش از ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم در بین خانوار‌های نیازمند

مدیرکل کمیته امداد گفت: به مناسبت عید غدیر و در قالب طرح اطعام علوی بیش از ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم با کمک خیران در بین خانوار‌های نیازمند توزیع می شود. عرب افزود: شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۳۰۶۰۲ و شماره گیری ۳#۸۸۷۷ برای دریافت کمک‌های نقدی هم استانی‌ها در نظر گرفته شده است.

اصلاح ورودی مهرشهر بیرجند لنگ تعیین تکلیف با معارضین

باشگاه خبرنگاران جوان- امور مقدماتی اصلاح ورودی مهرشهر بیرجند حدفاصل ولیعصر – میدان فاطمی انجام شده و شروع طرح منوط به تعیین تکلیف با معارضین است. معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند گفت: شهرداری پیگیر طرح‌های مقدماتی زیادی از جمله اصلاح ورودی مهرشهر حدفاصل ولیعصر – میدان فاطمی است که کار‌های مطالعاتی آن نیز انجام شده است.
خانزاد گفت: همچنین این طرح در شورای ترافیک مصوب شده؛ برآورد ریالی صورت گرفته و اقدامات اولیه نیز انجام شده است.
وی گفت: شروع عملیات اجرایی اصلاح ورودی مهرشهر بیرجند نیازمند تعیین تکلیف با معارضین است و از آنجایی که مشخص نیست چه زمانی این تعیین تکلیف انجام می‌شود نمی‌توان زمان دقیقی برای شروع عملیات اجرایی آن داد.
معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند گفت: شهرداری آمادگی دارد به محض تعیین تکلیف، وارد فاز اجرایی اصلاح ورودی مهرشهر شود.
او گفت: همچنین پیگیر اصلاح آسفالت بلوار شهداری عبادی هستیم که در صورت دستور قضایی، امکان این وجود دارد که همین امروز عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

افزایش ۹ برابری سرمایه گذاری صنعتی در شهرستان نهبندان

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان گفت: مجموع سرمایه گذاری جواز تأسیس صنعتی در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۹ برابر افزایش یافته است. پرورده گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵ فقره جواز تأسیس صنعتی در شهرستان نهبندان صادر شده است. وی گفت: با صدور این مجوز‌ها پیش بینی می‌شود ۶۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در این شهرستان سرمایه گذاری شود.
پرورده گفت: با سرمایه گذاری در شهرستان نهبندان پیش بینی می‌شود زمینه برای اشتغال ۲۷۵ نفر فراهم شود. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهبندان گفت: مجموع سرمایه گذاری جواز تأسیس در ۴ ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۶۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده، بیش از ۹ برابر شده است.
او گفت: اشتغال پیش بینی شده امسال نیز در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۷۶ نفر بوده ۳.۶ برابر شده است.

جذب سرمایه گذار نیازمند ارتقای زیرساخت ها است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهبندان گفت: امسال برای تولید کنسانتره مس اکسیدی جواز تأسیس صنعتی صادر شده که ظرفیت تولید سالانه آن هزار تُن بوده و ظرفیت اشتغال زایی آن ۳۵ نفر است.او گفت: همچنین برای واحد تولید درب و پنجره فولادی با ظرفیت تولید سالانه ۵۰ تُن، محصولات بتنی پیش ساخته با ظرفیت تولید سالانه ۵ هزار تُن، تولید کنسانتره کرومیت و منگنز با ظرفیت تولید سالانه ۳۶ هزار تُن و تولید ورق نورد گرم فولاد آلیاژی و ورق نورد گرم فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تُن نیز از ابتدای امسال جواز تأسیس صنعتی صادر شده است. پرورده گفت: مهم‌ترین موضوع برای تشویق و جذب سرمایه گذاری در شهرستان ارتقای زیرساخت‌ها از جمله آب، برق و راه‌های دسترسی است که اقدامات خوبی در این خصوص در حال انجام است. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهبندان گفت: هم اکنون ایجاد پست برق ۴۰۰ و خط انتقال برق به معادن گرانیت منطقه شاهکوه، معادن منطقه دهسلم نهبندان و معدن طلای هیرد که با همکاری ایمیدرو و برق منطقه‌ای خراسان در حال انجام است. او گفت: ایجاد مشوق‌های سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذاران در این منطقه نیز از طریق اداره کل استان در سطح وزارت در حال پیگیری است.

فراهم سازی زمینه آزادی ۱۸ زندانی
به مناسبت عید غدیر

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی از فراهم سازی زمینه آزادی ۱۸ زندانی به مناسبت عید غدیر خم در استان خبر داد. حسین پور گفت: ۱۸ نفر به دلیل بدهی مالی و مهریه در خراسان جنوبی زندانی هستند که به مناسبت عید غدیر خم زمینه آزادی آن‌ها فراهم می‌شود. او گفت: بدهی این زندانیان ۷۰۵ میلیون تومان بوده است. حسین پور گفت: قرار است ۶۱۴ میلیون تومان بدهی این زندانیان توسط ستاد دیه کشور و ۹۱ میلیون تومان دیگر از سوی ستاد دیه استان پرداخت شود. مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: اکنون ۶۰ زندانی به دلیل پرداخت نکردن مهریه در زندان‌های استان هستند.

برپایی کاروان شادی در ۹ بقعه استان

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از برپایی کاروان شادی به مناسبت عید غدیر در ۹ بقعه استان خبر داد. حجت الااسلام رحیمی گفت: در روز عید غدیر ۲ هزار پرس غذای گرم بین مردم توزیع می‌شود و پیش بینی می‌کنیم با کمک خیرین این مقدار بیشتر شود. او گفت: بیشترین اطعام مربوط به شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و بیرجند است. حجت الااسلام رحیمی گفت: از دیگر برنامه‌های عید غدیر می‌توان به کاروان شادی اشاره کرد که در ۹ بقعه به صورت خودرویی و پیاده برگزار می‌شود. معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در ۱۳ بقعه استان به مناسبت عید غدیر نصب پوستر صورت ‌می‌گیرد و در ۵۳ بقعه استان مراسم عید غدیر برگزار می‌شود. او گفت: در شب عید غدیرخم از ساعت ۶ بعد از ظهر مراسمی در آستان مقدس امامزادگان باقریه برگزار خواهد شد.

کیفیت هوای نهبندان؛ در وضعیت خطرناک

وضعیت کیفیت هوا در نهبندان دیروز با شاخص ۴۱۸ در وضعیت خطرناک قرار دارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوای شهرستان‌ نهبندان در وضعیت خطرناک قرار گرفته و لازم است گروه‌های حساس از منزل خارج نشوند. حاتمی افزود: کیفیت هوای سایر شهرستانها در وضعیت پاک و قابل قبول قرار دارد. وی افزود: هنگام آلودگی هوا، همه افراد جامعه به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری خودداری کنند و در صورت نیاز به حضور در فضای باز حتما از ماسک استفاده شود.

اسکان بیش از ۳ هزار مسافر تابستانی در مدارس خراسان جنوبی

از آغاز سفر‌های تابستانی تاکنون، ۳ هزار و ۳۸۷ مسافر در مدارس خراسان جنوبی اسکان داده شدند. مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: این مسافران در قالب ۷۸۷ خانوار از اول تیر در مدارس استان اسکان داده شدند که بیشترین این اسکان مربوط به بیرجند و طبس است.موسوی نژاد افزود: تابستان امسال ۲۷ مدرسه با ۱۹۳ کلاس درس در ۸ شهرستان خراسان جنوبی آماده اسکان مسافران است که کلاس‌های درس در سه نوع ویژه، الف و ب با توجه به سطح امکانات در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

جایگاه شاه مردان در قلم شاعران فارسی زبان
مهر – شاعر نمونه خراسان‌جنوبی گفت: در ادبیات فارسی از حضرت علی(ع) با واژه‌هایی چون «شاه مردان» و «مشکل گشا» یاد شده است.
ز همان زمانی که در ایران شاعرانی چون فردوسی عزیز در وصف حضرت علی (ع) سرود «منم بنده اهل بیت نبی ستاینده خاک پای وصی» تا عصر حافظ شیرین سخن که می‌گفت «مردی ز کننده در خیبر پرس اسرار کرم ز خواجه قنبر پرس» تا همین شاعران معاصران چون شهریار که شعر نام آشنای علی‌ای همای رحمت را سرود شاعران بیشماری بودند که از عمق جان در مدح مولایشان شعر سرودند و قلم زدند و دل‌ها را با محبت علوی آشنا کردند.
در آستانه عید سعید غدیرخم پای صحبت یکی از همین شاعران ارزشمند در خراسان جنوبی نشستیم و از ایشان درباره غدیر و مولا علی (ع) در شعر فارسی پرسیدیم.
جعفر عباسی، شاعر، دکترای زبان و ادبیات فارسی و مدرس دبیرستان و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از حدود ۱۰ سال قبل به حوزه شعر و به ویژه شعر آئینی کار به صورت جدی روی آوردم.

مشکل گشای واقعی در شعر فارسی

وی که در جشنواره‌های متعدد ملی حائر رتبه‌های برتر شده است، بیان‌کرد: گرایش ایرانی‌ها به حضرت علی (ع) ریشه در مذهب و باورهای دینی آنان دارد که این موضوع در شعر و ادبیات نیز خود را نشان داده است.این شاعر موفق خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در ادبیات و شعر فارسی از حضرت علی (ع) با واژه‌هایی چون «شاه مردان» و «مشکل گشا» یاد شده است، گفت: اگر به اشعار فارسی نگاهی بیندازیم، درمی‌یابیم که ایرانیان به معنای واقعی حضرت را مشکل گشای در سختی‌ها دانسته و آن را تجربه کرده بودند.
عباسی با بیان اینکه حتی بسیاری شاهان و علمای ایرانی در وصف حضرت علی (ع) شعر سروده‌اند، اظهار کرد: در یکی از کتیبه‌های بارگاه حضرت در نجف اشرف نیز شعری به زبان فارسی با این عنوان درج شده است که «زائران درگهت را بر در خُلد برین می‌دهند آواز طبتم فدخلوها خالدین»…وی بیان‌کرد: همه این موارد نشان می‌دهد شاعران ایرانی در ادوار مختلف تاریخ برای حضرت علی (ع) شعر می‌سرودند ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این موضوع رونق دو چندانی گرفت.

رونق شعر علوی
بعد از پیروزی انقلاب

استاد زبان و ادبیات فارسی با تأکید بر اینکه بعد از انقلاب اسلامی شاخه شعری به نام شعر علوی در ادبیات فارسی به وجود آمد، ادامه‌داد: شاعران نیز در قالب‌های مختلف غزل و قصیده و … طبع آزمایی کردند و آثار زیبایی خلق شد.عباسی بیان کرد: جنس شعر از کلمه و کلمه تأثیرگذارترین ابزار برای انتقال مفاهیم و از جمله مفاهیم دینی و ارزشی است.وی با اشاره به اینکه در تاریخ نقل شده که در جنگ صفین حضرت علی (ع) به برخی از زنان شاعر اجازه حضور دادند، افزود: در کتاب الغدیر نیز علامه امینی فصلی را به معرفی شعرای غدیری و علوی اختصاص داده است.
این شاعر خراسان جنوبی گفت: به نظر من بعد از انقلاب شاعران گرانقدری چون احمد عزیزی، سید حسین حسینی و قیصر امین پور، قزوه، استاد مجاهد و … اشعار بسیار خوبی درباره امام علی (ع) سرودند.
وی با بیان اینکه یکی از شعرایی که ابیات بسیار خوبی در وصف مولا علی (ع) دارد، آقای حمیدرضا برقعی است، یادآور شد: کتاب تَحیر ایشان زوایای ناگفته زندگی حضرت را در قالب شعر معرفی کرده و از این جهت حائز اهمیت است.
عباسی با اشاره به تأثیرگذاری شعر در فرهنگ غدیر و معرفی امام علی (ع) به جامعه یادآور شد: همه مخالفت‌هایی که حاکمان جور با شعرای علوی در طول تاریخ داشتند نشانگر تأثیر ادبیات بر فرهنگ مردم بوده است.
فرهیخته اهل شهر و ادب گفت: اگر خون شاعران دوستدار حضرت علی (ع) چون «ابن سکیت» و «کمیت» به زمین ریخته شده به واسطه هدایت گری بوده است که در راستای معرفی جبهه حق داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت