شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

افزایش ۵۵ رشته جدید به فنی وحرفه‌ای خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: از ابتدای سال جاری ۵۵ حرفه‌ی جدید آموزشی بازار محور با خرید تجهیزات لازم و استقرار آن در مراکز آموزشی استان به لیست حرفه‌های آموزشی خراسان جنوبی افزوده شده است. کامرانی فرد افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در سال گذشته، تعهدات آموزشی این سازمان در استان امسال ۵۰ درصد افزایش یافته است.

۷۰ درصد تماسها با آتش‌نشانی مزاحمت تلفنی است

ایرنا- رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: تعداد تماس‌های برقرار شده با این آتش‌نشانی از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار و ۴۹۴ مورد اعلام شده که ۷۰ درصد آنها مزاحمت بوده است. علی حیاتی اظهار داشت: از مجموع تماس‌های برقرار شده هزار و ۹۲۷ مورد اعلام ماموریت و چهار هزار و ۵۶۴ مورد مزاحمت ثبت شده است.

پایان عملیات آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا یک سال دیگر

ایسنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گفت: درصدد هستیم تا آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تا سال ۱۴۰۲ و آبرسانی به روستاهای زیر ۲۰ خانوار را نیز با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) انجام دهیم. حسین امامی با بیان اینکه سرانه مصرف آب در نقاط گرمسیری استان به ازای هر نفر ۲۴۸ لیتر و در نقاط دیگر ۲۰۸ لیتر تعریف شده است، افزود: مصرف آب در برخی نقاط بیش از مقدار سرانه است.

تولید ۲۷ مگاوات برق خورشیدی در خراسان جنوبی هدف‌گذاری شد

ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: طبق برنامه هدفگذاری شده در دولت سیزدهم ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سطح کشور تولید خواهد شد که سهم استان ۲۷ مگاوات است. احمد برزگر گفت: این میزان شامل پنج هزار و ۵۰۰ نیروگاه کوچک خواهد بود که سازوکار آن در حال انجام است و به‌زودی اعلام خواهد شد.

طرح ملی کاربینی افتتاح شد

مهر- طرح ملی کاربینی در حاشیه مانور میدانی دادرس در اردوگاه نوفرست شهرستان بیرجند افتتاح شد. محمدرضا رضایی در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه در دهمین دوره طرح دادرس بیش از پنج هزار و ۵۰۰ دانش آموز در ۱۵۰ مدرسه سطح استان آموزش های امدادی را فرا گرفته اند، افزود: مانور میدانی دادرس نیز با مشارکت دانش آموزان منتخب در قالب سه تیم ۱۴ نفره اجرا شد.

تخصیص ۲ میلیارد تومان اعتبار ملی ویژه تالاب کجی نمکزار نهبندان

ایسنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست اظهار کرد: دو میلیارد تومان اعتبار ملی ویژه تالاب کجی نمکزار نهبندان تخصیص یافته است. اسدا… حاتمی گفت: این اعتبار در زمینه آگاهی بخشی و توانمندسازی جوامع محلی تالاب، اجرای نیروگاه خورشیدی، بهسازی اسکله، نصب دستگاه تصفیه آب و خرید لوازم ازجمله پهباد هزینه خواهد شد.

عادی انگاری‌ها آتش زیر خاکستر کرونا را افزایش داد

نتیجه عادی انگاری‌ها و نداشتن ماسک باعث جهش دوباره کرونا در خراسان جنوبی شده است. این روز‌ها استاده از ماسک کم رنگ شده است. طبق دستورالعمل‌ها می‌توان در محیط‌های باز ماسک نزد، ولی در محیط‌های بسته و شلوغ استفاده از ماسک الزامی است. پزشکان همچنان توصیه به استفاده از ماسک می‌کنند و می گویند : کرونا طی چند روز گذشته اوج گرفته و مردم باید ماسک بزنند و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

حاصل دسترنج کشاورزان تا پایان هفته به حسابشان واریز می شود

باشگاه خبرنگاران جوان- دو ماهی می‌شود که برداشت گندم از سطح ۱۸ هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی آغاز شده است. کشاورز بیرجندی گفت: ۳۰ هکتار زیر کشت گندم دارم و امیدوارم بتوانم ۶۰ تن گندم برداشت کنم. از ابتدای خرداد هم برای کوتاه کردن دست دلالان، خرید تضمینی گندم در ۱۷ مرکز و در همه شهرستان‌های استان انجام می‌شود. کشاورز قاینی گفت: گندمهایم را پس برداشت به سیلوی شهرستان قاین تحویل دادم.
رضوی مدیر تعاون روستایی استان گفت:هر کیلو گندم از کشاورزان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود که این رقم بیش از ۲ برابر قیمت پارسال است. او گفت: تا پایان فصل برداشت مراکز خرید به صورت شبانه روزی فعال و آماده خرید هستند. با وجود دلالانی که در بازار هستند، اما بیشتر کشارزان استان ترجیح دادند تا گندم مازادشان را به مراکز دولتی بفروشند. کشاورز دیگری گفت: قبل از اینکه گندم هایم را تحویل دولت بدهم دلالان به سراغم آمدند و قیمتی با ۵۰۰ تومان ارزان‌تر از نرخ دولتی خواستند تا مازاد گندم را به آن ها بفروشم، ولی قبول نکردم و تحویل دولت دادم.
اسداللهی مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گفت:از سطح شهرستان‌های خراسان جنوبی ۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم خریداری شده و تحویل مراکز دولتی شده و نسبت به سال گذشته ۳ ونیم رشد خرید داشته ایم.

گلایه گندم کاران از مسئولان

با وجود تحویل گندم به مراکز خرید دولتی برخی از کشاورزان از عدم پرداخت وجه گندم تحویلی گلایه مندند. کشاورزی گفت: حدود ۲۵ تن گندم را به دولت تحویل دادم. او گفت: از زمان کاشت تا برداشت گندم ۸ ماه طول می‌کشد تا محصول برای فروش آماده شود باز هم اگر قرار باشد ۲ ماه دنبال مطالباتمان بدویم و اینطور دیر دولت وجه را به ما برگرداند ، مجبور می‌شویم گندم را به دلالان بدهیم و زودتر به پول برسیم. او گفت: مبلغ گندمی که تاکنون پرداخت شده ۹۸ میلیارد تومان بوده است که ۲۰ درصد مطالبات گندم کاران پرداخت شده و ۸۰ درصد باقی مانده است.
پرداخت ۷۳ میلیارد تومان به گندم کاران خراسان جنوبی

جعفری رئیس جهاد کشاورزی استان از کشاورزانی که گندم خود را به دولت دولت دادند تشکر کرد و گفت:تحویل گندم به سیلوهای دولتی نسبت به سال گذشته ۴ برابر افزایش دارد. او گفت: در کل کشور ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی به کشاورزان پرداخت خواهد که ۷۳ میلیارد تومان سهم گندمکاران خراسان جنوبی است. جعفری گفت: قرار بود طی ۲ هفته‌ مطالبات پرداخت شود، ولی اکنون از ۲۵ روز هم رد شده است. رئیس جهاد کشاورزی استان گفت: هفته گذشته در دیدار با دکتر راد مدیرعامل شرت بازرگانی ایران این قول داده شد تا پایان این هفته نسبت به پرداخت مطالبات کشاوران خراسان جنوبی اقدام شود که امیدواریم تا پایان هفته حاصل دسترنج کشاورزان به حسابشان واریز شود. از ابتدای فصل خرید ۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم به گندمکاران به ارزش ۹۷ میلیارد و ۹۷ میلیون تومان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ ونیم درصد افزایش داشته است. روند پرداخت مابقی مطالبات ادامه دارد.

احیای طرح‌های نیمه فعال و غیر فعال حوزه کشاورزی شهرستان زیرکوه

صدا و سیما- مدیر هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام آمادگی کامل برای احیای طرح‌های غیر فعال و نیمه فعالی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی را دارد. همتی در سفر به شهرستان زیرکوه گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با همکاری استانداری خراسان جنوبی بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که امضا کرده اند با عملیات و آماده سازی زیرساخت‌ها در حوزه مدیریت تامین و ارزش حوزه کشاورزی توانسته اند با همکاری یکدیگر یک هم افزایی موثری در شهرستان‌های مختلف داشته باشند.
وی افزود: در شهرستان مرزی زیرکوه اتفاقات از قبیل راه‌اندازی بازار دام که با حدود ۳۰ میلیارد ریال هزینه، به بهره برداری رسیده و طرح توسعه آن در حال اجراست و اقدامات ایمنی آن نیز در دست بررسی و اقدام است. همتی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، آمادگی کامل را برای احیای طرح‌های غیر فعال و نیمه فعال‌ای که در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در شهرستان زیرکوه را دارد افزود:کمیته‌ای ذیل استانداری و فرمانداری شهرستان تشکیل می‌شود و نسبت به احیای آن اقدام می‌کنیم. مدیر هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام همچنین در خصوص آب‌های بلااستفاده که در شهرستان وجود دارد و با سرمایه‌گذاری جزئی فعال میشود گفت:آمادگی داریم آن‌ها را نیز به چرخه تولید وارد نماییم. وی افزود:در حوزه محصولات استراتژیک مثل زرشک و زعفران که در استان خراسان جنوبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، آمادگی داریم، زنحیره تامین آن را از تولید تا نگهداری و فروش، شکل دهیم.

پیگیری جدی امتیازات استخدامی قانون جوانی جمعیت در بیرجند
مدیرکل بازرسی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: از تمام ظرفیتها پیگیری می‌کنیم تا حق و حقوق بیرجند را برگردانیم. عباسعلی ملکی، اظهار داشت: در سال گذشته مجلس شورای اسلامی قانونی را به عنوان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب کرد که پس از ابلاغ رئیس جمهور زمینه اجرای آن فراهم شد. وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در این حوزه در نظر گرفته شد امتیازاتی بود که در مسائل اداری بود، تصریح کرد: از جمله آن می‌توان به مرخصی‌ها و امتیازات عائله‌مندی و اولاد اشاره کرد و یکی دیگر ماده ۱۵ قانون است که در خصوص مباحث و امتیازاتی برای استخدام افراد در نظر گرفته شده است.
مدیرکل بازرسی استانداری خراسان‌جنوبی یادآور شد: در ماده ۱۵ تمامی دستگاه‌های مسؤول در ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه اقصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مکلف هستند دو مورد اشاره شده که مربوط به استخدام در بدو ورود کارکنان می‌شود را در به کارگیری جذب و استخدام نیروی جدید لحاظ کنند. ملکی با بیان اینکه به ازای تاهل و هر فرزند یک سال به محدوده سنی اضافه می‌گردد، ادامه داد: سقف سنی در قانون مدیریت کشوری حداکثر سن برای استخدام در بدو ورود را ۴۰ سال در نظر گرفتند که در قوانین مختلف متفاوت است در اینجا یک امتیازی را قانون‌گذار برای کسانی که تاهل دارند و حداکثر چهار فرزند دارند در آزمون از امتیازات اختصاصی ۱۰ درصد به امتیازات او افزوده می‌شود و حداکثر پنج سال هم به سن داوطلبی برای ورود به خدمت اضافه می‌شود. وی با بیان اینکه در قانون یک شرایط محدودیت سنی برای استخدام داریم، افزود: یک سری از محدودیت‌های دیگر را دستگاه‌ها لحاظ می‌کنند که این محدودیت‌ها در شرایط آزمون و آگهی در نظر گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه بعد از اینکه قانون ابلاغ شد، نخستین دوره آزمون استخدامی که به صورت فراگیر در بیرجند انجام شد، تصریح کرد: این آزمون نهمین دوره آزمون فراگیر بود که ویژه آموزش و پرورش اتفاق افتاد و در آنجا چون نخستین دوره است که امتیازات لحاظ می‌شود با بررسی‌هایی که انجام دادیم کاستی‌هایی اتفاق افتاد.
ملکی با بیان اینکه برخی از امتیازات محدودیت قانونی دارد، یادآور شد: یکی از محدودیت‌ها در بحث تسهیلات و دیگری در بحث استخدامی است. وی با بیان اینکه برای امتیاز استخدامی باید نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند زیر ۲.۵ باشد، ادامه داد: هر کدام در یکی از شرایط نرخ باروی بالای ۲.۵ باشد به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. مدیرکل بازرسی استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به آزمونی که در بیرجند اتفاق افتاده، افزود: بررسی‌هایی که ما داشتیم تعارضی در اقدام دستگاه‌ها و بانک مرکزی برای بحث اعطای تسهیلات در بیرجند بود که تفاوت آماری وجود داشت و جلسات مختلفی از هفته پیش آغاز کردیم و برای رفع تناقض پیگیری‌هایی انجام شد.
ملکی با بیان اینکه قانون وزارت کشور را مکلف می‌کند با همکاری مرکز آمار ایران هر ساله نسبت به رصد میزان موالید و نرخ باروری در کل کشور اقدام کند، اضافه کرد: در ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری نخستین جلسه ستاد جمعیت به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و مصوباتی دارد که بند چهار آن اعلام می‌کند مرکز آمار ایران مکلف است در نخستین سرشماری آتی خود نرخ باروری را به تفکیک شهرستان مشخص کند و تا زمان اعلام نرخ باروری جدید ملاک عمل در خصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آخرین سرشماری سال ۱۳۹۰ است.
مدیرکل بازرسی استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با پیگیری که ما کردیم نرخ باروری در بیرجند ۲.۷ اعلام شد، گفت: در صورتی که مرکز آمار ایران به بانک مرکزی ۲.۳۳ ابلاغ کرده است و در این زمینه تفاوت وجود دارد. ملکی با بیان اینکه اکنون براساس اطلاعاتی که از وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی انجام شده از سازمان ثبت احوال کشور استعلام گرفته که در آنجا نرخ باروری ۲.۷ بوده است، تصریح کرد: استعلام باید براساس مرکز آمار اتفاق می‌افتاد. وی یادآور شد: چون تصمیم‌گیری از داخل استان خارج بود، مکاتباتی را از نهادهای مختلف قرار شد انجام شود و به وزیر کشور و رئیس استخدامی کشور منتقل کردیم. مدیرکل بازرسی استانداری خراسان‌جنوبی ادامه داد: ثبت احوال آمار ثبتی سال گذشته خود را بروزرسانی کرده و ۲.۷ برای بیرجند لحاظ شده و براساس مرکز سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۹۰ این میزان ۲.۳۳ است. ملکی خاطرنشان کرد: از تمام ظرفیت‌ها پیگیری می‌کنیم تا حق و حقوق بیرجند را برگردانیم.

نانوایی ها مجهز به دستگاه دوم هوشمند نان می شوند

مهر- رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی با اشاره به مشکل کارتخوانهای هوشمند در برخی نانوایی‌های استان گفت: در خصوص مشکل قطعی دستگاه‌ها که در برخی موارد موجب معطلی مردم هم شده است، بیان کرد: برنامه ریزی شده تا ظرف یک هفته آینده نانوایی‌ها به دستگاه دوم هوشمند مجهز شوند.
جواد مختاری ادامه داد: دستگاه دوم اتصال آن از طریق خط ثابت تلفن خواهد بود که در این صورت مشکل قطعی اینترنت کارتخوان ها به حداقل می‌رسد.

۳۵ واحد تولیدی راکد به چرخه فعالیت برگشتند

مهر- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: از سال ۹۹ تاکنون ۳۵ واحد تولیدی راکد در استان به چرخه تولید برگشتند. عباس جرجانی از فعالیت ۷۸۱ واحد صنعتی در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در سال ۱۳۹۹، ۲۰ واحد صنعتی راکد و پارسال هم ۱۵ واحد به چرخه تولید بازگشتند.

۳۶ هزار هکتار از اراضی مجهز به سیتم نوین آبیاری شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای اجرای طرح آبیاری نوین در خراسان جنوبی ۳۶ هزار هکتار از اراضی این منطقه مجهز به سیستم های نوین آبیاری شده است. مهدی جعفری گفت: همچنین سیستم آبیاری نوین در ۱۱ هزار و ۸۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی در حال اجرا است.

طبسی‌ها بیش از پیش در مصرف آب صرفه جویی کنند

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه شهرستان طبس اقلیم گرم و خشکی دارد و تنها ۳۰ درصد ظرفیت سد نهرین آب دارد مدیریت مصرف آب می‌تواند باعث شود تا مدت طولانی تری آب داخل مخزن سد بماند و از آن استفاده شود. سروری گفت: مطمعنا در ایام گرم سال و تا ماه‌های مهر و آبان و شاید تا آذر بارندگی نداریم و در این مدت امیدی به آبگیری مجدد سد نیست لذا با صرفه جویی بایستی منابع باقی مانده آب را مدیریت کرد.

سکوت موزه بزرگ استان می شکند

مهر- سرپرست موزه های خراسان جنوبی با بیان اینکه ایجاد موزه بزرگ استان از سال ۸۸ تصویب شده و تاکنون احداث نشده است، گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به استان برای تامین اعتبار طرح پیگیری می کنیم. حمزه حمزه اظهار کرد: سال ۱۳۸۸ و در قالب سفر دوم هیئت دولت وقت، ایجاد موزه بزرگ استان مصوب شد تا از محل اعتبارات ملی و استانی اعتبار مورد نیاز تأمین شود. وی ادامه داد: با وجود اینکه در آن زمان جانمایی موزه بزرگ استان انجام شد اما پیگیری برای اختصاص اعتبار مورد نیاز برای این منظور انجام نشد، برای همین تا کنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است. حمزه ادامه داد: در صورت تأمین اعتبار برای ایجاد موزه بزرگ استان، با همکاری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی زمین مورد نیاز برای این منظور مشخص خواهد شد.

آموزش بیش از ۵ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در طرح دادرس

ایرنا – مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در دهمین دوره طرح دادرس پنج هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در ۱۵۰ مدرسه آموزش‌های امدادی را فرا گرفتند. رضایی ادامه داد: در این طرح دانش‌آموزان ضمن آشنایی کامل با جمعیت هلال احمر، هشت آیتم امدادی شامل احیای قلبی ریوی، اسکان اضطراری، مخاطرات، کنترل خونریزی، آتل بندی و شکستگی، پناهگیری و اطفا حریق را به صورت تئوری و عملی فرا می‌گیرند.

شتاب‌بخشی انتقال آب خلیج فارس از ورودی خراسان جنوبی ضروری است
یرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و پیامدها، شتاب‌بخشی به روند اجرای خط انتقال آب خلیج فارس از ورودی استان ضروری است.
جواد قناعت در دیدار با مشاور معاون اول رییس جمهور که در تهران انجام شد با تشریح شرایط و ارائه گزارشی از پیامدهای خشکسالی در استان، انتقال آب را از طرح‌های اولویت دار منطقه عنوان کرد.
وی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان را یک ضرورت خواند و گفت: تأمین آب به عنوان یک زیرساخت اصلی به رغبت سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی خواهد انجامید.
در دیدار مشاور معاون اول رئیس جمهور و مدیر عامل شرکت مس گهر زمین گل گهر که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان همراه بود، آخرین وضعیت انتقال آب به استان از طریق خلیج فارس مورد رسیدگی قرار گرفت. انتقال آب از محل خط چهارم دریای عمان – زاهدان نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
بحث و تبادل نظر درخصوص ضرورت انتقال آب به خراسان جنوبی به این مصوبه ختم شد که هر چه سریعتر عملیات اجرایی خط انتقال آب خلیج فارس از محل ورود به استان و محل خروجی به سمت خراسان رضوی آغاز شود.

پیش ثبت نام ۲ هزار و ۶۰۰ نفر برای پیاده روی اربعین

تا کنون ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در خراسان جنوبی برای پیاده روی اربعین نام نویسی کرده اند.دستگردی، معاون حج و زیارت استان گفت: پیش ثبت نام اربعین حسینی۱۴۰۱ از ۱۰ تیر آغاز شده و تا ۳۱ تیر ادامه دارد و نحوه و زمان ثبت نام قطعی متعاقبا از طریق ستاد مرکزی اربعین کشور اطلاع رسانی می‌شود.

افزایش حدود ۳ برابری روز‌های گرد و خاکی در خراسان جنوبی

روزهای گرد و خاکی خراسان جنوبی در بهار امسال حدود ۳ برابر بیشتر از بهار پارسال بوده است. مدیرکل هواشناسی استان گفت: بهار امسال میانگین تعداد روز‌های همراه با پدیده گرد و خاک در استان حدود ۲۶ روز بوده که بهار پارسال این آمار ۹ روز و میانگین بلند مدت ۱۰ روز بوده است. خندان رو افزود: بیشترین تعداد روز‌های همراه با گرد و خاک در این مدت در سربیشه با ۴۰ روز و پس از آن در حاجی آباد زیرکوه با ۳۸ روز و در بیرجند با ۲۷ روز ثبت شده است. کمترین تعداد روز‌های همراه با گردو خاک در بهار امسال مربوط به بشرویه با ۱۰ روز بوده است. خندان رو گفت: بیشترین کاهش دید افقی هم در این مدت در حاجی آباد زیرکوه و طبس ثبت شده است. وی عمده علت افزایش این پدیده را در استان، افزایش سرعت وزش باد، خشکسالی و کم بارشی اعلام کرد.

اجرای ۹۵۸ کیلومتر بادشکن برای مهار فرسایش بادی در خراسان جنوبی

تاکنون ۹۵۸ کیلیومتر بادشکن زنده و غیر زنده برای کاهش فرسایش بادی و گرد و غبار در خراسان جنوبی اجرا شده است.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: احداث بادشکن‌های غیر زنده با شاخه‌های درختان و درختچه‌ها و الوار و همچنین مصالح ساختمانی یکی از شیوه‌های رایج در کاهش خسارت هاست؛ که تاکنون این نوع بادشکن در ۵۷۷ کیلومتر از مساحت بیابانی استان اجرا شده است.نصرآبادی گفت: علاوه بر این در نزدیک مزارع و روستا‌ها که دسترسی به آب مقدور‌تر است ۳۸۱ کیلومتر بادشکن زنده اجرا شده که تاثیر بسیاری در کاهش گرد و غبار و جلوگیری از انباشت ماسه‌های روان در کنار مزارع و منازل روستاییان داشته است. نصرآبادی با اشاره به اینکه برای بادشکن‌های زنده به ازای هر کیلومتر کار با ۷ مرحله آبیاری حدود ۱۵ میلیون تومان اعتبار لازم است گفت: برای اجرای بادشکن‌های غیر زنده با توجه به نوع مصالح به ازای هر کیلومتر کار حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه می‌شود.

پرداخت بیش از ۷ میلیارد تومان غرامت بیمه در بخش دام وطیور خراسان جنوبی

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان غرامت ازابتدای سال زراعی تاکنون در خراسان جنوبی تایید شده است گفت: از این میزان ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به پرورش دهندگان دام وطیور پرداخت شده است. بخشی افزود: این میزان غرامت مربوط به ۲۲ هزار و ۸۰۹ پرونده دام و ۳۴ پرونده طیور بوده است.

هشدار پلیس فتا به زائران عتبات عالیات

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی به زائران عتبات عالیات در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی هشدار داد.
سرهنگ الوانی گفت: برخی افراد سودجو با ارسال پیامک، تبلیغات گسترده در فضای مجازی و معرفی یک سری سایتهای جعلی در خصوص ثبت‌نام کاروان‌های پیاده‌روی اربعین حسینی با هزینه پایین قصد کلاهبرداری از شهروندان را دارند و به‌دنبال سرقت اطلاعات بانکی و شخصی افراد هستند.
وی افزود: متاسفانه برخی از کاربران با دیدن این پیام‌ها فریب خورده و اقدام به واریز وجه می‌کنند و یا اینکه با وسوسه کلاهبرداران به درگاه‌های پرداخت جعلی هدایت و پس از سرقت اطلاعات کارت بانکی آن‌ها توسط کلاهبردارن از حسابشان برداشت غیر مجاز صورت می‌گیرد. رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طراحی صفحات پرداخت جعلی توسط افراد کلاهبردار یکی از مهمترین شگرد‌های سرقت اطلاعات خصوصی از قبیل اطلاعات بانکی، هویتی، نام‌های کاربری می‌باشد گفت: از آنجایی‌که صفحات ثبت نام و پرداخت وجوه مورد نیاز از جمله مواردی هستند که بازدیدکنندگان بسیاری هنگام ثبت نام دارند زمینه را برای فعالیت مجرمانه فراهم می‌آورد تا کلاهبرداران از کم‌توجهی و کم‌دقتی قربانیان نهایت استفاده را کرده و اطلاعات آن‌ها را به سرقت ببرند.
سرهنگ الوانی گفت : کاربران ضمن رعایت دستورالعمل های اعلامی به هیچ عنوان فریب تبلیغات دروغین که با هدف کلاهبرداری مالی انجام می‌شود را نخورند و اخبار و اطلاعاتی که با پیاده روی اربعین در ارتباط است را از ستاد مرکزی اربعین حسینی و مراجع رسمی کشور پیگیری کنند. وی همچنین افزود: با توجه به اینکه بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین تشرف به زیارت اربعین حسینی منوط به ثبت نام در سامانه سماح می‌باشد، بنابراین شهروندان مراقب کلاهبرداری از طریق تور‌های غیرقانونی اربعین باشند.
رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پیش ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی فقط از طریق سایت سماح
https://samah.haj.ir انجام می‌شود گفت: کاربران از ثبت نام در سایت‌های متفرقه و ناشناس جدا خودداری کنند. سرهنگ الوانی افزود: کاربران برای ثبت نام اینترنتی مراسم اربعین حسینی خودشان آدرس سایت مورد نظر را در قسمت url وارد کنند و از کپی کردن یا رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود جداً خودداری کنند. وی گفت: شهروندان به ایمیل‌های ناخواسته و یا پیام‌هایی که تحت عنوان ثبت نام اربعین حسینی در شبکه‌های اجتماعی با عناوین جذاب دریافت می‌کنند، پاسخ ندهند. رئیس پلیس فتا همچنین افزود: برای جلوگیری از سرقت اطلاعات بانکی و شخصی خود در فضای مجازی از نصب نرم‌افزار و یا کلیک بر روی لینک‌های ارسالی از طرف افراد ناشناس با عنوان ثبت نام اینترنتی مراسم اربعین حسینی خودداری نمایند. سرهنگ الوانی در پایان از شهروندان خواست در صورت مشاهده و مشکوک شدن به این صفحات با پلیس فتا استان به آدرس اینترنتیwww.cyberpolice.ir
یا شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری از کارشناسان پلیس فتا اطلاع و راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت کنند

رعایت ۳۹درصدی فاصله گذاری اجتماعی در خراسان جنوبی

میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در خراسان جنوبی ۳۹درصد اعلام شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: بر اساس آمار هفته منتهی به ۲۳خرداد میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در خراسان جنوبی ۳۹.۲درصد اعلام شد. شریف زاده افزود: این آمار در کشور در این مدت ۳۶.۵۷درصد بوده است. وی گفت: همچنین میزان استفاده از ماسک در استان ۳۳ درصد بوده که این میزان در کشور ۳۱ درصد اعلام شده است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان بر استفاده از ماسک در فضای بسته تاکید کردو گفت: افرادی که سه نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده اند به ویژه کادر درمان، سالمندان بالای ۷۰ سال و افراد دارای نقص سیستم ایمنی هم باید شش ماه پس از نوبت دوم سوم، حتما نوبت چهارم واکسن را تزریق کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت