شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

خادم خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران هستیم

مدیرکل دفتر اسناد و انتشارات بنیاد شهید کشور در یادواره شهدای ترور در خراسان جنوبی گفت: در کشور ۱۶ هزار شهید ترور داریم که نمونه بارز آن‌ها شهدای ترور هسته‌ای هستند. نریمانی گفت: ما در بنیاد شهید خادم خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران هستیم. قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: جنایت‌های حقوق بشر آمریکایی تنها محدود به ایران نبوده و در خارج از مرز‌های ایران نیز به کشتار مردم مظلوم یمن، افغانستان، سوریه، یمن و سایر کشور‌ها پرداخته است.

اجرای طرح موتوریار پلیس راهنمایی و رانندگی

طرح استفاده از موتوریار از ۱۱ تیر به مدت ۲ ماه برای نظم دهی به معابر اجرا می شود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: در این طرح راکبان موتورسوار که مرتکب تخلف رانندگی می‌شوند، در صورت تمایل به جای توقیف موتورسیکلت در پارکینگ بعنوان همیار پلیس، حداکثر به میزان ۲ ساعت، نسبت به همکاری با پلیس اقدام می کنند.

آغاز مرمت موزه‌های شهرستان قاین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاین گفت: کار مرمت موزه‌های مشاهیر و مردم‌شناسی قاین که در منزل تاریخی مرحوم سلطانی مستقر هستند، آغاز شده است. عباس‌زاده افزود: در این دوره مرمت، تزیینات گچی حیاط و کاه‌گل نمای حیاط، پی‌سازی و استحکام‌بخشی دیواره بنا، کاه‌گل نمای بیرونی، سبک‌سازی پشت و ایجاد کانال زهکشی در برنامه قرار دارد.

اعطای تسهیلات اشتغالزایی به ۱۶ زندانی

مدیرکل زندان‌های استان گفت: امسال با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال ۱۶ زندانی پس از آزادی مشغول به کار شدند. روشان گفت: این تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد و مدت بازپرداخت ۵ ساله بوده است.

بیرجند شامل اجرای قانون جوانی جمعیت نمی‌شود

مدیرکل بازرسی استانداری گفت: قانون جوانی جمعیت در بیرجند اجرا نمی شود. ملکی گفت: برای اجرای قانون جوانی جمعیت باید نرخ باروری در هر شهرستان بیشتر از ۲.۵ نباشد. او گفت: بر اساس آمار ثبت احوال کشور در سال ۱۴٠٠ نرخ باروری در بیرجند ۲.۷ گزارش شده است و بر اساس سرشماری آمار در سال ۹٠ نرخ باروری در بیرجند ۲.۳۳ اعلام شده است.ملکی گفت: مکاتباتی را با وحیدی وزیر کشور داشته ایم تا بتوانیم این تناقض را برطرف کنیم.

۳ کشته در برخورد پراید با درخت

برخورد خودروی سواری پراید با درخت در محور فردوس- اسلامیه، ۳ کشته و ۲ مصدوم برجای گذاشت. رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: علت حادثه عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه بوده است.

حمایت از موزه‌های مجوزدار بخش غیردولتی

حمزه سرپرست موزه‌های استان گفت: بر اساس قوانین جاری، موزه‌های مجوزدار غیردولتی از اعتبارات مصوب ملی بهره‌مند می‌شوند و در این راستا اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از محل اعتبارات ۱۴۰۰، مبالغی را برای تکمیل موزه‌های مجوزدار خصوصی لباس و منسوجات سنتی، عروسک و میراث زمین طبس اختصاص داده است.

شناسایی ۵ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۵ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی شناسایی شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۱ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام که در مجموع ۵ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد از بیرجند ویک مورد از طبس و یک مورد از نهبندان شناسایی شد.به گفته وی در حال حاضر ۱۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲ نفر کرونا مثبتند.

آمارهای کرونایی صعودی شد

مهر- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری از کرونای خراسان‌جنوبی با اشاره به افزایش نسبی آمارهای بیماران سرپایی و بستری کرونایی استان گفت: دستورالعمل‌های بهداشتی به طور جدی مراعات شود. غلامرضا شریف‌زاده اظهار کرد: بیماران بستری ما از یک- دو نفر در هفته گذشته به حدود ۵-۶ نفر رسیده است که یک هشدار محسوب می‌شود. وی یادآور شد: مهمترین علت افزایش آمارها بی توجهی مردم نسبت رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

کاهش مشکلات بیماران نادر با اجرای سند ملی

رئیس کمیته‌های بیماران نادر و خاص مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه با بیان اینکه سال گذشته سند ملی بیماران نادر از سوی دولت به دستگاه‌ها موظف ابلاغ شده است، گفت: هدف از این سند کاهش مشکلات بیماران نادر وخاص است. اسحاقی افزود: ۳۶۷ عنوان بیماری نادر در کشور شناسایی شده، اما هنوز برخی از بیماران نادر به علت عدم پایش صحیح شامل بیماران نادر نمی‌شوند.

فروش مرغ با قیمت مصوب

رئیس اتحادیه مرغ و تخم مرغ شهرستان بیرجند گفت: هم اکنون هر کیلوگرم مرغ در عمده فروشی‌های شهرستان بیرجند ۵۶ هزار تومان و درب مغازه‌ها ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد. زجاجی گفت: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ هم در عمده فروشی‌ها ۳۵ هزار تومان و درب مغازه‌ها ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. زجاجی گفت: قیمت روز هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی در شهرستان بیرجند ۱۷۵ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله ۱۶۰ هزار تومان است.

نظارت ۵۹ تیم دامپزشکی بر ذبح دام

ایرنا – مدیرکل دامپزشکی گفت: روز عید سعید قربان ۵۹ تیم دامپزشکی شامل دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر شرعی بر ذبح دام در استان نظارت دارند. محمد اصغرزاده افزود: از این تعداد ۲۷ تیم به صورت ثابت و ۳۲ تیم به صورت سیار فعالیت می کنند. وی بیان کرد: همچنین ۱۴ ناظر شرعی نیز به همراه این تیم‌ها بر نحوه ذبح دام‌های قربانی نظارت خواهند داشت.

شنیدن مشکلات هنرمندان توسط وزیر فرهنگ سابقه ندارد

یک فعال عرصه موسیقی در استان گفت: محدود شدن دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان مرکز، به دور از عدالت اجتماعی بود چرا که هنر متعلق به تمام کشور است. فریبرز مالکی ادامه داد: دیدار مسولان عالی رتبه در صورتی که منتج به پیگیری امور شود قطعا اثر سازنده و مثبت دارد. به گفته این هنرمند شنیدن مشکلات هنرمندان توسط بالاترین مقام اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد تاکنون سابقه نداشته است.

کاروانسراها و آسبادها در راه یونسکو

ایسنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای استان تکمیل و به سازمان یونسکو ارسال شد و اواخر تیرماه جاری، کارشناسان یونسکو برای بررسی اقدام خواهند کرد. هادی شاهوردی با اشاره به ارزیابی ارزیابان یونسکو از کاروانسراهای استان برای ثبت جهانی، تصریح کرد: کاروانسراهای خراسان جنوبی در سطح کشور و جهان بی‌نظیر است که امیدواریم در اواخر تیرماه ثبت جهانی این آثار فاخر و ارزشمند با نظر کارشناسان یونسکو رقم بخورد.

اعتبارات هزینه ای خراسان جنوبی ۳۰ درصد افزایش یافت

مهر- استاندار خراسان جنوبی از رشد ۳۰ درصدی اعتبارات هزینه ای استان نسبت به سال گذشته و کسری ۲۲ میلیارد تومانی در بحث پرداخت حقوق خبر داد. جواد قناعت در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با بیان اینکه توزیع اعتبارات هزینه‌ای استان نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی دارد، افزود: در بخش حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی که احکام جدید آنها در خرداد ماه با ۱۰ درصد رشد اعمال شد، حدود ۲۲ میلیارد تومان کسری داریم. وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای تأمین این میزان کسری تلاش لازم را باید انجام دهد تا در پایان سال با مشکل مواجه نشویم. قناعت اضافه کرد: برای مانده مرخصی بازنشستگان از محل اعتبارات استانی و پرداخت پاداش بازنشستگی از محل اعتبارات ملی نگرانی وجود ندارد و میزان سرانه اضافه کار نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
قناعت اضافه کرد: توزیع ریالی اعتبارات تملک دارایی که در این جلسه مصوب شد باید به شهرستان‌ها ابلاغ شود تا در کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها با رعایت الزامات قانونی اقدام لازم انجام شود و در صورت وجود مغایرت در مصوبات کمیته‌های برنامه‌ریزی، برگشت داده خواهند شد. وی با بیان اینکه دامنه شمول اعتبارات توازن مشخص بوده و از این محل برای همه پروژه‌ها نمی‌توان اعتبار گذاشت، افزود: تلاش ما بر این است که هر سال ۱۰ درصد در این خصوص به میانگین کشوری نزدیک شویم.

سهم خراسان جنوبی از اعتبارات ملی افزایش یابد

استاندار خراسان جنوبی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، اظهار کرد: قانون بودجه سال جاری را به دقت مطالعه کنید تا بتوانید سهم استان را از اعتبارات ملی افزایش دهید و مدیرانی که این کار را انجام دهند، تقدیر خواهند شد. قناعت با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری باید پیگیر تخصیص‌های جدید سفر رئیس جمهور به استان باشند، گفت: از محل سفر رئیس جمهور به استان شش هزار میلیارد تومان به خراسان تعلق گرفت که هزار میلیارد تومان آن نقد تخصیص یافت.
وی با بیان اینکه علاوه بر این، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به استان اختصاص یافت، افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی لازم را برای سفر دوم رئیس جمهور به استان که در تابستان خواهد بود، داشته باشند تا مصوبات و اعتبارات خوبی در این سفر داشته باشیم.

کسری اعتبارات با فروش املاک مازاد دولتی تامین می شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی هم اعتبار هزینه ای استان در سال جاری را ۶۰۸ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: کسری میزان اعتبارات استان با فروش املاک مازاد تامین خواهد شد. حمید جهانشاهی ‌با بیان اینکه اعتبار هزینه‌ای استان در سال جاری ۶۰۸ میلیارد تومان و اعتبار تملک دارایی هم ۶۷۳ میلیارد تومان است، افزود: این اعتبارات بر اساس تفاهم نامه‌های که مبادله می‌شود، بین دستگاه‌های اجرایی توزیع خواهد شد. وی ادامه داد: دولت در بخش اعتبار توازن توجه خوبی به استان کرده به طوری که خراسان جنوبی در رتبه ۱۸ کشوری از این نظر قرار دارد.
جهانشاهی با بیان اینکه ۶۰ میلیارد تومان هم اعتبارات نماینده بوده که هنوز تعیین تکلیف نشده است، افزود: اعتبار لازم برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، در اختیار فرمانداران قرار خواهد گرفت. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: کسری میزان اعتبارات استان با فروش املاک مازاد تأمین خواهد شد.

بیشترین فرونشست زمین در دوحصاران سرایان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: فرونشست زمین در نقاط مختلف خراسان جنوبی رخ داده، اما در دوحصاران سرایان این موضوع بیشتر دیده می‌شود. سروری گفت: منطقه دوحصاران در شهرستان سرایان از جمله مناطقی است که بیشتر میزان فرونشست زمین را در استان دارا است اما بیشتر مناطق استان با این معضل درگیر هستند. وی گفت: تعیین اندازه فرونشست زمین بر عهده گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند است.
سروری گفت: بیشترین عامل فرونشست زمین اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی است که به این دلیل، منافذ زمین خالی از آب شده و زمین فرو می‌نشیند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: فرونشست زمین تنها محدود به مناطق بیابانی و خالی از سکنه نیست بلکه این موضوع می‌تواند در نقاط حساس نیز صورت پذیرد. او گفت: بیمارستانها، فرودگاه ها، بنا‌های تاریخی و حتی منازل در معرض فرونشست هستند. سروری گفت: هم اکنون کسری ۱۲۵ میلیون مترمکعبی مخزن را شاهد هستیم که این کسری در استان می‌تواند پیامد‌های ناگواری را داشته باشد.

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای توسعه خراسان جنوبی ورود کند
ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با تاکید بر ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در راستای توسعه خراسان جنوبی گفت: حوزه کشاورزی و معدن عمده‌ترین بخش‌هایی است که این ستاد می‌تواند برای سرمایه‌گذاری ورود کند. علیرضا عباس‌زاده در جلسه بررسی تفاهم‌نامه همکاری با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) اظهار داشت: تلاش بر این است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی نظیر بنیاد علوی، قرارگاه محرومیت‌زدایی حضرت امام حسن مجتبی (ع) و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای توسعه استان برنامه‌ریزی شود.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقده بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در گذشته، تاکید کرد: تفاهم‌نامه جدیدی با بهره‌گیری از تجربه گذشته، منعقد می‌شود. عباس‌زاده تصریح کرد: در جریان سفر معاون اجرایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) به استان مقرر شد در راستای محرومیت‌زدایی و به عنوان پایلوت، طرح استان بدون بیکار توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در خراسان جنوبی اجرا شود. عباس‌زاده یادآور شد: در تنظیم تفاهم‌نامه باید در کنار پیشنهادات سرمایه‌گذاری، از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در راستای محرومیت‌زدایی و اقدامات عام‌المنفعه در استان نیز بهره برد.

تعهد خراسان جنوبی در اجرای پروژه کاظمین ۲۶ درصد محقق شد

ایرنا- رییس ستاد بازسازی عتبات و عالیات خراسان جنوبی گفت: تعهد خراسان جنوبی در ساخت صحن امام باقر(ع) در شهر کاظمین عراق در سال جاری، ۲۶ درصد محقق شده است. موسی جوینده در نشست ستاد اربعین خراسان جنوبی اظهار داشت: ۶ استان از جمله خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، قم، فارس و اصفهان، معین ساخت صحن امام باقر(ع) در شهر کاظمین که دبیرخانه آن در این استان مستقر است. وی افزود: خراسان جنوبی از بین تمام این استان‌های معین بیشترین درصد تحقق تعهد را در زمینه ساخت این پروژه در سال جاری داشته است. رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال به جهت نزدیکی سایت استقرار موکب‌های خراسان جنوبی به حرم مطهر امامین جوادین، این سایت از آب شرب باکیفیت و برق پایدار این حرم مطهر برخوردار خواهد شد. وی بیان کرد: همچنین تلاش ما این است که فاضلاب سایت استقرار موکب‌های استان را نیز به حرم مطهر امامین جوادین متصل کنیم تا دغدغه‌ای در خصوص موضوع فاضلاب نداشته باشیم. جوینده اظهار داشت: با توجه به گرمای هوا در این ایام تامین امکاناتی از جمله یخ‌ساز، سردخانه، پنکه مه پاش و نصب ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع تورهای سایبان برای جلوگیری از گرمازدگی زائران در سایت کاظمین و همچنین آرد مورد نیاز موکب‌های نانوایی در دستور کار است.
وی افزود: با توجه به اینکه زائران پاکستانی بعد از بازگشت از اربعین به زیارت آقا امام رضا(ع) می‌روند، در سال جاری ورود ۸۰ تا ۹۰ هزار زائر پاکستانی را در خراسان جنوبی خواهیم داشت که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان متولی خدمات‌رسانی به این زائرین است. جوینده گفت: براساس ماده ۹۷ برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به اختصاص بودجه برای اربعین و تامین نیازهای زائرین امام رضا(ع) است که درخواست ما این است که از این محل به ما کمک شود.

۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تانکر آبرسانی به عشایر خراسان جنوبی نیاز است

تسنیم- مدیرکل امور عشایری با بیان اینکه در حال حاضر به ۷ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان آبرسانی با ۲۸ دستگاه تانکر انجام می‌شود گفت: ۱۸ دستگاه متعلق به این اداره کل و ۱۰ دستگاه اجاره‌ای است و به ۱۰ تانکر دیگر برای آبرسانی نیاز داریم.
مهدی عصمتی پور گفت: مقداری از اعتبار تامین و خرید این تعداد تانکر از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور پرداخت و مابقی از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شده که بعد از قطعی شدن هزینه تانکرها تامین اعتبار می‌شود. وی قیمت جدید هر تانکر را یک میلیارد و 850 میلیون تومان اعلام کرد که برای خرید 10 تانکر مورد نیاز استان 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. مدیرکل امور عشایری ادامه داد: در حوزه آبرسانی سیار تمام بدهی‌های سازمان عشایری استان با پیگیری‌های استانداری پرداخت شده است.

افزایش کشف تخلفات حوزه منابع طبیعی در خراسان جنوبی

کشف تخلفات حوزه منابع طبیعی در خراسان جنوبی در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافت. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در سه ماه نخست امسال ۵۵ فقره پرونده تخریب و تصرف به مساحت ۸۳هکتار تشکیل شد که از نظر تعداد پرونده ۴۵ درصد و از نظر مساحت ۱۶۸ درصد افزایش یافته است. نصر آبادی افزود: درسه ماهه نخست سال گذشته ۳۸فقره پرونده به مساحت ۳۱هکتار در این خصوص تشکیل شد.

یک بام و دو هوای امتیاز دهی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
مهر – شرکت کنندگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش به نحوه امتیاز دهی داوطلبین زن در آزمون انتقاد دارند.۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار و نتایج هم پس از کش و قوس فراوان در هفته‌های گذشته اعلام شد.پس از اعلام نتایج، تیر انتقادات و گلایه‌های داوطلبین زن به امتیاز تأهل و … نشانه رفت و پس از پیگیری سازمان سنجش و سازمان امور اداری و استخدامی و… طی ابلاغی امتیاز تأهل را برای بانوان شرکت کننده در آزمون نیز در نظر گرفتند اما آن طور که از گلایه‌ها بر می‌آید این امتیاز دهی بر اساس نرخ باروری در شهرستان مربوطه است و با اینکه بسیاری از دعوت شدگان به مصاحبه نیمی از مراحل را طی کرده‌اند اما برخی از داوطلبان زن در صف امتیاز گیری تأهل و تغییر در کارنامه خود هستند. یکی از شرکت کنندگان در آزمون در گفتگو با مهر می‌گوید: با چند صدم امتیاز اختلاف با نمره نهایی حد نصاب اعلام شده دعوت به مصاحبه نشده‌ام و امتیاز تأهل هم بر خلاف آنچه در دفترچه اعلام شده بود به متأهلین زن تعلق نگرفته است.
وی که خواست نامش در خبر درج نشود با اعتراض به نتایج اعلام شده افزود: همیشه سهمیه بومی هر شهرستان هم برای افراد به گونه‌های مختلف اعلام و متفاوت بود.
وی از پیگیری برای این امتیاز تأهل بانوان می‌گوید و می‌افزاید: به آموزش و پرورش و سازمان مدیریت برای پیگیری مراجعه کردم و اعلام شد منتظر بمانید.
خبرنگار مهر در گفتگویی با معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و با مراجعه به محل مصاحبه پیگیر این موضوع شد و آن طور که مجتبی لاری خبر می‌دهد: این امتیاز برای بانوان متأهل بر اساس نرخ باروری شهرستان محل تولد اعمال می‌شود و طی نامه‌ای این تقاضای پیگیری از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مکاتبه با وزارت کشور در حال انجام است.
همچنین خبرنگار ما در گفتگویی با مسئولین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پیگیر این موضوع شد.
هاشمی یکی از افراد مطلع از این موضوع در سازمان مدیریت خراسان جنوبی از پیگیری‌ها در این زمینه خبر داد و افزود: در کارنامه‌ها این امتیاز اعمال خواهد شد و برای نرخ باروری باید از اداره آمار و آموزش و پرورش پیگیر باشید.

گرد و خاک مهمان آسمان استان

سمیه لطفی کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از تداوم روند افزایش دمای هوا در استان خبر داد و گفت: تا روز چهارشنبه گاهی وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در استان پیش بینی می شود.

تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه‌ زیرساخت‌های راه در خراسان جنوبی

ایسنا- نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف از سفر به خراسان جنوبی، باز کردن گره های مشکلات مردم منطقه با استفاده از اعتبارات متمرکز است، گفت: در بحث موضوع ماده ۵۶ و بودجه راه‌های اصلی به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان اعتبار که در اختیار شرکت ساخت راه و شهرسازی است، تخصیص ۱۰۰ درصدی صورت می گیرد. علی نیکزاد، در پایان سفر یک روزه خود به خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر خود به شهرستان های نهبندان و سربیشه، اظهار کرد: در این سفر، تصمیمات لازم درخصوص رفع برخی از مشکلات اتخاذ شد.
وی با بیان اینکه با دعوت نماینده مردم شهرستان نهبندان و سربیشه به همراه رئیس فراکسیون مناطق محروم وارد منطقه خراسان جنوبی شدیم، افزود: ۸۵ درصد بودجه های کشور در وزارتخانه ها و مرکز متمرکز است. نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری ماده ۵۶ به مبلغ ۱۰۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان و اختصاص قیر رایگان برای شهرداری‌ها از جمله مصوبات این سفر است و نیز اعتبارات خوبی برای راه عشایری، دو تانکر آبرسانی و یک گریدر گرفته شد.
وی با اشاره به این که از شهرهایی بازدید شد که آب شرب نداشتند، گفت: برای شهر درح، یک مخزن، آب شیرین کن و خط انتقال آب انجام می شود و ۲۶ میلیارد تومان هم منابع طبیعی برای آبخیزداری در اختیار دو شهرستان قرار می دهد که مقرر شد با نظر مسئولان هزینه شود. به گفته وی؛ موضوع بسیار بزرگ دیگر، سد بندان است که از سال ۱۳۹۰ شروع شده و ۲۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که مقرر شد ۱۶ میلیارد تومان وزارت نیرو و پنج میلیارد تومان استانداری تأمین کند که امسال تکمیل می شود. نیکزاد گفت: برای انتقال آب عشایری استان، ۳۵ میلیارد تومان دولت تقبل کرده بود که برای تخصیص صددرصدی پیگیری از سوی ریاست جمهوری و اختصاص دو دستگاه گریدر انجام می شود. نیکزاد تصریح کرد: احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان برای کشف ذخایر معدنی نهبندان پیگیری می شود که با مشارکت ۵۰ درصد شرکت توانیر ۳۰ درصد ایمیدرو و ۲۰ درصد استانداری آغاز می گردد. به گفته وی؛ درمانگاه تأمین اجتماعی در سربیشه، اعتبار آسفالت راه های روستایی و نصب چندین آبنما در راه های روستایی، اختصاص تعدادی دستگاه آتش نشانی، ماشین حمل زباله و قیر برای شهرداری ها از دیگر مصوبات سفر بود.
وی با بیان اینکه ۸۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا اسفند ۱۴۰۱ به اینترنت ملی متصل می شوند، یادآور شد: مقرر شد ۲۶ میلیارد تومان اعتبار منابع ملی در اختیار دو شهرستان قرار بگیرد.

خراسان جنوبی عاری از بیماری وبا

در خراسان جنوبی موردی از ابتلا به وبا (التور) مشاهده نشده است. رئیس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در استان، مورد مشکوک به وبا که نیاز به ارسال آزمایش داشته باشد مشاهده نشده است.
جمع آور افزود: با توجه به مشاهده این بیماری در افغانستان و استان های غربی کشور و در پی دریافت نامه‌هایی از وزارت بهداشت، اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه در استان در دستور کار قرار گرفت. وی گفت:در این راستا بیماریابی افزایش یافته و آموزش و اطلاع‌رسانی، برگزاری کارگاه آموزشی برای مرکز بهداشت و مراقبت در مناطق مرزی اجرا می شود. رئیس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به سفرهای عتبات عالیات و حج گفت: همکاران در مرز مستقر هستند و در صورت مشاهده علائم، از زائران آزمایش گرفته می‌شود تا در صورت مثبت بودن در استان مورد پیگیری قرار گیرد. جمع آور تب کریمه کنگو و هاری را از دیگر بیماری‌های مورد مراقبت در استان دانست و گفت: درخصوص تب کریمه کنگو چند مورد نمونه مشکوک به آزمایشگاه ارسال شد که خوشبختانه منفی بود. وی با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان افزود: مردم در این ایام نکات پیشگیرانه این بیماری از جمله خودداری از تماس با دام و عدم مصرف گوشت تازه را رعایت کنند.
رئیس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بیماری هاری نیز در حیوانات وحشی و اهلی در گردش است و در چند مورد گزشی که صورت گرفته با شستشوی به موقع محل زخم و تزریق واکسن و سرم، بیماران از مرگ حتمی نجات یافتند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان منصوب شد

تسنیم- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فرخنده به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی منصوب شد. از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی علی فرخنده می‌توان به معاون فرهنگی و هنری سپاه انصارالرضا (ع)، موسس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج استان، رییس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان، عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، مسئول قرارگاه فرهنگی راهیان نور استان و دبیر قرارگاه مقابله با آسیب‌های اجتماعی بسیج اشاره کرد.

فعالیت ۲۸۴ پایگاه در طرح جبران و تثبیت یادگیری خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان ابتدایی استان، گفت: برای اولین بار در کشور با اختصاص سرانه ویژه به ازای هردانش آموز و با مشارکت خیرین و گروه های جهادی طرح «مدرسه تابستانی» اجرا می شود. موسوی نژاد افزود: با اجرای این طرح در ایام تابستان، اُفت تحصیلی دانش آموزان در ایام کرونا جبران خواهد شد. وی با اشاره به افتتاح دومین طرح جبران و تثبیت یادگیری در خراسان جنوبی، تصریح کرد: قریب یک هزار معلم زن و مرد استان در این امر مشارکت دارند. موسوی نژاد از فعالیت ۲۸۴ پایگاه در طرح جبران و تثبیت یادگیری خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در مرحله دوم اجرای طرح جبران و تثبیت یادگیری تعداد ۱۵ هزار و ۳۴۴ دانش آموز پایه اول تا ششم ابتدایی استان ثبت نام می شوند.

آغاز عملیات اجرایی ۴۱۵ واحد مسکن محرومین

فرماندار شهرستان درمیان از آغاز عملیات اجرایی ۴۱۵ واحد مسکن محرومین در این شهرستان خبر داد. فرجامی فرد گفت: در سفر فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور و نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به شهرستان درمیان به صورت پایلوت ۴۶۵ واحد مسکن محرومین کلنگ زنی شد که هم اکنون عملیات اجرایی ۴۱۵ واحد مسکن محرومین آغاز شده است. او گفت: تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن ۸۵۰ نفر تأیید نهایی و ۴۵۱ نفر در مرحله افتتاح حساب هستند و همچنین تأمین زمین در همه شهر‌ها انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت