اخبار استانی

امام جمعه بیرجند: باید استعدادها را تقویت کرد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار رئیس دانشگاه و اعضای تیم صراط دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند گفت: موفقیتهایی که در سنگر علم و پژوهش با تلاش و زحمت بدست آوردید جای تبریک و تقدیر دارد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند؛ آیت ا… عبادی افزود: باید استعدادها را همواره تقویت کرد و امید و انگیزه را ایجاد کرد تا جوانان خودباور باشند. تلاشهایی که اساتید، مربیان و مسئولین می کنند تا این استعدادها به شکوفایی برسد، یک روز موانعی که استعمار ایجاد کرده را از پیش رو برخواهند داشت. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی امسال ۲تیم از دانشگاه آزاد بیرجند به مرحله کشوری راه یافتند؛ که تیم صراط متشکل از ۸ نفر از دانشجویان واحد بیرجند مقام اول کرسی آزاد اندیشی را در قسمت سیاسی از آن خود کرد. دکتر هاشمی ادامه داد: این رتبه در بین ۴۲۰واحد دانشگاهی و ۳هزار شرکت کننده، کسب شده است.
سرپرست تیم صراط دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند هم گفت: حضور تیمی از بیرجند در رویداد کرسی آزاد اندیشی در مقابل تیمهایی بسیار قوی، کار سخت و عجیبی بود و کسی تصور نمی کرد تیم ما در کشور رتبه اول را کسب کند. امین جعفرپور مقدم افزود: این رویداد از دو جهت برای ما اهمیت داشت یکی اینکه اعضای تیم خودشان را محک زدند و از طرف دیگر اسم بیرجند و خراسان جنوبی را توانستیم بالا ببریم.

کسب رتبه دوم هنرمند استان
در کارگاه منطقه‌ای «رُحما»

شبستان- مجید کریمیان، رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: محمد براتی، هنرمند بیرجندی در کارگاه منطقه‌ای تولید پوستر «رُحما» که در استان سیستان و بلوچستان برگزار شده بود توانست در بخش اتحاد و تفرقه حائز رتبه دوم این کارگاه شود.

سرپرست جهاددانشگاهی
خراسان جنوبی منصوب شد

با حکم دکتر دهقانی فیروز آبادی رییس جهاد دانشگاهی، دکتر مهدی ابراهیمی به عنوان سرپرست جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی منصوب شد. به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، دکتر ابراهیمی عضویت در هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی را در کارنامه کاری خود دارد.

زنگ خطر بیماری وبا در استان

مدیر گروه بیماری‌ها و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از به صدا درآمدن زنگ خطر بیماری وبا خبر داد. جمع آور گفت: ۸۵ درصد بیماری وبا بدون علائم است و توصیه می شود برای پیشگیری از ابتلا به وبا افراد بهداشت شخصی را رعایت کنند و برای تهیه غذا به مکانهای مطمئن بروند.

کاهش ۵۲ درصدی صادرات از گمرکات خراسان جنوبی

مهر- مدیرکل گمرکات گفت: در سه ماهه امسال کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات ۹۷ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۸۰۶ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۵۲ درصد کاهش داشته است.

۶.۶ درصد واجدان شرایط واکسن کرونا را دریافت نکرده اند

در خراسان جنوبی ۶.۶ درصد واجدان شرایط واکسن کرونا را دریافت نکرده اند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: تا یکشنبه پوشش واکسیناسیون کرونا در استان در نوبت اول به ۹۳.۴۱ درصد، نوبت دوم ۸۴.۶ درصد، نوبت سوم ۴۰.۳ درصد و نوبت چهارم به ۱.۷۵ درصد رسیده است. شریف زاده گفت: افرادی که سه نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده اند باید که شش ماه پس از نوبت دوم سوم حتما نوبت چهارم واکسن را دریافت کنند.

غدیر یک مسئله متواتر است که قابل انکار نیست

شبستان- آیت ا… عبادی با بیان اینکه غدیر یک مسئله متواتر است که قابل انکار نیست، گفت: یاد و نام حضرت علی(ع) برای هر انسانی که دو خصلت آگاه و آزادگی را داشته باشد، هیچ ابهامی ندارد. آیت ا… سیدعلیرضا عبادی در جلسه تاسیس دفتر نمایندگی بنیاد بین المللی غدیر شهر بیرجند اظهار کرد: نام و یاد حضرت علی(ع) برای هر انسانی که دو خصلت آگاهی و آزادگی را داشته باشد، هیچ ابهامی ندارد. وی افزود: حضرت علی(ع) را نیز نمی شود انکار کرد، بزرگان اهل سنت همچون مولانا صاحب مثنوی که در شعر خود می گوید:« تو به تاریکی علی را دیدی، زان سبب غیری بر او بگزیده ای» همین جمله را در قالب دیگری، امام شافعی اهل سنت می گوید:« اگر چهره واقعی علی(علیه السلام) برای مردم شناخته شود، همه مردم در مقابل او سجده می کنند». آیت ا… عبادی در ادامه گفت: اینکه گفته می شود علی(ع) اول مظلوم عالم است مراد اولین مظلوم از نظر تاریخی نیست بلکه منظور مظلوم درجه اول است، یعنی همه از فضائل او می دانستند و به او ظلم کردند. وی متذکر شد: حضرت علی(ع) هیچ وقت برای خود هیچ چیز نخواست، راه و رسم علی(ع) نصیب جامعه بشری می شود و ظلم به او به کل جامعه بشری برمی گردد.

امضای تفاهم‌نامه بین کمیته امداد و استانداری
ایرنا- استانداری خراسان جنوبی و کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف رفع مشکلات معیشتی، درمانی، مسکن و اشتغال مددجویان تحت حمایت این نهاد، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم‌نامه را سید مرتضی بختیاری، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) و جواد قناعت، استاندار در دفتر مرکزی این نهاد امضا کردند و بین طرفین مبادله شد.
موضوع این تفاهم‌نامه، همکاری و مشارکت و انجام اقدامات لازم در زمینه رفع مشکلات معیشتی، درمانی، مسکن، اشتغال و فرهنگی مددجویان مورد حمایت کمیته امداد استان خراسان جنوبی در چارچوب ظرفیت‌ها و ضوابط طرفین است. از دیگر اهداف تفاهم‌نامه موضوع ترویج سنت‌های حسنه اسلامی مشتمل بر ترویج فرهنگ انفاق و توسعه مشارکت‌های مردمی و کمک‌های مؤمنانه برای عمران و آبادانی مناطق محروم و روستاها، پروژه‌های عام‌المنفعه و امور زیرساختی است.
استاندار در این نشست بر اقدامات موثر کمیته امداد در رفع محرومیت از چهره مناطق کم‌برخوردار استان تاکید کرد. جواد قناعت با اشاره به شرایط خاص خراسان جنوبی، توسعه اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره) را در محرومیت‌زدایی از چهره استان به‌ویژه در مناطق روستایی و کم‌برخوردار موثر خواند.
رئیس کمیته امداد کشور نیز در این دیدار گفت: پیگیری‌های مصرانه استاندار مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های این نهاد در زمینه محرومیت‌زدایی از چهره خراسان جنوبی قابل تحسین است. سید مرتضی بختیاری با اشاره به اقدامات این نهاد در خراسان جنوبی، بر استمرار برنامه‌های حمایتی در راستای خودکفایی و استقلال مالی مددجویان کمیته امداد در این استان تاکید کرد.

تعیین مهلت برای تکالیف دستگاه‌ها در اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند

ایرنا- انجام تکالیف دستگاه‌ها در اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی در نشستی با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور زمان‌بندی شد. در نشستی که روز دوشنبه به ریاست سید “صولت مرتضوی” معاون اجرایی رئیس جمهور و با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در تهران برگزار شد، راهکارهای تسریع روند اجرای پروژه ریلی مرکز استان مورد بررسی قرار گرفت. این نشست با حضور نمایندگان حوزه‌های مرتبط و بانک‌های عضو کنسرسیوم بانکی پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی و به منظور پرداخت ٢ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مربوطه توسط صندوق توسعه ملی برگزار شد.
در این نشست بر اهتمام بانک‌ها در تامین سهم خود از اعتبار تعیین شده برای این پروژه تاکید و مقرر شد بانک ملی طی حداکثر یک هفته موافقت کتبی خود به میزان ۶۰۰ میلیارد تومان برای سهم عاملیت را اعلام کند. پس از تحقق این بند، بانک رفاه (سرگروه بانکی) طی حداکثر یک هفته کنسرسیوم بانکی را تشکیل داده و مراتب را به صندوق توسعه ملی اعلام کند. صندوق توسعه ملی نیز با توجه به سوابق و مستندات خاص این پروژه، مساعدت لازم را برای پرداخت معمول دارد. بنابر این گزارش با توجه به اینکه تسریع و تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی است، معاونت اجرایی رئیس جمهور درخصوص اهتمام حوزه‌ها در اجرای تعهدات‌شان، پیگیری لازم را انجام خواهد داد.

برنامه‌ریزی پیاده‌روی اربعین متناسب با افزایش جمعیت زائران باشد

ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: با توجه به برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین بعد از شیوع کرونا، امسال شاهد شمار زیادی از زائران خواهیم بود و باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی را داشته باشیم. سید محمدرضا طالبی در نشست ستاد اربعین استان که به صورت ارتباط تصویری با ستاد مرکزی اربعین برگزار شد، گفت: از آنجایی که اربعین امسال مصادف با روزهای گرم سال است لذا تمهیدات لازم به لحاظ زیرساختی در این زمینه باید اندیشیده شود و دستگاه‌های اجرایی و کمیته‌های مربوطه برای ارائه خدمات مطلوب به زائران، زیرساخت‌های لازم را تقویت کنند. وی راه‌اندازی پایگاه‌های سیار امداد جاده‌ای را لازم دانست و اظهار داشت: هلال احمر و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و برگزاری جلسات آموزشی برای عوامل پخت غذا توسط کمیته مشارکت‌ها ذیل ستاد اربعین نیز مورد تاکید است.
مدیر اجرایی ستاد اربعین استان هم گفت: امسال ۵۲ موکب برای ارائه خدمات به زائران اربعین در استان اعلام آمادگی کرده‌اند که هشت موکب در ایران مستقر خواهند بود. محمدرضا کفاشی افزود: همچنین ۶ موکب در مسیر کربلا و نجف، مرز مهران و باب المراد کاظمین هر کدام یک مورد و ۳۶ موکب در سایت مختص خراسان‌ جنوبی در کاظمین مستقر خواهد شد. وی بیان کرد: اکنون یک اکیپ از خراسان‌جنوبی در عراق ، در حال تامین، تکمیل و نصب زیرساخت‌ها است. وی گفت: ۱۲ نانوایی در کاظمین فعال خواهند بود اما تا این لحظه هنوز آرد مورد نیاز تامین نشده است.

خراسان جنوبی رتبه ۲۷ پرونده‌های نزاع را در کشور دارد

ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: این استان از نظر پرونده‌های نزاع رتبه ۲۷ کشور را دارد که بیانگر فرهنگ غنی و آرامش مردم این خطه است. محمدعلی توکلی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: در سال ۱۴۰۰ مجموع معاینات بالینی ۱۵ هزار و ۶۰۷ مورد بوده که به تفکیک شهرستان‌های بیرجند و طبس بیشترین فراوانی را داشته‌‎اند و نسبت به مدت مشابه قبل از آن شاهد رشد ۱۸.۶ درصدی هستیم. وی بیان کرد: نزاع با چهار هزار و ۱۶۴ مورد رتبه اول و تصادفات با چهار هزار و ۱۲۱ پرونده رتبه دوم را در استان دارد و از نظر پرونده‌ها در سال ۱۴۰۰ رتبه ۳۱ کشور بودیم. مدیرکل پزشکی قانونی گفت: با توجه به وسعت و جاده‌های طولانی استان براساس جمعیت رتبه هفتم مصدومان ناشی از تصادفات را داریم که این وضعیت، جاده‌ها را ناایمن‌تر از سایر استان‌‎ها کرده است.
توکلی یادآور شد: درخصوص فوتی‌های ناشی از تصادف با ۲۶۱ نفر شاهد رشد ۱۲ درصدی هستیم که براساس آمار استانی رتبه ۲۷ و براساس جمعیت رتبه پنجم کشور را داریم. وی گفت: بیشترین محل وقوع تصادفات به ترتیب در شهرستان‌های طبس، بیرجند و نهبندان بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی افزود: ۲۲۵ مورد پرونده مصدوم ناشی از کار نیز بررسی شده که ۱۵ درصد رشد داشته است و در مورد متوفیان ناشی از حوادث کار شاهد کاهش ۴۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه هستیم. وی اظهار داشت: ۵۹۸ جسد در سالی که گذشت مورد معاینه قرار گرفتند که بیانگر رشد ۱۴.۸ درصدی است و براساس آمار استانی خراسان جنوبی رتبه ۳۰ و ‌براساس جمعیت رتبه ۲۵ کشور را دارد. توکلی گفت: در مورد علت فوت‌های تعیین شده، حوادث ناشی از وسایل نقلیه با ۵۱ درصد رتبه اول و بیماری‌های قلب و عروقی با ۷.۳ درصد رتبه دوم بوده است. وی از رشد ۶۵ درصدی پرونده‌های وارده به پزشکی قانونی خبر داد و افزود: علت اصلی این افزایش، معاینه موارد مربوط به مشروبات الکلی است که تاکنون دانشگاه علوم پزشکی مسوولیت بررسی این پرونده‌ها را برعهده داشته است.

۱۰ تیر، آغاز پیش ثبت نام اربعین

باشگاه خبرنگاران جوان- جانشین مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی از آغاز پیش ثبت نام زائران اربعین از ۱٠ تیر خبر داد. دستگردی گفت: پیش ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی از ساعت ۹ صبح روز جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا ۳۱ تیر ادامه دارد. وی گفت: پیش ثبت نام از طریق سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir انجام می‌شود و در این مرحله صرفا پیش ثبت نام انجام می‌شود و به منزله ثبت نام قطعی نیست.

رای موافق به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

صدا و سیما- نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت رای موافق دادم. خسروی اسفزار گفت: با رای قاطع نمایندگان مجلس به کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، مجلس یازدهم گام مهمی برای تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و قراردادی برداشت، این طرح برای بررسی جرئیات به کمیسیون ارجاع شد و به صورت شوری در دستور کار مجلس است.

اهدای ۳ تخته فرش دستباف از خراسان جنوبی به عتبات عالیات

۳ تخته فرش دستباف از روستا‌های بهدان، شوکت آباد و شهر بیرجندبه عتبات عالیات اهدا شد. مدیر دفتر ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: ارزش این تخته فرش‌ها ۱۸۰ میلیون تومان بوده است. محسنی افزود: این فرش‌ها بین ۴ تا ۶ ماه توسط خواهران بافته شده است.

جذب ۹۵ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی در خراسان جنوبی

اشرفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: اعتبارات مشاغل خانگی استانها، شهریور به شهریور اختصاص داده می‌شود که تا کنون ۹۵ درصد اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۰ در بخش مشاغل خانگی این استان به میزان ۴۴ میلیارد و ۴۴۶ میلیون تومان جذب شده است.

کشف هزار و ۳۵۰ قطعه
مرغ زنده غیرمجاز در قاین

فرمانده انتظامی قاین گفت: مأموران کلانتری ۱۶ نیمبلوک شهرستان قاین هنگام گشت زنی در محور‌های مواصلاتی یک کامیون بنز را جهت بررسی متوقف کردند و در بازرسی از این کامیون، هزار و ۳۵۰ قطعه مرغ زنده غیرمجاز کشف کردند.

بازرسی ماهانه از ۷۵۶ نازل سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی گفت: ۷۵۶ نازل سوخت در استان موجود است که هر ماه دو مرحله بازرسی و پایش می‌شوند. مردانی گفت: ۱۰۰ درصد تعهد استان در حوزه بازرسی از جایگاه‌های سوخت محقق شده است.

۱۶ مدرسه آماده اسکان فرهنگیان

معاون امور رفاهی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از اسکان فرهنگیان در تعطیلات تابستانه در ۱۶ مدرسه استان خبر داد. نخعی نژاد گفت: اسکان فرهنگیان در خراسان جنوبی از یک تیر آغاز شده است و امسال ۸ پایگاه در استان آماده پذیرش فرهنگیان هستند.

اجاره مسکن در خراسان جنوبی تا ۴۰ درصد افزایش یافت
ایرنا – رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: از ابتدای امسال تاکنون اجاره‌بهای مسکن در خراسان جنوبی به‌طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است و از اواخر خرداد آرامش نسبی در بازار اجاره برقرار شد.علیرضا اربابی اظهار داشت: دولت افزایش ۲۵ درصدی را برای اجاره مسکن تعیین کرده اما تورم نقش مهمی در افزایش یک باره اجاره‌بها داشته است.
وی با بیان اینکه سال‌های قبل اجاره در خراسان جنوبی خیلی کمتر از نُرم کشوری بود افزود: دفترچه ضریب معاملات املاک هم در تعیین نرخ اجاره‌بهای هر منطقه اثرگذار است و مالکان چون براساس آن ضریب باید مالیات پرداخت کنند اجاره‌بها را نیز به همان نسبت در نظر می‌گیرند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: برنامه دولت برای تمدید خود به خود اجاره‌بها نیز زمانی کارساز است که مستاجر هنوز در محل حضور داشته باشد لذا این طرح شامل حال مستاجران جدید نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک در تعیین نرخ اجاره نقشی ندارند افزود: حق‌الزحمه مشاور املاک درخصوص اجاره ثابت است لذا فرقی نمی‌کند که با چه مبلغی ملک به اجاره داده شود و هرچه میزان اجاره کمتر باشد، مشتری بیشتر است.اربابی درخصوص عرضه و تقاضای اجاره مسکن گفت: ماه‌های فروردین، اردیبهشت و تا نیمه خرداد سال جاری تقاضا برای اجاره مسکن زیاد بود اما در حال حاضر بازار آرام است.وی بیان کرد: به تناسب ارزش املاک، افزایش اجاره‌بها در منطقه شمال شهر بیرجند بیشتر بوده و تقاضا نیز برای اجاره مسکن در این منطقه افزایش داشته است.رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند افزود: در برخی نقاط شمال شهر شاهد افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ اجاره‌بها هم بوده‌ایم در حالی که املاک گران‌تر ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش اجاره داشته‌اند.وی گفت: به نظر می‌رسد اگر مدیریت افزایش نرخ اجاره به گروه‌های مردمی واگذار شود نتیجه بهتری داشته باشد همانطور که ورود برخی علما برای بیان توصیه‌های دینی به مالکان املاک تاثیرگذار بوده است.اربابی راه‌اندازی پویش‌های مردمی برای کمک به مستاجران را اثرگذار دانست و ادامه داد: تمدید خودکار یکساله قراردادهای اجاره سال ۱۴۰۱ با تعیین سقف افزایش هنوز در خراسان جنوبی اجرایی نشده و ما نیز این خبر را از رسانه‌ها شنیدیم.

چالش هدر رفت آب در خراسان جنوبی
مهر – معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور گفت: هدررفت آب از مشکلات جدی خراسان جنوبی بوده که انتظار داریم استان از محل اعتبارات تملک دارایی به اصلاح شبکه های آب کمک کند.
هاشم امینی با اشاره به هدر رفت آب در استان، بیان کرد: برای هدررفت آب و استفاده از پساب فاضلاب با استفاده از ظرفیت سرمایه گذار بخش خصوصی هم برنامه‌هایی داریم که به زودی طی بخشنامه وزارت نیرو، عملیاتی خواهد شد.وی با بیان اینکه هدررفت آب از مشکلات جدی خراسان جنوبی است، گفت: انتظار ما این است که با توجه به محدودیت‌های موجود، استان از محل اعتبارات تملک دارایی به موضوع هدررفت آب و اصلاح شبکه کمک کند. امینی در راستای تزریق اعتبار به طرح آبرسانی به بیرجند از مختاران قول مساعد داد و افزود: برای اجرای طرح آبرسانی به طبس هم از سه محل برنامه‌ریزی هایی شده است. وی ادامه داد: طی همین هفته در نشستی با حضور فرماندار و شورای شهر برای رفع مشکل روستاهای عرب آباد، دهنو و هم برنامه‌ریزی خواهد شد.وی با بیان اینکه خراسان جنوبی، استانی کم آب و دارای تنش آبی است، اظهار کرد: امید است پروژه آبرسانی به بیرجند از مختاران تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال ۱۴۰۲ و قبل از شروع پیک مصرف سال آینده به بهره‌برداری برسد.

هشدار دامپزشکی خراسان جنوبی درباره خطر شیوع تب کریمه کنگو

ایرنا – مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نسبت به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد و گفت: کوچکترین سهل‌انگاری در این زمینه خسارات غیر قابل برگشتی را به استان وارد خواهد کرد. وی یادآور شد: تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسانی در استان گزارش نشده و ادامه این روند بستگی به میزان رعایت مردم دارد. وی اظهار داشت: با نزدیک شدن به عید سعید قربان درخواست می‌شود نکات بهداشتی و حفاظت فردی مورد توجه قرار گیرد

ثبت دمای بالای ۴۰ درجه در ۱۲ ایستگاه خراسان جنوبی

ایرنا – رییس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۱۶ ایستگاه هواشناسی استان ۱۲ ایستگاه دمای بالای ۴۰ درجه را ثبت کردند.جواد نخعی افزود: تا پنجشنبه جاری هوای گرم در استان پایدار است. وی گفت: دمای هوا در طبس، دهسلم و بندان نهبندان به ۴۷ درجه سلسیوس رسید.

انتشار ابعاد جدیدی از سانحه قطار مشهد-یزد

مهر- کمیسیون عالی سوانح راه آهن در گزارش دوم از بررسی سانحه ریلی قطار مسافری مشهد-یزد که ۲۲ خرداد امسال رخ داد، ابعاد جدیدی از این سانحه را بازگو کرد. در این اطلاعیه آمده: به منظور بررسی میدانی، جمع آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضا کمیسیون عالی سوانح به محض اطلاع به محل سانحه عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در فرایند به هم پیوسته‌ای مورد بررسی قراردادند. در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی، موارد ثبت شده توسط سیستم‌های نظارتی از جمله گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسال گردیده است.
تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه می‌باشد. همچنین در این خصوص عوامل دیگری که می‌توانست از وقوع سانحه جلوگیری نماید احصاء گردید که به شرح ذیل اعلام می‌گردد:
۱. عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری
۲. انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی
۳. واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران
۴. اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت
۵. عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده (تابلوهای تقلیل سرعت)
۶. عدم یادآوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباس آباد
کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می‌نماید بمنظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی، تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقا سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیت‌ها اقدام گردد.

رقابت ۱۷ هزار و ۱۰۳ داوطلب خراسان جنوبی درکنکور سراسری سال ۱۴۰۱

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در خراسان جنوبی با اعلام خبر رقابت ۱۷ هزار و ۱۰۳ داوطلب خراسان جنوبی در کنکور سراسری گفت: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ هزار و ۳۹۲ نفر داوطلب زن و ۶ هزار و ۷۱۱ نفر داوطلب مرد به رقابت می‌پردازند.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر سیدجواد حسینی‌واشان نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در خراسان جنوبی و رئیس مرکز آزمون‌های دانشگاه بیرجند با اشاره به رقابت ۱۷ هزار و ۱۰۳ داوطلب خراسان جنوبی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱، گفت: در این آزمون تعداد ۷۲۵۲ داوطلب شامل ۴۳۷۴ داوطلب زن و ۲۸۷۸ داوطلب مرد در حوزه آزمونی دانشگاه بیرجند به رقابت می‌پردازند. نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در خراسان جنوبی اعلام کرد: آزمون کارشناسی سال ۱۴۰۱ همزمان با سراسر کشور در شهرستان‌های طبس، فردوس، قائن، بشرویه، درمیان، سرایان، سربیشه، نهبندان، خوسف و زیرکوه برگزار می‌شود.
وی افزود: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱، داوطلبان گروه هنر روز چهارشنبه ۸ تیرماه، گروه علوم انسانی و ریاضی روز پنجشنبه ۹ تیرماه، گروه علوم تجربی روز جمعه ۱۰ تیرماه و گروه زبان خارجی در روز شنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ به رقابت خواهند پرداخت. دکتر حسینی‌واشان گفت: حضور داوطلبان در حوزه‌های آزمونی از ساعت ۷ صبح آغاز می‌شود و درب تمام حوزه‌ها از ساعت ۸:۱۵ بسته خواهد شد؛ بنابراین داوطلبان حتماً سر ساعت در حوزه امتحانی حاضر شوند.
وی با آرزوی موفقیت برای تمامی داوطلبان کنکور سراسری، بیان داشت: تمامی داوطلبانی که زمان ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ اقدام به انتخاب گروه آزمایشی مورد علاقه (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان) و تکمیل فرم ثبت نام کرده‌اند برای حضور سر جلسه آزمون ملزم به گرفتن کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ۱۴۰۱ هستند. کارت ورود به جلسه حاوی اطلاعات مهمی از جمله اطلاعات فردی، شماره داوطلبی، سهمیه، زمان و مکان برگزاری آزمون، دین، زبان خارجی و نوع معلولیت است و همراه داشتن کارت ورود به جلسه و مدرک شناسایی معتبر مانند کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار در زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۱ الزامی است. داوطلبان برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه فرمایند.
رئیس مرکز آزمون‌های دانشگاه با اعلام اینکه آزمون ۱۴۰۱ پنجاه و دومین کنکوری است که در کشور برگزار می‌شود، ادامه داد: دانشگاه بیرجند با تشکیل مرکز آزمون‌ها و با حضور کمیته‌های مختلف در برگزاری هر چه بهتر آزمون‌ها فعالیت دارد.
وی افزود: کنکور سراسری ۱۴۰۱ از چهارشنبه ۸ تیر لغایت شنبه ۱۱ تیرماه به مدت چهار روز و در پنج رشته تحصیلی برگزار می‌شود.

امروز ؛ مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر برگزار می شود

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در اطلاعیه ای اعلام کرد، امروز مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر برگزار می شود. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «هـفتـۀ بـازخـوانـی و افشـای حقـوق بشـر امـریـکایـی» شـشـم تـا دوازدهـم تیـرمـاه ؛ فرصت مغتنمی است تا به تبیین ابعاد و زوایای پیدا و پنهان جنایتهای متعدد در داخل و خارج از کشور و بازخوانی خباثت ها و افشای چهره های نفاق آلود امریکای طاغوت اعظم در ادوار مختلف بپردازیم. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی؛ از عموم مردم شهید پرور و قدرشناس دعوت می کند تا با حضور گسترده خود، ضمن زنده نگه داشتن نام و یاد و خاطره شهدای گرانقدر هفتم‌تیر با آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و شهیدان آن فاجعه تجدید میثاق نموده و بار دیگر نقاب نفاق از چهرۀ کریه المنظر امریکای جنایتکار برداشته و جنایات ضد حقوق بشری آن را افشا کنند. مراسم محوری گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر در بیرجند بدین شرح اعلام می گردد.
زمان: سه شنبه هفتم تیر، ساعت ۱۰صبح
مکان: خیابان پاسداران، مسجد امام حسین(ع)

فعالیت ۲۱۸ صلح یار در استان

۲۱۸ صلح یار برای حل اختلافات مردم در خراسان جنوبی با دادگستری همکاری می‌کنند. معاون شورا‌های حل اختلاف استان در همایش صلح یاران خراسان جنوبی گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی سند تحول و تعالی قوه قضائیه، جلب مشارکت‌های مردمی و رسیدگی به دعاوی خصوصی و حل اختلافات با کمک معتمدین محلات در زمینه‌هایی است که قابلیت صلح و سازش دارند که این امر بر عهده صلح یاران است.
داریوش افزود: صلح یاران، معتمدین و افراد با اعتبار محلات هستند که توسط دادگستری و یا مسئولان شهرستانی شناسایی و انتخاب می‌شوند. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در خصوص مصلحین قرآنی گفت: صلح یاران با محوریت مساجد به عنوان مصلحین قرآنی نیز انتخاب می‌شوند و ما افراد معتمد محلات را آموزش دادیم تا به عنوان مصلحین قرآنی برای رفع اختلافات خانوادگی فعالیت کنند. حجت الاسلام وحدانی نیا افزود: طرح مصلحین قرآنی برای شروع در مرکز استان اجرا می‌شود و از مردم تقاضا داریم با مصلحین همکاری کرده و به این افراد برای حل مشکلاتشان اعتماد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت