اخبار استانی

افزایش دمای هوا در خراسان جنوبی

دمای هوا در خراسان جنوبی افزایش پیدا می کند. زارعی کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، برای سه روز آینده علاوه بر افزایش ابر در برخی از ساعت وزش باد و گرد و خاک در برخی نقاط کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

مالیات ۸۰ درصد اظهارنامه‌های ارسالی مشاغل و کسبه استان صفر است
جعفر احسانی مهر، مدیرکل امور مالیاتی استان در گفتگو با خبرگزاری ها و رسانه ها گفت: خردادماه سال جاری آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی و یا تکمیل و تأیید فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم (جهت توافق) عملکرد سال ۱۴۰۰ اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل از طریق درگاه ملی مالیات به آدرس my.tax.gov.ir می باشد.
لازم به ذکر است شرط برخورداری از هر گونه معافیت‌ نرخ صفر و مشوق مالیاتی و عدم تعلق جرایم قانونی غیر قابل بخشش، منوط به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی و یا تکمیل و تأیید فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم بر اساس اطلاعات صحیح، در موعد مقرر قانونی است. وی افزود: سازمان امور مالیاتی کشور در راستای شفافیت فضای اقتصادی و تکمیل گامهای اجرایی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، اطلاعات واصله از جمله اطلاعات خرید و فروش، اطلاعات حساب‌های بانکی (POS) و سایر اطلاعات موجود را در این سامانه به منظور رؤیت مؤدیان مالیاتی و بررسی آن جهت ارائه اظهارنامه و یا تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، بارگذاری نموده است.
لذا از تمامی مؤدیان مالیاتی خواهشمندیم پس از بررسی و تطبیق اطلاعات اقتصادی خود نسبت به تکمیل و ارائه اظهارنامه و یا قبول شرایط مالیات قطعی تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم اقدام نمایند تا خدای ناکرده مشمول جرایم غیر قابل بخشش کتمان درآمد نشوند. احسانی مهر درخصوص نگرانی برخی فعالان اقتصادی از مالیات تعیین شده در سامانه گفت: با عنایت به شرایط سخت کرونایی حاکم بر مشاغل و کسب‌ وکارها در سال ۱۴۰۰ و به ‌منظور تسهیل پرداخت مالیات برای این گروه از مؤدیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از ظرفیت قانونی تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم کوشیده است تا بخش بزرگی از صاحبان مشاغل بتوانند بدون ارائه اظهارنامه و مستندات مربوط به درآمد و هزینه خود، مالیات عملکرد ۱۴۰۰ را به‌ صورت مقطوع پرداخت نمایند. بنابراین با هدف افزایش دامنه شمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، با اخذ موافقت مراجع قانونی ذی‌ربط، سقف فروش کالا و خدمت مشمول این تبصره، به ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم یعنی ۴۸ میلیارد ریال افزایش یافته است.
بدین ترتیب، صاحبان مشاغل و کسبه که در سال ۱۴۰۰ فروش آن‌ها کمتر از این میزان باشد، می‌توانند از تسهیلات تبصره مانند معافیت از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات‌های مستقیم (اصلاحیه ۱۳۹۴)، معافیت از تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی، محاسبه و مطالبه مالیات بر عملکرد سالیانه مشاغل به صورت مقطوع و … بهره‌مند شوند.
مؤدیانی که میزان فروش آنها بر اساس پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی بیش از ۴۸ میلیارد ریال باشد، امکان استفاده از این تسهیلات را نخواهند داشت و می ‌بایست نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند.
وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی نیز تا تاریخ ۲۰ خردادماه سال جاری، بیش از ۸۰ درصد اظهارنامه های ارسالی و فرم های تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم عملکرد سال ۱۴۰۰ توسط صاحبان مشاغل و کسبه استان با مبلغ مالیات صفر و در مجموع نیز میانگین مبلغی کمتر از شش میلیون ریال (ششصد هزار تومان) می باشد.
بنابراین خواهشمندیم به شایعات توجه نکرده و در صورت بروز هرگونه مسئله و یا مشکل، موارد را در اسرع وقت جهت راهنمایی و در صورت نیاز اصلاح و پیگیری آن، به ادارات امور مالیاتی محل سکونت خود اعلام نمایند. احسانی مهر در پایان یادآور شد: مؤدیانی که از پذیرش مالیات مقطوع تعیین‌شده امتناع دارند، می‌توانند به جای استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام و مدارک و مستندات درآمد و هزینه خود را در مراحل حسابرسی و دادرسی مالیاتی ارائه نمایند.

رونمایی از سامانه عملیات هوشمند در بیرجند
تسنیم- سامانه عملیات هوشمند برای نخستین بار در ایران توسط یک شرکت دانش بنیان ‌در بیرجند طراحی و اجرا شد. کاظم معماری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این سامانه جزء ۵ سامانه برتر دنیا در زمینه عملیات هوشمند است اظهار داشت: سامانه نرم‌افزاری “عملیات هوشمند” حوادث، ابتدا در ۴ استان کشور به صورت پایلوت اجرا شده و به زودی در تمامی استان‌ها عملیاتی خواهد شد. وی افزود: با استفاده از این سامانه در هنگام وقوع حوادث، ۴۶ لایه اطلاعاتی فعال شده و نزدیک‌ترین تیم‌های ارزیاب، اعضای خانه هلال، مراکز امدادی و پایگاه‌های امداد و نجات به منطقه اعزام می‌شوند.
معماری ‌با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد این سامانه هوشمند، گفت: ارتباط آنلاین با موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مرکز زلزله نگاری اروپا و آمریکا، سازمان هواشناسی کشور، سازمان راهداری، مرکز آمار ایران و وجود ده‌ها لایه اطلاعاتی مانند گسل‌ها، رودخانه‌های دائمی و فصلی، باتلاق، بیابان، دریاچه، سد مخزنی و انحرافی، تونل و زمین لغزش از مهم‌ترین ویژگی‌های این سامانه است.
وی تصریح کرد: این سامانه با داده کاوی و هوش مصنوعی، استفاده از سامانه های WebGIS ، وجود ده‌ها لایه اطلاعاتی تخصصی از سازمان‌های مختلف کشور و اپلیکیشن اختصاصی برای امدادگران کشور باعث افزایش راندمان و عملکرد فوق العاده در هنگام بروز حادثه شده است.
وی بیان کرد: همچنین با توجه به موقعیت مکانی و گزارش های تیم‌های ارزیاب اعزامی، برآوردی از نیازهای عملیاتی نظیر نیروهای مورد نیاز، تجهیزاتی همچون آمبولانس، چادر، پتو و اقلام زیستی را برای مکان هدف مشخص می‌کند تا درصورت نیاز به منطقه اعزام شوند. وی با اشاره به همکاری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در زمان تماس افراد آسیب دیده با شماره ملی ندای امداد (۱۱۲)، موقعیت مکانی حادثه دیده بر روی نقشه مشخص می‌شود و اپراتورهای مرکز پاسخگویی اضطراری از طریق نرم افزار هوشمند، نزدیکترین پایگاه عملیاتی و پشتیبان را مشخص می‌کنند.

آزادی ۲ بانوی زندانی جرایم غیر عمد خراسان جنوبی

صدا و سیما – به مناسبت دهه‌ کرامت ۲ بانوی زندانی جرایم غیر عمد در خراسان جنوبی آزاد شدند. مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: ۲ بانو در استان که به دلیل بدهی مالی در زندان بودند به مناسبت دهه کرامت از زندان آزاد شدند. حسین پور گفت: بدهی این ۲ بانوی زندانی ۴۶۸ میلیون تومان بود که از این مقدار ۲۲۷ میلیون تومان به صورت بلاعوض از سوی ستاد دیه پرداخت و مقداری از بدهی برای یکی از بانوان اعسار شد. وی گفت: برای باقی مانده بدهی بانوی دیگر نیز تسهیلاتی از سوی ستاد دیه اعطا شده تا بتواند بدهی خود را پرداخت کند. از ابتدای امسال نیز ۱۷ زندانی جرائم غیرعمد با مبلغ بدهکاری ۵ میلیارد و ۲٠٠ میلیون تومان آزاد شده اند.

آغاز نوبت گیری سنجش سلامت نوآموزان در خراسان جنوبی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی از آغاز نوبت گیری سنجش سلامت نوآموزان از ۲۲ خرداد در استان خبر داد.
با اطمینان گفت: نوبت گیری برای سنجش نوآموزان از روز یکشنبه در مدارس استان آغاز شده است. او گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲۳ هزار نوآموز سنجش شوند. با اطمینان گفت: سنجش سلامت نوآموزان از اول تیر آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد. رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی گفت: امسال ۱۷ پایگاه سنجش سلامت در استان همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ فعالیت می‌کنند. والدین در زمان انجام سنجش نوآموز خود باید اصل شناسنامه نوآموز و والدین و همچنین کارت واکسن نوآموز را به همراه داشته باشند.
او گفت: امسال هزینه سنجش سلامت نوآموزان ۶٠ هزار تومان است. سنجش سلامت نوآموزان مناطق عشایر و کم برخوردار به صورت رایگان انجام می شود.

ساخت ۲۴ کلاس درس در روستا‌های حاشیه شهر بیرجند

۲۴ کلاس درس در روستا‌های حاشیه شهر بیرجند با کمک خیر ساکن خارج کشور ساخته می‌شود. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: این کلاس‌های درس در روستا‌های حاجی آباد، دستگرد، امیرآباد و شمس آباد جانمایی می‌شود. چاوشان افزود: این کلاس‌ها با کمک ۱۰ میلیارد تومانی دکتر گنجی خیر بیرجندی ساکن در کشور آلمان، ساخته می‌شود. تا کنون ۳۶ کلاس درس با کمک دکترگنجی در خراسان جنوبی ساخته شده است.

گشایش نمایشگاه صنایع دستی در باغ و عمارت اکبریه

ایرنا- همزمان با آغاز هفته صنایع دستی نمایشگاهی با حضور صنعتگران این حوزه در باغ و عمارت جهانی اکبریه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان گشایش یافت.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت: ۲۰ غرفه با هدف رونق و شکوفایی و توجه مردم به صنایع دستی راه‌اندازی شده است. حسنعلی فولادی با بیان اینکه نمایشگاه به مدت یک هفته در ۲ شیفت صبح و عصر فعال خواهد بود اظهار داشت: ۲۲ غرفه نیز به صورت دائم در بازارچه صنایع دستی باغ و عمارت فعال است.
وی عنوان کرد: از حدود ۳۰۰ رشته صنایع دستی کشور، ۸۵ رشته در استان خراسان جنوبی شناسایی شده و فعال است که ۱۰ رشته از جمله مله‌بافی، رودوزی سنتی و چرم‌سازی احیا شده است. معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۲ عنوان برنامه طی هفته صنایع دستی در استان برگزار می‌شود افزود: برگزاری اولین رویداد آموزشی تخصصی در حوزه صنایع دستی، افتتاح کارگاه نساجی و دوخت لباس و کارگاه سرامیک در بیرجند، نمایشگاه توانمندی‌های صنایع دستی در فردوس، رونمایی از ثبت ملی میراث ناملموس تنورسازی در فردوس، نمایشگاه عرضه و فروش صنایع دستی در قاین، افتتاح مجتمع رنگ‌ریزی در قهستان، کارگاه تولید سفال و زیورآلات در نهبندان از جمله این برنامه‌ها است.
وی برگزاری اولین نمایشگاه صنایع دستی شهرستان‌های شرق استان به میزبانی سربیشه، کلنگ‌زنی احداث مرکز آموزش صنایع دستی زیرکوه و طبس، نمایشگاه دستاوردهای صنایع دستی سرایان، افتتاح کارگاه سنتی خراطی، کارگاه آموزشی قلم‌زنی و پته‌دوزی در طبس، تجلیل از صنعتگران عضو خانواده شهدا و راه‌اندازی خانه صنایع دستی خوسف را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.
فولادی گفت: نمایشگاه آثار فاخر صنایع دستی نیز در نگارخانه سرو باغ و عمارت اکبریه و پاویون صنایع دستی در سالن ورودی استانداری به صورت ویژه آثار صنعتگران را به نمایش گذاشته است. وی ادامه داد: سمینار تخصصی بازاریابی هم در استان برگزار و روش‌های مختلف بازاریابی برای صنعتگران تشریح می‌شود.

پاتوق‌های مواد مخدر در بیرجند تعیین تکلیف شد

ایرنا – معاون دادستان بیرجند گفت: تعدادی از پاتوق‌های مواد مخدر و زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی در بیرجند، تخریب و تعیین تکلیف شد. رضا دادگر عزیز، از ورود قاطعانه دستگاه قضایی استان به تخریب پاتوق‌های مواد مخدر شهر بیرجند خبر داد. وی گفت: نقاط آسیب‌دیده شهر بیرجند همچون حاشیه بلوار صیاد شیرازی، میدان مجیدیه، روبه‌روی آرامستان بیرجند و بلوار پیامبر اعظم (سه‌راهی عباس‌آباد) که به مکان‌هایی برای جولان معتادان متجاهر تبدیل شده بود، مورد بازدید قرار گرفت. معاون دادستان بیرجند با بیان اینکه تعدادی از این مکان‌ها تخریب و مابقی تعیین تکلیف شد افزود: معتادان متجاهر به مواد مخدر از این مکان‌ها جمع‌آوری شدند.
وی تصریح کرد: دستگاه قضایی استان با جدیت و قاطعیت در زمینه جمع‌آوری معتادان متجاهر و تخریب پاتوق‌های مواد مخدر اقدام می‌کند.

تولید ۶۸۳ تن زیره سبز

صدا و سیما- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۸۰۰ بهره بردار استان تا پایان اردیبهشت ۶۸۳ تن زیره سبز را برداشت کردند. رزقی بااشاره به اینکه سطح زیر کشت این محصول در استان هزار ۶۱۶ هکتار است گفت: شهرستان سرایان با داشتن ۹۰۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در استان به خود اختصاص داده است. وی گفت: سالانه از هرهکتار سطح زیر کشت به طور متوسط ۴۳۰ کیلوگرم زیره سبز برداشت می‌شود.

۲۴۷ نانوایی در بیرجند مجهز به کارت خوان هوشمند

در جهت طرح هوشمند سازی یارانه ای، ۲۴۷ دستگاه کارت خوان هوشمند در نانوایی‌های شهرستان بیرجند در حال نصب است. نائب رئیس اتحادیه آرد و نان شهرستان بیرجند گفت: حدود ۷۰۰ دستگاه کارت خوان برای اجرای این طرح وارد خراسان جنوبی شده است که از این تعداد، ۶۴۰ دستگاه کارت خوان در حال نصب در نانوایی‌های استان است. او گفت:۲۴۷ نانوایی در شهرستان بیرجند وجود دارد که کار نصب کارت خوان‌های هوشمند در این تعداد نانوایی از یکشنبه آغاز شده است.

شناسایی ۲ مبتلای جدید کرونایی در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۲ مبتلای جدید کرونایی در خراسان جنوبی شناسایی شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۶۲ شناسایی ۲ مبتلای جدید کرونایی در خراسان جنوبیآزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۱ مورد از بیرجند و ۱ مورد از قائنات شناسایی شد.

ضرورت توجه به «بازاریابی» برای صنایع دستی استان
شبستان- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به مناسبت هفته صنایع دستی اظهار کرد: مسئله پشتیبانی از صنایع دستی کار بسیار مهمی است.آیت ا… سید علیرضا عبادی با تأکید بر ضرورت بازسازی مسئله صنایع دستی و فرهنگ جامعه، تصریح کرد: از این رو کار شما خیلی ارزشمند است چرا که هم بخش بازار و اقتصاد و اشتغال را دارد و از سویی احیای آنچه که مربوط به نیاکان و جامعه شما است لذا باید تا جایی که می توانید خدمت کنید تا این مسئله احیا شود و بماند.
وی بر ضرورت توجه به بازاریابی محصولات تولیدکنندگان صنایع دستی تأکید کرد و ادامه داد: نباید اجناس تولیدکنندکان این حوزه روی دستشان بماند تا موجب دلسردی آنان شود لذا باید بازاریابی توسط سازمان میراث فرهنگی پیگیری و محقق شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پایان گفت: در جهت بازاریابی یک زمانی با آستان قدس رضوی صحبت شد و اعلام آمادگی کردند که از غرفه هایی که در جوار حرم امام رضا(ع) به استان خراسان جنوبی اختصاص یابد تا در آنجا بحث بازاریابی کشور و حتی جهان برای تولید کنندگان تسهیل شود.

اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی افزایش یافت

ایرنا – استاندار خراسان جنوبی از افزایش سقف اعتبارات مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان از رقم قبلی به ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خبر داد. جواد قناعت با اعلام این خبر از دیدار نماینده تام‌الاختیار سازمان برنامه و بودجه کشور که در محل نهاد ریاست جمهوری انجام شد، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و الحاق متمم، حجم اعتبارات مصوبات سفر از ۶ هزار میلیارد تومان به ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
وی گفت: به جهت افزایش سقف اعتبارات سفر، پیگیری‌هایی در نهاد ریاست جمهوری انجام شد که در نخستین گام توانستیم این اعتبارات را ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.
استاندار با اشاره به سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به این استان در خرداد امسال اظهار داشت: موضوع الحاق متمم به مصوبات سفر رئیس جمهور در جلساتی با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور به‌طور جدی مورد بحث و مذاکره قرار گرفت و مقرر شد، پیشنهادات استان در این خصوص جمع‌بندی و ارائه شود.
وی به ارائه پیشنهادات استان اشاره کرد و گفت: در این نشست درخصوص طرح‌ها و پروژه‌های جامانده از مصوبات سفر رایزنی شد و خوشبختانه اعتبارات متمم مصوبات از ۵۰۰ میلیارد تومان به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. قناعت تصریح کرد: عمده اعتبارات متمم با اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بخش‌های راه، آب، بهداشت و درمان، صنعت، آموزشی و امنیتی است. وی گفت: تکلیف این است که تمامی مصوبات سفر رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی تا پایان سال ۱۴۰۲ اجرایی و عملیاتی شود.
رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی سفر کرد. ۲۸۵ طرح با اعتبار عمرانی ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رهاورد این سفر برای مردم خراسان جنوبی بود اما اعتبارات مصوبات سفر با پیگیری مسوولان استان و مساعدت دولت افزایش داشته است.
سید “صولت مرتضوی” معاون اجرایی رئیس جمهور نیز دهم خرداد امسال برای نظارت میدانی و بررسی آخرین وضعیت پیشرفت و تحقق مصوبات سفر استانی آیت‌الله رئیسی و رفع موانع احتمالی و تسریع در روند اجرای مصوبات به خراسان جنوبی سفر کرد.

۲۱ درصد پرونده‌های کیفری خراسان ‌جنوبی مربوط به مواد مخدر است

ایرنا – رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: حدود ۲۱ درصد از پرونده‌های کیفری استان مربوط به مواد مخدر است که بخشی از این موارد به‌واسطه قرار گرفتن استان در مسیر ترانزیت و حمل مواد و برخی به دلیل آسیب‌های داخلی است.
حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد در نخستین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در سال جاری افزود: هر چند استان در مجموع دارای ضریب امنیتی بالایی نسبت به کشور است اما سرقت‌های خُرد آمار پرونده‌های کیفری را بالا برده و ۱۱ درصد از جرایم کیفری مربوط به این حوزه است.
وی بیان کرد: در استان کمپ موضوع ماده ۱۶ برای جمع‌آوری معتادان متجاهر نداریم اما با تدابیر ستاد مبارزه با مواد مخدر و با هماهنگی استانداری و اداره استاندارد مکانی در اختیار این موضوع قرار گرفته است.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: مقرر شد از نیمه تیرماه این مرکز با هماهنگی بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به پذیرش معتادان متجاهر اقدام کند.
وی ادامه داد: مکان واگذار شده به موضوع ماده ۱۶ برای مردان پیش‌بینی شده اما فعلا دستور داده شد که در این محل به صورت موقت و تا زمان واگذاری محلی دیگر برای بانوان، خانم‌های معتاد متجاهر نیز نگهداری شده و نسبت به ترک اعتیاد آنها اقدام شود.
حجت‌الاسلام موحدی‌راد تأکید کرد: در موضوع مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی باید موضوع را عملیاتی و کاربردی ببینیم و از ارایه آمار و گزارش صرف خودداری کنیم. وی ادامه داد: تنها با کار دقیق، میدانی و عملیاتی و به دور از شعار می‌توانیم شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه و استان باشیم. رئیس کل دادگستری خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه نباید جلسات صرف ارایه گزارش و آمار باشد اظهار داشت: این میز، پست و سمت‌ها امانتی در اختیار من و شماست لذا ادای دین و امانت این است که به وظایف خود خوب عمل کنیم. وی افزود: اگر برگزاری جلسات صرف ارائه آمار باشد همه فردای قیامت باید پاسخگوی مردم و جامعه باشیم، لذا عمل به مسئولیت، تعهد، وجدان، شرف و سوگندی که خورده‌ایم از اهمیت زیادی برخوردار است.
حجت‌الاسلام موحدی‌راد در ادامه تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید نسبت به آن توجه داشته باشیم بحث بازماندگان از تحصیل به‌ویژه در ایام شیوع کرونا است.
وی بیان ‌کرد: اداره کل آموزش و پرورش خراسان ‌جنوبی باید آمار دقیق دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را احصا کرده و علت ادام ندادن تحصیل آنها را نیز مشخص کند تا شرایط برای آموزش مجدد آنها فراهم شود.
رئیس کل دادگستری خراسان ‌جنوبی در ادامه با اشاره به موضوع اتباع بیگانه در استان گفت: با توجه به جنگ و مسائل سیاسی کشور افغانستان بسیاری از اتباع این کشور وارد ایران و از جمله استان خراسان‌ جنوبی شدند. وی افزود: برای این منظور و شناسایی اتباع بیگانه طرح آمایش اتباع در سطح کشور در حال انجام است که متولیان امر مسائل مرتبط درباره تحصیل و نگهداری این افراد در مکان مناسب را پیگیری می‌کنند.
حجت‌الاسلام موحدی‌راد اظهار داشت: افراد و اتباع افغان که به خاطر مشکلاتی به ایران آمده‌اند تا آخر ماه خرداد باید در طرح آمایش شرکت و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. وی تاکید کرد: این افراد در صورت ثبت‌نام به عنوان تبعه مجاز در کشور حق اقامت دارند و در غیر این صورت به عنوان تبعه غیرمجاز شناخته خواهند شد.

دادستان بیرجند: پیگیر راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ هستیم

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ قول می‌دهیم تا نشست بعدی شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، راه‌اندازی و در کنار آن بسیاری از مشکلات رفع شود.
حجت‌الاسلام علی نسایی‌زهان هم در نخستین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان افزود: برای تسریع در راه‌اندازی مرکز نگهداری مددجویان ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر در استان و جمع‌آوری معتادان متجاهر در اسرع وقت جلسه‌ای با مدیرکل بهزیستی و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برگزار و تعیین تکلیف می‌شود.
وی شمار افراد معتاد در خراسان جنوبی را بیش از ۱۹ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این آمار نسبت به جمعیت استان زیاد است و بدون شک راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ سبب کاهش سرقت‌های خرد در استان خواهد شد.
دادستان بیرجند با تاکید بر اینکه بانک اطلاعاتی معتادان متجاهر در استان تهیه و تکمیل شود گفت: در این خصوص مدیرانی که به وظایف قانونی خود عمل نکنند برای آنها پرونده ترک فعل تشکیل می‌شود در مقابل آن دسته از مدیرانی که در صحنه بوده و کار عملیاتی و کاربردی انجام می‌دهند مورد تشویق قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به حادثه قطار مسافری مشهد – یزد که هفته گذشته در منطقه طبس روی داد، افزود: در این خصوص همه دستگاه‌های اجرایی از جمله استانداری، دستگاه قضا و سایر عوامل پای کار بودند و در بررسی‌های انجام شده ترک فعلی توسط مدیران مشاهده نشد. حجت‌الاسلام نسایی گفت: تاکید کرده بودیم اگر مدیرانی باشند که نسبت به این حادثه کم‌کاری کنند به عنوان ترک فعل موضوع پیگیری می‌شود که این حادثه به‌خوبی مدیریت شد. وی اضافه کرد: باید آمار، ارقام و تعداد جلسات را کاهش و کارایی جلسات را افزایش دهیم و به‌صورت کاربردی کار کنیم. دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: اینکه گفته شده به خاطر شیوع کرونا و نبود اینترنت در سطح روستاهای استان تعداد زیادی دانش‌آموز از تحصیل بازماندند، چرا باید این گونه باشد و باید قبل از این تدبیری اندیشیده می‌شد. وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اعلام کرده ۳۰۰ میلیون تومان در این زمینه هزینه خواهد کرد که باید زودتر اختصاص یابد و چند ماه از سال جدید سپری شده و هرچه افراد بی‌سوادتری در جامعه باشند، مشکلات بزهکاری نیز افزایش خواهد یافت.

مرکز ماده ۱۶ به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در حال حاضر مرکز ماده ۱۶ در ۱۳ استان کشور فعال است و این مرکز در خراسان جنوبی نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. محمدرضا حسنی‌مقدم افزود: سال ۹۱ این مرکز در استان راه‌اندازی و فعال بود اما بنا بر دلایلی سال ۹۳ تعطیل شد و برخی اعلام کردند در استان معتاد متجاهر نداریم که این موضوع تا سال ۹۹ ادامه داشت.
وی بیان کرد: افرادی که به عنوان بهبودیافته مرکز ماده ۱۵ (اختیاری) بهزیستی را ترک می‌کردند بعد از مدتی با مشکل مواجه می‌شدند لذا راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ با پیگیری‌های متعدد در دستور کار قرار گرفت.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: سال ۹۹ با همکاری استاندار وقت مجوز راه‌اندازی این مرکز با ظرفیت پذیرش ۱۵۰ نفر از ستاد مبارزه با مواد مخدر اخذ شد. وی تصریح کرد: از سال ۹۹ تاکنون به دنبال شناسایی و واگذاری مکانی برای این مرکز بودیم که این پیگیری‌ها تا یک ماه قبل ادامه داشت و در نهایت در قالب جلساتی که با استاندار داشتیم ساختمان مازاد استانداری در بلوار امام رضا (ع) بیرجند به این کار اختصاص یافت.
حسنی‌مقدم گفت: در حال حاضر ساختمان تحویل گرفته شده و در اختیار بهزیستی استان به عنوان متولی است، از طرفی بهسازی، تعمیر و تجهیز این مرکز با هزینه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر انجام خواهد شد. وی عنوان کرد: براساس آمار موجود سال گذشته در استان ۵۲۸ معتاد متجاهر شناسایی شده که تحت درمان قرار گرفتند، همچنین ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به این افراد پرداخت شد.

بانوان هم دیده شوند

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به تعداد کم بانوان معتاد متجاهر در این مرکز نامی از جمع‌آوری بانوان شنیده نشده و به این حوزه بی‌توجهی شده است. فرشته اسدزاده افزود: هرچند تعداد زنان معتاد متجاهر کم و محدود باشد اما هر مادر تعدادی فرزند را نیز همراه خود به خیابان‌ها می‌آورد که باید برای جمع‌آوری و نگهداری این افراد هم چاره‌اندیشی شود. وی بیان کرد: در حال حاضر یک مرکز مختص بانوان در استان فعال است که به هیچ عنوان در شان بانوان نبوده و در پیوست فرهنگی این مکان هیچ اقدامی نشده است لذا مرکز ماده ۱۶ وقتی معنا خواهد داشت که بانوان هم تعیین تکلیف شوند.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در ادامه دستور داد تا ۱۵ تیر امسال مرکز ماده ۱۶ در استان راه‌اندازی و معتادان متجاهر شناسایی و پذیرش شوند. همچنین تا زمانی که مکان مناسبی برای معتادان متجاهر زن تعیین و واگذار شود در یک طبقه ساختمان واگذار شده به مرکز ماده ۱۶، زنان نیز پذیرش شوند.

اتمام ۶ کیلومتر عملیات روکش ماسه آسفالت محور سه راهی بشرویه – دیهوک

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بشرویه از اتمام عملیات روکش ماسه آسفالت در محور شریانی سه راهی بشرویه – دیهوک بطول ۶ کیلومتر خبرداد. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی، محمد خیری، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بشرویه از اتمام عملیات روکش ماسه آسفالت به طول ۶ کیلومتر در محور شریانی سه راهی بشرویه به سمت دیهوک خبر داد.
وی افزود: این پروژه بصورت پیمانی و در محدوده کیلومتر ۱۱ الی ۱۷ محور سه راهی بشرویه – دیهوک با با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در خرداد ماه سال جاری توسط عوامل و ماشین آلات راهداری این اداره اجرایی شد. وی تصریح کرد: محور شریانی سه راهی بشرویه به سمت دیهوک نیاز به بهسازی داشت لذا طی سال گذشته ۱۱ کیلومتر آن عملیات روکش آسفالت از نوع اسلاری سیل و ماسه آسفالت انجام و مورد بهره برداری قرار گرفت. خیری ادامه داد: با توجه به اعتبارات ابلاغی و براساس اولویت بندی روکش محورهای مواصلاتی این شهرستان در دستور کار قرار دارد و با جدیت دنبال می شود.

پیش بینی برداشت بیش از ۸ هزار تن محصولات جالیزی در طبس

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: کار برداشت از سطح ۳۲۰ هکتار محصولات جالیزی این شهرستان شامل خربزه، طالبی، هندوانه، خیار و کدو از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز گردیده و پیش بینی می‌شود از این سطح بیش از ۸ هزار تن انواع محصولات جالیزی برداشت شود.
خشایی ارقام جالیز کشت شده را خربزه خاتونی داناب، خربزه ارگون، خربزه رزن سیت، خربزه محلی، هندوانه ویکیما، هندوانه رزن سیت، هندوانه آتلانتیس، خیار سوپردومینوس، تیل مگسی و طالبی محلی نام برد و افزود: کشت محصولات جالیزی در این شهرستان به ۳ روش کشت مالچ پلاستیک، کشت در فضای باز و استفاده از نشاء انجام می‌شود.

پیش بینی برداشت حدود ۱۰ هزار تُن ذرت علوفه‌ای

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیرکشت ذرت علوفه‌ای می‌رود و در مهر محصول برداشت می‌شود. زرگری گفت: پیش بینی می‌شود حدود ۱۰ هزار تُن ذرت علوفه‌ای در شهرستان سربیشه برداشت شود. زرگری گفت: کشاورزانی که قصد کشت قراردادی ذرت علوفه‌ای دارند، می‌تواند از تسهیلات در نظر گرفته شده برای هر هکتار ۵ میلیون تومان و با بازپرداخت ۶ ماهه بهره‌مند شوند. مدیر جهاد کشاورزی سربیشه تعداد فعالان حوزه ذرت علوفه‌ای در این شهرستان را ۸۰ نفر اعلام کرد.

واکسیناسیون بیش از ۹۵ درصد حجاج خراسان جنوبی

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: امسال یک هزار و ۱۱۵ نفر از استان راهی سرزمین وحی می‌شوند که ۹۵ درصد این افراد توسط هلال احمر واکسن مننژیت دریافت کرده اند. دکتر لطیفی با بیان اینکه این اقدام در پنج مرکز هلال احمر در شهرستان‌های بیرجند، سرایان، فردوس، طبس و قاین انجام شده است، افزود: معاینات همه این افراد که در قالب ۹ کاراوان اعزام خواهد شد توسط ۳ پزشک مجموعه مرکز پزشکی حج جمعیت هلال احمر انجام شده است. وی گفت: با توجه به اینکه اعزام زائرین در استان از ابتدای تیرماه خواهد بود، افرادی که واکسن دریافت نکرده اند هرچه سریعتر نسبت به تزریق واکسن مذکور اقدام کنند.

۵۲ موکب خراسان جنوبی میزبان زائران اربعین حسینی

جوینده، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان در همایش موکب داران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای پذیرایی از زائران امام حسین (ع) در پیاده روی اربعین ۵۲ موکب از خراسان جنوبی مجوز دریافت کرده اند گفت: از این تعداد ۸ موکب در استان از زائران پاکستانی پذیرانی خواهئد کرد و مابقی در سایت خراسان جنوبی در کاظمین و مسیر نجف تا کربلا میزبان زائران خواهند بود. معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار هم گفت: در روز‌هایی که دشمنان با تمام توان به دنبال ضربه زدن به اسلام و انقلاب هستند، زائران ایرانی می‌تواند سفیرانی برای خنثی کردن این توطئه‌ها باشند. طالبی با اشاره به برگزاری جلسات و برنامه ریزی‌های انجام شده برای هر چه بهتر برگزار شده پیاده روی اربعین گفت:تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم تا موکب‌های استان با کمترین مشکل خدمات رسانی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت