اخبار استانی

نایب‌ قهرمانی دانشجوی بیرجندی در مسابقات قهرمانی شنای کشور

ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی دانشجویان دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور در جایگاه دوم شنای این رقابت‌ها ایستاد. آراد آذرباد در رقابت‌های رشته شنای مسابقات قهرمانی دانشجویان دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور توانست با مربیگری رامین رحمان‌پور مقام دوم را کسب کند.

منطقه آزاد آموزشی در خراسان جنوبی راه اندازی شود
مهر – رئیس شورای اسلامی خراسان جنوبی بر ایجاد منطقه آزاد آموزشی در استان تاکید کرد و گفت: با انجام این کار خراسان جنوبی به عنوان قطب دانشگاهی برای جذب دانشجویان خارجی در جهان مطرح می‌شود.محمد رضا حاجی آبادی در جلسه شورای اسلامی خراسان جنوبی که رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی در آن حضور داشتند، اظهار کرد: با توجه به دانشگاه‌های بسیار خوبی که در استان وجود دارد باید راه اندازی منطقه آزاد آموزشی به عنوان مطالبه از مسئولان کشوری و استانی درخواست شود تا با انجام این کار علاوه بر سرمایه گذاری و اشتغالزایی، خراسان جنوبی به عنوان قطب دانشگاهی برای جذب دانشجویان خارجی مطرح شود.

مشکلات موجود

وی با بیان اینکه در زمینه شاخص‌های موجود در حوزه بهداشت و درمان به دلیل مشکلات موجود در قوانین کشور، امکان تحقق مطالبات مردم در شرایط فعلی وجود ندارد، تصریح کرد: مشکلات موجود در این حوزه به سه دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته از این مشکلات باید از طریق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند حل شود.
به گفته وی دسته دیگری از مشکلات باید توسط مسئولان استانی مرتفع شوند و دسته سوم از آنها مشکلاتی است که به دلیل اشکالات موجود در قانون گذاری در خراسان جنوبی به وجود آمده‌اند و در هر صورت مردم از ما دریافت خدمات مطلوب را می‌خواهند که در این راستا با احصای مشکلات بهداشت و درمان استان پی گیری های لازم را انجام خواهیم داد.وی از اعضای شورای اسلامی استان به عنوان مطالبه گرانی یاد کرد که دنبال ارتقا و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز بهداشت و درمان شهرستان‌های خراسان جنوبی هستند و شخص رئیس جمهور به عنوان نماینده مردم استان در مجلس خبرگان باید پی گیری های لازم را برای حل مشکلات مردم استان انجام دهد.
نماینده قائنات در شورای اسلامی استان هم با بیان اینکه اعضای این شورا بازوان مسئولان استان برای رفع مشکلات موجود هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه دو نفر از اعضای این شورا در شورای عالی شوراهای کشور حضور دارند از این طریق می‌توانند پی گیری های لازم را برای موضوع‌های مورد نظر انجام دهند.

انتقاد از دعوت نشدن نمایندگان شورای استان

به گفته محمد رضا قرائی مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید مطالبات مردم را از زبان نمایندگان آنها در شورای اسلامی استان بشنوند و این نمایندگان می‌توانند زبان گویای مسئولان برای پیگیری مطالبات از طریق مسئولان کشوری باشند تا این موضوع زمینه ساز رفع مشکلات موجود باشند.
وی از دعوت نشدن نماینده، اعضای شورای استان در زمان حضور مسئولان کشوری مانند رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و معاون اجرایی رئیس جمهور برای پیگیری مطالبات مردم استان انتقاد کرد و ادامه داد: وقتی سفر معاون اجرایی رئیس جمهور برای بررسی مصوبات سفر به استان انجام می‌شود چرا رئیس شورای اسلامی استان برای حضور در شورای اداری دعوت نمی‌شود.

فرسودگی آمبولانس‌ها و تجهیزات پزشکی

وی با بیان اینکه آمبولانس‌ها و بعضی از تجهیزات پزشکی شهرستان‌های استان فرسوده است، تصریح کرد: باید مشخص شود که ساختمان در حال احداث در قاین، بیمارستان دوم قاین یا توسعه بیمارستان فعلی این شهر است. علی حیدر زاده نماینده فردوس هم با اشاره به اینکه شاید بعضی از مشکلات مربوط به ۱۰ سال گذشته باشد، اظهار کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هم در به وجود آمدن بعضی از آنها تأثیر گذار بوده‌اند و همین موضوع سبب می‌شود که تجهیزات پزشکی متعلق به یک شهرستان به شهرستان دیگر داده شود و در صورت امکان باید بخشی از نوبت ام ار آی بیرجند در هر روز برای بیماران شهرستان‌های استان در نظر گرفته شود.غلامحسین طاهری نماینده طبس با انتقاد از اینکه چرا به شاخص‌های موجود در شهرستان‌ها توسط مسئولان دانشگاه علوم پزشکی توجه نمی‌شود، گفت: چالشی که بین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مقام‌های سیاسی … اجرایی استان در زمینه انتصابات به وجود آمده باید هر چه زودتر برطرف شود تا خسارات بیش از این به وجود نیاید.حسین فنودی نماینده سربیشه با درخواست برای اجرای مجوز ایجاد چهار بیمارستان محلی در نیمبلوک، درح، مود و بیرجند خواستار حل مشکلات اورژانس‌های مود و لانو شد.نور احمد الهیاری نماینده درمیان در شورای اسلامی استان هم از ضعیف بودن تجهیزات پزشکی این شهرستان انتقاد کرد و خواستار موافقت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای ارائه خدمات رایگان پزشکان به مردم این شهرستان شد.
علی رومنجانی نماینده خوسف در شورای اسلامی استان با ذکر مطالبه جدی مردم این شهرستان برای راه اندازی بیمارستان خوسف تا پایان سال جاری خواستار اجرای مصوبات ایجاد اورژانس در گل و محمد شهر شد.

وزش باد و گرد و خاک، مهمان خراسان جنوبی تا پایان هفته جاری

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی جوی هواشناسی استان گفت:وزش باد و گرد و خاک تا پایان جمعه در خراسان جنوبی ادامه دارد که در ساعات عصر و شب شدت بیشتری می‌گیرد. نخعی افزود: سرعت وزش باد در مرز شرقی استان دراین مدت بیشتر خواهد بود و گاهی طوفان گرد و خاک نیز رخ خواهد داد

جذب اعتبارات ملی برای خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از سفر به خراسان جنوبی تلاش برای حل مشکلات مردم است و تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از اعتبارات ملی گرهی از گره‌های استان باز کنیم. علی نیکزاد در حاشیه بازدید از سایت ۵۰ هکتاری تامین اراضی نهضت ملی مسکن در شهرستان بشرویه در جمع خبرنگاران افزود: با پیگیری نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس با ساخت خانه ویلایی در سایت ۵۰ هکتاری بشرویه موافقت شده است و مشکل گاز، برق و آب این طرح به‌زودی با پیگیری‌های صورت گرفته رفع خواهد شد.
وی گفت: درخصوص گاز مقرر شد متقاضیان با واگذاری حق انشعاب از گاز بهره‌مند شوند و در موضوع برق نیز با مساعدت وزارت نیرو برای اجرای برق‌رسانی موافقت شد همچنین درخصوص تامین آب شرب با مساعدت مدیرعامل شرکت آبفای کشور و اختصاص اعتبار لازم این مشکل مرتفع می‌شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنیاد مسکن علاوه بر تسهیلات مصوب به متقاضیان کم‌برخوردار شناسایی شده، ۵۰ میلیون تومان بلاعوض اعطا خواهد کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این بازدید گفت: برای اجرای قانون جهش تولید مسکن و با پیگیری‌های فراوان و اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، ۵۰ هکتار از اراضی دولتی به محدوده شهر بشرویه برای تامین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن الحاق شد.
وحید داعی افزود: با به‌کارگیری مشاور ذیصلاح، اقدامات لازم برای تهیه طرح و انجام مطالعات آماده‌سازی این اراضی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان انجام شده و تامین زیرساخت‌های آب و برق نیازمند همراهی و مشارکت دستگاه‌های متولی است. وی عنوان کرد: در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن تعداد متقاضیان واگذاری زمین طرح نهضت ملی مسکن در شهر بشرویه، ۲۰ هزار و ۵۳ نفر هستند که از این تعداد تاکنون ۹۴ نفر تایید شده و ۹۲۸ نفر رد درخواست شده‌اند که ۱۰۱ نفر هم انصراف داده‌اند.
نیکزاد بدو ورود به بشرویه از روستای حاجی‌آباد این شهرستان نیز بازدید کرد و پس از بررسی مطالبات مردم، برای رفع مشکلات آب، برق و گاز این روستا قول مساعد پیگیری داد.
سرپرست اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: به منظور رفع مشکلات مسکن محرومان و اقشار کم‌درآمد به متقاضیان واجد شرایط در روستای حاجی‌آباد بخش مرکزی بشرویه تعداد ۱۸۴ قطعه مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تامین شده است. قاسم تنها افزود: تاکنون تعداد ۱۰۸ قطعه در فاز یک به متقاضیان واگذار شده و مابقی در حال واگذاری است.
وی اظهار داشت: همچنین به هر یک از متقاضیان ساخت مسکن در این روستا، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت شده و به ۲۰ نفر از متقاضیان کم‌برخوردار شناسایی شده علاوه بر این تسهیلات، ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۰ تن سیمان و ۲ تن میلگرد اهدا خواهد شد.

برای رفع مشکلات مردم آمادگی هرگونه کمک به دولت را داریم

نایب رئیس مجلس در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه برخلاف عدالتی که باید در جمهوری اسلامی رخ دهد بیش از ۸۵ درصد بودجه کشور در اختیار وزرا است گفت: برای رفع مشکلات مردم آمادگی هرگونه کمک به دولت را داریم. علی نیکزاد با بیان اینکه بنای ما این نیست و در این سفرها با همراهی دستگاه‌ها بنا داریم گرهی از حوزه انتخابیه باز کنیم افزود: در کشور جمهوری اسلامی از ۴ هزار میلیارد تومان، ۸۰ تا ۸۵ درصد آن متمرکز در تهران است که اشتباه است. نیکزاد گفت: این قضیه قدرت مانور نمایندگان عالی دولت در مناطقی که استانداران هستند را کاهش می‌هد لذا ما آمده‌ایم که گرهی از مناطق با حضور نمایندگان و وزارتخانه‌ها باز کنیم و از آنچه در شأن جمهوری اسلامی و ۲۴۰ هزار شهید انقلاب است دفاع کنیم.

شبکه‌های آبرسانی استان نیازمند اصلاح و بازسازی است

استاندار هم در جلسه دیدار نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات استان کم آبی است و متأسفانه شبکه‌های آبرسانی نیز فرسوده است گفت: بیش از ۴۰ درصد هدررفت آب در شبکه‌ها را داریم که نیازمند اصلاح و بازسازی است.
جواد قناعت خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات ارزشمند مجلس، تخصیص اعتبار ویژه ای برای محرومیت زدایی از ۳۱ شهرستان ۳۱ استان کشور است که دست استانداران و مدیران ارشد استان را باز می‌گذارد و این اعتبار می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات مردم باشد.
قناعت به مشکلات استان اشاره کرد و گفت: با وجود افت منابع آبی ناشی از خشکسالی‌ها، بیش از ۴۰ درصد آب استان به جهت فرسودگی شبکه‌ها هدر می‌رود. وی افزود: تأمین زیرساخت‌های نواحی و شهرک‌های صنعتی استان نیز توجه ویژه‌ای می‌طلبد.
استاندار با اشاره به ضعف بنیه شهرداری‌های استان، خاطرنشان کرد: انتظار است که در جایگاه قانون گذار، به استان‌های محروم نگاه ویژه‌ای داشته باشید. قناعت گفت: مهمترین مشکل استان در زمینه زیرساخت‌ها ایجاد راه و تامین آب است. وی افزود: در حال حاضر فضای کشور فضای مناسبی در حوزه اجرایی و در حوزه مجلس است و فضای جدیدی برای حرکت جهشی و جهادی و شتاب بیشتر در جهت توسعه و عمران کشور فراهم شده است.

بررسی دلایل ریزش متروپل از نگاه انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خراسان جنوبی
حذف مجری ذیصلاح از احداث ساختمان و ریزش متروپل

انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خراسان جنوبی با صدور بیانیه ای به بررسی دلایل ریزش ساختمان متروپل در آبادان پرداخته اند. در این بیانیه، ضمن تسلیت به مردم خوب و نجیب شهر آبادان و استان، آمده است: لازم است برای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث غمبار، دلایل رخداد این حادثه، توسط مسؤلین مربوطه، مورد بررسی همه جانبه قرار گیرد و برای جلوگیری از تکرار آن، ابتدا برنامه ریزی و در مرحله بعد برنامه ها اجرا گردد.
انجمنهای سازندگان مسکن و ساختمان، با توجه به وظیفه ذاتی خود به برخی از دلایل رخ داد این حادثه در این بیانیه می پردازد و راهکارهای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث را هم پیشنهاد می نماید.
آنچه کاملا مشهود می باشد یکی از دلایل بسیار مهم وقوع این حادثه، عدم اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و حذف مؤثرترین حلقه این قانون، یعنی حذف مجری ذیصلاح از احداث ساختمان می باشد. اتفاقی که باید هر کدام از متولیان امر از اختیارات خود استفاده می نمودند تا در نهایت کارفرما را مجبور به اجرای قانون و استفاده از مجری ذیصلاح در احداث ساختمان متروپل آبادان می نمودند.
در ادامه برای تبیین بهتر موضوع، به بخشی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی ساختمان اشاره می گردد:
قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفند ۱۳۷۴:
۱) بند ۵ ماده ١۵ اهم وظایف و اختیارات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان: نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح‌ها و فعالیت‌های غیر دولتی در حوزه استان و تعقیب ‌متخلفان از طریق مراجع قانونی ذیصلاح.
۲) بند ٨ ماده ١۵ اهم وظایف و اختیارات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان: تنظیم روابط بین صاحبان حرفه‌های مهندسی ساختمان و کارفرمایان و کمک به مراجع مسئول در بخش ساختمان و شهرسازی در زمینه ارجاع‌مناسب کارها به صاحبان صلاحیت و جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی.
۳) بند الف ماده ۳۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (تخلف از قانون): مداخله اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد مدرک تحصیلی در امور فنی که اشتغال به آن مستلزم داشتن مدرک صلاحیت است.
۴) ماده ۳۳: اصول و قواعد فنی که رعایت آن‌ها در طراحی، محاسبه، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان‌ها به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت،‌بهره‌دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی و ضروری است، به وسیله وزارت مسکن و شهرسازی تدوین خواهد شد. حوزه شمول این اصول و قواعد ‌و ترتیب کنترل اجرای آنها و حدود اختیارات و وظایف سازمانهای کنترل و ترویج این اصول و قواعد در هر مبحث به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که ‌به وسیله وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
مجموعه اصول و قواعد فنی و آیین‌نامه کنترل و اجرای آن‌ها مقررات ملی ساختمان را تشکیل می‌دهند.
۵) ماده ۳۴: شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و امور شهری و … مکلفند مقررات ملی ساختمان را رعایت نمایند. عدم رعایت مقررات یاد شده و ضوابط و مقررات شهرسازی، تخلف ا این قانون، محسوب می شود.
۶) ماده ۳۵: مسؤلیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها … بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی خواهد بود.
آیین نامه اجرایی ماده ٣٣ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان:
۱) ماده ۹: کلیه عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان به‌عنوان مجری‌، طبق دستورالعمل ابلاغی از طرف وزارت مسکن و شهرسازی انجام شود و مالکان برای انجام امورساختمانی خود مکلفند از این‌گونه مجریان استفاده نمایند.
۲) ماده ۱۰: مجری ساختمان در زمینه اجرا، دارای پروانه اشتغال به کار از وزارت مسکن و شهرسازی است ومطابق با قراردادهای همسان که با مالکان منعقد می‌نماید اجرای عملیات ساختمان را براساس نقشه‌های مصوب وکلیه مدارک منضم به قرارداد برعهده دارد.مجری ساختمان‌، نماینده فنی مالک در اجرای ساختمان بوده وپاسخگوی کلیه مراحل اجرای کار به ناظر و دیگر مراجع کنترل ساختمان می‌باشد.
۳) تبصره ماده ١٠: شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی موظفند نام و مشخصات مجری واجد شرایط راکه توسط مالک معرفی شده و نسخه‌ای از قرارداد منعقد شده با او را که در اختیار شهرداری و سازمان نظام مهندسی‌ساختمان استان قرار داده است‌، در پروانه مربوط قید نمایند. مالکانی که دارای پروانه اشتغال به کار در زمینه اجرامی‌باشند نیازی به ارایه قرارداد ندارند.
همانطور که در بندهای بالا ذکر گردید قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مسؤلیتهای وزارت راه و شهرسازی، مراجع صدور پروانه ساختمانی (شهرداری، دهیاری، شهرک های صنعتی و غیره)، نظام مهندسی ساختمان و مجری ذیصلاح را مشخص نموده است.
مجری ذیصلاح، حلقه اتصال ساختار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می باشد.
حلقه اتصال تمام عوامل ساختار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مجری ذیصلاح می باشد و خروجی این ساختار هم احداث ساختمانی ایمن و با رعایت بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی و اجراء در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره برداران از ساختمانها می باشد که این امر اتفاق نمی افتد مگر اینکه بر اساس این قانون، مجری ذیصلاح که مسؤل صحت اجرای ساختمان می باشد، ساختمان را بر اساس این قانون، احداث نماید.
لیکن متأسفانه در عمل، شاهد تضعیف و در مواردی مثل احداث ساختمان متروپل، مجری ذیصلاح، این حلقه مهم و تأثیر گذار ساختار نظام مهندسی و کنترل ساختمان، حذف شده است و افرادی بدون صلاحیت و بدون مسؤلیت، ساختمانها را احداث می نمایند و بدین طریق، هدف اصلی این قانون یعنی احداث ساختمانی استاندارد، محقق نشده است.
جمعی از اعضای هیأت مدیره انجمنهای سازندگان مسکن و ساختمان کشور از متولیان این قانون درخواست می نماید از فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، به عنوان درسی در صنعت احداث ساختمان کشورمان درنظر گرفته شود و زمینه اجرا شدن واقعی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، یعنی احداث ساختمان، توسط مجریان ذیصلاح را فراهم آورند و از جان و مال مردم به عنوان مسؤلین امر، حفظ و حراست نمایند.
همچنین از مردم فهیم ایران عزیز، استدعا داریم در زمان خرید هر ملک، اولا شناسنامه فنی ملکی را (که مشخصات اجناس به کار رفته و اسامی اجراء کنندگان ساختمان و غیره در آن ذکر شده است) از فروشنده، مطالبه نمایند و دوما از اجرای ساختمان توسط مجریان ذیصلاح، اطمینان حاصل نمایند که علاج واقعه، قبل از وقوع باید نمود و از جان و مال خود و خانواده خود حفظ و حراست نمایند.
به امید عدم تکرار حوادثی چون، ساختمان متروپل در ایران عزیز

  • یاسر بهدانی: عضو هیات مدیره کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشور و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمائی سازندگان مسکن و ساختمان خراسان جنوبی

تغییر ساعت کاری ادارات استان از ۱۶ خرداد

ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور رعایت الگوی مصرف برق، ساعت کار ادارات استان از ۱۶ خرداد ماه جاری تغییر می‌کند. ناصر ناصری افزود: ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی، نهادها، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، موسسات عمومی غیردولتی و شهرداری‌های استان از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه خواهد بود. وی گفت: ساعت کاری ادارات در روزهای پنجشنبه از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه تعیین شده است. وی گفت: تغییر ساعت کاری ادارات تا ۱۷ شهریور سال جاری ادامه دارد و بعد از آن به روال قبل برمی‌گردد.

موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در استان گزارش نشد

ایرنا – محمد اصغرزاده مدیرکل دامپزشکی گفت: تب کریمه کنگو به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام تا مجاورت مرزهای استان گزارش شده است اما مورد از ابتلای انسان به این بیماری در استان نداریم.

وجود ۱۱ موقوفه امام رضایی

تسنیم- معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه از وجود ۱۱ موقوفه امام رضایی در استان خبر داد. حجت‌الاسلام حسین رحیمی گفت: این موقوفات با نیات مختلف از جمله زائران مشهد الرضا(ع)، زیارت مشهد، کمک به زائران و وقف آستان حضرت رضا(ع) در فردوس، طبس، نهبندان، سرایان، قاین و خضری ثبت شده است.

نیمه خرداد؛ خراسان جنوبی میزبان کاروان «زیر سایه خورشید»

مهر- دبیر دهه کرامت خراسان جنوبی گفت: کاروان زیر سایه خورشید خادمان رضوی از ۱۵ خرداد ماه جاری در شهرستان‌های استان حضور پیدا می‌کنند. به گفته حامد عرب زاده جشن محوری بعد از ظهر چهارشنبه ۱۸ خرداد در امامزادگان باقریه برگزار و در روز میلاد امام رئوف عقد ۱۴ زوج جوان منعقد می‌شود.

قوانین فعلی، پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی مردم استان نیست

مهر- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان به دلیل پاسخگو نبودن قوانین موجود به نیازهای مردم خراسان جنوبی است که باید با مطالبه نمایندگان پیگیری و حل شود. سید محمد موسوی میرزایی در هشتمین جلسه دوره جدید شورای اسلامی استان اظهار کرد: برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای حوزه بهداشت و درمان در استان مشکل منابع نداریم و مشکل اصلی ما نبود نیروی انسانی متخصص است که باید در نقاط مختلف به مردم خدمت ارائه کنند که این مشکل ناشی از قوانین موجود کشوری است.

زیست ۳ قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس

آخرین آمار جمعیت زنده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، طبق برآورد کارشناسان و مشاهده رد پاها، ۳ قلاده است.رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: هر سه قلاده یوززیست ۳ قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس منطقه نایبندان، نر هستند ومتاسفانه در چند سال اخیر یوز ماده مشاهده نشده است.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های هلال احمر برای خدمت رسانی به زائران اربعین

مهر- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: از تمامی ظرفیت‌های هلال احمر برای خدمت رسانی به زائران اربعین استفاده می‌شود. محمدرضا رضایی در جلسه کمیته امداد و نجات ستاد اربعین خراسان جنوبی، اظهار کرد: این جمعیت همانند سال‌های گذشته در ایام اربعین حسینی (ع) به زائران در داخل و خارج مرزهای کشور خدمات رسانی می‌کند. وی بیان کرد: خدمت در ستاد اربعین علاوه بر وظایف قانونی یک وظیفه شرعی و دینی است لذا باید از تمامی ظرفیت‌ها در این خصوص استفاده کرد. وی با بیان اینکه کیفیت برگزاری مراسم اربعین به مسئولین و نوع برنامه‌ریزی ها برمی‌گردد، افزود: خوشبختانه در حوزه نیروی انسانی هیچ محدودیتی در هلال احمر در این زمینه وجود ندارد.

زمان و مکان مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد در شهرستان‌ها اعلام شد

تسنیم- مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد با حضور اقشار مختلف مردم، در تمامی مساجد و بقاع متبرکه سطح استان برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام احمد ملایی افزود: مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به همت ویژه کارگروه سپاه و بسیج در شهر بیرجند در روز جمعه سیزدهم خرداد، ساعت ۲۰ در محل حسینیه جماران با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شیرازی، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار می‌شود. وی افزود: دومین مراسم بزرگداشت ۱۴ و ۱۵ خرداد نیز به همت کارگروه حوزه و روحانیت و مدرسه علمیه سفیران هدایت در روز شنبه چهاردهم خرداد ساعت ۱۸ در مدرسه علمیه معصومیه واقع در خیابان شهید مطهری، با حضور پرشور مردم انقلابی بیرجند برگزار خواهد شد. ملایی گفت: مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای والامقام قیام خونین یوم ا… پانزدهم خرداد نیز به همت کارگروه اصناف و بازاریان در روز یکشنبه پانزدهم خرداد ساعت ۹ صبح با حضور مردم همیشه در صحنه و اصناف ولایتمدار بیرجند در محل مسجد الرسول بازار برگزار می‌شود.

کلاهبرداری با رسید جعلی

ایرنا – رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات از شناسایی و دستگیری ۲ کلاهبردار خبر داد که با اپلیکیشن (نرم‌افزار کاربردی) رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کردند. سرهنگ قدرت الوانی اظهار داشت: بنابر اظهارات مرد میانسالی مدتی پیش پس از درج آگهی فروش یک دستگاه تلفن همراه در یکی از سایت‌های واسطه‌گر، فردی ناشناس درخصوص خرید تلفن همراه تماس گرفته و پس از مدتی به خانه شاکی مراجعه و با جلب اعتماد و نشان دادن یک رسید بانکی جعلی مدعی پرداخت وجه شده بود که کالا را دریافت کرد و پس از گذشت چند ساعت مشخص شد که پولی به حسابش واریز نشده است. رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی گفت: ماموران با انجام کار اطلاعاتی و شگردهای خاص پلیسی، ۲ کلاهبردار را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی نامبردگان را در مخفیگاه‌شان دستگیر کردند که در بازرسی از محل، تعدادی گوشی همراه کشف شد.

قانون “حمایت از خانواده و جوانی” بر‌اساس فرهنگ و جغرافیای مناطق

تسنیم- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی باید بر اساس فرهنگ و جغرافیای مناطق تعریف شود و از ظرفیت دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و طرح‌های پژوهشی در این راستا بهره ببریم. محمدرضا طالبی در جلسه کارگروه تخصصی برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی خانواده و جمعیت استان تصریح کرد: تسهیلات رشد جمعیت و فرزندآوری به تعدادی از شهرستان‌های استان تعلق نمی‌گیرد مثلاً در زیرکوه به دلیل عدم وجود بیمارستان، مادران جهت وضع حمل به بیمارستان‌های قاینات یا بیرجند مراجعه می‌کنند و با توجه به صدور شناسنامه در این شهرستان‌ها، نرخ فرزندآوری زیرکوه پایین و قاینات بالا می‌رود پس تسهیلات به هیچ کدام از این دو شهرستان تعلق نمی‌گیرد.

درخشش صدا وسیمای استان در دو رویداد

سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (علیه السلام) از اول محرم ۱۴۰۰ آغاز شد و ۱۱ هزار و ۸۰۰ اثر در بخش ملی به این جشنواره ارسال شد که پس از داوری با حضور داوران تخصصی ۲ اثر از خراسان جنوبی رتبه سوم را کسب کرد. زهرا فلاحی نسب سردبیر خبر صدا و سیما در بخش گزارش خبری و عقیله پاک تهیه کننده رادیو در “بخش حرفه‌ای بوی سیب – مستند” توانستند مقام سوم را کسب کنند.
همچنین آینه دار مدیرکل صداوسیما با اشاره به موفقیت رادیوی خراسان جنوبی در ارزیابی سالانه ۱۴۰۰، گفت: رادیو خراسان جنوبی در بین ۳۳ مرکز صداو سیمای کشور در یک رقابت فشرده موفق به کسب رتبه دوم شده است.

شناسایی ۳ مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته مورد فوت کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۵۲ تست تشخیص مولکولی و ۱۱ تست سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۱ مورد در شهرستان بیرجند و ۲ مورد در شهرستان قائنات شناسایی شد.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت