اخبار استانی

ضرورت تولید محتوای تخصصی در حوزه مهدویت 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: تولید محتوای تخصصی در حوزه مهدویت ضروری است و باید مباحث این حوزه به‌صورت محتوایی در اختیار مردم قرار گیرد. حجت‌الاسلام عبادی روز سه‌شنبه در نشست شورای سیاستگذاری و پشتیبانی بنیاد مهدویت استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه محتوایی باید متصدیان امر محتوا بهتر کار کنند و مردم به لحاظ محتوایی تغذیه شوند زیرا مردمی که در صحنه‌های مختلف برای امید به انتظار سختی‌های مختلف را تحمل کردند، این حضور در صحنه‌ها به احترام امید به ظهور حضرت مهدی (عج) است. وی افزود: در روایات آمده که پیش از ظهور حضرت مهدی (عج) انقلابی می‌شود که علاوه بر زمینه‌سازی ظهور، آزمایش بزرگی است و انقلاب اسلامی شد تا از ظلم به عدل پناه ببریم و دست ظالمین کوتاه شود اما پیاده کردن آن به ما بر می‌گردد که در بازار، خانه و اداره، در هر لباس و هر زبانی باید خود را درست کرد. عبادی ادامه داد: چند بار تجربه کردیم که هر بار به اسلام و انقلاب اسلامی عمل کردیم پیروز شدیم و هرگاه به سمت بیگانه و ظلم رفتیم، افتضاح به بار آمده لذا مشکل از خود ماست همچون کارهای روزمره زندگی که طرح درست است اما هوای نفس نمی‌گذارد.

لزوم توجه مسئولان به ویژگی های کارگزاران دوران ظهور

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت:  مسئولان باید به ویژگی های کارگزاران دوران ظهور امام زمان(عج) از جمله ساده زیستی، امانت داری، عدالت محوری و فروتنی نسبت به برادارن دینی خود توجه داشته باشند و از این ایام برای مهدویت شناسی استفاده کنند. طالبی افزود: فرهنگ مهدوی باید پایه و اساس خدمتگزاری از سطوح عالی مدیریتی تا سطوح پایین جامعه قرار گیرد تا جامعه آماده ظهور حضرت حجت (عج) شود.وی گفت: اقدامات هفته مهدویت نباید مقطعی و منحصر به روزهای خاصی باشد بلکه باید با استفاده از برنامه‎‌های محتوایی از دورن مایه‌های موثری برخوردار شود. معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مطالبه ما از تمامی مسوولان رعایت همه‌جانبه فرهنگ مهدوی است که مطالبه هم می‌شود. طالبی ادامه داد: نباید خدمت به مردم را به ساعت کاری محدود کرد و فروتنی در مقابل مومنان از مهمترین ویژگی‌های انسان‌های منتظر ظهور است. مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن‌های نیمه شعبان در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم همه مسوولان دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند. حجت‌الاسلام حسین کمیلی افزود: برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری کتابخوانی و چله‌های انتظار از مهمترین برنامه‌ها است.

بررسی افزایش قیمت نان در کمیته تخصصی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی پیرامون مشکلات نانوایان در ماه جاری جهاد کشاورزی کارگروهی تشکیل دهد و سخنان و مشکلات این قشر را از نزدیک بشنود. بیان‌کرد: باید بررسی شود که قیمت تمام شده نان با توجه به هزینه‌های جاری نانوایان به صورت دقیق چقدر است و بعد در کمیته تخصصی و ستاد تنظیم بازار موضوع تغییر قیمت نان مورد رسیدگی قرار گیرد. موهبتی گفت: بعد از این بررسی‌ها گزارش را در اختیار استاندار قرار می‌دهیم و در صورت صلاحدید و نظر مثبت ایشان می‌توان در مورد تغییر قیمت نان اقدام کرد. وی با اشاره به ضرورت بررسی شرایط سایر استان‌های همجوار در حوزه نان، ادامه‌داد: نباید به سمتی برویم که اولین استان در زمینه گران کردن قیمت نان باشیم بلکه باید همه موارد با کار کارشناسی دقیق صورت گیرد.سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ما نیز نمی‌خواهیم که نانوایان ما متضرر شده و یا از طرق دیگری جبران هزینه‌های خود را داشته باشند بلکه بحث ما کار کارشناسی و طی کردن روال مربوطه است. موهبتی با تأکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کالاهای اساسی به دنبال گسترش توزیع اینترنتی است، بیان‌کرد: از طریق توزیع اینترنتی به وسیله سامانه‌های مربوطه می‌توان به صورت دقیق رصد کرد که کالا به دست چه کسی رسیده است. سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هدف اساسی از تنظیم بازار جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت‌ها است که از این جهت باید نظارت‌های میدانی را در ۲۵ روز باقیمانده تا پایان سال تقویت کنیم. وی با تأکید بر ضرورت توزیع سریع کالاها با اطلاع رسانی مناسب بیان‌کرد: نباید به گونه‌ای عمل کنیم که در یک شهرستان، کالاهای اساسی تنها در مرکز شهرستان توزیع شده و بقیه مردم بهره‌ای نبرند که این موضوع هماهنگی و اطلاع رسانی فرمانداران و بخشداران و دهیاران را می‌طلبد.

اختصاص ۱۶۰ میلیون تومان برای تکمیل ساخت مسکن مددجویان قاین

امتحانی- به همت اداره کل زندان های خراسان جنوبی، انجمن حمایت از زندانیان قاین و اداره کل کمیته امداد استان، ۱۶۰ میلیون تومان برای تکمیل چهار واحد مسکونی خانواده زندانیان نیازمند اختصاص می یابد.  روز گذشته مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی، مدیرکل زندان های استان و دادستان قاین از پروژه های مسکن در حال احداث کمیته امداد شهرستان قاین بازدید کردند. روشان مدیرکل زندان های استان در  این بازدید بیان کرد: ۳۵ میلیون تومان اعتبار از سوی اداره کل زندان های استان و انجمن حمایت از زندانیان شهرستان قاین برای تکمیل ساخت چهار واحد مسکونی خانواده زندانیان نیازمند اختصاص می یابد. مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی هم در این بازدید گفت: همچنین ۱۲۵ میلیون تومان اعتبار نیز به همت کمیته امداد کشور برای تکمیل این چهار واحد مسکونی اختصاص خواهد یافت. عرب افزود: تاکنون برای ساخت این واحدهای مسکونی ۲۲۷ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون تومان وام توسط کمیته امداد هزینه شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر برای تکمیل ۳۴ واحد مسکن محرومین درحال ساخت قاین نیاز به مبلغ ۹۸۰ میلیون تومان کمک خیرین است.

اقدام در چارچوب قانون، راهکار حل معضل حیوانات ناقل بیماری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اقدام در چارچوب قانون، مهمترین راهکار حل معضل حیوانات ناقل بیماری و سگ های ولگرد و بلاصاحب است. عباس زاده با بیان این مطلب در جلسه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان خاطرنشان کرد: دستورالعمل قانونی درخصوص برخورد با سگ های بلاصاحب، تکلیف همه دستگاه ها را روشن کرده است. وی تأکید کرد: این دستورالعمل در حال بازنگری در مجلس شورای اسلامی است اما تا زمان صدور دستورالعمل جدید، قانون موجود فصل الخطاب و لازم الاجراست و ما در این کارگروه استانی ملزم به اجرای آن هستیم. معاون استاندار با اشاره به این که موضوع کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری از معضلات اجتماعی، عمومی، بهداشتی و روانی جامعه است، تصریح نمود: برای تصمیم گیری درخصوص نحوه مقابله با این معضل، یک کارگروه ویژه داریم که با دبیری شهرداری مرکز استان تشکیل می شود.

کشف مرجان‌های ۲۲۰ میلیون ساله در خراسان‌جنوبی

مدیر موزه‌های خراسان‌جنوبی گفت: مرجان‌ها و دوکفه‌ای‌هایی متعلق به ۲۰۵ تا ۲۲۰ میلیون سال قبل در طبس کشف و به موزه زمین‌شناسی این شهرستان منتقل شدند شعیبی اظهارداشت: یک سایت فسیلی جدید، کم‌نظیر و ارزشمند در ژئوپارک شهرستان طبس گلشن کشف شد. وی افزود: در این سایت کارشناسان میراث فرهنگی تعدادی مرجان‌ها و دوکفه‌ای‌هایی متعلق به ۲۰۵ تا ۲۲۰ میلیون سال قبل و منحصر به فرد را شناسایی کردند و به موزه زمین‌شناسی طبس انتقال دادند. مدیر موزه‌های خراسان‌جنوبی تصریح کرد: موزه میراث زمین طبس با دارا بودن ۶۰۰ نمونه انواع سنگ‌ها، کانی‌ها و مواد معدنی توانسته نظر بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه را به خود جلب کند.

سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند منصوب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر «عباسعلی رضاپور» را به عنوان «سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند» منصوب کرد. زلفی گل در این حکم خطاب به رضاپور نوشت: نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند» منصوب می‌شوید. دکتر عباسعلی رضاپور متولد (۱۳۵۹) دانش آموخته دکتری تخصصی، مهندسی عمران- گرایش هیدرولیک از دانشگاه صنعتی شاهرود است. رضاپور استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه بیرجند است. وی پیش از این معاونت اداری مالی و سرپرست برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند را بر عهده داشته است.

۵ بیمار دیگر را راهی خانه ابدی کرد

در شبانه روز گذشته ۵ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی قربانی این بیماری شدند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۲۵۹ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۱۴۸ بیمار و از ۵۵۸ تست سریع ۲۶۵ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۸۱۷ تست ملکولی و سریع در استان ۴۱۳ مورد جدید کرونا شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۵ مورد از بشرویه، ۲۲۷ مورد از بیرجند، ۱۱ مورد از خوسف، ۵ مورد از درمیان، ۱۹ مورد از زیرکوه، ۱۵ مورد از سرایان، ۱۹ مو رد از سربیشه، ۲۹ مورد از طبس، ۲۱ مورد ازفردوس، ۳۵ مورد از قاین و ۲۷ مورد از نهبندان شناسایی شد.

هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در بیرجند گشایش یافت

هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مدیران استانی در بیرجند گشایش یافت. رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور با اشاره به حضور کنسرسیوم صنعت گلخانه‌ای کشور در این نمایشگاه اظهار داشت: رسیدن به نهضت گلخانه یکی از اهداف برقراری تعامل در این نمایشگاه است و این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه ظرفیت‌های این حوزه معرفی و پیوندی بین مردم و اهداف دولت برقرار شود. جعفری با بیان اینکه بهره وری، آب، تولید و اقتصاد در حوزه کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به بهره‌وری در این سه حوزه و ایجاد امنیت و توسعه پایدار کشاورزی نیازمند مولفه‌هایی هستیم که زیربنای آن تولید است. وی با تاکید بر اینکه فرهنگ رابطه بین تولید و محیط زیست است، یادآور شد: تشکل‌هایی که در حوزه محیط زیست در این نمایشگاه حضور دارند، تولیداتی از جمله سم و کودهای دانش بنیان را که سازگار با محیط زیست هستند، معرفی می‌کنند. رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صادرات مواد غذایی بر مبنای تولید محصولات سالم و ارگانیک است، اضافه کرد: معرفی محصولات دانش بنیان نیز از اهدافی است که در این نمایشگاه دنبال می‌شود. وی افزود: خراسان جنوبی به عنوان استانی کم‌آب و خشکسال، شناخته شده است و همه ظرفیت گلخانه‌ای ایجاد شده آن ۷۹ هکتار است بنابراین تمامی تلاش ما حرکت به سمت تولید گلخانه‌ای و گیاهان دارویی است و براساس نهضت گلخانه‌ای سالانه ظرفیت ایجاد شده باید حداقل ۱.۵ برابر شود. رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۸۰ هکتار زیرساخت گلخانه‌ای در استان ایجاد شده است، تصریح کرد: ۴۵ هکتار از این ظرفیت ایجاد شده به بهره‌برداری رسیده و پنج مجتمع گلخانه‌ای هم با ظرفیت ۱۷۰ هکتار در دست احداث است. وی با بیان اینکه ظرفیت ۴۰۰ هکتاری احداث گلخانه هنوز آزاد است گفت: تلاش می‌شود که ظرفیت تولید گیاهان دارویی در سال آینده از ۶ هزار و ۵۷۶ هکتار به ۱۰ هزار هکتار افزایش یابد. وی با بیان اینکه ۲۸ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است، یادآور شد: با کمک علم دانشگاهی و دانش بومی کشاورزان می‌توان کشاورزی استان را ارتقاء داده و به جایگاه واقعی رساند.

آغاز کنسرسیوم ملی صنعت گلخانه ای کشور

دبیر برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور نیز گفت: این نمایشگاه در راستای برنامه تحولی سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شده و بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون خراسان جنوبی مسئولیت آن را برعهده گرفته است.حسین خوشایند با بیان اینکه معرفی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های استان از اهداف این نمایشگاه است تاکید کرد: تلاش شده بستری برای تعامل بین شرکت‌ها با دعوت از بهره‌برداران ۹ استان فراهم شود.وی ادامه داد: انتقال آخرین اطلاعات و فناوری بخش کشاورزی به جامعه هدف و فراهم کردن بستر توسعه صادرات محصولات کشاورزان از دیگر اهداف این نمایشگاه است.دبیر برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور گفت: برای اولین بار هیات بلندپایه تجاری از کشور افغانستان دعوت شده‌اند که در نمایشگاه حضور خواهند داشت و محصولات کشاورزی استان در معرض معرفی قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: توسعه کشت گلخانه نیز از اهداف این نمایشگاه است که در این راستا نیز کنسرسیومی تشکیل شده است. خوشایند تصریح کرد: بخش ماشین‌آلات، تجهیزات، ادوات و نهاده‌های دامی و کشاورزی و سامانه‌های آبیاری نیز در این نمایشگاه معرفی می‌شود. وی با اشاره به حضور تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه، بیان کرد: همزمان با برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی جانبی تدارک دیده شده که با حضور تولیدکنندگان اجرا خواهد شد.دبیر برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور افزود: در این نمایشگاه آغاز کنسرسیوم ملی صنعت گلخانه‌ای کشور نیز اعلام می‌شود که شروع آن در شرق کشور و شهر بیرجند است.

پخش زنده سی امین جشن گلریزان امشب از شبکه خاوران

صباغی- سی امین  جشن گلریزان خراسان جنوبی امشب در زورخانه کویر تایر  بیرجند  برگزار و بطور زنده از  ساعت ۹ شب شبکه خاوران  برای هم استانی ها پخش می شود.  دبیر اجرایی ستاد دیه بیرجند با بیان اینکه «جشن گلریزان» یکی از سنت های حسنه ای است که هر ساله در پایان سال برای حمایت از کودکان نیازمند برپا می شود، افزود:  گلریزان جشنی  است که هدف آن تلاش برای  مشارکت دادن مردم و خیران برای نیک اندیشی و خیر خواهی  است. مهدی قمری با اشاره به اینکه  از گذشته‌های دور آیین جوانمردی و مروت  در بین پهلوانان و مردم مرسوم بوده  است، ادامه داد: در این سنت حسنه  پهلوانان به عرصه مشارکت‌های اجتماعی ورود داشتند و هر کدام به سهم خود نسبت به رفع مشکلات محله، منطقه و شهرشان اقدام می‌کردند .وی اظهار امیدواری کرد: امسال هم به کمک استانداری و سایر دستگاه‌ها و کمک مردمی بتوان شادی را برای دانش‌آموزان نیازمند در آستانه سال نو به ارمغان بیاوریم. قمری بیان کرد:  قرار است کمک‌های جمع‌آوری شده در زمینه خرید لباس نو برای دانش آموزان کم برخوردار هزینه شود. دبیر اجرایی ستاد گلریزان در بیرجند افزود:جمع‌آوری کمک‌ها طی هفته جاری همچنان ادامه دارد و شهروندان می‌توانند کمک خود را به شماره حساب‌های اعلام شده واریز کنند. مسئول اجرای جشن مردمی گلریزان بیرجند ادامه داد: مردم نیکوکار استان کمک‌های خود برای شرکت در این امر خداپسندانه را می‌توانند از طریق شماره حساب ۰۱۰۶۵۰۰۰۶۷۰۰۳ نزد بانک صادرات و شماره کارت ۶۰۳۷۶۹۱۹۸۰۰۱۷۰۴۰ واریز کنند.

امهال تسهیلات مراکز بوم‌گردی خراسان جنوبی درخواست شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مطالبه اغلب مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان، امهال و تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات است که می‌طلبد بانک‌های عامل در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند. عباس زاده  با اشاره به مشکلات اقامتگاه‌ها در زمینه بازپرداخت تسهیلات خود به بانک‌ها اظهار داشت: تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات با نرخ زمان پرداخت (چهار تا ۶ درصد)، پرداخت تسهیلات معوق در پایان دوره و ارائه تمهیدات لازم درخصوص کمک به اقامتگاه‌های بوم‌گردی از مطالبات این حوزه است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: اشاعه فرهنگ، آداب، رسوم و سنت‌های هر منطقه از مهمترین پیامدهای حضور اقامتگاه بوم‌گردی در هر روستا به‌ویژه روستاهای هدف گردشگری است. وی با تاکید بر اهمیت حضور اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای منحصر به‌فرد خراسان جنوبی گفت: هر فرد با سرمایه اندکی که دارد، می‌تواند نسبت به راه‌اندازی یک اقامتگاه بوم‌گردی و در حقیقت یک بنگاه اقتصادی اقدام کند. عباس‌زاده اظهار داشت: شرایط کرونایی طی ۲ سال اخیر، صنعت گردشگری را تحت‌الشعاع قرار داده و سرمایه‌گذاران حوزه هتل‌ها، مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی را به‌شدت متأثر ساخته است.

۲۱ نفر گرفتار بارندگی در خراسان جنوبی امدادرسانی شدند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی در شبانه‌روز گذشته ۲۱ نفر از افرادی که در روستاها و محورهای برف‌گیر گرفتار شده بودند، امدادرسانی شدند. میرجلیلی گفت: تاکنون هیچ گونه خسارت قابل توجه ناشی از بارندگی اخیر گزارش نشده و در بخش کشاورزی هم خسارت خاصی نداشتیم اما سازمان جهاد کشاورزی در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر- عصر شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه خبری تلخ، مردم ایران و جهان را در

بیشتر

خبر شهادت آیت الله رئیسی همه ما را شوکه کرد.رئیس جمهوری که الحق مردمی بود

بیشتر

در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، آیت الله رئیسی به شهادت رسید.بالگرد حامل

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت