اخبار استانی

۳۰ کیلومتر باند دوم راه‌های خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید

ایرنا- ۳۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی و راه اصلی استان خراسان جنوبی به مناسبت دهه فجر با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان استانی در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید. آیین افتتاح این پروژه‌های بزرگراهی در هفتمین روز دهه فجر با حضور معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی و شماری دیگر از مسوولان در شهر مرزی درح برگزار شد.  سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در این آیین گفت: یک سوم پروژه‌های راه که امروز آماده افتتاح شده در خراسان جنوبی است و نویدبخش رویکرد ویژه دولت مردمی به مناطق کم‌برخوردار و رویکرد عدالت‌محور دولت است. عباس‌زاده افزود: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و ۲ کریدور اصلی جنوب به شمال و غرب به شرق از این استان عبور می‌کند. وی با بیان اینکه ۵۸۸ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در دست ساخت است، گفت: درخواست ویژه تخصیص ۷۰ میلیارد تومان برای تامین قیر را داریم تا این روند رو به رشد تزلزل پیدا نکند و بلکه شتاب بیشتری داشته باشد. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی  هم در این آیین گفت: از مجموع ۹۵ کیلومتر باند دوم و بزرگراه که امروز در سطح کشور به بهره‌برداری رسید ۳۰ کیلومتر معادل ۳۱ درصد پروژه‌های افتتاحی وزارت راه و شهرسازی در دهه فجر سال جاری در بخش باندهای دوم و بزرگراه متعلق به این استان است.  داعی افزود: در مجموع ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این ۳۰ کیلومتر هزینه شده که این میزان شامل ۱۰ کیلومتر در محور سربیشه – درح – ماهیرود، ۱۴ کیلومتر در محور طبس – یزد و ۶ کیلومتر در محور بیرجند – زاهدان است. وی گفت: محور سربیشه – درح – ماهیرود به طول ۱۲۴ کیلومتر در دست دوبانده سازی است که ۱۰ کیلومتر آن سال گذشته و ۱۰ کیلومتر امسال دوبانده شده است. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: ۱۰۴ کیلومتر این محور با حجم قرارداد ۵۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست و تلاش می‌شود در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی تا پایان امسال ۱۲ کیلومتر دیگر دوبانده شود و زیر بار ترافیک برود. وی مجموع پروژه‌های احداث باند دوم در راه‌های استان خراسان جنوبی را ۲ هزار و ۴۲۱ کیلومتر اعلام کرد و افزود: تاکنون ۷۵۱ کیلومتر دوبانده شده و از این میزان ۱۳۷ کیلومتر در سال گذشته انجام شده است. داعی با بیان اینکه ۵۴۵ کیلومتر باند دوم با متوسط پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصد در دست اجراست گفت: اجرای این پروژه‌ها با مبلغ قرارداد ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و دوبانده شدن ۵۶ کیلومتر هم در دست مطالعه است.

بهره برداری از ۸۴۹ پروژه مخابراتی  درخراسان جنوبی

صباغی –  مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: ۸۴۹ پروژه های مخابراتی استان  با مبلغ اعتباری ۷۴۰  میلیارد ریال سرمایه گذاری بطور متمرکز افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.  آذری نصرآباد در مراسم افتتاح پروژه های مخابراتی کشوری، عنوان کرد: پروژه های شاخص افتتاح شده در این مراسم شامل توسعه سیستم های انتقال،توسعه شبکه فیبر نوری ،افزایش ظرفیتهای دیتا و توسعه تلفن ثابت می باشد . وی با بیان اینکه  از ابتدای سال جاری تاکنون برای پروژه های مخابراتی مبلغی  بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، افزود:  همچنین  توسعه شبکه های مخابراتی خراسان جنوبی، مانند تلفن ثابت، همراه ،دیتا و اینترنت در نقاط مختلف استان نیز انجام شد.  وی شاخص‌ترین پروژه‌های افتتاحی را مربوط به توسعه شبکه موبایل و فیبر نوری برشمرد و گفت: فیبر نوری زیرساخت اصلی زیرساخت‌های مخابراتی را تشکیل می‌دهد که ۱۰۰ کیلومتر فیبرنوری افتتاح شد. مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی  با تاکید بر اینکه  نسبت به سالیان گذشته در پروژه‌های مخابراتی و ارتباطی  رشد خوبی  داشته ایم، افزود:  در بازه بعد از شیوع کرونا ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش شبکه‌های مخابراتی استان انجام شده که معادل ۱۰ سال قبل از کرونا بوده است. آذری نصرآباد گفت: با اشاره به توسعه شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی در روستاهای استان  یادآور شد:  قسمت عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای پروژه‌های شبکه روستایی توسط شرکت مخابرات ایران و بخشی نیز از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. وی با اشاره به اینکه  اقدامات فیبررسانی به روستاها، احداث یا ارتقای سایت‌های تلفن روستایی تداوم دارد، بیان کرد:  متناسب با برنامه‌های وزارت ارتباطات ما نیز به سهم خود آمادگی داریم زمینه ارائه خدمات بهتر به این مناطق فراهم شود.

بهمن؛ یادآور سلحشوری مردم  انقلابی قائن

حقانی- واپسین روزهای سال ۵۷  در شهر قائن جنب و جوش زیادی به برای انقلاب به وجود آمده بود و مردم این شهر هم جزء دریای خروشان انقلابیون به حساب می آمدند طوری که در چنین روزهایی مردم مبارز و انقلابی قاینات در حال برگزاری مراسم چهلم ۵ شهید انقلاب در مسجد جامع شهر قاین بودند. یکی از مبارزان قائنی در این ارتباط گفت: اوایل مهرماه سال ۵۷  مردم قاین هم همانند همه هموطنان معترض برای نشان دادن اعتراض شان در راهپیمایی های ضد نظام طاغوت شرکت می کردند. حقانی با اشاره به اینکه  آن روزها فراموش نمی شود، افزود: دومین راهپیمایی عظیم و باشکوه مردم قاین در ۲۲ آذر سال ۵۷ برگزار شد و در این راهپیمایی با عظمت  ۵ شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران شد.  این مبارز قاینی با بیان اینکه ۱۲ نفر نیز در این راهپیمایی مجروح شدند، ادامه داد: مردم مبارز و انقلابی قاین در دوران دفاع مقدس  نقش ارزنده‌ای در سرنگونی رژیم ستم‌شاهی داشتند. وی اظهار کرد: در این روز سربازان از پادگان بیرجند فرار کردند و در کنار مبارزان بیرجندی به راهپیمایی و اعتراض پرداختند. وی با اشاره به اینکه  مردم سربازان فراری را از اطراف دامنه‌ها و مسیرهای انحرافی منتقل می کردند، عنوان کرد: مردم غیور قاین سربازان فراری را به شهرستانهای محل سکونت شان فرستادند. وی تاکید کرد:  همچنین مردم انقلابی و مبارز قاین به دلیل هم مرز بودن با کشور افغانستان سهم به سزایی در تامین سلاح  مبارزان در شهرهای تهران، اصفهان، قم و مشهد داشتند این مبارز قاینی با اشاره به اینکه رژیم ستم‌شاهی از آبان سال ۵۷ با استقرار یک گردان ارتش در قاین وضعیت قرمز اعلام کرد، ادامه داد: شب ها  نیز به دلیل حکومت نظامیدو یا سه نفر به امکان تردد نداشتند.

ستون

برگزاری باشکوه راهپیمایی ۲۲ بهمن به صورت موتوری و خودرویی

رییس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: با توجه به شیوع سویه جدید ویروس امیکرون و ضرورت توجه به سلامت مردم، مراسم راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن در سراسر استان همزمان با سراسر کشور به صورت خودرویی و موتوری برگزار خواهد گردید.ملایی افزود: جزئیات بیشتر از زمان و مسیرراهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن در استان خراسان جنوبی متعاقباً اطلاع رسانی خواهد گردید.

فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی ۲.۵ برابر شد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از آغاز هفته ، ۱۰ مورد فوت در بیماران کرونایی رخ داد که در مقایسه با هفته قبل که ۴ مورد بوده، ۲.۵ برابر شده است. شایسته افزود: اکثر فوتی‌ها در رده سنی بالای ۶۰ سال بودند. وی همچنین با بیان اینکه محموله جدید پاستوکووک پلاس وارد زنجیره سرمای تهران شده گفت: این واکسن فقط به کسانی که دو دز قبل را پاستوکووک زده باشند تلقیح می شود.

کشتار غیرمجاز دام در خراسان جنوبی پیگیری قضایی دارد

ایرنا- مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به تبلیغات اینترنتی و فروش انواع گوشت در فضای مجازی قصابان غیرمجاز تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند و پلیس فتا نسبت به شناسایی افراد متخلف اقدام کند.محمد اصغرزاده افزود: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی کشتار غیرمجاز و غیرکشتارگاهی دام تهدید علیه سلامت عمومی است که قانون یک سال حبس تعزیری را برای متخلفان در نظر گرفته است.وی در ارتباط با فروشندگان گوشت قرمز در سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی گفت: به جز شهرستان زیرکوه که کشتارگاه ندارد و قصابی‌هایی با مجوز دامپزشکی فعالیت می‌کنند، هرگونه قصابی غیرکشتارگاهی در سراسر استان ممنوع است.مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق قانون فقط مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی می‌توانند اقدام به فروش اینترنتی گوشت قرمز و سفید کنند در غیر این صورت ضمن برخورد و پیگیری قضایی، گوشت قصابی شده نیز ضبط می‌شود.وی افزود: دامپزشکی در کشتارگاه‌های استان قبل و بعد از کشتار بر سلامت دام و کشتار شرعی و بهداشتی نظارت دارد و گوشت قبل از عرضه به بازار پیش‌سرد می‌شود.اصغرزاده گفت: کشتار غیرمجاز زمینه‌ساز بیماری‌های ویروسی، میکروبی و انگلی مشترک بین انسان و دام است و سلامت عمومی را به مخاطره می‌اندازد.وی در ادامه از مردم خواست هرگونه قصابی غیرمجاز و فروش غیرکشتارگاهی دام را به دامپزشکی اطلاع دهند تا با جلوگیری از عرضه مواد غذایی غیرسالم در تامین سلامت عمومی و امنیت غذایی نقش داشته باشند.

در هفتمین روز از دهه مبارک فجر؛
۲۰ طرح عمرانی، کشاورزی و اشتغالزایی در زیرکوه افتتاح شد

شبستان- همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر ۲۰ پروژه عمرانی، کشاورزی و اشتغالزایی با حضور سرپرست فرمانداری زیرکوه در این شهرستان افتتاح شد. طی مراسمی طرح اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان زیرکوه با عنوان احداث نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات در روستای شاهرخت به بهره برداری رسید و برای اجرای این طرح یک میلیارد ریال تسهیلات از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخته شده است. همچنین در هفتمین روز از دهه مبارک فجر مراسم افتتاح یک واحد مسکن معلولین به نمایندگی از ۱۸ واحد مسکن محرومین و اقشار کم درآمد بهزیستی در شهر حاجی آباد این شهرستان برگزار شد. این واحدهای مسکونی با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال به بهره برداری رسیده اند. گفتنی است؛ از سال ۹۸ تاکنون برای یکصد واحد مسکونی معلولین تحت پوشش بهزیستی وام بلاعوض اعطا شده است که ۹۰ واحد روستایی و ۱۰ واحد شهری بوده است. افزون بر این برگزاری آیین افتتاح طرح آبیاری کم فشار در سطح ۵۳ هکتار از اراضی روستای مرزی بارنجگان زیرکوه نیز از دیگر برنامه های هفتمین روز از دهه مبارک فجر در این شهرستان بود که برای این طرح اعتباری بالغ بر ۵۴۷ میلیون تومان هزینه شده است. با افتتاح این پروژه ۴۲ خانوار از مزایای این طرح بهره مند خواهند شد.

فوت ۳ مبتلا به بیماری کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان  با بیان اینکه ۳ مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد، گفت: در شبانه روز گذشته از ۲۲۲۸ تست ملکولی و سریع در استان ۱۱۸۲ مورد جدید کرونا شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۴۴۸ مورد از بیرجند، ۶۶ مورد سربیشه، ۸۴ مورد سرایان، ۵۹ مورد بشرویه، ۴۱ مورد از درمیان، ۴۳ مورد خوسف، ۶۶ مورد از زیرکوه، ۱۳۲ مورد از طبس، ۶۳ مورد ازفردوس، ۱۲۷ مورد از قائنات و ۵۵ مورد از نهبندان شناسایی شد.

۱۰ روستا و ۱۷ واحد صنعتی شهرستان درمیان گازرسانی شدند

بهره‌برداری از گازرسانی به ۱۰ روستا و ۱۷ واحد صنعتی شهرستان درمیان در هفتمین روز دهه فجر با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی آغاز شد. مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی روز دوشنبه در آیین افتتاح همزمان این طرح‌ها که در روستای علی‌آباد فرهنگ شهرستان مرزی درمیان برگزار شد، گفت: عملیات گازرسانی به ۱۰ روستا با اعتبار چهار میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید. هاشمی افزود: با اجرای ۱۵ کیلومتر شبکه توزیع و نصب ۵۶ انشعاب گاز، ۲۴۷ نفر در روستاهای «درویش آباد، سنگی، دره اسدیه، علی‌آباد فرهنگ، براندود، کلاته نو، سلمان‌آباد، اسکندر، میرآباد و چک» از گاز طبیعی برخوردار شدند. وی عنوان کرد: همچنین گازرسانی به ۱۷ واحد تولیدی و صنعتی شهرستان درمیان با اعتبار چهار میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید که با اجرای ۱۵ کیلومتر شبکه توزیع، نصب و راه‌اندازی یک ایستگاه اندازه‌گیری و نصب ۱۶ انشعاب گاز اجرایی شد. مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: پروژه گازرسانی به مساکن ملی شهرستان درمیان نیز با اجرای ۷۰۰ متر شبکه توزیع، نصب ۹ انشعاب گاز و اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید. وی بیان کرد: همچنین افتتاح گازرسانی به مساکن محرومان شهرستان درمیان با اجرای سه کیلومتر شبکه توزیع، نصب ۹۶ انشعاب گاز و اعتبار یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان انجام شد که ۴۲۰ نفر در ۲۴ منطقه شهری و روستایی درمیان از آن برخوردار شدند. هاشمی از آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به چهار روستای این شهرستان با اجرای ۱۰ کیلومتر شبکه توزیع، نصب ۵۸ انشعاب گاز و اعتبار ۶ میلیارد تومان خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۲۵۳ نفر در چهار روستا از گاز برخوردار خواهند شد. وی افزود: همزمان با هفتمین روز دهه فجر عملیات گازرسانی به چهار واحد صنعتی و تولیدی شهرستان درمیان با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و گازرسانی به هشت پاسگاه مرزی و ۱۳ برجک مرزی با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آغاز شد. مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: در مجموع امروز بهره‌برداری یا آغاز عملیات اجرایی ۸۲ طرح گازرسانی با مجموع اعتبار ۳۶ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان در شهرستان درمیان انجام شد.

کاهش ساخت و ساز بازار مصالح ساختمانی را به رکود کشاند

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان جنوبی با اشاره به افزایش قیمت سیمان در بازار استان گفت: کاهش ساخت و ساز بازار فروش مصالح ساختمانی را به رکود کشانده است. علوی اظهارکرد: قیمت سیمان و برخی از مصالح ساختمانی در خراسان‌جنوبی به واسطه افزایش کرایه حمل و نقل افزایش داشته است. رئیس اتحادیه سیمان و مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان در نهایت ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ بیان‌کرد: این در حالی است که در حدود یک ماه پیش قیمت هر پاکت ۳۵ هزار تومان بود. وی درباره چرایی کاهش ساخت و ساز در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: یکی از مهمترین دلایل کاهش ساختمان سازی، عدم اصلاح و ابلاغ طرح تفضیلی شهر بیرجند است که موجب سردرگمی شهروندان شده است. رئیس اتحادیه سیمان و مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی گفت: اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند ما در یک سال آینده به ویژه در شهر بیرجند چیزی به نام انبوه ساز نخواهیم داشت و با یک سونامی بیکاری در شهر رو به رو می‌شویم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح مسکن ملی و یا نهضت جهش تولید مسکن به رونق بازار مصالح ساختمانی کمک خواهد کرد یا خیر، بیان‌کرد: در این طرح ها معمولا مصالح به صورت عمده از کارخانه خریداری می شود و بنابراین حلقه میانی و کسبه خرد در این بین سودی نخواهد برد و تأثیری برای آنان ندارد. رئیس اتحادیه سیمان و مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در طرح مسکن مهر هم شرایط به همین گونه بود و عمده مصالح ساخت و ساز از خارج از استان آورده شد. رئیس اتحادیه سیمان و مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی گفت: در هر حال در شرایط فعلی مهمترین مسئله برای رونق صنعت ساختمان، رشد کسب و کارهای ساختمانی و فعالیت مجدد انبوه سازها و اصلاح طرح تفضیلی شهر بیرجند است.

 زدن ماسک به‌تنهایی مانع انتقال ویروس نمی‌شود

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولی‌عصر(عج) بیرجند گفت: اگر فرد مبتلا دچار تب یا علائم شدید بیماری باشد نباید سر کار برود و باید با پزشک خود در تماس باشد تا در صورت نیاز و صلاحدید مدت زمان استراحت تمدید شود.  ضیائی  تصریح کرد: اگر فرد مبتلا دچار تب، یا علائم شدید بیماری باشد نباید سر کار برود و باید با پزشک خود در تماس باشد تا در صورت نیاز و صلاحدید مدت زمان استراحت تمدید شود.

لزوم احداث شهرک‌های دامپروری در روستاهای حاشیه بیرجند

عضو‌ شورای اسلامی شهرستان بیرجند بر احداث شهرک‌های دامپروری تأکید کرد و افزود: روستاها را باید از مصرف‌گرایی به سمت تولیدمحوری سوق داد و زمینه جذب سرمایه‌گذاران‌ در حوزه اقتصاد کشاورزی و امور دام را فراهم کرد. حاجی‌آبادی با اشاره به فعالیت شرکت‌‌های تعاونی‌ روستایی در حوزه‌های صنایع دستی و تولیدات کشاورزی بخش مرکزی بیرجند گفت: بسیاری از امورات‌ خدماتی، توزیع نهادهای دامی و آرد سهمیه‌ای را می‌توان به این شرکت تعاونی‌ها واگذار کرد. وی از کمبود ماشین‌آلات کشاورزی و تراکتور در سطح روستاهای بخش مرکزی شهرستان بیرجند گلایه کرد و خواستار توجه بیشتر سازمان جهادکشاورزی در واگذاری این تجهیزات با تسهیلات بانکی شد.

خراسان جنوبی؛ سهمی از صنعت کشور ندارد

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان جنوبی گفت: اولین شهرک صنعتی در زمینه صنعت لاستیک توسط بخش خصوصی در خراسان جنوبی ایجاد میشود. پارسا روز گذشته در نشست خبری افزود: طرح های پایین دستی صنعت لاستیک در این شهرک ایجاد می شود که با اجرای کامل طرح لاستیک زمینه اشتغال ۲ هزار نفر فراهم خواهد شد.  این مقام مسئول با بیان اینکه خراسان جنوبی ۱۰ درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را در اختیار دارد، اظهار داشت: متاسفانه استان با وجود این آمار سهمی در صنعت کشور ندارد اما وجود مواد معدنی باعث شده که خراسان جنوبی قطب معدنی کشور باشد. پارسا با بیان اینکه در  خراسان جنوبی ۳۹ ماده معدنی وجود دارد، عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب در جنوب خراسان تعداد واحدهای صنعتی خیلی کم بود و تعداد واحد های صنعتی موجود نیز به دنبال کار زیربنایی نبودند. وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صنایع معدنی در خراسان جنوبی شتاب گرفت، گفت: استراتژی توسعه در خراسان جنوبی بر پایه صنایع معدنی تعریف شده  و ایجاد صنایع مادر تخصصی و بزرگ مانند فولاد در استان توسعه پیدا کرد که باعث شد صنایع پایین دستی در استان راه اندازی شود.

رشد ۱۲۰ درصدی اشتغال در شرکت شهرکهای خراسان جنوبی

معاون حوزه برنامه ریزی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان جنوبی  هم در این نشست خبری گفت: رشد اشتغال طی سال جاری در شرکت شهرکهای خراسان جنوبی نسبت به سال قبل ۱۲۰ درصد و سرمایه گذاری بیش از ۱۱ برابر بوده است.عابدینی افزود: از ۷۱۷ طرح صنعتی مستقر شده در استان، ۳۶۴ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده است.معاون حوزه برنامه ریزی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان جنوبی بیان کرد: برای این تعداد طرح صنعتی ۹۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و اشتغال ۵ هزار و ۷۰۰ نفر فراهم شده است.

صدور ۳۱۵ هزار برگ بارنامه جابجایی کالا در خراسان جنوبی

امتحانی- رئیس اداره حمل ونقل کالای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از جابجایی بیش از ۵ ممیز ۴۱۳ هزار تن کالا با صدور ۳۱۵ هزاربرگ بارنامه طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد. حاجی رسول سالاری رئیس اداره حمل و نقل کالای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: در ۱۰ ماه گذشته بیش از۵ ممیز ۴۱۳ هزارتن کالا توسط ۷۱شرکت حمل و نقل کالا جابجا و ۳۱۵ هزار برگ نامه صادر شده است. وی با اشاره به اینکه با توجه به شناسنامه هر کالا، بارنامه صادر شده است، افزود: بر اساس آمار بیشترین کالا جابجا شده در شهرستان‌های بیرجند – طبس و قاینات می باشد. این مقام مسئول سیمان و مواد معدنی را عمده کالاهای جابجا شده استان در مدت یاد شده دانست و تصریح کرد: در حمل کالا مایحتاج عمومی مردم اولویت اصلی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان می باشد. وی از فعالیت ۷۱ شرکت حمل و نقل کالا با ۴۸۱۰ دستگاه ناوگان باری در استان خبر داد و یادآورشد: ۹۵۳۶ راننده در بخش حمل و نقل کالای استان فعالیت می کنند. رئیس اداره حمل ونقل کالای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه نظارت ویژه برعملکرد شرکت‌های حمل و نقل انجام می شود، خاطرنشان کرد: مردم، رانندگان و صاحبان کالا می‌توانند هرگونه شکایات خود را از طریق سامانه ۱۴۱ برای رسیدگی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اطلاع دهند

رصد بازار در روز‌های پایانی سال تشدید می‌شود

تسنیم- مدیر جهاد کشاورزی بیرجند با بیان اینکه طرح رصد بازار تا آخر سال تشدید می شود، گفت: این طرح با همکاری نیروهای بسیجی استان به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا آغاز شده است.وارسته با بیان اینکه  با سودجویی های احتمالی برخورد قانونی خواهد شد، افزود: بازار میوه و تره بار مرکز استان توسط جوانان بسیجی این شهرستان رصد خواهد شد.وی گفت: در شهرستان بیرجند ۳۲ نفر نیروی بسیجی آموزش دیده در کنار تیم‌های نظارتی و بازرسی بر بازار به ویژه بازار میوه نظارت دارند .مدیر جهاد کشاورزی بیرجند با تاکید بر اینکه رصد بازار در اواخر سال تشدید می‌شود، گفت: تامین به‌ موقع کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم، قیمت‌گذاری کالا‌ها و نظارت و بازرسی بر واحد‌های صنفی از مهمترین وظایف ستاد تنظیم بازار است که این اقدامات در راستای بهبود کسب و کار و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و کسب رضایت آنها انجام می‌‌شود.

اشتغال ۲۲۵ نفر در حوزه صنایع‌دستی بیرجند

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت:امسال برای ۲۲۵ نفر در حوزه صنایع‌دستی شهرستان بیرجند اشتغال ایجاد شده است.فولادی افزود: بیش از ۱۰۰ درصد سهمیه اشتغال اداره میراث فرهنگی شهرستان بیرجند محقق و در سامانه ثبت اشتغال رصد ثبت شده است.وی ادامه داد: در ابتدای سال با تصویب کمیته اشتغال مقرر شد که اشتغال ۲۱۱ نفر به این اداره محول شود که با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده این تعداد به ۲۲۵ نفر معادل بیش از ۱۰۰ درصد تعهد این اداره رسید.

مکاتبات مانع آتش سوزی در بازار می شود؟

آتش سوزی های اخیر در بازار بیرجند نشان داد نامه نگاری بین دستگاه های متولی نمی تواند به تنهایی جلوی حوادث را بگیرد. رئیس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: در پاساژ سادسی بیرجند سالی یک یا دو مورد آتش سوزی رخ می‌دهد که باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود. وی افزود: برخی از مغازه‌های این پاساژ پایان کار ندارند و از نظر ایمنی هم مشکل دارند که از طریق مراجع قضایی پیگیری‌های لازم انجام شده است.این مقام مسئول اضافه کرد: به اصناف هشدار‌های لازم داده شده تا اولویت‌های مهم را که شامل بررسی سیستم‌ها و تأسیساتی هست را رعایت کنند.رئیس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند عنوان کرد: سازه‌های این مغازه‌ها غیر استاندارد، سیستم تأسیسات آن معیوب و فاقد سیستم اتفای حریق هستند؛ اصول انبار داری رعایت نشده که همین امر می‌تواند در زمان حریق به شعله ور نشدن کمک می‌کند.حجت الاسلام نسائی زهان دادستان عمومی و انقلاب بیرجند  هم در این باره گفت: کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد که یکی از اعضای آن قاضی دادگستری است و تخلفات ساختمانی را پیگیری می کنند. وی ادامه داد: برای اینکه سازمان‌ها قسمتی از وظیفه خود را انجام دهند، نامه نگاری‌هایی را انجام می‌دهند، اما پیگیر موضوع نمی‌شوند. حجت الاسلام نسائی زهان گفت: اگر بخواهیم رفع خطر کنیم باید آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ را هرچه زودتر اجرایی کنیم و دستگاه قضایی نیز برای رفع مشکل و جلوگیری از آسیب به شهرداری و دستگاه‌های اجرایی کمک می‌کند. دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: در هرجا هر نامه‌ای از ادارات مختلف به دادستانی بیاید و بحث حقوق عامه در آن مطرح باشد دادستانی به قضیه ورود پیدا می‌کند، اما صرف نامه زدن برای رفع تکلیف از یک اداره نمی‌توان آن را حمل بر لزوم پیگیری توسط دادستانی کرد.

آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به ۴۹ روستای استان

 عملیات اجرایی آبرسانی به ۴۹ روستای استان خراسان جنوبی در هفتمین روز دهه فجر از طریق ارتباط تصویری با رییس جمهور در شهرستان مرزی درمیان آغاز شد.رئیس جمهور روز دوشنبه با حضور در محل وزارت نیرو و از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با سراسر کشور طرح‌های آبرسانی به ۴۸۰ روستا و برق‌رسانی به ۲۱۱ روستا را به‌طور رسمی افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور را صادر کرد.این مراسم در خراسان جنوبی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مسوولان استانی در روستای آبگرم شهرستان درمیان برگزار شد.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی در این مراسم گفت: طرح‌های آبرسانی به ۴۹ روستای استان در راستای محرومیت‌زدایی و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا می‌شود.حسین امامی افزود: حفر و تجهیز چهار حلقه چاه، لوله‌گذاری خط انتقال به طول ۱۲۰ کیلومتر، احداث ۱۲ هزار مترمکعب مخزن، ۲۵ ایستگاه پمپاژ، ۳۰ ساختمان تاسیسات به مساحت ۴۰۰ مترمربع، حصارکشی به متراژ ۸ هزار و ۴۰۰ متر طول، اجرای شبکه برق فشار متوسط به طول ۱۷ کیلومتر و ۵۲۰ باب حوضچه شیرآلات از مشخصات فنی این طرح‌ها است.وی اعتبار این طرح‌های آبرسانی را ۲۵۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: براساس برنامه زمان‌بندی طرح‌ها در ۳۰ ماه آینده تکمیل می‌شود و ۱۵ هزار نفر در مناطق روستایی خراسان جنوبی از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.امامی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در اجرای این طرح‌ها کارفرما است اضافه کرد: در چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طرح‌های آبرسانی را اجرایی می‌کند و در سایر شهرستان‌ها هم بسیج سازندگی کار اجرای طرح‌های آبرسانی را برعهده گرفته است.وی اظهار داشت: دهه فجر امسال بهره‌برداری از طرح آبرسانی به ۱۰ روستا همچنین طرح توسعه شبکه و خدمات پایدار آبرسانی به ۱۶ روستای استان با اعتبار ۲۶ میلیارد تومان در شهرستان‌های مختلف آغاز شد.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: امسال در این مجموعه برای آبرسانی به ۸۰ روستای استان برنامه‌ریزی شد که با پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر این تعداد به ۵۰ روستا تاکنون می‌رسد.

هنوز به قله پیک ششم کرونا نرسیده‌ایم

ایرنا- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بعد از افزایش بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در روزهای اخیر موارد بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی هم افزایش داشته است.موسوی میرزایی افزود: مدارس و مهدکودک‌ها در مناطق قرمز و نارنجی با تصمیم ستاد استانی مدیریت کرونا از چهارشنبه هفته گذشته به مدت ۲ هفته تعطیل شد که نقش موثری در کنترل بیماری و کاهش مبتلایان سرپایی داشته است. وی گفت: همچنین با توجه به دقت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش تجمعات در ۲ روز گذشته تعداد بیماران سرپایی نسبت به روزهای قبل از آن مقداری کاهش یافته است.سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: هفته گذشته تعداد مبتلایان روزانه در استان به هزار و ۱۶۱ نفر هم رسید که رکورد جدیدی محسوب می‌شود. وی گفت: البته درخصوص کاهش تعداد مبتلایان در استان نباید زود قضاوت کنیم و هنوز به قله پیک ششم کرونا نرسیده‌ایم لذا مردم تذکرات لازم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و کاهش این آمار باعث نشود که دوباره عادی‌انگاری شود.موسوی میرزایی افزود: خواهش ما از مردم این است که کرونا و سویه جدید آن را جدی بگیرند چرا که درخصوص اُمیکرون نگرانی ما برای کودکان خیلی بالاست و در پیک ششم کرونا کودکان بیشتری نسبت به پیک‌های قبلی درگیر شدند که باید والدین مراقبت‌های لازم را داشته باشند.سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: تحلیل آماری و تجربه ما نشان می‌دهد که هنوز تا ۲۰ روز دیگر در استان خراسان جنوبی افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا را خواهیم داشت.موسوی میرزایی گفت: به لحاظ مدیریت بیماری در حال حاضر وضعیت خیلی نگران‌کننده‌ای در استان نداریم و با توجه به امکانات موجود، مشکلی در زمینه درمان بیماران و خدمات بستری وجود ندارد.

هیچ مشکلی برای تأمین زمین طرح نهضت مسکن ملی در استان وجود ندارد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تأمین ۶۵۰ هکتار زمین برای نهضت مسکن ملی خبر داد.داعی درباره تأمین زمین مورد نیاز طرح نهضت مسکن ملی در خراسان جنوبی به رسانه‌های گروهی گفت: ۶۵۴ هکتار زمین برای خراسان جنوبی مورد نیاز است که بالغ بر ۶۵۰ هکتار زمین در ۳۱ شهر با روش‌هایی مثل تغییر کاربری، استفاده از املاک مازاد دستگاه‌ها یا الحاق زمین به محدوده شهرها در نظر گرفته شده است.به گزارش ایسنا، وی افزود: هیچ مشکلی برای تأمین زمین در این استان وجود ندارد و برای تمام واجدین شرایط زمین تأمین خواهد شد.داعی گفت: سهمیه در نظر گرفته شده برای خراسان جنوبی ۴۰ هزار واحد مسکونی است که ۱۸ هزار واحد آن مسکن روستایی و ۲۲ هزار واحد مسکن شهری از جمله استیجار، خود مالک و گروه‌های کم درآمد است.مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی به دلیل شرایط جغرافیایی کویری استان و شرایط خاص فرهنگی تراکم الگوی ساخت واحدها کمتر است. وی، سهمیه در نظر گرفته شده برای خراسان جنوبی را ۴۰ هزار واحد طی ۴ سال اعلام کرد و یادآور شد: ۴۱ هزار نفر تاکنون ثبت نام کرده اند و برای ۵ هزار نفر پیامک ارسال شده است که ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از ثبت نام کنندگان مجرد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت