اخبار استانی

انتظارات استان از ستاد اجرای فرمان حضرت امام(ره)

جم- استاندار بیان برخی از انتظارات استان برای سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ع)  گفت: بسترهای لازم برای سرمایه گذاری این ستاد در استان فراهم است. قناعت با بیان این مطلب در جلسه انعقاد تفاهم نامه های همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که با حضور عسکری معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار شد،افزود: برخلاف دیگر استان های پیشرو ما فرصت استفاده از ظرفیت ستاد اجرایی و بنیاد برکت را از دست داده ایم به گفته استاندار؛ این که بعد از سال ها هنوز در حال خام فروشی محصولات معدنی هستیم، شایسته نیست، لذا شخصاً این موضوع را پیگیری می کنم تا از ظرفیت ستاد در موضوع صنایع فرآوری ذخایر معدنی استفاده کنیم. قناعت اقدام ستاد اجرایی در زمینه واردات نهاده های دامی را ستود و گفت: ما باید از توان شرکت های تعاونی استان در اجرای پروژه های مشارکتی با ستاد اجرایی بهره مند شویم. وی با بیان این که انتظار ما این است که ستاد اجرایی به موضوع ساخت و بهسازی راه های روستایی استان ورود کند، خاطرنشان کرد: ما در استان ۱۱ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم که حدود ۶ هزار کیلومتر آن آسفالت شده لذا انتظار می رود ستاد اجرایی در این زمینه هم خدماتی را به استان ارائه کند. به گفته استاندار؛ ورود ستاد اجرایی به حوزه سلامت، درمان بیماران صعب العلاج، زوجین نابارور کم بضاعت و … نیز از دیگر انتظارات ماست. وی ادامه داد: تکمیل پروژه های نیمه تمام، ایجاد گرمخانه در مرکز استان و … نیز از دیگر حوزه هایی است که ستاد اجرایی می تواند ما را حمایت و همراهی نماید. در حاشیه این جلسه چهار تفاهم نامه شامل پیشرفت آبادانی برای سه شهرستان نهبندان، سربیشه و زیرکوه و نیز طرح آبا(آشتی با آموزش) بنیاد احسان بود که به امضای استاندار رسید.

بیرجند دومین شهر اجرای طرح فرزندآوری در کشور

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)  همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گفت: طرح فرزندآوری با رویکرد فرهنگسازی و حمایت از خانواده به‌صورت نمونه پس از قم به‌زودی در شهر بیرجند اجرا می‌شود. عسکری افزود: تلاش می‌کنیم خراسان جنوبی را به عنوان نخستین استان بدون بیکار در کشور معرفی کنیم چون مردم این منطقه سختکوش و با غیرت بوده ضمن اینکه توانمندی‌های استان در زمینه‌های مختلف از جمله نیروی انسانی و معدن بالا است و اگر از طرح‌های اشتغالزا در منطقه حمایت کنیم جواب می‌دهد. نماینده ولی فقیه در استان نیز در این دیدار گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اقدامات زیاد و با کیفیتی در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد که باید اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام شود. روز گذشته همچنین ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی خراسان جنوبی روز چهارشنبه با حضور معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دشت بُجد بیرجند به بهره‌برداری رسید.عسگری در حاشیه این برنامه با بیان اینکه عدم وجود سردخانه یکی از مشکلات خراسان جنوبی است، گفت: بنیاد برکت و هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حوزه احداث سردخانه در این استان سرمایه گذاری خواهند کرد. وی گفت: در حوزه اشتغال در حوزه پرورش شتر و دام تاکنون بنیاد برکت در استان ۲۵۰ میلیارد تومان عملکرد داشته که امیدواریم طرح ها در سال آینده ۲ برابر شود و سرمایه گذاری در این زمینه چندبرابر شود تا خراسان جنوبی را به هاب شتر در کشور تبدیل کنیم. وی ادامه داد: با اجرای این طرح ها پنج هزار نفر اشتغال‌زایی شده که امیدواریم سال آینده به ۱۰ هزار نفر در این حوزه برسانیم .افزون بر این روز گذشته دبستان ۱۲ کلاسه شهید بصیری پور حضور معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در بیرجند افتتاح شد

امیکرون بلاخره به خراسان جنوبی رسید

اومیکرون بلاخره به خراسان جنوبی رسید و رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش باید مورد توجه شهروندان استان قرار گیرد. سویه امیکرون سلامتی مردم را تهدید می کند و بر این اساس فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از دورهمی و تجمع برای حفظ آرامش نسبی جامعه که حاصل تلاش کادر درمان و واکسیناسیون است ضروریست. دبیر ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی درباره ورود سویه جدید کرونا به استان اظهار کرد: هفت مورد جدید امیکرون در استان شناسایی و تایید شد.غلامرضا شریف زاده گفت:  از ۲۴ آزمایش مشکوکی که انجام شد ۶ مورد در بیرجند و یک مورد در فردوس به امیکرون مبتلا بودند. وی  با بیان اینکه تاکنون در مجموع ۷۷ آزمایش امیکرون در استان انجام شده است، افزود: به دلیل گسترش فراوان سویه امیکرون  به نظر میرسد گردش امیکرون در استان اتفاق افتاده و افرادی که تاکنون دز سوم واکسن را دریافت نکردند و یا واکسیناسیون را انجام ندادند هرچه زودتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. شریف زاده از مردم خواست زدن ماسک را جدی بگیرند و از تجمعات و دورهمی‌ها دوری و  شیوه نامه‌های بهداشتی را جدا رعایت کنند .

افزایش ۵۸ درصدی میانگین بارش‌های خراسان جنوبی

میانگین بارش در خراسان جنوبی ۱۹.۱ میلیمتر بیشتر از میانگین بلند مدت است.به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: میانگین بارش‌ها در استان از ابتدای سال آبی جاری از مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۷ میلیمتر یعنی ۶۱ درصد بیشتر است. نخعی بارش یک سال کامل آبی در استان را ۱۳۴ میلیمتر عنوان کرد و گفت: تاکنون ۴۶ درصد این میزان محقق شده است. وی گفت: بیشترین بارش در شهرستان قائنات با میانگین بارش ۷۵.۴ میلیمتر است که نسبت به میانگین بلند مدت ۲۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۰ درصد افزایش دارد.رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی افزود: کمترین بارش باران هم مربوط به شهرستان طبس با میانگین ۳۷.۳ میلیمتر است که نسبت به میانگین بلند مدت ۳۸ درصد و نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است.نخعی گفت: میانگین بارش در مرکز استان هم به ۷۲ میلیمتر رسید که نسبت به بلند مدت ۵۱ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.وی گفت: بارش‌ها برای بهمن و اسفند هم در حد نرمال پیش بینی شده است.

بازگشایی ارگ کلاه فرنگی در انتظار اعتبار ۷۰۰ میلیونی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهار کرد: برای مرمت ارگ کلاه فرنگی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و حداقل به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان دیگر برای تکمیل مرمت، نورپردازی، بهسازی و غیره در این بنای تاریخی نیاز است تا برای بازدید عموم مردم در نوروز ۱۴۰۱ آماده شود.شریعتی منش با بیان اینکه بخشی از اعتبار مورد نیاز تخصیص یافته است، اضافه کرد: با پیشنهاد مدیر کل میراث فرهنگی استان کاربری موزه تاریخ سیاسی استان برای این بنا در نظر گرفته شده است.وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعد از تهیه محتوای موزه، باید توسط اداره کل موزه‌ها کشور تأیید شود و بعد از آن تجهیزات مورد نیاز موزه فراهم شود امکان انجام این کار تا نوروز ۱۴۰۱و وجود ندارد.به گفته وی ممکن است نمایشگاه تاریخ سیاسی یا نمایشگاه دیگری برای بازدید عموم مردم در نوروز ۱۴۰۱ در ارگ کلاه فرنگی بیرجند برگزار شود.وی درباره مرمت این بنا هم اظهار کرد: مرمت طبقه اول ارگ انجام شده است و مرمت طبقات بعدی آن باید انجام شود و کار برآورد تجهیزات، برق و تأسیسات در حال انجام است و بعد از انجام این کار، دیوار کشی اطراف ارگ کلاه فرهنگی انجام خواهد شد.

امکان ثبت نام  طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان ۲ شهر باقیمانده استان

امکان ثبت نام برای متقاضیان ۲ شهر باقیمانده استان( باغستان و ماژان) در طرح نهضت ملی مسکن فراهم شد.مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت:با هماهنگی صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی، امکان ثبت نام برای متقاضیان ۲ شهر باقیمانده استان شامل باغستان و ماژان درطرح نهضت ملی مسکن فراهم شد و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه سمن به آدرس saman.mrud.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.وحید داعی درخصوص تعدادآخرین ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن هم گفت: تاکنون ۴۲ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام اولیه کرده اند که از این تعدادحدود ۱۹۰۰ نفر مجردهای ۲۳ سال تا ۴۵ سال سن هستند.

پایان دی ماه فرصت ثبت نام صاحبان کارت خوان در درگاه امور مالیاتی

مدیر کل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: همه صاحبان کارت خوان‌ها و پایانه‌های پرداخت الکترونیک تا پایان دی ماه فرصت ثبت نام در درگاه سازمان امور مالیاتی دارند. احسانی مهر اظهار کرد: همه صاحبان دستگاه‌های کارت خوان به عنوان فعال اقتصادی و یا غیر تجاری تا پایان دی ماه فرصت دارند تا نسبت به ثبت نام در درگاه امور مالیاتی اقدام کنند و اگر فردی که دارای کارت خوان است برای ثبت نام اقدام نکند بعد از اتمام این فرصت اقدامات قانونی در این خصوص که غیر فعال شدن کارت خوان از سوی بانک مرکزی است، عملی خواهد شد. احسانی مهر اضافه کرد: چنانچه صاحبان کارت خوان‌ها به موقع نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام ننمایند علاوه بر محرومیت از معافیت‌ها و مشوق‌های قانونی نسبت به مطالبه مالیات بر اساس تراکنش‌ها مالی و اقتصادی آنها اقدام خواهد شد.

تمدید ثبت نام تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسیارشد ۱۴۰۰ دانشگاهآزاداسلامی  

معاون آموزشی وتحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان گفت: ثبت نام تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسیارشد ۱۴۰۰ دانشگاهآزاد_اسلامی  فرصت  ویژه وارزشمندی برای علاقه مندان به تحصیلات عالی است . عزیزی گفت :با توجه به مصوبه نوزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، مقرر گردیده مرحله تکمیل ظرفیت برای رشته محلهایی که ظرفیت آنها خالی مانده، همراه با رشته محل‌های جدید انجام شود وی افزود : آن دسته ازداوطلبان شرکت کننده درآزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ که براساس کارنامه صادره ازسوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی شده اند و علاقه مند به انتخاب رشته/محل های دایر در  این دانشگاه می باشند می توانند با استفاده از کد دسترسی انتخاب رشته تا سی  دی ماه نسبت به انتخاب حداکثر ۱۰۰ کدرشته/ محل از مجموعه‌های امتحانی مجاز اقدام نمایند .عزیزی گفت:علاقه مندان  ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی ، نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند.وی تاکید کرد:

داوطلبان پس از انتخاب رشته/ محل، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت نام خود را تهیه و تا زمان اعلام نتایج نزد  خود حفظ نمایند.

دکتر عزیزی: افزود علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد دوره های کارشناسی ارشد ،کارشناسی وکاردانی باآزمون و بدون آزمون  به اداره ثبت نام دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند مراجعه نمایند یا با شماره ۳۱۳۱۰ داخلی ۲۱۱۴ تماس حاصل نمایند.

افزایش ۲ برابری اعتبارات بانک تجارت در پروژه راه آهن خراسان جنوبی

بانک تجارت با افزایش ۲ برابری سهم خود در تأمین اعتبارات پروژه راه آهن خراسان جنوبی موافقت کرد. در ادامه برنامه های استاندار خراسان جنوبی مبنی بر پیگیری اعتبارات مربوط به پروژه راه آهن بیرجند -قاین -یونسی، دیداری با مدیرعامل بانک تجارت کشور صورت گرفت.. در این دیدار، بانک تجارت با پیشنهاد افزایش مبلغ عاملیت و سهم خود در تأمین اعتبارات پروژه راه آهن از ۲۵۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان موافقت کرد.

وقتی آب در باغستان بیکیفیت میشود

ایرنا – مردم شهر باغستان در شهرستان فردوس که یک سال و اندی از شهر شدن آن می‌گذرد و منطقه گردشگری است، برای تامین آب مناسب با مشکلاتی مواجه هستند.به گزارش ایرنا براساس تصویب‌نامه هیات وزیران در اردیبهشت سال گذشته “باغستان علیا” مرکز دهستان باغستان به شهر تبدیل و به عنوان نقطه شهری پذیرفته شد.شهر باغستان در بخش اسلامیه شهرستان فردوس براساس آخرین سرشماری ۲ هزار و ۷۰۴ نفر جمعیت دارد و دارای آب و هوای مطلوب و مناظر طبیعی است که آن را به یکی از مناطق ییلاقی و گردشگری شهرستان فردوس تبدیل کرده و این شهر به عنوان منطقه نمونه گردشگری هم تصویب شده‌ است. شهر باغستان همان طور که از نامش پیداست به عنوان منطقه گردشگری شناخته می‌شود و برخی واحدهای مسکونی این شهر به دلیل اینکه محل سکونت غیردایم مالکان است، عنوان منازل مسکونی ۲ برای آنها اطلاق می‌شود و باید هزینه آب‌بها با نرخ آزاد محاسبه شود.مردم باغستان در حالی از کیفیت پایین آب می‌گویند که قنات بلده در شهرستان فردوس ثبت جهانی است و محصول انار این منطقه در کشور شهرت دارد. برخی از مالکان این منازل هم معتقدند که چرا با وجود کیفیت پایین آب باید هزینه بالا را پرداخت کنند. کیفیت آب این شهر به گونه‌ای است که به گفته اهالی این منطقه گاهی قابل خوردن نیست. یکی از اهالی باغستان در گفت و گو با ایرنا علاوه بر گلایه از کیفیت آب اظهار داشت: بسیاری از اهالی این شهر، ساکن دایم هستند و در این منازل زندگی می‌کنند اما برخی منازل چون به‌صورت خانه باغ و باغ ویلا است، مبلغ آب‌بها باید با عنوان مسکونی ۲ محاسبه شود.وی افزود: اگر کیفیت آب حداقل مانند آب شهرهای اطراف باشد، تا حدی می‌توان با این مساله کنار آمد ولی آب شرب منازل ما قابل خوردن نیست و باید برای تهیه آب شرب به سراغ شیرهای آب دسترسی که در سطح شهر تعبیه شده است برویم.این شهروند گفت: ما که جوان‌تریم، می‌توانیم برای آوردن آب به خیابان برویم ولی آیا به فکر سالخوردگان و سالمندان بوده‌ایم؟ یکی دیگر از اهالی باغستان گفت: در گذشته منازل و باغات به هم متصل بود و پدرم از سال‌ها قبل در این شهر باغ و منزل داشتند و از این راه کسب درآمد می‌کردند، اکنون ورثه این مکان را حفظ کرده و با اعلام مسکونی ۲ بودن این شهر و بهای چند برابری آب چطور می‌توان این درختان و باغات را حفظ کرد.وی افزود: اکثر ما در این شهر زندگی می‌کنیم و از طریق محصولات باغی کسب درآمد داریم؛ با این مبلغ آب‌بها که در نظر گرفته شده، به نوعی منبع درآمد ما تحت تاثیر قرار گرفته است.

چالش های یک قانون ملی

برای پیگیری این موضوع سراغ مدیر آب و فاضلاب شهرستان فردوس رفتیم که درخصوص مبلغ آب‌بها گفت: طبق مصوبه هیات وزیران تمامی اقامتگاه‌های غیردائم شامل ویلا، باغ ویلا، خانه باغ، مجتمع‌های مسکونی برای اقامت مقطعی و جایی که محل زندگی و کسب و کار دائمی افراد نباشد، به عنوان منازل مسکونی ۲ محسوب شده و نرخ خدمات آب‌بها نیز بالاتر است.مجید شریف‌زاده افزود: بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اقامتگاه غیردائم در شهرستان فردوس وجود دارد که به‌صورت مقطعی اقامت دارند و طبق تعرفه مسکونی ۲، هزینه آب‌بها بالاتر از الگوی مصرف آب به‌صورت آزاد محاسبه می‌شود. وی گفت: اگر مشترک بالاتر از این میزان استفاده کند طبق تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد. مدیر امور آب و فاضلاب فردوس اظهار داشت: در روستاها مصرف آب تا هفت مترمکعب در ماه و در شهرها تا ۱۵ مترمکعب در ماه بوده که برای کاربری‌های مسکونی ۲ که بالاتر از این میزان مصرف کنند، هزینه آب‌بها طبق تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد.وی افزود: متاسفانه برخی مشترکان پرمصرف در منازل یا خانه باغ‌های خود از آب شرب برای آبیاری درختان و باغات خود استفاده می‌کنند که این موضوع هم موجب هدر رفتن آب و هم بالا رفتن قبوض مصرفی می‌شود.شریف‌زاده با تاکید بر اینکه در باغستان منبع آب کیفی وجود ندارد گفت: آبفا آمادگی دارد در صورت وجود آب با کیفیت نسبت به حفر چاه در این منطقه اقدام کند.وی اظهار داشت:  در ۲۱ شهر و روستای شهرستان فردوس شبکه آب شرب از شبکه آب بهداشتی جداست.مدیر امور آب و فاضلاب فردوس گفت: متاسفانه منابع آبی رو به اتمام است که این موضوع لزوم صرفه‌جویی مشترکان را درخصوص مصرف بهینه آب می‌طلبد.وی افزود: در صورتی که مشترکان عملیات ساخت و ساز را تمام کرده‌اند برای حذف کاربری ساخت و ساز به این مدیریت مراجعه کنند.

کیفیت داشتن آب شرب حق مردم است

اما رییس شورای اسلامی شهر باغستان معتقد است که قیمت آب مربوط به اداره آبفاست و باید طبق قانون عمل شود اما درخصوص کیفیت پایین آب شرب حق با مردم است و مسوولان باید برای آب شرب و بهداشتی مناسب فکر اساسی کنند.سید مهدی فروتن افزود: شورای اسلامی شهر باغستان نیز طی جلساتی که با اداره آب و فاضلاب شهرستان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی داشت، قرار شد موضوع در جلسه‌ای با حضور مسوولان شهرستان و استانی مطرح و برای حل آن راهکاری ارائه شود.وی گفت: مدیر آبفای شهرستان نیز قول داد در جاهایی که جایگاه برداشت آب شیرین ندارد، نسبت به احداث جایگاه برداشت آب شیرین اقدامات لازم صورت گیرد و مردم شهر باغستان منتظر اجرایی شدن این وعده هستند. رییس شورای شهر باغستان اظهار داشت: این شورا پیگیر مساله آب شرب و شیرین شهر بوده و امیدواریم با قول‌های خوبی که در جلسه با فرماندار داده شد، خبرهای خوبی را در این زمینه بشنویم.فروتن افزود: از همه مسوولان شهرستان که در این زمینه همکاری کردند تشکر می‌کنم اما امیدوارم این وعده‌ها به عمل تبدیل شود زیرا مساله آب شرب باغستان سال‌های زیادی است که دغدغه مردم شده است.وی گفت: انتظار داریم با همت دولت و هماهنگی نمایندگان مجلس این انتظار به پایان برسد و مردم صبور این منطقه با وجود چاه‌های عمیق و ۲ نهر آب بلده شاهد اجرای عدالت در تامین آب شرب و بهداشتی باشند. رییس شورای شهر باغستان اظهار داشت: با توجه به پایین بودن کیفیت آب بهداشتی شهر باغستان و تامین آب از جاهای دیگر از این شهر باید تعرفه مصرف آب برای شهروندان نیز کمتر شود.وی گفت: البته طبق نظر اداره آب و فاضلاب شهرستان فردوس برخی مشترکان بیشتر از حد معمول آب مصرف می‌کنند که از این شهروندان می‌خواهیم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

تولید شیر شتر در خراسان جنوبی با چه موانعی روبروست؟

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از عواید ۱۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی تولید شیر شتر برای بهره برداران این بخش در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: پرورش سنتی شتر، عدم جمع آوری مناسب شیر و درآمد ناچیز شترداران، عدم وجود مراکز کافی جهت جمع آوری شیر شتر، عدم وجود فرهنگ مصرف مناسب شیر شتر بین مردم از جمله مشکلات تولید شیر شتر در واحدهای پرورشی است.مهدی جعفری با بیان اینکه این درآمد در ۹ ماه گذشته با تولید ۶ هزار و ۹۸۴ تن شیر شتر در ۲۵ واحد پرورش شتر صنعتی و دو هزار و واحد سنتی عاید بهره برداران استان شد، افزود: حداقل سه مرکز جمع آوری شیر در شهرستان‌های خوسف، نهبندان و فردوس وجود دارد که شیر شتر را به کارخانه شیر شتر در شهرک صنعتی بیرجند منتقل می‌کنند.به گزارش ایسنا،  وی شمار بهره برداران در حوزه شیر شتر در استان را دو هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: شیر شتر تولید شده در خراسان جنوبی علاوه بر مصرف داخل به خراسان رضوی نیز ارسال شد.رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: هم اکنون حداقل سه مرکز جمع آوری شیر در شهرستان‌های خوسف، نهبندان و فردوس فعالیت دارند که شیر شتر را به کارخانه شیر شتر در شهرک صنعتی بیرجند منتقل می‌کنند.جعفری، پرورش سنتی شتر، عدم جمع آوری مناسب شیر و درآمد ناچیز شترداران، عدم وجود مراکز کافی جهت جمع آوری شیر شتر، عدم وجود فرهنگمصرف مناسب شیر شتر بین مردم و نبود زیر ساخت (خط تولید) برای تبدیل شیر پشر به شیر خشک از جمله مشکلات تولید شیر شتر در واحدهای پرورشی است.

استان بدون بیکار برنامه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان

ایرنا – معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: استان بدون بیکار، راهبرد و برنامه محوری این ستاد در استان خراسان جنوبی است و در این طرح، خراسان جنوبی را به عنوان پایلوت اجرا به کشور معرفی کنیم. علی عسکری در نشست شکرانه گروه‌های جهادی همکار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی که در محل استانداری برگزار شد افزود: در هماهنگی با مسوولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) جمع‌بندی ما این بود که اگر می‌خواهیم در کشور استان بدون بیکار داشته باشیم، خراسان جنوبی می‌تواند آن استان باشد.وی گفت: ما می‌توانیم یک برنامه‌ریزی داشته باشیم که خراسان جنوبی در سه سال آینده استان بدون بیکار کشور باشد، در این طرح خراسان جنوبی را به عنوان پایلوت اجرا به کشور معرفی کنیم که باید روی مولفه‌های آن با همکاری مردم، گروه‌های جهادی، دولت و نهادهای انقلابی و ستاد اجرایی فکر و برنامه‌ریزی کنیم.عسکری بیان کرد: نقش شما گروه‌های جهادی در اجرای این طرح خیلی مهم است و باید این را سرلوحه کار خود قرار دهید تا در سه سال آینده علاوه بر اینکه خراسان جنوبی را به عنوان سرزمین طلاهای سرخ می‌شناسند در کنار آن به عنوان استان بدون بیکار در سطح کشور معرفی شود.وی تاکید کرد: من معتقدم که این طرح با توجه به سخت‌کوشی مردم این استان قابل اجراست، با دکتر مخبر، معاون اول رییس جمهوری هم در این خصوص هماهنگی انجام شده و داریم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم که این اتفاق در خراسان جنوبی بیفتد و باید همه به سمت و سو حرکت کنیم.معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه اشتغال پایه و اساس محرومیت‌زدایی است و خراسان جنوبی ظرفیت‌های لازم را برای تحقق این امر دارد، اضافه کرد: ستاد اجرایی سرمایه اقتصادی نظام را با اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی افزایش داد اما وظیفه ما در معاونت اجتماعی ستاد افزایش سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی است که باید در کنار سرمایه اقتصادی این دو را باید بالا ببریم. وی افزود: سرمایه‌های انسانی را شما جهادگران باید توسعه دهید و ما هم پای کار شما هستیم، در ستاد تاکید ویژه این است که کارهای ستاد توسط گروه‌های جهادی انجام شود ت چرا که هم هزینه‌ها کمتر می‌شود و هم جهادگران تخصصی‌تر می‌شوند.عسکری با تاکید بر اینکه سرمایه انسانی اولویت نخست نظام است گفت: باید این سرمایه‌ها را افزایش دهیم چرا که این موضوع برای نظام ضرورت دارد و همیشه ماندگار است، توجه به سرمایه اجتماعی هم خیلی مهم است و این سرمایه‌ها برای نظام خیلی ارزشمند هستند.

ورود جدی تر در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی سه بنیاد برکت، بنیاد احسان و بنیاد ‌۱۵ خرداد را داریم که وظیفه سلامت و جمعیت به ۱۵ خرداد واگذار شده است اضافه کرد: ظرفیت‌هایی که  بنیاد برکت دارد، تاکید خواهیم کرد که این بنیاد در خراسان جنوبی چند برابر ورود پیدا کند.وی بیان کرد: در  بنیاد احسان هم دغدغه‌های شما را دنبال خواهیم کرد، طرح لبخند احسان را در بنیاد احسان دنبال می‌کنیم که اعتباری برای خراسان جنوبی هم اخیرا اختصاص یافته است.معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه بنیاد برکت یک بیمارستان مجهز ۱۲۰ تختخوابی سیار دارد، اضافه کرد: کاروان سلامت را در استان راه‌اندازی کنید ما تجهیزات بیمارستان را در اختیار شما می‌گذاریم، پول تجهیزات پزشکی را هم می‌دهیم اما شما هم باید برنامه به ما بدهید.وی با بیان اینکه در معاونت اجتماعی بنیاد برکت، ناباوری زوجین جوان دنبال می‌شود گفت: در سال جاری درمان ۲ هزار زوج ناباور را در دستور کار قرار دادیم و سهمیه خراسان جنوبی را افزایش خواهیم داد.عسکری گفت: آمادگی داریم که درمان دندان‌های بچه‌های معلول این استان را بدون هیچ هزینه‌ای در تهران با توجه به وجود مرکز مجهز انجام دهیم، همچنین در درمان افراد سرطانی با توجه به ردیف‌هایی که داریم می‌توانیم کمک کنیم.وی با بیان اینکه در برخی استان‌ها، شاخص معلولیت زیاد است افزود: در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها ورود پیدا کردیم چرا که هزینه معلولیت‌ها در جامعه بالاست و در این زمنیه بنیاد ۱۵ خرداد ستاد آمادگی برای همکاری با استان را دارد. وی عنوان کرد: موضوع حمایت از مادران سه فرزند و بیشتر را در دستور کار قرار دادیم، طرح خانواده به علاوه پنج در ۲ منطقه به‌صورت پایلوت در دست اجرا خواهیم کرد که یکی از این مناطق بیرجند و دیگری قم است و فردا در این خصوص تفاهم‌نامه با استاندار خراسان جنوبی امضا خواهد شد. معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در زمینه تامین جهیزیه هم امکان افزایش ۲ تا سه برابری سهمیه خراسان جنوبی را داریم و حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.وی گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی هم باید نقشه‌ای داشته باشیم و طرح‌هایی که قابلیت سرمایه‌گذاری در استان را دارد، مشخص و اعلام شود  قابلیت برای سرمایه‌گذاری ستاد در استان وجود دارد.

احیای کارخانه های تعطیل شده

عسکری با بیان اینکه احیای کارخانه‌های تعطیل شده در ستاد اجرایی دنبال می‌شود و در حال حاضر احیای کارخانه قند یاسوج در دست اقدام است اضافه کرد: اگر در خراسان جنوبی هم کارخانه‌ای وجود دارد، معرفی شود تا کمک کنیم. وی با اشاره به اینکه طرح روستای بدون بیکار در دستور کار قرار گرفت و سال جاری ۱۰۰ روستای بدون بیکار را در سطح کشور در برنامه داریم گفت: تلاش ما این است که این تعداد را به ۲۰۰ روستا افزایش دهیم تا جمعیت بیشتری را در بر بگیرد. عسکری بیان کرد: قبل از سفر به خراسان جنوبی با معاون اول رییس جمهور هماهنگ کردم که مقرر شد در این سفر برنامه‌ریزی‌ها برای حضور دکتر مخبر در استان انجام شود.وی با بیان اینکه ویژگی مردم خراسان جنوبی سخت‌کوشی است، اضافه کرد: ۶ پدران علم کشور که از خراسان جنوبی برخاسته‌اند خود نشان دهنده تلاش و همت بلند مردم این خطه است. معضل اعتیاد، پرداخت تسهیلات اشتغال، اشتغال مرزنشینان، اختصاص بودجه فرهنگی برای مقابله با آسیب‌ها، افزایش سهمیه استان در اهدای جهیزیه و بسته‌های معیشتی، ورود در زمینه تجهیزات آبرسانی سیار، تامین تجهیزات پزشکی برای گروه‌های جهادی، حمایت از فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی، توجه به بهداشت و معیشت مرزنشینان و توجه به بهداشت بانوان روستایی از مشکلات و درخواست مطرح شده توسط گروه‌های جهادی همکاری با ستاد اجرایی در این نشست ۲ ساعته بود.

خراسان جنوبی به ورود و مشارکت نهادهای انقلابی نیاز دارد

سرپرست معاونت عمرانی استانداری گفت: سطح محرومیت در عرصه‌های مختلف در استان بالاست و باید در برنامه‌های چندساله شاخص‌های توسعه‌ای را با مشارکت و ورود نهادهای انقلابی افزایش دهیم. وی گفت: اگر شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، شستا برای سرمایه‌گذاری در استان ورود پیدا کنند، سایر سرمایه‌گذاران هم رغبت بیشتری برای حضور در استان خواهند داشت.

هدفگذاری در خراسان جنوبی دیپلماسی مرزی است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف‌گذاری ما در استان در حوزه اقتصادی و تجارت خارجی، توجه به دو موضوع دیپلماسی مرزی با استفاده از ظرفیت چهار بازارچه مرزی استان به‌ویژه ماهیرود و بسنده نکردن به کشور افغانستان است. قناعت در دیدار مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان افزود: ما نباید فقط به افغانستان اکتفا کنیم بلکه باید در مبادلات مرزی تمامی کشورهای حوزه دریای خزر و همسایه‌های غربی از جمله پاکستان، ازبکستان، عراق، قزاقستان، عمان و گرجستان را هم مدنظر داشته باشیم.وی بیان کرد: به منظور شتاب بخشیدن به روند توسعه استان، نباید فرصت ارتباطات خارجی را از دست بدهیم و با توجه به شرایط حاکم بر کشور، باید فعال‌تر از گذشته برای توسعه روابط خارجی‌مان گام برداریم.نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی ایران درخصوص برپایی نمایشگاه‌های مختلف در اقصی نقاط دنیا گفت: حضور در این نمایشگاه‌ها در کنار دیگر استان‌ها، پسندیده است اما اینکه به تنهایی برای برپایی نمایشگاه در دیگر کشورها اقدام کنیم، کار شاخصی است که باید در راستای معرفی ظرفیت‌های استان با جدیت دنبال شود.وی با اشاره به تامین سنگ حرمین شریفین توسط ستاد عتبات عالیات افزود: وقتی سنگ گرانیت ما به‌خوبی در عراق عرضه می‌شود، باید شرایطی را مهیا کنیم و با دعوت از تجار این کشور، صادرات سنگ را رونق ببخشیم و حتی به موضوع فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با هدف‌گذاری بازار عراق ورود کنیم.قناعت، راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند را از زیرساخت‌های ضروری دانست و گفت: فعال شدن این کنسولگری نیاز تجار و مسافران به طی مسافت و دریافت ویزا در مشهد یا تهران را مرتفع و روند کار را تسهیل می‌کند.وی اظهار داشت: درخواست ما از کشور افغانستان هم این است که نسبت به راه‌اندازی کنسولگری در فراه اقدام کند تا تجار و گردشگران و مسافران معطل نمانند.استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت سیمان باقران در شهرستان مرزی درمیان گفت و افزود: بازگشایی بازارچه مرزی گلورده، روند صادرات سیمان استان را تسهیل می‌کند.وی تصریح کرد: با توجه به آمادگی کامل مرزبانی، اداره کل گمرکات و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، شرایط برای مبادلات مرزی از ناحیه استان فراهم است و در صورت همراهی کشور افغانستان و گشایش این مرز، هزینه‌های صادرات سیمان کاهش می‌یابد.قناعت دعوت از والیان سه استان فراه، نیمروز و هرات افغانستان به خراسان جنوبی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: نشست با این سه استاندار، نشان‌دهنده عزم جدی استان بر توسعه ارتباطات است.وی افزود: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های استان و جذب دانشجوهای افغان که می‌توانند به عنوان سفیران نظام جمهوری اسلامی اقدام کنند نیز از جمله اقداماتی است که باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.مشاور استاندار و مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی نیز به تشریح برنامه‌های این مجموعه در راستای توسعه مبادلات مرزی پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون عمرانی استاندار گفت: اجرای هیچ یک از قطعات راه آهن استان نباید معطل بماند

بیشتر

امین جم – جلسه گرامیداشت هفته کار و گارکر و تجلیل از کارگران نمونه زنجیره

بیشتر

بهروزی فر – شمارش معکوس لحظه های برزخی دو کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت