اخبار استانی

اجاره ندهیم پای دلالال به محصولات عشایر باز شود

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اجاره ندهیم که پای دلالال به میان عشایر باز شود، گفت: تامین و توزیع نهاده‌های دامی به‌طور ویژه دنبال می‌شود برای اینکه عشایر در تامین نهاده دامی کمترین دغدغه را در ماه‌های پیش‌رو تا فصل بهار داشته باشند. قناعت در دیدار مدیر کل و معاونین امور عشایری استان گفت: ۸۰ درصد عشایر در نوار مرزی خراسان جنوبی مستقر هستند و این یعنی عشایر استان، مرزدارانی غیور هستند و در تأمین امنیت استان و کشور، نقش به سزایی ایفا می کنند.   وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات به عشایر برای جبران اثرات خشکسالی نیازمند همت بلند است هرچند تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و ما هم در این زمینه کمک خواهیم کرد تا عشایر با اثرات خشکسالی‌های متوالی کنار بیایند. استاندار خراسان جنوبی گفت: فروش محصولات تعاونی‌ها و صندوق‌های زنان عشایر هم حمایت می‌شود و در اولین فرصت بازدیدی از محلات عشایری در راستای بررسی مشکلات این قشر زحمتکش خواهیم داشت.

مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۴۳ میلیارد تومان برای حوزه عشایری استان اختصاص یافت که تاکنون تخصیصی نداشته است. عصمتی پور تصریح کرد: میزان تولیدات و برآوردهای دامی عشایر حدود ۲۱ هزار تن است و با توجه به خشکسالی ۸۰ درصد مراتع از بین رفته و ۲۰ درصد دیگر هم در مناطق کوهستانی گرفتار طوفان شن شده‌اند و گرانی نهادها فشار زیادی به عشایر وارد کرده است. وی با بیان اینکه برای تأمین نهاده‌های دامی ۱۱ تعاونی عشایری و یک اتحادیه راه اندازی شده است، عنوان کرد: هرماه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن آرد بین عشایر استان توزیع می‌شود و ۵۰۶ صندوق خرد زنان عشایر با عضویت حدود ۸۷۹ نفر در خراسان جنوبی راه اندازی شده است. وی با اشاره به اینکه به حدود هفت هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر آب رسانی می‌شود، گفت: اعتبار استانی ما نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

اتمام حجت معاون استاندار برای گردش مالی معادن در خراسان جنوبی

ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس قانون تمامی شرکت‌های معدنی فعال در خراسان جنوبی باید نسبت به ایجاد پرونده مالیاتی، گردش مالی و دفتر مالی در این استان اقدام کنند. عباس‌‍‌زاده روز دوشنبه در چهارمین نشست شورای معادن استان در سال جاری با اشاره به دستورالعمل جزء چهار بند «الف» ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه افزود: براساس این ماده قانونی حساب‌های بانکی و گردش مالی خرید و فروش معادن با رعایت ضوابط قانونی همچنین دفاتر مالی و قانونی آنها باید در استان‌های محل ذخایر معدنی انجام شود. وی با بیان اینکه اقتدار حاکمیتی ما در حوزه مالیاتی است اظهار داشت: به عنوان تمرد از اصل قانونی باید از ظرفیت اداره کل امور مالیاتی استان در این زمینه استفاده شود. سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: شرکت‌های مواد معدنی به عنوان واحد تولیدی ثبت شده توسط سازمان صنعت‌، معدن و تجارت باید موظف به اجرای این ماده قانونی در استان شوند. وی ادامه داد: بدون شک جدیت و دقت در اجرای این ماده قانونی در استان معدنی خراسان جنوبی و آینده استان از اهمیت زیادی برخوردار است و به منابع بانکی استان نیز کمک خواهد کرد. عباس‌زاده گفت: اگر از الان موضوع جدی گرفته نشود و به بعد موکول شود در آینده نخواهید توانست با توجه به وسعت و جهش کار، این قانون را در استان اجرا کنید لذا موضوع با حساسیت ویژه و جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد.عباس زاده با تاکید بر اینکه بر مبنای این ماده قانونی باید منافع استان مرزی خراسان جنوبی حفظ شود افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت فهرست معادن را در اختیار اداره کل امور مالیاتی استان قرار دهد و پرونده مالیاتی برای معادن تشکیل و نسبت به راه‌اندازی دفتر مالی اقدام شود. وی اجرا نشدن این ماده قانونی را ترک فعل دانست و گفت: سازمان امور مالیاتی باید این تکلیف قانونی را در اولویت قرار دهد و گزارش عملکرد این حوزه را بعد از چند ماه ارایه کند. عباس‌زاده افزود: در حالی که نسبت به اجرای این ماده قانونی در استان کم‌توجهی شده به نظر می‌رسد ۹۰ درصد درآمدهای معادن در خارج استان بوده و استان ما خدمات‌رسان شده است. وی بیان کرد: برای معادن جدید که به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود نیز باید ماده قانونی به عنوان یک تعهد و شرط ضمن عقد قرارداد دیده شود.

کمبود ۴۰۰ کلاس درس در خراسان جنوبی
شبستان- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: ۴۰۰ کلاس درس باید برای خراسان جنوبی احداث شود. چاوشان با بیان اینکه  ۱۹۹ پروژه آموزشی در خراسان جنوبی در حال ساخت است، گفت: در سال جاری ۱۸۸ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است که نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد افزایش را نشان می دهد. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی افزود: از این تعداد ۱۴۷ پروژه مشارکتی و ۵۲ پروژه غیرمشارکتی است و تکمیل آنها به ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی تصریح کرد: سال گذشته تخصص اعتبار استانی ۱۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان بوده اما امسال از اعتبار ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی تاکنون ۱۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان بوده است که بسیار رقم ناچیزی است که با ادامه این وضعیت حدود ۴۰ پروژه های استانی با تعطیلی مواجه خواهد شد.چاوشان با اشاره به اینکه ۲۰۰ کلاس درس نیاز آموزشی در مساکن مهر بیرجند است، تصریح کرد: مدارس حاشیه شهر با افزایش جمعیت دانش‌آموزی مواجه شده و اکنون سرانه فضای آموزشی در این مناطق ۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز است که تا رسیدن سرانه کشوری ۵.۲۸ فاصله زیادی دارد و باید حدود ۱۵۰ کلاس درس در حاشیه شهر و شهرک‌های اقماری بیرجند از جمله امیرآباد، حاجی‌آباد، دستگرد و … احداث شود.وی با بیان اینکه موضوع کمبود کلاس درس در استان سبب شده هم اکنون ۵۲ مدرسه دو نوبته در بیرجند و هفت مدرسه در قاین فعالیت داشته باشندچاوشان عنوان کرد: در راستای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس از ابتدای سال گذشته هزار و ۸۶ کلاس درس و ۶۰۰ فضا اتاق در دست اجرا است که با پیشرفت ۹۵ درصدی زیرساخت ها و ۸۰ درصدی تجهیزات تا مهرماه ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد و اکنون تنها مشکل موتورخانه های فرسوده است که با تخصیص اعتبار انجام خواهد شد.وی  ادامه داد: هم زمان با ایام‌الله دهه فجر ۱۴۰ کلاس درس در شهرستان های بیرجند، قاین، طبس، نهبندان، سربیشه، درمیان و بشرویه به بهره برداری می رسد.

استکبار جهانی با ترویج انقلاب اسلامی به انزوا می‌رود

 نماینده ولی فقیه در استان گفت: استکبار جهانی با ترویج روزافزون انقلاب اسلامی، لحظه به لحظه به انزوا می‌رود.حجت الاسلام عبادی در دیدار با خانواده شهیدین بذرافکن به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین (س) گفت: زنده ماندن ارزش‌های انسانی و اسلامی به برکت مجاهدت شهیدان است و اگر این مجاهدت‌ها نمی‌بود انقلاب ما به پیروزی نمی‌رسید و حتی اماکن مقدس و مساجد نیز به فراموشی سپرده می‌شد. وی افزود: رزمندگانی که با شهدا به جبهه‌ها رفته اند و به افتخار شهادت نائل نشده اند بدانند رسالت شان و اجرشان بالاتر است و امروز باید دفاع از حق را در صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی، تبلغاتی و اقتصادی ادامه دهند.

خسارت سیل به زیرساخت‌های سه‌قلعه سرایان

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین برآورد خسارت‌های بارندگی مربوط به شهر سه قلعه است، گفت: در مرحله نخست برای جبران این خسارت‌ها باید در کوتاه مدت برنامه ریزی شود. عباس زاده  در بازدید از مناطق سیل زده سه قلعه شهرستان سرایان گفت: بارندگی های اخیر در منطقه شهر سه قلعه باعث آب گرفتگی و ایجاد مشکل برای مردم شد که خوشبختانه مجموعه دستگاه های اجرایی و به ویژه خود مردم در همان ساعات اولیه پای کار بودند که توانستند از خسارت های بیشتر جلوگیری کنند. سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بارش های رگباری در این منطقه در سه دهه اخیر بی سابقه بوده است، گفت: این بارندگی ها به حوزه زیرساخت ها جاده ای، کشاورزی و واحدهای صنعتی خسارت های جدی وارد کرده است و اکنون امدادرسانی در حال انجام است. عباس زاده ادامه داد: باید منشاء این خسارت ها شناسایی شود البته بخش عمده آن مشخص است و در مرحله نخست برای جبران این خسارت‌ها باید در کوتاه مدت برنامه ریزی شود تا خسارت ها تا جایی که امکان دارد جبران شود.

راه اندازی تعاونی محصولات استراتژیک استان پیگیری شود

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس بر پیگیری راه اندازی تعاونی محصولات استراتژیک استان تاکید کرد.خسروی در دیدار رئیس و اعضای اتاق تعاون خراسان جنوبی  گفت:با ایجاد تعاونی محصولات استراتژیک افق جدیدی پیش روی کشاورزان و تولیدکنندگان زرشک، زعفران و عناب هم در تولید و هم عرضه قرار می‌گیرد.به گفته وی تا این لحظه فقط نام این تعاونی را شنیدیم و نیاز است که راه اندازی آن با جدیت بیشتری پیگیری شود و ما هم در حد توان برای شکل گیری این تعاونی کمک خواهیم کرد. وی با تاکید بر این که نظارت‌ها بر عملکرد تعاونی‌ها باید بیشتر شود افزود: این که تعاونی در یک محله تعداد زیادی واحد مسکونی ایجاد کند، اما فضای آموزشی، فرهنگی و تفریحی در آن مجموعه پیش بینی نشود قابل دفاع نیست.

تکریم هزار و ۴۰۰ مادر و همسر شهید در خراسان جنوبی

 مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی گفت: همزمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) و روز تکریم مادران و همسران شهدا، هزار و ۴۰۰ مادر و همسر شهید در این استان تکریم شدند.حجت الاسلام محمدتقی عزیزی عصر یکشنبه در آیین محوری تکریم مادران و همسران شهدای خراسان جنوبی افزود: ۲ هزار شهید هدیه این خطه از مرز و بوم به نظام و انقلاب است که در حال حاضر هزار و ۴۰۰ مادر و همسر شهید در قید حیات هستند.کاروان خادمیاران رضوی نیز زینت‌بخش این آیین بودند و پرچم‌گردانی انجام شد.رونمایی از تمثال سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نماهنگ غصه مادر، پرده‌خوانی سیره حاج قاسم، دکلمه‌خوانی، اجرای سرود و خواندن دلنوشته از مهمترین برنامه‌های این آیین بود.

خدمات رسانی ۲۵ گروه جهادی به سیل زدگان خراسان جنوبی

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از ۲۴۰ جهادگر بسیجی در قالب ۲۵ گروه جهادی به روستاهای سیل زده استان برای خدمت رسانی اعزام شده‌اند.هنری اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های روز گذشته در استان و آب گرفتگی برخی از منازل، معابر و مسدود شدن مسیرهای روستایی گروه‌های جهادی آتش به اختیار در حال خدمت رسانی و آماده‌باش هستند.وی افزود: علاوه بر آن تاکنون ۶۸ گروه جهادی در سطح استان جهت کمک به حوادث احتمالی سیل اعلام آمادگی کرده‌اند.

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۴۲۳ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا  و تست سریع در استان انجام شد که در مجموع ۷۳ بیمار جدید شناسایی شد. مهدی زاده افزود: از این عده ۱۸ نفر از بیرجند، ۹ نفر از طبس، ۳۱ نفر از فردوس،   ۵ نفر از سرایان، ۳ مورد از خوسف، ۲ سربیشه، ۱ نفر از زیرکوه و ۳ نفر از نهبندان شناسایی شد.

عزمی که برای حل مشکلات وجود ندارد

مهر- سرپرست معاونت هماهنگی عمرانی استانداری خراسان جنوبی در دیدار استاندار با شهردار و اعضای شورای شهر بیرجند  گفت:هرچند معضلات شهر بیرجند بسیار و اعتبارات محدود است اما نباید فرافکنی کنیم در بعضی از موارد گویا عزمی برای حل مشکلات وجود ندارد.عباس زاده افزود: باید به مدیریت شهری مرکز استان با کم کردن سطح توقعات توجه اساسی شود.به گفته وی بیرجند پیشانی استان است و از همه ظرفیت‌های آن باید به خوبی بهره گرفته شود و شورا و شهرداری نیز باید شهر را مدیریت کنند.وی با بیان اینکه در بعضی از موضوعات گویا عزمی برای حل آنها وجود ندارد، گفت: با این وجود آمادگی خود را برای بررسی همه موضوعات مربوط به حوزه کاری خود اعلام می‌کنم تا با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی در کمترین زمان بعضی از این دغدغه‌ها حل شود.

اداره شهر با گرفتن عوارض میسر نمی‌شود

شهردار بیرجند نیز در این جلسه گفت: شهر را تنها با گرفتن عوارض نمی‌توان اداره کرد و افزایش سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصدی عوارض پاسخگوی نیازها نیست.بهترین اظهار کرد: در مدیریت شهری در این دوره انضباط مالی و اداری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است تا شهروندان در مراجعه به بخش‌های مختلف شهرداری رضایت داشته باشند. وی تصریح کرد: اگر قرار است اتفاقی در شهر بیفتد باید از دالان سرمایه گذاری رد شود تا همه مردم از نتایج آن برخوردار شوند.به گفته وی با وجود دستور مقام معظم رهبری مبنی بر خروج پادگان ۰۴ از داخل شهر بندهایی از توافق انجام شده، اجرا نشده‌اند و بعضی از بندهای آن هم تعریف شده و طبق توافق انجام شده پادگان طلب ریالی ندارد.وی انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر را یکی از مهم‌ترین موضوعات در مدیریت شهری دانست و به توافق انجام شده با مدیریت صنوف آلاینده با ارائه شش راهکار اشاره کرد.

کلاف پیچیده پادگان ۰۴ بیرجند

رئیس شورای اسلامی شورای اسلامی شهر بیرجند  هم گفت : مشکل اراضی ۰۴ در قلب شهر بیرجند سبب شده که ایجاد میدان اجتماعات، باغ‌های مفاخر و گل‌ها و بازگشایی خیابان‌های عدل و معلم با مشکلاتی مواجه شود. محمودی راد افزود: علی رغم نیاز بیرجند به افزایش نرخ خدمات اما از لیست مناطق محروم خارج شده است. وی اضافه کرد: با توجه به تورم موجود در جامعه لازم است برای ارائه خدمات شهرداری هزینه زیادی شود لذا ضرورت دارد حداقل شهر بیرجند از مناطق کم برخوردار محسوب شود. وی ادامه داد: بازگشایی معبر فرزان از طریق کاروانسرای مستوفی با مشکلاتی مواجه شده و با وجود اینکه قرار بود شرکت پوزش در ۱۸ هکتار اراضی خود شهرک تفریحی ایجاد کند در سال‌های گذشته اقدامی در این باره انجام نشد.در این دیدار اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند هم به مواردی مانند مشکلات فرهنگی، برگزار نشدن جلسات شورای فرهنگ عمومی استان، موازی کاری دستگاه‌های اجرایی، حل مشکلات با مساعدت استاندار، تقسیم عادلانه امکانات در جنوب و شمال شهر، ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی، توجه به باز آفرینی محلات شهر، توسعه همه جانبه استان و مسؤلیت بسیار سنگین استاندار برای حل مشکلات خراسان جنوبی اشاره کردند. در شماره گذشته روزنامه صحبت های استاندار منتشر شده است.

ضرورت رفع دغدغه های درمانی مردم شمال شهر بیرجند

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: متاسفانه در قسمت شمال شهر بیرجند خدمات قابل توجهی پزشکی وجود ندارد و مردم از این بابت گلایه دارند که باید این دغدغه مردم مرتفع شود. خسروی در دیدار مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت:قبلا این موضوع را از طریق وزیر سابق بهداشت و درمان پیگیری کردم که برای تامین ۴ میلیارد تومان اعتبار وعده داده شد، اما با تغییر دولت، این وعده هم منتفی شد.وی اضافه کرد: در دیداری هم که با عین اللهی وزیر فعلی بهداشت و درمان داشته ام، این موضوع را پیگیر شدم.نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس ادامه داد: در خصوص محرومیت شهرستان خوسف از خدمات بهداشتی و درمانی، موضوع را از طریق بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی هم پیگیری کردم که حدود یک ماه قبل کارشناسانی در همین خصوص از این شهرستان بازدید کردند.

تحقق صد درصدی نسخه نویسی الکترونیک

اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی هم در این دیدار، اظهارکرد: در بیمه سلامت سعی شده تا این سازمان فقط سازمان بیمه ای نباشد، بلکه خدمات حمایتی هم داشته باشد. اربابی افزود: خوشبختانه نسخه نویسی الکترونیک در بیمه سلامت استان، با حداقل تبعات و حتی افزایش ۲- درصدی در تعداد نسخه، صد درصد محقق شده و دیگر نسخه کاغذی نداریم.  وی بیان کرد: اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده برای بیمه شدگان رایگان که بیمه شدگان روستایی و بیمه شدگان صندوق همگانی بیمه سلامت است، توسط خود اداره کل بیمه سلامت اجرا شده است. مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم دیگر بحث بیمه شدن افراد فاقد پوشش بیمه است که از سال ۱۳۹۳ مطرح است. خوشبختانه این موضوع  در خراسان جنوبی خیلی کمرنگ است. در این خصوص برنامه این است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، کمیته امداد ،بهزیستی، هلال احمر، شهرداری و … بصورت مستقیم به محلات مراجعه و افراد فاقد پوشش بیمه احصا شوند تا از ظرفیت بیمه سلامت همگانی برخوردار شوند.


پرداخت ۶۰ درصد تسهیلات اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایر

۶۰ درصد تسهیلات اشتغالزایی صندوق کارآفرینی امید در مناطق روستایی، عشایر و کم برخوردار خراسان جنوبی پرداخت شد. مدیرصندوق کارآفرینی امید استان گفت: در ۹ ماه گذشته هزار و ۴۵۰ فقره تسهیلات در مناطق روستایی، عشایر و کم برخوردار استان پرداخت شد.زنگنه تسهیلات پرداختی به این طرح‌ها را ۵۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پرداخت تسهیلات در این مناطق امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲.۵ برابر افزایش داشته است.

محورهای اصلی در خراسان جنوبی باز است

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هیچ مسیر اصلی در محورهای مواصلاتی استان بسته نیست اما با توجه به بارندگی اخیر همه راه‌ها لغزنده است و رانندگان باید احتیاط لازم را داشته باشند. رضایی اظهار داشت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی از روز شنبه و آماده‌باش در استان تمامی همکاران ما در سطح راه‌های استان حضور دارند و الان ۶۵ تیم پلیس راه در جاده‌های استان فعال است. وی گفت: در سه گردنه ثمن‌شاهی محور بیرجند – قاین، سرچاه محور اسدیه – بیرجند و گردنه درمیان در محور اسدیه – سربیشه شاهد ریزش برف هستیم و همکاران ما با اداره کل راهداری و سایر یگان‌های امدادی و خدمات‌رسان حضور فعال دارند.  رضایی با اشاره به جاده‌های روستایی و فرعی گفت: رانندگان توجه داشته باشند که در تمامی آبنماها روان‌آب جاری است یا گل و لای هنوز در سطح راه است لذا کوچکترین بی‌احتیاطی سبب واژگونی خودرو می‌شود. وی افزود: رانندگان از حاشیه راه‌های روستایی و فرعی در این روزها نباید حرکت کنند چون با توجه به آب‌بردگی راه‌ها احتمال وقوع سانحه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت