اخبار استانی

گفتمان سازی ۱۰ محصول کشاورزی خراسان جنوبی

ایسنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۰ محصول کشاورزی ویژه خراسان جنوبی باید گفتمان سازی شود، گفت: از مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی درخواست خواهیم کرد که در حوزه تولید گیاهان شورپسند، گیاهان دارویی و گلخانه ای ورود کنند. جعفری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به برپایی میز خدمت در شهرستان ها، اظهار کرد: محصولات کشاورزی ویژه استان خراسان جنوبی تنها در زرشک، عناب، زعفران خلاصه نمی شود بلکه گل نرگس خوسف، پنبه بشرویه، خرمای طبس، انار فردوس، زیتون نهبندان، عسل و بز کرکی سربیشه هم جزو محصولات ویژه خراسان جنوبی است که مردم انتظار دارند ۱۰ محصول کشاورزی ویژه استان گفتمان سازی شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به حذف ارز ترجیحی، گفت: از اول دی ماه در خصوص دام سبک هیچ گونه اعتباری برای خرید نهاده دامی تخصیص نیافته است و نارضایتی در بین مرم به وجود آورده است که انتظار داریم شارژ این ماه انجام شود تا نهاده در اختیار مردم قرار دهیم تا وضعیت مردم بهتر شود و مراتع به زمان بهره برداری برسد. وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تبدیل به قدرت غذایی شویم که یکی از برنامه ها وزارتخانه توسعه کشاورزی قراردادی است تا کود و سم و بذر را در اختیار مردم قرار می دهد و نظارت لازم را انجام می دهد و در نهایت محصول کشاورز را خریداری و هزینه نهاده‌ها را کسر می‌کند. جعفری بیان کرد: در دنیا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی به صورت قراردادی تولید می‌شود و نباید بذری در استان و کشور کشت کنیم که بازار مناسب برای آن وجود ندارد و کشاورز متضرر شود.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به برنامه پنج ساله وزارتخانه برای سنددار کردن زمین‌های کشاورزی، گفت: داده‌های حوزه کشاورزی درست و بر پایه واقعیت‌ها نیست که در این دولت باید داده‌ها منطقی شود تا برنامه ریزی درستی در این حوزه انجام دهیم.  جعفری با اشاره به لزوم علم‌سازی تولیدات کشاورزی استان، افزود: توجهی به تحقیقات کشاورزی نمی‌شود و از مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی درخواست خواهیم کرد که در حوزه تولید گیاهان شورپسند و گیاهان دارویی و گلخانه ای ورود کنند. وی با اشاره به اینکه با حذف ارز ترجیحی در مدت کوتاهی با مشکل مواجه خواهیم شد اما انقلاب بهره ورزی در حوزه دام و طیور اتفاق خواهد افتاد، خاطرنشان کرد: امروزه ۲.۵ کیلو دان به مرغ می دهیم و یک کیلو گوشت تولید می کنیم ر حالی که میانگین آن در کشور ۱.۵ کیلون دان برای تولید یک کیلو گوشت است لذا وقتی که ارز ترجیحی حذف شود و مردم مجبور باشند پول بیشتری برای نهاده بدهند مطمئناً بهره وری افزایش خواهد یافت.  نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  هم در این دیدار گفت: موضوع نظارت اهمیت زیادی دارد چرا که کشور در سال‌های اخیر از برخی بی نظارتی‌ها آسیب زیادی دیده است. حجت الاسلام عبادی افزود: مسئولیت‌ها میدان آزمایش مردان بزرگ است و هر کسی نمره می‌گیرد و می‌رود. همین عبرت برای انسان کافی است که در تاریخ ببیند اقوام گذشته چگونه و به چه دلیل نمره گرفتند.وی با بیان اینکه امروز شرایطی پیش آمده که مجلس، دولت و قوه قضاییه انقلابی داریم افزود: مسئله نظارتی اهمیت بسیاری دارد و کشور آسیب زیادی از برخی بی نظارتی‌ها دیده است.

بارش‌ باران باعث جاری شدن روان‌آب در خراسان جنوبی شد

بارش باران در شبانه‌روز گذشته باعث جاری شدن روان‌آب در بسیاری از مناطق خراسان جنوبی شده  است. رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به تداوم فعالیت این سامانه بارشی تا اواخر وقت سه‌شنبه شاهد اوج بارش‌ها در مرکز و نیمه شرقی استان خواهیم بود. نخعی افزود: شهرستان‌های درمیان، سربیشه، نهبندان، خوسف، بیرجند و زیرکوه بیشترین میزان بارندگی تا سه‌شنبه نسبت به سایر شهرستان‌ها خواهند داشت و احتمال وقوع روان‌آب و آبگرفتگی معابر عمومی وجود دارد.

مشترکان کم مصرف برق پاداش می‌گیرند

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از اختصاص پاداش به مشترکان کم مصرف برق خبر داد. مهدی دادگر گفت: آن دسته از مشترکان خانگی که در ماه‌های گرم سال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کمتر برق مصرف کنند و میزان استفاده برق آن‌ها زیر الگوی تعریف شده باشد، مشمول تشویق‌های مصوبه هیئت دولت خواهند شد. وی بهینه سازی مصرف برق را از مهمترین اهداف مصوبه هیات دولت اعلام کرد و افزود: در مناطق عادی که بیشتر مشترکان در این بخش‌ها سکونت دارند، الگوی تعیین شده ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های غیرگرم و ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های گرم است که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده نیازهای مصرف برق یک خانوار را به صورت کامل پوشش می‌دهد.

درج قیمت تولیدکننده جایگزین قیمت مصرف کننده می‌شود

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برای ایجاد شفافیت در نظام توزیع، قیمت تولیدکننده جایگزین قیمت مصرف کننده بر روی کالاها درج می‌شود. تهوری افزود: مرحله اول اجرای این طرح شامل انواع آب‌میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بوده که تولیدکنندگان مکلف به درج قیمت تولیدکننده شده‌اند. وی گفت: در مرحله دوم اجرای این طرح، تولیدکنندگان لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی نیز ملزم به درج قیمت تولیدکننده هستند

روز بدون کرونا در هفت شهرستان خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از از ۱۰۴ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۲۰ بیمار و از ۲۵ تست سریع ۸ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۱۲۹ تست ملکولی و سریع ۲۸ مورد جدید کرونا شناسایی شد.شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۱ مورد از بیرجند، یک مورد از سربیشه، ۸ مورد از طبس و ۸ مورد از فردوس شناسایی شد و سایر شهرستان‌ها در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از بیماری گزارش نکردند.

مدیران شهرستانی برای جذب سرمایه گذاران اقدام کنند

استاندار خراسان جنوبی گفت: در تلاش هستیم که شرایط را برای ورود سرمایه گذاران به خراسان جنوبی تسهیل کنیم لذا دیدار با سرمایه گذاران در سفرهای به مرکز در دستور کار قرار دارد اما مدیران شهرستان ها نیز باید برای جذب سرمایه گذاران بومی و غیر بومی اقدام کنند. قناعت در جلسه دیدار ائمه جمعه سربیشه، مود و درح و اعضای شورای اسلامی شهرستان اظهارکرد: تلاش می کنیم در سفرهای شهرستانی در کنار توجه ویژه به توانمندی های هر بخش، پیشرفت کل شهرستان را مدنظر داشته باشیم.وی افزود: برای توسعه همه جانبه شهرستان اگر چه رقابت بین بخش ها در حد متعارف مشکلی ایجاد نمی کند اما باید بر اساس ظرفیت های هر بخش، به آن توجه کرد.استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: به هر میزان هم افزایی مثبت بین دستگاهی در شهرستان ها ارتقا یابد، توسعه زودتر در آن شهرستان اتفاق خواد افتاد.قناعت با اشاره به اینکه در اولین فرصت، سفر به شهرستان سربیشه انجام خواهد شد، تصریح کرد: در جریان این سفر، پروژه های یادمان شهدا و خانه های عالم شهرستان را که از پیشرفت فیزیکی کمی برخوردارند، مدنظر خواهیم داشت.وی با تأکید بر این که در سفرها باید مطالبات مهم و اساسی شهرستان مطرح و پیگیری گردد، متذکر شد: قبل از انجام هر سفر، موارد احصاء شده سپس مورد  بازدید میدانی قرار می گیرند و در نهایت با تشکیل شورای اداری در دفتر امام جمعه مصوب می شوند.استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در تلاش هستیم که شرایط را برای ورود سرمایه گذاران به استان تسهیل کنیم لذا دیدار با سرمایه گذاران در سفرهای به مرکز در دستور کار قرار دارد اما مدیریت شهرستان ها نیز باید برای جذب سرمایه گذاران بومی و غیر بومی اقدام کنند.قناعت با اشاره به نقش مدیران در پیشرفت هر منطقه افزود: در انتصابات باید بیش از بومی یا غیر بومی بودن افراد، به شایستگی ها و توانمندی های آنها توجه کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی معرفی شد

ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با اعطای حکم وزیر کشور توسط استاندار خراسان جنوبی، معارفه شد.قناعت در نشست معارفه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) و روز تکریم مادران و همسران شهدا افزود: تلاش این بزرگواران بود که سبب شد نهال جمهوری اسلامی ایران به درخت تنومند تبدیل شود.وی با تشکر از “ناصر خوش خبر” معاون پیشین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: زحمات وی در زمان تصدی معاونت سیاسی استانداری، شرایط خوبی را در مجموعه معاونت، شورای تامین و فضای سیاسی استان رقم زد که جای تقدیر دارد.استاندار خراسان جنوبی سید “محمدرضا طالبی” معاون جدید را نیروی ارزشی، ولایی و مخلص خواند و اظهار داشت: با حضور وی شاهد روند بهتر و خوب‌تر از گذشته در مجموعه خواهیم بود.قناعت با اشاره به توانمندی‌های معاون جدید حوزه سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، حکم وی را اعطا کرد.سید محمدرضا طالبی متولد ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۵ شهرستان بیرجند و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق جزاست که ۲۲ سال سابقه خدمت در رده‌های مختلف سپاه پاسداران را در سوابق اجرایی خود دارد.خوش‌ خبر از سال ۱۳۹۸ معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری را برعهده داشت.

بیمارستان جدید بشرویه آماده نصب تجهیزات است

فرماندار بشرویه گفت: عملیات اجرایی ساختمان بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه به اتمام رسید و منتظر تحویل موقت بیمارستان توسط پیمانکار هستیم. شفیعی اظهار داشت: در ادامه محوطه‌سازی بیمارستان نیز انجام خواهد شد ولی تاکنون نصب تاسیسات و تجهیزات انجام نشده است.وی گفت: درباره تامین تجهیزات بیمارستان جدید بشرویه با پیگیری‌ها، به ما قول داده شده که تجهیزات بیمارستان به‌طور کامل توسط وزارت بهداشت تامین شود.وی درباره زمان قطعی افتتاح بیمارستان گفت: زمان دقیق افتتاح به تحویل موقت ساختمان توسط پیمانکار بستگی دارد البته باید محوطه‌سازی هم توسط پیمانکار دیگری انجام شود و در مجموع افتتاح به دهه فجر امسال نخواهد رسید.وی اظهار داشت: بیمارستان شفا در حال حاضر فعال است و عملیات اجرایی بیمارستان جدید نیز از سال ۱۳۹۱ آغاز شد که تاکنون در زمینه احداث آن حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

ورودی های شهر، زیبنده مرکز استان نیست

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که ورودی های شهر، زیبنده مرکز استان نیست، خاطرنشان کرد: ورودی های شهر از سمت مشهد و طبس، منظره زیبایی ندارد و شهرداری باید به این موضوع ورود کند و این شرایط را اصلاح نماید. قناعت در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر بیرجند گفت: شهر بیرجند، پتانسل های بسیار زیادی دارد اما از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نشده است. وی خاطرنشان کرد: ظرفیت هایی مثل بند دره، ارگ کلاه فرنگی، قلعه بیرجند و ….فرصت های خوبی برای بهره برداری هستند اما ازآنها استفاده درستی نکرده ایم. وی ادامه داد: قبول دارم که درآمد شهرداری بیرجند پایین است و قابل مقایسه با شهرهای بزرگ نیست اما با همین درآمد اندک هم می توان کارهای بزرگ کرد، منوط به این که از فرصت ها به درستی استفاده کنیم. استاندار با اشاره به این که بیرجند به شهر تمیز و پاکیزه معروف است، عنوان کرد: علت این شهرت، وجود مردم بافرهنگی است که در این شهر زندگی می کنند، لذا قدر شهر بیرجند را باید بدانید. قناعت ، وجود پداران علوم مختلف و مفاخر بزرگ را مصداق فرهنگی بودن این منطقه عنوان کرد و گفت: شورای شهر و شهرداری برای معرفی این مفاخر و نشان دادن فرهنگ منطقه کاری نکرده ، حال آن که از این ظرفیت بسیار خوب می توان برای تعالی استان به خوبی استفاده کرد. استاندار به وجود فضاهای تفریحی گردشگری شهر از جمله بند دره، کاجستان و …اشاره کرد و متذکر شد:  از این تفرجگاه ها باید به خوبی بهره برداری شود و کویری بودن منطقه نباید باعث افسردگی مردم شود. قناعت از بازدید ارگ کلاه فرنگی گفت و تصریح نمود: شرایط ارگ که بلااستفاده مانده، به معاون عمرانی تفویض اختیار شد و با پیگیری هایی که صورت گرفت، مقرر شد این بنا برای عید نوروز در اختیار مردم قرار گیرد.به گفته وی؛ منطقه رحیم آباد در همسایگی استانداری، وضعیت مناسبی ندارد لذا شورا باید برای اصلاح این شرایط طرح های اجرایی بدهد تا با پشتوانه استانداری این معضل برطرف شود.

اراضی پادگان مطالبه مردم است

استاندار از اراضی پادگان هم به عنوان یکی از مطالبات مردم و شورا یاد کرد و گفت: تمام اسناد و مدارک مربوط به عقبه و پیشینه اراضی پادگان و اقداماتی که تا الان صورت گرفته را به معاون عمرانی استاندار بدهید و طی جلسات کارشناسی با ارائه راهکارهایی برای رفع این مشکل نیز تصمیم گیری کنید قناعت ، اعتبارات دولتی را قطره چکانی و اندک برشمرد و اظهار داشت: جذب سرمایه گذار، بهترین راهکار برای اجرای پروژه ها و توسعه استان است که در این زمینه پیگیری هایی صورت گرفته و بهتر است شورا و شهرداری هم به این موضوع ورود نمایند.وی با تأکید بر این که بخشی از عقب ماندگی های استان به خودمان برمی گردد، گفت: پیشرفت هر استانی در گرو همدلی مدیران و خواص آن می باشد. شایان ذکر است: در این جلسه که با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی و مدیرکل حوزه استاندار برگزار شد، شهردار و اعضای شورای شهر به تشریح مسایل شهر بیرجند پرداختند.

حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا به چشم مشتریان نیامده است

پیش بینی میشد بعد از حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا، بازار طلا رونق بگیرد، اما رصد بازار نشان می‌دهد عده زیادی از این موضوع حتی اطلاع ندارند. آصف نائب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره، ساعت و عینک شهرستان بیرجند می‌گوید: حذف ارزش افزوده از اصل طلا، خرید طلا را برای مردم راحت‌تر کرده است و دیگر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از مردم دریافت نمی‌شود و افراد با خیال راحت تری خرید می‌کنند. آصف افزود: بازار طلا نسبت به قبل از وضع این قانون رشد قابل توجهی نداشته است و یکی از دلایل آن علاوه بر کرونا و برپا نشدن مراسمات مانند قبل، سردرگمی مردم برای خرید طلا است، زیرا نمی‌دانند قیمت هر گرم طلا پایین‌تر خواهد آمد یا نه تا اقدام به خرید کنند.

به کارگیری همه ظرفیت ها برای نهضت ملی مسکن

 سرپرست معاونت عمرانی استانداری با بیان اینکه ضعف های مسکن مهر در طرح نهضت ملی مسکن نباید تکرار شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بسیج کنند تا مسکن با کمترین مشکل تحویل مردم شود. عباس‌زاده در نشست شورای مسکن تامین و تولید مسکن را از برنامه‌های جدی دولت عنوان کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است هر سال (به مدت چهار سال) یک میلیون واحد مسکن در سطح کشور احداث شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نسرین کاری – روز گذشته مراسم اختتامیه دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور به

بیشتر

میرکلانی – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی برای اولین

بیشتر

نصرآبادی – گروه دوچرخه سواری همرکاب شهرستان طبس سفر پنج روزه خود را با ورود

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت