اخبار استانی

خسارت ۵۷میلیاردی سیل به  بخش کشاورزی استان

مهدی آبادی- رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از خسارت ۵۷میلیاردی سیل هفته گذشته به بخش کشاورزی استان خبر داد. سیلاب هفته گذشته در استان و به ویژه شهرستان نهبندان سبب خسارت زیادی به مردم خراسان جنوبی شد. در هفته گذشته هشدارهایی توسط مسئولان برای آمادگی مردم برای سیلاب پیشرو داده شد که توانست از حجم زیادی از خسارت ها جلوگیری کند اما شدت بارش ها در استان به حدی بود که بخش کشاورزی خراسان جنوبی در این بارش ها خسارت میلیاردی به چشم خود دید. رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان در این ارتباط به خبرنگار آوا گفت: سیل هفته گذشته باعث خسارت ۵۷میلیاردی به بخش کشاورزی استان شد. یزدان مهر اضافه کرد: این خسارت به در ۶شهرستان استان به ویژه شهرهای نهبندان و خوسف اتفاق افتاد. وی ادامه داد: در بخش زراعت سیلاب بیش از هزار هکتار با مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت زد. رئیس اداره مخاطرات سازمان جهادکشاوری استان اضافه کرد: متاسفانه ۶۸۵ هکتار از باغات استان در سیل هفته گذشته آسیب دید که ۲۲میلیارد و ۶۵۰میلیون تومان براورد خسارت شده است. یزدان مهر با بیان اینکه به ۳۷ قنات استان نیز در سیل هفته گذشته  خسارت وارد شد، افزود: متاسفانه بیش از ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیز به زیرساخت ها، تاسیسات و منابع  آبی کشاورزی استان زیان وارد شد. وی با بیان اینکه بیشترین خسارت در شهرستان نهبندان به وقع پیوسته است، ادامه داد: نزدیک به ۲۴میلی متر در این شهرستان بارندگی ثبت شد و با توجه به بافت زمین در مناطق کویری، اندک ترین بارش به شکل سیل خودش را نشان می دهد. یزدان مهر با بیان اینکه قبلا هشدارهای لازم  در این خصوص داده شده بود، بیان کرد: پیامک هایی به اکثر بهره برداران کشاورزی ارسال شد وی یادآور شد: از سوی مراکز خدمات کشاورزی  در شهرستان های استان نیز هشدار سیل به کشاورزان استان داده شده بود.به گفته این مقام مسئول سازمان هواشناسی و مدیریت بحران استان هم در این ارتباط اطلاعیه های هشدارآمیزی صادر کرده بودند.

با وجود گذشت دو سال از نام گذاری ؛طرح میدان سردار شهید سلیمانی هنوز تهیه نشده است

با وجود گذشت دو سال از نامگذاری یکی از میادین شهر بیرجند به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هنوز طرحی برای این میدان تهیه نشده است. شورای اسلامی دوره پنجم شهر بیرجند ۳ روز بعد از شهادت سردار سلیمانی برای نامگذاری میدان یا خیابانی به نام این شهید سرافراز اقدام کردند و بعد از بحث‌های مفصل در این باره در جلسات شورا و با در نظر گرفتن پیشنهاداتی که در این زمینه به شورا و شهرداری رسیده بود در نهایت میدان فرودگاه بیرجند در ورود ورودی شهر از سمت مشهد به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شد. اما با گذشت دو سال از این مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند اعلام کرد که برای این میدان هنوز طرحی آماده نشده است و فراخوانی باید در این باره منتشر شود. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند به خبر نگار مهر گفت: میدان فرودگاه سابق بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند و همچنین بلوار ورودی شهر به سمت پلیس راه به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است. به گفته محمد محمد زاده فضا سازی بلوار مورد نظر و کارهای عمرانی آن انجام شده است و زیر ساخت‌های لازم مانند لوله کشی و حفر چاه برای آبیاری فضای سبز لچکی جزیره موجود در این مکان اجرایی و بازسازی فضای سبز و نورپردازی میدان انجام شده است. وی با بیان اینکه المان سردیس مورد نظر آماده و تحویل شهرداری بیرجند شده است و جانمایی برای نصب سردیس در گذشته انجام شده که باید با تأیید شهردار جدید زمینه اجرای آن فراهم شود.علیرضا محمودی راد رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم گفت: موضوع این میدان در یکی از جلسات شورا شهر بیرجند مطرح شد و شهردار اظهار کرد که طرحی برای اجرا در این میدان باید تهیه شود. شهردار بیرجند نیز با بیان اینکه نامگذاری این میدان به نام شهید سردار سلیمانی انجام شده است، به خبرنگار مهر گفت: کارهای مورد نظر در این باره در قالب زیباسازی ورودی‌های شهر بیرجند در حال انجام است. مهدی بهترین تصریح کرد: کار انتخاب بهترین طرح برای میدان سردار شهید سلیمانی باید در قالب فراخوانی انجام شود و هر زمانی که انجام این کار نهایی شد به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

ارزآوری بیش از ۷ میلیون دلاری صادرات تعاونی‌ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: صادرات تعاونی‌های استان در ۹ ماه گذشته ۷ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار برای استان ارزآوری داشته است که کالا‌های صادراتی شامل فرش، سنگ، حوله، زرشک، عناب، صنایع دستی، پوشاک، شترمرغ و زعفران بوده است. اشرفی افزود: در این مدت ۲۵ تعاونی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور‌های کانادا، ارمنستان، آمریکا، عراق، ایتالیا، خلیج فارس، قطر و استرالیا صادرات انجام داده اند.

سرمایه گذاری شرکت گهر زمین در خراسان جنوبی

با پیگیر های استاندار خراسان جنوبی، سرمایه گذاری شرکت گهر زمین در خراسان جنوبی قطعی تر شد.قناعت در دیدار با مدیرعامل شرکت گهرزمین اظهار داشت: خراسان جنوبی، بهشت معادن است و ما برای بهره برداری از این ظرفیت های خدادادی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.استاندار خراسان جنوبی به برنامه های استان در راستای حمایت از سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: اقداماتی برای تسهیل سرمایه گذاری ها در اولویت برنامه های استان قرار دارد و حضور و فعالیت این هلدینگ در توسعه استان مؤثر خواهد بود.در این نشست که با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شده بود، مدیرعامل شرکت گهر زمین به تشریح حوزه های فعالیتی این مجموعه پرداخت.فلاح در این دیدار ضمن اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در حوزه معدن و فرآوری معدنی، همراهی استان برای تسهیل شرایط حضور و فعالیت مجموعه را خواستار شد.پیگیری مطالبات این مجموعه در داخل استان و نیز بررسی نحوه سرمایه گذاری آن در نشستی با وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبات این جلسه بود.گفتنی است؛ شرکت گهر زمین که در زمینه های اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره، گندله و فولاد، مشارکت و سرمایه گذاری در سایر شرکت ها و طرح های معدنی و صنعتی، انعقاد قراردادهای پیمانکاری به منظور ارائه خدمات فنی و مهندسی و غیره فعالیت دارد، از جمله سهامداران شرکت انتقال آب به استان است.

هزینه سنگین عقیم سازی سگ های ولگرد در استان

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند با بیان اینکه طی ۱۰ ماه گذشته ۱۰۶ قلاده سگ بدون صاحب عقیم سازی شده است، اظهار کرد: افزایش قیمت دارو و هزینه‌های جراحی و درمان در سال جاری باعث کاهش سرعت پیشرفت طرح عقیم سازی شده است.علیزاده گفت: در راستای اجرای طرح جمع آوری عقیم سازی۱۰۶ قلاده سگ بی صاحب در  بیرجند و ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در شهرستان بیرجند، مجموعه‌ای به مساحت سه هزار مترمربع در حاشیه شهر توسط شهرداری احداث شده که در حال حاضر نزدیک به ۶۵۰ قلاده سگ بدون صاحب در آن تحت سرپرستی و نگهداری قرار دارند.به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: در این پناهگاه که با همکاری انجمنی از دوستداران و حامیان حیوانات اداره می‌شود سگ‌های بدون صاحب، پس از زنده گیری و انتقال به مجموعه و انجام واکسیناسیون زیر نظر دامپزشک بخش خصوصی عقیم سازی و پلاک کوبی می‌شوند.علیزاده افزود: با توجه به اینکه سگ‌ها دارای قابلیت بالایی در تولید مثل هستند، یکی از راه‌های موثر در کنترل جمعیت این حیوانات عقیم سازی و رهاسازی آنها در طبیعت است، اما افزایش قیمت دارو و هزینه‌های جراحی و درمان در سال جاری باعث کاهش سرعت پیشرفت طرح عقیم سازی شده است.وی با بیان اینکه سگ‌های نر دارای حس پرخاشگری و رقابت زیادی نسبت به سگ‌های نر دیگر دارند و رفتار خشونت آمیز و ضد اجتماعی نشان می‌دهند که با عمل عقیم سازی سگ این رفتار کاهش می‌یابد، تصریح کرد: سگ‌ها رفتار جنسی از خود نشان می‌دهند و بعد از عمل عقیم سازی سگ این رفتارها نیز بشدت کاهش می‌یابد.

خرید ۲۱۰ تُن زرشک توسط تعاون روستایی خراسان جنوبی

صداوسیما- در قالب طرح خرید زرشک تا کنون ۲۱۰ تُن زرشک توسط تعاون روستایی از زرشک کاران استان خریداری شده است.مدیر تعاون روستایی استان گفت: پیرو اجرای طرح خرید زرشک از باغداران استان توسط تشکلهای تعاون روستایی در حال حاضر این برنامه در ۷مرکز ایجاد شده در شهرستانهای زرشک خیز استان ادامه دارد.ضیائیان احمدی افزود: اگر چه با توجه به کاهش مقدار زرشک خرمنی (دانه اناری) و فروش بیشتر زرشک باغداران از این نوع و عدم ورود زرشک پفکی (که میزان قابل توجهی از زرشک استان را شامل می شود)، میزان مراجعه باغداران کاهش یافته است اما خوشبختانه قیمت زرشک در وضعیت مطلوبی باقی مانده است.وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار موجود از سنوات گذشته در طول فصل سرما شاهد افت قیمت زرشک در بازار بوده ایم گفت: اما امسال علاوه بر حفظ بازار و همچنین افزایش حدود ۱۰درصدی قیمت از زمان شروع برنامه خرید، میزان درخواست خرید در بازار و تعداد خریداران زرشک نیز بشدت افزایش یافته است.مدیر تعاون روستایی استان افزود: تا کنون در ۷ مرکز مجموعا ۲۱۰ تُن زرشک که از ۵۷۰ باغدار خریداری شده تحویل مراکز خرید شده که بیشتر آن نیز بلافاصله به بازارهای مصرف ارسال شده است.ضیائیان احمدی با بیان اینکه متوسط زرشک تحویلی نیز حدود ۳۶۰کیلو از هر کشاورز بوده است گفت: مطالبات باغداران نیز ظرف حداقل ۱۵ روز و حدکثر ۳۰ روز به طور کامل پرداخت شده است.وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان خرید زرشک مربوط به شهرستان درمیان بوده است افزود: شهرستانهای قاینات و بیرجند نیز در رتبه های بعدی خرید زرشک قرار دارند.

والیبالیست‌های خراسان جنوبی؛ سرگردان میان وعده ها

فارس- رئیس هیئت والیبال خراسان‌جنوبی گفت: با وجود فعالیت ۲۵۰۰ والیبالیست در استان اما سالنی تحت عنوان خانه والیبال برای ایجاد پایگاه قهرمانی نداریم و مسئولان هم برای رفع این مشکل فقط به وعده ها اکتفا می کنند. رمضانی افزود:  در ابتدا در مجمع انتخاب رئیس هیئت استان از سوی مدیر کل ورزش و جوانان استان قول داده شد که سالن عفاف به این رشته اختصاص یابد که بعد از پیگیری های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که قول پایگاه قهرمانی به هیئت هندبال در این سالن داده شده است. به گفته وی در حالی وعده این سالن به هیئت هندبال داده شده که هم اکنون رشته والیبال ،تکواندو و کاراته با توجه به این که در این سالن و فضاهای اطراف آن فعالیت می کردند سرگردان شده اند و حتی برای تخلیه هر چه سریع تر این فضاها تهدید شده اند. وی ادامه داد: بعد از این با پیگیری های انجام شده قول سالن حجاب به هیئت والیبال استان داده شد که این سالن در اختیار هیئت والیبال شهرستان بیرجند است . وی ادامه داد: این وعده هم در حالی به هیئت والیبال استان داده شده که سالن حجاب را به هیئت های رزمی و بوکس به دنبال گرفتن سالن مروت که اختصاصی آن ها بوده و در اختیار تیراندازی قرار گرفته شده به آن ها هم داده شده و حتی مسئول یکی از  این هیئت ها به هیئت والیبال استان مراجعه داشته و درخواست تخلیه سالن حجاب را توسط هیئت والیبال شهرستان را داشته اند. رئیس هیئت والیبال استان بی تدبیری مسئولان و در نظر نگرفتن همه جوانب را دلیل سردرگمی هیئت ها بیان کرد و افزود: در حالی با این شرایط روبرو هستیم که با پیگیری هایی که از طریق فدراسیون داشته ایم رئیس فدراسیون قول داده است که در صورتی که فضای اختصاصی به این رشته داده شود تجهیزات به صورت کامل برای مجهز کردن این سالن به پایگاه قهرمانی در اختیار هیئت والیبال استان قرار گیرد. به گفته وی برای برگزاری این رقابت ها هیچ گونه حمایت مالی از سوی ورزش و جوانان استان نشدیم فقط برای برگزاری رقابت ها سالن شهیدین قاسمی پیشنهاد شد که با توجه به بازدیدی که داشتیم از نظر گرمایشی و نور مشکل داشت و تصمیم گرفتیم که این رقابت ها را در سالن فجر دانشگاه بیرجند  برگزار کنیم . وی افزود: برای خوابگاه هم  با توجه به نبود خوابگاه ورزشی در مرکز استان از امکانات خوابگاه خصوصی داخل دانشگاه با پرداخت هزینه  برای این کار استفاده کردیم.

مردم مراقب پیامک‌های جعلی به نام دستگاه قضایی باشند

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: اخیرا در استان مواردی مشاهده شده که پیامک جعلی به نام قوه قضاییه آمده است و مردم باید مراقب این گونه کلاهبرداری‌ها باشند. حمیدی افزود: پیامک‌هایی که برخی افراد سودجو و کلاهبردار به مردم می‌دهند در ارتباط با مراجعه به دستگاه قضایی است یا از مردم درخواست اقدامی را دارند که باعث کلاهبرداری می‌شود. وی گفت: بنابراین از مردم استان درخواست داریم پیامک‌هایی که به اسم دستگاه قضایی می‌آید را مورد توجه قرار دهند که این پیامک‌ها حتما با سامانه خدمات الکترونیک قضایی (عدل ایران) باشد و این سامانه تنها راه ارتباطی دستگاه قضایی و مردم است. رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر عبارت “عدل ایران” بالای پیامک نباشد، حتما جعلی است و مردم نباید این پیامک‌ها را ترتیب اثر دهند چون در دام افراد کلاهبردار قرار می‌گیرند.

لزوم ثبت جهانی مسجد جامع قاین

فرماندار قاینات در کارگروه مشارکت از پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرستان گفت:  مسجد جامع قاین به عنوان دومین مسجد کشور و قلعه کوه قاین از جمله این آثار با سابقه چندین هزار ساله و عظمت و جایگاه بزرگی است که باید ثبت جهانی شودکریمی در سفر استاندار به شهرستان قاینات  با بیان اینکه برای  پیگیری ثبت جهانی آثار تاریخی قاین تاکید نشده است، افزود: در پاسداری و حفاظت از آثار تاریخی و حفاظت از آیین ها و رسومات ناملموس وظیفه همگان است.  وی رسوم کوزه شکنی گندم درو و تعزیه خوانی و علم گردانی را از جمله مراسم ناملموس شهرستان یاد کرد و افزود:  اگر این آثار به ثبت ملی نرسد قطعاً جاهای دیگر به نام خود ثبت خواهد کرد. وی ادامه داد: از مجموع ثبت ۲۵ آثار ناملموس استان سه طرح مربوط به قایق می باشد.

تحقق ۱۰۰ درصدی نسخ الکترونیکی در بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: با توجه به الزام قانون به الکترونیکی شدن نسخ درمانی از ابتدای دی ماه، به طور میانگین در دهه اول دی، نسخ درمانی تا ۹۸ درصد در بستر الکترونیک ثبت شده است.اربابی افزود: ثبت الکترونیکی نسخ در ۹ و ۱۰ دی ماه به ۱۰۰ درصد رسید و مشکلاتی که با پزشکان غیر طرف قرارداد و پزشکان فعال در حوزه دولتی داشتیم نیز رفع شده است.وی ادامه داد: از ابتدای الزام این طرح، هیچگونه قطعی برق، اینترنت و یا اختلال در سامانه که بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد نداشته ایم.مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: در صورت بروز مشکل، پزشکان، مراکز درمانی و داروخانه‌ها می‌توانند خدمات را به صورت کاغذی ارائه دهند و اطلاعات را بعدا به صورت الکترونیکی تبدیل و ثبت کنند.

آبدهی ۳۰ درصد تا ۵ برابری قنوات خراسان جنوبی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بارندگی‌های اخیر در قنواتی که هوابین هستند و در رودخانه‌ها و یا حاشیه رودها واقع شده اند اثر چند برابری داشته و کمتر از یک هفته این اثر بخشی نمایان شده، اما در قنوات با بافت سنگین و ریزدانه‌های رسی دیرتر تاثیر می گذارد.اکبر محمدی افزود: قنواتی که بالادست آنها سازه‌های آبخیز احداث شده و آبگیری شده باشند قنوات پایین دست آنها دارای افزایش‌های چند برابری شده و خواهند شد که این افزایش‌ها از ۳۰ درصد تا ۵ برابر دبی‌های اولیه قنوات می‌شود.

قیمت هر کیسه سیمان ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان است

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی شهرستان بیرجند گفت: با افزایش قیمت کرایه ها، هر کیسه سیمان ۱۰ درصد گران‌تر شده و قیمت آن به ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. علوی افزود: از دیروز کرایه حمل و نقل سیمان ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. وی ادامه داد: به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی شهرستان بیرجند افزایش قیمت سیمان در حال حاضر به علت افزایش قیمت مواد اولیه یا موارد جانبی مثل لاستیک و روغن ماشین اتفاق می‌افتد. علوی ادامه داد: اکنون مشکلی در تأمین سیمان برای استان نداریم و تا زمانی که صادرات مانند گذشته رونق نداشته باشد، کمبودی رخ نمی‌دهد و افزایش قیمت آنچنانی نخواهیم داشت.

یک زخمی در تصادف درون شهری در بیرجند

عدم توجه به جلو و نبود خط کشی عابر پیاده در خیابان مدرس بیرجند سبب تصادف شد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: روز گذشته برخورد سواری پژو با عابر پیاده در بلوار شهید مدرس بیرجند (حدفاصل تقاطع ۱۵خرداد_سیلو) باعث مصدومیت شدید یکی از شهروندان شد. سرهنگ عباسی با بیان اینکه حال عابر پیاده وخیم گزارش شده افزود: علت این تصادف، عدم توجه به جلو راننده و نبود خط کشی عابر پیاده بوده که سهم سازمان مربوطه نیز مشخص شده است. وی با بیان اینکه ماه گذشته نیز یک خانم ۲۹ساله در همین محل جان خود را از دست داده افزود: علیرغم پیگیری‌های انجام شده، سازمان متولی، هنوز نسبت به خط کشی این معبر اقدام نکرده که همچنان جان عابرین پیاده در این محل در خطر  است.

شناسایی ۵۸ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۸۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۳۱ بیمار و از ۱۹۶ تست سریع ۲۷ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۳۷۷ تست ملکولی و سریع ۵۸ مورد جدید کرونا شناسایی شد. شریف زاده افزود:از این تعداد ۱۷ مورد از بیرجند، ۲ مورد از بشرویه، ۱ مورد از خوسف، ۲ مورد از درمیان، ۳ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از سرایان، ۱۲ مورد از طبس، ۱۴ مورد از فردوس، ۱ مورد از قاین و ۵ مورد جدید از نهبندان شناسایی شد.

ورود محموله جدید واکسن پاستوکووک پلاس به خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: این محموله دقایقی قبل وارد استان شد.شریف زاده افزود: واکسن آسترازنکا در مرکز استان فعلا موجود نیست، اما هفته آینده این واکسن هم تامین می‌شود. وی همچنین گفت: افرادی که دو دُز واکسن آسترازنکا تزریق کرده اند می‌توانند برای دُز سوم خود از واکسن پاستو کووک پلاس استفاده کنند دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان همچنین در خصوص تنوع سبد واکسن موجود در استان گفت: هم اکنون واکسن‌های سینوفارم، برکت و اسپایکوژن (مشترک بین ایران و استرالیا) هم در استان موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محمدی- کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از ورود سامانه جدید بارندگی از اواخر وقت

بیشتر

جم – چند روز پیش خبری از جلسه شورای شهر بیرجند رسانه ای شد که اذهان

بیشتر

سلام مطلب پیام یکی از همشهریان عزیزم را درباره محرومیت استان را خواندم و خواهش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت