اخبار استانی

گشتهای نظارت بر کالاهای کشاورزی در خراسان جنوبی فعال شد

بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی کشاورزی همزمان با سراسر کشور و برگزاری رزمایش گشت‌های قرارگاه امنیت غذایی در خراسان جنوبی آغاز شد. رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با دستور وزیر جهاد کشاورزی، بازرسی و نظارت بر کالاهای کشاورزی به‌صورت رسمی در استان خراسان جنوبی آغاز شد.  وی افزود: در مجموع ۳۰ اکیپ قیمت‌ها را در بازارهای سراسر استان رصد می‌کنند و در این طرح مازاد تولید یا کمبودها بررسی می‌شود.

لبخند آسمان به خراسان جنوبی

در اولین روزهای فصل زمستان، مردم خراسان جنوبی از بارش باران و لطافت هوا خوشحال و خرسند هستند.  با این بارش باران طی یکی دو روز گذشته، طراوت و شادابی را به خراسان جنوبی هدیه داده شد.  نخستین باران در فصل زمستان نوید این را می‌دهد که به رغم پارسال، بارش‌های خوبی در خراسان جنوبی به وقوع بپیوندد و همگان را خوشحال کند. کارشناس هواشناسی در ارتباط با اولین بارش زمستانه استان گفت: فعالیت سامانه بارشی که از روز پنجشنبه در استان آغاز شده بود، در بخش های مختلفی از استان بارشهای خوبی را ثبت کرد. زارعی با بیان اینکه بیشترین بارش ثبت شده در ۲۴ساعت گذشته در حاجی آباد زیرکوه با ۱۸میلیمتر بارندگی بوده افزود: در این مدت به ترتیب در آرین شهر و ماهمیران ۱۶میلیمتر، آبیز ۱۵میلیمتر، چاه طالب و زهان ۱۴میلیمتر، خنگ و محمدآباد پسکوه ۱۲میلیمتر، محمدشهر ۱۰میلیمتر، زنوغان۹، دوست آباد و مود۸، قاین و اسفندیار ۷، خوسف و علی آباد زارعین ۶، سه قلعه و درمیان ۵، سرند طبس، چیروک ، پیکوه، ایستگاه جنوب بیرجند، معصوم آباد، ایستگاه فرودگاهی بیرجند ۴میلیمتر، کلاته سورگ، عباس آباد، دیهوک، فتح آباد قاین، سربیشه، مختاران، درح ۳میلیمتر، نهبندان، سرایان، کریمو و بغداده ۲، معدن پروده، کفاز و فردوس یک میلیمتر باران باریده و شهرهای طبس، بشرویه بارشهای ناچیزی را گزارش کردند. وی با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی تا اواخر دیشب ادامه داشت، گفت: این سامانه در اغلب نقاط استان سبب بارندگی شده بود.

صدور هشدار هواشناسی درباره فعالیت سامانه بارشی جدید

با این حال سازمان هواشناسی استان درخصوص فعالیت سامانه بارشی جدید از روز یکشنه در استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد. بر اساس اخطاریه  صادر شده، فعالیت سامانه بارشی از اواخر وقت یکشنبه ۱۲دی در استان آغاز و تا اواخر وقت دوشنبه ۱۳دی ادامه می یابد که وزش شدید باد لحظه ای، رگبار شدید باران گاهی رعد و برق در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها با احتمال بارش برف و تشکیل مه را سبب خواهد شد. مناطق تحت تاثیر این سامانه شهرستانهای نهبندان، سربیشه، سرایان، خوسف، بیرجند، غرب قائنات، شرق فردوس، طبس، غرب درمیان پیش بینی شده است. این بارشها لغزندگی سطح جاده‌ها و معابر عمومی و اختلال در جابجایی بار و مسافر و وقوع رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها بویژه در نیمه‌ی جنوبی استان شهرستانهای نهبندان و سربیشه و کاهش دیدافقی در اثر تشکیل مه را در پی دارد. در این اخطاریه همچنین پرهیز از سفر‌های غیرضرور درون و برون شهری، پاکسازی آبراهه ها و کانال‌های مسیر عبور آب خودداری از توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و عدم صعود به ارتفاعات و احتیاط در رانندگی و عبور و مرور وسایط نقلیه و رعایت فاصله‌ی طولی مناسب، به همراه داشتن تجهیزات سفر‌های زمستانی نظیر اطمینان از کارکرد برف پاک کن و بخاری وسیله‌ی نقلیه، زنجیرچرخ و جمع آوری باقیمانده محصولات کشاورزی و انتقال آن به مکان مناسب توصیه شده است.

اجتماع مردمی گرامیداشت یوم الله ۹دی در خراسان جنوبی

مراسم گرامیداشت حماسه نهم دی با رعایت دستور العملهای بهداشتی در مسجد امام حسین (ع) بیرجند برگزار شد. امام جمعه موقت بیرجند در این مراسم گفت: بصیرت در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی لازم است. رحیم آبادی ا بیان اینکه ۹دی یک حرکت کوبنده و خروشان از ملت ما بود گفت: این حرکت به تنهایی کافی نبود و بعد از آن هم بار‌ها جریانات فتنه جو تحرکاتی داشتند که البته موفق نشدند. امام جمعه موقت بیرجند افزود: بصیرت در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی لازم است و هر جا کمبودی دیده می‌شود به علت عدم بصیرت است. وی با بیان اینکه امروز بشر در گرداب بی بصیرتی سردمداران ظلم و گمراهی گرفتار شده است افزود: بیعت اعتقادی، عملی و عاطفی با، ولی امر است که ما را در همه امور پیروز می‌کند. وی با اشاره به اینکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی زندگی پر تلاطم، اما آرامی داشت گفت: حضرت زینب کبری(س) بعد از شهادت امام حسین(ع) محور مقاومت بود و در اوج مصیبت آرامش داشت، چون پیرو، ولی فقیه زمانش بود. امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه غفلت‌ها ما را از موفقیت‌ها عقب انداخته است افزود: برای حل مشکلات صبر انقلابی لازم است و دولتمردان هم دغدغه پاک کردن رگه‌های نفوذ را دارند. لازم به ذکر است این مراسم با حضور حجت الاسلام عبادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، استاندار خراسان جنوبی و حجت الاسلام والمسلمین خطیب وزیر اطلاعات در محل مسجد امام حسین(ع) بیرجند برگزار شد

مراجعه کم کشاورزان به مراکز خرید حمایتی زرشت

مدیرتعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: تنها کشاورزانی که مقدار کمی زرشک دارند به مراکز خرید حمایتی زرشک مراجعه می کنند و محصول خود را به فروش می رسانند. ضیائیان احمدی افزود: طرح خرید حمایتی زرشک از ۲۵ آذر ماه آغاز شده و برای خرید زرشک از کشاورزان ۷ مرکز اصلی و یک مرکز پاره وقت در استان فعال هستند و کار خرید زرشک از کشاورز را انجام می‌دهند. وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود این طرح تا پایان دی ماه ادامه داشته باشد، عنوان کرد: در این طرح زرشک کشاورزان با قیمت کارشناسی و تا سقف ۶۵ هزار تومان خریداری می‌شود. مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اضافه کرد: این طرح به منظور حمایت از کشاورزان و خرید زرشک از آن‌ها انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم تا زرشک کشاورزان را با قیمتی مناسب خریداری کنیم. وی گفت: افرادی که برای فروش زرشک خود به مراکز خرید مراجعه می‌کنند، عمدتا خرده مالک‌ها هستند. ضیائیان احمدی اضافه کرد: کشاورزان خرده مالک زرشک کمی دارند و حداکثر زرشک خریداری شده از این کشاورزان حدود ۹۰ کیلوگرم بوده است. مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی افزود: تا روز شنبه ۴ دی ماه امسال، حدود ۱۰۰ تُن زرشک خشک از کشاورزان خریداری شده است. وی در خصوص زمان واریز وجه به حساب کشاورزان گفت: مبلغ زرشک به دو صورت نقدی و مدت دار به حساب کشاورزان واریز می‌شود و کسانی که به صورت مدت دار زرشک خود را می‌فروشند، مبلغ بیشتری دریافت می‌کنند . مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: قرار بوده است حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید زرشک کشاورزان از سوی کشور اختصاص یابد، اما این مبلغ هنوز به دست ما نرسیده است.

خراسان جنوبی، فاقد سویه جدید (اومیکرون) در بیماران کرونایی

موردی از سویه جدید ویروس کرونا (اومیکرون) در خراسان جنوبی مشاهده نشده است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در استان گفت: تاکنون ۲۸مورد مشکوک به اومیکرون در استان مورد آزمایش قرار گرفته که همه موارد منفی بوده است. شریف زاده با بیان اینکه چند نمونه از شهرستان طبس هم برای انجام آزمایشهای مربوطه به تهران ارسال شد که اُمیکرون نبود افزود: تا کنون موردی از سویه جدید ویروس کرونا(اومیکرون) در استان مشاهده نشده است. 

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در بیرجند

به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی همایش پیاده روی خانوادگی صبح امروز از سوی فدارسیون ورزش‌های همگانی به طور همزمان با سراسر کشور در بیرجند برگزار شد.  چراغ بیرجندی رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان گفت: در این همایش پیاده روی نیرو‌های مسلح  به همراه خانواده هایشان  مسیر بند دره را پیمودند. در پایان این رویداد ورزشی به تعدادی از شرکت کنندگان جوایزی اهداء شد.

خراسان جنوبی در صدر استان امن در کشور

استاندار خراسان جنوبی گفت: امروز این استان به برکت تلاشهای دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی و نیروهای مسلح، اعضای شورای تامین و همراهی مردم در صدر استانهای امن کشور قرار دارد. قناعت در جلسه شورای تامین استان با اشاره به اینکه ۹ دی ، روز غرور آفرین بلوغ فکری و شخصیتی نظام اسلامی است که در تاریخ به عنوان یوم الله ماندگار شده است، گفت: در این روز خیل عظیم امت ولایتمدار و بصیر، با رهبری های داهیانه رهبر معظم انقلاب اوج عزت، استقلال و بصیرت خود را به نمایش گذاشتند و نقشه های شوم فتنه گران را نقش بر آب کردند.وزیر اطلاعات نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سال ۸۸ آمریکا و رژیم صهیونیستی با کمک دشمنان خارجی و حمایت از فتنه گران داخلی تلاش کردند تا زمینه براندازی نظام را فراهم کنند، گفت: تمام این فتنه ها در ۹ دی با هوشیاری و بصیرت بالای مردم و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری خنثی شد. خطیب با اشاره به امنیت مثال زدنی جمهوری اسلامی ایران گفت: این امنیت به برکت خون شهدا و با هدایتهای مقام معظم رهبری و همراهی مردم ایجاد شده است. وی با اشاره به حضور رئیس جمهور ‌انقلابی و ولایی در حوادث و اتفاقات مختلف در بین مردم و هچنین حضور در استانهای مختلف افزود: باید همه مسئولان این اقدامات رئیس جمهور را سرلوحه کار خود قرار دهند تا مردم احساس کنند مسئولان در کنارشان هستند. وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه خراسان جنوبی استانی امن با مردمانی متدین ، انقلابی ،ولایی و همیشه در صحنه است، گفت: امیدواریم بتوانیم خدمتگزار خوبی برای این مردمان شهید پرور باشیم. در حاشیه این جلسه مدیر کل جدید اطلاعات استان معرفی و از خدمات مدیر کل سابق قدردانی شد.

افزایش ۵۹ درصدی تزریق دز سوم واکسن کرونا در خراسان جنوبی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در یک هفته اخیر مقدار تزریق دز سوم واکسن کرونا در استان ۵۹ درصد افزایش داشته ، اما همچنان مراجعه مردم به مراکز واکسیناسیون کم است. میرزایی با بیان اینکه  در هفته های قبل حدود ۴۲ هزار و ۴۰۰ دز واکسن نوبت سوم تزریق شده ، گفت:  در یک هفته اخیر به ۲۴ هزار و ۸۴۵ نفر دز سوم واکسن را تزریق کرده اند  که نشان از افزایش ۵۹ درصدی است. وی با بیان اینکه این افزایش درحالیست که میزان مراجعه مردم به مراکز واکسیناسیون مطلوب نیست افزود:  5 مرکز واکسیناسیون در بیرجند فعال بوده،  اما آمارها  گویای مراجعه اندک مردم است. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تزریق دز سوم تاثیر قابل توجهی در کاهش موارد ابتلا و  بستری افراد داشته است، افزود: این واکسن در پیشگیری از ابتلا به سویه جدید (امیکرون) نیز بسیار تاثیرگذار بوده که لازم است تمامی افراد بالای ۱۸ سال که واجد شرایط تزریق هستند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. دکتر موسوی میرزایی با بیان اینکه تعدادی کیت تشخیص سویه جدید (امیکرون) در استان وجود دارد که بنا به پروتکلهای اعلامی وزارت بهداشت از برخی افراد نمونه گرفته می شود، گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به امیکرون دراستان مشاهده نشده است. 

کاهش ۵۰درصدی فوتی‌های کرونایی در خراسان جنوبی

همچنین دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در استان گفت: در هشت روز ابتدایی دی در استان ۶مورد فوت ثبت شده که در مقایسه با همین مدت در ماه آذر که ۱۴مورد فوت ثبت شده، تعداد موارد مرگ و میر ۵۰درصد کاهش داشته و بطور میانگین ۰.۷۵ مورد مرگ روزانه براثر کرونا رخ داده است.  شریف زاده با بیان اینکه در ماه آذر در مجموع ۴۳نفر بر اثر کرونا جان خودرا از دست دادند که بطور میانگین ۱.۴دهم مورد مرگ روزانه گزارش شده افزود: در آبان ۳۳مورد فوت با میانگین ۱.۱مرگ در روز، مهر ۵۴مورد با ۱.۸مورد مرگ روزانه و در شهریور ۱۰۲مورد فوتی با ۳.۳مرگ در روز ثبت شده است. وی با بیان اینکه در آذرماه موارد ابتلا ۵۳۵ نفر و موارد بستری ۱۵۹نفر بوده و در هفته ابتدای دی ۲۴۰مورد ابتلا و ۶۸مورد بستری ثبت شده گفت: آمار موارد ابتلا نیز در هشت روز ابتدای دی ماه در مقایسه با همین مدت در ماه آذر حدود ۵۵ویک دهم درصد و موارد بستری کرونایی در استان ۵۷ و دو دهم درصد بستری کرونا در استان کاهش داشته است.

مردم با مشاهده صداقت برای فداکاری جلو می‌زنند

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: وقتی مردم در دولت صداقت را احساس کنند، برای فداکاری و حفظ انقلاب اسلامی جلوتر هستند چرا که این انقلاب را مردم رقم زدند. حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز پنجشنبه در دیدار دست‌اندرکاران مراسم بزرگداشت حماسه ۹ دی و دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت اظهار داشت: توطئه‌های بعد از انتخابات ۱۴۰۰ را ملاحظه کنید، اصلا زمان نگذاشت برای مقابل هم قرار دادن مردم و دولتی که از جنس مردم و تداعی‌کننده دولت شهیدان رجایی و باهنر است. وی افزود: توطئه بنزینی را راه انداختند که اصلا ساده نبود اما دیدیم این توطئه بدون هیچ طول کشیدنی با همراهی، بینش و بصیرت مردم که همراه با دولت صبر کردند، خنثی و دشمن مایوس شد.

کاهش ۳۰ درصدی برداشت محصولات کشاورزی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خشکسالی شدید در سال آبی گذشته تاثیر ۳۰ درصدی در کاهش برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو داشت. حسینی افزود: پاییز امسال ۳۹ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی این استان زیر کشت غلات از جمله گندم و جو رفت. وی ادامه داد: از این مقدار ۱۷ هزار و ۹۶۵ هکتار گندم و ۲۱ هزار و ۸۳۵ هکتار جو بوده و در مجموع پاییز امسال نسبت به سال گذشته سطح زیر کشت غلات در استان ۷۳۵ هکتار افزایش یافته است. وی با بیان اینکه خشکسالی‌ها بیشتر در کاهش سطح زیر کشت محصولات دیم تاثیرگذار بوده است گفت: سال آبی گذشته به دلیل خشکسالی شدید، سطح زیر کشت غلات نسبت به سال ماقبل کاهش زیادی داشت و در سال آبی جاری به دلیل شرایط مشابه سال از نظر خشکسالی سطح زیر کشت غلات افزایش چندانی نداشته است. مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درخصوص پیش‌بینی برداشت گندم و جو در سال جاری گفت: مقدار برداشت بستگی به شرایط آب و هوایی و بارندگی‌ها در سال آبی جاری دارد و در حال حاضر برای پیش‌بینی این محصولات زود است.

خوش مصرف باشید قبض گازتان گران نمی‌شود

مشترکین خانگی گاز در صورت مصرف متعادل، شامل افزایش بهای قبض‌های گاز نمی‌شوند. هاشمی مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: طبق آیین نامه اجرایی جدیدی که برای مشترکین گاز در مصارف خانگی ابلاغ شده است، عوامل تشویقی و بازدارنده‌ای برای مشترکین خانگی در نظر گرفته شده است. وی افزود:: بر این اساس عوامل تشویقی برای مشترکین کم مصرف و عوامل بازدارنده برای مشترکین پر مصرف بر اساس پلکان‌ها وضع شده است. هاشمی اضافه کرد: قبض گاز مشترکینی که الگوی مصرفشان در پلکان‌های اول تا سوم قرار می‌گیرد، بر اساس قیمت‌های پارسال محاسبه می‌شود. مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: اگر مصرف گاز مشترکی که پارسال بالا بوده، امسال کمتر شده باشد برای تشویق در محاسبات قبض گاز او تخفیفاتی اعمال می‌شود.

قربانی شدن یک نفر دیگر بر اثر کرونا در خراسان جنوبی

با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۶۸ نفر رسید. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۸۰ آزمایش ملکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۳۲ بیمار جدید و از ۱۷۸ تست سریع ۳۰ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۳۵۸ تست ملکولی و سریع ۶۲ مورد جدید کرونا شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد یک مورد از بشرویه، ۲۳ مورد از بیرجند، ۴ مورد از خوسف، ۱ مورد از زیرکوه، ۱۹ مورد از طبس، ۴ مورد از فردوس، ۳ مورد از قاینات و ۷مورد از نهبندان شناسایی شد و شهرستانهای درمیان، سرایان و سربیشه مورد جدیدی از این بیماری گزارش نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: مدیریت بحران در بخش های پیشگیری و آمادگی

بیشتر

محمدی- کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از ورود سامانه جدید بارندگی از اواخر وقت

بیشتر

جم – چند روز پیش خبری از جلسه شورای شهر بیرجند رسانه ای شد که اذهان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت