اخبار استانی

انجام ۳۲عمل ivf در خراسان جنوبی

رئیس مرکز جامع بیماری های خاص خراسان جنوبی با اشاره به انجام عمل IVF از آبان ماه در استان گفت: از آن زمان تا کنون ۳۲عمل انجام شده که از این تعداد ۱۷جنین انتقال داده شده است. دهقانی افزود: با توجه به اینکه نتایج انتقال جنین بعد از ۴تا۵ هفته مشخص می شود تاکنون یک مورد بارداری موفق گزارش شده است.

۳۳۱ واحد مسکونی با مشارکت بنیاد مسکن ساخته می‌شود

خبرنگاران جوان- مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: با مشارکت بنیاد مسکن، ۳۳۱ واحد مسکونی در استان در قالب طرح اقدام ملی مسکن ساخته می شود.تنها مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: بنیاد مسکن در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در طرح اقدام ملی مسکن با دولت همکاری دارد و در مجموع ۳۳۱ واحد بنیادساز با پیش‌بینی اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در دست ساخت است. وی گفت: پروژه ۵۶ واحدی بنیادساز طبس با پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصد، پروژه ۸۸ واحدی بنیادساز فردوس با پیشرفت فیزیکی ۲۴ درصد و پروژه ۱۸۷ واحدی بنیادساز بیرجند با پیشرفت فیزیکی پنج درصد در حال اجرا است. تنها گفت: برای اجرای این طرح در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان، سه هزار و ۳۹۴ قطعه زمین برای ساخت ۶ هزار و ۴۱۴ واحد مسکونی شناسایی و اختصاص داده شده است. مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: از این تعداد، سه هزار و ۶۶ قطعه زمین توسط راه و شهرسازی شناسایی و برای ساخت پنج هزار و ۸۹۸ واحد مسکونی تحویل داده شده است. وی گفت: ۳۱۴ قطعه زمین برای ساخت ۳۲۹ واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن تأمین شده است و این اراضی در شهر‌های شوسف، درح، دیهوک، اسفدن، طبس مسینا و قاین قرار دارد. وی گفت: بنیاد مسکن در پروژه ۱۸۷ واحدی بیرجند نیز مشارکت دارد. تنها گفت: ۶ هزار و ۹۹۷ متقاضی در طرح اقدام ملی شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ثبت نام کرده اند و پس از احراز هویت در نهایت ۲ هزار و ۹۳۵ نفر موفق به افتتاح حساب شده و ۲ هزار و ۸۹۹ نفر واریز وجه انجام داده‌اند.

توزیع ۶۰۰ بسته معیشتی و فرهنگی به همت دانشگاه ازاد اسلامی قائن

حقانی- نشست خبری مسئولان آموزشی شهرستان قائن با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قائن در این نشست گفت: تاکنون ۶۰۰ بسته معیشتی و فرهنگی تهیه و بین اقشار گوناگون شهرستان قائن توزیع شده است. طاهری افزود: با راه اندازی دستگاه مواد ضدعفونی و تهیه لباس گان مورد نیاز بیمارستان های استان روزانه ۴۰۰ لباس تهیه و توزیع شده است. همچنین مولوی معاون دانشگاه بزرگمهر قائنات نیز در این نشست خبری با بیان اینکه در این دانشگاه ۱۲۰۰ دانشجو در حال تحصیل هستند،گفت: که دانشگاه بزرگمهر در سال گذشته علاوه بر چاپ تعاملات علمی و پژوهشی ۱۰ عنوان کتاب نیز چاپ کرده است. رئیس دانشکده فنی و مهندسی پیامبر اعظم ( ص) هم بیان کرد: در دو سال گذشته با ایجاد قرارداد با بیمارستان ها و برخی کارخانجات تولیدی و دانشگاه علوم پزشکی کشور بیش از ۴۰ هزار قطعه تجهیزات تولید و ارسال شده است.حسینی افزود این دانشکده در جشنواره های ادبی ذوالفقار رتبه اول را در کرمان و در جشنواره شعر و مشاعره مقام اول در جشنواره دلنوشته از سبزوار نیز مقام اول را به خود اختصاص داده است.

۶ اتوبوس حامل کالای قاچاق در خراسان جنوبی متوقف شدند

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از ۶ دستگاه اتوبوس انواع کالای قاچاق را به ارزش تقریبی ۲ میلیارد ریال کشف کردند. سرهنگ جواد بخشی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی هنگام کنترل خودروهای عبوری در مبادی و ورودی استان ۶ اتوبوس حامل کالای قاچاق را متوقف و بازرسی کردند. وی گفت: ماموران با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی خودروها انواع کالای قاچاق شامل البسه خارجی، کفش و لوازم خانگی خارجی را کشف کردند.

توسعه اینترنت پرسرعت در روستای بصیران خوسف

با نصب تجهیزات جدید در مرکز مخابرات روستای بصیران از توابع شهرستان خوسف شبکه اینترنت خانگی این روستا توسعه یافت.مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: علی رغم اینکه توسعه ارتباطات روستایی در تعهد شرکت مخابرات ایران نیست اما مخابرات منطقه در راستای مسئولیت اجتماعی خود و بهره مندی اهالی روستای بصیران از خدمات دیتا نسبت به توسعه اینترنت پرسرعت در این روستا اقدام کرده است.

صنایع آب بر و عطش کویر

بازار- خشکسالی و کمبود آب تنها برای آب شرب مردم و حوزه کشاورزی مشکل ایجاد نکرده است، بلکه در این میان صاحبان صنایعی که به واسطه دغدغه‌هایی در حوزه اشتغال‌زایی و اقتصاد اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز برای تأمین آب کارخانه‌های خود با مسائلی رو برو هستند. از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع باید متناسب با اقلیم هر منطقه باشد و راه‌اندازی و ایجاد صنایع آب بر چون فولاد و چدن و … در استان‌های خشکی چون خراسان جنوبی به صلاح نیست.

جانمایی نادرست صنایع آب بر در دل کویر

محمد علی رمضانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند اظهارکرد: ما در همین شهرک صنعتی بیرجند با کمبود آب نه فقط برای صنایع و حتی برای شرب مواجه هستیم ولی در کنار آن با راه اندازی صنایعی آب‌بر در سال‌های گذشته رو برو بودیم. وی با اشاره به اینکه چدن خوسف و فولاد قاین از جمله صنایع آب‌بر هستند، بیان‌کرد: به نظرم قبل از راه‌اندازی این صنایع باید در زمینه مکان احداث آن درست تصمیم‌گیری می‌شد و جانمایی این صنایع در دل کویر درست نبوده است.رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه البته این کارخانه‌ها اشتغال‌زایی خوبی دارند، ادامه‌داد: اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که اگر آب این صنایع بزرگ مورد اشاره به صنایع متوسط و کوچک که آب بری کمتر داشته و متناسب با اقلیم کویر هستند، اختصاص می‌یافت اشتغال زایی در همان نسبت و شاید بیشتر نیز رخ می‌داد.رمضانی با اشاره به اینکه در زمینه استفاده از آب پساب اتفاق خاصی در خراسان‌جنوبی رخ نداده است، گفت: اگر قول و وعده‌ای که درباره اعتبار ۵ میلیاردی برای خط توزیع پساب تصفیه خانه شهرک صنعتی بیرجند توسط معاون وزیر صمت سابق داده شد، عملیاتی می‌شد شاید با چالش کمتری در حوزه آب شهرک صنعتی رو برو می‌شدیم.

دیر به فکر انتقال آب از خلیج فارس افتادیم

وی درباره انتقال آب از خلیج فارس به خراسان‌جنوبی نیز گفت: به نظر من این اتفاق باید چند سال قبل شروع می‌شد که الان صنایع از این آب استفاده می‌کردند نه اینکه وقتی فرصت‌ها را از دست داده و با مشکل رو برو شده‌ایم به فکر چاره بیفتیم و در حال حاضر نیز تا رسیدن آب خلیج فارس مدت زمان زیادی طول خواهد کشید.رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند اظهارکرد: همین الان هم که تعدادی از صنایع آب بر در خراسان‌جنوبی ایجاد شده باید سعی‌کنیم که از آب‌هایی مثل پساب ها و … برای آب مورد نیاز آنان استفاده کنیم.

اجرایی شدن خط انتقال پساب به مباحث اعتباری بستگی دارد

سعید سروری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز اظهارکرد: کارهای مطالعات و هماهنگی‌ها برای خط انتقال آب پساب تصفیه خانه بیرجند جهت صنایع و بسیاری از مصارف دیگر انجام شده است.وی با اشاره به اینکه اجرایی شدن آن به مباحث اعتباری بستگی دارد، گفت: متأسفانه صنایع آب بر بدون کارشناسی لازم به خراسان‌جنوبی آورده شده است و بعد به آب منطقه‌ای برای تأمین آب فشار آورده می‌شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: برای تأمین آب صنایع آب بر دو راه وجود دارد که یک بحث انتقال آب از خلیج فارس و استفاده از آن آب است که بی شک این اتفاق در کوتاه مدت میسر نخواهد بود.سروری ادامه داد: دوم استفاده از پساب فاصلاب‌ها است که همانطور که مطرح شد در بیرجند هماهنگی‌ها انجام شده و در قاین نیز سرمایه‌گذاران حوزه صنایع برای استفاده از آب پساب ابراز تمایل کرده‌اند.

صنایع غذایی نیاز به آب با کیفیت دارند

وی گفت: البته باید به این نکته اشاره کرد که برخی از صنایع مثل صنایع غذایی و لبنی نیاز به آب با کیفیت بسیار بالا دارند و نمی‌توان هر آبی را در اختیار آنان قرار داد و معمولا هم این دسته از صنایع در ورودی کارخانه یک تصفیه خانه دارند. سیدحسن جعفری، مشاور کارخانه چدن خوسف با اشاره به اینکه در حال حاضر آب فاز یک کارخانه با شش لیتر در ثانیه تأمین می‌شود، اظهارکرد: فاز دوم ما ارزیابی زیست محیطی را اخذ کرده و برای اجرایی شدن ۲۵ لیتر آب در ثانیه نیاز دارد.

واقف به مشکلات آبی هستیم

وی با تأکید بر اینکه ما نیز به مسائل و مشکلات کم آبی در خراسان‌جنوبی واقف هستیم، گفت: از این نظر تمایل ما بر این است که از آب زهکشی که از بیرجند به سمت خوسف سرازیر است و یا بر اساس قول و وعده‌ای که استاندار سابق داده‌اند از محل پساب تصفیه خانه بیرجند آب خود را تأمین کنیم.مشاور کارخانه چدن خوسف اظهارکرد: همچنین بحث انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس را نیز باید جدی بگیریم و از متولیان این موضوع را مطالبه جدی داشته باشیم چنانچه برخی از کارخانه‌ها در استان‌های همسایه از این ظرفیت بهره گرفته‌اند. وی گفت: براساس آماری که خود متولیان امر ارائه می‌دهند بیشترین مصرف آب در خراسان‌جنوبی مربوط به بخش کشاورزی است و صنعت سهم چندانی در برداشت آب ندارد که نگران کننده باشد.

مجتمع فولاد قاین خواهان آب انتقال یافته از خلیج فارس است

گفتنی است سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس نیز در تاریخ سوم مهرماه سال جاری به رسانه ها گفته بود هر کیلومتر انتقال آب از خلیج فارس ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان و هر لیتر آبی که از این روش به دست ما می‌رسد ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است. اسحاقی با اشاره به اینکه نباید این تصور به وجود آید که این آب را برای مصرف شرب و خانگی و … می‌خواهیم، بیان‌کرد: در حال حاضر مجتمع فولاد قاین و سرمایه‌گذار آن متقاضی خرید آب انتقال یافته از خلیج فارس است. نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس گفت: در حال حاضر زمان اینکه بحث کنیم که آیا موقع مجوز دادن به پروژه صنایع فولاد قاین به واسطه آب بر بودن کار درستی انجام شده یا نه، نیست و دردی را درمان نمی‌کند بلکه من به عنوان نماینده مردم باید ببینم اگر خسارتی در این پروژه بوده جبران خسارت کنم و اگر سود بوده تلاش برای افزودن سود آن داشته باشم.

خزان شدن عمر ۲ نفر دیگر با کرونا

دو مورد فوت جدید ناشی از ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی ثبت شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: در شبانه روز گذشته ۱۶۵ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که از این آزمایشات، ۳۱ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده گفت: از ۱۲۱ تست سریع کرونا نیز ۱۶ مبتلای جدید شناسایی شد.

قول مساعد معاون رئیس جمهور برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان

صداوسیما- استاندار خراسان جنوبی از قول مساعد معاون رئیس جمهور در راستای تقویت شرکت‌های دانش بنیان استان خبر داد. قناعت با اعلام این خبر از نتایج دیدار خود با دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: این دیدار با هدف بررسی مسائل استان انجام شد. وی افزود: در این دیدار درباره شرایط شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری استان بحث و تبادل نظر شد. نماینده عالی دولت در استان گفت: دکتر ستاری با اعلام آمادگی درباره تقویت پارک علم و فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به تشریح اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت. قناعت تاکید کرد: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامات درخور توجهی در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی انجام شده که در این جلسه مقرر شد از این ظرفیت در استان استفاده شود. وی تأکید کرد: موضوع صنایع تبدیلی محصولات استراتژیک، توسعه کشت گیاهان دارویی و… از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود که نتایج خوبی هم برای استان به همراه داشت.

پیشنهاد ۱۵ میلیون یورویی استان برای تکمیل جاده ماهیرود به فراه افغانستان

خبرنگاران جوان- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت : برای احداث و تکمیل جاده ماهیرود به استان فراه افغانستان، نیازمند ۱۵ میلیون یورو اعتبار هستیم. داعی گفت: در جلسه شورای مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان که با حضور کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان برگزار شد، خواسته‌های خراسان جنوبی برای توسعه تجارت با افغانستان مطرح شد. وی گفت: از جمله خواسته‌های مطرح شده، درخواست تأمین و اختصاص ۱۵ میلیون یورو اعتبار برای احداث و تکمیل جاده میل ۷۸ تا استان فراه افغانستان بود. داعی گفت: این پیشنهاد به نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان داده شد و منتظر تأیید آن از سوی نهاد‌های بالادستی هستیم. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از میل ۷۸ یا همان مرز ماهیرود تا فراه افغانستان، ۱۱۷ کیلومتر فاصله وجود دارد. وی گفت: پیش از این به همت ایران و نیرو‌های خراسان جنوبی، ۶۴ کیلومتر از این مسیر تا روستای قلعه کاه افغانستان احداث و تکمیل شده است. داعی گفت: تنها ۵۳ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است که در صورت تأمین، می‌توانیم تا یک سال آینده کل این مسیر را آسفالت و مناسب سازی کنیم.

هشدار هواشناسی درباره سرما و یخبندان در استان

ایرنا- اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره نفوذ توده هوای سرد به این استان و کاهش محسوس دما تا پایان هفته جاری هشدار سطح زرد صادر کرد. رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: سرما و یخبندان تا صبح پنجشنبه در استان تشدید می‌شود. جواد نخعی افزود: کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما از ۶ تا هشت درجه سلسیوس سبب تشدید و گسترش سرما و یخبندان در خراسان جنوبی خواهد شد.وی بیان کرد: روند کاهشی دمای هوا در شهرستان‌های سربیشه، قاینات، درمیان، بیرجند، خوسف، حاجی‌آباد زیرکوه، سرایان، فردوس، بشرویه، نهبندان و طبس تا پایان هفته جاری ادامه دارد و افزایش مصرف حامل‌های انرژی گاز و برق، احتمال خسارت به تاسیسات زیربنایی آب و بخش کشاورزی از مخاطرات این شرایط جوی است.رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری تمامی شهرستان‌های استان دمای صفر درجه و کمتر را داشته باشند.وی با بیان اینکه در هفته جاری بارندگی در منطقه پیش‌بینی نشده است افزود: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی در چند روز آینده شرایط جوی در استان پایدار و آرام خواهد بود.مصرف بهینه انرژی در بخش‌های گوناگون، عایق‌بندی مخازن و لوله‌های سوخت‌رسانی، محافظت از کنتورهای آب، ذخیره سوخت کافی برای سالن‌های پرورشی و گلخانه‌ها، تخلیه آب سامانه‌های تحت فشار و سم‌پاش‌ها، بازدید و کنترل ضدیخ ماشین‌آلات کشاورزی، جمع‌آوری محصولات کشاورزی، محافظت از کندوهای زنبورعسل و محدودیت در انجام امور ساختمانی و بتن‌ریزی از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

۲۲ آذر، روز ملی قائنات

حقانی- در روز ۲۲ آذرماه سال ۱۳۵۷ که دو ماه به پیروزی انقلاب اسلامی مانده بود، مردم قاین در راه آرمان‌های امام خمینی رحمه‌ا‌…علیه و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی بر ضد رژیم شاهنشاهی قیام کردند و حرف و راه امام (ره) را خوب فهمیده و شناخته بودند. در این روز مردم قاین توسط رژیم شاهنشاهی به خاک و خون کشیده شدند و تعدادی از مردم نیز زخمی شدند و ۴ نفر از قیام‌کنندگان به شهادت رسیدند و همچنین در ۱۹ بهمن‌ماه همان سال نیز یک شهید دیگر از قائنات تقدیم انقلاب اسلامی شد. روز ۲۲ آذر یک روز تاریخی و ملی برای قاین است و ما روزی به عظمت این روز در قاین نداریم.

رونق صادرات کالا از مرز ماهیرود در خراسان جنوبی

صادرات کالا از مرز ماهیرود خراسان جنوبی ۵۱۲میلیون دلار ارزآوری داشت. مدیرکل گمرکات استان گفت: در ۸ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۶۰۰هزار تن کالا از پایانه مرزی ماهیرود به افغانستان صادر شده است. رحیمی زاده افزود: عمده کالاهای صادراتی از این پایانه مرزی مصالح ساختمانی و مشتقات نفتی بوده است. وی گفت: سال گذشته هم ۸۰۰میلیون دلار کالا از این پایانه به افغانستان صادر شده است. افغانستان یکی از اصلی‌ترین بازار‌های صادراتی ایران است که حجم تجارت سالانه دو کشور ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار است و بیش از ۳۰درصد آن از پایانه مرزی ماهیرود انجام می‌شود.

کاهش چشمگیر تولید نرگس خوسف در پی خشکسالی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف گفت: برداشت گل نرگس در این شهرستان به علت خشکسالی و نبود بارندگی مناسب ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته و با ورود گل سایر استان‌ها اکنون قیمت آن نیز افت داشته است. سید جواد رضوی افزود: سالانه به‌طور میانگین ۱۲ تا ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس از باغات شهرستان خوسف برداشت می‌شد اما امسال به دلیل کمبود بارندگی، خشک شدن قنوات و آبیاری نشدن مزارع پیش‌بینی برداشت پنج تا ۶ میلیون شاخه گل است.

موجود بودن واکسن آنفلوآنزای ایرانی در داروخانه های استان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کمبودی در حوزه واکسن آنفلوآنزای ایرانی در داروخانه‌های استان وجود ندارد و اگر واکسنی هم وجود نداشته واکسن خارجی بوده است. آهنی افزود: واکسن آنفلوآنزای ایرانی اکنون در تمام داروخانه‌ها موجود است؛ واکسن خارجی اوایل سال وارد می‌شد، اما با شروع تولیدات ایرانی این تولیدات در داروخانه‌ها موجود شد.

۹۹.۵ درصد مصارف آب خراسان جنوبی از منابع زیرزمینی است

معاون حفاظت و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی و مرز شرقی کشور گفت: از مجموع یک میلیارد و ۷۰ مترمکعب مصرف آب در خراسان جنوبی بیش از یک میلیارد مترمکعب معادل ۹۹.۵ درصد از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که موجب کاهش محسوس سطح آب در دشت‌های استان شده است.فاضلی افزود: برای حفظ ظرفیت‌های آبخوان‌ها باید طرح احیا و تعادل‌بخشی با همکاری دستگاه‌های مربوط اجرایی شود. وی گفت: کمبود بارندگی، گرم شدن زمین و کاهش سطح منابع آب زیرزمینی در کشور به‌ویژه استان خراسان جنوبی، وضعیت شکننده و ناپایداری در منابع آبی ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

درباره کاهش سن مصرف دخانیات و افزایش میزان آن در گروه نوجوانان بیش از این

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت