اخبار استانی

اهدای ۸۲ ویلچر به کودکان تحت پوشش بهزیستی

۸۲ ویلچر به کودکان زیر ۱۴ سال تحت پوشش بهزیستی خراسان جنوبی اهداء شد که این ویلچر‌ها با کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تهیه و در قالب طرح مثبت حرکت ۱۵خرداد، به افرادی که در سامانه بهزیستی نام نویسی کرده بودند اهداء شد.

تجارت فرامرزی رونق می گیرد

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی بر تسهیل شرایط تردد گردشگران و تجار در مرز ماهیرود استان تاکید کرد و گفت: این اقدام با ارائه خدمات گسترده‌تر و ایجاد زمینه‌های لازم برای صدور ویزا در مرز مقدور و میسر است. قناعت در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افغانستان، مرز را فرصتی مناسب برای توسعه خراسان‌ جنوبی دانست و افزود: وجود چهار بازارچه مرزی در چهار شهرستان استان، ظرفیت بسیار بالقوه‌ای است که باید به خوبی از آن بهره‌برداری کرد. وی با اشاره به فعالیت‌های مرز ماهیرود، خاطرنشان کرد: با وجود همه اقدامات صورت گرفته، هنوز نتوانسته‌ایم از تمام توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مرز ماهیرود استفاده کنیم. عالی ترین مقام دولت در استان با تاکید بر این که الان وقت آن رسیده که از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم، گفت: در اولین فرصت، جلسه دو جانبه‌ای با والی فراه در مرز ماهیرود خواهیم داشت تا در زمینه توسعه مراودات و مبادلات تجاری بحث و تبادل نظرهای لازم صورت گیرد. قناعت بهسازی راه ماهیرود – فراه را از برنامه‌های اولویت‌دار استان عنوان کرد و گفت: این راه به تسهیل روابط دو استان خراسان جنوبی و فراه کمک می‌کند، لذا اجرای آن باید با استفاده از منابع ملی شتاب گیرد و موضوع اعتبارات ملی این پروژه نیز به‌طور ویژه دنبال خواهد شد.

جاده ماهیرود- فراه تکمیل شود

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افغانستان نیز در این دیدار به تشریح آخرین وضعیت افغانستان پرداخت و گفت: علیرغم همه اتفاقات، کشور افغانستان فرصت خوبی است که باید از آن در راستای توسعه خراسان جنوبی استفاده شود. صدیقی‌فر به عمر ۷۵ ساله کنسولگری ایران در افغانستان اشاره کرد و افزود: از نظر شرح وظایف و کمیت و کیفیت کارها، کنسولگری ایران در افغانستان، اصلا با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست. وی اجرای هر چه سریعتر جاده ماهیرود – فراه را خواستار شد و در خصوص تامین نیرو در هرات توسط کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، برای صدور ویزای گردشگران و تجاری که قصد دارند از مرز افغانستان وارد ایران شوند، قول مساعد داد.

اختصاص حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار تولید و اشتغال

خبرنگاران جوان- مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تولید و اشتغال به خراسان جنوبی اختصاص یافت. اکبری راد افزود: از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال ۸۹۶ میلیارد تومان به خراسان جنوبی اختصاص یافت. وی ادامه داد: از سهم ۱۰۰ درصدی کل کشور در این حوزه، خراسان جنوبی ۲.۸ درصد را به خود اختصاص داده است. اکبری راد گفت: ۸ دستگاه اجرایی شامل جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، نفت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور (پارک علم و فناوری) دستگاه‌هایی خواهند بود که از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ برخوردار خواهند شد. مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: این تسهیلات در قالب تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت است و تا معادل ۱۰ درصد از این اعتبارات به صورت کمک‌های فنی اعتباری و یارانه سود قابل تخصیص خواهد بود. وی تصریح کرد: نرخ تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت بین ۱۰ تا ۱۴ درصد متغیر خواهد بود که بر اساس قرارداد دستگاه‌های اجرایی با بانک‌های عامل پرداخت خواهد شد. اکبری راد بانک‌های کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید، صنعت و معدن، توسعه تعاون، آینده، پست بانک، کار آفرین، بانک شهر، سامان، تجارت، صادرات را از جمله بانک‌هایی اعلام کرد که تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ را پرداخت خواهند کرد. مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی به تخصیص ۵ درصد از این منابع در جهت بروزرسانی تجهیزات کارگاهی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌های آموزش و پرورش (غیر انتفاعی) و همچنین سازمان فنی و حرفه‌ای از محل این منابع نیز اشاره کرد. وی گفت: سامانه‌های سیتا در جهاد کشاورزی، بهین یاب در صنعت، معدن و تجارت، کارا در گردشگری و کار و رفاه اجتماعی و بهزیستی، نوآفرین در ارتباطات، فناوری اطلاعات و سیام در پارک علم و فناوری، سما در کمیته امداد و سامانه وزارت راه و شهرسازی در این اداره کل راه اندازی شده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این سامانه‌ها نام نویسی کنند. اکبری راد افزود: تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ با اولویت نرخ بیکاری بالا به طرح‌های کارآفرینی، ایجادی، توسعه‌ای تکمیلی و سرمایه در گردش و نیز احیای واحد‌های تولیدی خرد، کوچک، متوسط و بزرگ، کسب و کار‌های خانگی، شرکت‌های دانش بنیان، واحد‌های تولیدی پیشران اختصاص می‌یابد. مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: به منظور پشتیبانی‌های فنی و پایدار سازی و ضمانت اشتغال محرومان، تسهیلاتی از این محل به کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان نیز اختصاص یافته است که به جامعه هدف این دو نهاد حمایتی پرداخت خواهد شد. وی گفت: با تعامل و تفاهمی بین بهزیستی و بنیاد برکت، سود تسهیلات جامعه هدف بهزیستی به ۴ درصد کاهش خواهد یافت. اکبری راد تصریح کرد: پرداخت تسهیلات در جهت کمک به تحقق برنامه‌هایی از جمله توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه مناطق محروم و کمتر برخوردار، احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، فعال سازی ظرفیت‌های خالی محصولات صنعتی و واحد‌های راکد و تأمین مالی اصناف تولیدی و طرح‌های فناورانه در جهت بهبود روند تولید و اشتغال در استان هزینه خواهد شد.

روایت شهرهایی که مردانه ساخته شده‌اند

ایسنا- دکترای معماری و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: متاسفانه علی رغم اینکه ۵۰ درصد جمعیت شهرها را زنان تشکیل می‌دهند امکان برخورداری و استفاده ایمن از بسیاری از امکانات شهری برای آنها فراهم نیست. فروزانفر در خصوص مشکلات بانوان در استفاده از فضاهای شهری افزود: زنان به دلایل مختلفی نظیر نوع پوشش، فیزیولوژی، ویژگی‌های زنانه و فرهنگ و عرف رایج در جامعه محدودیت بیشتری در استفاده از امکانات و فضاهای شهری دارند و استفاده آنها از شهر محدود به مکان‌ها و زمان‌های خاصی است.این دکترای معماری در مورد علت این امر می‌گوید: از آنجا که طراحان، سازندگان و مدیران شهری عمدتاً مرد هستند لذا در ساخت شهر به مسائل زنان کمتر توجه شده است؛ عواملی نظیر اندازه، فرم فضاها، میزان نمایانی و شفافیت در امنیت فضاهای شهری موثر است؛ بی‌شک فضاهای ال شکل و یو شکل و کوچه‌های پیچ در پیچ که گوشه‌های دنج و دور از معرض دید ایجاد می‌کنند، ناامنی را در فضای شهری افزایش می‌دهند. فروزانفر ادامه داد: تاریکی و عدم نورپردازی مناسب می‌تواند این مشکل را در شب مضاعف سازد؛ بعضی از تاسیسات شهری و وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و تاکسی جهت استفاده بانوان علی الخصوص زنان باردار و مادران، مناسب سازی نشده است؛ ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی در نقاط دور از مرکز شهر در بعضی از ساعات شب، امنیت و نور مناسب را نداشته و غیر قابل استفاده جهت بانوان است. وی در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌هایی جهت مناسب سازی فضاهای شهری برای بانوان دارید، افزود: بهبود وضعیت روشنایی و نورپردازی معابر و فضاهای شهری، عدم نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی پل‌های عابر پیاده به شکلی که مانع امکان دیده شدن و نظارت بر مسیر پل عابر پیاده شود، ساماندهی زمین‌های خالی و ساختمان‌های مخروبه، نظارت بر مکان‌های خلوت، ایستگاه‌های اتوبوس و پارک‌ها علی‌الخصوص در شبها و اقداماتی از این دست می‌تواند محیط شهری را جهت استفاده بانوان مناسب‌سازی کند. فروزانفر تصریح کرد: در کنار این امر توجه به مباحث فرهنگی آموزشی و تقویت ارزش‌های دینی و مذهبی و ارتقای حس تعلق شهروندان می‌تواند با جلب مشارکت مردم و حساسیت آنها محیط شهری را ایمن سازد؛در بعد مدیریتی، افزایش تعداد زنان شاغل در سمت‌های مدیریت شهری، افزایش تعداد مشاوران زن مدیران شهری و تلاش برای برقراری ارتباط و اخذ نظرات و مشکلات زنان شهروند در استفاده از فضاهای شهری و همت و عزم مدیران در راستای اصلاح و رفع این مسائل می‌تواند زمینه را جهت استفاده عادلانه همه شهروندان از فضاها و امکانات شهر فراهم سازد.

شناسایی ۱۰۱ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت : در شبانه روز گذشته ۶۶۳ تست مولکولی و سریع در استان انجام شد که بیشترین مبتلایان شناسایی شده مربوط به شهرستان‌های بیرجند ، طبس و فردوس بود. شریف زاده افزود : تعداد فوتی‌های کرونا در استان نیز در این مدت با ثبت یک فوت دیگر به هزار و ۲۴۸ نفر رسید.

توجه ویژه به مناطق محروم ؛ پیام اولین سفر شهرستانی

استاندار و مدیران استانی در اولین سفر شهرستانی خود به نهبندان رفت تا وضعیت این شهرستان را به صورت میدانی بررسی نماید . سفری که پیام توجه ویژه به مناطق محروم را در اولین روزهای حضور قناعت در جایگاه مقام عالی دولت مخابره نمود .قناعت در جریان این سفر گفت: نگاه خوب رئیس جمهوری و هیئت دولت در سفر به خراسان جنوبی، مصوبات خوبی را برای شهرستان نهبندان به همراه داشته است. قناعت افزود: توسعه بیمارستان شهید آتشدست، تکمیل مرکز جامع سلامت شهر شوسف، تکمیل پایگاه سلامت شهر نهبندان و تکمیل مرکز خدمات سلامت روستایی دهک از مصوباتی است که به حوزه بهداشت و درمان اختصاص دارد. وی بیان کرد: بهسازی محور نهبندان – زاهدان، تکمیل زیر ساخت‌های میراث فرهنگی، تکمیل سالن چند منظوره دانشکده فنی و حرفه‌ای نیز از دیگر مصوبات سفر برای شهرستان نهبندان است. استاندار تاکید کرد: بازنگری سند توسعه نهبندان از مهمترین مصوبات این سفر برای این شهرستان است.

وفاق و یکصدایی مدیران، شرط اساسی در تعالی استان

عالی ترین مقام دولت در استان گفت: وفاق، دلسوزی و یکصدایی مدیران، شرط اساسی در تعالی خراسان جنوبی است و مدیران باید در پیگیری مسائل استان، نترس، جسور و اهل ریسک باشند. وی بیان کرد: پیشرفت چیزی نیست که کسی برایمان از بیرون بیاورد بلکه این خود ما هستیم که باید با همت و پشتکار برای رفع موانع استان و رسیدن به توسعه تلاش کنیم. قناعت یادآور شد: مرکز منابع می‌دهد، دستورالعمل صادر می‌کند، موانع را رفع می‌کند و مجوزهای لازم را صادر می‌کند و این ما هستیم که باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. قناعت با تاکید بر اینکه با استاندار تغییر کردن، تحول ایجاد نمی‌شود، اظهار داشت: سماجت در جذب منابع و امکانات است که می‌تواند تغییر و تحول رقم بزند. استاندار خراسان جنوبی به سفر یک روزه خود به نهبندان اشاره کرد و گفت: واحدهای تولیدی در دست اقدام اکسید منیزیم و کنسانتره از پروژه‌های خوب و بزرگ است و باید مکلف شویم روند اجرای آن‌ها را شتاب بخشیم. وی با اشاره به برخی مسائل و مشکلات شهرستان نهبندان افزود: برای رفع این مشکلات پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد. استاندار روز پنجشنبه در نخستین مقصد سفرهای شهرستانی خود به نهبندان سفر کرد و در بدو ورود مورد استقبال امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان این شهرستان قرار گرفت و سپس در ادامه به مقام شامخ شهدای نهبندان ادای احترام کرد. همچنین استاندار خراسان جنوبی به دیدار خانواده شهید محمدرضا سالمی در شهر نهبندان رفت و از خانواده این شهید والامقام دلجویی کرد. قناعت از طرح‌های صنعتی و معدنی اکسید منیزیم، کنستانتره آهن در شهرک صنعتی نهبندان و مجتمع گلخانه ای و سایت اقدام ملی این شهرستان این شهر بازدید کرد.

با هوشیاری نیروی انتظامی راز پولشویی باند بزرگ مواد مخدر برملا شد

خبرنگاران جوان- فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: ۵۵ میلیارد ریال عواید نامشروع خرید و فروش مواد مخدر توسط اعضای باند معروف قاچاق مواد افیونی توقیف شد. سردار فرشید افزود: با دریافت گزارشی مبنی بر این که اعضای یکی از باند‌های معروف قاچاق مواد مخدر که به اتهام حمل مواد افیونی در زندان به سر می‌برند، اموال و دارایی‌های بسیاری دارند و این در حالی است که هیچ فعالیت اقتصادی انجام نداده اند، موضوع توسط مأموران پلیس پیگیری شد. او گفت: با توجه به عدم فعالیت اقتصادی قاچاقچیان دستگیر شده به نظر می‌رسید این اموال از راه قاچاق مواد مخدر حاصل شده باشد که شناسایی این اموال توسط مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی پیگیری شد. سردار فرشید گفت: مأموران با بهره گیری از امکانات فنی، استعلام، پیگیری‌های لازم و بررسی حساب‌های بانکی و اسناد و مدارک و کارت‌های کشف شده از متهمان در زمان دستگیری به این نتیجه رسیدند که عواید نامشروع حاصل از خرید و فروش مواد مخدر بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال است. فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در ادامه بررسی این پرونده، یک دستگاه خودروی سنگین کشف شد و گزارشی در خصوص اموال و دارایی‌های متهمان به مراجع قضائی ارسال و این اموال با دستور مقام قضائی توقیف شد.

فعالیت در فضای مجازی بر پایه قانون باشد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در دیدار با مسئولان فعالان برتر و سر شبکه‌های فضای مجازی بسیج خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه فعالیت در فضای مجازی بر پایه قانون باشد، گفت: آینده کشور و جوانان روشن و دشمن زمین گیر شده است. رضایی مسئول سازمان فضای مجازی سپاه خراسان‌جنوبی هم گفت: فعالان فضای مجازی خراسان‌جنوبی در سال جاری ۱۴ هزار محتوای تصویری تولید کردند.

افزایش روزهای با کیفیت هوای نامطلوب در خراسان جنوبی

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تعداد روزهای با کیفیت هوای نامطلوب در خراسان جنوبی از ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافته است. دعاگویان افزود:از ابتدای سال ۱۳ روز در بیرجند، ۳۰ روز در سرایان، ۳۹ روز در نهبندان و ۱۱ روز در شهر حاجی‌آباد زیرکوه با کیفیت هوای نامطلوب بود که غالباً شامل روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس است.

خاک خراسان جنوبی در بحران شوری

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: نیمی از دشت‌های استان دارای شوری بیش از ۶هزار میکروزیمنس و ۳۳درصد دارای شوری متوسط بین ۳تا۶ هزار و حدود ۱۷درصد شوری کمتر از ۳هزار دارند. محمدی علت شور شدن خاک‌های استان را کم شدن بارندگی ها، افزایش دما، کاهش کیفیت آب آبیاری و بهره برداری غیراصولی دانست.

دام روستائیان بدون محدودیت خریداری می‌شود

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی گفت: خرید حمایتی دام روستائیان استان از هفته گذشته آغاز شده و بدون محدودیت دام روستاییان خریداری می‌شود. روشن اظهار داشت: خرید این دام‌ها برابر شرایط وزنی ابلاغی توسط وزارت جهاد کشاورزی و از طریق معرفی اتحادیه دامداران آریان خراسان جنوبی انجام می‌شود. وی افزود: در طرح خرید حمایتی، دام‌های غیرمولد و صرفا بره و گوساله نر از روستائیان خریداری می‌شود.

خیران از ورود پیرمرد ۸۲ ساله به زندان جلوگیری کردند

ستاد دیه استان گفت: خوشبختانه با کمک خیرین و نیکوکاران خراسان‌جنوبی از ورود یک آقای مسن ۸۲ ساله که بدهکار مالی به یکی از بانک‌های کشور بود به زندان خودداری شد. حسین پور با بیان اینکه این فرد ۲۶ میلیون تومان بدهی به یکی از بانک‌ها داشته است، بیان‌کرد: خیرین ۶ میلیون را تهیه کرده و به بانک پرداخت کردند و مسئولان بانک نیز اعلام کردند که خود پرسنل بانک حاضر به جمع‌آوری پنج میلیون دیگر برای پرداخت بدهی این فرد مسن آبرومند هستند. حسین پورگفت: امیدواریم با کمک خیرین بتوانیم باقی بدهی این فرد مسن را نیز تأمین کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

درباره کاهش سن مصرف دخانیات و افزایش میزان آن در گروه نوجوانان بیش از این

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت