اخبار استانی

اولین سالن ژیمناستیک دانش‌آموزی در خراسان جنوبی افتتاح شد

اولین سالن تخصصی آموزش ژیمناستیک ویژه دانش‌آموزان در خراسان جنوبی با ظرفیت پذیرش روزانه ۱۵۰ دانش‌آموز دختر و پسر در بیرجند افتتاح شد. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: این سالن با زیربنای بیش از ۲۰۰ متر مربع در ساختمان سازمان دانش‌آموزی استان راه‌اندازی شد.

معماری ایرانی- اسلامی؛ حلقه گمشده هویت مرکز استان

رئیس شورای اسلامی شهرستان بیرجند از عدم رعایت معماری ایرانی اسلامی در ساخت‌ و سازهای شهرستان بیرجند انتقاد کرد. روز چهارشنبه رئیس و اعضای شورای اسلامی شهرستان بیرجند با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند. حجت الاسلام عبادی در این دیدار با انتقاد از اعمال سلایق شخصی و حزبی در مسئله ساختمان سازی و بدتر از آن در مسئله فضای مجازی، گفت: امروز حتی کشورهای فاسد سرنوشت فضای مجازی را قانونمند می کنند اما اینجا نمی دانم این چه سلایق و اندیشه هایی است که فضای مجازی کشور را آن هم در وقتی که بدترین تهاجم های فرهنگی بر ما می شود، به اسم آزادی رها کردند و کرونا هم ضمیمه آن شده که حدنصابی هم که در اینترنت رعایت می شد دیگر رعایت نمی شود که البته امیدواریم ساماندهی فضای مجازی در اولویت دولت جدید قرار بگیرد. وی بیان کرد: مشکل ما این است که سلایق شخصی و حزبی جای اجرای عدالت، قانون، انقلاب و اسلام را گرفته است که این بسیار مسئله زشتی بوده و هست. حجت الاسلام عبادی در ادامه با بیان اینکه باید به قوانین ساختمان سازی ضمان اجرا بدهیم، افزود: یکی از مشخصات ساختمان سازی، شیوه اسلامی است اما چرا اجرا نمی شود چون مسئول مربوطه ندارد. وی در ادامه موانع برونی و درونی پیش روی ملت ایران را قوی دانست و افزود: به تعبیر دشمن همه گزینه ها را برای نابودی جمهوری اسلامی روی میز دارند چون آنها تسلط بر دنیا را در سر می‌پرورانند اما نظام اسلامی جلوی راه دشمن را سد کرد.

پروژه‌های شهری به پیوست و ناظر فرهنگی نیاز دارد

رئیس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: هر پروژه و اقدامی که در شهرها انجام می‌شود باید پیوست و ناظر فرهنگی داشته باشد. حاجی‌آبادی افزود: دغدغه‌ها در حوزه فرهنگی یک واقعیت است که در جامعه وجود دارد اما باید بررسی شود چرا در عمل اتفاقی نمی‌افتد. وی گفت: ما برای صدور یک پروانه ساختمان و اجرای نقشه‌ای که معمولا از فرهنگ غربی کپی‌برداری شده، ناظر فنی و تاسیساتی داریم اما ناظر فرهنگی نداریم. وی با بیان اینکه برخی تغییرات داخلی ساختمان از فرهنگ غربی آمده است افزود: تنها راه عملیاتی و اجرایی شدن این فرهنگ اسلامی که نسبت به آن دغدغه‌ فرهنگی داریم این است که ناظران فرهنگی داشته باشیم. رئیس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: همانطور که ساختمان‌سازی به لحاظ فنی و مهندسی دارای ضوابطی است، پروژه‌های مختلف باید با نماد دینی و اسلامی انجام شود.

عدم رعایت معماری ایرانی اسلامی در ساخت‌و سازها

رئیس شورای اسلامی شهرستان بیرجند نیز در این دیدار از عدم رعایت معماری ایرانی اسلامی در ساخت‌ و سازهای شهرستان بیرجند انتقاد کرد. حسنی صفت افزود: مسائل فرهنگی و معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و ساز واحد‌های مسکونی رعایت نمی شود. رئیس شورای اسلامی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه در مناسبت های مختلف آنچه شایسته و بایسته نظام اسلامی است دیده نمی شود، افزود: اما از سویی سازمان های مختلف شورای فرهنگ، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور مساجد، تبلیغات اسلامی،سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری و … همه مدعی فعالیت در حوزه فرهنگی هستند اما برآیند اقدامات آنان نشان دهنده تظاهر یک جامعه اسلامی نیست. وی در ادامه گفت: متاسفانه ساخت و سازهای سطح شهر حیا را از بین برده است و آپارتمان ها بر داخل منازل مردم مشرف هستند و با این شرایط انتظار حیا از مردم بیهوده است. سروری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرستان بیرجند نیز در این نشست اظهار داشت: یکی از دغدغه های مردم بیرجند عدم توجه مسئولان به مباحث فرهنگی و مذهبی است. یزدان شناس عضو شورای اسلامی شهرستان بیرجند نیز با اشاره به غفلت از فضای مجازی رها شده که حوزه فرهنگی را حالت تدافعی قرار داده است، افزود: در شرایطی که در دنیا فضای مجازی قوانین خاص خود را دارد اما در ایران فضای مجازی لجام گسیخته و بدون نظارت است و باید وزارت ارتباطات در این زمینه پاسخگو باشد. وی درخواست کرد شورای عالی فرهنگی استان و شهرستان که ستاد اجرایی استان است وظایف حوزه های فرهنگی را مشخص و ابلاغ کنند و نظارت هم داشته باشند تا هماهنگی در بین دستگاه های فرهنگی برای پرهیز از موازی کاری ایجاد شود.

افتتاح نمایشگاه عرضه تولیدات جامعه هدف بهزیستی

نمایشگاه عرضه تولیدات جامعه هدف بهزیستی در بیرجند افتتاح شد. مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به این مطلب که توانمندسازی معلولان و جامعه هدف یکی از اولویت های بهزیستی است ، گفت: تمامی اقلام موجود در این نمایشگاه توسط معلولان و مربیان مراکز نگهداری و حرفه آموزیِ معلولان تولید شده و سود حاصل از فروش محصولات نیز به خود معلولان باز گردانده می شود. عرب نژاد ضمن اشاره به قول‌های مساعد مسئولان شهرداری بابت تامین فضایی دائمی برای عرصه محصولات خانواده بهزیستی افزود: در این نمایشگاه به دلیل کمبود فضای فیزیکی فقط تعداد ۱۲موسسه ومرکز توانستند حضور یابند و این درحالیست که تولیدات مراکز بهزیستی به قدری زیاد و متنوع است که اگر نمایشگاه بین المللی مرکزاستان را هم اجاره کنیم تمام غرفه های آن پر خواهد شد و فضای اضافه ای باقی نخواهد ماند.

مناطق مالچ پاشی، خارج از منطقه حفاظت شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: مناطق مالچ پاشی شده در ریگ شتران و مسجد شکر طبس، خارج از منطقه حفاظت شده محیط زیست بوده است. رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از او درخواست توقف عملیات مالچ پاشی را در خراسان جنوبی کرده است. نصرآبادی با اشاره به اینکه از پارسال مالچ پاشی در مناطق ذکر شده متوقف شده است، گفت: باید به این نکته توجه داشت که مناطق مالچ پاشی شده، خارج از منطقه حفاظت شده است. وی افزود: همچنین این مناطق پوشش گیاهی ندارد و تنها در مناطقی که محل استراحت مسافرین، زمین‌های کشاورزی و یا جاده بوده است مالچ پاشی انجام شده است. نصرآبادی بیان کرد: ۱۵ کیلومتر در طبس و آن هم در حوالی ایستگاه تل حمید راه آهن به دلیل حرکت ماسه‌های روان، نیاز است تا لودر ماسه را از روی ریل راه آهن پاک کند و در غیر این صورت قطار از ریل خارج می‌شود و باید مالچ پاشی صورت می‌گرفت تا حرکت ماسه‌ها متوقف شود.

تمدید ۷۱۲ عدد کارت هوشمند رانندگان حوزه حمل و نقل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۱۲ عدد کارت هوشمند رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل تمدید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۶ درصد افزایش داشته است.جلال زاده افزود: همچنین ۹۹ کارت هوشمند ناوگان باری و ۳۰۵ کارت هوشمند رانندگان حمل و نقل کالا از ابتدای سال در استان صادر شده است.

سکوت حاکم بر سالن‌های تئاتر خراسان‌جنوبی

فارس- تعطیلی فعالیت‌های هنری و خالی شدن سالن‌های نمایش از تماشاگران شاید تلخ‌ترین صحنه‌هایی بود که هنرمندان در این مدت شاهد آن بودند.شیوع کرونا شاید بیش از همه به فعالان عرصه‌های مختلف هنر به ویژه تئاتر در خراسان‌جنوبی آسیب وارد کرد و حتی تعیین دستورالعمل‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌های نمایش هم نتوانست جان دوباره‌ای به آن ببخشد.اکنون لزوم برنامه‌ریزی برای بعد از کرونا از اهمت بالایی برخوردار است تا باری دیگر شاهد رونق این حوزه باشیم.

نوپا بودن هنر تئاتر در خراسان‌جنوبی

حسین عباس‌زاده نویسنده و کارگردان حوزه تئاتر خراسان‌جنوبی درباره وضعیت تئاتر استان، اظهار داشت: خراسان‌جنوبی از آنجایی که نوپا است به همان نسبت انتظار می‌رود تئاتر نیز نوپا باشد. او ادامه داد: به همین دلیل فعالان این حوزه از فارغ‌التحصیلان، مدرس تا بازیگر و موارد دیگر نیز جوان هستند، همچنین زیرساخت‌ها به همان نسبت جدید و نوپا است. عباس‌زاده با اشاره به شیوع کرونا و آسیب‌های آن، عنوان کرد: در دوران کرونا آسیب‌پذیرترین قشر گروه‌های نمایشی بودند که سالن‌ها تعطیل بود و برای تولید آثار با مشکلات زیادی روبرو شدند. این فعال حوزه تئاتر استان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با تعطیلی سالن‎ها، ولی تئاتر به فراموشی سپرده نشد، اظهار داشت: استفاده از پلتفرم‌هایی در فضای مجازی به این حوزه کمک کرد که آثار تولیدی نه تنها در یک شهرستان بلکه در تمام دنیا به نمایش درآید که از جمله آن‌ها می‌توان به دو پلتفرم تئاتر ایران و تیوال اشاره کرد.فعال حوزه تئاتر خراسان جنوبی تأکید کرد: لازم است به دانش‌آموخته‌های این حوزه نیز توجه بیشتری شود تا هم در حوزه تولید تئاتر و هم در بخش ایجاد آموزشگاه‌ها و تربیت نسل جوان بعدی کار‌های خوبی انجام شود تا از دانش و علم فارغ‌التحصیلان تئاتر در کنار تجربه پیشکسوتان استفاده شود تا روز‌های خوبی را برای استان داشته باشیم، چرا که اکنون بیشتر تولیدات در بخش تئاتر نیست و نمایش است. او جشنواره‌زدگی را یکی از مشکلات دانست و عنوان کرد: لازم است که جشنواره‌ها به فستیوال تبدیل شود تا هر تولیدکننده تجربیات جدید خود را به نمایش بگذارد.

تئاتر به طور تخصصی دیده شود

میثم صدرا از دیگر فعالان حوزه تئاتر در بیرجند هم گفت: تئاتر قبل از شیوع کرونا رونق گرفته و شاهد تولیدات با کیفیت بیشتر بودیم و در تمام کشور با شیوع کرونا این حوزه تعطیل شد و ضربه بیشتری به تئاتر خراسان‌جنوبی به دلیل نوپا بودن وارد کرد. او با بیان اینکه با وجود کرونا گروه‌های تئاتر با شرایط سخت به کار خود ادامه دادند، گفت: سطح تولیدات چندان تفاوتی نداشت چرا که قبل از کرونا به عنوان نمونه ۱۰ تولید داشتیم، ولی با کرونا به ۵ مورد رسید و مشکلات بزرگ‌تری نسبت به کرونا داریم که باید به آن‌ها توجه شود. فعال حوزه تئاتر خراسان‌جنوبی اضافه کرد: اکنون در کشور هنرمندان حوزه تئاتر به چشم یک شغل به آن نگاه می‌کنند و محل درآمد اصلی آن‌ها است، ولی در استانی مانند خراسان‌جنوبی اینگونه نیست و علاقه‌ای در کنار شغل جانبی کار می‌شود که نیاز داریم که به صورت تخصصی به تئاتر توجه شود.او با بیان اینکه برای اجرای عمومی نیاز به زیرساخت داریم، گفت: در سالن‌ها نیاز است که تجهیزات موجود به صورت قابل قبول وجود داشته باشد، همچنین از ظرفیت رسانه‌ها و تبلیغات برای معرفی آثار استفاده شود.این کارگردان، بازیگر و نویسنده حوزه تئاتر خراسان‌جنوبی مطرح کرد: اکنون در دیگر استان‌ها بخش خصوصی مانند هتل‌ها پای کار آمده‌اند و اسپانسر نمایش‌ها می‌شوند و نیاز به این فرهنگ‌سازی در استان ما نیز وجود دارد.

حمایت ها انجام می شود

زمزم معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این خصوص گفت: وضعیت نمایش‌های استان روبه بهبود بود و فروش خوبی داشتند، ولی شیوع کرونا به این بخش ضربه سنگینی وارد کرد. او اظهار داشت: این بخش حمایت‌های خوبی می‌شوند مانند رایگان در اختیار گذاشتن سالن‌های نمایش که حرکت بسیار خوبی است، همچنین اعتبارات حمایتی برای اجرای نمایش دریافت می‌کنند. معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی افزود: هنرمندان خود هم لازم است که تلاش کنند تا تولیدات با کیفیت ارائه و از نظر اقتصادی برای آن‌ها خوب باشد و در صورتی که مشکلی با اجرای عموم نداشته باشیم مسلماً باری دیگر این حوزه رونق می‌گیرد. زمزم با بیان اینکه فضا مناسبی برای تبلیغات آثار هنرمندان خواهیم داشت و مردم نیز مشتاق برنامه‌های هنری هستند، مطرح کرد: در بخش آموزش نیز گام‌های مؤثری برداشته شده و کارگاه‌های آموزشی به صورت مداوم در طرح آموزش رایگان هنر داریم. او خاطرنشان کرد: اکنون در بیرجند ۳ مؤسسه و در فردوس یک مؤسسه، مجوز آموزش تئاتر را دریافت کرده‌اند که برای مجوز دادن شرایطی مانند تحصیلات و تخصص در این بخش نیاز است و ظرفیت این را داریم که در استان افزایش پیدا کند.

شناسایی ۱۴۰ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۱۴۰ بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: دیروز ۳۲۸ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۶۶ بیمار و از ۵۳۰ تست سریع ۷۴ مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد. شریف زاده افزود: متاسفانه با ثبت ۲ مورد جدید فوت ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان، آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۳۴ نفر افزایش یافت.

باور غلط امن بودن کامل استان

خبرنگاران جوان- امسال سرقت خرد در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد افزایش داشته است. هاشمی رئیس اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: امسال به طور کلی سرقت‌های خرد در استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد افزایش یافته است که این درصد برای هر شهرستان ممکن است بیشتر یا کمتر از ۱۳ درصد باشد. وی افزود: البته به همان نسبت ۱۳ درصد افزایش سرقت، از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد افزایش کشفیات بوده ایم. هاشمی ادامه داد: البته کماکان از نظر فراوانی سرقت در کشور رتبه‌ی ۳۱ را داریم و به نسبت دیگر استان‌ها از امنیت بالاتری برخورداریم، اما این باور غلط که استان ما به طور کامل امن است را باید دور بریزیم. رئیس اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: باور غلطی وجود دارد که، چون استان امنی هستیم میزان رعایت‌ها و محافظت از اموال باید کمتر باشد در صورتی که باید آگاه باشیم سرقت در هر استانی رخ می‌دهد و استان ما نیز مستثناء از این قضیه نیست. او بیان کرد: سارق حرفه‌ای به فردی گفته می‌شود که سرقت را به طور مستمر و به عنوان کار اصلی خود با استفاده از تجهیزات و روش‌های حرفه‌ای انجام می‌دهد که ما در استان سارق حرفه‌ای که بومی باشد نداریم. هاشمی عنوان کرد: سارق حرفه‌ای داشته ایم که غیر بومی بوده و از دیگر استان‌ها آمده است که با درایت نیرو‌های آگاهی دستگیر شده اند. رئیس اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: نوع دیگر سرقت این است که فرد تکرار جرم دارد، ولی از شگرد خاصی استفاده نمی‌کند که این نوع سرقت در استان ما وجود دارد. وی گفت: یکی از مشکلات اساسی افزایش سرقت ها، در دسترس بودن اموال و یا عدم محافظت کافی از آنان است به طور مثال ماشین‌هایی که به دلیل نبود پارکینگ در معابر پارک می‌شوند و هیچ دوربین مخفی‌ نیز در آن محدوده نصب نیست. هاشمی ادامه داد: معمولأ هر سال در این فصل شاهد افزایش سرقت در محصولات کشاورزی نیز هستیم که کشاورزان باید مراقب محصولات خود مانند زرشک باشند و نسبت به انبار کردن و قرارد دادن آن‌ها در انبار‌های امن اقدام کنند.

وعده شهردار برای تغییرات چشمگیر در مرکز استان

شهردار بیرجند گفت: امید است در اجرای طرح استقبال از بهار سال ۱۴۰۱ شهروندان شاهد تغییر و تحول چشمگیر در شهر بیرجند باشند. مهدی بهترین در نشست سیاستگذاری پروژه‌های شهرداری و استقبال از بهار که با حضور معاونان و مدیران سازمان‌های شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: فضاهای شهری تاثیر بسزایی در روحیه، نشاط و امید شهروندان دارند که انتظار می‌رود مدیریت شهری با ایجاد فضای متفاوت در سطح شهر، این احساس خوشایند را در شهروندان پدید آورد. وی افزود: امید است در اجرای طرح استقبال از بهار سال ۱۴۰۱ شهروندان شاهد تغییر و تحول چشمگیر در شهر بیرجند باشند. شهردار بیرجند گفت: در راستای طرح استقبال از بهار سال ۱۴۰۱ چهار معبر اصلی شهر شامل خیابان طالقانی، خیابان شهید مدرس حد فاصل میدان اول تا سوم، خیابان سرداران شهید و بلوار شعبانیه زیباسازی و بهسازی می‌شود. وی بیان کرد: زیباسازی معابر مذکور بر سه محور فضای سبز، نورپردازی و مبلمان شهری اجرا خواهد شد. بهترین با تاکید بر سرعت، دقت و سلیقه در اجرای پروژه‌های شهرداری افزود: استفاده از المان و سازه‌های بومی دائمی متناسب با فرهنگ و اقلیم شهر بیرجند نیز حائز اهمیت است. در ادامه این جلسه بر سرعت بخشیدن به روند اجرای سه پروژه رودپارک مهرشهر، منطقه گردشگری و تفریحی بند دره و سایت پسماند و پردازش زباله تاکید شد. همچنین با توجه به مصوبات شورای ترافیک استان اجرای آیلند خیابان ظفر در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند گفت: در راستای اقدامات ترافیکی در جهت بهبود عبور و مرور و افزایش ایمنی با توجه به مصوبات شورای ترافیک استان، پروژه اجرای آیلند در خیابان ظفر همچنین ایجاد راستگردهای محور پاسداران به بلوار پیامبر اعظم (ص) در دستور کار قرار گرفت و در حال اجراست. علی عدل افزود: هزینه اجرای این پروژه بیش از یک میلیارد تومان است.

۷۲ درصد جمعیت خراسان جنوبی دو دوز واکسن کرونا زدند

ایرنا- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون عمومی تاکنون ۷۲ درصد از جامعه هدف بالای ۱۲ سال استان ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و امیدواریم با استقبال بیشتر مردم درصد قابل توجهی از ایمنی را کسب کنیم. شریف‌زاده افزود: تاکنون ۵۳۷ هزار و ۷۵۶ نفر معادل ۸۵ درصد جامعه هدف خراسان جنوبی دوز اول و ۴۵۱ هزار و ۲۲۵ نفر معادل ۷۲ درصد دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. وی گفت: همچنین دوز سوم واکسن به چهار هزار و ۳۳۹ نفر افراد واجد شرایط تزریق شده است و این روند ادامه دارد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد استان شده و از این تعداد ۹۹۳ هزار و ۴۲۰ دوز تزریق شده است. وی درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی گفت: از هفته گذشته گزارش‌ها حاکی از روند ثابت بیماری در استان بوده اما وضعیت همچنان شکننده است. شریف‌زاده رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در تالارها و پذیرش بالای یک چهارم دانش‌آموزان در مدارس را از عواملی برشمرد که باعث افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ می‌شود. وی از کنترل وضعیت مدارس توسط کارشناسان بهداشتی خبر داد و افزود: عموما پروتکل‌های بهداشتی نظیر تهویه و ماسک زدن رعایت می‌شود اما تعدادی از مدارس فاصله تعیین شده در شیوه‌نامه ۰۷ را رعایت نمی‌کنند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین آمار، ۲۱۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۵ نفر تست کرونای مثبت داشته‌اند.

ثبت نام تسهیلات برای واحد‌های تولیدی خراسان جنوبی

تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور جهت بهره مندی بنگاه‌های تولیدی از دیروز آغاز شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه سهم استان از این تسهیلات در حال حاضر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است گفت: این مبلغ در مقایسه با سایر استان‌ها مبلغ قابل قبولی برای استان است که با توجه به روند جذب در استان قابل تغییر و افزایش خواهد بود. جرجانی با اشاره به دستورالعمل و برنامه‌های ابلاغی وزارتخانه متبوع برای سالجاری افزود: اولویت اصلی برای تخصیص منابع مذکور برای پرداخت این تسهیلات و تامین مالی برنامه‌های مرتبط به تکمیل ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولیدی محصولات منتخب و افزایش راندمان تولید خواهد بود. وی افزود: متقاضیان برای استفاده از این تسهیلات می‌توانند با مراجعه به سامانه بهین یاب نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

عاملیت بانک‌ها در پروژه راه‌آهن بیرجند تعیین تکلیف می‌شود

براساس مصوبات نشست نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث و تکمیل پروژه‌های ریلی و آزادراهی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان جنوبی، مقرر شد بانک‌های عامل حداکثر تا یک هفته آینده نسبت به تعیین و اعلام مبلغ پذیرش عاملیت بانکی در پروژه ریلی این استان اقدام کنند. موضوع تسهیل و تسریع در روند اجرای پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد از مباحث اصلی جلسه نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث و تکمیل پروژه‌های ریلی و آزادراهی کشور بود که دیروز در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در این نشست که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در کنار نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و دیگر حوزه‌های متولی و بانک‌های حاضر در کنسرسیوم بانکی این پروژه همراه بود، در مورد راهکارهای سرعت بخشیدن به پروژه راه‌آهن استان بحث و رایزنی شد. بر این اساس مقرر شد بانک‌های عامل با محوریت بانک رفاه حداکثر تا یک هفته آینده نسبت به تعیین و اعلام مبلغ پذیرش عاملیت بانکی تا سقف ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اقدام کنند تا مقدمات برای انعقاد قراردادها و روال قانونی پرداخت فراهم شود. وزیر راه و شهرسازی نیز قول داد تمامی مصوبات مربوط به این موضوع را با جدیت در دولت پیگیری کند.

هشدار برای وزش باد شدید و نفوذ توده هوای ناپایدار

صداوسیما- هواشناسی خراسان جنوبی در پی احتمال وقوع دو پدیده جوی هشدار سطح زرد صادر کرد. بر اساس اطلاعیه هواشناسی پدیده وزش باد شدید و گرد و خاک از امشب در استان آغاز می‌شود و تا اوایل وقت پنجشنبه ۱۱ آذر ادامه دارد که موجب وزش باد شدید و خیلی شدید و خیزش گرد و خاک به ویژه در نیمه غربی استان در طبس، بشرویه، خوسف، سرایان، فردوس، حاجی آباد زیرکوه، درمیان و غرب نهبندان خواهد شد. هواشناسی با توجه به احتمال خسارت به پوشش و سازه گلخانه ها، سقف‌های موقت و احتمال شکسته شدن درختان آسیب پذیر، کاهش دید افقی از مردم خواسته تدابیر لازم را بیندیشند. همچنین بر اساس اعلام هواشناسی نفوذ توده هوای ناپایدار جوی و کاهش ضخامت جو از عصر جمعه ۱۲ آذر تا پیش از ظهر شنبه ۱۳ آذر پیش بینی شده است. کاهش محسوس دما، بارش باران و برف در مناطق مرتفع، احتمال رعد و برق و برخورد صاعقه مناطق طبس، بشرویه، فردوس، سرایان، قائنات، حاجی آباد زیرکوه به ویژه بیرجند، سربیشه، درمیان و نهبندان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. لغزندگی جاده ها، یخ زدگی راه‌های کوهستانی و اختلال در تردد، احتمال جاری شدن روان آب‌ها و تشکیل پدیده مه در مناطق کوهستانی دور از انتظار نیست.

جلوتر از میانگین کشوری در مقاوم سازی خانه‌ها هستیم

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه میانگین کشوری در خصوص مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی ۵۲ درصد است، بیان‌کرد: هر چند ما حدود یک درصدی از میانگین کشوری بالاتر هستیم ولی به واسطه آنکه هنوز حدود ۴۷ درصد دیگر از خانه‌ها مقاوم سازی نشده‌اند احساس مسئولیت در این زمینه داریم. تنها در زمینه تسهیلات مقاوم سازی خانه‌های روستایی بیان‌کرد: تسهیلات مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی ۱۰۰ میلیون تومان و با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد پنج درصد است و در حقیقت در میان تسهیلات بانکی بهترین شرایط را دارد. وی ادامه داد: اولویت اول پرداخت تسهیلات مقاوم سازی خانه‌های روستایی کسانی هستند که هم اکنون در روستاهای استان سکونت داشته و تمایل برای دریافت این وام و تسهیلات را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت