اخبار استانی

اجرای حدود ۸ هزار طرح اقتصادی توسط ستاد اجرایی فرمان امام

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان گفت: این ستاد از سال ۹۷ تاکنون ۷۹۷۵ طرح اقتصادی را با ظرفیت اشتغال ۳۳۱۲۰ نفر را در استان اجرا کرده است. موسوی افزود: مجموع سرمایه گذاری‌های صورت گرفته طرح‌های اشتغالزا در این بازه زمانی ۱۴ هزار و ۱۶۹ میلیارد ریال بود.

داغ فرونشست زمین در استان سرد نمی‌شود

ایسنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: اهمیت پدیده فرونشست بواسطه این است که این پدیده افول سفره و غیرقابل برگشت است چراکه فضاهای مفید خالی رسوبات از بین رفته و اگر زمانی بارش‌های خوبی هم داشته باشیم به دلیل کاهش شدید نفوذپذیری با ایجاد رواناب و سیلاب فقط پدیده فرسایش شدید آب بویژه از نوع آبکندی را خواهیم داشت.نصرآبادی اظهار کرد: فرونشست زمین در واقع آخرین مدل فیزیکی واکنش طبیعی سفره به برداشت بی رویه و بیش از حد تغذیه سفره آب زیرزمینی است.وی افزود: به عبارتی وقتی بیلان سفره منفی شد به تدریج با خروج آب از بین منافذ رسوبات در لایه آبدار، با فشار لایه‌های بالایی سفره، خلل و فرج و منافذی که به جای آب، هوا در آن جا گرفته فشرده شده و در نهایت افت تراز توپوگرافی سطح زمین یا پدیده فرونشست را شاهد هستیم.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه نشانه‌های فرونشست زمین در منطقه پدیده‌های متفاوت یا همزمان چند پدیده می‌تواند باشد، تصریح کرد: لوله زایی یا بیرون زدن طوقه لوله جدار چاه‌ها یا اتاقک پمپاژ و موتور خانه از سطح زمین، ایجاد درز و شکاف‌های عمیق یا نیمه عمیق یا ایجاد اختلاف سطح در حاشیه دشت نسبت به مناطق مرکزی آن، ایجاد گودال‌های حلقوی یا مخروطی شکل در سطح دشت، ایجاد ترک و شکاف و اختلاف سطح‌های نامتعارف در جاده‌ها یا ساختمان‌ها و گل آلود شدن آب چاه در بعضی مقاطع زمانی از جمله نشانه‌هاست.نصرآبادی ادامه داد: اهمیت پدیده فرونشست بواسطه این است که این پدیده افول سفره و غیرقابل برگشت است چراکه فضاهای مفید خالی رسوبات از بین رفته و اگر زمانی بارش‌های خوبی هم داشته باشیم به دلیل کاهش شدید نفوذپذیری با ایجاد رواناب و سیلاب فقط پدیده فرسایش شدید آب بویژه از نوع آبکندی را خواهیم داشت.وی با اشاره به راهکارها، اظهار کرد: بهترین روش پیشگیری با مدیریت صحیح مصرف آب در سفره است و جلوگیری از حفر چاه و بهره برداری غیر مجاز از سفره و اصلاح الگوی کشت و بکارگیری روش‌های نوین آبیاری از دیگر روش‌هاست. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: روش‌های کشاورزی حفاظتی، اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست سفره و آبخوانداری در اراضی دشتی و اصلاح و احیای پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی در اراضی بالادست و پایین دست حوزه آبخیز نیز از دیگر روش‌هاست.

بلاتکلیفی پیست اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی

فارس- اتومبیلرانی رقابتی مبتنی بر مهارت‌ های رانندگی که بر اصل سرعت و دست ‌فرمان استوار بوده و مسابقات اتومبیلرانی نیز از مهیج‌ترین مسابقات ورزشی است که سالانه در اقصی نقاط جهان دیدگان میلیون‌ها نفر را معطوف به خود می‌کند. اتومبیلرانی به دو بخش مسابقات در داخل پیست با زمان‌بندی از پیش تعیین شده برگزار می‌شود و مسابقات خارج پیست نیز اغلب با همان شرایط ولی در مسیرهای طبیعی یا مصنوعی ساخته شده، انجام می‌شود که این مسیرها می‌تواند از خیابان‌های عادی سطح شهرها تا مسیرهای صعب‌العبور در مناطق جنگلی یا بیابانی و کوهستانی باشد. خراسان‌جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران اسلامی از مزیت‌های کویری و بیابان‌های وسیع‌ ماسه‌ای برخوردار است که می‌تواند در شاخه‌های آفرود و رالی رشته‌ اتومبیلرانی سرآمد میزبانی کشور گردد و توریسم ورزشی را به حد اعلای‌ این حوزه ارتقاء دهد.

فتح سکوهای قهرمانی کشور

اگرچه تلاش خستگی‌ناپذیر خادمان رشته موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی طی سال‌های اخیر به بار نشسته و فرزندان شایسته‌ این دیار بر سکوهای قهرمانی کشور ایستاده‌اند؛ اما در حوزه سخت‌افزاری و زیرساختی چشم‌انتظار حمایت مسئولان می‌باشند. سامان اکبرپور رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: فاز نخست پیست چندمنظوره اتومبیلرانی امیرآباد بیرجند در اردیبهشت ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد، بستر مناسبی برای توسعه این رشته مهیج و پرطرفدار را فراهم ساخت و میزبان مسابقات متنوع قهرمانی استانی این رشته ورزشی گردید. وی افزود: مساحت این پیست چهار هزار متر است که فقط یک‌سوم آن آسفالت شده و طی چندین سال اخیر بدلیل تنها مکان برگزاری مسابقات قهرمانی و جلسات تمرینی اتومبیلرانان‌ خراسان‌جنوبی مستعمل و نیازمند بازسازی می‌باشد. ۳ استاندار و ۳ مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نتوانستند مشکل تنها پیست اتومبیلرانی استان را استانداردسازی کنند.رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی با تاکید بر شرایط تاسف‌بار پیست چندمنظوره امیرآباد تصریح کرد: متاسفانه مالکیت تنها پیست چندمنظوره اتومبیلرانی استان نیز مشخص نیست و بارها از سوی دهیاری روستاهای امیرآباد و شمس‌آباد مکاتباتی مبنی بر درخواست تعطیلی آن شده است. اکبرپور یادآور شد: ساخت و سازهای مسکونی اطراف پیست چندمنظوره اتومبیلرانی امیرآباد بیرجند و تردد مضاعف، موجب نارضایتی اهالی روستا و ورزشکاران این رشته ورزشی شده که چندی قبل راهنمایی و رانندگی ورودی این پست را مسدود کرد. وی با اشاره به پیگیری‌های مستمر مسئولان اسبق و فعلی هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان در راستای استانداردسازی و رفع نواقص پیست چندمنظوره امیرآباد گفت: در دوران تصدی سه مدیرکل ورزش و جوانان و سه استاندار اخیر در این خصوص قول‌هایی داده شده که تاکنون محقق نشده است.

مدال‌هایی که مشکلات مالی ذوب‌شان می‌کند

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: اگرچه در برنامه‌های ۱۴۰۱ اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اشاره‌ای به احداث پیست استاندارد اتومبیلرانی استان در مجموعه ۱۵ هزارنفری غدیر بیرجند شده است، باتوجه به زمان‌بر بودن بهره‌برداری این پروژه ورزشی می‌توان با به‌سازی پیست امیرآباد خیلی از فعالیت‌های اساسی هیئت را پوشش داد. اکبرپور با اشاره به کسب مدال طلای سینا دانشگر از شهرستان سرایان در مسابقات قهرمانی موتورسواری کشوری آباده استان فارس تاکید کرد: مشکلات مالی و عدم حمایت مناسب متولیان امر در اعزام سایر ورزشکاران خوش‌آتیه استان به رقابت‌های ملی و حتی‌بین‌المللی تاثیر منفی گذاشته و بسیاری از مدال‌های رنگی ورزشکاران را می‌بلعد. وی از آمادگی میزبانی خراسان‌جنوبی در مسابقات رالی و آفرود کشوری و بین‌المللی خبر داد و افزود:کویر لوط، بیابان‌های مسطح ماسه‌ای و بوم‌گردی‌های بی‌نظیر استان می‌تواند محلی برای تفرجگاه توریسم‌های ورزشی و رقابت‌های اتومبیلرانی حتی جهانی باشد.

آیا خراسان‌جنوبی صاحب پیست استاندارد اتومبیلرانی می‌شود؟

مازیار ناظمی رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی نیز در تایید استعدادهای بالقوه و ظرفیت‌های بی‌بدیل‌ خراسان‌جنوبی اظهار داشت: درصدد اعطای میزبانی مسابقات ملی و حتی بین‌المللی به این استان هستیم.وی در خصوص پیگیری احداث پیست چندمنظوره اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی و رفع مشکلات پیش‌روی پیست امیرآباد بیرجند گفت: با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی رایزنی‌های لازم صورت خواهد گرفت. و اما! پیگیری‌های خبرگزاری فارس در خصوص کمک‌های اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ به هیات‌های ورزشی از مسوولان این حوزه نتیجه نداد و نمی‌توان در خصوص مبالغ واریزی به حساب هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی و مشکلات مالی هیئت اظهار نظر اسنادی کرد.

کرونا یقه ۵۷ نفر دیگر را گرفت

شریف زاده دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: روز گذشته از ۱۵۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان ۴۰ بیمار کرونایی جدید و از ۱۰۳ تست سریع کرونا ۱۷ بیمار کرونایی جدید در استان شناسایی شدند. وی افزود: از این تعداد ۲۲ مورد از بیرجند، ۴ مورد از خوسف، یک مورد از درمیان، ۲ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از سرایان، ۱۸ مورد از طبس، ۷ مورد از فردوس و از شهرستان‌های قاین و نهبندان هرکدام یک مورد جدید کرونا، شناسایی شد.

راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران تحول خوبی در استان به وجود آورد

ایرنا- استاندار روز شنبه در هفتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در سال جاری که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد، گفت: اگر کوتاهی و قصوری بوده و نتوانسته‌ایم آن گونه که حد و اندازه مردم خوب خراسان جنوبی است، انجام وظیفه کنیم از همه طلب حلالیت داریم و عذرخواهی می‌کنم. ملانوری افزود: در دوران مسئولیت در بخش‌های مختلف تجارب خوبی را کسب کرده‌ام که به برکت نظام جمهوری اسلامی برای من ایجاد شده و تجربه خدمت در استانداری خراسان جنوبی نیز تجربه و اندوخته خوبی بود که از این بابت خداوند متعال را شاکرم. وی افزود: علیرغم اینکه طی یک سال گذشته به‌واسطه پایان کار دولت، انتخابات، انتقال دولت، شیوع کرونا و حوادث مرز شرایط بسیار سختی داشتیم اما خدا توفیق داد و توانستیم با استفاده از تجارب و دانش سال‌های خدمت آنچه مدنظرمان بود را در حد توان عملیاتی کنیم. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به منابع و ظرفیت‌های این استان گفت: خراسان جنوبی برای حرکت به سمت توسعه باید کم کم نگاه خود را از کمک‌های دولتی بردارد و این نگاه به سمت بخش خصوصی سوق داده شود. وی افزود: اگر نگاه در مباحث اقتصادی به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌ها سوق داده شود، خراسان جنوبی می‌تواند بزودی کمک احوال استان‌های همجوار هم باشد. استاندار خراسان جنوبی گفت: در همین مدت کوتاه بعد از راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران، بخش خصوصی ورود خوبی داشت و به‌خوبی توانست با همه مسائلی که وجود داشته است، به اهداف مدنظر برسد. وی گفت: ما ادعا نداریم که ۱۰۰ درصد این تفاهم‌نامه‌ها اجرایی می‌شود ولی اگر ۵۰ درصد هم به نتیجه برسد، شروع خوبی برای ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در استان و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها خواهد بود.

ستاد توسعه خاوران؛تحولی در سرمایه گذاری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در این نشست گفت: با راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران، تحولی در حوزه سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی ایجاد شد که این روند باید تقویت شود. احتشام افزود: روند خوب سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی نباید متوقف شود و باید استمرار داشته باشد تا شاهد ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای در استان باشیم. وی گفت: در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با ارائه راهکارهای مختلف، مصوبات خوبی داشتیم و برخی از مسائل و مشکلاتی که در داخل استان قابل حل نبود با پیگیری از مرکز به نتیجه رسید. رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با تشکر از تلاش‌های استاندار خراسان جنوبی در ۱۳ ماه گذشته افزود: تلاش‌های شما باعث شد که به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نظم بخشیده شود و تعامل خوبی بین مدیران دولتی و بخش خصوصی در راستای رفع مشکلات استان برقرار شد. وی اظهار داشت: تعاملی که دولت و بخش خصوصی در ۱۳ ماه گذشته داشتند مثال‌زدنی بود و شما سنگ بنای توسعه استان را بر شعار تدبیر، تلاش و توسعه قرار دادید.

فرمانده سپاه استان: مراقب نفوذ دشمن در بین گروه‌های جهادی باشیم

صداوسیما- از ۶۶ فعال جهادی در همایش شکوه هجرت در خراسان جنوبی تقدیر شد. نماینده ولی فقیه در استان در این همایش گفت: کار جهادی تنها برآوردن نیاز نیازمند نیست، بلکه اجر این خدمات که لبخند بر لبان نیازمندان می آورد یک کار خداپسندانه است که اجرش را خدا می دهد. حجت الاسلام عبادی با اشاره به اینکه اکنون مسئله جهاد در مقابل تهاجم دشمن مطرح است، افزود: کار جهادی یک امر خیر است که ام الخیرات است. فرمانده سپاه انصارالرضای خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: دشمن بر روی فعالیت های جهادی و پایگاه های بسیج حساس است تا در بخش های مختلف آنها نفوذ کند لذا باید هوشیار باشیم. سردار قاسمی افزود: باید در همه فعالیت ها معنویت و اخلاق مدنظر باشد و رفتار انسانی و نیکو اولویت کار گروه های جهادی است که باید مورد توجه باشد. وی با تأکید بر اهمیت نظارت بر گروه‌های جهادی و بسیجی برای جلوگیری از خطر نفوذ و انحراف، گفت : در دوران دفاع مقدس هم دشمن تحت عنوان منافقان و ستون پنجم با نفوذ در پی منحرف کردن معنویت و اخلاص جبهه بود و امروز نیز شاهد گسترش مکتب های انحرافی هستیم. مسئول بسیج سازندگی استان نیز گفت: از ابتدای امسال ۲۸ هزار و ۴۰۰ جهادگر در قالب ۲ هزار و ۷۳۰ اردوی جهادی در استان فعالیت داشتند. هنری افزود: گروه های جهادی ۲۰ نوع خدمت را با بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار به مناطق محروم استان ارائه کردند. وی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۷۹ میلیارد تومان کمک های مومنانه مردمی، نهادهای دولتی، غیر دولتی و خیران بین اقشار آسیب پذیر استان توزیع شده است.

فروکش تب تند کرونا در استان

آمار ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند حکایت از شیب نزولی و کاهش تب تند کرونا در خراسان جنوبی دارد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته با انجام ۲۵۴ آزمایش جدید ۵۷ بیمار کرونایی شناسایی شدند که حکایت از شیب نزولی این بیماری و فروکش کردن تب بیماری در بیشتر نقاط استان دارد. وی اضافه کرد: تعداد واکسیناسیون گزارش شده به عدد ۹۸۶ هزار و ۴۷۴ نفر رسید که از این تعداد ۵۳۶ هزار و۶۷ نفر دوز اول، تعداد ۴۴۶ هزار و۵۶۴ نفر دوز دوم را دریافت کردند.

بارش باران در خراسان جنوبی ادامه دارد

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش ‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری افزایش ابر، وزش باد و بارش باران در مناطق نیمه شرقی و جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود. جواد نخعی افزود: در این مدت دمای هوا در اغلب نقاط استان تغییر محسوس نخواهد داشت و در چهار روز آینده دمای هوا نسبتا پایدار خواهد بود. وی گفت: طبق پایش نقشه‌های هواشناسی، بارش باران از روز جمعه نیز در استان خراسان جنوبی قابل پیش‌بینی است.

تحصیل حدود ۵۰۰ دانش آموز در مراکز آموزش از راه دور

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: حدود ۵۰۰ دانش آموز استان در مراکز آموزش از راه دور تحصیل می کنند. واقعی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در بازدید از موسسه آمورزش از راه دور دکتر حسابی بیرجند با بیان اینکه ۹ مرکز آموزش از راه دور در استان فعال هستند گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ دانش آموز دختر و پسر در مدارس، مراکز و موسسات آموزش از راه دور استان ادامه تحصیل می دهند. وی با بیان این که آموزش از راه دور رهیافتی نوین در آموزش و پرورش نوجوانان خطه قهستان است، افزود: مدارس آموزش از راه دور، نماد تحقق عدالت آموزشی بوده و استفاده از ظرفیت مدارس آموزش از راه دور برای پوشش دانش‌آموزان در مناطق روستایی و مناطق کم‌برخوردار، در جهت انسداد مبادی بی سوادی بسیار اثر بخش است.

تشکیل ۲۷ تعاونی جدید در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ تعاونی جدید در خراسان جنوبی جهت اشتغال زایی برای ۴۶۸ نفر در بخش های خدمات، تولیدی توزیعی، کشاورزی، صنعتی و غیره تشکیل شده است. اشرفی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۹۸۲ تعاونی فعال وجود دارد، افزود: در این تعاونی ها برای ۹ هزار و ۶۹۴ نفر در بخش های مختلف از جمله صنعتی، عمرانی، خدمات، کشاورزی، فرش، مسکن، معدنی و حمل و نقل ایجاد شده است.

بی آبی و خشکسالی دو عامل کاهش محصول انار

مدیر امور باغبانی خراسان جنوبی در زمینه چرایی کاهش میزان برداشت انار طی امسال گفت: یکی از مهمترین علل کاهش تولید انار در خراسان جنوبی خشکسالی و کمبود آب است و بعد از آن افزایش دما و وزش باد موجب کاهش تولید این محصول در استان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت