یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

خدمات درمانی رایگان در 20 روستای خراسان جنوبی

ایرنا- مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: کاروان سلامت بنیاد احسان این ستاد هفته جاری در 20 روستای شهرستان‌های خوسف، بشرویه و طبس خدمات درمانی و دارویی رایگان را به افراد نیازمند ارائه کرد.

زباله گردان شیک پوش در بیرجند

مهر- فرماندار بیرجند از وجود زباله گردان شیک پوش به دلیل درآمد زیاد آن در شهر خبر داد و گفت: هرچند شهرداری کارهای خوبی برای مقابله و پیشگیری این آسیب اجتماعی انجام داده اما کافی نیست. ناصری شامگاه چهارشنبه در کار گروه فرهنگی اجتماعی شهرستان بیرجند با اعلام اینکه در کار گروه فرهنگی اجتماعی استان از فرمانداری و شهرداری بیرجند خواسته شد تا طرح جامعی برای ساماندهی زباله گردان و متکدیان تهیه شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی در این راستا باید به وظیفه خود برای کاهش زباله گردی و تکدی گری به خوبی عمل کنند. وی ادامه داد: مصوبات 6 سال گذشته در این باره نشانگر آن است که به لحاظ دغدغه‌های موجود در این زمینه کمبودی نداریم و مسئله و راه حل آن را می‌دانیم اما هم چنان در گوشه و کنار شهر شاهد زباله گردی و تکدی گری هستیم.وی با بیان اینکه درآمد زیاد زباله گردی سبب شده تا در بیرجند زباله گردان شیک‌پوشی را داشته باشیم، اضافه کرد: این زباله گردان با خودروهای خود در نقاط مختلف شهر اقدام به جمع‌آوری زباله می‌کنند و هرچند شهرداری کارهای خوبی برای مقابله و پیشگیری این آسیب اجتماعی انجام داده است اما کافی نیست.فرماندار بیرجند گفت: امیدواریم در دوره ششم شورا با همکاری شهردار بیرجند اقدامات خوبی برای اشتغال زباله گردهای نیازمند انجام دهد تا از آسیب‌های اجتماعی ناشی از این کار کاسته شود.

رویش قارچ گونه ضایعاتی ها در بیرجند

سرهنگ شکوهی راد جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه یکی از سرنخ‌های سرقت‌ها را در زباله گردی‌ها و ضایعاتی‌ها می‌توان یافت، عنوان کرد: ضایعاتی‌ها در بیرجند قارچ گونه در حال زیاد شدن هستند. وی عنوان کرد: با توجه به فشاری که توسط دستگاه‌های مربوط به آنها وارد می‌شود تغییر تاکتیک می‌دهند و از داخل محدوده خدماتی شهر خارج و در روستاهای مجاور شهر بیرجند با محصور کردن زمین‌های خالی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. وی ادامه داد: به طور مثال در امیرآباد 18 ضایعاتی بدون مجوز وجود دارد لذا مشکلات موجود در این باره باید برطرف شود. وی بیان داشت: باید مشخص شود زباله گردهایی که از شهرداری مجوز فعالیت دارند و زباله‌ها را از در منازل جمع‌آوری می‌کنند ضایعات را از کجا خریداری کرده‌اند. خزاعی مدیر منطقه دو کمیته امداد بیرجند هم از کمک های موردی مراکز نیکوکاری و کمیته امداد به افرادی که از طریق شهرداری و دیگر دستگاه‌ها به آنها معرفی می‌شوند، خبر داد و اضافه کرد: کمک این مراکز مانعی برای تکدی گری افراد مورد نظر نمی‌شود لذا باید دنبال راهکار مناسبی در این زمینه باشیم. در این جلسه مصوب شد شهرداری بیرجند در روز بازارهای خود مکان‌های در اختیار افراد بهبود یافته قرار دهد تا آنها با کسب در آمد از این طریق به اعتیاد و تکدی گری به دلیل نداشتن درآمد برنگردند.

خراسان جنوبی میزبان خانواده شهدای گمنام می‌شود

ایرنا- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: این استان بزودی میزبان خانواده‌های شهدای گمنامی می‌شود که هویت آنان به تازگی شناسایی شده است. فلاحی افزود: از چهار شهید تازه شناسایی شده در خراسان جنوبی مشخصات دو شهید شامل “جهانگیر نقدی‌پور” اهل شهرستان شوش دانیال استان خوزستان و شهید “حسین بابایی” اهل خراسان رضوی شهر مشهد به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اعلام شده است. وی گفت: مشخصات دو شهید گمنام دیگر هنوز به استان معرفی نشده است. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اظهار داشت: از آنجا که دو شهید گمنام شناسایی شده در دانشگاه علوم پزشکی و حوزه علمیه بیرجند آرمیده‌اند، پیش‌بینی می‌کنیم خانواده‌های شهدا به جهت برگزاری یادمان‌های مختلف و انس یافتن قشر دانشجو و طلبه با این شهدا اقدام به جابجایی شهدا نکنند و خراسان جنوبی همچنان میزبان این شهدای والامقام باشد. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی افزود: اطلاع‌رسانی تکمیلی برای استقبال از این خانواده‌ها و حضور در مزار شهدا انجام خواهد شد.

خواب خوش فرهنگیان برای خانه دار شدن به واقعیت تبدیل نشد

خبرنگاران جوان- قرار بود ساخت مسکن فرهنگیان خراسان جنوبی توسط پیمانکاران بنیاد مسکن خانه از یک سال گذشته آغاز شود، اما فرهنگیان همچنان در پاسکاری مسئولان برای تأمین زمین و پرداخت هزینه‌های ساخت مسکن گیر کرده اند. ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن مدعی بودند که علاوه بر مصالح و هزینه‌های ساخت و ساز پول زمین هم توسط متقاضیان باید پرداخت شود. فرهنگیان فکر می‌کردند که زمین‌ها 100 متر و در نهایت قیمت نهایی هر واحد 400 میلیون تومان تمام می‌شود، اما اکنون مبالغ درخواستی به 800 میلیون تومان رسیده است. تفاوت قیمت تمام شده باعث اعتراض فرهنگیان و منجر به برگزاری جلسه‌ای در استانداری شد که مصوباتی هم به دنبال داشته است. نوری زاده مدیرکل دفتر امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی در این ارتباط می‌گوید: جلساتی برای شنیدن دغدغه‌های فرهنگیان برگزار و بخشی از سوء تفاهم‌های به وجود آمده بر طرف شده است. وی بیان می‌کند: ساخت مسکن برای فرهنگیان بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و آموزش و پرورش منعقد شده بود آغاز شد و افرادی که مشمول این طرح بودند به این دو اداره معرفی و مراحل واگذاری زمین‌ها انجام شد. نوری زاده اظهار می‌کند: در شهر بیرجند با توجه به اینکه زمین مازاد در اداره کل آموزش و پرورش وجود نداشت از تفاهم نامه‌ای که بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن با هدف ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه منعقد شده بود، برای ساخت مسکن فرهنگیان استفاده شد. مدیرکل دفتر امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی تصریح می‌کند: در نهایت قرار شد حدود 187 واحد در قالب طرح ملی مسکن برای فرهنگیان ساخته شود و بنیاد مسکن به عنوان سازنده و پیمانکار این طرح معرفی شد. نوری زاده با اشاره به ادعای فروش زمین به متقاضیان تأکید می‌کند: در تفاهم نامه منعقد شده قیمت زمین برای فرهنگیان رایگان است و چنانچه اعضاء و پیمانکاران همکاری لازم داشته باشند و پروژه سال آینده تکمیل شود، قیمت زمین برای هر متقاضی حدود 100 تا 150 هزار تومان تمام می‌شود. وی بیان می‌کند: براساس بخشنامه، ساخت مسکن فرهنگیان به ازای هر متر مربع 4 میلیون و 200 هزار تومان تمام می‌شود که در کنار آن هزینه‌های ساخت راه پله، حیاط و آسانسور جدا محاسبه می‌شود.

جا خوش کردن دلالان در جیب زعفران کاران

خبرنگاران جوان- با وجود افزایش دو برابری قیمت زعفران، اما باز هم سود اصلی به جیب دلالان می‌رود و تنها راه برون رفت از این مشکل، ورود زعفران به بورس برای صادرات است. اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت زعفران از یک سو به نفع زعفران کاران است، چون سال هاست که تمام اجناس و اقلام 15 برابر افزایش قیمت داشته اند، اما قیمت زعفران ثابت بوده در صورتی که عوامل موثر در تولید این محصول افزایش داشته است. وی افزود: زمانی سود اصلی با افزایش قیمت‌ها به جیب زعفران کاران وارد می‌شود که دلال حذف شود. اسحاقی با اشاره به اینکه هم اکنون 50 تن زعفران در انبار‌های تعاون روستایی قرار دارد، تصریح کرد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، امسال تولید زعفران در مقایسه با پارسال 35 کاهش داشته است. نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تعاون روستایی قبل از گرانی‌های اخیر قیمت زعفران خشک را کیلویی 20 تا 23 میلیون تومان اعلام کرده بود که با افزایش قیمت زعفران طی چهار روز گذشته باید قیمت جدید مصوب شود. اسحاقی با اشاره به اینکه هم اکنون زعفران در بازار گران‌تر از قیمتی به فروش می‌رسد که دولت اعلام کرده است ادامه داد: زعفران باید به قیمت واقعی برسد و وظیفه ما پیگیری منافع کشاورزان است.

باز شدن گره کور زعفران به دست صادرات

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رسیدن به قیمت واقعی زعفران در وهله اول باید تنه صادرات زعفران را از کرم‌های آلوده به دلال پاک کرد. اسحاقی با اشاره به اینکه تعاون روستایی باید زعفران مرغوب را از غیر مرغوب جداسازی کند تا بتوان به راحتی این محصول را صادر کرد افزود: عالی‌ترین درجه زعفران باید صادر شود و همچنین فکری به حال فرآوری این محصول کرد. وی با اشاره به اینکه تا زعفران وارد بورس نشود زعفران کاران سودی نمی‌برند اظهار کرد: وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و تعاون روستایی می‌توانند محصول زعفران را قیمت گذاری و قیمت محصول صادراتی را از مصرف داخلی جدا کنند.

ثبت 2فوتی جدید کرونایی در خراسان جنوبی

با ثبت 2فوتی جدید در بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی، تعداد جان باختگان این بیماری دراستان به هزار و 203نفر افزایش یافت. دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته از 316آزمایش تشخیص مولکولی کرونا 87بیمار و از 548آزمایش سریع 97مورد مثبت جدید شناسایی شد.

زندانیان غیربومی به استان خود می روند

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: بخش عمده‌ای از زندانیان این استان از دیگر مناطق کشور هستند و با تامین اعتبار لازم، زمینه انتقال زندانیان اهل دیگر استان‌ها به محل سکونت و زادگاه‌شان فراهم می‌شود. ملانوری روز پنجشنبه در مراسم افتتاح مرکز ثابت آموزش فنی و حرفه‌ای در زندان مرکزی بیرجند افزود: تفاوت‌های فرهنگی متاثر از این شرایط آسیب‌زاست و تبعات زیادی به همراه دارد. وی گفت: به منظور کاهش این آسیب‌ها با در اولویت قرار دادن بند نسوان، موضوع انتقال زندانیان به زادگاه خود را دنبال می‌کنیم. استاندار خراسان جنوبی ضمن تشکر از اقدامات اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اضافه کرد: این اقدامات تربیتی و اصلاحی، برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و تلاش‌هایی که در راستای تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات صورت گرفته، قابل تقدیر است. ملانوری با تاکید بر اینکه زندانی شدن هر یک نفر، افراد و خانواده‌های زیادی را متاثر می‌سازد تصریح کرد: بخشی از این افراد حتی بعد از آزادی به‌واسطه نداشتن مهارت، ناتوانی در تامین معاش زندگی یا داشتن سوء‌پیشینه که سبب می‌شود کسی به آنها کار ندهد، دوباره گرفتار زندان می‌شوند و باید تلاش کنیم زمینه آزادی زندانیان فراهم شود. وی با بیان اینکه اشتغال زندانیان باید به‌طور ویژه در دستور کار قرار گیرد گفت: طی چند روز آینده، شورای اشتغال استان برای تصمیم‌گیری درخصوص اشتغال زندانیان در حبس و حتی بعد از آزادی آنان تشکیل می‌شود تا در زمینه اشتغالزایی و تامین معاش این افراد تصمیم‌گیری شود. استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکلات اشتغال و معیشت زندانیان از دستور کارهای جلسه بعدی ستاد توسعه خاوران نیز خواهد بود افزود: اگر بتوانیم زمینه‌های فکری، مهارتی و معیشتی را فراهم کنیم، بخشی از این افراد به زندگی بر می‌گردند در حاشیه این بازدید نخستین مرکز ثابت آموزش فنی و حرفه‌ای استان در زندان مرکزی بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان اجرایی و قضایی به بهره‌برداری رسید. این مرکز با هدف ساماندهی و توسعه دوره‌های آموزشی حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان راه‌اندازی شد و با زیربنای 4 هزار متر مربع، 12 کارگاه آموزشی را در حال حاضر زیر پوشش دارد.

ثبت نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن شهر بیرجند

صداوسیما- امکان ثبت نام متقاضیان درطرح نهضت ملی مسکن برای شهر بیرجند فراهم شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان با اعلام این خبر گفت: با پیگیری های مستمر صورت گرفته و جلسه روز گذشته با وزیر راه و شهرسازی ، سامانه برای ثبت نام متقاضیان در شهر بیرجند باز و متقاضیان می توانند با مراجعه به آدرس saman.mrud.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند. داعی افزود: مراحل تامین زمین موردنیاز 13 شهر باقیمانده استان شامل : قائن ، سربیشه ، آیسک ، اسفدن ، شوسف ، طبس مسینا ، مود ، آبیز ، درح ، دیهوک ، گزیک،باغستان و ماژان در دستور کار و پیگیری این اداره کل قرار داشته که زمان ثبت نام متعاقبا به اطلاع هم استانی های گرامی خواهد رسید. وی با بیان اینکه یکی از طرح‌های بزرگ دولت جدید نهضت ملی مسکن است گفت: سهمیه خراسان‌جنوبی در این طرح سالانه 6500 واحد است که طی 4 سال 26 هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان می شود. داعی اولین گام را ثبت‌نام متقاضیان اعلام کردو گفت:سامانه تاکنون برای 17 شهر در خراسان‌جنوبی بازگشایی شده بود که این امکان در شهر بیرجند هم فراهم شده‌است. مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت:تاکنون حدود ده‌هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده اند. داعی افزود: تمام مزایای طرح جهش تولید مسکن به طرح اقدام ملی مسکن هم تعلق می‌گیرد. وی گفت: در طرح اقدام ملی مسکن 5900 نفر واجدان شرایط بودند که برای همه آن‌ها زمین تخصیص داده شد و حدود 1700 نفر پروانه ساختمان اخذ کرده و فونداسیون را اجرا کرده اند، 500 واحد در مرحله اسکلت و سقف، 100 واحد سفت‌کاری و 6 واحد نازک‌کاری آنها در مراحل پایانی است.

تعرفه های بنگاه های معاملاتی کنترل می شود

فارس- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با تعرفه ها یکی از راهکارها که می تواند مکانیزمی برای جلوگیری از افزایش قیمت باشد، کنترل تعرفه بنگاه‌های معاملاتی مسکن است. فرهادی در ارتباط با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در خراسان جنوبی اظهار داشت: قیمت و اجاره مسکن براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح اقدام ملی در استان همزمان با برخی دیگر از استان های کشور کلید خورد که در همین راستا زمین حدود 5 هزار واحد در سطح شهرهای استان تعیین و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. فرهادی ادامه داد: همچنین در زمینه این طرح 2 هزار و 500 واحد در حال اجرا، یک هزار و 600 واحد پروانه ساخت گرفته، یک هزار و 500 واحد فنداسیون آن اجرا، 600 واحد در مرحله اسکلت، 400 واحد سفت کاری آن به اتمام رسیده و 5 واحد نیز نازک کاری آن در حال انجام است. وی با اشاره به اینکه در ادامه این روند، طرح جهش تولید مسکن در دولت جدید کلید خورده و در حال انجام است، یادآور شد: در راستای این طرح نیز در بیش از 17 شهر استان زمین تأمین شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر لزوم نظارت‌ها بر اجاره بهای مسکن، عنوان داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت متولی این امر بوده و باید نظارت‌های خود را افزایش دهد. فرهادی با بیان اینکه قیمت مسکن تابع یک سری شرایط بوده و پارامترهایی دارد، بیان داشت: در ارتباط با تعرفه‌ها یکی از راهکارها که می تواند مکانیزمی برای جلوگیری از افزایش قیمت باشد، کنترل تعرفه بنگاه‌های معاملاتی مسکن بوده که این مکانیزیم پیش بینی شده که با افزایش اجاره و یا خرید و فروش مسکن تعرفه بنگاه‌ها کاهش یابد و این موضوع توسط اتحادیه در حال پیگیری، اجرا و نظارت است.

71 فوتی کرونایی فقط در 50 روز در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: متوسط روزانه مرگ و میر کرونا در استان یک و 4 دهم موارد ابتلا است. شریف زاده افزود: از اول مهرماه تاکنون 71 مورد مرگ ناشی از کرونا در استان ثبت شده است که از این تعداد 28 نفر زن معادل 4/39 درصد فوتی‌ها و 43 نفر مرد معادل 6/60 درصد فوتی‌ها بوده است. وی با بیان اینکه میانگین سنی متوفیان کرونا در استان 4/73 سال بوده است افزود: 8 نفر از فوتی‌های کرونایی طی 50 روز گذشته افراد 50 سال و کمتر، 18 نفر افراد 60 تا 70 سال و 45 نفر افراد بالای 70 سال بوده اند.

اعتبارات مشاغل خانگی در خراسان جنوبی 5 برابر شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از افزایش 5 برابری اعتبارات مشاغل خانگی در استان خبر داد. اشرفی افزود: در حوزه پشتیبان‌های مشاغل خانگی افرادی که برای بیش از 20 نفر فرصت شغلی ایجاد کنند تا دو میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه دریافت می‌کنند که این تسهیلات به تازگی به استان ابلاغ شده است.

یخبندان در راه است

کارشناس هواشناسی گفت: در مناطق سردسیر شمال شرق استان به‌ویژه در شهرستان‌های قاین و سربیشه وقوع کمینه‌ دمای زیر صفر درجه سلسیوس و یخبندان شبانه قابل‌پیش‌بینی است. لطفی افزود: مطابق با داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای و الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی امروز افزایش ابر و احتمال بارش خفیف باران در نیمه شمالی استان پیش‌بینی می‌شود. وی گفت: دمای هوا نیز در این مدت به‌طور موقت افزایشی خواهد بود؛ هر چند در مناطق سردسیر شمال شرق به‌ویژه در شهرستان‌های قاین و سربیشه وقوع کمینه‌ی دمای زیر صفر درجه سلسیوس و یخبندان شبانه قابل‌پیش‌بینی است.

بازگشت کودک گمشده به آغوش خانواده

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گفت: با تلاش مأموران پلیس راه زیرکوه پسر بچه گمشده به آغوش خانواده اش بازگشت. سرهنگ علی اکبر حیدری گفت: برابر اعلام پلیس راه استان ، پسر بچه ای 4 ساله هراسان و گریان به مأموران پلیس راه شهرستان زیرکوه مراجعه و اعلام داشت من گم شده ام که پیگیری موضوع در خصوص بازگشت به خانواده اش در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت و پس از انجام تحقیقات و بررسی های میدانی مشخص شد این کودک در بانک از پدرش جدا شده است و در خیابان ها سرگردان بوده که در نهایت به پلیس مراجعه کرده است. وی افزود: مأموران از طریق بانک مشخصات و شماره تماس خانواده کودک گمشده را دریافت کرده که در نهایت با تلاش و پیگیری صورت گرفته توسط پلیس، کودک را صحیح و سالم به آغوش خانواده اش بازگردانده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت