اخبار استانی

خیابان حافظ غربی مهرشهر در بیرجند یکطرفه شد

خیابان حافظ غربی مهرشهر در بیرجند یک طرفه شد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بیرجند گفت: در راستای مصوبه شورای ترافیک و ب منظور ساماندهی و رفع مشکلات ترافیکی خیابان حافظ غربی مهرشهر، این خیابان در مسیر غرب به شرق (حدفاصل تقاطع جنت تا بلوار، ولی عصر (عج) یکطرفه شد.

تداوم خواب آشفته مستأجران در تب اجاره

تسنیم- حکایتش تلخ و تکراری است حکایت مسکن، مسکنی که قرار بود آسایش را برای خانواده‌ها دنبال کند حال مدتی است خاطر خیلی‌ها را آزرده است، آن گونه که سرپرست خانواده باید همه درآمدش را آخر ماه برای کرایه خانه بگذارد و شب‌ها از کابوس خانه خواب و خوراکی نداشته باشد.بارها هم شاهد برگزاری جلساتی از قبیل شورای مسکن در استان خراسان جنوبی بودیم اما خروجی این جلسات دردی از دردهای مستاجران را دوا نمی‌کند و التیام بر زخم افرادی که در به در به‌دنبال خرید سرپناه هستند اما به دلیل قیمت‌های نجومی توانی برای خرید ندارند است. داستان پر تکرار زندگیشان شده است، هنوز قراردادهای نوشته شده به روزهای آخر نمی‌رسد که باید چاره‌اندیشی کنند یا به دنبال خانه‌ای دیگر باشند یا هم برای تمدید قرارداد با نظر مالک اقدام کنند. خبرها حکایت دارد اگر چه قراردادهای اجاره مطابق مصوبات تا تیرماه ۱۴۰۰ معتبر و بر اساس این اخبار در خراسان جنوبی حداکثر افزایش میزان اجاره بها تا ۱۵ درصد قابل قبول و اجرایی است اما گویا این مصوبات فقط روی کاغذ است و مالکان بر اساس نرخ روز و مقایسه با تورم اجاره می‌گیرند و خانه به دوشی مستاجران همچنان ادامه دارد.راهی سطح شهر و بنگاه‌های مشاور املاک که می‌شوی، آنچه درک می‌کنی این است که گویا کار کارشناسی و مشاوره توسط بنگاه‌ها فقط در حد یک نوشته روی شیشه است چون حرف اول و آخر را مالک می‌زند و این را که ارزش ملک برای فروش و برای اجاره چه میزان است، تعیین می‌کند. دست مستاجر هم زیر سنگ است و گلایه‌ها هم کم نیست، یک شهروند که در روزهای پایانی سال گذشته قرارداد اجاره خانه‌اش را تمدید کرده است، به خبرنگار ما گفت: نظارتی نیست و انگار این بازار متولی ندارد و قیمت‌ها به دلخواه تعیین می شود.به گفته وی مدت‌ها مشاور املاکی نبود که برای اجاره یک واحد آپارتمان سر نزنم و پس از گشت بسیار در این بازار یک واحد آپارتمان ۷۵ متری را در شمال شهر بیرجند و در محله ارزان قیمت در طبقه سوم بدون هیچ امکانات رفاهی مانند آسانسور و پارکینگ با ۱۰ میلیون رهن و ۴۰۰ هزار تومان ماهانه اجاره کردم، نوبت به تمدید قرارداد برای سال جدید که رسید به یک باره مالک اجاره را تا دو برابر افزایش داد در حالی که در این شرایط چاره ای جز توافق ندارم. دیگر مستاجر هم که در روزهای گذشته برای تمدید قرارداد اجاره بها اقدام کرده است، افزود: مالک، اجاره خانه را از ۴۰۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان افزایش داد، انگار تمام قوانین و مصوبات فقط روی کاغذ است و بنگاه‌ها یا نظر کارشناسی ارائه نمی‌دهند یا نگاهشان به دهان مالک است و اگر هم نظری می دهند و کارشناسی می‌کنند فقط برای مالک یک گفته است.

نرخ اجاره توافقی

گفت‌وگو با دو مشاور املاک هم حکایت از افزایش اجاره بها و ثبات قیمت‌ها در بازار خرید و فروش در روزهای رکود دارد، یک مشاور املاک از افزایش تقاضا برای اجاره گفت و اظهار داشت: خانه برای اجاره کم است و نرخ اجاره بها هم بر اساس توافق میان مالک و مستاجر تعیین می شود و به گفته وی نرخ اجاره بها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

قانون خاصی وجود ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: به دلیل شرایط کرونایی بیشتر مستاجران قراردادهای اجاره را با توافق با مالک تمدید می‌کنند و از این رو به سبب افزایش تقاضا برای اجاره و کاهش عرضه مسکن اجاره‌ای، تعادل بازار اجاره مسکن برقرار نیست و خانه برای اجاره کم شده است. اربابی افزود: مالک با انصاف هم وجود دارد و گاهی با همان شرایط قبل تمدید اجاره نامه انجام می‌شود اما نرخ اجاره بها مصوبه‌ای ندارد و تابع عرضه و تقاضاست و در این شرایط هم از آن جا که مسکن برای اجاره به همان دلایل گفته شده کاهشی است، نرخ اجاره بها گاهی تا ۵۰ درصد افزایش یافته است اما به طور معمول اجاره بها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

قیمت مسکن بر اساس عرضه و تقاضا است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه قیمت مسکن و قیمت اجاره بها براساس عرضه و تقاضا تعیین کننده است، گفت: باید برای حل مشکلات گرانی مسکن به دنبال طرح توسعه و عرضه مسکن باشیم که در این راستا طرح‌هایی در دست اقدام است. فرهادی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن که برای ۵ هزار واحد در شهرهای استان زمین تامین شده است گفت: عملیات اجرایی دو هزار و ۵۰۰ واحد آغاز شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۶۰۰ واحد در پروانه دریافت کرده است، ۱۵۰۰ واحد در مرحله فنداسیون، ۶۰۰ واحد در مرحله اسکلت است و ۴۰۰ واحد در مرحله سفت کاری و ۵ واحد در مرحله نازک کاری است. فرهادی گفت: در طرح جهش تولید هم که با حضور دولت سیزدهم کلید خورده است در ۱۷ شهر استان زمین تامین شده است اما ما هم معتقدیم باید نظارت‌ها افزایش یابد که در این راستا باید همکاران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نظارت‌ها را افزایش دهند.

فعالیت ۴۴ پایگاه غربالگری چشم در استان

صباغی – عرب نژاد تعداد مراکز دائمی غربالگری کودکان دراستان را ۴۴ پایگاه عنوان کرد و افزود: از ابتدای آبان ۶۸۰ مرکز غیر دائمی نیز برای ارائه خدمات به مراجعین کار غربال را انجام می دهند. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه سن طلایی برای درمان تنبلی چشم زیر ۵ سال است، افزود: درصورت از دست دادن زمان طلایی تشخیص و درمان ، صدمات جبران ناپذیری برای کودک و خانواده ایجاد خواهد شد. وی یادآور شد: تنبلی چشم یک اختلال است که اگر به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان خواهد بود و اگر به موقع تشخیص داده نشود منجر به کم بینایی یا نابینایی خواهد شد. وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۴ پایگاه دائمی غربالگری بینایی در شهرستان فعال می باشند. وی با اشاره به اینکه تمامی مراکز مثبت زندگی در استان آماده انجام تست بینایی هستند گفت: خانوادها هیچ گونه نگرانی دربحث کرونا نداشته باشند چراکه علاوه بررعایت تمامی پروتکل های بهداشتی کار تست بادستگاه های پلاز أپتیکس و Eچارت انجام می گیرد. مدیرکل بهزیستی استان ابراز امیدواری کرد تابا اطلاع رسانی مطلوب ومراجعه به موقع خانوادها شاهد پوشش صددرصدی کودکان ۳ تا ۶ سال واجرای کامل برنامه خراسان جنوبی باشیم.وی با بیان اینکه بهترین سن برای درمان تنبلی چشم قبل از۶ سالگی است.تاکید کرد: برای کسب اطلاعات بیشترمی توانند با مدیریت بهزیستی شهرستان بیرجند به شماره ۳۲۲۳۳۸۰۸-۳۲۲۳۳۸۰۹ تماس حاصل نمایید.

پیش بینی برداشت ۷۶۸ تن انار از باغات سربیشه

مدیرجهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه ۱۳۸ هکتار از اراضی شـهرستان سربیشه زیر کشت انار است،گفت:پیش بینی می شود ۷۶۸ تن انار از باغات این شهرستان برداشت شود. جوادی بایگی گفت:پدیده ترک خوردن انار از اوایل تابستان تا زمان برداشت اتفاق می افتد اما اواسط شهریور تا اواسط آبان احتمال بروز این عارضه بیشتر بوده است. مدیرجهادکشاورزی سربیشه افزود:ترکیدگی میوه انار می تواند به میزان ۱۰ تا ۵۰ درصد در مناطق مختلف خسارت وارد کند، وی گفت:نوسانات دمای شب و روز،بادهای پاییزی،دوره آبیاری،میزان رطوبت باغ و کمبود عناصر غذایی ازمواردی هستند که منجر به بروز پدیده ترک خوردگی انار می شود.

کاهش دما در مناطق سردسیری خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از کاهش دما در مناطق سردسیری استان خبر داد. نخعی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های هواشناسی استان طی چند روز آینده دما در شهرستان‌های سربیشه، بیرجند، زیرکوه، درمیان و قاین به صفر درجه سلسیوس و کمتر از صفر خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه تا روز جمعه شرایط جوی در استان نسبتا پایدار است افزود: در این مدت دمای هوا در طول روز افزایشی خواهد بود.

بازار خودروی بیرجند در جاده رکود

بازار- بازار خودروی بیرجند در حالی با دنده سنگین رکود در حال حرکت است که عدم اجرای قانون برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت در بسیاری از دفاتر اسناد رسمی بیرجند مزید بر علت شده است. خودروهای لوکس تا خودروهای معمولی، تولید داخل و یا وارداتی فرقی ندارد در کنار یکدیگر پارک شده‌اند و چند وقتی ا ست در گوشه نمایشگاه خاک می‌خورند، خودروهایی که از دور به مشتری‌ها چشمک می‌زنند اما از نزدیک توانی برای خریدشان نیست و نمایشگاه دارانی که این روزها همچنان از کسادی بازار خودرو می‌گویند. چند وقتی است که بازار خودرو به رکودی عمیق کشیده شده و سطح معاملات بسیار پایین آمده است. همین نبود مشتری در بازار هم سبب شده تا قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته باشد. اگرچه برخی فعالان بازار تا پیش از انتخابات اذعان می‌کردند که نگاه خریداران و فروشندگان به روزهای پس از انتخابات است تا بلکه تغییری در این حوزه بزرگ اقتصادی رخ دهد، اما باز هم این روزها از رکودی خبر می‌رسد که انگار قرار نیست از بازار خودرو رخت بربندد. در این شرایط رکود باز هم قیمت‌ها زیاد است و توانی برای خرید نیست. با این که در یک سال گذشته بارها قیمت خودرو افزایش یافته و از ابتدای سال هم چند بار نرخ‌ها تغییر داشته است.

رکود سنگین در بازار خودرو

یکی از نمایشگاه داران خودرو در بیرجند گفت: این روزها جز معدود افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند و گویی رکودی سنگین بر بازار حاکم است.علی اکبری با بیان اینکه قیمت‌ها در یک سال اخیر تا کنون رشد قابل توجهی داشته است، افزود: با وجود این بازار خودرو همچنان راکد است و با وجود فروشنده زیاد اما خریداری وجود ندارد و چندان معامله‌ای انجام نمی‌شود.یکی از شهروندان هم از گرانی در بازار خودرو خبر داد و گفت: هرچند می‌گویند قیمت خودرو در چند وقت اخیر افزایش نداشته است اما از یکسال اخیر تا کنون به قدری قیمت‌ها افزایش داشته که در حال حاضر توان خرید برای مشتری نمانده است.رضا ملکی بیان داشت: جالب‌تر این است که در این بازار راکد خودرو اما قیمت تعدادی از خودروها بین یک تا دو میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و با این وجود مشتری توانی برای خرید ندارد. محمدیان دیگر شهروند بیرجندی هم با بیان اینکه چرا باید در حال حاضر پراید ۱۱۱ که تولید داخل است با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ دو با قیمت ۲۳۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۹۶ میلیون تومان قیمت شود، گفت: پژو پارس ۲۸۵ میلیون، سمند ال ایکس ۲۴۵ میلیون، تیبا دو ۱۶۱ میلیون، قیمت گذاری می‌شود و با این قیمت‌ها جز افرادی که نیاز ضروری دارند کسی نمی‌تواند خریداری کند

قانونی که در بیرجند جدی گرفته نمی‌شود

اما یکی دیگر از نمایشگاه داران خودرو در بیرجند یکی از دلایل رکود بازار خودرو در بیرجند را قانون برگ سبز خودرو با عنوان سند مالکیت و عدم همکاری دفاتر اسناد رسمی برای وکالت عنوان کرد و گفت: این قانون بسیار خوبی است که از سوی دادستان کشور در چند وقت اخیر اعلام شد اما در بیرجند به ندرت دفاتر ثبت اسناد زیر بار اجرای آن می‌روند و همین روند سبب کسادی بازار خودرو شده است.رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در بیرجند گفت: در بازار خودرو وضعیت خرید و فروش کساد است هرچند نسبت به ابتدای سال و تا قبل از انتخابات بهتر شده است. مهدی راعی فرد با بیان اینکه بازار خودرو دو هفته ایست که نوسانات زیادی نداشته است اما همچنان راکد است گفت: هرچند با روی کار آمدن دولت جدید زمزمه کاهش قیمت خودرو بیان شده اما باید منتظر عملیاتی شدن این زمزمه‌ها بود. وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم در بازار خودرو در این روزها گفت: دادستان کشور چندی پیش اعلام کرد برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقال خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز در ادارات راهنمایی رانندگی بلامانع است و ضرورتی به مراجعه به دفاتر اسناد نیست مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت در دفاتر باشند. راعی فرد افزود: با این صحبت در واقع هزینه سند برداشته شده است و ملاک همان برگ سبز است اما دفاتر اسناد رسمی وکالت نمی‌دهند و می‌گویند باید پلاک خودرو و سند یکی باشد و در این شرایط ما از محضردارها بیرجند می‌خواهیم همراهی بیشتری داشته باشند که متأسفانه همکاری نمی‌کنند. وی ادامه داد: روال قبل بر این بود که پلاک و سند باید به نام یک نفر بود اما با قانون جدید از سوی دادستان ملاک همان برگ سبز خودرو است در حالی که با چیزی که محضر دارها می‌گویند باید برای سند یک خودروی پراید فرد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند و وکالت نمی‌دهند درحالی که اگر وکالت داده شود و ملاک همان برگ سبز خودرو باشد هزینه کمتری دارد. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در بیرجند با تاکید بر اینکه با وجود دستور صریح و قاطع دادستان کل کشور درباره سند خودرو و اینکه برگ سبز خودرو حکم سند رسمی را دارد و نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست افزود: اما برخی از دفاتر اسناد در بیرجند همراهی لازم را برای وکالت نمی‌دهند و اصرار دارند که برگ سبز سند مالکیت نیست و تنها مرجعی که می‌تواند سند رسمی خودرو تنظیم و صادر کند دفاتر اسناد رسمی است. راعی فرد در ادامه گفت: در حال حاضر خرید و فروش‌ها بسیار کم است در صورتی که قیمت اجاره، مالیات، عوارض و… برای نمایشگاه‌های خودرو چند برابر و همین موضوع سبب شده است که بسیاری از مالکان نمایشگاه‌ها با مشکل مواجه شوند. به هر روی مردم و نمایشگاه داران اتومبیل چشم به راه تصمیمات دولت جدید برای بازار خودرو هستند بازاری که طی چند سال گذشته خیزش های زیادی داشته و مردم گلایه مند از این وضعیت شده اند.

شناسایی ۱۹۳ مبتلای جدید به کرونا در استان

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: روز گذشته ۲۶۸ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۸۲ بیمار و از ۵۵۰ تست سریع ۱۱۱ مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد. شریف زاده افزود: در شبانه روز گذشته ۱ مورد جدید فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد.

ستادهای نماز جمعه از عالی ترین پایگاه‌هایی اعتلای جامعه انسانی هستند

تسنیم- نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی گفت: مهم ترین مسئله بشر این است که خود، سود و زیانش را بشناسد لذا پایگاه ستاد نماز جمعه این مسئولیت را ادا کند. حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی روز گذشته در نخستین گردهمایی مشترک ائمه جمعه و مسئولان ستادهای نمازجمعه استان، با اشاره به اینکه انسان در مکتب انبیاء محور جهان هستی است و این کرامت را خداوند به او عنایت کرده و سیر او به صورت نامتناهی الی ا… است اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله بشر این است که خود، سود و زیانش را بشناسد لذا پایگاه ستاد نماز جمعه این مسئولیت را ادا کند. عبادی تصریح کرد: جایگاه و تریبون شما مهم ترین مسئله بشری و انسانی را تعقیب می‌کند عزیزانی که از دور یا نزدیک در هر قالبی که به صورت ویژه عضو ستادهای نماز جمعه هستند و از آن مقدمات واجبی هستند که نقش اصلی را انجام می‌دهند، یعنی همه آمادگی‌ها چه از نظر مسئله فیزیکی و چه از نظر مسائل نرم افزاری و جذب جامعه با این‌ها است. وی یادآور شد: اگر آن جذب درست عمل نشود خیلی از مسائل مربوط به نماز جمعه بی‌خاصیت می‌شود، این مسئولیت انبیاست و انسان‌هایی که در آخرالزمان دچار خود فراموشی و خدا فراموشی شده‌اند. امام جمعه بیرجند خاطرنشان کرد: شما همواره بیدار و هوشیار می کنید، نفع و ضرر هر اقدامی را به انسان‌ها که در مقابل هجوم شیاطینی که کارشان شهبه‌اندازی است، تذکر می دهید، ارزش کار شما انحصاری است ما نیز می‌توانیم همه آنهایی که این زمینه را مساعد می‌کنند و در ستادهای فعال ارزشی فعالیت دارند دعاگو باشیم.

وقتی مسکن ملی برای کلاهبرداران نان می شود

خبرنگاران جوان- رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی به بهانه ثبت‌نام نهضت مسکن ملی از طریق سایت‌های جعلی هشدار داد. سرهنگ علی محمدپور رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: با توجه به طرح دولت برای ساخت و واگذاری خانه‌های دولتی که از روز‌های گذشته وارد مرحله جذب متقاضیان واجد شرایط شده است، برخی از افراد سودجو با تبلیغ ثبت‌نام نهضت مسکن ملی در سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری از متقاضیان می‌کنند. وی افزود: در این روش از کلاهبرداری، مجرمان سایبری با طراحی سایت‌های جعلی مشابه با عنوان “ثبت‌نام در طرح مسکن ملی” اقدام به سرقت اطلاعات هویتی و بانکی شهروندان و کلاهبرداری‌های اینترنتی و برداشت غیر مجاز از حساب آن‌ها می‌کنند. سرهنگ محمدپور گفت: با توجه به اعلام وزارت راه و شهر‌سازی، متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه “سمن” به نشانی saman.mrud.ir در طرح نهضت مسکن ملی ثبت نام کنند. رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی افزود: متقاضیان ثبت نام نهضت مسکن ملی فقط به توصیه‌های که از سوی رسانه‌های معتبر و ملی و یا سایت وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌شود توجه کنند و از توجه به توصیه‌ها و راهنمایی‌های مندرج در سایت‌های متفرقه، کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی بپرهیزند. سرهنگ محمدپور از شهروندان خواست اخبار مربوط به هر گونه ارائه خدمات دولتی را صرفا از سوی مبادی رسمی پیگیری کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir اعلام کنند.

تکمیل بیش از دو هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد

صداوسیما- دو هزار و ۷۳ واحد مسکونی شهری و روستایی اقشار کم درآمد در خراسان جنوبی تکمیل و آماده بهره برداری شد. معاون نوسازی و بهسازی مسکن روستایی انقلاب اسلامی استان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح مسکن محرومان شهری از سال ۹۹ گفت: این طرح در ابتدا برای متقاضیان شهری مصوب شد و اعتبار گرفت که به دلیل استقبال کم در شهرها، این سهمیه در مناطق روستایی نیز توزیع شد. یزدانی افزود: از ۶ هزار سهمیه در استان، تاکنون شناسایی، معرفی به بانک، عقد قرارداد تسهیلات و شروع به کار تمام متقاضیان انجام شده است.وی گفت: هم اکنون سه هزار و ۹۲۷ واحد مسکن باقیمانده در مرحله سفت کاری هستند. معاون نوسازی و بهسازی مسکن روستایی انقلاب اسلامی استان افزود: براساس تفاهم نامه امضا شده با سازمان برنامه و بودجه استان به ازاء هر واحد مسکونی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ۵ درصد با بازپرداخت ۱۵ساله و به ازاء هر واحد ۳۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود. وی با توجه به اینکه تخصیص کمک‌های بلاعوض توسط مراجع ذیربط به نسبت پیشرفت فیزیکی واحد‌ها انجام می‌شود، تاکید کرد: توصیه می‌شود برای بهره مندی کامل از کمک بلاعوض، متقاضیان مشمول، نسبت به تکمیل واحد مسکونی خود حداکثر تا پایان بهمن سال جاری اقدام کنند.

سرمایه گذاری خارجی بیش از ۷۵۰ هزار دلاری در استان

صداوسیما- میزان سرمایه خارجی وارده در طرح‌های سرمایه گذاری خارجی استان، از ابتدای سال بیش از ۷۵۰ هزار دلار بوده است. معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی وارده (جذب شده) از ابتدا ی تفکیک استان تا مهرماه ۱۴۰۰ به بیش از ۸۸ میلیون دلار رسیده است. بهروزی فر با بیان اینکه تعداد طرح ‌های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی فعال در استان نیز در حال حاضر به ۱۶ طرح رسیده است افزود: سرمایه گذاران خارجی دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان، تبعه کشور‌های چین، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، ترکیه و پاکستان هستند. وی گفت: هم اکنون ۹ طرح سرمایه گذاری خارجی با سرمایه مصوب ۶۸.۳ میلیون دلار در استان فعال و در حال بهره برداری، ۳ پروژه با سرمایه مصوب ۷۶ میلیون دلاری در حال ساخت و ۴ پروژه سرمایه گذاری خارجی با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۵۰.۳ میلیون دلاری در حال پیگیری است. معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همچنین گفت: از ابتدای سال ۱۵ درخواست سرمایه گذاری خارجی در استان مطرح شده که ۱۱ درخواست مربوط به اتباع افغانستان بوده و اقدامات لازم برای اخذ روادید ورود متقاضیان و صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی در حال انجام است. بهروزی فر افزود: طی ۷ ماهه امسال مجوز سرمایه گذاری خارجی برای دو پروژه سرمایه گذاری خارجی در حوزه صنعت و معدن با سرمایه گذاری اتباع کشور افغانستان به مبلغ ۱۰۵۰ هزار دلار صادر شده است.

پرداخت ۱۲.۵ میلیارد تسهیلات کرونایی به هنرمندان

مهر- معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: ۱۲.۵ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به هنرمندان خراسان جنوبی از طریق سامانه کارا پرداخت شده است. سید علی زمزم اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌های هنری و فرهنگی در خراسان‌جنوبی با رعایت پروتکل‌ها انجام می‌شود ولی امیدواریم با افزایش جمعیت واکسینه شده و کاهش آمار ابتلاء برنامه‌های هنری از آذرماه به رونق سابق برگردد. معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در حال حاضر سالن‌های سینمایی ما با ظرفیت تعیین شده فعالیت محدود دارد و هنرمندان ما در سالن‌های نمایش با شرایط سخت کرونایی برای جشنواره آماده می‌شوند. زمزم در زمینه تسهیلات کرونایی به هنرمندان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تسهیلات کرونایی به هنرمندان از مسیرهای مختلف چون سامانه کارا، تسهیلات تحفه و کارت اعتباری هنرمندان در ایام از ابتدای شروع اپیدمی صورت گرفته است. زمرم با اشاره به اینکه از طریق سامانه کارا ۱۲.۵ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان و بخش‌های هنری خراسان‌جنوبی پرداخت شده است، بیان‌کرد: تسهیلات تحفه نیز سقف آن تا ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان بوده است ولی تاکنون حدود ۵۱۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است. وی گفت: همچنین به هنرمندانی که هنر کارت داشته‌اند (حدود ۳۰-۴۰ نفر) در چند مرحله کمک‌هایی پرداخت شد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی منصوب شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در حکمی «حمید جهانشاهی» را به سمت سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی منصوب کرد. با حکم «مسعود میرکاظمی» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور «حمید جهانشاهی» به عنوان سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی منصوب شد. حمید جهانشاهی طی سال‌های گذشته به عنوان معاون هماهنگی برنامه و بودجه و همچنین مشاور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فعالیت داشته است. قبل از این «مجید پورعیسی چافجیری» از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی بود.

افزایش دو برابری اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده شهرداری خوسف

فرماندار شهرستان خوسف در جلسه تودیع و معارفه شهردار خوسف بیان کرد: شهرداری ها مسئولیت های متعددی در حوزه شهری بر عهده دارند که طی سال های اخیر بیشتر اتکای آنها به اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده بوده است. آخوندی ادامه داد: ۸۸ درصد اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته طی شش ماه اول سال به شهرداری خوسف پرداخت شده است. وی بر ایجاد طرح های درآمدزاد برای شهرداری ها تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده تابعی از میزان دریافت مالیات بر ارزش افزوده است که نمی توان به عنوان درآمد پایداری برای شهرداری محسوب شود ادامه داد: از محل اعتبارات تملک دارایی ها در سالجاری ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای شهرداری خوسف در نظر گرفته شده است که امیدواریم این اعتبارات تخصیص مناسبی داشته باشد. وی گفت: از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده طی شش ماه اول سالجاری میزان ۶ میلیارد و ۹۰۸ میلیون ریال پرداخت شده است که این میزان ۸۸ درصد کل اعتبارات سال گذشته شهرداری بوده است .در انتهای این جلسه از خدمات هومر شکری شهردار سابق تقدیر و مرتضی صبور به شهردار خوسف معرفی شد.

خراسان جنوبی آماده میزبانی از گردشگران خارجی است

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: بعد از لغو محدودیت‌های سفر در دوران کرونا، تمامی تاسیسات گردشگری استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده میزبانی از گردشگران خارجی هستند. عربی افزود: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان مورد تاکید است و سفرها در مبادی ورودی با اخذ کارت واکسیناسیون انجام می‌شود. وی حضور گردشگران در این استان را مستلزم رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی دانست و گفت: ظرفیت پروازها اکنون کامل است و به لحاظ تعداد گردشگر نیز برگزاری تورها در استان از سوی دفاتر خدمات گردشگری محدودیت ندارد. وی اظهار داشت: خراسان جنوبی همواره مقصد گردشگری برای گردشگران فرانسوی و آلمانی بوده لذا پیش‌بینی‌ها برای ورود گردشگر خارجی از این کشورها انجام شده است.

زلزله حاجی‌آباد زیرکوه خسارت نداشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون هیچ گونه خسارت ناشی از زلزله چهار ریشتری بامداد (چهارشنبه) در حاجی‌آباد زیرکوه گزارش نشده است. سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: این زمین‌لرزه با قدرت چهار ریشتر ساعت ۲ و ۴۱ دقیقه و ۱۹ ثانیه، ۱۴ کیلومتری شهر حاجی‌آباد زیرکوه را لرزاند. وی اظهار داشت: زلزله در عمق ۱۶ کیلومتری زمین روی داد و مردم به خاطر صدای بزرگ زلزله، آن را احساس کردند که به خیابان‌ها آمدند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: سه تیم ارزیاب به منطقه کانون زلزله اعزام شدند و تا این لحظه هیچ گونه خسارتی براثر زلزله نداشته‌ایم.

نرگس کاران از بیمه استقبال نکردند

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: دو سال پیگیری برای مشمول بیمه شدن گل نرگس به دلیل استقبال نکردن نرگس کاران بی نتیجه ماند. بخشی اظهار داشت: ثبت نام بیمه گل نرگس برای اولین بار در خراسان‌جنوبی همزمان با ۳ استان دیگر، از اول مهر در استان آغاز شد که مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفت. وی با بیان اینکه تعرفه‌های بیمه گل نرگس همزمان با استان‌های فارس، خوزستان و ایلام به استان ابلاغ شد، افزود: شرایط بیمه برای گل نرگس بسیار مطلوب است و کشاورزان در دو سال اخیر متقاضی زیرپوشش رفتن این محصول بودند.

افزایش چشمگیر مصرف اینترنت در دوران کرونا

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: افزایش چشمگیری در مصرف اینترنت ارتباطات ثابت و همراه در ایام کرونا وجود داشته و میانگین مصرف اینترنت به شدت افزایش یافته به طوری که در میانگین مصرف شبکه موبایل به ۱۲۰ گیگابایت رسیده است. آذری نصرآباد افزود: این اتفاق سبب شده تا لود شبکه فورجی شبکه همراه استان به شدت مشغول شده و ترافیک های زیادی ایجاد که تأثیر خود را بر مکالمات مردم گذاشته است. وی ادامه داد: دو راه حل در راستای این مشکل وجود دارد که از جمله آن، توسعه سایت های جدید و یا بهترین استفاده را از ظرفیت های موجود شبکه همراه بردن بوده که این دو برنامه هر دو انجام گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – رئیس پلیس راهور استان خراسان جنوبی از اجرای طرح کنترل و برخورد با

بیشتر

غلامی – رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از شناسایی و دستگیری ۳۲ سارق با اجرای

بیشتر

بصیرت – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از ابلاغ مصوبه وزیر نیرو در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت