اخبار استانی

مدارس متوسطه دوم استان حضوری شد

مهر- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: مدارس متوسطه دوم خراسان‌جنوبی از پانزدهم آبان ماه فعالیت حضوری خود را آغاز کردند. واقعی کرد: از امروز ۱۵ آبان بر اساس آخرین بخش‌نامه و اطلاعیه دبیرخانه پروژه مهر، مدارس متوسطه دوم در خراسان‌جنوبی مانند بقیه نقاط کشور به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: همچنین بر اساس این اطلاعیه که از سوی وزارت آموزش و پرورش به دست ما رسیده است مدارس متوسطه اول و دوره ابتدایی نیز آموزش‌های حضوری خود را از اول آذر آغاز خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه مدارس ملزم به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری بهداشتی هستند، ادامه‌داد: در زمینه فعالیت حضوری مدارس شهرهای خراسان جنوبی که به تازگی قرمز شده‌اند، تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا که توسط وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ می‌شود، هستیم. واقعی گفت: در این زمینه چنانچه ابلاغیه جدیدی از سوی آموزش و پرورش دریافت کردیم، سریع اطلاع رسانی کرده و مدارس نیز ملزم به رعایت آن هستند. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بیان‌کرد: ما پروتکل‌های بهداشتی را مطابق شیوه نامه ۰۶ ابلاغ کرده و نظارت‌های مستمری را نیز از اول مهرماه از مدارس خراسان‌جنوبی داشته‌ایم. واقعی با اشاره به واریز شدن سرانه بهداشتی مدارس ادامه‌داد: بر اساس گزارش این بازدیدها، در مدارس مسائل بهداشتی رعایت شده و در صورت عدم رعایت برخورد توصیه‌ای خواهیم داشت و معمولاً هم با تذکر نسبت به رفع موضوع اقدام می‌شود.

کمبود پزشک متخصص در مراکز درمانی تأمین اجتماعی

مهر- مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به کمبود پزشک متخصص در مراکز درمانی سازمان گفت: تنها ۳ نیروی متخصص و تعدادی هم متخصص مهمان با تامین اجتماعی در استان همکاری می‌کنند. فرزاد فیروزی با بیان اینکه بر اساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی مکلف به ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان است، بیان داشت: در عین حال قانون گذار تأمین زیر ساخت و مجوزهای تأمین این زیر ساخت را برای این سازمان به طور کامل ندیده است. وی با بیان اینکه در زمان تصویب قانون الزام، این زیر ساخت‌ها در اختیار ما بود اما بعد از سازمان گرفته شد، بیان داشت: سهمیه استفاده از نیروهای متخصص فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های علوم پزشکی از این سازمان گرفته شد و با توجه به طرح تحول سلامت بیشتر متخصصان در دانشگاه‌های علوم پزشکی تمام وقت هستند. وی ادامه داد: در خراسان جنوبی فقط ۵۰ نفر تمام وقت نمی‌باشند که یا بازنشسته هستند و یا شرایط آنها به گونه‌ای است که مطب دارند و در مراکز دولتی عمومی نمی‌توانند خدمات ارائه کنند. به گفته وی بیش از ۲۰۰ پزشک متخصص جوان دارای دو کای دانشگاه علوم پزشکی در رشته‌های مختلف هستند که در شهرستان‌های استان پراکنده‌اند که حداقل در شهرستان‌هایی که مراکز ملکی داریم، می‌توانیم در صورت همکاری با ما از آنها استفاده کنیم. فیروزی گفت: در تبصره ذیل ماده ۷۴ قانون پنج ساله ششم مقرر شد که نیروهای متخصص ضریب دوکای دانشگاه‌های علوم پزشکی با تأمین اجتماعی همکاری کنند که بر این اساس توافق نامه‌ای بین وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی برای این منظور امضا شد. وی ادامه داد: لذا منع قانونی برای به کار گیری این نیروها وجود ندارد و اگر مسئولان استان در این زمینه با ما همکاری کنند بودجه و زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت آنها را تأمین خواهیم کرد. مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه متولی تربیت نیروی متخصص کشور در این زمینه وزارت بهداشت است، عنوان کرد: در شرایط فعلی در استان با کمبود قابل توجه نیروی متخصص مواجه هستیم و این سازمان در مجموع در استان فقط ۳ نیروی متخصص دارد. وی تصریح کرد: تعدادی از نیروهای مهمان هم با ما همکاری می‌کنند و امیدواریم با همکاری مسئولان استان برای بهبود وضعیت درمان خراسان جنوبی بتوانیم از نیروهای متخصص استفاده کنیم. وی اضافه کرد: البته بیمه سلامت هم باید در این باره همکاری کند که احساس می‌کنم مسئولان استان تمایل دارند تا از نیروهای متخصص در مراکز درمان این سازمان استفاده شود و اگر اقدامات لازم در این خصوص انجام شود بیش از ۲۰۰ متخصص دو کای استان آمادگی دارند تا در مراکز درمانی ما خدمات ارائه دهند. مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی از اجرایی شدن توافق نامه مورد نظر در بیشتر استان‌های کشور برای تأمین نیروهای متخصص این سازمان خبر داد و اظهار کرد: در خراسان جنوبی برای اجرای این توافق نامه عقب هستیم که امیدواریم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بیمه سلامت استان زمینه اجرای هر چه زودتر این توافق نامه فراهم شود. فرزاد فیروزی درباره تصمیم‌گیری برای مدیریت بیمارستان میلاد در استان هم گفت: با دستور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور مقرر شد کارگروهی با حضور مدیران هلدینگ تأمین اجتماعی تشکیل شود تا در مدت ۱۰ روز در این باره تصمیم‌گیری شود و هر تصمیمی که در این کار گروه گرفته شود اجرا خواهد شد.

توصیه‌ها کارشناسی به کشاورزان خراسان جنوبی

صداوسیما- کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پی احتمال وقوع یخبندان و بارندگی از روز گذشته در برخی مناطق توصیه‌های کارشناسی به کشاورزان ارائه کردند. مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: تسریع در برداشت محصولات باغی و زراعی، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به اماکن مسقف از مهمترین توصیه‌ها به کشاورزان است. رضایی افزود: در مناطقی که احتمال بارندگی وجود ندارد کشاورزان می‌توانند با آبیاری درختان از کاهش سرمازدگی جلوگیری و دمای محیط را برای درختان متعادل کنند. وی ایجاد پوشش مناسب برای نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (نهال‌هایی که شهریور کاشته شده و یا یک و دوساله هستند)، خودداری از مصرف کود‌های ازُته، استفاده از کود‌های پتاسیمی برای افزایش تحمل سرما، کنترل دما و رطوبت سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبارها، بسته بنگه داشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما، تهویه و تنظیم سوخت سالن‌ها و مرغرداری ها، تخلیه آب و جمع آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم‌های آبیاری نوین در مراتع واستفاده از ضدیخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی و حفاظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهش دما و عایق بلندی و محافظت از کندو‌ها در مقابل کاهش دما و تغذیه زنبور‌ها را از دیگر توصیه‌های کارشناسان برشمرد.

شناسایی ۱۸۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۱۸۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: بیشترین موارد شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته، با ۸۲ مورد مربوط به شهرستان بیرجند و پس از آن با ۲۸ مورد مربوط به شهرستان قائنات است. شریف زاده افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته، هیچ مورد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی گزارش نشده است.

قدم‌های موج ششم کرونا در خراسان جنوبی

خبرنگاران جوان- بر اساس آخرین رنگ بندی وزارت بهداشت شهرستان‌های بیرجند و نهبندان قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز استان با احتساب قائنات به ۳ شهرستان رسید. بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور شهرستان‌های بیرجند و نهبندان از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز تغییر رنگ دادند و تعداد شهرستان‌های قرمز استان با احتساب قائنات به ۳ شهرستان رسید. شهرستان زیرکوه نیز از وضع نارنجی به زرد و خوسف نیز از وضع آبی به زرد تغییر رنگ داد.دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه میانگین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان به ۴۲ درصد رسیده است، گفت: تعداد موارد مثبت ابتلاء به کرونا و موارد بستری رو به افزایش است و تغییر رنگ برخی شهرستان‌ها به قرمز، نشان از شروع شدن موج ششم کرونا در استان است. وی افزود: در روند شروع و شیوع یک موج کرونا، ابتدا شاهد افزایش موارد سرپایی ابتلاء به کرونا و سپس افزایش موارد بستری، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و در نهایت افزایش موارد فوت ناشی از ویروس کرونا هستیم. شریف زاده ادامه داد: حدود ۱۲ روز است موارد مثبت ابتلاء به کرونا و ۵ روز است موارد بستری در استان رو به افزایش است که اگر بخواهیم بر اساس آمار نتیجه گیری کنیم می‌توان گفت این خود نشان دهنده آغاز موج ششم کرونا در استان است. وی افزود: امیدواریم مردم و مسئولین آگاه باشند که در حال حاضر شرایط کرونا در استان خوب نیست و خودمان باید به یکدیگر کمک کنیم تا آسیب‌های زیادی از موج ششم کرونا نبینیم.

درهای آسمان روی استان باز شد

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با داده‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی از امروز تا سه‌شنبه رگبار و رعد و برق در استان ادامه دارد و در ارتفاعات، بارش برف و تشکیل مه قابل پیش‌بینی است. فاطمه زارعی افزود: تا اواسط هفته جاری افزایش متناوب ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و در برخی مناطق باد شدید همراه با گرد و خاک است. وی اظهار داشت: به لحاظ دمایی نیز کاهش دما در منطقه ادامه خواهد داشت و برای مناطق سردسیر و کوهستانی مرکز و شمال شرق استان وقوع یخبندان شبانه دور از انتظار نیست. کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی همچنین تسریع در جمع‌آوری محصولات کشاورزی و انتقال آن به مکان‌های سرپوشیده یا استفاده از پوشش مناسب روی محصولات را توصیه کرد. اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی روز گذشته (۱۵ آبان) درباره رگبار باران، کاهش محسوس دما و احتمال تشکیل مه در مناطق کوهستانی تا روز دوشنبه، هشدار سطح زرد (آگاهی) صادر کرد. پلیس راه استان هم با اعلام لغزنده بودن برخی محورها از رانندگان خواست با سرعت مطمئنه حرکت کنند و رعایت فاصله طولی مناسب با وسایل نقلیه جلویی را مدنظر داشته باشند.

مداخلات دشمن باعث قوی‌تر شدن کشور می‌شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: صبر انقلابی مردم در حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت جای تقدیر دارد و مداخلات دشمن با وجود مشکلاتی که به بار می‌آورد، ما را قوی می‌کند. عبادی روز شنبه در دیدار “قربانعلی مردانی” مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: حرکت دشمن توطئه‌ای حساب شده بود اما شما و همکارانتان در سراسر کشور خوب کار کردید به‌گونه‌ای که آنچه را دشمن تصور می‌کرد ۱۸۰ درجه عوض شد و او می‌خواست در آستانه سیزدهم آبان یک آبروریزی و نارضایتی به وجود بیاورد ولی نتیجه به عکس شد و برگ زرین ورق خورد که آنها را بی‌اعتبار کرد.

فوت جوان ۲۲ ساله براثر ریزش دیوار در بیرجند

جوان ۲۲ ساله در اثر ریزش دیوار یک باب منزل مسکونی در هنگام گودبرداری زنده به گور شد. رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: ساعت ۱۱:۴۷ روز گذشته جوان ۲۲ ساله که قصد گودبرداری دیوار منزل مسکونی قدیمی اش در خیابان منتظری بیرجند را داشت به علت استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی و ایمن سازی محل ، براثر ریزش دیوار ، زیرآوار مدفون شد. حسینی افزود: این جوان در دم جان باخت و جسد وی با تلاش نیروهای آتش نشانی از زیرآوار خارج شد.

تعلل ۶ شهرداری خراسان‌جنوبی در پرداخت سهم کتابخانه‌ها

از ابتدای امسال ۶ شهرداری خراسان‌جنوبی سهم نیم درصد کتابخانه‌های استان را پرداخت نکرده‌اند. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: شهرداری شهر‌های شوسف، نیمبلوک، خضری دشت بیاض، سربیشه، مود و آیسک سهم نیم درصد کتابخانه‌ها را پرداخت نکرده‌اند و سایر شهرداری‌ها هم فقط بخشی از سهم خود را پرداخت کرده‌اند. حاجی با اشاره به سهم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی شهرداری‌ها در پارسال افزود: شهرداری‌های استان تنها ۵۱ درصد این سهم را پرداخت کردند که مود با بیش از ۱۲۰ درصد بیشترین و آبیز و نیمبلوک با صفر درصد کمترین اجرای تعهد را داشتند.

مرغ را گران نفروشید؛ جریمه می شوید

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: فروش هر کیلوگرم مرغ در مغازه‌ها با قیمت ۲۹ تا ۳۱ هزار تومان را به ما به عنوان ملاک نظارت‌ها اعلام کرده اند و ما موظفیم با توجه به این قیمت بر بازار استان نظارت کنیم و اگر فروشنده‌ای مرغ را از ۳۱ هزار تومان گران‌تر به فروش برساند به عنوان متخلف شناسایی می‌شود. جرجانی بیان کرد: پیگیری‌های زیادی از ستاد تنظیم بازار کشور کرده ایم، اما به نظر می‌رسد قیمت مرغ همین است و مصوبه ای رسمی‌ برای آن نیامده است و وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید این قیمت قانونی است. وی افزود: اردیبهشت امسال با مصوبه هیئت دولت، وظایف سازمان صمت مانند تأمین، تولید، توزیع و قیمت گذاری اقلام غذایی به سازمان جهاد کشاورزی منتقل شد و در حال حاضر تنها نظارت بر بازار جزو وظایف سازمان صمت است.

سیمان، پاکتی ۳۵ هزار تومان است

رئیس اتحادیه مصالح فروشان بیرجند گفت: قیمت فروش هر پاکت سیمان در کل کشور و استان ۳۵ هزار تومان است و قیمت‌های پایین تری که اعلام می‌شود مربوط به درب کارخانه و بدون در نظر گرفتن سود، هزینه حمل و نقل و دیگر عوامل دخیل در قیمت نهایی است. علوی افزود: در کشور به تازگی قیمت سیمان کنترل شده و به پاکتی ۳۵ هزار تومان رسیده است، اما در استان مدت زیادی است قیمت سیمان را کنترل کرده ایم و به محض گرانی با مدیریت بازار، قیمت‌ها را به قبل برگردانده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – “اینُو نُونُون نَعنَیِی نَنِی اینُونِه”، سخت است خواندنش اما آنها که این چند

بیشتر

امین جم – فردا ۲۱ اردیبهشت ماه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

آدینه – نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: قصور

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت