اخبار استانی

پلیس راهور: برگ سبز خودرو سند رسمی مالکیت وسیله نقلیه است

سرهنگ عین ا… جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور در خصوص رسمی بودن برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت، اظهار داشت: در راستای حمایت از مصرف کنندگان و کاهش هزینه های نقل و انتقال خودرو هموطنان دیگر ضرورتی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند ندارند.

رتبه اول خراسان جنوبی در آمار زندانیان کشور

خبرنگاران جوان- مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی در نشست گروه کاری فرهنگی و اجتماعی مجازات‌های جایگزین زندان که در استانداری برگزار شد، گفت: خراسان جنوبی طی سه سال گذشته به لحاظ آمار زندانیان موجود در زندان‌ها دارای رتبه نخست و در ۲ سال گذشته به لحاظ آمار ورودی به زندان دارای رتبه چهارم کشور بوده است. بهاری افزود: خراسان جنوبی با قرار گرفتن در نوار مرزی شرق ایران و داشتن مرز‌های مشترک با افغانستان و هم مرز بودن با سیستان و بلوچستان در آسیب‌های اجتماعی ورودی به زندان طی چند سال اخیر دارای افزایش آماری شده است. وی بیان کرد: درصد زیادی از زندانیان موجود در زندان‌های استان مربوط به سایر استان‌ها بوده و ساکن خراسان جنوبی نیستند. مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: پارسال با همکاری سازمان زندان‌ها انتقال زندانیان غیربومی استان در دستور کار قرار گرفت و افرادی که تقاضای جابجایی داشتند و امکان آن وجود داشت، انتقال داده شدند. وی ادامه داد: امسال آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی و به منظور جلوگیری از آسیب‌ها، مجازات‌های جایگزین حبس را در دستور کار داریم و بر این اساس و بر اساس قانون مجازات اسلامی باید برای برخی مجازات‌های تعریف شده به جای محکومیت حبس، جایگزین تعیین شود. بهاری تصریح کرد: مجازات‌های جایگزین شامل خدمات عام‌المنفعه‌ای می‌شود که با رضایت محکوم برای مدت معین و به‌طور رایگان به موجب حکم دادگاه و قانون مربوطه به شرح مندرج در آیین‌نامه در نهاد‌های پذیرنده انجام می‌شود. این مقام مسئول گفت: مجازات‌های جایگزین باعت کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندان‌ها خواهد شد که اگر مجازات‌های جایگزین اجرا شود و دستگاه‌ها هم استقبال کنند به‌طور حتم از بسیاری از آسیب‌های مربوط به زندانیان پیشگیری می‌شود.

زمان بازگشایی مدارس اعلام شد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تازه‌ترین تصمیمات برای حضور دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس را اعلام کرد. علیرضا کمرئی گفت: دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مدارس از ۱۵ آبان در مدارس حضور خواهند یافت و پایه‌های هفتم، هشتم، نهم و دوره ابتدایی نیز از ابتدای آذر به مدرسه می‌روند. وی افزود: بر اساس توافق وزارت بهداشت با وزارت آموزش و پرورش شرط فعالیت حضور در مدارس واکسیناسیون نیست، البته تا ۱۰ آبان ۸۸ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال واکسن زده‌اند.کمرئی ادامه داد: در ۱۶ استان ۹۰ تا ۹۹ درصد و در ۱۱ استان ۸۰ تا ۹۰ درصد دانش آموزان واکسن دریافت کرده‌اند. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در شرایط همه گیری بیماری کووید ۱۹ فاصله گذاری‌ها ۹۵ درصد در جلوگیری از ابتلاء مؤثر بوده است. کمرئی افزود: آنچه که در مدارس آموزش و پرورش برای مقابله با کرونا رعایت می‌شود فاصله گذاری و تهویه هوای کلاس‌ها است.

چگونه وزیر راه می‌خواهد قیمت مسکن را ثابت نگه دارد؟

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق وزارتخانه‌های راه و صمت برای پیش‌خرید مصالح ساختمانی، گفت: با اجرای نهضت ملی مسکن، کشور را به کارگاه ساختمان تبدیل می‌کنیم. قاسمی با با بیان این‌که با رویکرد آغاز ساخت دو میلیون مسکن به استان‌ها ابلاغ و سهم هر استان نسبت به جمعیت تعیین شده است، ادامه داد: در کشور، زمین، مواد و مصالح و سازنده به وفور وجود دارد با توجه به این موضوع ایران را به کارگاه‌ بزرگ ساخت مسکن تبدیل خواهیم کرد تا به این شیوه تمامی صنایع کشور فعال شوند، با توجه به اینکه ۷۰ درصد قیمت مسکن را عملا صنایع به خود اختصاص داده اند و ۳۰درصد حقوق و دستمزد و حقوق کارگری است، این موضوع برای کشور مهم است. با راه اندازی کارگاه عظیم ساختمانی در کشور هم اشتغال ایجاد و هم صنایع فعال خواهند شد. وی با تاکید بر این‌که زمین با اجاره ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار می‌گیرد، افزود:‌ رقم تسهیلات مسکن نیز مناسب است. با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها مکلف لبه پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات شده‌اند. وی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در خصوص مواد و مصالح در حال توافق با وزارت صنعت است تا بتواند پولی را که در صندوق ملی مسکن است مواد و مصالح پیش‌خرید کند و با این کار قیمت مواد و مصالح ثابت بماند تا قیمت تمام شده مسکن تا پایان ساخت افزایش نیابد.

توانمندسازی روستائیان برای جلوگیری از مهاجرت

مهر- اینکه می‌گوئیم روستاها سلول‌های اقتصادی یک جامعه هستند که توسعه آن در نهایت به پیشرفت پایدار جامعه می‌انجامد، اغراق نیست. بی شک در یک جامعه ایده‌آل، روستا یک واحد تولیدی فعال در حوزه‌های اقتصادی، صنایع دستی و دامپروری است که نه تنها نیازهای خود را تأمین می‌کند، بلکه بخشی از نیازهای زندگی شهری نیز از روستاها تأمین می‌شود.اما متأسفانه در خراسان‌جنوبی به واسطه خشکسالی‌های متمادی و آسیب‌های شدید به بخش کشاورزی و عدم برنامه‌ریزی مستمر برای اشتغال روستاییان نه تنها وضعیت مردمان روستایی در سال‌های اخیر بهبود نیافته بلکه موجب مهاجرت از روستا به شهر شده است.

ضعف فعالیت‌های اقتصادی در روستاها

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در این ارتباط گفت: به طور طبیعی نبود زیرساخت‌های لازم و فعالیت‌های ضعیف اقتصادی موجب شده روستاها و مناطق عشایری کارکرد اصلی خود یعنی تولید را در حد مطلوب نداشته باشند. وی بیان‌کرد: در بسیاری از روستاها مکانیزم طبیعی و خودکفایی در تولید محصولات مختلف کشاورزی و لبنی و صنایع دستی و … به دلیل بی توجهی‌ها کاهش پیدا کرده و شاهد شرایط سخت و ناگواری هستیم که موجب مهاجرت از روستا می‌شود.

اقدامات تأثیرگذار در ثبات جمعیت روستایی

نماینده مردم نهبندان و سربیشه با اشاره به اینکه بسیاری از روستاهای ما یا خالی از سکنه شده و یا با کاهش جمعیت رو برو شده‌اند، گفت: این مسئله بسیار مشهود است که به ویژه در مناطق مرزی می‌توان دید.نخعی گفت: برخی از اقدامات چون ساخت مسکن روستایی و کمک دولت و بنیاد مسکن تا حدی به مهاجرت معکوس کمک کرد که البته شرایط سخت اقتصادی زندگی شهری نیز بر این موضوع مزید بر علت شد. وی ادامه‌داد: اقدامی مثل عوائد سوخت مرزنشینی در روستاهای مرزی انگیزه‌ای برای ماندگاری روستاییان مناطق مرزی شد که نشان می‌دهد که اگر برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم به ثبات جمعیت در روستا و حتی مهاجرت معکوس کمک کنیم.

آخرین واریزی عوائد سوخت مرزنشینی اسفند ماه بوده است

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: البته روند کند مسکن سازی روستاییان که معمولاً با نگاه پروژه‌ای صورت می‌گیرد و یا در مورد عوائد سوخت مرزنشینی که آخرین واریزی مربوط به اسفند سال گذشته است، مردم را سردرگم و ناامید می‌کند.نخعی افزود: یک نکته مهم و اساسی دیگر این است که باید به مردم روستا آموزش فعالیت اقتصادی بدهیم که متأسفانه مغفول مانده است.سید رضا حسینی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان‌جنوبی نیز گفت: مشوق‌هایی برای بازگشت مددجویان از شهر به روستا در نظر گرفته شده است.

اقدامی برای تشویق مددجویان به بازگشت به روستا

وی با بیان اینکه توجه ویژه به اشتغال و مسکن روستاییان موجب کاهش حاشیه‌نشینی روستاییان در شهرها می‌شود، ادامه‌داد: در اولویت قرارگرفتن مددجویان روستایی برای دریافت خدمات مسکن علاوه بر فعال نگه‌داشتن و توسعه طرح‌های اشتغال‌زایی، موجب محرومیت‌زدایی از چهره روستاها می‌شود. معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی، یادآور شد: علاوه بر مسکن، تسهیلات ویژه برای اشتغال‌زایی روستاییان در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم در راستای مهاجرت معکوس مؤثر باشد. وحدانی‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: پدیده مهاجرت از روستا به شهر آن هم به لحاظ خشکسالی سال‌های اخیر و زرق و برقی که در جامعه شهری وجود دارد، طی سالیان گذشته رو به رشد بوده است. وی افزود: از آنجایی که امکان تهیه مسکن مناسب در بافت جدید شهر خصوصاً با افزایش بی رویه قیمت مسکن برای مهاجرت کنندگان از روستا به شهر وجود ندارد، به ناچار در حاشیه شهر یا بافت‌های ناکارآمد و قدیمی و یا در روستاهای نزدیک شهر سکنی می‌گزینند. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: این دسته از مهاجران از طرفی برای انطباق خود با دیگر ساکنین و تأمین مایحتاج خویش به مشاغل کاذب و حتی ارتکاب جرم چون فروش مواد مخدر رو می‌آورند. وحدانی نیا اظهار کرد: تا در عمل برای ایجاد مشاغل در روستاها خصوصاً برای نسل جوان و حمایت‌های مادی و معنوی برای جامعه هدف روستایی در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامداری و پرورش طیور و ایجاد کارگاه‌های تولیدی زود بازده و … اقدامی انجام نگیرد، نمی‌توان جامعه روستایی را در روستا نگه داشت.

خراسان جنوبی یکی از هفت استان مهاجر فرست

وی با بیان اینکه برای این مهم دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف مسئولیت دارند و باید جهاد گونه اقدام کنند، افزود: در این زمینه جزیره‌ای کارکردن هم اثر بخش نیست.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در سنوات گذشته که پدیده مهاجرت از روستا به شهر مورد توجه مسؤلین قرار گرفت، طبق بررسی‌هایی که انجام شد در سطح کلان کشوری استان خراسان‌جنوبی یکی از هفت استان مهاجرفرست تشخیص داده شد که داشتن چنین رتبه‌ای زیبنده استان فرهنگی ما نیست. وحدانی نیا گفت: با عنایت به مطالبه‌گری که در کارگروه پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهر ذیل ستاد بازآفرینی شهری استان در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان داشتیم و با تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلف خصوصاً در شهرستان هدف در استان، در شهرستان نهبندان آن هم در سه دهستان نهبندان و میغان برابر اعلام دستگاه‌ها و گزارشات واصله اقدامات خوبی انجام گرفته است. وی اظهار کرد: با طرح‌هایی مثل حمایت از جامعه روستایی مرز نشین و همچنین با حمایت‌های معیشتی که انجام شده شاهد مهاجرت معکوس هم بودیم که از شهرها به روستاها برگشتند..معاون دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: هرچند اجرای هر طرحی اگر با دقت و ظرافت و پیش بینی برخی مسائل پیش رو نباشد در دل خود آسیب‌هایی دارد که نمونه آن طرح پرداخت وجوه نقدی به مرزنشینان است.

مسئله ما روستاهای حاشیه شهر بیرجند است

وحدانی نیا بیان‌کرد: حاشیه نشینی در قالب آنچه که در دیگر کلان شهرها وجود دارد، در بیرجند و حتی دیگر شهرها نداریم و بیشتر حاشیه نشینی که تا به حال مد نظر بوده و مراقبت می‌طلبد در روستاهای نزدیک به شهر است. وی یادآور شد: در این زمینه دستگاه‌های متولی اراضی از منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، اوقاف و… باید بیشتر از گذشته مراقبت کنند تا تصرف نسبت به اراضی و ساخت وساز غیر مجاز و تغییر کاربری غیر مجاز انجام نگیرد. معاون دادگستری خراسان جنوبی گفت: اینگونه نباشد که در نتیجه غفلت، به خود بیاییم و ببینیم ساخت و سازی انجام شده و حتی افرادی در حاشیه شهر ساکن شدند بعد دنبال اجرای قانون باشیم.

۲۰۵ هم استانی دیگر، گرفتار ویروس منحوس کرونا

در شبانه روز گذشته ۲۰۵ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: بیشترین موارد شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته، با ۸۱ مورد مربوط به شهرستان بیرجند و پس از آن با ۲۹ مورد مربوط به شهرستان قائنات است. شریف زاده افزود: تعداد فوتی‌های کرونا در استان نیز با فوت یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته، به هزار و ۱۹۷ نفر رسید.

هویت انقلاب اسلامی استکبارستیزی است

ایرنا- فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: هویت انقلاب اسلامی استکبارستیزی است و جمهوری اسلامی ایران در ۴۳ سال گذشته با تکیه بر آرمان‌ها و فرهنگ مقاومت در برابر ظلم بدخواهان و مستکبران ایستاده است. سردار علی قاسمی روز پنجشنبه در مراسم محوری بزرگداشت ۱۳ آبان در میدان قدس شهر بیرجند افزود: جمهوری اسلامی ایران ۶۰ هزار شهید و جانباز در دوران انقلاب و ۲۲۰ هزار شهید در دفاع مقدس هدیه کرد تا هویت مقابله با استکبار حفظ شود. وی داشتن آرمان را از مهمترین راهبردهای استکبارستیزی عنوان کرد و گفت: آرمان بلند و ‌قوی یعنی اسلام ناب که این آرمان دشمنانی دارد و آرمان بلند رهبری بزرگ و ملتی بزرگ می‌خواهد مثل ملت ایران و البته دشمن بزرگ مثل آمریکا دارد که از هیچ جنایتی در این مدت فروگذار نکردند. قاسمی اصل مقاومت را از مهمترین مبانی استکبارستیزی برشمرد و گفت: ما تا آخر ایستاده‌ایم و تا روزی که در این دنیا ظلم و ستم هست، مبارزه خواهیم کرد و خواهیم ایستاد. فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی امامین انقلاب در مورد افول آمریکا و اسراییل با بررسی و مقایسه مراسم تحلیف رییس جمهوری ایران و آمریکا مشخص می‌شود. فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه آثار افول و سقوط استکبار جهانی را شاهد هستیم گفت: سپاه امنیت را نه تنها برای ایران بلکه برای منطقه فراهم کرده است.

خراسان جنوبی جز ۵ استان صعودی کرونا

تسنیم- افزایش شهرستان‌های قرمز و نارنجی در خراسان جنوبی و روند رو به رشد مبتلایان در این استان نگران کننده شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه موارد بستری در خراسان جنوبی در حال افزایش است که لزوم افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را متذکر می‌شود، تصریح کرد: این روند سبب شد تا خراسان جنوبی جزو پنج یا ۶ استانی در کشور قرار گیرد که ابتلا به کرونا در حال صعودی شدن است. دهقانی از فزایش ۶۰ درصدی بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های این استان خبر داد و گفت: به طور متوسط هفته گذشته روزانه ۶۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری شدند که در هفته جاری به ۱۰۷ نفر رسید. دهقانی ادامه داد: با توجه به تجاربی که در یک سال و نیم اخیر داریم احتمال اینکه تخت‌های بیمارستان پر شود، وجود دارد اما از آنجایی که پوشش واکسیناسیون در چند ماه اخیر افزایش یافته و قابل قبول بوده است امیدواریم با این معضل مواجه نشویم. وی با اشاره به دلایل افزایش مجدد ابتلا به کرونا گفت: شرکت در مراسم شادی و عزا، بازگشایی حتی موقت بعضی مدارس، سهل‌انگاری هموطنان و اعتماد بیش از حد به اینکه با زدن واکسن دیگر مبتلا نمی‌شویم از جمله این دلایل است و نباید با تصور اینکه با تزریق واکسن دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شویم، ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنار گذاشته شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر این روند تداوم داشته باشد قطعا ما در مسیر شروع موج بعدی کرونا قرار خواهیم گرفت.

احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی در زیرکوه آغاز می شود

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی از آغاز احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی در زیرکوه تا سه ماه آینده خبر داد. اسحاقی گفت: طرح احداث فاز یک ساختمان بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان زیرکوه ظرف سه ماه آینده آغاز می‌شود. وی افزود: قرار است وزارت بهداشت فاز اول این طرح را در مدت ۱۸ ماه به بهره برداری برساند. اسحاقی بیان کرد: از آذر ماه پارسال، پس از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت به مجلس شورای اسلامی، هیچ اعتباری مبنی بر احداث بیمارستان در شهرستان زیرکوه در متن این لایحه مکتوب نشده بود که از همان زمان پیگیری‌های لازم برای این کار آغاز شد و نتیجه داد.

خریداری هزار تن زرشک تازه از کشاورزان

مدیر سازمان تعاون روستایی استان با بیان اینکه طبق قیمت گذاری از بازار‌های شهر‌های کلان کشور، زرشک خشک دانه اناری کیلویی بین ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان خریداری می‌شود گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم زرشک تازه از سوی تعاون روستایی ۱۱ هزار تومان تعیین شده، هر چند ارزش واقعی محصول بیش از این است. ضیائیان احمدی با بیان اینکه خرید زرشک از سوی تعاون روستایی با هدف کاهش دست دلالان در بازار زرشک انجام می‌شود، افزود: امسال زرشک خریداری شده را برای فروش به استان‌های اصفهان، شیراز، کرمان و تهران می‌فرستیم.

دست نوازش کمیته امداد بر سر ۱۴ هزار دانش آموز

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۱۴هزار دانش آموز از خدمات فرهنگی کمیته امداد امام خمینی استان بهره‌مند می شوند. سلم آبادی گفت: هم اکنون ۱۴ هزار دانش آموز تحت حمایت کمیته امداد استان هستند که به این دانش آموزان، خدمات فرهنگی ارائه می‌شود. وی افزود: در سال تحصیلی جدید کمیته امداد استان هزینه کتب درسی و نوشت افزار ۱۴ هزار دانش آموز دختر و پسر تحت حمایت را پرداخت کرده است. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای سال تحصیلی جدید با همکاری خیران و مراکز نیکوکاری استان ۱۲ هزار و ۵۰۰ بسته تحصیلی با اعتبار یک میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان بین دانش آموزان تحت حمایت توزیع شده است.

آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۶۰ سال

تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۶۰ سال در خراسان جنوبی آغاز شد. بر اساس نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به مصوبات کمیته فنی واکسیناسیون کرونا و مرور مستندات داخلی و بین‌المللی برای کسب حداکثر ایمنی لازم، افراد بالای ۶۰ سال که ۲ نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن‌های غیرفعال شده سینوفارم، کوواکسین بهارات و کووایران برکت را استفاده کرده‌اند، باید نوبت سوم واکسن را ترجیحاً مشابه نوع اول یعنی غیرفعال شده به فاصله ۴ ماه از نوبت دوم دریافت کنند. دریافت کنندگان واکسن سینوفارم می‌توانند دوز سوم را سینوفارم یا آسترازنکا، دریافت کنندگان اسپوتنیک می توانند دوز سوم را آسترازنکا، دریافت کنندگان برکت می توانند دوز سوم را سینوفارم یا آسترازنکا و دریافت کنندگان آسترازنکا نیز آسترازنکا را در نوبت سوم می توانند تزریق کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


عملیات انفجار و خاکبرداری قطعه ۱۸ پروژه راه آهن بیرجند- قاین- یونسی که از آروزهای

بیشتر

بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت