اخبار استانی

بهره مندی ۱۱۵ نفر از تسهیلات اشتغال بهزیستی

معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی استان گفت: با ابلاغ اعتبارات در تیرماه و پس از موافقت و تأیید بانک‌های عامل، رسما از ابتدای شهریور ماه معرفی افراد واجد شرایط دریافت تسهیلات اشتغال به بانک‌های عامل آغاز شد. رحیمی افزود: تا کنون ۲۱۰ نفر به بانک‌ها معرفی شده اند که ۱۱۵ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده و بقیه در حال پیگیری است.

ارتقای روستاهای حاجی آباد و امیرآباد؛ روی میز وزارت کشور

ایرنا – پرونده ارتقای روستاهای حاجی‌آباد و امیرآباد بیرجند با پیگیری استاندار خراسان جنوبی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت. ملانوری” در دیدار با “زهرا احمدی” مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور در تهران مسائل استان را پیگیری کرد. موضوع ارتقای سطح روستاهای حاجی‌آباد و امیرآباد به شهر از مهمترین مباحث مطرح شده در این دیدار بود. استاندار خراسان جنوبی با استفاده از این فرصت در زمینه دیگر مسائل مرتبط با شهرها و روستاهای استان نیز بحث و گفت و گو کرد. زهرا احمدی” مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور نیز پس از دریافت اطلاعات لازم درخصوص روستاهای امیرآباد و حاجی‌آباد و علت درخواست استان، برای تسریع در انجام اقدامات کارشناسی و قانونی درباره این موضوع قول مساعد داد. استاندار خراسان جنوبی روز پنجشنبه (ششم آبان امسال) از دو روستای امیرآباد و حاجی‌آباد در بیرجند با هدف پاسخگویی به مطالبات مردم بازدید کرد.

آغاز برداشت طلای سرخ در خراسان جنوبی

خبرنگاران جوان- برداشت گل‌های ارغوانی زعفران در مناطق سردسیر خراسان جنوبی آغاز شد. پاییز که فرا می‌رسد، کشاورزان استان خوشحال و شادمان می‌شوند، زیرا می‌توانند محصولات خود را برداشت کنند. یکی از شهرستان‌هایی که در پاییز، تب و تاب در آن به اوج می‌رسد و کشاورزانش مشغول برداشت محصول می‌شوند، قاین است.درودی یکی از کشاورزان زعفران کار قاینی می‌گوید: حدود یک ساعت قبل از طلوع آفتاب به مزرعه می‌آییم و به کار برداشت زعفران مشغول می‌شویم. وی ادامه می‌دهد: از جمله زیبایی‌های این کار این است که به صورت جمعی و با حضور اقوام و خویشان انجام می‌شود و همه برای برداشت زعفران تلاش می‌کنند. درودی عنوان می‌کند: از جمله دلایلی که سبب می‌شود زعفران قائنات عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد، چیدن گل‌های آن در هنگام صبح است. این کشاورز قاینی بیان می‌کند: زعفران قاین در ایران و جهان حرف اول را می‌زند و حدودا ۱۰۰ کیلوگرم گل زعفران را تنها از یک مزرعه تا نیمه آذر ماه برداشت خواهیم کرد.رضایی مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت پارسال زعفران در استان را ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و گفت: امسال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار توسعه سطح کشت زعفران در استان داشتیم. وی از پیش بینی کاهش ۲۰ درصدی تولید زعفران در امسال در مقایسه با پارسال خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۵۶ تُن زعفران از مزارع کشت زعفران استان برداشت شود. رضایی کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک را از علل کاهش تولید زعفران در استان برشمرد. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تعداد بهره برداران این بخش در استان را ۳۲ هزار و ۲۸۲ خانوار اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون ۶ تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می‌کنند.

اشتغال روزانه ۵ هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی حجم سرمایه گذاری داخلی و خارجی اعلامی در این منطقه را ۶۷۲ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: روزانه حدود ۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در سایت مرکزی و مرزی منطقه ویژه اقتصادی مشغول به کار هستند. صفدری زاده با بیان اینکه چشم انداز منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی این است که در کمتر از ۴۸ ساعت مجوزها را صادر و میزبان سرمایه گذاران باشد، گفت: مرکز مبادلات تجاری منطقه ویژه اقتصادی آمادگی خرید محصول زعفران و زرشک را دارد و در ترسیم چشم‌انداز بحث فرآوری محصولات استراتژیک کشاورزی و معدنی استان در دستور کار است. وی با بیان اینکه موانع تولید و پیش روی فعالان اقتصادی در خراسان جنوبی چیزی بیشتر از موانع سطح کشور نیست، تصریح کرد: فضای کسب و‌ کار در ایران باید بهتر از این وضعیت فعلی می بود و باید بپذیریم که موانع در فضای کسب و کار ایران وجود دارد اما انتصاب آن فقط به خراسان جنوبی بی انصافی است. مشروع این خبر در شماره فردا روزنامه منتشر می شود…

افتتاح ۱۲ پایگاه علمی همزمان با هفته پژوهش در خراسان‌جنوبی

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی از افتتاح ۱۲ پایگاه علمی در تمامی شهرستان‌های استان همزمان با هفته پژوهش خبر داد. فرخنده افزود: هدف از افتتاح این پایگاه‌های علمی تربیت نیروی انقلابی و مدیران آینده هر شهرستان و استان توسط نخبگان است. وی تأکید کرد: استان خراسان‌جنوبی نیازمند مدیرانی جهادی و نخبگانی بومی است نه مدیرانی پروازی و غیربومی که در این راستا راهبرد بسیج علمی، تربیت نیروی انسانی با تأکید بر علم و پژوهش است.

بهره برداری از تجهیزات پزشکی پیشرفته مرکز تخصصی و فوق تخصصی رازی

۱۲ دستگاه مربوط به تجهیزات پزشکی مرکز تخصصی و فوق تخصصی رازی بیرجند به بهره برداری رسید. دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مراسم گفت: برای خرید و راه اندازی این دستگاه‌ها ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده که از سوی سازمان بهداشت جهانی، اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و هیئت امنا صرفه جویی ارزی قرار داده شده است.

۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای ایمن سازی جاده‌های استان

صداوسیما- معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از هزینه اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان برای ایمن سازی جاده‌های خراسان جنوبی از ابتدای سال خبر داد. فدوی گفت: این مبلغ برای انجام عملیات روکش آسفالت، لکه گیری و درزگیری، تسطیح حریم و رگلاژ شانه راه، تعمیر، تعویض و نصب تابلوهای ایمنی و ترافیکی، تعمیر و نصب گاردریل و حفاظ های بتنی، لایروبی و تنقیه پل ها، قطع راه های دسترسی غیرمجاز، ایمن سازی و رنگ آمیزی پایه تابلوهای سازه ای، آشکارسازی نقاط پرتصادف، اصلاح شیب شیروانی، تسطیح حریم راه، اصلاح نرده و قرنیز پل ها است. وی افزود: ایمن سازی جاده های استان برای کاهش سوانح جاده ای در کنار فرهنگ سازی از اولویت های این اداره کل است. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: خراسان جنوبی با داشتن ۱۵ هزار و ۱۰۴ کیلومتر راه ۵ ممیز ۱۵ درصد از طول راه های کشور را به خود اختصاص داده است. فدوی افزود: این استان ۱۹۵۸ کیلومتر راه اصلی، ۱۶۹۰ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۴۵۶ کیلومتر راه روستایی دارد که نسبت به کشور به ترتیب ۴ ممیز ۱۵ درصد، ۴ و نیم درصد و ۵ و نیم درصد را به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به فعالیت مستمر و شبانه روزی راهداران گفت: مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی راهداران مهمترین عامل پاسداشت جان و مال مردم در جاده های کشور است که این مهم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

شناسایی ۲۳۱ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۸۷ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۹۱ بیمار جدید شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: همچنین از ۶۷۱ آزمایش سریع ۱۴۰ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شد. وی افزود: با ثبت یک فوت جدید تعداد جانباختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۱۹۳ نفر افزایش یافت.

گوجه فرنگی در مدار گرانی

خبرنگاران جوان- سرمازدگی گوجه فرنگی در شیراز سبب شده تا محصول ارسال شده به بیرجند، قیمت بالایی داشته باشد و باعث نارضایتی شهروندان شود. گویا این بار گرانی به بازار گوجه فرنگی در خراسان جنوبی رسیده است. بسیاری از شهروندان از قیمت بالای گوجه فرنگی در بازار‌های استان گلایه دارند و خواستار نظارت هر چه بیشتر مسئولین بر بازار بی سر و سامان این محصول اند. فروشندگان اما قیمت‌ها را عادی می‌دانند و بر این باور هستند که محصولات به دلیل آمدن از شهر‌های دیگر همچون شیراز چنین قیمتی دارند. محبوبی فرد یکی از خریداران این میوه در بازار روز غفاری گفت: در تمام طول این بازار قیمت‌ها متفاوت است و هر کسی به هر نحوی که بخواهد قیمت گذاری می‌کند. وی افزود: در یک غرفه گوجه فرنگی به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که همان نوع محصول در غرفه‌ای دیگر ۱۴ هزار تومان است. محبوبی فرد بیان کرد: می‌گویند گوجه‌ فرنگی ها از شیراز به بیرجند می‌آید و اگر گوجه فرنگی گلخانه‌ای بیرجند بخواهد به فروش برسد، باید قیمت بیشتری را هم پرداخت کرد. این شهروند بیرجندی اظهار کرد: مصرف کنندگان همواره قربانی دست دلالان هستند و خدا می‌داند که محصول گوجه فرنگی با چه قیمتی در شیراز بارگیری می‌شود و با چه قیمتی در بیرجند تحویل داده می‌شود. یکی از فروشندگان گوجه فرنگی نیز گفت: گوجه‌ فرنگی های بازار عمدتا از شیراز می‌آید و ما گوجه فرنگی گلخانه‌ای از بیرجند نداریم و پس از خرید محصول به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۱ هزار تومان، به قیمت ۱۳ هزار تومان به مصرف کننده می‌فروشیم.

سرمازدگی دلیل گرانی است

حیدری رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار، سرمازدگی این محصول و خسارت‌هایی است که به کشاورز تحمیل شده است. وی افزود: گوجه فرنگی مورد نیاز بیرجند را از شیراز خریداری می‌کنیم، اما در چند وقت اخیر این محصول دچار سرمازدگی شد و گرانی بر این محصول سایه انداخت. حیدری اظهار کرد: شهر‌های دیگری نیز هستند که از شیراز گوجه فرنگی می‌خرند و گرانی در آن شهر‌ها و استان‌ها نیز وجود دارد. رئیس اتحادیه میوه تره بار بیرجند بیان کرد: باید مسئولین نظارت بیشتری داشته باشند و فکری به حال بازار کنند و بازار نیازمند ورود جدی مسئولین است.

انتظار زیارت کربلا به سر رسید

تسنیم- مدیریت حج و زیارت استان خراسان جنوبی در مورد شروع پیش ثبت نام عتبات عالیات عراق اطلاعیه صادر کرد. نوفرستی از متقاضیان تشرف به عتبات خواست جهت انجام پیش ثبت نام به سامانه (http://atabat.haj.ir) و یا به دفاتر و شرکت‌های خدمات زیارتی در سطح استان مراجعه کنند. مدیر حج و زیارت استان خراسان جنوبی گفت: لغو روادید از سوی کشور عراق برای اعزام‌های هوایی اجرایی شده است. وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی سازمان حج و زیارت مقرر است از ۲۳ آبان‌ماه نخستین گروه از زائران عزیز پس از دو سال وقفه در اعزام‌های عتبات عالیات به دلیل شیوع کرونا به صورت هوایی عازم کشور عراق شوند. نوفرستی از برگزاری جلسات منطقه‌ای با ۳ استان خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی در زمینه راه‌اندازی این اعزام‌ها خبر داد و از متقاضیان خواست در انجام پیش ثبت نام تسریع کنند.

فراهم شدن زمینه اشتغال ۱۲ هزار نفر در بخش صنعت

شبستان- رئیس سازمان صمت استان گفت: طی ۶ ماهه گذشته، در حوزه صنعت زمینه اشتغال ۱۲ هزار نفر در خراسان جنوبی فراهم شد. جرجانی با اشاره به اقدامات و فعالیت های شاخص سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی طی ۶ ماهه گذشته، اظهار کرد: در حوزه صنعت در زمینه های مختلف تولیدی زمینه اشتغال ۱۲ هزار نفر در استان فراهم شد. رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال تعداد ۲۱ فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری چهار هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال در سطح استان صادر شده است که خود زمینه اشتغال بیش از ۳۹۰ نفر را فراهم کرده است. وی گفت: در راستای جذب سرمایه گذاری در حوزه صنعت، طی این مدت ۱۸۹ فقره جواز تاسیس با سرمایه گذاری ۱۳۸ هزار میلیارد ریال صادر شده که پیش بینی می شود در صورت ایجاد و بهره برداری برای هفت هزار نفر در استان شغل ایجاد شود. وی ادامه داد: این تعداد جواز صنعتی از لحاظ پیش بینی سرمایه گذاری ۱۱ برابر، از لحاظ پیش بینی اشتغال ۱۷ برابر و از لحاظ تعداد جواز صادره ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی تصریح کرد: در راستای رفع موانع تولید و فعال سازی واحدهای صنعتی راکد، از ابتدای سال تعداد ۱۳ واحد صنعتی با برگزاری جلسات کارگروه تسهیل استانی و ملی به چرخه تولید باز گشته اند. وی افزود: بهره برداری از ۱۱ طرح کوچک، بزرگ و متوسط در دست اجرا در زمینه های تولید شمش طلا، تولید کنسانتره آهن، کاشی و سرامیک استان با سرمایه گذاری بیش از هشت هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۸۰۰ نفر در راستای تمرکز بر تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی و صنایع معدنی در اولویت های سازمان است.

تقدیر از فعالان ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی

در هماش استانی نماز با حضور نماینده ولی فقیه در استان از ۴۰ نفر از فعالان ستاد اقامه نماز تقدیر شد. نماینده ولی فقیه در استان در همایش استانی نماز در سپاه انصار الرضا(ع) با بیان اینکه رسیدن به حقایق عالم هستی و توجه و تسلط بر آن برای برخی قابل باور نیست، گفت:، اما از هر جایی از عالم که بخواهیم شروع کنیم باید با صفتی از صفات خداوند و آیات الهی شروع کنیم. عبادی با اشاره به اینکه تمام رنگ ها، نقاشی‌ها، زیبایی‌ها و چهره‌های زیبا در تاریکی همه سیاه و بی رنگ هستند، اما در نور نمایان می‌شوند، گفت: هر آنچه زیبایی در عالم است از نور خداوند متعال است.

آخر هفته بارانی در استان

ایرنا- اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اعلام کرد که از روز پنجشنبه هفته جاری احتمال بارش باران به‌صورت پراکنده در این استان وجود دارد. اداره کل هواشناسی براساس داده‌ها و الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی تا اواخر هفته جاری افزایش متناوب ابر و وزش باد را در خراسان جنوبی پیش‌بینی کرد. وزش باد در برخی نقاط از جمله نواحی شرقی استان با خیزش گرد و خاک همراه است. همچنین به لحاظ دمایی در ۲۴ ساعت آینده روند کاهش نسبی دمای هوا مورد انتظار است اما طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هوا به طور موقت گرمتر خواهد شد. خراسان جنوبی در پاییز امسال بارندگی نداشته است.

واکسیناسیون ۸۰ درصدی دانش‌آموزان خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از اجرای طرح سواد حرکتی در ۳۵۸ دبستان در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: تا روز گذشته بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان متوسطه استان حداقل یک دوز واکسن دریافت کردند. واقعی در نشست شورای معاونین این اداره کل اظهار کرد: ۵۸ هزار و ۷۴۳ دانش آموز دوره متوسطه واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که از این تعداد، ۱۹ هزار و ۶۵۲ دانش آموز هر دو دوز را دریافت کرده و مابقی یک دوز را تزریق کرده‌اند. وی، با اشاره به دریافت قریب ۹۳ درصد واکسن کرونا توسط فرهنگیان خراسان جنوبی، بیان کرد: هفت درصد باقی مانده اکثراً معلمانی هستند که به دلیل دارا بودن بیماری از دریافت واکسن به توصیه پزشکان معاف شده‌اند.

افزایش سرانه زباله در استان

اکبری مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی به مصرف پلاستیک در استان اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه در دنیا همگی به سمت کاهش تولید زباله می‌روند اما متأسفانه در استان طی دهه گذشته افزایش سرانه زباله را شاهد بودیم به طوری که در سال ۱۳۹۳ سرانه تولید زباله نفری ۴۶۰ گرم بود که در سال ۱۳۹۹ این میزان به ۶۴۰ گرم افزایش پیدا کرد.

پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند لنگ اعتبار است

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی گفت: بعد از گذشت ۱۲ سال از طرح پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند، هنوز هزینه زمین آن پرداخت نشده است. محمود حاجی اظهارکرد: موضوع ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند از سال ۸۸ مطرح شده است که آن زمان زمین کوچکی به آن اختصاص داده شد ولی بعد زمین بزرگ‌تری برای این پروژه در نظر گرفته شد. مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: اما متأسفانه بعد از ۱۲ سال از این اتفاق هنوز در مسئله پرداخت هزینه زمین این پروژه مشکل داریم. حاجی با اشاره به اینکه در ۱۶ استان ساخت کتابخانه مرکزی به اتمام رسیده و راه‌اندازی شده است، گفت: در خراسان جنوبی ۱۰۰ میلیون از هزینه زمین نیز پرداخت شده است ولی مبلغ کلی آن ۴۴۰ میلیون تومان است.

اخطار به شورای اسلامی شهر اسدیه

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی از اخطار کتبی به شورای اسلامی شهر اسدیه برای معرفی نکردن شهردار خبر داد. اشرفیان افزود: در خراسان جنوبی ۳۱ شهر وجود دارد که تا روز یکشنبه همه شوراهای اسلامی شهر استان جز اسدیه شهرداران جدید را معرفی کرده‌اند. وی بیان داشت: به شورای شهر اسدیه به دلیل معرفی نکردن شهردار اخطار کتبی داده شده است. وی تصریح کرد: از شورای اسلامی شهر اسدیه خواسته‌ایم هر چه زودتر شهردار این شهر را معرفی کنند و به طور دائم پیگیری لازم را در مورد بقیه شهرداران معرفی شده انجام می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، آیت الله رئیسی به شهادت رسید.بالگرد حامل

بیشتر

نسرین کاری – روز گذشته مراسم اختتامیه دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور به

بیشتر

میرکلانی – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی برای اولین

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت