یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

اجرای طرح منابع آب ژرف خراسان جنوبی در انتظار اختصاص اعتبار است

مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت:به موجب توافق نامه سه جانبه بین معاونت علمی رئیس جمهور، وزارت نیرو و استانداری استان مقرر شد 25 درصد پروژه توسعه و بومی سازی فناوری های پیشرفته توسط استانداری، 25 درصد پروژه توسط معاونت علمی و 50 درصد پروژه توسط وزارت نیرو تامین و پرداخت شود.

منتظر ابلاغیه‌های جدید آموزش حضوری هستیم

ایسنا- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با تاکید بر ارائه شیوه‌های مخصوص هر مدرسه برای شروع آموزش حضوری، گفت: تا پیش از این گفته شده بود که مدارس زیر ۳۰۰ نفر جمعیت از ابتدای آبان و مدارس بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز از ۱۵ آبان به صورت تدریجی آموزش حضوری را آغاز خواهند کرد، اما اکنون منتظر ابلاغیه‌های جدید هستیم تا براساس آن و با اولویت سلامت دانش‌آموزان و معلمان عمل کنیم. واقعی، در پاسخ به تردیدها در مورد بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس استان، افزود: همه موارد با رعایت ضوابط ستاد کرونای کشور لحاظ خواهد شد و ما تابع قانون خواهیم بود. وی افزود: تا پیش از این گفته شده بود که مدارس زیر ۳۰۰ نفر جمعیت از ابتدای آبان و مدارس بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز از ۱۵ آبان به صورت تدریجی آموزش حضوری را آغاز خواهند کرد، اما اکنون منتظر ابلاغیه‌های جدید هستیم تا براساس آن و با اولویت سلامت دانش‌آموزان و معلمان عمل کنیم. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی تصریح کرد: به هر صورت بازگشایی‌ها با جمعیت بالای دانش‌آموزان نخواهد بود و برای آموزش حضوری تدابیری اتخاذ خواهد شد تا پروتکل‌ها به هر ترتیب رعایت شود. واقعی با اشاره به توجه به آموزش‌های تلفیقی از ابتدای امسال، گفت: هر مدرسه شیوه آموزشی به خصوصی را با توجه به اقتضائات و شرایط دانش‌آموزان و محیط و معلمان به تصویب خواهد رساند. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی خواستار همکاری بیشتر و مشارکت مضاعف اولیا در تکمیل فرایند واکسیناسیون دانش آموزان و ریشه کنی بیماری کرونا شد.

مشکلی برای معرفی شهرداران نداریم

صداوسیما- معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکل خاصی برای معرفی شهرداران نداریم و این موضوع طبق روال در حال انجام است. فرهادی با بیان اینکه مشکلی برای معرفی شهرداران نداریم گفت: از ۳۱ شهرداری که در استان باید انتخاب شوند ۱۷ شهردار احکامشان امضا شده و در مرحله معرفی شهرداران توسط شورای اسلامی شهر هستند. وی افزود: دو شهردار هم پرونده کاریشان تکمیل شده و برای امضا به دست استاندار رسیده و امروز و فردا احکام شان امضا خواهد شد. معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: نه شهردار مراحل کار اداری شان طی میشود تا استعلامات لازم گرفته شود و برای سه شهر هم شهردارانی که معرفی شدند فاقد سوابق لازم بودند که مجدداً باید توسط شورای اسلامی شهر شان فرد جدیدی معرفی شود. فرهادی در مورد تاخیر به وجود آمده برای معرفی رسمی شهرداران و بلاتکلیف ماندن شهر گفت: این موضوع مسئله خاصی نیست و طبق روال عادی اداری کار انتخاب شهرداران در حال انجام است. گفتنی است اولین جلسه شوراهای اسلامی 14 مرداد ماه برگزار شده و شوراها می بایست ظرف مدت یک ماه پس از اولین جلسه شهرداران را معرفی می کردند، اما هنوز شهرداران 14 شهر استان معرفی نشده است.

بهره مندی 1500 مادر باردار نیازمند از حمایت کمیته امداد

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: این طرح با هدف بهبود تغذیه مادران باردار نیازمند و پیشگیری از تولد نوزادان با وزن کم و همچنین تقویت مادران برای دوران شیردهی آغاز شده است.حسینی با بیان اینکه این طرح با حمایت وزارت بهداشت و همکاری معاونت بهداشتی درمانی استان اجرایی شده، افزود: در حال حاضر 1500 نفر از زنان باردار و شیرده دچار سوء تغذیه، شناسایی شده‌اند که به این افراد سبد‌های غذایی به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.

کارشناسی مجدد بنیاد مستضعفان برای قیمت گذاری اراضی روستای«موسویه»

مهر- نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس از قول بنیاد مستضعفان برای کارشناسی مجدد قیمت اراضی روستای «موسویه» و تجدید نظر در نحوه واگذاری زمین ها به روستائیان خبر داد. اسحاقی اظهار کرد: مشکلاتی که مردم در روستاهای چاهک و موسویه و محمد آباد در حوزه زمین‌های متعلق به بنیاد مستضعفان دارند در بسیاری دیگر از نقاط استان نیز وجود دارد که در این زمینه با مسئولان و مدیران بنیاد مذاکراتی داشته ایم.نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس بیان‌کرد: من در این زمینه‌ها با جناب آقای فتاح گفت و گو داشتم و ایشان تصریح کردند که ما می‌خواهیم در نهایت مردم محروم و مستضعف به حقشان برسند و کسی سوء استفاده نکند و اگر مشکل خاصی برای مردم رخ داده است باید کار کارشناسی مجدد صورت گیرد.اسحاقی گفت: اگر بعد از انقلاب اسلامی بنیاد مستضعفان در موضوع زمین‌هایی که تحت تملک نخست وزیر رژیم پهلوی (اسدا… علم) بوده، ورود پیدا نمی‌کرد، این احتمال وجود داشت که در همان منطقه موسویه برخی سوء استفاده کرده و باز شرایط ارباب – رعیتی را بر مردم حاکم می‌کردند اما بنیاد تلاش کرده که شرایط را برای واگذاری زمین‌ها به مردم فراهم کند.وی اظهار کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته، در نهایت تصمیم گرفته شد در مورد قیمت‌گذاری زمین‌ها کار کارشناسی مجدد صورت گیرد و همچنین در مورد چگونگی واگذاری نیز تجدید نظر شود. نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس گفت: باور ما بر این است که همه درآمدهای بنیاد خرج مردم محروم در نقاط مختلف کشور از جمله در زمینه ساخت درمانگاه و مدرسه و سالن ورزشی می‌شود و در این موضوع شکی نیست.اسحاقی گفت: اما با توجه به درآمدهایی که در منطقه موسویه و چاهک از منابعی چون فروش پسته وجود دارد، درخواست ما این است که بخشی از درآمد بنیاد از این روستاها در خود منطقه هزینه شود تا مردم نیز برای کار بیشتر انگیزه داشته باشند. وی اظهار کرد: به نظر من روستاهای چاهک و موسویه شبیه یک کارگاه بزرگ توسعه است که هر چه بیشتر به آن توجه شود فواید بیشتری نصیب محرومان خواهد شد.

ارسال تجهیزات ورزشی و بهداشتی به نقاط مختلف خراسان جنوبی

صداوسیما- اقلام مختلف ورزشی و بهداشتی جمعا به ارزش 850 میلیون تومان در قالب “کاروان مهر با نشاط” به آموزش و پرورش سراسر استان خراسان جنوبی ارسال شد.به منظور کیفیت بخشی به اجرای درس تربیت بدنی و برقراری عدالت و توازن آموزشی و همچنین اجرای طرح های حوزه تربیت بدنی، از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان کاروان مهر بانشاط به شهرستان های استان ارسال شد.مدیر کل آموزش و پرورش استان در مراسم ارسال کالاهای ورزشی و بهداشتی گفت: کاروان مهر نشاط امسال در قالب 64هزار بسته ورزشی و بهداشتی جمعا به ارزش 8/5 میلیارد ریال به سراسر استان ارسال شد.واقعی افزود: کالا‌های ارسالی شامل تجهیزات ورزشی همچون میز تنیس، فوتبال دستی، تاتامی و انواع توپ به ارزش 7 میلیارد ریال است.وی گفت: علاوه بر اقلام ورزشی ، اقلام بهداشتی شامل 20 هزار عدد ماسک، 50 عدد ترازوی دیجیتال، 2 هزار و 500 بسته بهداشتی فردی و 50 جلد کتاب راهنمایی جامع آموزشی در قالب این کاروان به نقاط مختلف استان ارسال شد.

کرونا شیشه عمر 3 بیمار دیگر را در خراسان جنوبی شکست

با فوت 3 بیمار دیگر در خراسان جنوبی تعدا فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان به هزار و 179 نفر رسید. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: روز گذشته 199 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 53 بیمار جدید شامل 14 بستری و 39 مورد سرپایی، شناسایی شدند. شریف زاده افزود: همچنین از 477 تست سریع کرونا 88 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

بازنگری در قیمت زرشک

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: تعاون روستایی با کارشناسی مجدد، قیمت زرشک را به منظور حمایت از کشاورزان استان افزایش دهد.ملانوری در نشست برنامه‌ریزی خرید حمایتی زرشک و زعفران خراسان جنوبی افزود: تعاون روستایی که متولی خرید زرشک است، مراکزی را در مناطق مختلف دایر کرده و در حال تحویل گرفتن زرشک کشاورزان است. وی گفت: با توجه به اهمیت محصولات زرشک و زعفران همچنین دغدغه‌های کشاورزان در زمینه تولید و بازار فروش محصولات، جلسات متعددی برگزار شده و پیگیری‌هایی نیز در سطح استانی و ملی صورت گرفته است. استاندار خراسان جنوبی به کشاورزان توصیه کرد که با مراجعه به مراکز خرید تعاونی روستایی نسبت به فروش محصول زرشک خود اقدام کنند. وی افزود: بخش خصوصی که برای صادرات تمایل به خرید زرشک کشاورزان دارد، از تسهیلات ویژه برخوردار می‌شود. ملانوری تصریح کرد: قیمت‌گذاری و برنامه‌ریزی برای فروش زرشک باید در داخل استان انجام شود و هیچ کسی نباید در خارج از این منطقه برای زرشک تصمیم‌گیری کند. وی گفت: درخصوص زعفران نیز صندوق حمایت از بخش کشاورزی به عنوان معین سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی اقدام به خرید خواهد کرد و هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه در نظر گرفته شده است. وی افزود: صندوق حمایت بخش کشاورزی مراکزی را در پنج نقطه استان برای خرید زعفران در نظر گرفته است و قیمت‌گذاری خوبی برای زعفران انجام شده که براساس کیفیت و نوع محصول از 11 میلیون تومان تا 20 میلیون و 500 هزار تومان برای هر کیلوگرم زعفران تعیین شده است. ملانوری تصریح کرد: وجه تمام شده پنج روز بعد از تحویل زعفران به کشاورزان پرداخت می‌شود. استاندار خراسان جنوبی افزود: توصیه ما به کشاورزان این است که با دقت نظر نسبت به تولید محصول کیفی و عاری از بار میکروبی اقدام شود که قابلیت رقابت در بازار جهانی را داشته باشد.ملانوری ادامه داد: سالانه طبق آمار بیش از 21 هزار تن محصول زرشک در استان خراسان جنوبی برداشت می‌شود و هر سال در زمینه فروش با مشکل مواجه هستیم. وی با بیان اینکه 45 هزار خانوار در خراسان جنوبی وابسته به این محصول هستند گفت: آمادگی واگذاری زمین برای ایجاد بارگاه‌های زرشک در حریم و محدوده روستاها را داریم. استاندار افزود: تجار و صادرکنندگان می‌توانند از اعتبارات بانک توسعه تعاون استفاده کنند و صندوق حمایت از محصولات کشاورزی با ارائه تسهیلات به خریداران زمینه را برای فروش زرشک مهیا کند. وی به برنامه راه‌اندازی تعاونی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: این تعاونی قرار است مدیریت تولید، برداشت، فرآوری و قیمت‌گذاری محصول را برعهده بگیرد تا محصولات با ارزش افزوده و قیمت واقعی به فروش برسند.

صدای پای پیک ششم به گوش می رسد

ایرنا – حدود 45 روز پس از فروکش کردن موج پنجم کرونا در خراسان جنوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش تدریجی موارد سرپایی و بستری در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: اگر این روند تداوم داشته باشد قطعا ما در مسیر شروع موج بعدی کرونا قرار خواهیم گرفت. دهقانی گفت: هفته گذشته شاهد افزایش تدریجی و مختصر مراجعه‌کنندگان هم سرپایی و هم بستری به بیمارستان‌های سطح استان بودیم که باعث شد استان خراسان جنوبی در زمره هفت استانی در کشور قرار بگیرد که افزایشی را در میزان بستری‌ها نشان می‌دهند. وی افزود: امیدواریم این روند تداوم پیدا نکند ولی اگر تداوم داشته باشد قطعا ما در مسیر شروع موج بعدی بیماری قرار خواهیم گرفت که پیامدهای سختی را برای همه ما به دنبال خواهد داشت. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به این سوال که آیا بیماران بدحال در بیمارستان‌ها واکسن زده‌اند؟ گفت: عمده کسانی که متاسفانه به خاطر کرونا فوت می‌کنند حدود 54 درصد آنها کسانی بودند که هیچ نوع واکسنی را دریافت نکردند. وی بیان کرد: سایرین هم افرادی بودند که یک دوز یا 2 دوز را دریافت کردند اما عمدتا بیماری‌های زمینه‌ای داشتند یا افراد با سن بالا بودند که منجر به بروز فوت در آنها شده است.دهقانی افزود: اغلب کسانی هم که خیلی بدحال می‌شوند افرادی هستند که ایمنی کامل ندارند یعنی واکسن نزدند یا 2 دوز واکسن را دریافت نکردند که ایمنی کامل در بدن آنها ایجاد شده باشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا فرد سالمی با تزریق 2 دوز واکسن تاکنون فوت نکرده یا بدحال نشده است؟ گفت: بندرت چنین اتفاقی می‌افتد نه اینکه نباشد ولی بندرت داشتیم که افرادی بدون بیماری زمینه‌ای و با واکسیناسیون کامل فوت کنند. دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا بیان کرد: اغلب فوت‌شدگان کسانی هستند که اگر واکسن زدند یک دوز بوده یا اینکه بیماری زمینه‌ای داشتند که باعث تشدید بیماری و فوت آنها شده است. وی درباره مراجعه کودکان به مراکز درمانی برخی شهرستان‌های استان با علائم گوارشی نیز گفت: از دو هفته قبل به‌تدریج شاهد بودیم که مراجعه به مطب‌های متخصصان اطفال در برخی شهرستان‌ها با علائم تنفسی به‌خصوص علائم گوارشی افزایش یافت که حدود 10 تست کرونا از کسانی که با این علائم مراجعه کرده بودند به طور رسمی و مشخص مثبت شد.

تزریق بیش از 100 هزار واکسن در قائن

حقانی- رئیس شبکه بهداشت و درمان قائن با بیان اینکه بیش از 100 هزار واکسن در شهرستان قائنات تزریق شده است، گفت: از این تعداد 68000 واکسن در دوز اول ومابقی دوز دوم بوده است. دکتر حمیدی راد افزود 68 درصد جمعیت بالای 12 سال نوبت اول و 32 درصد جمعیت بالای 12 سال نوبت دوم را تزریق کرده‌اند. حمیدی با بیان اینکه تاکنون 5500 تن از شهروندان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، افزود: متأسفانه 150 هموطن فوت کرده‌اند. وی گفت: متأسفانه به دلیل عدم رعایت فاصله اجتماعی و پیشگیری و افزایش مراسم عمومی و عروسی‌ها در شهرستان در حال حاضر تغییر رنگ است و به نارنجی تبدیل می‌شود.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا به 166 نفر در خراسان جنوبی

تاکنون 166 نفر در خراسان جنوبی دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر دوز سوم واکسن در استان به کادر درمان و بیماران خاص و سرطانی تزریق می‌شود. شریف زاده افزود: دریافت کنندگان دو دوز واکسن سینوفارم دوز سوم را سینوفارم یا آسترازنکا، دریافت کنندگان اسپوتنیک آسترازنکا، دریافت کنندگان برکت سینوفارم یا آسترازنکا و دریافت کنندگان آسترازنکا نیز آسترازنکا را در نوبت سوم تزریق می کنند. وی با بیان اینکه تا امروز 37.18 درصد از جمعیت هدف در خراسان جنوبی واکسیناسیون کامل کرونا را در استان انجام داده اند، گفت: شهرستان فردوس با بیش 40 درصد دریافت واکسن دوز دوم، پیشتاز در واکسیناسیون کامل کرونا است.

زنگ خطر افزایش سالمندی در استان

مهر- مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به 7 مرکز نگهداری سالمندان در سطح استان از نگه داری 160 سالمند شامل 65 مرد و 95 زن خبر داد و بیان کرد: بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت سالمند استان 75 هزار و 25 نفر است که 9.7 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد. عرب نژاد افزود: اگر همین روند ادامه پیدا کند در سال 2050 درصد سالمندی استان در کشور به 30 درصد می‌رسد و این زیاد است و باید برنامه‌ریزی اساسی داشت.

خرید زرشک تازه نیازمند اعتبار

معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: برای خرید محصول زرشک کشاورزان نیازمند سرمایه در گردش هستیم. جعفری با اشاره به انعقاد قرارداد در زمینه بازاریابی و فروش محصولات استراتژیک استان از جمله زرشک عنوان کرد: قراردادهایی برخی فروشگاه های بزرگ زنجیره ای داشته‌ایم و توزیع زرشک خشک در این فروشگاه‌ها انجام می‌شود. وی تصریح کرد: مجموع خریدی که این فروشگاه‌ها در زمینه محصول زرشک استان به صورت سالانه دارند حدود 52 تن است و این گره‌ای از مشکلات زرشک استان را با توجه به حجم تولیدی که داریم باز نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت