اخبار استانی

صدور هزار و ۱۶ کارت سلامت برای رانندگان

در ۶ ماهه نخست امسال هزار و ۱۶ کارت سلامت برای رانندگان بخش مسافری و باری استان صادر شده است. سالاری سرپرست اداره حمل و نقل کالای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از مجموع این کارت ۸۶۳ کارت سلامت مربوط به رانندگان بخش باری است.

بانک کشاورزی بر مدار توسعه بخش کشاورزی

شعب بانک کشاورزی استان خراسان جنوبی در شش ماهه نخست امسال قریب به هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات به بیش از سیزده هزار نفرمتقاضی پرداخت کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است.

سهم قابل توجه بانک کشاورزی در اشتغالزایی استان

مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار آوا گفت:درشش ماه ابتدایی سال۱۴۰۰ رشد چشمگیری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغال زایی،توسعه مکانیزاسیون و عشایر کوچنده داشته ایم به طوری که تا پایان شهریور سال جاری مبلغ ۱۲۲ میلیارد ریال به ۳۱۲ متقاضی به عنوان تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی پرداخت گردیده که از نظر مبلغ ۲۱۶۱ درصد و از نظر تعداد دریافت کنندگان تسهیلات ۱۹۸۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.حسین مودی در ادامه افزود:در مدت یاد شده۵۳۵ نفر تسهیلات خرید ادوات کشاورزی به مبلغ ۵۲۳ میلیارد ریال دریافت نمودند که ۳۴۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.در زمینه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز با ۵۶ درصد رشد نسبت به سال قبل مبلغ ۶۴۴ میلیارد ریال به ۷۰۳ نفر زوج استان پرداخت گردید.

بانک کشاورزی حامی عشایر و مرزداران غیور

در ادامه این گزارش آمده است: بانک کشاورزی در شش ماهه نخست امسال مبلغ ۷۲ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به ۵۱۸ نفر از عشایر کوچنده استان پرداخت نموده که شاهد رشد ۷۲۲ درصدی در تعداد دریافت کنندگان و رشد ۵۲۴ درصدی در مبلغ تسهیلات هستیم.همچنین در مدت یاد شده ۶۵۷ نفر از تسهیلات صندوق توسعه ملی به مبلغ ۶۷۳ میلیارد ریال بهره مند گردیده اند که در این حوزه نیز رشد ۶۴۱ درصدی در مبلغ تسهیلات دریافتی مشهود می باشد.

بیمه کشاورزی سروش امنیت غذایی و توسعه

حسین مودی ضمن تبریک فرا رسیدن سال زراعی جدید(سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) گفت: ابتدای مهر ماه برای کشاورزان نوید بخش نشاط و تحرک در راه کشاورزی و تولید غذاست و بانک کشاورزی در راستای مأموریت خود در زیر بخش بیمه محصولات کشاورزی با شروع سال زراعی جدید مفتخر است به اطلاع کلیه تولید کنندگان بخش کشاورزی برساند که امسال نیز جهت بیمه محصولات کشاورزی و تأمین مالی که زمینه تحکیم امنیت غذایی است ، همراه کشاورزان، باغداران و دامداران و مرغداران استان می باشد. مدیر بانک کشاورزی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد صندوق بیمه کشاورزی در سال زراعی گذشته گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۱۰۳ هزار نفر بیمه گذار محصولات زراعی ، باغی و دامی خود را بیمه نموده که سطح بیمه در زیر بخش زراعت بیش از ۱۷ هزار هکتار(با رشد ۵۰ درصدی) و در زیر بخش باغات قریب به ۲۴ هزار هکتار(بارشد ۹۷ درصدی نسبت به سال قبل) می باشد. وی همچنین از بیمه بیش از دو میلیون راس دام سبک و سنگین با همکاری سازمان محترم جهاد کشاورزی استان و بیمه حدود۳۳ میلیون قطعه طیور خبر داد. شایان ذکر است در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سطوح بیمه در زیر بخش دام ۷۰درصد و درزیربخش طیور ۹۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل(سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸) بوده است.با عنایت به نقش حمایتی صندوق بیمه کشاورزی ،در سال زراعی قبل برای ۱۱ هزار نفر خسارت دیده تحت پوشش مبلغ ۱۳۱ میلیارد ریال غرامت پرداخت گردیده است.ضمناًتعرفه های سال جدید،حق بیمه و حداکثر تعهد بیمه گر از جذابیت و تنوع بیشتری برخوردار گردیده که کشاورزان عزیز می توانند با مراجعه به شعب یا دفاتر نمایندگی های بیمه کشاورزی جهت کسب اطلاع بیشتر و استفاده از این فرصت استفاده نمایند.

گوشت قرمز در بیرجند گران شد

تسنیم- رئیس اتحادیه مواد پروتئینی بیرجند گفت: گوشت گوسفند با قیمت هر کیلوگرم ۱۲۰ و گوساله با قیمت ۱۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود که نسبت به یک ماه گذشته افزایش قیمت پیدا کرده است. سریال افزایش قیمت کالاهای اساسی و پروتئینی تمامی ندارد، هرچند حکایت سریال تلخ گرانی‌ها داستان امروز و دیروز نیست بلکه با ورود کرونا آغاز شده و دیگر گویی با پوست و استخوان مردم عجین شده است چرا که از همان روزهای ابتدای شروع کرونا غول گرانی هم سر و کله اش پیدا شده است و هر روز در یک قلم جنس رخنه می‌کند. دومینوی گرانی و افزایش قیمت روز به روز در جامعه می تازد و گویا این افزایش قیمت‌ها با کرونا کورس گذاشته است و هر کدامشان به دنبال سبقت گرفتن از دیگری است. حال مردم در این آشفته بازار نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند برخی از اقلام هر از گاهی ژست کورس گرانی به خو دگرفته و قصد رسیدن به خط پایان کورس را ندارند. اگر چه اخبار حکایت از آن داشت که برخی گرانی‌ها کنترل می‌شود اما گویا این گفته‌ها در حد همان خبر باقی مانده است و گواه این صحبت گلایه همشهریان بیرجندی از بازار گوشت است بازاری که از سال گذشته تاکنون بارها و بارها دستخوش تغییرات بوده است و از چند هفته اخیر باز هم شاهد افزایش قیمت در بازار گوشت هستیم. اکبری یکی از شهروندان با بیان اینکه امروز وقتی برای خرید گوشت گوسفند به قصابی مراجعه کردم با افزایش قیمت مواجه شدم افزود: در مردادماه هنگامی که برای خرید گوشت قرمز رفتم هر کیلو گوشت گوسفند بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان بود که امروز این قیمت به ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان رسیده بود.

قیمت‌ها نجومی بالا می‌رود

دیگر شهروند هم که برای خرید گوشت شتر مراجعه کرده بود از قیمت ۱۶۰ تا ۱۷۰هزار تومانی شگفت زده شد و افزود: قیمت‌ها نجومی بالا می‌رود و برخی از مسئولان هم تنها نظاره گر هستند. اما برای پرس و جوی بیشتر به سراغ رئیس اتحادیه مواد پروتئینی بیرجند رفتیم که وی گفت: گوشت قرمز از اوایل شهریور ماه افزایش قیمت پیدا کرده است. علی زجاجی با بیان اینکه گوشت گوسفند و گوساله تا چند وقت اخیر با قیمت ۱۱۵ هزار تومان به فروش رفته است، ادامه داد: اما در حال حاضر گوشت گوسفند با قیمت ۱۲۰ هزار تومان و گوساله با قیمت ۱۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد وقیمت گوشت شتر توافقی است اما ۱۶۰ هزار تومان قیمت دارد. وی در پاسخ به اینکه آیا قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ هم افزایش قیمت داشته است یا خیر؟ افزود: تا این لحظه تخم مرغ و مرغ در بیرجند افزایش نداشته است و تخم مرغ با قیمت ۱۷ هزار تومان و مرغ با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می شود. وی بیان داشت: قیمت گوشت قرمز در استان خراسان جنوبی نسبت به استان‌های دیگر مناسب تر است.

حال ۱۰ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی، نامساعد

حال ۱۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی، نامساعد است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۸۵آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۵۰ بیمار جدید شامل ۱۲ بستری و ۳۸مورد سرپایی، شناسایی شدند. دکتر مهدی زاده افزود:یک مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۶۰ نفر رسید.

نواخته شدن زنگ خطر آنفولانزای پرندگان

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: گزارش‌های رسیده حاکی از ورود پرندگان مهاجر به استان است که تامین اقدامات زیستی مرغداری‌های صنعتی و سنتی علیه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دستور کار قرار گرفته است. اصغرزاده افزود: با توجه به اینکه کشور همسایه شمالی درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، عبور پرندگان مهاجر از این کشور احتمال آلوده بودن آنها را بالا می‌برد. وی گفت: تمامی اقدامات برای بررسی و شناسایی هرگونه کانون با راه‌اندازی تیم‌های تخصصی در حال انجام است اما رعایت همه‌جانبه مرغداری‌ها در تامین امنیت زیستی ضروری است. مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته نیز خراسان جنوبی به دلیل ورود پرندگان مهاجر پس از چند سال عاری بودن از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، درگیر این بیماری شد و مرغداران استان ضررهای سنگینی را متحمل شدند.وی افزود: طبق تجربه‌ای که صورت گرفت تمامی مرغداری‌های استان ملزم به حضور دامپزشک و بیمه اجباری شدند و همه مرغداری‌های تخم‌گذار باید از واکسن مربوطه استفاده کنند.اصغرزاده درباره تب برفکی گفت: حجم سنگینی از واکسیناسیون علیه تب برفکی در استان انجام شده است و تمامی دام‌های مناطق عشایری و روستایی به‌صورت رایگان واکسینه شدند. وی ادامه داد: خراسان جنوبی از نظر تب برفکی و تب کریمه کنگو کمترین میزان تلفات را در سطح کشور دارد و در زمینه تب کریمه تاکنون از سوی دانشگاه علوم پزشکی موردی گزارش نشده و با توجه به سرد شدن هوا و کاهش زادآوری کنه‌ها نگرانی کمتری در این زمینه وجود دارد. مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: تجهیز مجتمع‌های فرآوری محصولات خام دامی و طیور از مهمترین درخواست‌های مردم استان است که دو کشتارگاه صنعتی در آینده نزدیک در خراسان جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید.

کشاورزان مراقب باشند

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره کاهش محسوس دمای هوا و وقوع یخبندان شبانه در این استان هشدار داد. در این هشدار سطح نارنجی (آمادگی) آمده است که با نفوذ تدریجی و استقرار سامانه پرفشار جوی در سطح زمین از ۱۶ مهر ماه، کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما (۵ تا ۱۰ درجه سلسیوس) و در برخی مناطق به‌ویژه شهرستان‌های سربیشه، قاینات، درمیان و زیرکوه و احتمالا مناطق مرتفع و کوهستانی بیرجند، خوسف، سرایان و فردوس، یخبندان شبانه پیش‌بینی می‌شود. روند کاهشی دمای هوا تا اواسط هفته آینده ادامه دارد به طوری که وقوع کمینه دمای صفر درجه سلسیوس و کمتر از آن در مناطق سردسیر به‌ویژه شهرستان‌های سربیشه، قاینات، زیرکوه و درمیان قابل پیش‌بینی است.بر این اساس به فعالان بخش کشاورزی، کشاورزان، دامداران و گلخانه‌داران توصیه می‌شود تمهیدات و اقدامات لازم برای کاهش خسارت ناشی از سرما و یخبندان را در نظر داشته باشند و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی نظیر زرشک و گیاهان دارویی، ذرت، پنبه و چغندر قند وجود دارد. جمع‌آوری محصولات قابل برداشت و انتقال آن به مکان‌های سرپوشیده، کنترل سامانه‌های سرمایشی برای سالن‌های پرورشی از قبیل مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و دامداری‌ها، آبیاری باغات و مزارع در محدوده دوره سرما، تسریع در برداشت محصولات تا حد امکان، تخلیه آب سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سم‌پاش‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی و پوشاندن نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

غرب از واژه آزادی برای فریب افکار سوء استفاده می‌کند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به سوء استفاده غرب از واژه آزادی گفت: استعمار غرب توهین و اهانت به پیامبران را آزادی بیان می‌دانند اما خودشان دست به اشغال کشورها می‌زنند. حجت الاسلام عبادی افزود: با انتقاد از این موضوع که مدعیان آزادی، توهین و اهانت به پیامبران را آزادی بیان می‌دانند و در یک بازی با الفاظ آن را آزادی قلم می‌نامند، اظهار کرد: در سایه دین باید طرحی برای ایجاد سؤال از جوامع غربی که جنایت و کشتار انجام می‌دهند، تدوین شود.

یادواره گرامیداشت شهید کاوه و شهدای عملیات کربلای ۲ در استان

یادواره سردار شهید محمود کاوه و شهدای عملیات کربلای ۲ باحضور خانواده معظم شهید کاوه، نماینده ولی فقیه درخراسان جنوبی، استاندار، فرماندهان نظامی و انتظامی،خانواده شهدا،جانبازان و مردم بیرجنددر مصلی بزرگ المهدی(عج ا… برگزار شد. ماهری استاد حوزه و دانشگاه در یادواره شهید محمود کاوه در بیرجند گفت:شهید محمود کاوه اسوه والگویی ماندگار در تاریخ شد که نامش برای همیشه در اذهان باقی خواهد ماند. شهید محمود کاوه متولد یکم خرداد ۱۳۴۰ است و ۱۱ شهریور ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۲ در منطقه حاج عمران عراق به شهادت رسید.

معرفی برترین های مسابقات والیبال شهرستان بیرجند

برترین های مسابقات والیبال شهرستان بیرجند پس از انجام ۲۸بازی معرفی شدند. این دوره از مسابقات از ۱۴۰۰/۶/۲۹ تا ۱۴۰۰/۷/۱۰ به مناسبت هفته دفاع مقدس در بوستان کاجستان بیرجند برگزار شد. در بخش آقایان ۱۰تیم شرکت کردند که در پایان پس از انجام ۲۸بازی، تیم‌های دهیاری چهکند مقام اول، ربیعان مقام دوم و تیم بیمارستان ایران مهر مقام سوم را کسب کردند و تیم سرچاه تازیان هم تیم اخلاق این دوره از مسابقات انتخاب شد. در بخش بانوان هم ۸ تیم شرکت کردند که پس از انجام ۱۶بازی تیم‌های پدیده شرق ۱ وپدیده شرق ۲ وستاره ساز مقام اول تاسوم دست یافتند وکاپ اخلاق بخش بانوان هم به تیم بنیادشهید اختصاص یافت.

حکم سه شهردار دیگر خراسان جنوبی امضا شد

استاندار خراسان جنوبی در احکام جداگانه‌ای شهرداران سه شهر فردوس، درح و طبس مسینا را که با رای اعضای شوراهای شهر انتخاب شدند، امضا کرد. براساس این احکام جداگانه “حسین اکبری” به عنوان شهردار فردوس، “حسین مقیمی” به عنوان شهردار درح و “محمد دانش مقدم” به عنوان شهردار طبس مسینا منصوب شدند.

روشن‌تر شدن نقشه کرونایی استان

سه شهرستان طبس، نهبندان و قائنات از وضع نارنجی خارج شدند. براساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور سه شهرستان قائنات، نهبندان و طبس که پیش از این در وضع نارنجی قرار داشتند به وضع زرد تغییر کردند. بر این اساس تنها شهرستان نارنجی رنگ استان، بیرجند و تنها شهر آبی رنگ نیز خوسف اعلام شده است. شهرستان‌های نهبندان، فردوس، طبس، قائنات، سرایان، سربیشه، بشرویه، زیرکوه و درمیان در وضع زرد قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت