اخبار استانی

نماز جمعه پس از ۶ ماه در بیرجند برگزار می‌شود

مسئول نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی گفت: با توجه به تصمیم ستاد استانی مدیریت کرونا نماز جمعه این هفته ۱۶ مهر ماه جاری پس از حدود ۶ ماه در بیرجند برگزار می‌شود. شاهبیکی افزود: براساس این تصمیم‌گیری نماز جمعه در تمام نقاط استان برگزار می‌شود و تمامی پایگاه‌های برگزاری نماز جمعه با یک چهارم ظرفیت می‌توانند نماز را برگزار کنند.

برکتی که دیگر نیست
مهدی آبادی- چند روز پیش در یکی از مراکز واکسیناسیون شهر درباره عدم تزریق دوز اول واکسن برکت به شهروندان استان اعتراضاتی انجام گرفت که خواستار تزریق دوز اول واکسن برکت نیز برای هم استانی ها بودند اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی در آخرین مصاحبه خود فقط افراد بالای ۷۰ سال را واجد شرایط دوز اول واکسن برکت دانست. دهقانی با تأکید براینکه در حال حاضر واکسن برکت شامل کسانی که می‌خواهند دوز اول خود را دریافت کنند نمی‌شود، تصریح کرد: باقی مانده واکسن برکت (حدود سه هزار و ۵۰۰ دوز) نیز برای گروه های سنی بالای ۷۰ سال که در انتظار دوز اول هستند تزریق خواهد شد و سعی می کنیم دوز دوم آن را نیز نگه داریم. وی ادامه داد: تمام افرادی که در نوبت اول واکسیناسیون کرونا واکسن برکت دریافت کرده‌اند، می‌توانند دوز دوم این واکسن را تزریق کنند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تأکید کرد: میزان تحویلی واکسن برکت در سراسر کشور به خاطر کمبود تولید محدود است. وی اضافه کرد: در مجموع ۶۹۱ هزار و ۴۵۲ دوز واکسن در استان دریافت شده که از این تعداد ۷۴ هزار و ۴۰۰ دوز واکسن برکت است. وی افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا روز شنبه ۳۸۳ هزار و ۴۴۹ نفر واکسن نوبت اول و ۱۸۹ هزار ۲۰۹ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند و مجموع واکسن های تزریق شده در استان به ۵۷۲ هزار و ۶۵۸ دوز رسید.
ورود محموله ۵۶۴۰۰دوزی واکسن کرونا به خراسان جنوبی

همچنین دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی با بیان اینکه محموله ۵۶۴۰۰دوزی واکسن کروناوارد استان شد،گفت: این محموله شامل ۴۰ هزار دوز واکسن سینوفارم، ۸ هزار و ۲۰۰ دوز واکسن اسپوتنیک نوبت اول و ۸ هزار و ۲۰۰ دوز واکسن اسپوتنیک نوبت دوم است.شریف زاده با اشاره به اینکه واکسن‌های وارد شده به استان بین شهرستان‌ها توزیع شد افزود: با ورود این محموله سرعت واکسیناسیون در مراکز تجمیعی افزایش می‌یابد.

وعده پیگیری گلایه کارگران معدن طبس

مهر- پس از گذشت مهلت ۲۰ روزه رئیس جمهور برای حل مشکلات کارگران معدن پرورده طبس مسئولان خراسان جنوبی از تحقق این وعده ها خبر دادند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در سفر رئیس جمهور به خراسان‌جنوبی و بازدید از معدن زغال سنگ پرورده طبس مهلت ۲۰ روزه‌ای برای ساماندهی اوضاع معیشتی کارگران این معدن و رفع گلایه‌های آنان داده شد. جرجانی بیان‌کرد: پیگیری‌های متعددی در این زمینه بعد از سفر ریاست جمهوری انجام شد که البته به واسطه ارتباط به موضوعات کارگر و کارفرمایی بیشتر به اداره کل کار مرتبط می‌شود ولی ما نیز رایزنی‌هایی داشتیم. وی ادامه‌داد: در زمینه استراحتگاه کارگران ۸۰ درصد تعمیرات لازم در ساختمان انجام شده است و در مورد ساختمان‌های جدید نیز در مهلت ۲۰ روز نمی‌توانستیم ساختمان جدیدی احداث کنیم ولی پیگیری کار انجام می‌شود. وی با بیان اینکه یکی از گلایه‌های کارگران معدن تفاوت حقوق آنان با حقوق شرکت زغال سنگ طبس بود، بیان‌کرد: براساس پیگیری‌هایی که از اداره کل کار، رفاه و تأمین اجتماعی داشته‌ایم، بعد از بررسی‌های صورت گرفته، دریافتیم که تعداد محدودی از کارگران از گروه ۷ باید به ۸ ارتقا می‌یافتند که در احکام مهرماه لحاظ شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی در زمینه موضوعات مرتبط با بیمه کارگران معدن و گلایه آنان در زمینه تفاوت در میزان حقوق دریافتی با لیست بیمه‌ای کارگران به سازمان تأمین اجتماعی، یادآور شد: اصلاحات در این زمینه نیز صورت گرفته و تغییرات از اول سال ۱۴۰۰ لحاظ شده است.

۱۰ سال انتظار برای ساخت یک بیمارستان

تسنیم- سال ۹۲ بود که کلنگ احداث بیمارستان خوسف بر زمین خورد و در این سال‌ها بارها وعده تکمیل و بهره‌برداری داده شد اما با وجود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان این بیمارستان در انتظار تکمیل است. نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با گلایه از اینکه ۱۰ سال است از آغاز احداث این بیمارستان می‌گذرد اما همچنان خاک می‌خورد افزود: پیگیری‌های زیادی برای تامین بودجه بیمارستان خوسف شده اما گویا مشکل اعتبار ندارد بلکه مشکل از پیمانکار است.حسین خسروی با بیان اینکه فرماندار شهرستان، پیمانکار و علوم پزشکی باید پیگیر باشند تا ساخت و تکمیل آن هر چه زودتر به اتمام برسد ادامه داد: اعتباری در بودجه امسال مجلس در اختیار نماینده گذاشته شد که ۱۵ میلیارد تومان است و فقط باید در پروژه‌هایی که ردیف ملی دارند هزینه شود.وی گفت: مسکن و شهرسازی و دانشگاه علوم پزشکی دو دستگاهی هستند که ردیف ملی دارند و از این طریق مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای بخش درمان و یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به بخش بنیاد مسکن خوسف اختصاص یافته است.رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف هم گفت: به سبب شرایط کرونا و تعطیلات بسیار، ساخت فضای فیزیکی بیمارستان تا پایان سال گذشته به اتمام نرسید و قرارداد پیمانکار برای ادامه کار تا خردادماه امسال تمدید شد.احمدی از پیشرفت ۶۷ درصدی این پروژه بهداشتی و درمانی شهرستان خبر داد و می‌افزود: هم اکنون قرارداد قبلی این پروژه به اتمام رسیده و فرآیند قانونی ادامه کار از سوی دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی در حال پیگیری است.

بیش از ۱۰ هزار نفر برای کارت ملی هوشمند اقدام نکردند

مدیر کل ثبت احوال استان گفت: بیش از ده هزار نفر نیز تاکنون برای ثبت نام کارت هوشمند ملی خود اقدام نکرده اند که لازم است هرچه زودتر به یکی از ایستگاه‌های کارت هوشمند ملی برای ثبت نام مراجعه کنند. مهرآور با بیان اینکه پنج هزار فقره کارت هوشمند ملی در خراسان جنوبی آماده تحویل است، گفت: تمامی افرادی که پیامک تحویل کارت هوشمند ملی برای آنان واصل شده می‏بایست در اسرع وقت با مراجعه به آدرس مندرج در پیامک نسبت به تحویل کارت خود اقدام کنند.

قلب گردشگری در این روستاها می‌تپد

ایسنا- روستاهای هدف گردشگری در خراسان جنوبی هرکدام یک ویژگی متمایز برای دیده شدن و جذب توریست دارند؛ ویژگی‌هایی که نظیرشان در دنیا وجود نداشته و این روستاها را در دل کویر منشا گردشگری ساخته است. این روستاها هرکدام یک یا چند ویژگی متمایز دارند که آن‌ها را بر دیگر روستاهای کشور برتری داده است.

چنشتِ هفت رنگ

روستای چنشت در ادوار گذشته تاریخی جزء دهستان نهار جان بوده، در حال حاضر از توابع شهرستان سربیشه است، آب و هوای آن معتدل و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۱۵۰ متر است. استقرار روستا در منطقه میانکوهی، چشم‌انداز کوهستانی زیبا و جذابی به آن بخشیده است روستا در میان باغات گردو و دیگر میوه‌ها محصور شده‌ و مناظر زیبایی از تلفیق طبیعت و بافت مسکونی پدید آورده است. از دیگر جاذبه‌های مهم و طبیعی روستا می ‌توان به غار چنشت و غار چهل چاه، مزار سید حامد علوی و بافت تاریخی چنشت اشاره کرد. شاید اسرار آمیزترین پدیده تاریخی بیرجند غار چنشت در روستای چنشت در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند باشد. از غذاهای رایج و لذیذ این روستا می‌توان به انواع آش‌ها، آبگوشت‌های محلی، اشکنه و کشک محلی اشاره کرد.

افین و تاریخی از جنس بناهای قدیمی

روستای افین از مراکز مهم تاریخی شهرستان قاین در ۸۵ کیلو متری جنوب شرقی قاین قرار گرفته است. جود چندین اثر تاریخی از جمله مسجد جامع، قلعه، بافت تاریخی، کاروانسرا، آسیاب‌های آبی، برج‌ها، حوض‌ها و… مجموعه ای از جاذبه‌های تاریخی را درخود گنجانده است که به دلیل قرار گرفتن در حاشیه ارتفاعات و همجواری با درختچه‌های زرشک مجموعه بی نظیری از جاذبه‌های مختلف را با خود به همراه دارد. یکی از جنبه های دیدنی و سرسبز روستا، باغستان روستا به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر است. نمای درختان بیشمار زرشک در ۴ فصل سال، بسیار زیبا و دلنشین است. بیش از ۹۶ درصد زرشک ایران در خراسان جنوبی تولید می‌شود. اقتصاد روستای افین از سالیان دور بر مبنای کشاورزی و محصول شاخص زرشک بوده است. بیشترین زرشک تولیدی کشور در روستای افین به ثمر می رسید

دهسلم؛ دروازه‌ای به سوی کویر لوت

روستای دهسلم در استان خراسان جنوبی یکی از این نمونه‌هاست که یکی از روستاهای هدف گردشگری استان هم در طرح‌های چند سال گذشته در نظر گرفته شده است. همچنین در بحث ثبت جهانی کویر لوت و متعلقات آن، این روستا از اهمیت بیشتری در طرح‌های مربوط، برخوردار شده است. در مسیر نهبندان به دهسلم، مجموعه‌ای از کوه‌های مینیاتوری (مریخی) قرار دارد که هرچند نسبت به کوه‌های مشابه در چابهار و قشم، کاستی‌هایی دارند اما ویژگی‌هایی منحصر به خود هم دارند که آن‌ها را متمایز می‌سازد.دهسلم در مجاورت کویری قرار دارد که معروف است گرم‌ترین نقطه‌ی زمین را در دل خود جای داده است. البته برای رسیدن به نخستین ایستگاه تپه‌های ماسه‌ای کویری، بیش از ۳۵ کیلومتر مسیر خاکی را از روستا به‌سمت دل کویر باید طی کرد؛ اما با توجه به بکر بودن منطقه، که از نظر گردشگران طبیعت حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای خارجی، یک مزیت ویژه محسوب می‌شود.

فورگ؛ آب و هوای معتدل با بناهایی تاریخی

فورگ درست در مرکز دو شهر درمیان و بیرجند جای دارد و ۱۰ کیلومتر دورتر از شهر اسدیه، مرکز شهرستان درمیان است. این فاصله چنان اندک است که می‌توان فورگ و اسدیه را همسایه و بهره‌ور از یک اقلیم و آب‌وهوا دانست. فورگ از قائن و سربیشه، دو شهر دیگر خراسان جنوبی، نیز چندان دور نیست. روستای فورگ گرداگرد دژ تاریخی‌اش شکل‌گرفته است. تاریخ فورگ بسیار دیرینه‌تر از دژی است که در سده دوازدهم قمری ساخته شده است. کوه‌ها نیز مانند بازوهای طبیعی، فورگ را نگهبانی می‌کنند. روستا در دامنه کوه مومن‌آباد پاگرفته و بالیده است. کوهی بلند که از شمال باختری تا جنوب کشیده شده است.فورگ را بیشتر به خاطر قلعه ی فورگ که یکی از زیباترین قلعه‌های ایرانی است می شناسند. قلعه فورگ بعد از قلعه الموت مهمترین مقر حضور فدائیان اسماعیلیه بوده است.

قلعه خور میر

روستای خور، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوسف ، که دو روستای نوغاب و سروباد جزو آن هستند. از جاذبه‌های طبیعی این روستا نیز می‌توان به آب گرم، چشم‌انداز کویری و آسمان پرستاره آن را نام برد. موسیقی و استفاده از سازهای بادی، در مراسم عمومی روستا رواج دارد. از زیباترین جلوه‌های موسیقی روستا می‌توان به رقص چوب‌بازی، آواها و ترانه‌های آهنگ آزاد، کنار به خاک، وسط به خاک، پک پک، دست به خواب، پشت و گندم کاری اشاره کرد. آهنگ‌هایی نیز در مراسم عروسی و شادی‌های عمومی نواخته می‌شوند.

ماخونیک؛ روستایی با آدم‌های خاص

هرچند ممکن است که با شنیدن نام ماخونیک اولین چیزی که ذهنتان می‌رسد، روستایی باشد که مردمان آن قدی کوتاه دارند و به روستای آدم کوتوله‌ها معروف شده است؛ اما قطعا بیشتر تعجب خواهید اگر با فرهنگ و باورهای خاص و عجیب و غریب اهالی ماخونیک آشنا شوید. ماخونیک روستای شگفت‌انگیز و دورافتاده و پنهان در میان کوه‌ها است و از روستاهای دیدنی بیرجند به شمار می‌آید. روستایی که به خاطر آداب و رسوم و فرهنگی که مردمان زحمت کش و مهربانش دارند، نه‌تنها در ایران بلکه در جهان نیز معروف شده است. روستای ماخونیک در منطقه ماخونیک و در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد. آداب و رسوم و باورهای مردمان ماخونیک بسیار جالب و شنیدنی است و حتما از شنیدن آن‌ها متعجب خواهید شد. مهاجرت و رفتن به شهر در بین ماخونیکی‌ها یعنی طرد جامعه و جابجایی آن‌ها نیز منحصر به کلاته‌های منطقه ماخونیک است. آنان حتی با وجود فقر و مشکلاتی که داشته‌اند، حاضر به ترک روستا نمی‌شدند؛ هرچند که برای کارهای موقت و فصلی به‌جای دیگر می‌رفتند که تعداد آن‌ها بسیار کم بوده است.این مردمان تا همین ۵۰ سال پیش کارهای عادی و رایج را نیز انجام نمی‌دادند. مثلا چای نمی‌نوشیدند، گوشت نمی‌خوردند و سیگار نمی‌کشیدند و این‌گونه کارها را گناه می‌دانستند. جالب‌تر آن که آن‌ها تلویزیون نداشتند و به آن شیطان می‌گفتند و هرگز اجازه نمی‌دادند کودکانشان تلویزیون تماشا کنند تا جادو نشوند. با قرنطینه کردن نیز آشنا بودند و چنانچه فردی بیمار می‌شد، او را به شکافی غار مانند در کوه می‌بردند و مداوا می‌کردند. با این نوع درمان، مردمان روستای ماخونیک به‌دنبال این بودند که از سرایت بیماری به دیگر افراد خانواده جلوگیری شود.

افزایش قربانیان کرونا به ۱۱۴۹ نفر در خراسان جنوبی

با ثبت دو فوت جدید شمار جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۱۴۹ نفر افزایش یافت. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۱۸۷ آزمایشتشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۵۲ بیمار جدید شامل ۱۴ بستری و ۳۸ مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود:همچنین از ۱۰۴ تست سریع کرونا ۲۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

سایه تعطیلی بر تولید محصولات لبنی استان

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه موانع فعالیت واحد های لبنی استان رفع شود، گفت: در حال حاضر از ۱۱ واحد فرآوری محصولات لبنی استان فقط دو واحد فعال است و باید راه‌اندازی این واحدها در دستور کار جدی قرار گیرد. ملانوری در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد، افزود: این موضوع از چند وقت پیش مورد تاکید قرار گرفته اما هنوز اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته است. وی تاکید کرد: این واحدهای لبنی تجمیع شود یا چند واحد خوب آن مجدد به چرخه تولید بازگردد. استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر سرمایه‌گذار این واحدها به هر نحو تمایل به راه‌اندازی مجدد واحد تولیدی ندارد هیچ اشکالی ندارد که واحد زیرمجموعه یکی از واحدهای فرآوری لبنی کشوری شود و با برند آنها کار کند. ملانوری گفت: تاکید داریم در جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران این واحدها مشکلات مطرح و تعیین تکلیف نهایی شود اما اگر واحد تولیدی تمایل به راه‌اندازی مجدد ندارد نیاز به بحث و بررسی نیست.استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر واحدی امکان دریافت تسهیلات را دارد بانک‌ها کمک کنند تا سرمایه‌گذار تسهیلات دریافت کند و مجدد فعال شود.

محصولات استراتژیک؛ ظرفیتی برای جذب گردشگری

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه محصولات استراتژیک را می‌توان تبدیل به قطب گردشگری کرد افزود: از این ظرفیت می‌توان بیشترین بهره‌برداری را داشت بنابراین در این زمینه طراحی لازم انجام و ساز و کار تهیه شود، ما نیز حمایت می‌کنیم وی بیان کرد: بارها گفته‌ایم و معتقدم بزرگترین و بهترین ساز و کاری که می‌تواند موضوع محصولات استراتژیک استان را به سامان برساند تشکیل تعاونی است اما زمان را داریم از دست می‌دهیم.وی درخصوص حضور موثر فعالان اقتصادی استان در رویداد جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی گفت: حضور در این نمایشگاه فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی ایران است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده شود.

نمایشگاه اکسپو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های استان

همچنین رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، تزانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه گفت: حضور فعالان اقتصادی استان در رویداد جهانی “اکسپو دبی” فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های استان و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی است. خامه زر افزود: هزینه حضور در این رویداد جهانی برای هر فعال اقتصادی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان برآورد شده است که نیاز به حمایت دستگاه‌های مربوطه داریم. وی گفت: در این خصوص مکاتباتی از جمله با استاندار انجام شده است.
وعده محقق نشده سازمان توسعه تجارت

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: سازمان توسعه تجارت کشور به فعالان اقتصادی که قصد حضور در نمایشگاه اکسپو را دارند وعده پرداخت هزینه داده که البته این وعده محقق نشده است. جرجانی افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی هم آمادگی دارد تا ۸۰ درصد هزینه‌های فعالان اقتصادی که در شهرک‌های صنعتی استان فعال هستند را بپردازد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم گفت: وزارتخانه متبوع برای واحدهای صنایع دستی غرفه به مساحت ۶۰ متر مربع در این رویداد جهانی مهیا کرده است.رمضانی افزود: برای اعزام فعالان صنایع دستی که جزو اقشار ضعیف‌تر هم هستند نیاز مالی داریم که درخواست داریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کمک کند.

اعتبار راه‌آهن خراسان جنوبی در بودجه امسال دو برابر شد

ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اعتبار راه‌آهن خراسان جنوبی در قانون بودجه با افزایش حدود دو برابری به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسید. داعی اظهار داشت: اعتبار طرح احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قانون بودجه سال گذشته ۲۹۰ میلیارد ریال بود که با پیگیری‌های صورت گرفته امسال به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. وی افزود: فاینانس داخلی راه‌آهن قطعه بیرجند – یونسی در حال انعقاد قرارداد مشارکت است و زمان اجرای مشارکت چهار سال خواهد بود. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: تاکنون برای قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی ۲.۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده و ۱۲۰ دستگاه پل دارد که کارگاه کاملا فعال است. وی با بیان اینکه در پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی پیمانکاران دو شیفت مشغول به کار هستند اظهار داشت: مجموع راه‌آهن شرق کشور ۲۳ قطعه است که از قطعه چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال انجام است و بخشی از ریل‌گذاری انجام شده است. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: سیاستی که در استان دنبال کردیم این است که بتوانیم در اسرع وقت مرکز استان را به راه‌آهن سراسری وصل کنیم و با پیگیری استاندار این جریان دارد به ثمر می‌رسد.داعی گفت: ایستگاه راه‌آهن نیز برای شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین پیش‌بینی شده اما ایستگاه بیرجند تشکیلاتی است و اداره کل راه‌آهن ایجاد خواهد شد.

اجرایی شدن همه مصوبات سفر رئیس جمهور

استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان وارد فاز اجرایی شده و برای دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق مصوبات، مسئولیت‌سازی صورت گرفته است. ملانوری از پیگیری مطالبات و مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در معاونت اجرایی ریاست جمهوری خبر داد. وی گفت: در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مصوبات مختلفی در بخش‌های معدن، آب، کشاورزی، دامداری، تولید و گردشگری داشتیم که همه آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است وی افزود: تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، اصلاح نظام پیمانکاری معدن، توجه به اصلاح دستمزد نیرو‌های شرکت‌های پیمانکاری، راه اندازی ستاد احیا و مرمت قنوات استان، توسعه کشاورزی صنعتی و ایجاد گلخانه ها، فرآوری محصولات کشاورزی و ایجاد بازار فروش آنها، فعال شدن وبازگشایی معابر مرزی، فعال سازی معادن و توجه به ظرفیت‌های گردشگری از جمله مصوبات سفر آقای دکتر رئیسی به خراسان جنوبی بود که در حال پیگیری است.

کاهش ۵۰درصدی ورود زندانیان جرائم غیرعمد استان

رئیس کل دادگستری گفت: با اعمال سیاست های قوه قضائیه در بحث کاهش جمعیت کیفری زندان ها از ابتدای امسال ورود زندانیان جرائم غیرعمد خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است. حمیدی افزود: در ششمین جلسه ستاد دیه استان ۱۲ پرونده محکومین جرائم غیر عمد مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: مجموع کل بدهی‌ این زندانیان ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

بهره‌برداری از ۱۴۷ واحد مسکونی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: به مناسبت روز روستا ۱۴۷ واحد مسکونی در روستاهای استان آماده بهره برداری است. آسمانی مقدم افزود: در این راستا ۲۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است. وی اضافه کرد: اعتبارات هزینه شده در این راستا از محل آورده متقاضیان، اعتبارات داخلی بانک و کمک های بلاعوض تفاهم نامه سازمان برنامه و بودجه سال ۹۹ بوده است.

کاهش ۴۰ درصدی ذخیره آب سدهای خراسان جنوبی

سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، با کاهش ۴۰ درصدی ذخیره آب سدهای خراسان جنوبی پایان یافت.مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت:کاهش ۵۷ درصدی بارندگی های سال آبی در خراسان جنوبی، کاهش روان آب‌ها و افت ورودی سد‌ها و در نتیجه کاهش حجم مخازن سد‌ها را به‌دنبال داشته است به طوری که ذخیره سدهای ذخیره ای استان از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۱۲ میلیون مترمکعب رسیده است.سروری ظرفیت مخازن سدهای ذخیره ای را ۵۸ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۲۰ درصد حجم مخازن، پر است.وی گفت:همچنین میزان پتانسیل رواناب تولید شده در استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۳۲۴ میلیون مترمکعب بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت