اخبار استانی

تجربیات ارزنده پیشکسوتان دفاع مقدس نگارش شود

حجت الاسلام عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه جامعه‌ای که در دست بیگانگان بود و از خود هیچ نداشت با انقلاب اسلامی احیا شد، گفت: تجربیات پیشکسوتان دفاع مقدس جهت فراموش و از بین نرفتن این آثار باید نوشته شود.

امام جمعه: توفیقات دستگاه‌ها به نحوه اجرای قانون بستگی دارد

ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اینکه برخی نهادها و سازمان‌ها توفیقات ویژه و تفاوت‌هایی با دیگران دارند، در نحوه اجرای قانون است. حجت الاسلام عبادی در نشست شورای زکات خراسان جنوبی که با حضور رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، افزود: چه نهادهایی از جمله کمیته امداد که از دل انقلاب برخاستند و چه آنچه دولت اسلامی است، همه مبتنی بر قانون کشور هستند و قانون نظام اسلامی ما پیشرفته‌ترین قوانین دنیاست. وی گفت: اما مهمتر از قانون، مجری قانون است و دلیل موفقیت و تفاوت برخی نهادها و سازمان‌ها در همین جا است چرا که سرنوشت در همه جا و هر کاری دست نیروی انسانی است. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: نهادهای انقلابی که در دست اهلش مانده، می‌بینید که چه افتخاراتی آفریدند، قانون که فرق نمی‌کند اما مجری خیلی فرق می‌کند و یکی از آن نهادها کمیته امداد است که در این ۴۰ سال تلاش‌های شایسته زیادی انجام داده است. وی افزود: بخصوص توفقیات مسئولیت اخیر کمیته امداد که به عهده شایسته آقای بختیاری و همکارانشان در رده‌های مختلف بوده و نشانه آن همین آثار خیر و برکت است. حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: این خدمات چند زاویه دارد که یکی خدمات به مردم محروم و دیگری خدمات به زکات‌دهنده و حلال کردن رزق است.

پرداخت ۹۵۰ میلیارد تومان زکات در کشور

بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امسال پیش بینی می‌شود پرداخت زکات در کشور هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد گفت: تاکنون ۹۵۰ میلیارد تومان این رقم محقق شده که ۷۵ درصد این مبالغ برای کمک به نیازمندان تخصیص می‌ یابد. همچنین سلم آبادی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان هم با اشاره به اینکه با وجود خشکسالی‌های موجود، خراسان جنوبی یکی از استان‌های پیشتاز در پرداخت زکات است که نشان از دینداری و اعتقاد بالای مردم استان است گفت: سهم خراسان جنوبی امسال در پرداخت زکات با افزایش دو برابری نسبت به سال قبل، ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که تاکنون ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان محقق شده است.

فرآوری ۴ تن طلای سرخ در خراسان جنوبی

صداوسیما- سالانه بیش از ۴ تن محصول فرآوری شده زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سالانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم قرص زعفران، ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم پودر ، ۲ تن عصاره و بیش از سه هزار لیتر نوشیدنی زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود. قوسی ، فرآوری و صادرات مناسب محصولات مزیت دار استان را نیازمند حمایت ملی دانست و افزود: در زمینه فرآوری این محصول هنوز عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم. وی با بیان اینکه استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد از افزایش سطح کشت زعفران در خراسان جنوبی خبر داد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سطح کشت زعفران در استان را ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و گفت: شهرستان قاینات با پنج هزار و ۸۸ هکتار سطح کشت و تولید ۲۲ تن و ۷۳۸ کیلوگرم زعفران، رتبه نخست تولید این محصول را در استان دارد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون فصل کشت پیاز زعفران در استان افزود: پیاز زعفران به قیمت هر کیلوگرم پنج هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و برای تامین آن در حال حاضر مشکلی در استان وجود ندارد. قوسی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران و رتبه دوم تولید این محصول در کشور را دارد، افزود: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره‌بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که خرده‌مالکی مشکل عمده استان در این حوزه محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه صادرات این محصول از مبدا استان انجام می‌شود اما تعرفه‌های بالای صادراتی سبب شده بازار کشور‌های پرمصرف مانند هندوستان در اختیار کشور‌های دیگر قرار گیرد، افزود: قیمت پایین زعفران به تناسب افزایش قیمت سایر کالا‌ها و محصولات سبب کاهش انگیزه کشاورزان می‌شود. پارسال ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران خشک از مزارع خراسان جنوبی برداشت شد که با توجه به کیفیت و نوع جمع‌آوری محصول از کیلویی هفت میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان به فروش رسید.

درآمدزایی از کمیسیون ماده ۱۰۰ زیبنده نیست

مهر- عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه درآمدزایی از جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ زیبنده نیست، گفت: توجه به گردشگری و صنایع دستی ما را به سمت ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری هدایت می‌کند. ویدا ناصری گفت: درآمدهای شهرداری‌ها دو دسته هستند که یکی درآمدهای پایدار مثل عوارض و مالیات و … است اما برخی از درآمدهای شهرداری‌ها عنوان ناپایدار به خود گرفته‌اند. وی ادامه‌داد: تا الان به ایجاد درآمدهای پایدار فکر نکرده‌ایم و از این جهت مفهوم پیچیده و سختی به نظر می‌رسد و از طرفی درآمدهای ناپایدار اینقدر گول زننده بود که ما به سمت ایجاد درآمدهای پایدار تشویق نشده‌ایم. عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی می‌تواند یک راهکار برای ایجاد درآمدهای پایدار باشد، گفت: به عنوان نمونه و مصداق فرش بیرجند به نوعی برند به حساب می‌آید ولی برای معرفی آن هیچ اقدامی صورت نگرفته و بازارچه‌ای در این زمینه ایجاد نشده است. ناصری اظهار کرد: یکی از مسائلی که در سند توسعه محله خیرآباد به تصویب رسید، راه اندازی بازار فرش بیرجند است چرا که اکنون در همان محله نیز مغازه‌های مرتبط با این صنعت به صورت پراکنده وجود دارد. عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه با بهره‌گیری از پتانسیل‌های گردشگری شهر نیز می‌توانیم برای ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری استفاده کنیم، ادامه داد: البته درآمدزایی از پتانسیل‌های گردشگری زمانی صورت می‌گیرد که ما جذب گردشگر نیز داشته باشیم و گرنه شاید با مردم بومی نتوانیم به درآمد خاصی برسیم.

اجرای ۱۰۵ پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری

۱۰۵ پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری از هفته گردشگری پارسال تاکنون در خراسان جنوبی اجرا شد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: از پارسال با وجود شیوع کرونا در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری استان ، فعالیت‌های چشمگیر و گسترده‌ای انجام شد که اجرای این اقدامات تاثیرگذار در حوزه گردشگری استان بوده است. رمضانی افزود: در این مدت عملیات اجرایی ۳۶ پروژه سرمایه‌گذاری دولتی و ۶۹ پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در یک سال اخیر (از هفته گردشگری پارسال تاکنون) در استان انجام شده است. به گفته وی بیشترین نوع پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان اقامتگاه‌های بوم‌گردی،سفره‌خانه سنتی و دفاتر خدمات مسافرتی بوده است.

تمدید مهلت ثبت نام تسهیلات کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا

اشرفی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: با توجه به اهمیت موضوع و لزوم حمایت و پشتیبانی از تثبیت اشتغال موجود و تداوم فعالیت کسب و کار‌های آسیب دیده، برابر اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان ها، مهلت ثبت نام تسهیلات بانکی ویژه کسب و کار‌های بیشتر آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا تا پایان آذر تمدید شد.

زیرساخت‌های انرژی در شرق کشور تقویت می‌شود

تسنیم- نماینده مردم سربیشه در مجلس گفت: زیرساخت‌های انرژی در شرق کشور تقویت می شود. نخعی با اشاره به دیدار خود با معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار داشت: در این دیدار طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که به تصویب کمیسیون رسیده و در حال بررسی در مجلس است مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. وی طرح برندینگ (شرکت های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی) و برنامه‌ریزی برای تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی در خصوص خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی به استان از مبدا استان کرمان را از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار برشمرد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین برتقویت زیرساخت‌های انرژی در شرق کشور تاکید کرد وگفت:ذخیره‌سازی سوخت زمستانی بخصوص در نیروگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. نخعی با بیان اینکه زیرساخت‌های انرژی استان بسیار ضعیف است تصریح کرد: نیاز است منبع پایدار پارس جنوبی به استان متصل شود. نماینده مردم شهرستان های سربیشه ونهبندان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اتصال خط لوله جدید از پارس جنوبی به استان از مطالبات ما است. نخعی با بیان اینکه در استان صادرات فرآورده‌های نفتی به افغانستان صورت می گیرد ولی فاقد خط لوله‌ انتقال فرآورده‌های نفتی هستیم افزود: تامین آن فقط از ظرفیت نفت کش های جاده پیما صورت می گیرد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید در این خصوص تدبیری اندیشیده شود و همچنین خط انتقال اتیلن برای استان با دستور رئیس جمهور در دستور کار باشد که خود زیرساخت خوبی برای صنایع زیر دست پتروشیمی که صنایع کم آب بری هستند خواهند بود.

امکان تشخیص افت شنوایی پیش از ۳ ماهگی

صباغی – مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر افت شنوایی کودک پیش از ۳ ماهگی تشخیص داده شود، عنوان کرد: اگر کودک قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه های توانبخشی مناسب بهره مند گردد، می تواند به مهارتهای گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد.عرب نژاد با بیان اینکه تعداد مراکز روزانه آموزشی اختلالات شنوایی در استان دو مرکز می باشد، افزود: تعداد ۶۵ نفر از این مراکز خدمت می گیرند. وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ به تعداد ۱۲۵ نفر از کودکان و نوجوانان به مبلغ یک میلیارد و ۸۷۵ میلیون ریال سمعک واگذار گردید، یادآور شد: در۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ اعتبار به تعداد ۷۴ نفر از کودکان و نوجوانان به مبلغ یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال سمعک واگذار گردید . وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۹ تعداد ۷۴ نفر به مبلغ یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال از کمک هزینه کاشت حلزون بهره مند گردیده اند . مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در راستای اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، قرارداد مناسب سازی محتواهای قابل ارائه برای این گروه با شبکه سلامت سیما منعقدشد، ادامه داد: مقررشد ۶۰ عنوان فیلم سینمایی با استفاده از رابط ناشنوایان مناسب سازی شود و در اختیار افراد دارای معلولیت شنوایی قرار گیرد. عرب نژاد خاطر نشان کرد: در سال ۹۹ این طرح مورد بازنگری واقع شده و در پایلوت آن تعداد ۴۹۰ نفر دارای معلولیت شنوایی در ۳۱ استان کشورتحت پوشش طرح قرار گرفته اند. وی با بیان اینکه آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و شایع ترین نقص مادرزادی است، افزود: میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است.وی ادامه داد: ۲ تا ۴ در هزار موالید دچار کم شنوایی شدید تا عمیق می باشند. عرب نژاد تاکید کرد: مداخلات توانبخشی شنوایی شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک ، تربیت شنوایی، گفتار درمانی وکاشت حلزون می باشد.

افزایش قربانیان کرونا به ۱۱۴۶ نفر در خراسان جنوبی

با ثبت دو فوت جدید تعداد جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۱۴۶ نفر افزایش یافت. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۹۳ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۲۴ بیمار جدید شامل ۱۳ بستری و ۱۱ مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: همچنین از ۴۷۰ تست سریع ۹۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

بهره مندی ۷۳۰ هزار دانش آموز کشور از خدمات کمیته امداد

ایرنا- رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش ۷۳۰ هزار دانش‌آموز کشور زیر پوشش خدمات کمیته امداد هستند که افتخار و وظیفه نوکری آنها را برعهده داریم. بختیاری در رزمایش توزیع هشت هزار بسته تحصیلی ویژه دانش‌آموزان تحت حمایت کمیته امداد در خراسان جنوبی گفت: ۵۵‌ هزار دانشجو، چهار هزار طلبه و پنج هزار و ۵۰۰ نخبه داریم که مسئولیت بسیار سنگینی است زیرا شخصیت‌هایی از همین خانواده‌ها آینده‌ساز کشور می‌شوند. وی افزود: در سفر سال ۹۸ به خراسان جنوبی سه فرماندار استان گفتند ما یتیم بودیم و کمیته امداد ما را حمایت کرده است. رئیس کمیته امداد کشور گفت: چند روز پیش مراکز نیکوکاری ۸۰‌ دانشگاه را به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح کردیم که در آن مراسم چند نفر از اساتید گفتند یتیم بودیم و کمیته امداد ما را بزرگ کرده است، در مجلس هم کسانی هستند که دور چهارم رای می‌آورند و ‌فوق تخصص هستند که از همین خانواده‌ها برخاسته‌اند. وی اظهار داشت: سال گذشته ۲۰۰ هزار بسته تحصیلی را رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به ما تحویل داد که حائز اهمیت بود. بختیاری گفت: ۱۴ هزار دانش‌آموز تحت پوشش در استان خراسان جنوبی داریم که هشت هزار بسته تحصیلی امروز فراهم شده و ۶ هزار بسته دیگر را بزودی تامین خواهیم کرد تا به عنوان اولین استان تمامی دانش‌آموزان تحت حمایت از بسته تحصیلی بهره‌مند شوند. وی افزود: تاکید شده به مدیران کل که مبادا دانش‌آموزی به خاطر نداشتن بضاعت مالی ترک تحصیل کند و مسئولیت همه ما در این زمینه سنگین است زیرا اینها ولی نعمت ما هستند. رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند گفت: با همراهی خوبی که در استان‌ها از سوی خیران وجود دارد، امیدواریم خیلی از مشکلاتی که در دوران کرونا ایجاد شده و سرپرستان خانواده‌هایی که ‌شغلشان را از دست دارند، مرتفع شود.

جمع آوری ۹۷ میلیارد تومان کمک مومنانه

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم در این آئین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۷ میلیارد تومان در قالب کمک‌های مومنانه جمع‌آوری و ۶۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به خانواده‌های نیازمند استان پرداخت شده است. رضا سلم‌آبادی افزود: همراهی سازمان‌‎ها در این مدت باعث رزمایش‌های مختلف و کمک‌های مومنانه قابل توجه شده که در مرحله اول پویش ایران همدل ۱۶ میلیارد و ۸۰۰‌ میلیون تومان اطعام مهدوی جمع‌آوری شد و در دهه کرامت ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری و از طریق سبد غذایی توزیع شده است. وی با بیان اینکه ۱۵۰ سری جهیزیه هم به نوعروسان اهدا شد تصریح کرد: از عید قربان تاکنون ۲۱ میلیارد تومان جمع‌آوری شده که خیران و دستگاه‌های مختلف نقش اساسی در تامین آن داشته‌اند. مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: سال گذشته در آستانه مهر ماه ۱۷ هزار بسته تحصیلی تهیه و توزیع شد و امسال ۱۴ هزار بسته را هدف‌گذاری کردیم که امروز هشت هزار بسته آماده توزیع است. وی از توزیع چهار هزار و ۵۰۰ کولر آبی در استان نیز خبر داد و گفت: ۲۴ میلیارد تومان برای این بخش هزینه شده است.

مرکز نیکوکاری تخصصی زکات در خراسان جنوبی افتتاح شد

همچنین مرکز نیکوکاری تخصصی زکات روز چهارشنبه با حضور رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در روستای بجد شهرستان بیرجند افتتاح شد. رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در آئین افتتاح مرکز نیکوکاری تخصصی زکات روستای بجد گفت: زکات از مشترکات شیعه و اهل تسنن محسوب می‌شود و در کنار هم بودن مشت محکمی بر دهان استکبار است. بختیاری افزود: دشمنان اسلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم دست‌های پنهان و آشکار نتوانستند بین ما جدایی بیندازند. وی گفت: یکی از آن مشترکاتی که موجبات وحدت را فراهم کرده، زکات است و البته ما مشترکات زیادی داریم و چرا نباید در مشترکات کار کنیم.

۳ هزار و ۴۱۴ کنتور آب فرسوده در خراسان جنوبی تعویض شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: با پیمایش ۳۶ هزار مشترک آب و فاضلاب در ۶ ماه نخست امسال سه هزار و ۴۱۴ کنتور معیوب در این استان شناسایی و تعویض شد. امامی افزود: در این مدت ۲۱۶ انشعاب غیرمجاز در استان شناسایی و ۲ هزار و ۱۰۰ انشعاب نیز نوسازی شده است. وی هدررفت آب در شبکه شهری و روستایی را از معضلات اساسی استان خراسان جنوبی بیان کرد و گفت: در حال حاضر در بخش شهری ۳۱.۷ درصد و روستایی بالای ۴۲ درصد از آب شرب هدر می‌رود که این رقم ۱۰ درصد از متوسط کشوری بالاتر است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی اظهار داشت: برنامه داریم در گام نخست میزان هدردهی شبکه آبرسانی را تا متوسط کشوری و در نهایت تا ۱۵ درصد برسانیم. وی یکی از روش‌های پیشگیری از هدررفت آب را اصلاح و بازسازی شبکه‌ها یا خطوط فرسوده لوله‌های آب ذکر کرد و گفت: این روش علاوه بر اینکه به حفظ منابع آب کمک می‌کند یعنی از هدررفت آب جلوگیری می‌کند، مانع از آلودگی آب در محل شکستگی و فرسودگی لوله‌های آب نیز می‌شود. امامی با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد کنتورهای آب در استان فرسوده است عنوان کرد: بیش از ۳۴۰ هزار انشعاب فعال در خراسان جنوبی وجود دارد از طرفی عمر مفید کنتور پنج سال است لذا در سال بعد رقم‌ها تغییر می‌کند. وی افزود: در بازه زمانی ۶ ماه گذشته بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب در بخش خانگی و بیش از چهار میلیون متر مکعب نیز در بخش غیرخانگی استان مصرف شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی از اصلاح و بازسازی ۵۴ کیلومتر شبکه توزیع در مدت یادشده خبر داد و گفت: همچنین حفر چهار چاه جدید، اجرای ۵۹ کیلومتر خط انتقال، اجرای ۴۱ کیلومتر شبکه توزیع، اصلاح و بازسازی ۲۶.۱ کیلومتر خط انتقال از دیگر اقدامات است. وی ادامه داد: احداث سه هزار و ۲۳۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب، نوسازی ۲ هزار و ۱۰۰ انشعاب و احداث هشت ایستگاه پمپاژ بخش دیگری از اقداماتی است که در راستای ارتقای خدمات‌رسانی به مردم استان در این مجموعه انجام شده است.امامی با اشاره به اجرای بیش از ۵۱ کیلومتر اصلاح شبکه آب در این استان گفت: پروژه‌های اصلاح شبکه و توسعه شبکه مسکن محرومان در ۱۱ شهرستان استان با اعتباری معادل ۱۶۳ میلیارد ریال و ۳۸.۹ کیلومتر توسعه شبکه نیز با اعتبار ۱۰۹ میلیارد ریال امسال عملیاتی شد. وی از حمل و توزیع ۱۴۰ هزار متر مکعب آب به مناطق روستایی استان توسط ناوگان آبرسانی سیار خبر داد و گفت: تجهیز و راه‌اندازی چهار دستگاه کامیون آبرسانی سیار از اقدامات این مجموعه برای ساماندهی ناوگان آبرسانی سیار بوده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی افزود: این میزان آب شرب با ۱۱ هزار و ۱۰۰ سرویس تانکر آبرسانی سیار به ۴۳۸ روستای استان با جمعیت معادل ۵۵ هزار و ۴۶۰ نفر ارسال و توزیع شده است. وی با اشاره به فعالیت سامانه ۱۲۲ شرکت آبفای استان بیان کرد: ۶ ماه نخست سال جاری ۸۴ هزار و ۵۶۹ پرونده در سامانه ۱۲۲ ثبت شد و ۲۴ هزار و ۷۰۵ اکیپ رفع حوادث برای اتفاقات حوزه آب و فاضلاب اعزام شدند. امامی گفت: در این مدت ۴۵۱ مورد شکایت نیز در سامانه ۱۲۲ شرکت ثبت شد علاوه بر این ۲۰۹ درخواست از طریق مبادی ورودی و سامانه‌های دریافت شکایت شرکت واصل شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۳۵۷ مورد) بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است.

بیمارستان‌های تأمین اجتماعی با کمبود پزشک متخصص مواجه اند

خبرنگاران جوان- مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: تأمین اجتماعی استان نسبت به زیرساخت‌های موجود و نیاز بیمه شدگان، پزشک متخصص کافی ندارد و با کمبود نیروی متخصص در مراکز درمانی خود مواجه است. محمدی افزود: مجلس شورای اسلامی در گذشته تحت عنوان قانون الزام، یک سوم تولید درمان بیمه شدگان را بر عهده سازمان تامین اجتماعی گذاشته بود یعنی ما بر طبق قانون مکلف به درمان هستیم اما نه امکان وارد کردن پزشک از خارج کشور وجود دارد و نه سهمیه‌های دانشگاه علوم پزشکی جوابگوی نیاز خود و تأمین اجتماعی است. وی با اشاره به اینکه در استان نیاز شدید به پزشک متخصص داریم ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی در حد توان به تأمین اجتماعی کمک کرده است، اما مشکل استانی است و در این مواقع باید وزارت بهداشت سهمیه پزشکان خراسان جنوبی را افزایش دهد.مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: مکاتبات متعددی با نهادها، دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگان مجلس انجام داده ایم تا در برنامه توسعه ۵ ساله بعدی، سهمیه پزشک استان افزایش یابد.وی بیان کرد: در سال ۹۸ توافق نامه‌ای بین معاونت درمان تأمین اجتماعی و معاونت درمان وزارت بهداشت منعقد شد که بر طبق آن قرار شد پزشکان متخصص مبادله شوند، اما ضمانت اجرایی نداشت و هیچ درصد و تعدادی در آن مشخص نشده بود. محمدی عنوان کرد: بعد از گذشت یک سال و نیم از این توافق نامه موفق شدیم مجددأ توافق نامه متناظری با دانشگاه علوم پزشکی امضاء کرده و چند پزشک از طریق دانشگاه علوم پزشکی برای مراکز درمانی تأمین اجتماعی جذب کنیم، اما همچنان با کمبود مواجهیم.

واکسن سینوفارم به افراد بالای ۱۲ سال تزریق می‌شود

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونای خراسان جنوبی گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت با توجه به مجوزهای صادر شده، واکسن نوع سینوفارم در دو دوز و به فاصله چهار هفته به افراد بالای ۱۲ سال تزریق می‌شود. شریف‌زاده از نوبت‌دهی واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۱۲ سال خبر داد و افزود: با توجه به ابلاغیه جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمامی افراد بالای ۱۲ سال (متولدین ۱۳۸۸ و قبل از آن) می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir محل و زمان تزریق واکسن کرونا را انتخاب کنند. وی گفت: این تصمیم با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی گرفته شده که امیدواریم با پوشش کامل واکسیناسیون دانش‌آموزان، ایمنی لازم برای تحصیل آنان فراهم شود. شریف زاده افزود: سه شنبه برای اولین بار در استان ۱۴ هزارو ۸۵۴ دوز واکسن کرونا تلقیح شد که رکورد جدیدی در میزان واکسن تزریق شده در یک روز است.

واریز بیش از ۴هزار میلیارد برای هیئت های ورزشی

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اعتبار به حساب هیئت‌های ورزشی استان واریز شده که از این مقدار یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان مربوط به هیئت‌های ورزشی شهرستانی بوده است. محسن قطبی اظهار داشت: ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون نیز به حساب هیات‌های ورزشی استانی واریز شده است. وی افزود: جمعیت، نحوه فعالیت، سند توسعه ورزش قهرمانی، تجهیز خانه‌های ورزش روستایی و اعزام ورزشکاران به مسابقات کشوری از جمله ملاک‌های این اداره کل در تخصیص اعتبارات به هیئت‌های ورزشی است.

حدود ۴۰ درصد تولید زرشک استان در شهرستان قاینات می‌باشد

مدیر جهاد کشاورزی قاین با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر ۵۲ مورد تشکل در حوزه کشاورزی ودامی شهرستان فعال می‌باشد. مهندس سید عبدالحسین سجادی گفت: ۱۷ واحد کوچک حوزه کشاورزی و دامی تقریباً غیرفعال هستند. مدیر جهاد کشاورزی افزود: مجتمع گل‌خانه‌ای شهرخضری دشت‌بیاض با امکانات برق، آب، گاز با ۲۴۰۰۰ مترمربع آماده واگذاری به سرمایه‌گذار می‌باشد.

اختصاص ۲ میلیارد تومان اعتبار برای کتابخانه مرکزی قاین

طرح کتابخانه مرکزی قاین با تزریق اعتبار دو میلیاردی جان تازه‌ای می‌گیرد. فرماندار قاین در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان گفت: با تخصیص اعتبار دو میلیاردی به کتابخانه مرکزی قاین در سال جاری، ساخت و ساز این کتابخانه سرعت خواهد گرفت. کریمی بر عرضه خدمات کتابخانه‌های عمومی به مراجعه کنندگان در شرایط کرونایی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید و خواستار کاهش دورکار‌های احتمالی در این بخش شد.

بهره برداری از طرح آبیاری کم فشار درسطح ۱۳۴ هکتار

مدیرجهاد کشاورزی سربیشه گفت: طرح آبیاری آقای غلامحسین نظامدوست کشاورز دشت درح درسطح ۱۳۴ هکتاربه بهره برداری رسید که اعتباردولتی هزینه شده دراین طرح ۹۷۱۷ میلیون ریال می باشد که باعث صرفه جویی آب به میزان ۳۳۵ هزار مترمکعب آب درسال می شود. جوادی بایگی افزود: اجرای سامانه های نوین آبیاری علاوه بر بالا رفتن راندمان بخش کشاورزی و افزایش محصول می تواند باعث استفاده بهینه از نعمت خدادادی آب نیز شود.

اختصاص نهاده‌های دامی به استان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اختصاص نهاده‌های دامی از محل سهمیه شهریور به صورت علی الحساب به خراسان جنوبی خبر داد. ابراهیمی گفت: این سهمیه نهاده به استان وارد شد و تا چند روز آینده به کارخانجات می‌رسد و به محض رسیدن به کارخانجات تبدیل به کنسانتره و نهاده می‌شود و در اختیار دامداران قرار می‌گیرد. وی افزود: این نهاده از محل سهمیه علی الحساب به استان اختصاص یافت و تشکل‌ها می توانند برای خرید وارد عمل شوند. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌های گوشتی، تخم گذار و پولت نیز در حال پیگیری است و در ماه جاری از محل شرکت پشتیبانی امور دام تامین می‌شود.

اراده‌ای برای جذب سرمایه گذار از سوی مسئولان قائن وجود ندارد.

نماینده مردم قاینات در مجلس در جلسه ستاد توسعه شهرستان قاینات با اعلام این مطلب گفت: متأسفانه مر قانون در استان و بویژه در شهرستان قاینات در سطح کشور انجام می‌پذیرد و این سخت‌گیری‌ها باعث شده تا سرمایه‌گذار کوچکترین رغبتی جهت سرمایه‌گذاری در استان و شهرستان را نداشته باشد. اسحاقی افزود: مسئولی که اراده و انگیزه و مدیریتی جهادی نداشته باشد باید قبل از اینکه از ناحیه مسئولان بالادستی و مسئولان نظارتی شهرستان اقدامی برای برکناری وی صورت پذیرد خود محترمامانه استعفا و مسئولیت را به فردی دلسوز و متعهد و جهادی بسپارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت