اخبار استانی

افزایش ۶۳ درصدی معاملات بورس خراسان جنوبی در شهریور

مدیر بورس منطقه خراسان جنوبی گفت: شهریور امسال ۲۵ میلیون و ۱۵ هزار و ۷۸۴ سهم به ارزش ۱۹۲ میلیارد ریال در تالار بورس استان داد و ستد شد که در مقایسه با ماه قبل ۶۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. هریوندی افزود: مجموع معاملات تالار بورس استان از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه به عدد ۹۰۱ میلیارد ریال رسیده است.

عقب بودن سند سازگاری با کم‌آبی استان از برنامه سالانه

ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: اجرای سند سازگاری با کم‌آبی استان از برنامه مصوب سالانه عقب است ولی در برخی بخش‌ها پیشرفت خوبی داشتیم. سروری عنوان کرد : سالانه باید در مجموع ۱۴.۳ درصد در اجرای سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی پیشرفت فیزیکی داشته باشیم که براساس آمار ارائه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۹ کل پیشرفت فیزیکی این سند ۶ درصد بود و ۸.۳ درصد از برنامه عقب هستیم.وی افزود: سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ به عنوان طرح پایلوت کشوری نخستین بار در نشست شورای عالی آب تصویب و از سوی وزارت نیرو ابلاغ شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: این سند به دلیل خشکسالی شدید و کرونا یک سال با تاخیر یعنی از سال گذشته اجرایی شد. وی بیان کرد: فاز نخست این سند از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۶ ادامه دارد که در مجموع در این سال‌ها باید ۱۷۵.۹ به صورت تجمعی صرفه‌جویی کنیم و از این میزان، ۱۶۴ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی، ۹.۵ میلیون متر مکعب در بخش شرب، ۱.۵ میلیون متر مکعب در بخش صنعت و ۰.۹ میلیون متر مکعب در بخش فضای سبز باید صرفه‌جویی شود. سروری افزود: در فاز دوم این طرح که از ۱۴۰۷ آغاز می‌شود و تا ۱۴۱۲ ادامه دارد، باید ۱۲۲ میلیون متر مکعب فقط در بخش کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم. وی گفت: برنامه اجرایی هر دستگاه در قالب سند سازگاری با کم‌آبی تدوین شده است و به عنوان مثال در بخش کشاورزی از مجموع ۱۶۴ میلیون متر مکعب مدیریت آب، ۱۴۳ میلیون متر مکعب باید در راستای اصلاح و تعدیل پروانه‌ها و ۲۰ میلیون متر مکعب در راستای جلوگیری از اضافه برداشت با نصب کنتور هوشمند صرفه‌جویی شود. سروری افزود: در اجرای سند سازگاری با کم‌آبی هدف اصلی ما این است که حجم برداشت از چاه‌های کشاورزی را کاهش دهیم تا به معیشت و اقتصاد کشاورزان هم ضربه‌ای وارد نشود.

توقف خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در خراسان جنوبی

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده از اواخر مرداد ماه در خراسان جنوبی متوقف شده است. دادگرضمن تأکید بر همکاری مشترکان و صرفه جویی در ساعات اوج مصرف برق افزود: در تابستان خاموشی‌هایی در سطح استان داشتیم و طرح کاهش ساعات کاری ادارات و کاهش روشنایی معابر حدودا ۱۲.۲ مگاوات پیک بار استان را در تابستان کاهش داد.

شناسایی ۱۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۱۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا از طریق تست‌های مولکولی و سریع در خراسان جنوبی شناسایی شدند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۶۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۳۹ بیمار جدید شامل ۸ بستری و ۳۱ مورد سرپایی شناسایی شدند.مهدی زاده افزود: همچنین از ۳۵۷ تست سریع کرونا ۷۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

بازگشت به‌کار ۲۶۰ نیروی تعدیل شده به کارخانه شمش چدن خوسف

استاندار خراسان جنوبی گفت: با فعال شدن دوباره کارخانه شمش چدن خوسف ۲۶۰ نیروی تعدیل شده به محل کار خود برگشتند. ملانوری در بازدید از کارخانه شمش چدن خوسف اظهار داشت: این واحد تولیدی به دلایلی تعطیل شده بود و تعداد قابل توجهی از نیروی کارگری مجموعه تعدیل گشته و بیکار شده بودند. وی ادامه داد: طی یک سال گذشته پیگیری‌هایی صورت گرفت تا مشکلات کارخانه مرتفع شود و سرمایه‌گذار چینی برگردد و این واحد دوباره فعال شود. استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: با ارائه راهکارهای لازم، حدود یک هفته است که این واحد به چرخه تولید برگشته و شروع به فعالیت مجدد کرده است. وی با اشاره به برنامه سرمایه‌گذار برای اجرای طرح توسعه این کارخانه، اظهار داشت: واحد تولید فولاد این کارخانه با سرمایه‌گذاری هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بزودی راه‌اندازی می‌شود. ملانوری در ادامه برای رفع موانع موجود در مسیر تأمین آب، برق و اینترنت مجموعه قول مساعد داد. استاندار خراسان جنوبی به صورت سرزده از کارخانه تولید شمش چدن خوسف بازدید کرد و این بازدید با هدف بررسی شرایط موجود و تحقق مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان صورت گرفت. این کارخانه برای پاره‌ای مشکلات غیرفعال شده بود که با مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، به چرخه تولید برگشت و کارگران تعدیل شده نیز، دعوت به کار شدند.

اقتدار کشور حاصل مقاومت و ایثارگری ملت ایران است

همچنین استاندار خراسان جنوبی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: امنیت و اقتدار امروز کشور حاصل ایستادگی و مقاومت ملت سرافراز ایران اسلامی است و این قدرت جز نصرت الهی چیز دیگری نیست. ملانوری افزود: ما باید قدردان تلاش‌های جامعه بزرگ ایثارگری باشیم زیرا کسی که از خود گذشته، بسیار ارزشمند است. وی با بیان اینکه کل مردم مسلمان ایران در شمار جامعه ایثارگری کشور محسوب می‌شوند گفت: همه مردم اعم از مرد و زن چه آنها که در خط مقدم بوده و چه آنها که در پشت صحنه خدمات‌دهی کرده‌اند، در این زمینه تاثیر بسزا، جدی و ملموس داشته‌اند. استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بزرگترین پندی که دوران دفاع مقدس و این مکتب به ما می‌آموزد، پیدا کردن راه و مسیری درست برای رسیدن به قرب الهی، سعادت، کمال و نیکبختی است.

اختصاص ۱۰ میلیارد «کشاورز کارت» به کشاورزان استان

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی در نشست خبری با موضوع بررسی کشت پاییزه و توزیع کود در سال زراعی جدید گفت: ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات کشاورز کارت با هدف پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای خریده نهاده‌های کشاورزی از جمله کود، سم و بذر به استان اختصاص یافت. سعیدی افزود: به ازای کشت هر هکتار گندم، جو، کلزا و حبوبات ۶ میلیون تومان، محصولات علوفه‌ای سه میلیون تومان، کاملینا و گلرنگ پنج میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۲ درصد و تا سقف ۲۰ میلیون تومان یعنی یک تا ۱۰ هکتار به کشاورزان خرده مالک پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به دستور وزیر اسبق جهاد کشاورزی از ۶ شهریور ۱۴۰۰ فروش کودهای شیمیایی باید با حواله الکترونیکی تحویل و توزیع شود که استان مقام سوم را دراین خصوص به خود اختصاص داده است. وی گفت: با توجه به آغاز کشت پاییزه در استان از قبل ذخیره‌سازی بیش از ۶ هزار تن کود فسفاته و پتاسه در انبارها فراهم شده است. سعیدی افزود: با توجه به پیگیری‌های معاونت بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی استان، شرکت خدمات استان مجدد به چرخه تولید بذور ورود پیدا کرده و در سال زراعی جدید بخشی از بذور مورد نیاز استان توسط این شرکت تامین خواهد شد.

کشت علوفه‌ای در ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به آغاز کشت پاییزه گفت: امسال پنج هزار و ۲۰۰ هکتار محصول قصیل جو (کشت‌های علوفه‌ای پاییزه) در استان کشت می‌شود. حسینی افزود: یکی از مهمترین راهکار‌های تأمین علوفه مورد نیاز دام کشاورزان استان توسعه کشت‌های پاییزه به ویژه قصیل است که می‌تواند حجم علوفه خوبی را در اختیار آن ها قرار دهد. وی بیان کرد: ۴۵ هزار و ۸۹۰ هکتار از اراضی استان به کشت محصولات پاییزه اختصاص یافته است. مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: متناسب با ظرفیت‌ها، شرایط اقلیمی و وضعیت هر شهرستان، سطح زیرکشت محصولات پاییزه، تأمین میزان کود و بذر، برنامه‌های آموزشی و ترویجی، تسهیلات و مزارع الگویی تعیین شده و در دستور کار قرار می‌گیرد. وی اظهار داشت: خشکسالی و کمبود بارندگی‌های استان سبب شد در گندم و جو بین ۴۰ تا ۵۰ درصد خسارت به محصولات وارد شود. مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: وقتی با کمبود منابع آبی مواجه هستیم کاهش کیفی آب را هم داریم و به تدریج میزان املاح و شوری منابع آبی افزایش می‌یابد و این املاح در سطح خاک پخش می‌شود.

افزایش سهمیه دریافتی واکسن کرونا در خراسان جنوبی

صداوسیما- سهمیه دریافتی واکسن کرونا در خراسان جنوبی به ۸۰ هزار دوز افزایش یافت. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:سهمیه واکسن استان از ۳۷هزار دوز به ۸۰ هزار دوز افزایش یافت. دهقانی با بیان اینکه از این تعداد ۲۰هزار دوز واکسن برکت خواهد بود افزود: تمام افرادی که در نوبت اول واکسیناسیون کرونا، واکسن برکت دریافت کرده اند، می‌توانند در چند روز آینده، دوز دوم این واکسن را تزریق کنند. وی با تاکید براینکه محموله جدید برکت، شامل کسانی که می‌خواهند دوز اول خود را دریافت کنند ، نمی‌شود ، گفت: با افزایش سهمیه دریافتی واکسن کرونا ، برای افرادی که باید نوبت دوم واکسن برکت را تزریق کنند ، جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

ورود محموله واکسن برکت به خراسان جنوبی

همچنین دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: محموله ۸۰ هزار دوزی و اکسن کرونا شامل ۲۰ هزار دوز واکسن برکت و ۶۰ هزار دوز واکسن سینوفارم وارد استان شد. شریف زاده با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۱۲ هزار و ۹۹۵ نفر در انتظار نوبت دوم واکسن برکت هستند گفت: متقاضیان دریافت نوبت دوم واکسن برکت در مراکز تجمیعی بیرجند و شهرستان‌ها می‌توانند برای واکسیناسیون مراجعه کنند. وی گفت: پس از تکمیل واکسیناسیون نوبت دوم برکت ، این نوع واکسن با اولویت سنی به سایر افراد تلقیح می‌شود.

انتقال پیام شهدا به نسل جوان، وظیفه همگانی

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: همه ما موظفیم پیام شهدا را به طور صحیح، هم در سخن و هم در عمل به همه اقشار به ویژه نسل جوان منتقل کنیم. حجت الاسلام عبادی در جمع دست اندرکاران برگزاری یادواره شهید محمود کاوه و سرداران شهید استان گفت: اقدامات خوبی برای برگزاری این یادواره انجام شده است و باید به خوبی به پایان برسد. نماینده، ولی فقیه در استان همچنین از آموزشگاه پسرانه غیر دولتی “قرآن و زندگی” بازدید کرد.

برخورداری ۴ ناحیه صنعتی دیگر از گاز تا پایان سال

۴ ناحیه صنعتی دیگر در خراسان جنوبی امسال به شبکه گاز متصل می‌شوند. رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۲ درصد شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان جنوبی به شبکه گاز متصل شده اند گفت: امسال نیز عملیات اجرای شبکه توزیع و ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز ناحیه صنعتی درمیان، حاجی آباد، توسعه سرایان و شهرک صنعتی نهبندان با اعتباری بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال به اتمام خواهد رسید و واحد‌های صنعتی مستقر در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی میزبان اربعین حسینی

مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور خیل عزاداران سیدالشهدا(ع) ۲۷ بقعه متبرکه استان برگزار شد. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: امسال نیز همانند سال گذشته مراسم بزرگداشت اربعین حسینی به صورت حضوری و غیر حضوری در فضای مجازی برگزار شد.

زعفران قائنات وارد بورس شد

کیفیت بالای زعفران قائنات سبب شد تا این محصول با همین نام در سبد محصولات بورس قرار بگیرد. نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از پیگیری‌های احتشام مسئول شرکت تروند زعفران که زیرساخت ورود زعفران به بورس را فراهم کرده است، گفت: مذاکرات سختی در این زمینه انجام شد تا بتوانیم شاهد نام زعفران قائنات روی تابلوی بورس باشیم.

مقاوم سازی ۵۲ درصد خانه های روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: برخورداری خراسان جنوبی از واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده در روستاها به بیش از ۵۲ درصد رسیده است که نسبت به میانگین کشوری تقریبا برابری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


امین جم – جلسه گرامیداشت هفته کار و گارکر و تجلیل از کارگران نمونه زنجیره

بیشتر

بهروزی فر – شمارش معکوس لحظه های برزخی دو کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

سیل چند روز پیش در استان خسارات های زیاد مالی فراوانی به بار آورد و

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت