اخبار استانی

ممنوع بودن تحویل کتاب با شرط پرداخت شهریه

مدیر آموزش و پرورش بیرجند گفت: تحویل کتب درسی به شرط پرداخت شهریه مجاز نیست. یکه خوانی افزود: در صورت بروز این تخلف، اولیای دانش آموزان می توانند به واحد ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش شهرستان مراجعه کرده و طرح شکایت کنند.

پیش بینی آزادی ۱۰۰ نفر با ابتکار دادگستری خراسان جنوبی

خبرنگاران جوان- به پیشنهاد حجت الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی، قضات استان در زندان ها، بازداشتگاه‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت حاضر شدند تا پیگیر مشکلات زندانیان شوند. بررسی مشکلات حقوقی و قضایی زندانیان و بررسی درخواست‌های آن‌ها مبنی بر عفو یا تخفیف مجازات، از جمله موارد مطرح شده در گفتگو‌های قضات با زندانیان خراسان جنوبی بود. یکی از زندانیان حاضر در زندان مرکزی بیرجند می‌گوید: برای عفو یا تخفیف مجازاتم به نزد قاضی پرونده رفتم و قاضی قول مساعد برای پیگیری این امر را به من داد. او می‌گوید: یکی از اقدامات خوبی که برای اولین بار در چند سال گذشته انجام شده است، همین بازدید قضات از زندان‌ها است و باعث دلگرمی زندانیان می‌شود.این زندانی ادامه می‌دهد: یقینا برگزاری این گونه جلسات، باعث بررسی و حل مشکلات مربوط به زندانیان که نمی‌توانند به جایی مراجعه کنند خواهد شد.یکی از قضات استان نیز در زندان مرکزی بیرجند گفت: طبق دستور واصل شده از سوی رئیس کل دادگستری استان، در چند روز آینده به درخواست‌های مطرح شده پاسخ خواهیم داد تا مشکلات زندانیان رفع شود.حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در حاشیه حضور در زندان مرکزی بیرجند گفت: برای اولین بار در سطح استان قضات در زندان‌ها حضور پیدا کردند.او افزود: قضات حاضر در این جلسه شامل تمامی قضات دادگاه ها، دادسرا‌ها و دادگاه‌های تجدیدنظر خراسان جنوبی هستند.حمیدی با اشاره به اینکه این امر یک اقدام جهادی است، تصریح کرد: انجام این برنامه با هدف بررسی مشکلات حقوقی و قضایی زندانیان استان بود.نسائی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز هدف از ملاقات قضات و زندانیان را بررسی ارفاقات قضایی و قانونی برای تخفیف در مجازات زندانیان، آزادی مشروط و یا آزادی کامل عنوان کرد. با اجرایی شدن این برنامه و بررسی مشکلات زندانیان، پیش بینی می‌شود ۱۰۰ زندانی از زندان‌های خراسان جنوبی آزاد شوند.

شناسایی ۲۱۶ رشته انشعاب آب غیرمجاز در خراسان‌جنوبی

فارس- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از شناسایی ۲۱۶رشته انشعاب غیرمجاز در این استان خبر داد و گفت: بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب آب در بخش خانگی و بیش از ۴ میلیون مترمکعب در بخش غیرخانگی مصرف شده است امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از مصرف بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب آب در بخش خانگی و بیش از ۴ میلیون مترمکعب در بخش غیرخانگی در این مدت خبر داد و اظهار داشت: پیمایش ۳۶ هزار مشترک نیز در این زمان انجام شد و ۲۱۶ انشعاب غیر مجاز شناسایی شد. امامی همچنین به تعویض ۳هزار و ۴۱۴ کنتور در این مدت اشاره کرد و افزود : در ۶ ماهه نخست سال ۵۱.۵۲ کیلومتر اصلاح شبکه در راستای اجرای طرح های اصلاح شبکه و توسعه شبکه مسکن محرومین استان در ۱۱ شهرستان با اعتبار ۱۶۳ هزار میلیون ریال اجرایی شده و همچنین ۳۸.۹ کیلومتر توسعه شبکه نیز با اعتبار ۱۰۹ هزار میلیون ریال عملیاتی شده است. وی به گوشه‌ای از اقدامات این مجموعه از ابتدای سال تاکنون در بخش آب اشاره کرد و گفت : حفر ۴ چاه جدید، اجرای ۵۹ کیلومتر خط انتقال، اجرای ۴۱ کیلومتر شبکه توزیع، اصلاح و بازسازی ۲۶.۱ کیلومتر خط انتقال، اصلاح و بازسازی ۵۴ کیلومتر شبکه توزیع، احداث ۳۲۳۰ مترمکعب مخزن ذخیره آب، نوسازی ۲۱۰۰ انشعاب و احداث ۸ ایستگاه پمپاژ بخشی از اقداماتی است که در راستای ارتقای خدمات رسانی به مردم استان در این مجموعه انجام شده است.
ضعف در قانون امر به معروف و نهی از منکر

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه ضعف بسیاری در قانون امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، گفت: دشمن با همه قوا به میدان آمده است تا ارکان نظام جمهوری اسلامی را به هم بریزد و برای مقابله با این هجمه ها باید بخش های فرهنگی را تقویت کنیم. سردار قاسمی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از شئونات رهبری در نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود. وی با اشاره به بحث تشکیل گروه های مطالبه گر و طلایه داران امر به معروف بیان کرد: گروه های مطالبه گری بیشترین نقش را در اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر دارند و این قانون در سال ۹۴ به تصویب رسید و ۱۹ دستگاه اجرایی عضو شورای امر به معروف هستند. سردار قاسمی ادامه داد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیشتر به کارهای زیربنایی و تشکیل طلایه داران پرداخته است و در صحنه های میدانی حضور فعالی نداشته است. فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب فراموش شده است، افزود: این تکلیف بر روی زمین مانده است و متاسفانه این دو فریضه در جامعه پررنگ دیده نمی شود.

صادرات جوجه یک روزه به خارج از کشور نداریم

ایسنا- مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: تا رفع نیاز کشور، امسال صادرات جوجه یک روزه به خارج از کشور نداریم. اصغرزاده گفت: از ابتدای سال ۱۳ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۱۷۵ قطعه جوجه ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی خراسان جنوبی انجام شد. وی با بیان اینکه تا رفع نیاز کشور، امسال صادرات جوجه یک روزه به خارج از کشور نداریم، افزود: در برخی از واحدها دو دوره جوجه ریزی انجام شده است. مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۳ میلیون قطعه جوجه ریزی در ۸۷۳ واحد انجام شد، تصریح کرد: یک میلیون و ۵۲ هزار و ۴۳۰ کیلوگرم تخم مرغ تولید شده به استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان ارسال شده است. وی گفت: در این مدت ۳۳۲ هزار و ۶۹۵ قطعه مرغ زنده برای کشتاربه سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی و یزد ارسال شد.

مهلت یک ماهه برای بازنگری سند توسعه نهبندان و سربیشه

ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یک ماه فرصت داریم سند توسعه نهبندان و سربیشه را پس از بررسی و بازنگری برای طی روال قانونی به مرکز کشور ارسال کنیم. فرهادی در نشست بررسی و بازنگری سند توسعه نهبندان افزود: در بازنگری سند توسعه نهبندان و سربیشه، طرح‌هایی مدنظر قرار گیرند که منشأ تحول و توسعه باشند. وی خاطرنشان کرد: پیرو سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به جنوب خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۸، اتفاقات بزرگی در منطقه رخ داد. معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه آن سفر، نقطه عطفی در خراسان بزرگ و جنوب خراسان بود گفت : اگر ما امروز در پهنه ایران اسلامی، خراسان جنوبی را داریم، بدون تردید از نتایج همان سفر است. وی افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه با سفرشان قصد داشته‌اند توجه مسئولان را به مناطق محروم جلب کنند، تدوین سند توسعه نهبندان را به همراه داشت. فرهادی گفت: سند توسعه نهبندان به تصویب هیئت دولت وقت که رسید، مقرر شد طی یک بازه زمانی خاص، مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به این شهرستان اختصاص یابد و متاسفانه بخش‌هایی از آن اعتبار و تعهدات محقق نشده است. وی افزود: بعدها با پیگیری‌های نماینده وقت مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، طرح توسعه سربیشه هم به این سند ملحق شد و در دستور کار دولت قرار گرفت اما به طور جدی دنبال نشد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در جریان سفر ۱۹ شهریور ماه رئیس جمهوری به استان، موضوع بازنگری این سند و در دستور کار قرار گرفتن آن از ناحیه استان مطرح شد که مورد تایید آیت ا… رئیسی قرار گرفت و در فهرست مصوبات سفر لحاظ شد. وی گفت: براساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که بلافاصله پس از سفر رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد، ما به مدت یک ماه فرصت داریم این سند را بررسی و بازنگری کرده و برای طی کردن روال قانونی به مرکز ارسال کنیم. فرهادی با اشاره به جلسه مقدماتی که در این زمینه برگزار شده، گفت: بازنگری در سند باید به گونه‌ای باشد که با استفاده از این فرصت، تحول واقعی در منطقه رقم بخورد.وی با تاکید بر اینکه تامین زیرساخت‌های اساسی باید در اولویت باشد افزود: لحاظ کردن طرح و پروژه‌های عظیمی که جذب اعتبارات کلان را به همراه داشته و می‌توانند به اشتغالزایی و توسعه بینجامد، باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.وی تصریح کرد: بازنگری سند توسعه نهبندان و سربیشه می‌تواند فرصت خوبی برای احیای ظرفیت‌های مغفول مانده دو شهرستان و در نهایت توسعه استان باشد.این نشست که با حضور فرمانداران شهرستان‌های نهبندان و سربیشه همراه بود، با ارائه طرح‌های کارشناسی مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ادامه یافت و با تاکید معاون استاندار خراسان جنوبی مبنی بر اینکه این طرح در دو هفته نهایی شود، ادامه مباحث به جلسات کارشناسی ویژه طی روزهای آینده موکول شد.

شواهدی دال بر ضرورت تزریق دوز تقویتی

ایسنا- رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: سطح ایمنی ناشی از واکسن‌های کرونا چالش جدی برای ابتلای مجدد به شمار می‌رود و از طرفی مشخص نیست که تا چند مدت پس از تزریق واکسن، ایمنی در حد مناسب وجود دارد و با توجه به جهش‌های مختلف ویروس نیز، ضرورت دوز تقویتی یا بوستر در کشورهای مختلف دنیا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. مسعود ضیایی اظهار کرد: دسترسی به واکسن‌های کووید- ۱۹ قابل توجه ترین نمونه از شکاف بین کشورهای ثروتمند و فقیر در حال حاضر است؛ کشورهای ثروتمند، در آمریکای شمالی و اروپا، به همراه کشورهای پیشرفته جدید جهان مانند چین و هند با واکسیناسیون کووید۱۹ پیشرفت‌های خوبی از لحاظ اقتصادی اجتماعی داشته‌اند، در حالی که کشورهای دیگر هنوز در جستجوی راهی برای نجات از پاندمی هستند. وی افزود: آفریقا، دومین قاره بزرگ و پرجمعیت جهان پس از آسیا، عملاً پیشرفتی در زمینه واکسیناسیون نداشته است و نتایج مطالعات نشان می‌دهد، جمعیتی که تاکنون در این قاره حداقل با یک دوز واکسینه شده اند، زیر هفت درصد است؛ آسیا، بزرگترین قاره با ۴.۴ میلیارد نفر جمعیت، هر چند ۳.۱۷ میلیار دوز مصرف کرده است، اما بیشتر به دلیل واکسیناسیون کووید۱۹ در چین و هند بوده است و سایر کشورهای این قاره آمار چندان جالبی ندارند. وی با بیان اینکه چین تاکنون ۱.۹ میلیارد دوز واکسن را تزریق کرده است. از سوی دیگر، طبق آمارها، در هند نیز تاکنون ۵۷۲.۲۸ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. این متخصص عفونی افزود: با در نظر گرفتن جمعیت ترکیبی چین و هند یعنی ۲.۸ میلیارد نفر برای سایر کشورهای آسیایی شامل ۱.۸۴ میلیون نفر، جمعیت دریافت‌کننده حداقل ۱ دوز واکسن، تنها حدود ۳۸ درصد است؛ بر اساس آخرین یافته‌ها که نشان می‌دهد، حفاظت واکسن پس از مدتی کاهش می‌یابد، اکنون آمریکا اعلام کرده است که دوز تقویت کننده یا بوستر واکسن را برای مهار کووید- ۱۹ ناشی از نوع دلتا نیاز دارد. رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی بیان کرد: در برخی مواقع کاهش سطح ایمنی بدون هیچ دلیلی و به علت ماهیت آنتی بادی رخ می‌دهد. به عنوان مثال در کارکنان سلامت سطح ایمنی پس از حدود چند ماه از تزریق دوز دوم کاهش یافته است و به علت جلوگیری از رخداد بیماری در این افراد و تقویت سیستم ایمنی آنها، دوز سوم واکسن توصیه می گردد که به نام دوز تقویتی یا بوستر تعریف می‌شود. ضیایی ادامه داد: مطالعه‌ای که در نیویورک انجام شد، نشان داد که واکسن تنها در ماه مه ۹۲ درصد موثر است و این میزان به ۸۰ درصد در جولای کاهش یافته است و مطالعه دیگری نشان داد که اثربخشی واکسن فایزر بیوان تک در یک دوره معین از ۷۶ درصد به ۴۲ درصد و واکسن مدرنا از ۸۶ درصد به ۷۶ درصد کاهش یافته است. وی افزود: با توجه به این اطلاعات، نیاز به تزریق دوز تقویتی احساس می‌شود و به همین دلیل آمریکا نیز تصمیم گرفته است که سومین دوز را از ۲۰ سپتامبر ارائه دهد. افرادی که کاملا واکسینه شده‌اند، پس از ۸ ماه از واکسیناسیون، یک دوز تزریق تقویت‌کننده اضافی دریافت می‌کنند.رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: اصولاً پس از ۸ ماه بعد از تزریق دوز واکسن‌های مذکور دوز تقویتی را تزریق کردند اما باید مجوزهای لازم در این ارتباط استفاده شود و تمامی واکسن‌های موجود در بازار از جمله واکسن‌های آمریکایی نشان داده‌اند که در تاثیر خوبی در کاهش موارد مرگ و بستری و عفونت داشته‌اند، اما ویروس کرونا دائما در حال تغییر است و نیاز به دوز تقویتی واقعاً احساس می‌شود.

روایتی ماندگار در موزه وقف بیرجند

شبستان- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند با بیان اینکه موزه مدرسه شوکتیه تنها موزه وقف کشور است، گفت: این موزه با داشتن آثار ارزشمند و با قرار گرفتن در محل حسینیه امام رضا(ع) بیرجند روایتی ماندگار از به تصویر کشیدن نیت واقفین و گذشتگان است. دادخدا خدایی در بازدید از موزه وقف بیرجند اظهار داشت: این موزه بنا بر سیاست های اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی و به منظور جمع آوری تمام آثار تاریخی و میراثی ارزشمندی که توسط خیرین و واقفین در امر برگزاری مراسمات به ویژه مراسمات ائمه اطهار برگزار می شد در شهریورماه ۸۲ راه اندازی و دسترس افراد قرار گرفته است تا در مناسبت های خاص مورد بازدید عموم قرار گیرد. وی با بیان اینکه موزه مدرسه شوکتیه تنها موزه وقف کشور است، افزود: این موزه وقفی که از سال ۸۲ تاسیس شده است، در طبقه دوم حسینیه امام رضا(ع) که حدود ۱۲۰ سال پیش توسط امیر اسماعیل و امیر ابراهیم تعبیه و مکان اجرای نیات واقفین است قرار دارد. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند بیان کرد: موقوفه حسینیه امام رضا(ع) دارای رقبات مختلفی است که از محل درآمد آن و عواید حاصله اجرای نیت می شود. خدایی به آثار موجود در این موزه اشاره کرد و افزود: مجموعه قرآن‌های خطی از نفیس‌ترین آثار موزه وقف بیرجند است که یکی از مهم‌ترین قرآن‌ها، قرآن‌های دست‌نویس با آب طلا هستند که ارزش بالایی دارند. وی سماورهای زغالی، انواع قهوه‌جوش و ظرف‌های تاریخی و قدیمی پذیرایی در مجالس، عزاداری‌ها و جشن‌ها، تشت‌های بزرگ مسی برای توزیع آب و شربت در گذرگاه‌ها، شمعدان‌ها و انواع چراغ‌های روشنایی و تُنگ‌های مسی را از جمله آثار گردآوری شده در این موزه عنوان کرد. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند افزود: همچنین یکی از مهمترین آثار این موزه وقف‌نامه‌های قدیمی است که برای جلوگیری از دستبرد به موقوفات، در زمان‌های قدیم تدوین می‌شدند تا کسی نتواند در نیت وقف تصرفی کند. وی در ادامه بیان کرد: در موزه وقف بیرجند وقف ‌نامه‌های خطی قدیمی نوشته شده روی کاغذ، سنگ و پارچه با خط نستعلیق، قرآن‌های خطی قدیمی، عکس از اماکن مقدسه و مشاهیر بیرجند، سکه‌ها و دست نوشته‌های قدیمی نگهداری می‌شود. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند در پایان گفت: موزه وقف بیرجند هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است که برای دیدن فضای تاریخی و همچنین آثاری تاریخی که مبین وقف از گذشته‌های دور در این سرزمین است، از این موزه بازدید می کنند اما در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا برای بازدید از این موزه محدودیت وجود دارد.

شناسایی ۱۵۹ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۳۵۳ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۸۰ بیمار شدند؛ همچنین از مجموع تست های سریع کرونا ۷۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد مهدی زاده افزود: دو مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۳۰ نفر رسید.

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی را خاص ببینید

ایسنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: محصولات استراتژیک استان برای ما خیلی مهم است، این محصولات را خاص ببینید. ملانوری اظهار کرد: محصولات استراتژیک استان به جهت منحصربفرد بودن برای همه شناخته شده نیستند، لذا باید به آنها نگاهی خاص داشته باشیم. وی تأکید کرد: اگر می‌گوییم عناب، محصول خاص استان است باید همین جا برایش تصمیم بگیریم که چطور جمع آوری شود، چگونه خشک شود و چطور به بازار عرضه شود که با بهترین کیفیت، بیشترین ارزش افزوده را به همراه داشته باشد. استاندار با اشاره به گلایه‌های مطرح شده از سوی برخی تولید کنندگان صنایع غذایی مبنی بر سخت‌گیری‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در صدور مجوزها، گفت: از آن جایی که محصولات زرشک و عناب، خاص استان ما است، لذا ما باید در همین جا سازوکارهای قانونی لازم را برای دریافت مجوزهای واحدهای فرآوری مرتبط پیدا کنیم.ملانوری با تأکید بر این که این محصولات، نمونه‌های مشابهی در دیگر مناطق ندارند، متذکر شد: باید جلسه ویژه‌ای با حضور سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی و … با محوریت معاونت اقتصادی استانداری تشکیل شود و طی آن، عناب از مزرعه تا سفره بررسی شود.وی با تأکید بر این که فعالیت واحدهای تولیدی فعال نباید متوقف شود، ادامه داد: در این جلسه استانداردهای لازم، مطابق با شرایط بومی برای موضوع جمع آوری، خشک کردن، فرآوری محصول تا عرضه آن به بازار تدوین شود. استاندار با اشاره به اینکه هدف از این کار کمک به واحدهای تولیدی و تسهیل شرایط برای افرادی است که به موضوع فرآوری این محصولات ورود کرده‌اند، گفت: عرضه محصول با کد استاندارد، به معرفی محصولات کشاورزی و در نتیجه استان خراسان جنوبی می‌انجامد. وی خاطرنشان کرد: ما باید با همکاری هم و با ارائه راهکارهای جدید، منطقی و درست، شرایط را به گونه ای تسهیل کنیم که در بحث فرآوری محصولات کشاورزی رغبت ایجاد شود.

به نتایج تعاونی محصولات استراتژیک خوش بینم

به گفته وی؛ سخت گیری‌ها و مانع ایجاد کردن‌ها، سبب می‌شود محصولات کشاورزی به همین شکل و بدون هیچ تغییری به بازارعرضه شوند و در نتیجه هیچ ارزش افزوده‌ای هم برای کشاورزان به همراه نداشته باشند.استاندار ضمن قدردانی از اقدامات اتاق تعاون در بحث راه اندازی تعاونی محصولات استراتژیک استان، گفت: بارها گفته‌ام و باز هم تأکید می‌کنم؛ کارهایی که برای محصولات استراتژیک استان می‌شود، مثل خود محصولات باید قدر، شأن و جایگاهی بین‌المللی و جهانی داشته باشد.ملانوری تأکید کرد: این تعاونی باید با سهامداری تولید کنندگان زرشک، عناب و زعفران استان و نیز افرادی که به نوعی با این محصولات مرتبط می‌باشند، تشکیل شود.وی با بیان این که در این تعاونی برای تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول برنامه ریزی می‌شود، گفت هدف از این تعاونی، ایجاد ارزش افزوده در محصولات خاص استان است و سود حاصل از این ارزش افزوده نیز به جیب شخص کشاورز می‌رود.استاندار با بیان این که مسئله اصلی استان فعلاً موضوع راه اندازی این تعاون باشد، افزود: من به عواقب این تعاونی خیلی امیدوارم و مطمئن هستم پول توجیبی‌های مردم که در این تشکل در مسیر تولید قرار می‌گیرد، بزودی سرمایه‌هایی کلان خواهند شد که به رفاه آنها کمک خواهد کرد.ملانوری در ادامه از مصوبه ستاد توسعه خاوران در راستای حمایت از ایده‌های دانش آموزی گفت و ضمن تشکر از پیگیری‌های صنعت، معدن و تجارت در تحقق این مصوبه، اظهارکرد: تقویت باور دیده شدن، مورد حمایت قرار گرفتن و توانستن که منجر به ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموز می‌شود، مهمترین هدف ستاد توسعه خاوران، از ایده‌های دانش آموزی است.وی تأکید کرد: دانش آموزی که امروز به این نتیجه می‌رسد که ایده اش ارزش تبدیل شدن به یک محصول را دارد، در آینده به یک قهرمان حوزه تولید تبدیل می‌شود.

محصولات راهبردی خراسان جنوبی به استاندارد خاص نیاز دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه برخی محصولات استراتژیک استان از جمله عناب استاندارد خاصی برای دریافت مجوزهای بهداشتی ندارند سرمایه‌گذاران این حوزه با مشکل مواجه می‌شوند. قوسی افزود: در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی برخی موانع و مشکلات در زمینه دستورالعمل‌های ضوابط فنی و بهداشتی وجود دارد که به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم اعلام کرده‌ایم. وی سخت‌گیری بیش از حد یا زمان‌بر بودن صدور مجوزهای بهداشتی را از جمله این مشکلات دانست و گفت: همچنین کد آیسیک که برای بسته‌بندی و فرآوری صادر می‌کنیم مانند ادویه یا آرد یک کد داریم در حالی که در ضوابط بهداشتی باید برای هر کدام از محصولات کد وجود داشته باشد و سبب نگرانی شده و ممکن است مجوز صادر نشود. وی تصریح کرد: برای برخی محصولات تولیدی استان استاندارد لازم تعیین نشده مانند شیره انگور یا حبه عناب که ضوابط لازم برای آنها تعریف نشده است. قوسی گفت: براساس ماده چهار و پنج ضوابط بهداشتی، برخی محصولات کشاورزی که بسته‌بندی می‌شود باید بلافاصله توزیع و عرضه شود اما محصولات خشکبار استان قابلیت ماندگاری و نگهداری دارند و نیاز به عرضه فوری ندارد.

۱۳۳ پروژه محرومیت‌زدایی در شهرستان قاینات افتتاح شد

ایرنا- همزمان با نخستین روز هفته دفاع مقدس، ۱۳۳ پروژه محرومیت‌زدایی با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال در شهرستان قاینات با حضور رئیس سازمان بسیج سازندگی افتتاح شد. در این راستا کارگاه اقتصاد مقاومتی چیپس میوه و بسته‌بندی و فرآوری محصولات زرشک و عناب روز چهارشنبه به نمایندگی از ۱۳۰ کارگاه اشتغال خرد خانگی صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی در شهر قاین با حضور سردار محمد زهرایی به بهره برداری رسید.با افتتاح این پروژه‌ها با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال برای ۱۵۰ نفر بصورت مستقیم و ۲۵۰ نفر بصورت غیر مستقیم اشتغال پایدار ایجاد شد. همچنین قنات روستای نوغاب پسکوه قاینات به نمایندگی از روستاهای شندان عرب، ویج، و نوغاب پسکوه با حجم کار ۳۵۰ متر مربع و اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید. رئیس سازمان بسیج سازندگی در بدو ورود به شهرستان قاینات با حضور در گلزار شهدای گمنام آرین‌شهر ضمن ادای احترام با مقام شامخ شهیدان در مراسم غبارروبی مزار شهدا شرکت کرد. سردار زهرایی از کارگاه‌های فعال صندوق قرض‌الحسنه آرین‌شهر بازدید کرد و درخصوص اعطای مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای شروع بکار مجتمع کارگاهی و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد برای بحث اشتغالزایی این صندوق قول مساعد داد.

۱۰۰ هزار مسکن محرومان توسط بسیج احداث می‌شود

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه امروز هشتصد و بیستمین قنات در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید گفت: احداث ۱۰۰ هزار مسکن محرومان در کشور توسط بسیج سازندگی در برنامه است. زهرایی بیان کرد: از یک میلیون مسکنی که دولت به مردم قول داده ۱۰۰ هزار مسکن را بسیج تقبل کرده کارها را انجام دهد که تفاهم‌نامه‌ها و روال اداری در حال طی شدن است.

سازمان‌های بین‌المللی تبدیل به ابزار سلطه‌گری استکبار شده است

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: استکبار امروز با استفاده از ابزار سازمان‌های جهانی می‌خواهد سلطه‌گری خود را برای ملت‌ها تضمین کند. حجت الاسلام عبادی چهارشنبه در دیدار با دست اندرکاران برنامه‌های هفته دفاع مقدس در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: وقتی سخن از دفاع مقدس می‌گوییم در واقع از یک واژه شعاری حرف نمی زنیم بلکه یک نسخه تثبیت شده و دارای ریشه وحیانی و قرآنی مد نظر ما است.

افتتاح ۵ یادمان شهید گمنام

با حضور استاندار خراسان جنوبی و رئیس بسیج سازندگی کشور، یادمان شهدای گمنام واقع در بلوار پاسداران بیرجند افتتاح شد.در این مراسم یادمان ۵ شهید گمنام مدفون در پارک شهدای گمنام بلوار پاسداران بیرجند به بهره برداری رسید. پیمانکار این پروژه سازمان بسیج سازندگی استان بوده و تمام هزینه های اجرای آن را نیز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تامین نموده است.

بازگشایی کارخانه چدن خوسف پس از برهه‌ای توقف اجباری

مدیر کارخانه چدن خوسف از بازگشت مجدد کارگران این کارخانه خبر داد و افزود: ۶۳ مهندس چینی کارخانه از چین برگشته و مستقر شده اند. جعفری از راه اندازی دوباره کارخانه چدن خبر داد و اضافه کرد: هنوز برای آسفالت مسیر این کارخانه که استاندار قول آن را داده بود، هیچ اقدامی نشده است. وی با اشاره به بیکاری ۲۰۰ کارگر به دنبال تعطیلی کارخانه چدن خوسف، گفت: این نیروها پیمانکاری بوده اند و هم اکنون ۲۳۰ کارگر مشغول فعالیت هستند. وی با بیان اینکه ما نسبت به کارگیری نیروها اقدام کردیم و پای کار شدیم حالا نوبت مسئولان است گفت: از مسئولان انتظار داریم‌ جاده را آسفالت کنند.

طرح های ترافیکی را همه جانبه ببینید

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر همه جانبه دیدن طرح های ترافیکی تأکید کرد. فرهادی با بیان این مطلب در جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان خاطر نشان کرد: ما باید در حریان اجرای طرح های ترافیکی، اثرات اقدامات مان را در دیگر معابر نیز پیش بینی کنیم. وی تأکید کرد: در اجرای پروژه ها، ایمنی مسیرها باید مورد توجه ویژه باشد.

تعیین تکلیف اعتبار باقی مانده برای پروژه راه آهن بیرجند-یونسی

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر تعیین تکلیف اعتبار باقی مانده برای پروژه راه آهن بیرجند-یونسی گفت: بانک‌ها هرچه سریع‌تر پای کار بیایند. در جلسه ویدئو کنفرانسی که با تاکید رئیس جمهور و به درخواست استاندار و حضور معاون برنامه ریزی و مدیریت منبع وزارت راه و مدیران عامل عضو کنسرسیوم پروژه راه آهن بیرجند-یونسی برگزار شد، پیرامون مشکلات و تامین اعتبار این پروژه مهم ملی بحث و تبادل نظر شد. ملانوری افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور و وزیر راه که در این ماه به استان سفر داشته اند ضروری است هرچه سریعتر برای این پروژه مهم گام‌های موثر برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت