اخبار استانی

بهره مندی ۱۱۳ روستای مرزی از نعمت گاز طبیعی

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: تا پایان امسال ۱۱۳ روستای مرزی استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند می‌شوند. هاشمی گفت: تاکنون ۱۲ شهر و ۵۹۲ روستای مرزی استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفته اند تا پایان امسال نیز ۱۱۳ روستای مرزی و حدود ۵ هزار مشترک در خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می شوند.

راهیابی ۹ نفر به مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف

امتحانی- نفرات برتر چهل و چهارمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم در خراسان جنوبی در رشته های «حفظ کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ ۲۰ ، ۱۰ و ۵ جزء و اذان» در بیرجند معرفی شدند. چهل و چهارمین دوره از مسابقات استانی قرآن کریم خراسان جنوبی با حضور ۱۴۹ متسابق برگزیده مرحله شهرستانی این مسابقات (۷۴ نفر خواهران و ۷۱ نفر برادران) در شهرستان بیرجند برگزار شد. شرکت کنندگان در رشته های حفظ ۵ جزء،۱۰ جزء و ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، دعاخوانی، مدیحه سرایی، اذان و همخوانی قرآن کریم در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند. حجت الاسلام پرویز بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه قرآن کریم غیر از هدایت هیچی نیست، گفت: چهل و چهارمین دوره از مسابقات استانی قرآن کریم در جوار امامزادگان باقریه (علیه السلام) بیرجند با حضور ۱۴۹ متسابق برگزیده مرحله شهرستانی این مسابقات برگزار شد. وی با اشاره به اینکه از تعداد متسابقین ۷۴ نفر خواهران و ۷۱ نفر برادران بودند، افزود: خراسان جنوبی توانسته است از نظر تعداد ثبت کنندگان در این مسابقات رتبه سوم کشوری را کسب کند. حجت الاسلام بخشی پور گفت: ۹ نفر اول رشته های مختلف (۵ نفر برادران و ۴ نفر خواهران) این مسابقات به مرحله کشوری راه یافتند. وی خاطرنشان کرد: در رشته دعا خوانی هم چون داوری متمرکز در تهران برگزار می شود رتبه نداریم و در تهران معرفی خواهند شد

عامل به قرآن باشیم

محمد مهدی معتمدی حافظ کل قرآن که در این دوره از مسابقات شرکت کرده بود، گفت: خداوند توفیق داد که پس از ۴۰ سالگی شروع به حفظ قرآن کردم. وی با بیان اینکه قرآن را در مدت چهار سال و نیم حفظ کردم، افزود: اکنون دو سال و نیم است که حفظ قرآن را به اتمام رسانده ام و تاثیرات مثبتی در زندگی من داشته به خصوص اگر عامل به قرآن باشیم. این حافظ قرآن با اشاره به مشکلات قرآن آموزان، تصریح کرد: متاسفانه استاد قرآن در استان کم است و از امکانات در این زمینه محروم هستیم. معتمدی در ادامه کیفیت برگزاری مسابقات قرآنی اوقاف در سطح استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: نزدیک ترین و مستقیم ترین راه ارتباط با خدا قرآن است و خدا را شاکرم که همسر و فرزندانم نیز در این مسیر قرار گرفته اند.

انس با قرآن راه نجات از مشکلات

امیرحسین مومن از حافظان ۲۰ جزء قرآن از شهرستان بیرجند هم گفت: از سال ۹۸ با مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شعبه خراسان‌جنوبی آشنا شدم و به لطف خداوند طی مدت یکسال ۲۰ جزء قرآن را حفظ کردم. این جوان ۱۸ ساله در خصوص تاثیر قرآن بر زندگی، افزود: قرآن همیشه مایه دلگرمی و قوت قلب انسان است که انس با این کتاب آسمانی موجب رهایی از مشکلات است. وی ادامه داد: مسابقات قرآن از لحاظ کیفیت اجرایی در سطح خوبی است و اگر بخاطر شرایط کرونایی نبود از عموم مردم برای حضور دعوت می شد.مومن با اشاره به ضرورت همت آحاد مردم و مسئولان برای ترویج فرهنگ و برنامه های قرآنی در سطح جامعه، افزود: خواندن و عمل کردن به قرآن، نه تنها سعادت دنیا بلکه آخرت انسان را تامین خواهد کرد. وی گفت: بخشی از آیه ۲۸۶ سوره بقره بسیار بر من تاثیر گذاشته است: «رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا؛ پروردگارا، ما را بر آنچه به فراموشی یا به خطا کرده‌ایم مؤاخذه مکن».

حمایت شورای شهر بیرجند از توسعه برنامه های قرآنی

عباس سروری یکی از داوران این مسابقات با اشاره به حمایت شورا از توسعه برنامه های قرآنی و فرهنگی در سطح شهر، افزود: یکی از برنامه های ما تشکیل کارگروهی از ادارات همسو در حوزه های فرهنگی و قرآنی برای پرهیز از موازی کاری در این زمینه خواهد بود. وی با بیان لزوم برگزاری کرسی های تلاوت ثابت قرآن در مساجد، عنوان کرد: متأسفانه با توجه به شیوع بیماری کرونا، این طرح قرآنی در استان تعطیل شده است اما می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی این کرسی های تلاوت قرآن را در مساجد برپا کرد.

۳۴۵ نفر تحت پوشش خدمات آموزشی مرکز حفظ مجازی خواهران

محمدنژاد رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی هم با اشاره به اینکه مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قران کریم ویژه متسابقین خراسان جنوبی ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه در بیرجند برگزار شد، گفت: به دلیل رعایت دستورالعمل‌ها تصمیم گرفته شد این مسابقات در دو روز برگزار شود. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی بیشتر در بخش حفظ قرآن کریم قوی تر عمل کرده است، افزود: در حسینیه امام رضا(ع) مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن کریم داریم که بیش از ۱۰۰ نفر در سال های اخیر حافظ بخش های متعدد قرآن شدند. وی افزود: مرکز حفظ مجازی خواهران را هم در اوقاف و امور خیریه داریم که اکنون ۳۴۵ نفر تحت پوشش خدمات آموزشی این مرکز هستند.

کمک خیران به بخش کرونای بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند از کمک دویست میلیون تومانی خیران هیئت جان نثاران الحسین (ع) بیرجند و خیران ایرانی مقیم کشور‌های خارجی به بخش کرونای این بیمارستان خبر داد. ضیایی افزود: مسئولان هیئت جان نثاران الحسین (ع) بیرجند مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان از کمک‌های خیرخواهانه مردم را برای خرید چهار مانیتور برای بخش کرونای بیمارستان ولیعصر (عج) اهداء کردند.

بحران در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس

صداوسیما- خشکسالی ، نفس حیات وحش پناهگاه نایبندان طبس را به شماره انداخته است. در پی پایش هشت ساعته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان به همراه معاونان و روسای ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌های استان در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس با مشاهدات صورت گرفته از خشک شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه تا تلفات کل و بز در صورت عدم چاره اندیشی در این خصوص ، آینده روشنی در انتظار این پناهگاه نخواهد بود.اکبری گفت: پناهگاه حیات وحش نایبندان یکی از بکرترین و کم تعارض‌ترین زیستگاه‌های کشور به لحاظ تعارضات و ورود دام اهلی است ولی خشکسالی‌های طولانی مدت در کنار تغییر اقلیم سبب از بین رفتن بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی این پناهگاه وسیع شده است. وی افزود: در پایش‌های به عمل آمده ، تلفات پراکنده در جمعیت علفخواران منطقه رخ داده است که اکثر تلفات در کل و بز‌های پیر بوده و چند روز گذشته، تنها در یک دره ۶ لاشه تلف شده مشاهده شد که اغلب بالای ۹ سال بودند. اکبری با اشاره به تلفات مشاهده شده در زیستگاه و تعمیم آن به کل زیستگاه‌های مستعد حضور این گونه گفت: پیش بینی می شود شاهد کاهش درصدی از جمعیت در سرشماری سال جاری و در صورت ادامه روند در سال‌های بعد باشیم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به این موضوع که می توان مشخصا از گرسنگی به عنوان علت اصلی از بین رفتن وحوش در پناهگاه نام برد افزود: به منظور بررسی‌های تکمیلی در خصوص علت تلفات در پناهگاه از یکی از لاشه‌های تازه ، نمونه برداری انجام و تحویل دامپزشکی شد. اکبری موانع برون رفت از این بحران را با توجه به گستردگی وسعت منطقه، کمبود نیرو و اعتبارات کافی دانست و خواستار تقویت اعتبارات و ابلاغ سریع اعتبارات خشکسالی استان در راستای کمک به عبور از بحران پیش آمده شد.

۴ خانواده دیگر داغدار کرونا

در شبانه روز گذشته با ثبت ۴ مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و ۱۲۱ نفر رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۱۲۵ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳۵ بیمار جدید شامل ۱۳ بستری و ۲۳ مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: همچنین از ۵۷۰ تست سریع کرونا ۱۲۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

هر نوع تصمیم‌‌گیری در حوزه امنیتی بدون حضور ایران به نتیجه مثبتی نمی‌رسد

استاندار خراسان جنوبی گفت: امروز نیروهای انتظامی هم در حوزه امنیت هم سلامت حضور جدی و فعال دارند و گزارش‌ها نشان از تلاش و همت بالای پلیس در تامین نظم و امنیت است. ملانوری روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس که در میدان صبحگاه فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: امروز نه تنها از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه یاد می‌شود بلکه هر نوع تصمیم‌گیری در حوزه امنیتی بدون حضور ایران به نتیجه مثبتی نمی‌رسد و حضور ایران در منطقه، حضوری تأثیرگذار است. وی ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته علیرغم همه مشکلات و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، نیروی انتظامی در کنار مباحث امنیتی به مسئولیت خود در مدیریت کرونا و اعمال محدودیت‌های شبانه متأثر از رنگ‌بندی‌های مناطق مختلف به خوبی عمل کرد. وی به نیابت از دولت و مردم، از خدمات ماندگار خانواده بزرگ نیروی انتظامی تقدیر کرد و گفت: با هوشیاری، انگیزه، حساسیت و تعصب شما، فضای امن برای مردم فراهم شده است.

بیش از ۴۰ تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: با تلاش رزمندگان جان برکف فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۰ تن انواع مواد مخدر و بیش از ۲۶۸ هزار لیتر سوخت قاچاق در این استان کشف شده است. سردار فرشید با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی تصادفات در استان خراسان جنوبی، بر رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و گفت: متاسفانه متوفیان و مجروحان حوادث رانندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشته است. وی ادامه داد: در حوزه آگاهی‌بخشی به جامعه انتظار داریم همه دستگاه‌های متولی و رسانه‌ها همت بیشتری کنند و اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود تا شهروندان با حساسیت بیشتری از اموال خود مراقبت بیشتری کنند.استاندار خراسان جنوبی در پایان با قدردانی از فرمانده و کارکنان فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی، به واسطه خدمات و زحمات این مجموعه با اهدای لوحی به فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از آنان قدردانی کرد. همچنین نمایشگاه دستاوردهای نیروی انتظامی در دفاع مقدس نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

بازگشایی مدارس از مهر ماه به‌صورت تدریجی و ترکیبی است

ایرنا- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های مرتبط با آموزش و پرورش در ۱۸ ماه گذشته مدارس به‌صورت تدریجی، اقتضایی و ترکیبی از مهر و سپس آبان ماه بازگشایی می‌شود. حسینی روز یکشنبه در گردهمایی مشترک شورای معاونین اداره کل و مدیران شهرستان‌ها و مناطق آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه بازگشایی مدارس به عنوان یک ضرورت پیش رو است افزود: آموزش حضوری باید تدریجی، اقتضایی و ترکیبی باشد، رعایت دقیق پروتکل‌ها با تشکیل کمیته سلامت مدارس، ارتقای کیفیت، تفویض اختیار به استان‌ها، مناطق و مدارس، عدالت در فرصت‌های آموزشی، اقناع‌سازی جامعه و خانواده، حفظ تجارب دوران کرونا و اصل آرامش و نبود تنش باید مورد توجه قرار گیرد. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اعلام اینکه در آموزش حضوری مدارس به دو گروه تقسیم می‌شوند گفت: در گروه اول همه کلاس‌های مناطق روستایی و عشایری کمتر از ۱۵ نفر به صورت حضوری از ماه مهر و همه کلاس‌های زیر ۳۰ نفر از نیمه مهر بازگشایی می‌شوند و پایه اول ابتدایی هم در مهر ماه می‌توانند به مدارس بیایند ولی حضور فقط در حد آشنایی است. وی اظهار داشت: در گروه دوم مدارس زیر ۳۰۰‌ نفر به طور تدریجی آموزش حضوری را در آبان‌ ماه آغاز می‌کنند و بالای ۳۰۰ نفر در ادامه این فرآیند بازگشایی می‌شوند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: با توجه به اهمیت سلامت محوری نظام یادگیری، تمامی نوآموزان باید سنجش سلامت شوند که ۶۰۰ هزار نفر برای سال تحصیلی جاری هدف‌گذاری شده است. حسینی افزود: برنامه سنجش سلامت یکی از برنامه‌های خوب آموزش و پرورش از سال ۱۳۷۱ است که با پوشش ۱.۵ درصدی دانش‌آموزان آغاز شد و امسال پوشش ۹۹ درصد را هدف‌گذاری کردیم. وی گفت: سال گذشته علیرغم شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد دانش‌آموزان در طرح سنجش سلامت شرکت کردند که بالاترین میزان مشارکت تاکنون بوده است.

ضرورت جذب ۳۵۰ نیروی خرید خدمات در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پروش استان نیز در این گردهمایی با اشاره به ضرورت جذب ۳۵۰ نیروی خرید خدمات در خراسان جنوبی گفت: در برخی از شهرستان‌ها، نیرویی برای پر کردن ساعت حق التدریسی وجود ندارد. واقعی با اشاره به بحث کمبود فضای آموزشی در سطح استان، اظهار کرد: برای اتمام پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۰ درصد شاخص‌های پروژه مهر انجام شده است، افزود: مرحله اول واکسیناسیون فرهنگیان استان به پایان رسیده و تزریق نوبت دوم نیز در حال اجرا است. واقعی در پایان جذب ۳۵۰ نیروی خرید خدمات در خراسان جنوبی را ضروری دانست و گفت: با توجه به ساعات حق التدریسی که به استان اختصاص داده شده در برخی از شهرستان‌های استان نیرویی برای پر کردن ساعت حق التدریسی وجود ندارد. در حاشیه سفر رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به استان مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره‌ای دانش‌آموزان استثنایی روز یکشنبه با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در بیرجند افتتاح و اعلام شد که دهمین مرکز در کشور است. همچنین معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ، ۱۰۰ میلیون تومان برای تجهیز مدرسه تدبیر بیرجند اختصاص داد.

مردم باید جرات کنند و مطالبه گر باشند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: وظیفه ما امر به قانون و نهی از قانون شکنی است.حجت الاسلام عبادی افزود: در نشست داخلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی گفت: تاکید ما امر به قانون و نهی از قانون شکنی است که این قضیه نسبت به مسئولان مطالبه گری و نسبت به مردم تذکر است. وی افزود: شما در حوزه گردشگری با جریانات مختلفی در سطح کشور و بیش از همه در خراسان جنوبی رو به رو بودید ، نفوذ در جریانات محیط زیست و گردشگری از ناحیه بیگانه وجود داشت ، نخست وزیر اسبق انگلیس به عنوان گردشگر آمد شهر‌های ایران را گشت و یا آن جاسوسی که در محیط زیست وجود داشت و خودکشی کرد. نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه مردم از قانون شکنی، دزدی و اختلاس رنج می‌برند، افزود: موضوع ما؛ قانون و منافع مردم، حق و عدالت و برای مسئولان مطالبه گری است و باید خودشان را با قانون تطبیق دهند، برای مردم آزادی بیانی است که جرات کنند حرفشان را بزنند و مطالبه گر باشند.

اجرای ۶۵۰ طرح اشتغال زایی برای روستائیان خراسان جنوبی

خبرنگاران جوان- مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام خراسان جنوبی از اجرای ۶۵۰ طرح اشتغال زایی در قالب طرح سحاب برای روستائیان در استان خبر داد. موسوی گفت: امسال ۲ هزار و ۶۰۰ طرح اشتغال زایی در قالب طرح سحاب تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند. او افزود: تاکنون حدود ۶۵۰ طرح اجرا شده و ۶۸۰ طرح برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده اند. موسوی با بیان اینکه طرح سحاب (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال برکت) از سال ۱۳۹۷ در حال اجرا است بیان کرد: هدف از اجرای این طرح ایجاد و توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی و افزایش سطح توان درآمد افراد روستایی است.

کاهش ۵۰ درصدی تولیدات عشایر

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه از ابتدای سال تاکنون به‌دلیل شرایط سخت اقلیمی و خشکسالی بی‌سابقه میزان تولیدات عشایر در زمینه گوشت قرمز، شیر و فرآورده‌های لبنی، تولید کرک، مو و پشم، گیاهان دارویی، تولیدات زراعی و باغی حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مشکلات ۴۰ ساله چند روزه حل نمی‌شود

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس گفت: خدمت‌رسانی به مردم عبادت است و ما نمی‌توانیم مشکلات ۴۰ ساله را چند روزه حل کنیم اما با مدیریت میدانی و بررسی مشکلات از نزدیک می‌توان امید را به جامعه برگردانیم. خسروی با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی مشکلات و نیازهای اعتباری استان مطرح شد، بیان داشت: در همین مدت کوتاه اقدامات میدانی دولت سیزدهم موجب امیدواری در بین جامعه شده است.

شهردار جدید بیرجند با قوانین شهرداری آشناست

محمودی راد گفت: شهردار جدید بیرجند در زمینه‌های مختلف مدیریت داشته است و با قوانین شهرداری آشنایی دارد. رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: بهترین، شهردار منتخب شهرستان بیرجند، سال‌های زیادی در زمینه‌های مختلف مدیریت کرده است و در ۴ سالی که در شورای شهر حضور داشته در تمام کمیسیون‌های مهم و حساس شهرداری حضور پیدا کرده و به قوانین شهرداری آشنا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون عمرانی استاندار گفت: اجرای هیچ یک از قطعات راه آهن استان نباید معطل بماند

بیشتر

امین جم – جلسه گرامیداشت هفته کار و گارکر و تجلیل از کارگران نمونه زنجیره

بیشتر

بهروزی فر – شمارش معکوس لحظه های برزخی دو کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت