اخبار استانی

خرید ۱۵۴۰۰رأس دام از عشایر خراسان جنوبی

۱۵هزار و ۴۰۰رأس دام تاکنون از عشایر خراسان جنوبی خریداری شده است. مدیرشرکت پشتیبانی امور دام استان گفت: این تعداد دام از تیر امسال تاکنون از عشایر استان خریداری شده است. روشن از اخذ مجوز کشتار دام از کشتارگاه دام استان یزد خبر داد و افزود: روزانه ۱۰۰ رأس دام در استان و ۵۰۰ رأس دام برای کشتارگاه یزد خریداری می‌شود.

کاروان نذر آب ۴ به شهرستان مرزی سربیشه می‌رود

ایرنا- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: پس از خدمات‌رسانی خیرین و داوطلبان هلال احمر در شهرستان‌های درمیان و نهبندان، کاروان نذر آب ۴ طی روزهای آینده در شهرستان مرزی سربیشه مستقر می‌شود. رضایی در حاشیه حضور کاروان نذر آب ۴ در شهرستان نهبندان اظهار داشت: در طرح نذر آب علاوه بر اقداماتی که در راستای رفع تنش آبی انجام می‌شود، کمک‌های معیشتی، بهداشتی و لوازم‌التحریر نیز برای نیازمندان در مناطق محروم ارائه خواهد شد. وی افزود: امسال به دلیل وضعیت قرمز کرونا در شهرستان‌های هدف از حضور کاروان‌های سلامت بی‌بهره مانده‌ایم اما خیرین و داوطلبان جمعیت هلال احمر استان‌های زنجان و چهارمحال و بختیاری اقدامات شایسته‌ای برای نیازمندان مناطق هدف ارائه داده‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی به نصب و راه‌اندازی دستگاه تصفیه آب در روستاهای رومه و مهل‌آباد شهرستان نهبندان اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این دستگاه‌ها حدود ۲۰۰ خانوار از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند می‌شوند. وی اضافه کرد: همچنین برای رفع تنش آبی تعداد هشت تانکر ثابت در منطقه به نیازمندان اهدا شده است و خیرین و داوطلبان استان‌های معین ۱۷ هزار لیتر آب معدنی را به مردم روستاهای شهرستان نهبندان اهدا کرده‌اند. رضایی با اشاره به ایجاد خط لوله یک هزار و ۲۰۰ متری روستای درشکفت شهرستان نهبندان گفت: حدود ۷۰ میلیون تومان اعتبار در این زمینه هزینه شده است. وی تصریح کرد: هیچ اعتبار دولتی برای اقدامات طرح ملی نذر آب ۴ هزینه نشده و تمامی هزینه‌ها از سوی کمک‌های مردمی و خیرین انجام شده است. اجرای طرح «نذر آب ۴» از اوایل شهریور امسال در چهار استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان (۱۵ شهرستان) دچار خشکسالی و درگیر با تنش آبی آغاز شد و هلال‌ احمر در این مناطق با استفاده از ظرفیت داوطلبان و خیرین؛ خدمات معیشت‌محور، سلامت‌محور و تامین آب شرب سالم را در دستور کار دارد.

افزایش سهمیه اعزام به اربعین حسینی

صداوسیما- سهمیه خراسان جنوبی برای اعزام به اربعین حسینی افزایش یافت. مدیر سازمان حج و زیارت استان با بیان اینکه از ۶۰ هزار سهمیه کشور برای شرکت در مراسم اربعین ۶۲۲ نفر از خراسان جنوبی خواهند بود، گفت: از این تعداد ۳۵۰ نفر موکب داران استان و ۲۷۲ نفر افراد عمومی هستند. نوفرستی با بیان اینکه در سهمیه ۳۰ هزار نفری که پیش از این از سوی عراق اعلام شد تنها موکب داران اعزام می‌شدند، افزود: با اعلام سهمیه ۳۰ هزار نفری دیگر در مرحله دوم، علاوه بر موکب داران سهمیه ۲۷۲ نفری برای عموم مردم نیز به استان اختصاص پیدا کرد. وی با بیان اینکه سامانه سماح برای ثبت نام افراد عادی از دوشنبه باز شده است گفت: افراد واجد شرایط که دارای بیماری زمینه‌ای نباشند و دو دز واکسن را تزریق کرده باشند می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند. مدیر حج و زیارت استان با اشاره به ثبت نام ۱۰۰ نفر از سهمیه افراد عادی در این سامانه افزود:به محض رسیدن آمار به ۲۷۲ نفر سامانه به صورت خودکار بسته می‌شود. نوفرستی با بیان اینکه اعزام زائران اربعین از ۲۸ شهریورماه آغاز می‌شود گفت: سفر به کشور عراق تنها به صورت هوایی انجام می‌شود و مردم از حضور در مرز‌های زمینی خودداری کنند.

افزایش ۵ درصدی قیمت موبایل در خراسان جنوبی

خبرنگاران جوان- رئیس اتحادیه الکترونیک و خدمات رایانه شهرستان بیرجند گفت: دو هفته پیش قیمت موبایل در بیرجند شاهد افزایش ۱۰ درصدی بود که مجددا هفته پیش با کاهش ۵ درصدی رو به رو شد. موسوی با اشاره به اینکه موبایل‌ها وارداتی هستند و کاهش و افزایش قیمتشان وابسته به دلار است افزود: به طور کلی می‌توان گفت قیمت موبایل در بازار بیرجند نسبت به دو هفته پیش ۵ درصد افزایش داشته است. وی ادامه داد: در حال حاضر فروشندگان موبایل شهرستان نیاز فروشگاه شان را به صورت خرده از واردکنندگان در شهر‌های تهران و مشهد تأمین می‌کنند. رئیس اتحادیه الکترونیک و خدمات رایانه شهرستان بیرجند تصریح کرد: لوازم جانبی به دلیل اینکه به صورت عمده وارد شهرستان می‌شود و هنوز در انبار‌ها از خرید‌های قبل موجودی وجود دارد، قیمتشان افزایش قابل توجهی نداشته است. وی بیان کرد: قیمت رایانه در بازار یک ثبات تقریبی دارد و نسبت به قبل افزایش قیمت قابل توجهی را شاهد نبوده است.

توزیع کتب درسی، فقط در مدارس

کتب درسی در خراسان جنوبی امسال فقط در مدارس توزیع می‌شود. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: امسال هیچ کتابی از هیچ منبعی به جز مدارس توزیع نمی‌شود و والدین برای دریافت کتب به مدارس مراجعه کنند. واقعی با اشاره به نام نویسی ۱۵۸ هزارو ۹۷ نفر برای دریافت کتب درسی گفت: هنوز ۴ هزار و ۱۹۱ دانش آموز نام نویسی نکرده اند که تا ۳۱ شهریور مهلت دارند به سامانه www.irtextbook.com مراجعه کنند.

اجرای ۷۵۰ برنامه همزمان با هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی

شبستان- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس از برگزاری و اجرای بیش از ۷۵۰ برنامه در استان با رعایت پروتکل های بهداشتی خبر داد. فلاحی گریزی به روزشمار هفته دفاع مقدس زد و گفت: اولین روز هفته دفاع مقدس با عنوان روز پیشکسوتان،‌ مقاومت، صلابت و فخرآفرینی سربازان شروع می شود. وی یکی از برنامه های مهم در این هفته را تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس به صورت کشوری اعلام کرد و افزود: تجلیل از ۶ هزار رزمنده در استان در برنامه کار قرار دارد که به نمایندگی در بیرجند و دیگر شهرستان ها هر کدام ۴۱ رزمنده تجلیل می شوند و کار تجلیل از ۶ هزار رزمنده در استان تا پایان سال ادامه دارد. فلاحی مراسم غبارروبی مزار شهدا و تجدید میثاق با شهدا، رونمایی از ۱۴ اینفوگرافی با موضوع شهدا، ۱۵ جلد شناسنامه شهدا، تجلیل از سربازان نمونه نظامی و انتظامی، برپایی سوگواره شهر دفاع مقدس، مراسم بزرگداشت شهدای عملیات ثامن الائمه (ع)، افتتاح چهار یادمان شهدای گمنام و برگزاری یادواره‌های شهدا در سطح استان را از مهمترین برنامه‌های هفته دفاع مقدس اعلام کرد. فلاحی در ادامه گریزی به روند ساخت موزه دفاع مقدس زد و گفت: پس از اخذ موافقت‌نامه، زمین به مساحت ۳۲ هکتار در اختیار قرار گرفته که ۱۸.۵ هکتار مختص فضای سبز و پارک موزه، ۱۰ هکتار ابنیه روباز، ۴ هکتار هم برای ساخت و ساز تالار، آمفی تئاتر، مرکز اسناد و کتابخانه است. وی اعتبارات اختصاص داده شده به این پروژه را ۳.۵ میلیارد تومان ملی، سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان از محل توازن استانی و ۱.۵ میلیارد تومان از منابع داخلی بنیاد حفظ آثار کشور اعلام و ابراز امیدواری کرد: با تخصیص این میزان اعتبار شاهد تسریع در روند اجرایی پروژه باشیم. به گفته وی تاکنون ۲۴۰ هزار متر مکعب از اراضی تسطیح و خاکبرداری شده و ۶ هزار متر مربع زیربنا نیز در سه فاز اجرا می شود.

شناسایی ۲۲۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : دیروز ۲۷۸ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۹۵ بیمار جدید شامل ۲۵ بستری و ۷۰ مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود همچنین از ۷۲۹ تست سریع کرونا ۱۲۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد. وی ادامه داد: ۲ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۱۰ نفر رسید.

پروژه مسکن ملی طبس شتاب می‌گیرد

ایرنا – نشست رفع موانع پروژه مسکن ملی شهر طبس با هدف اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهوری به این شهرستان برگزار و مقرر شد آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری مسکن ملی همچنین صدور پروانه ساختمانی از روز شنبه ۲۷ شهریور آغاز شود. این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید، با هدف اجرایی شدن مصوبات سفر اخیر رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی و شهرستان طبس در راستای بررسی مشکلات و تسریع در تامین زیرساخت‌های طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان برگزار شد. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این نشست اظهار داشت: هزینه آماده‌سازی در سایت مسکن ملی ۷۹ هکتاری طبس مانند سایت ۵۰ هکتاری این شهر خواهد بود و هیچ گونه هزینه اضافه‌تر از متقاضیان اخد نخواهد شد. داعی با بیان اینکه برنامه زمان‌بندی تامین زیرساخت‌های مسکن ملی طبس تدوین شده است تصریح کرد: تمامی جلسات هماهنگی برای انعقاد قرارداد آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری طبس با شهرداری این شهر انجام شده است و هیچ تعللی در این زمینه پذیرفته نیست. وی گفت: خراسان جنوبی دارای ۵ هزار و ۹۸۳ متقاضی واجد شرایط مسکن ملی است و با توجه به اینکه تامین و تخصیص زمین برای متقاضیان برعهده وزارت راه و شهرسازی است، زمین برای تمامی متقاضیان مسکن ملی در استان خراسان جنوبی تامین شده و حدود ۳ هزار واحد مسکن نیز وارد فاز اجرایی از صدور پروانه تا اجرای فونداسیون، اسکلت، سفت‌کاری و نازک‌کاری شده‌ که چون عملیات ساخت برعهده متقاضیان است، پیشرفت کار در شهرهای مختلف استان متفاوت است. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی جزو سه استان برتر کشور در زمینه تامین زمین مسکن ملی است؛ از جمله الحاق ۷۹ هکتار به شهر طبس کاری بسیار زمان‌بر و سخت بود. وی با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن ملی برعهده بانک مسکن و خدمات زیربنایی شامل آب، برق، گاز و مخابرات برعهده دستگاه‌های مربوطه است افزود: هزار و ۸۴۳ متقاضی مسکن ملی در شهرستان طبس داریم که تاکنون ۷۴ میلیارد تومان به حساب مربوطه در بانک مسکن واریز کرده‌اند؛ ۳۴۲ واحد به بانک معرفی شده و ۵۹۹ واحد نیز عملیات اجرایی را آغاز کرده‌اند. سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس نیز در این نشست گفت: پروانه ساختمانی برای سایت ۷۹ هکتاری مسکن ملی طبس براساس مراجعه متقاضیان و ارائه مدارک احراز مالکیت از شنبه ۲۷ شهریور توسط شهرداری صادر می‌شود. مهدی الاهی درباره آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری شهر طبس بیان کرد: قرارداد آماده‌سازی باید تا شنبه ۲۷ شهریور بین شهرداری به‌عنوان پیمانکار و اداره راه و شهرسازی منعقد و عملیات آماده‌سازی بلافاصله آغاز شود. جواد نوری‌زاده” مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی، “علی‌اصغر آسمانی‌مقدم” مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی، “مهدی دادگر” مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، “حسین امامی” مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی و معاونان شرکت‌های گاز و مخابرات استان در این جلسه حضور داشتند.

باز شدن سامانه ثبت نام واکسن برای متولدان ۷۳ در خراسان جنوبی

ایسنا- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: متولدان ۱۳۷۳ و قبل از آن در خراسان جنوبی می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir برای واکسیناسیون نام نویسی کنند. شریف زاده گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت متولدان ۱۳۷۳ و قبل از آن هم می‌توانند با مراجعه به سامانه https://salamat.gov.ir برای واکسیناسیون نام نویسی کنند. وی افزود: همچنین دانشجویان و طلاب، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی (۳۰ سال به بالا)، بیماران نادر و معلولان اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی، استادان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، معلمان، هنرمندان، خبرنگاران و کارکنان حمل‌ونقل عمومی می‌توانند از طریق همین سامانه ثبت‌نام کنند. شریف زاده بیان کرد: هم اکنون برای دوز اول، تنها واکسن سینوفارم در استان موجود بوده و نبود واکسن برکت و کمبود واکسن آسترازنیکا باعث شده است بسیاری از واجدان شرایط دریافت واکسن، از واکسیناسیون خودداری کنند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: استقبال مردم خراسان جنوبی از واکسن برکت بسیار خوب است اما در حال حاضر واکسن “کوویران برکت” در استان نداریم. وی افزود: در حال پیگیری هستیم تا سهمیه واکسن را افزایش بدهیم که در هر صورت تنها واکسن سینوفارم در سهمیه جدید موجود خواهد بود و هنوز خبری از ورود واکسن برکت و آسترازنکا به استان نیست. شریف زاده عنوان کرد: احتمال دارد هفته آینده در محموله جدید، واکسن کووبرکت موجود باشد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی تصریح کرد: هنوز از وزارت بهداشت و درمان واکسن جایگزین برای تزریق به افرادی که قبلا دوز اول کووبرکت را دریافت کرده اند اعلام نشده است.

افت تحصیلی ناشی از توقف آموزش‌ حضوری قابل توجه است

ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: افت تحصیلی آشکار و پنهان ناشی از توقف آموزش‌های حضوری، قابل توجه بوده و ممکن است در آینده نتایج و آثار جبران‌ناپذیری بر دانش‌آموزان، نظام آموزشی و جامعه در ابعاد مختلف بگذارد. واقعی افزود: روندهای جهانی در مورد بازگشایی مدارس و شیوه فعالیت آنها، بیانگر تمایل شدید جوامع به شروع و گسترش آموزش‌های حضوری برای دانش‌آموزان است و امروزه بسیاری از کشورها در این جهت حرکت کرده و روند بازگشایی مدارس را آغاز کرده‌اند. وی بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد حضور دانش‌آموزان در مدرسه، نقش معلم در تربیت و یادگیری و تاثیر تعلیم و تربیت حضوری در دانش‌آموزان، بی‌بدیل و غیرقابل جایگزین است. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: استمرار تعطیلی مدارس بر وجوه دیگر شخصیت کودکان و نوجوانان که مرتبط با مقوله تربیت و یادگیری است، تاثیر منفی دارد. وی اضافه کرد: تبعاتی چون تاخیر در روند جامعه‌پذیری نوجوانان و اجتماعی شدن آنها، تغییر در سبک زندگی و الگوهای رفتاری، کم‌تحرکی و فعالیت بدنی اندک، استفاده زیاد از تلفن همراه و حضور در فضای مجازی از پیامدهای سوء توقف آموزش‌های حضوری بر دانش‌آموزان است. واقعی حضور دانش‌آموزان کلاس اولی در مدرسه را ضرورتی انکارناپذیر و قدم اول در کسب مهارت‌های فردی، اجتماعی و علمی دانست و گفت: اگر حساسیت آموزش حضوری و تعامل با همسالان و تجربه مدرسه در این دوره نادیده گرفته شود؛ جامعه، والدین و کودکان را دچار چالش‌های جدی می‌کند. وی عنوان کرد: نمی‌توان از دانش‌آموز کلاس اولی انتظار داشته باشیم به راحتی بخواند و بنویسد بنابراین ضروری است در شرایط فعلی برای افزایش کیفیت آموزش، والدین یا هرکسی که صلاحیت آموزش را دارد برای فهم بهتر دروس به بچه کمک کند.

یارانه سود تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات معدنی

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی گفت: در حال حاضر امکان ارائه بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه معدن وجود دارد و یارانه سود تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات معدنی داخلی در نظر گرفته شده است. دهقانی با اشاره به ماشین‌آلاتی که شامل این تسهیلات می‌شود اعلام کرد: به همه ماشین‌آلات دسته اول و دوم تا ۱۰ سال ساخت با ارائه پیش فاکتور تسهیلات ارائه خواهد شد. وی افزود: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت این تسهیلات برای افراد حقیقی دارای محدودیت و سقف مشخصی بوده که حداکثر سه میلیارد تومان است. دهقانی اظهار داشت: در این خصوص تنها تضامینی که اخذ خواهد شد؛ ماشین‌آلات خریداری شده و پروانه بهره‌برداری معدنی خواهد بود. وی دوره‌ بازپرداخت این تسهیلات را سه تا چهار سال عنوان و اظهار کرد: یک سال تنفس نیز برای این تسهیلات در نظر گرفته شده که تا ۱۸ ماه قابل تمدید است.

احیای ۲۵ درصد قنوات خراسان جنوبی تا کنون

۲۵ درصد قنات های خراسان جنوبی احیا شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: تاکنون هزار و ۷۲ کیلومتر از قنات های استان احیا شده است که اگر اعتبار ویژه به این موضوع تخصیص یابد می‌توانیم تا ۵ سال آینده ۵۰ درصد قنات استان را احیا کنیم. قوسی با اشاره به خشکسالی‌ها و کاهش کیفیت منابع آبی استان افزود: راندمان و بهره‌وری تولید در بخش کشاورزی به علت کاهش میزان آب دهی قنات ها و چاه‌ها و شوری آب کاهش یافته است. وی با بیان اینکه سیستم‌های آبیاری نوین تاکنون در ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی اجرا شده است گفت: هم اکنون نیز ۱۲ هزار هکتار پروژه آبیاری نوین در حال اجرا است.

اتصال ۷۵ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۵ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند. بهی گفت: از ابتدای سال تاکنون با راه اندازی ۴۰ سایت جدید از نوع نسل چهارم اینترنت در ۷۵ روستای استان، جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


عملیات انفجار و خاکبرداری قطعه ۱۸ پروژه راه آهن بیرجند- قاین- یونسی که از آروزهای

بیشتر

بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت