اخبار استانی

افزایش ۱۰ درصدی مراجعه به مراکز بخش خصوصی

مراجعه تولیدکنندگان به مراکز بخش خصوصی دامپزشکی خراسان جنوبی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش یافت. رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی استان بیان کرد: این مراکز شامل کلینیک، آزمایشگاه، مراکز مایه کوبی، داروخانه و … است.

گذرگاه دوکوهانه بازگشایی شد

فارس- نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: یکی از درخواست‌های مردمی بازگشایی مرزهای استان با افغانستان بود که بعد از پیگیری‌های فراوان در ایران و افغانستان، مرز دوکوهانه بازگشایی شد. نخعی بیان داشت: در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های ایران در افغانستان، سفر ۵ روزه‌ای را به کشور افغانستان داشتم که با مقامات مختلف آن‌ها در راستای بازگشایی مرز دوکوهانه دیدار کردم. وی مطرح کرد: در این بازدیدها، با مجلس شورای ملی و مجلس سنای افغانستان، همچنین وزارت امور خارجه و وزیر تجارت دیدارهای جداگانه‌ای داشتیم. نخعی اضافه کرد: بعد از دیدار با مقامات افغانستان مرحله بعد طرح سؤال از وزیر کشور ایران را شروع کردم و جلسات متعددی با معاونت‌های امنیتی، اقتصادی و پارلمانی وزارت کشور برگزار کردیم، نتیجه آن مصوبه کارگروه ویژه مرز وزارت کشور برای بازگشایی گذرگاه مرزی دوکوهانه بود. وی اظهار داشت: اگر همکاری استاندار خراسان‌جنوبی و هماهنگی‌های وی و همکاری نهادهای امنیتی و مرزبانی وجود نداشت، امکان بازگشایی بازارچه وجود نداشت و باید از آن‌ها قدردانی کنیم. نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون شرایط خوبی فراهم شده و اگر تاجری تمایل به همکاری با تجار افغانستانی داشته باشد تا حدود زیادی هماهنگی‌ها انجام شده و در چند روز آینده به صورت رسمی مراودات تجاری انجام خواهد شد. نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص اعمال تعرفه گرمسیری برای این نقطه از استان، مطرح کرد: خوشبختانه خواسته به حق مردم نهبندان در خصوص تعرفه گرمسیری ماه‌های گرم سال در وزارت نیرو مورد تأیید و در نشست هیئت دولت به تصویب رسید. نخعی از ابلاغ اجرای تعرفه برق گرمسیری به مصارف خانگی شهرستان نهبندان از سوی شرکت توانیر به توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: شهرستان نهبندان جزو مناطق گرمسیر ۴ شناخته شده است.

تبادلات تجاری ایران و افغاستان به روال عادی بازگشت

ایسنا- مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: تبادل کالا در مرز ماهیرود نسبت به ماه‌های قبل رونق گرفته و در حال حاضر روزانه بیش از ۵۰۰ کامیون جابه‌جا شده و شاهد توقف و معطلی تبادلات کالایی نیستیم. رحیمی زاده اظهار کرد: در چهار ماهه امسال، ۲۶۲ میلیون صادرات از مرز ماهیرود انجام شده است. وی با بیان اینکه صادرات در مزر ماهیرود با وجود اتفاقات اخیر افغانستان در حال انجام است‌، افزود: اکنون شاهد افزایش ۴۱ درصدی تبادلات در این مرز هستیم. مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی تصریح کرد: در مورد محصولاتی چون زرشک و زعفران که محصولات استراتژیک و مهم استان هستند، نیاز داریم تا آزمایشگاه استاندارد محصولات کشاورزی برای صادرات فعال شود؛ هم‌اکنون به دلیل نبود این آزمایشگاه اظهارنامه گمرکی محصولات استراتژیک در دیگر گمرکات صادر می‌شود. سید روح ا… لطیفی، سخنگوی گمرک نیز در روزهای اخیر گفته بود: روند تجارت بین ایران و افغانستان که طی یک ماه و نیم گذشته کند شده بود تقریباً به حالت عادی باز گشته است.

مرمت ۱۵ اثر تاریخی در خراسان جنوبی

شریعتی منش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: از محل اعتبارات مشارکتی ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۱۵ بنای تاریخی شامل خانه و حسینیه در شهر‌های قاین، بشرویه، خوسف، فردوس، بیرجند، درمیان، نهبندان و سرایان با مشارکت مالکین مرمت شد.

توزیع منابع با لحاظ آینده خراسان جنوبی در دستور کار است

ایرنا – رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: این سازمان تلاش می‌کند با در نظر گرفتن واقعیات، ظرفیت‌ها را شناسایی و منابع موجود را به نحو عادلانه با پیش‌بینی آینده استان توزیع کند. پور عیسی افزود: یکی از کارهای مهم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این است که با اجرای طرح‌های سرشماری یا اجرای طرح‌های مختلف آماری، اطلاعات و آمار استانی را تهیه، استخراج و تحلیل کند. وی اظهار داشت: سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اقدام به تدوین و به‌روزرسانی سند راهبردی آمایش استان، یکپارچه‌سازی اطلاعات مکانی استان، تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی، تکمیل پایگاه داده‌های مکانی استان و امکان مشاهده مکانی اطلاعات مطالعات آمایش استان، اجرای سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی در استان و اجرای سیاست‌های جهش تولید در استان کرد. وی ایجاد بانک اطلاعاتی و مستندسازی تجربیات فنی و اجرایی، بازدید از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی مصالح، تاسیسات و تجهیزات برقی و مکانیکی استان به منظور حمایت از مصالح تولیدی دارای نشان استاندارد بومی، بازدید مستمر از پروژه‌های عمرانی سطح استان، بررسی پرونده‌های درخواستی تشخیص صلاحیت و بررسی شرکت‌ها و صدور گواهینامه تشخیص صلاحیت مشاوران و پیمانکاران را از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان عنوان کرد. پورعیسی گفت: همچنین تامین نیروی انسانی کارآمد، انجام فرآیند ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان، رتبه‌بندی دستگاه‌ها و برگزاری جشنواره شهید رجایی و تقدیر از دستگاه‌های برتر، انجام تمامی فرآیندهای درخواست شماره مستخدم برای کارکنان و نظارت بر آزمون‌های استخدامی در استان و متعاقب آن نظارت بر مصاحبه‌های استخدامی از جمله فعالیت‌هایی است که در سازمان انجام شده است. وی فعالیت‌های پژوهشی، آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان دولت، برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه شایستگی عمومی مدیران، اعلام فراخوان اولویت‌های پژوهشی مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را از جمله اقدامات انجام شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خراسان جنوبی برشمرد. پورعیسی با اشاره به نقش دبیری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دو شورای مهم استان افزود: توزیع اعتبارات استانی به تفکیک شهرستان، بررسی و تصویب سند ارتقای وضعیت زنان استان، اسناد اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان، تعیین تکلیف محدوده طرح جامع منطقه نمونه گردشگری بند دره بیرجند و نیز بررسی اولویت‌های پژوهشی استان از عمده دستور کارهای شورای برنامه‌ریزی و توسعه در سال ۱۳۹۹ بوده که اثرات مفید جلسات آن در حوزه‌های مختلف استانی مشاهده می‌شود. این مقام مسئول ادامه داد : فراهم آوردن امکان حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی عوامل اجرایی موجود در استان و ایجاد زمینه مشارکت تشکل‌های غیردولتی استانی (صنفی – تخصصی) در تصمیمات شورا، همکاری در تصمیم‌گیری و ساماندهی شروع پروژه‌های عمرانی جدید استانی از دیگر اقدامات انجام شده است.

کرونا ۵ نفر دیگر را به خانه ابدی برد

در شبانه روز گذشته ۵ نفر دیگر در خراسان جنوبی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۴۲۷ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۱۶۴ بیمار جدید شامل ۴۵ بستری و ۱۱۹ مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد ۶۴ مورد از بیرجند، ۲۱ مورد از طبس، ۶ مورد از سرایان، ۲۸ مورد از قائنات، ۶ مورد از فرودس، ۶ مورد از نهبندان، ۴ مورد از سربیشه، ۶ مورد از درمیان، ۲۰ مورد از زیرکوه و ۳ مورد از خوسف بودند.

۳۲ هزار دز واکسن کرونا وارد خراسان جنوبی می‌شود

ایرنا – رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: محموله جدید شامل ۳۲ هزار دوز واکسن کرونا در هفته جاری وارد استان می‌شود که از این تعداد ۲ هزار دوز “کوو ایران برکت” و ۳۰ هزار دز “سینوفارم” است. دهقانی افزود: تا پایان هفته گذشته ۳۳۷ هزار و ۴۴۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کردیم که ۲۹۱ هزار و ۴۴۹ دز به عنوان نوبت اول و دوم تزریق شده و نشان می‌دهد ۸۶.۴ درصد واکسن‌های دریافتی تزریق شده است. وی بیان کرد: ۳۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان دوز اول و ۱۵.۶ درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این آمار در کشور به ترتیب ۲۹.۲ و ۱۱.۸ بوده و خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از اول مرداد تا پنجم شهریور امسال ۱۰۸ فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی ثبت شد که از این تعداد ۱۰۰ مورد شرایط دریافت واکسن را داشتند اما واکسن نزدند. وی اظهار داشت: با کمک نیروی انتظامی، سپاه و بسیج سه مرکز نمونه‌گیری در مرکز استان راه‌اندازی شد که نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش تجمعات افراد دارد. دهقانی اضافه کرد: با توجه به آمار موارد بستری در هفته گذشته پیش‌بینی می‌شود از قله خیز پنجم کرونا در خراسان جنوبی عبور کرده و روند نزولی در استان آغاز شده باشد. وی گفت: در حال حاضر فاصله زیادی بین موارد مثبت کرونا و فوتی‌ها را شاهد هستیم که در ستاد ملی هم این موضوع اعلام شده است هرچند همین میزان فوتی‌ هم جای نگرانی دارد. دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: در حال حاضر روند موارد مثبت ابتلا به کرونا در استان ثابت است و در آمار بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر هم کاهش داشتیم هرچند در ۳۰ روز گذشته نوسانات زیادی را تجربه کردیم. وی از بازدید ۳ هزار و ۴۸۶ واحد صنفی در هفته گذشته خبر داد و گفت: در این بازدیدها به ۲۸۸ واحد اخطار داده و یک مورد پلمپ شد.

آتش سوزی بازار بیرجند مهار شد

شبستان- رئیس سازمان‌ آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با اشاره به مهار ‌آتش سوزی بازار بیرجند با کمک سه تیم امدادی گفت: خوشبختانه این آتش سوزی، تلفات جانی نداشت. حسینی اظهار داشت: روز گذشته سرای گلشن بازار بیرجند واقع در خیابان جمهوری ۸.۲ دچار حریق شد. وی با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از اعلام حریق، سه تیم از ایستگاه‌های امام خمینی(ره)، معصومیه و سلمان به محل آتش سوزی اعزام شدند، افزود: مهار حریق نیم ساعت به طول انجامید اما با توجه به آتش گرفتن فرش و تابلوفرش، و کُندسوز بودن این مواد و وقوع حریق در زیرزمین، لکه‌گیری تا ۲ ساعت به طول انجامید. رئیس سازمان‌ آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با بیان اینکه هنوز دلایل چرایی این آتش سوزی و میزان خسارت وارده مشخص نشده است، گفت: بارها و بارها نسبت به وقوع حریق در بازار بیرجند و عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در تمامی‌ مغازه‌ها هشدار داده‌ایم و به رغم همکاری برخی از کسبه، هنوز باید دیگر مالکان نسبت به تجهیز مغازه‌ها به سیستم اعلام، اطفا و تهویه اقدام کنند. وی توجه کسبه به تجهیز محل کسب خود به سیستم‌های ایمنی را علاوه بر آینده‌نگری برای حفظ سرمایه‌هایشان، گامی مهم در رعایت حقوق مجاوران ذکر کرد و خاطرنشان کرد: دادستان مرکز استان نیز در این زمینه،‌ ورود کرده است اما نیاز است با احساس مسئولیت از سوی صاحبان مغازه‌، نسبت به ایمن سازی در فازهای مختلف اقدام شود.

کشف دارو تاریخ مصرف گذشته در داروخانه های استان

بازرس کل و بازرس قضایی استان از کشف داروهای تاریخ مصرف گذشته در برخی از داروخانه های استان خبر داد. رحیمی افزود: در راستای بازرسی از تعدادی داروخانه های سطح شهر بیرجند، حجم قابل توجهی داروی تاریخ مصرف گذشته از چندروز تا چند ماه در این داروخانه ها کشف و جمع آوری گردید. وی با بیان اینکه برخی از داروهای تاریخ گذشته داروی مورد نیاز بیماری های خاص بوده است، اظهار داشت: بازرسی کل استان خراسان جنوبی در راستای وظایف و تکلیف قانونی و در جهت جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی، با صیانت و جدیت لازم نسبت به موضوعات اقدام و خصوصا نسبت به امر تأمین سلامت عمومی شهروندان به اهتمام ویژه ی نسبت به موضوع اقدام می نماید.

دولت و مجلس قوانین دست و پاگیر را بردارند

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی از دولت و مجلس شورای اسلامی خواست برای اصلاح قوانین دست و پاگیر و رفع موانع تولید و بروکراسی اداری کاری انقلاب انجام دهند. قاسمی جوانان را از سرمایه‌های اصلی و ارزشمند کشور دانست که آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری دارند و تبیین کرد: در کشور ما علی‌رغم اینکه آزادی وجود دارد اما پذیرش نقد و مطالبه‌گری به خصوص در دستگاه‌های اجرایی کشور دچار ضعف است.

کاهش ۷۳ درصدی خرید تضمینی گندم در خراسان‌جنوبی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی از کاهش ۷۳ درصدی خرید تضمینی گندم در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: خشکسالی سبب کاهش گندم تولیدی در استان شده به‌گونه‌ای که مزارع کشت دیم گندم با خسارت ۱۰۰ مواجه شدند.اسداللهی افزود: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۵ هزار تومان است و مراکز خرید روزانه از ساعت ۷ تا ۱۷ هر روز آماده دریافت گندم از کشاورزان هستند.

هزینه مراسم ترحیم صرف بازسازی قنوات خراسان جنوبی شد

رئیس بسیج سازندگی خراسان‌ جنوبی گفت: با رایزنی‌هایی که همراه با مجموعه‌های خیران خارج از استان انجام شده است، بخشی از هزینه‌های مراسم ترحیم اقوام این خیران به بحث احیای قنات اختصاص یافته است. هنری با بیان اینکه اهدای هزینه‌های مربوط به ختم و ترحیم برای احیای قنوات کشاورزی کاری جدیدی بود، افزود: با توجه به کار خوبی که شد مردم استان می‌توانند نذورات خود را در ماه محرم و صفر و هزینه‌های مراسمات در بحث کمک پروژه‌های زیر ساخت اشتغال اختصاص دهند و چون پروژه‌های آب و کشاورزی اولویت استان است این اقدامات خیرخواهانه می‌تواند کمک بزرگی باشد.

هشت آذر، آخرین فرصت پرداخت عوارض پروانه مرتع داری

مرتع دارانی که پروانه‌های مرتع داری خود را پارسال تمدید نکرده اند، فرصت دارند تا ۸ آذر نسبت به تمدید پروانه مرتع داری خود اقدام کنند. عصمتی پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: مرتع داران و بهره برداران مجاز که تاکنون موفق به پرداخت حق و حقوق ناشی از تمدید سالانه پروانه چرای دام در سال‌های گذشته نشده اند، در صورت عدم احراز شرایط ابطال پروانه چرا، اجازه دارند نسبت به پرداخت بدهی خود به نرخ روز اقدام و متعاقب آن در اجرای بند ۲۰ فصل دوم شیوه نامه مربوطه، برای تهیه و اجرای طرح مرتع داری اقدام کنند.

صدور ۷۶۳ مجوز جوجه ریزی در خراسان جنوبی‌

مدیر‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی از صدور ۷۶۳ مجوز جوجه ریزی در ۵ ماهه نخست امسال در استان خبر داد.اصغرزاده با اشاره به اینکه پارسال ۷۵۶ مجوز جوجه ریزی در استان صادر شده است گفت: در ۵ ماهه نخست امسال ۷۶۳ مجوز جوجه ریزی در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است. وی با بیان اینکه در ۵ ماهه نخست پارسال ۷۰ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۶۳۵ طیور واکسینه شده اند افزود: در ۵ ماهه نخست امسال ۵۳ میلیون‌ و ۸۲۴ هزار و ۴۶۹ طیور واکسینه شده اند. اصغرزاده ادامه داد: در ۵ ماهه نخست امسال تعداد طیور کشتار شده در کشتارگاه های استان ۹ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۱۸۹ قطعه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – رئیس پلیس راهور استان خراسان جنوبی از اجرای طرح کنترل و برخورد با

بیشتر

غلامی – رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از شناسایی و دستگیری ۳۲ سارق با اجرای

بیشتر

بصیرت – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از ابلاغ مصوبه وزیر نیرو در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت