اخبار استانی

هلال‌احمر به بیماران کرونایی نفس می‌دهد

رضایی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه طی یک ماه گذشته تعداد ۲۲۲ نفر از خدمات بانک‌های امانات سطح استان بهره‌مند شدند، گفت: در این بانک‌ها ۱۶۸ اکسیژن و ۲۲ دستگاه اکسیژن‌ساز برای امانت به نیازمندان نگهداری می‌شود.

ادامه رایزنی ها برای انتخاب شهردار بیرجند

ایرنا- رئ یس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: اکنون اولویت شورای اسلامی شهر بیرجند رایزنی و ارزیابی نامزدها برای انتخاب شهردار است که براساس سابقه، تخصص و تجربه افراد در دست بررسی است. محمودی‌راد در نشست شورای اسلامی شهر بیرجند همچنین با اشاره به گلایه مردم از برخی بلند مرتبه‌سازی‌های و احداث ساختمان‌های چند طبقه‌ افزود: اصل این موضوع در دست شورای شهر و شهرداری نیست، بلکه راه و شهرسازی باید این موضوع را مدیریت کند لذا شورا می‌تواند طرحی را در این زمینه به راه و شهرسازی ارائه کند. وی اظهار داشت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری نماینده وزارت کشور، نماینده دادگستری و نماینده شورای شهر حضور دارند ولی رای نهایی را قاضی صادر می‌کند. عضو شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این نشست گفت: به نظر می‌رسد ساختمان‌سازی‌های چند طبقه و خارج از قاعده از دست ما خارج و موجب بروز گلایه‌هایی از سوی مردمی شده که در خانه‌های سنتی و کم ارتفاع زندگی می‌کنند. عبدالرزاق نژاد افزود: به اعتقاد مردم وجود ساختمان‌های مرتفع موجب شده خانه‌های آنان در معرض دید همسایگان قرار گیرد و آرامش روانی آنان خدشه‌دار شود. حسنی صفت  عضو دیگر شورای شهر بیرجند نیز در این  نشست گفت: مردم باید سعی کنند از ساختمان‌سازی‌های خارج از قاعده در کنار خانه‌ خود مطلع شوند و شکایت کنند زیرا اگر شاکی وجود نداشته باشد، موضوع تبدیل به جریمه و بعد از یک بازه زمانی رای قطعی می‌شود. یزدان‌شناس دیگر عضو شورا نیز بر حفظ بافت سنتی در شهرسازی تاکید کرد و افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته برج‌سازی و ساختمان‌سازی‌های چند طبقه‌ در همه نقاط شهر وجود ندارد.

پرداخت ۱۴۳ میلیارد غرامت در بخش دام و طیور خراسان‌جنوبی

معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بالغ بر ۱۴۳ میلیارد ریال غرامت در بخش دام وطیور در سطح استان پرداخت شده است. بخشی افزود: در راستای پرداخت غرامت در بخش دام در سطح استان از ابتدای سال زراعی جاری که از مهرماه سال گذشته آغاز شده تاکنون ۹ هزار و ۳۰۴ فقره پرونده به مبلغ بالغ بر ۱۰۵ میلیارد ریال خسارت توسط معاونت خدمات بیمه بانک کشاورزی پرداخت شده است. وی با اشاره به میزان پرداخت غرامت‌های بیمه کشاورزی در بخش طیور در سال زراعی جاری، بیان داشت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در این بخش به ۲۱ فقره پرونده مبلغی بالغ بر ۳۸ میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گراران پرداخت شده است. معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی خراسان‌جنوبی به عملیات بیمه‌ای صورت گرفته از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون اشاره کرد و یادآور شد: طی این مدت ۲ میلیارد و ۱۷ هزار رأس دام در سطح استان بیمه شده‌اند. بخشی خاطرنشان کرد: در سال جاری عملیات بیمه‌ای در بخش زراعت و باغات انجام نگرفته و از مهرماه این اقدام صورت می‌گیرد.

کمبود خاصی در بحث داروی کرونا نداریم

  مسئول اداره نظارت بر امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در بحث کمبود سرم مدت زمان کوتاهی با کمبود سرم مواجه بودیم. راستی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط در استان بسیار خوب است و به اندازه کافی سرم وجود دارد افزود: توزیع سرم در استان انجام شده است. مسئول اداره نظارت بر امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هفته‌های گذشته به دلیل کمبود سرم، کل سرم‌ها به بیمارستان‌ها هدایت شده بودند،که از چند روز اخیر مشکل تا حدی برطرف شد. راستی تصریح کرد: در بحث کرونا نیز دارو به اندازه کافی هم در سطح داروخانه‌های دولتی و هم خصوصی  وجود دارد و کمبود داروی خاصی نداریم.

کمک ۴۰۰ میلیون تومانی مردم برای بازسازی عتبات عالیات

مردم خراسان جنوبی از ابتدای محرم ، ۴۰۰ میلیون تومان برای بازسازی عتبات عالیات کمک کردند. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان گفت: این کمک‌ها در قالب وجه نقد و اهدای جواهرات بود که برای ساخت صحن حضرت زینب در کربلا هزینه می‌شود. جوینده افزود: همچنین در این مدت ۱۰ تخته فرش به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان که با همکاری ۳۰۰ بانوی استان بافته شده بود اهداء شد و ۸ کارگاه قالی بافی جدید هم به همت ۲۴۰ بانو آغاز به کار کرد.

آغاز برداشت بادام در خراسان جنوبی

برداشت بادام از سطح ۹ هزار و ۱۶۲ هکتار از باغ های این محصول در خراسان جنوبی آغاز شد.مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از این سطح ۶ هزار و ۶۲۳ هکتار  مربوط به باغ های دیم و ۲ هزار و ۵۳۹ هکتار باغ بادام آبی است.رضایی پیش بینی کرد: از این سطح ۵ هزار و ۹۶۳ تن بادام برداشت شود.

رونق تجارت در سومین معبر صادراتی کشور

خبرنگاران جوان- در ۵ ماه گذشته از مرز ماهیرود ۸۴۸ هزار و ۲۰۰ تن کالا به افغانستان صادر شده است. صادرات همواره برای هر کشوری در سطح جهانی و منطقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در کنار صادرات، واردات نیز نقش به سزایی دارد که نمی‌توان از آن غافل شد. ایران با همسایگان مختلفی هم مرز است که یکی از آن همسایه‌ها کشور افغانستان است؛ افغانستان با ایران ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. بازارچه‌های گلورده، دوکوهانه، یزدان و ماهیرود در خراسان جنوبی و بازارچه‌های دوغارون و میلک در خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، بازارچه‌های مرزی بین ایران و افغانستان هستند که از ۴ بازارچه خراسان جنوبی، تنها بازارچه ماهیرود فعال است و ۶ سال است قفل تعطیلی بر ۳ بازارچه دیگر بسته شده است؛ هر چند تعطیلی‌ها از طرف کشور همسایه و یک جانبه است. یکی از شرکای استراتژیک ایران کشور افغانستان است که در دو دهه گذشته یکی از ۵ مقصد اصلی صادرات کالا‌های ایرانی بوده است. گرچه این روز‌ها تحولات زیادی در افغانستان در حال رخ دادن است، اما مبادلات تجاری در سومین معبر رسمی ایران با این کشور یعنی گمرک و بازارچه ماهیرود خراسان جنوبی برقرار بوده و صادرات همانند گذشته است. یکی از استان‌های همجوار با کشور افغانستان، خراسان جنوبی است که ۳۳۲ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و با ولایت‌های فراه و هرات هم مرز است. بازارچه مرزی ماهیرود جزو بازارچه‌هایی است که چند سالی است بخشی از صادرات و واردات کشور از طریق این بازارچه انجام می‌شود و حضور تعداد زیاد کامیون در هر روز، خبر از رونق صادرات و واردات از طریق این بازارچه دارد و این روز‌ها کارگران بازارچه نیز از اینکه می‌توانند نان حلالی بر سر سفره خود ببرند خوشحال هستند. ولایت فراه با شهرستان‌های سربیشه، درمیان و نهبندان مرز مشترک دارد و ولایت هرات هم مرز با شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی است.

 هیچ محدودیتی در صادارت و واردات کالا از افغانستان به استان وجود ندارد

هم اکنون هیچ محدودیتی در صادارت و واردات کالا از افغانستان به خراسان جنوبی وجود ندارد و به همان اندازه گذشته صادارت در حال انجام است و رانندگانی که مقصدشان مرز ماهیرود است هم معتقدند با وجود تحولات در کشور افغانستان، مانند قبل صادرات جریان دارد. کیانی رئیس بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه با بیان اینکه در همان روز‌های اول که طالبان در حال پیشروی بود، صادرات کمی دچار اختلال شد، گفت: اکنون هیچ مشکلی در حوزه صادرات و واردات کالا وجود ندارد. وی با بیان اینکه ماهیرود سومین معبر رسمی صادرات به کشور افغانستان است افزود: ۴۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از مرز ماهیرود انجام می‌شود. کیانی با بیان اینکه در ۵ ماه گذشته از ماهیرود ۸۴۸ هزار و ۲۰۰ تن کالا صادر شده است عنوان کرد: ۳۷۱ هزار و ۳۱۳ تن سهم کالا‌های خراسان جنوبی و ۴۷۶ هزار و ۸۸۷ تن سهم دیگر استان‌ها است. رئیس بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه  بیان کرد: در این مدت ۴۹۵ تن کالا از کشور افغانستان وارد استان شده است که شاهدانه، تخم ریحان، تخم اسپند و ترنجبین از جمله آن هاست. وی اظهار کرد: ارزش کالا‌های صادراتی ۲۶۲ میلیون دلار است که ۴۱ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

توزیع ۱۰۰ هزار بسته سلامت در خراسان جنوبی

صداوسیما- بیش از ۱۰۰ هزار بسته سلامت شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده از زمان شیوع ویروس کرونا توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خراسان جنوبی توزیع شده است.  مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان گفت: به منظور محرومیت زدایی و خدمات اجتماعی از زمان شیوع ویروس کرونا در استان تحت عنوان احسان سلامت تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار پک سلامت شامل ماسک و مواد ضد عفونی کننده توزیع کرده ایم. موسوی با اشاره به توزیع ۳۰۰ هزار ماسک رایگان در استان افزود: تاکنون۹۵۳ هزار و ۵۵۰ ماسک ارزان قیمت و مواد ضد عفونی کننده از طریق سایت هست اینجا (hastinja.ir) در سطح استان توزیع شده است.   وی همچنین گفت: از ۳۷۹۰۰ دوز تحویلی واکسن کوو ایران برکت به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون ۲۶۷۰۵ دوز در استان تزریق شده است.

کرونا ۷ خانواده دیگر را سیاهپوش کرد

در شبانه روز گذشته با ثبت ۷ مورد فوت جدید، تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۱۰۳۵ نفر رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۳۸۷ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد و ۱۷۶ بیمار جدید شناسایی شد که ۵۲ مورد بستری و ۱۲۴ مورد سرپایی بودند. مهدی زاده افزود: از این تعداد بیرجند ۵۵ مورد، درمیان ۴ مورد، زیرکوه ۳۳، سربیشه ۸ مورد، فردوس ۱۳ مورد، خوسف ۲ مورد، سرایان ۱۹ مورد، طبس ۱۲ مورد، نهبندان ۶ مورد و قاین ۲۴ مورد جدید شناسایی شد.

مبادلات تجاری خراسان جنوبی در مرز شرقی افزایش یافت

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: با وجود تحولات اخیر در افغانستان و با مدیریت صورت گرفته نه تنها مرز یک روز هم تعطیل نشد بلکه مبادلات تجاری ما رشد داشته که اتفاق بزرگی در جوار مرز است. ملانوری در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند که در آستانه هفته دولت انجام شد، افزود: علیرغم اتفاقاتی که در جوار مرزهای خراسان جنوبی رخ داد و طالبان مستقر شد، مشکلی در مرزهای استان نداریم. وی گفت: مرزهای استان را به گونه‌ای مدیریت کردیم که ضمن تامین امنیت پایدار در منطقه حتی یک مورد ناامنی در ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان نداشتیم. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تداوم فعالیت مرز ماهیرود بیان کرد: در حال تلاش هستیم که زمینه بازگشایی سایر بازارچه‌های استان را فراهم کنیم تا از این مرزها هم مبادلات تجاری داشته باشیم. استاندار خراسان جنوبی درباره مدیریت کرونا در استان گفت: در این زمینه هم دانشگاه علوم پزشکی و هم کادر درمان استان تلاش خوب و جدی دارند و نتیجه مدیریت این است که در زمینه مدیریت بیماری و موضوع واکسیسناسیون از میانگین کشور جلوتر هستیم. وی افزود: میانگین واکسیناسیون کرونا در کشور ۲۷ درصد و در خراسان جنوبی بیش از ۳۲ درصد است که حدود پنج درصد از میانگین کشور بالاتر هستیم و در این زمینه تلاش زیادی صورت گرفت که سهم بیشتری از واکسن را از کشور دریافت کنیم. وی با بیان اینکه هیئت‌های عزادارای خراسان جنوبی در ماه محرم دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کردند گفت: در این زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هیئت عزاداری استان حدود ۸۰ درصد گزارش شد و با توجه به اینکه عزادرای‌های مردم تا پایان ماه صفر ادامه دارد در ستاد استانی کرونا تدابیری اندیشیدیم که سلامت مردم تضمین شود.

تقدیر از مجاهدان عرصه سلامت

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از مجاهدان عرصه سلامت استان قدردانی کرد.
حجت الاسلام عبادی در  این دیدار با استاندار خراسان جنوبی با تسلیت ایام عزای اباعبدا… الحسین(ع)، گرامیداشت هفته دولت و همچنین روز پزشک گفت:خداوند همه افرادی که برای سلامت جامعه تلاش می‌کنند را موفق بدارد. وی ابوعلی سینا را عالم به تمام علم‌های دوران خود معرفی کرد و گفت: ابوعلی سینا مایه فخر و مباهات است و معمولا در میان عرف بیشتر به عنوان پزشک شناخته می‌شود اما واقعیت این است که شیخ الرئیس به دانش حکمت الهی دست یافت.

افتتاح و کلنگ زنی ۱۰۵۳ پروژه طی هفته دولت در استان

ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته دولت امسال یک هزار و ۵۳ پروژه با اعتبار هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود. فرهادی افزود: از مجموع این پروژه‌ها ۸۸۰ پروژه عمرانی افتتاح و عملیات اجرایی ۱۷۳ پروژه در مناطق شهری و روستایی استان آغاز می‌شود. وی سرمایه‌گذاری انجام شده برای پروژه‌های قابل افتتاح را ۸۲۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان ۲۵۴ میلیارد از محل منابع ملی، ۵۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، ۱۸۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ۳۳۲ میلیارد تومان مربوط به سایر منابع است. معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۱۷۳ پروژه در هفته دولت اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای این پروژه‌ها ۷۸۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.وی افزود: از مجموع اعتبار قابل پیش‌بینی برای این پروژه‌ها، ۵۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، هشت میلیارد تومان استانی، ۶۲۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سایر منابع ۹۴ میلیارد تومان تامین خواهد شد.فرهادی عنوان کرد: از مجموع پروژه‌های هفته دولت در استان ۳۸۱ پروژه مربوط به مناطق شهری و ۶۷۲ پروژه مربوط به مناطق روستایی است که در هفته پیش‌رو (دوم تا هشتم شهریور) افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود. وی گفت: همچنین از مجموع پروژه‌های قابل افتتاح ۲۳۸ پروژه در سطح شهرها و ۶۴۲ پروژ نیز در روستاها به بهره‌برداری می‌رسد که رشد سه برابری پروژه‌ها در مناطق روستایی نشان از نگاه ویژه دولت به روستاها دارد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: از مجموع پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی در استان، شهرستان درمیان ۱۳۵، شهرستان سربیشه ۱۱۷، شهرستان قاینات ۱۱۱، شهرستان زیرکوه ۱۰۴، شهرستان بشرویه ۹۶، شهرستان فردوس ۹۱، شهرستان بیرجند ۸۳، شهرستان خوسف ۷۸، شهرستان سرایان ۷۳، شهرستان طبس ۵۹ و ۱۰۸ پروژه مربوط به شهرستان نهبندان است. وی با بیان اینکه هفته دولت امسال عملیات اجرایی ۱۴۳ پروژه در شهرها و ۳۰ پروژه در مناطق روستایی آغاز می‌شود گفت: سیاست دولت این بوده که پروژه‌های قابل کلنگ‌زنی کاهش یابد و پروژه‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری برسد و در اولویت قرار گیرد. فرهادی ادامه داد: سال گذشته هزار و ۸۰ پروژه هفته دولت در استان افتتاح شد اما امسال ۸۸۰ پروژه قابل افتتاح هستند که این کاهش به منزله کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی نیست بلکه به این دلیل است که هر هفته یا در طول سال شاهد افتتاح پروژه‌ها در سطح ملی و استانی بودیم تا مردم به موقع از پروژه‌ها بهره‌مند شوند. وی با اشاره به برخی پروژه‌های قابل افتتاح شاخص و اثرگذار گفت: در حوزه گازرسانی یکی از بهترین عملکردها را در استان داشته‌ایم و بیشترین رشد گازرسانی در سطح روستاهای کشور مربوط به خراسان جنوبی بوده است. معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: عملیات گازرسانی  به ۴۷ روستا، ۲۶ واحد صنعتی و پروژه‌های مسکن محرومان و اقدام ملی با اعتبار ۱۲۹ میلیارد تومان هفته دولت ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. وی ترمیم، بهسازی جاده‌ها و مسیرهای اصلی و فرعی استان را از دیگر پروژه‌ها ذکر کرد و گفت: در این حوزه ۱۹ پروژه با اعتبار ۷۴ میلیارد تومان در سطح استان افتتاح می‌شود. وی اصلاح، تعمیر، بهسازی و توسعه شبکه برق را از دیگر پروژه‌های شاخص برشمرد و اظهار داشت: ۲۵۵ پروژه در این زمینه با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

انجام واکسیناسیون بانوان باردار از سه ماهه دوم بارداری به بعد

خبرنگاران جوان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از انجام واکسیناسیون زنان باردار از سه ماهه دوم بارداری به بعد در مراکز جامع سلامت خراسان جنوبی خبر داد.دهقانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: واکسیناسیون بانوان باردار از سه ماهه دوم بارداری به بعد در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در حال انجام است.او افزود: زنان باردار نسبت به انجام واکسیناسیون خود در مراکز خدمات جامع سلامت اقدام کنند.دهقانی با بیان اینکه واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست اظهار کرد: ضروری است پس از واکسیناسیون، زنان باردار و سایر اعضای خانواده اقدامات پیشگیرانه در برابر بیماری کرونا را انجام دهند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: مادران باردار باید پس از واکسیناسیون همچنان از ماسک استفاده کنند و به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا در محیط‌های دارای تهویه مناسب حضور پیدا کنند و از حضور در تجمعات خودداری کننددهقانی عنوان کرد: بانوان باردار در صورت داشتن هر گونه سوال مربوط به دوران بارداری، زایمان، پس از زایمان و کرونا در دوران بارداری می‌توانند به سامانه ۴۰۳۰ به منظور دریافت مشاوره تماس بگیرند.

فعالیت هزار و ۲۰۰ جهادگر بسیجی در طرح شهید سلیمانی

صداوسیما- هزار و ۲۰۰ جهادگر بسیجی خراسان جنوبی در طرح شهید سلیمانی برای مقابله و مهار کرونا فعالیت می‌کنند.مسئول بسیج سازندگی استان در کمیته حمایتی قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: حدود ۲۰۰ تیم حمایتی شامل ۱۲۰۰ نفر از جهادگران بسیجی در محلات با محوریت مساجد و پایگاه‌های بسیج حمایت از خانواده‌های درگیر بیماری کرونا را برعهده دارند.هنری افزود: هم اکنون با قرنطینه معکوس از تردد خانواده‌های درگیر بیماری کرونا جلوگیری شده و مایحتاج خانواده‌ها و داروی مورد نیاز توسط تیم‌ها خریداری و در منزل تحویلشان می‌شود.وی گفت: ماسک و اقلام بهداشتی و پزشکی از جمله اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن نیز با پیگیری این کمیته از طریق خیران و نهاد‌ها تامین می‌شود.مسئول بسیج سازندگی استان همچنین از فعالیت یک تیم سیار برای انجام تست سریع درب منازل خبر داد.هنری گفت: تامین بسته‌های غذایی برای مادران باردار نیازمند و کودکان دچار سوء تغذیه و هماهنگی با هلال احمر برای راه اندازی مرکز جدید واکسیناسیون در بیرجند در صورت نیاز و راه اندازی موکب طبخ غذا برای بیماران کرونایی در هر شهرستان در صورت نیازهم ازمصوبات امروز کمیته حمایتی قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

مستند حیات وحش خراسان جنوبی تولید میشود


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: مستند فاخر حیات وحش و تنوع زیستی استان با محوریت منطقه شاسکوه در مراحل نهایی ساخت قرار دارد.اکبری افزود: نخستین بار است که فیلم مستند حرف های حیات وحش و تنوع زیستی مناطق تحت مدیریت استان به تصویر کشیده می‌شود.وی با بیان اینکه ساخت این مستند از حدود یک سال و نیم قبل در منطقه حفاظت شده شاسکوه شروع شد گفت: برای ساخت این مستند یکی از مستندسازان حرفه‌ای کشور به دلیل علاقه‌ای که به حیات وحش داشت با این اداره کل همکاری دارد.اکبری عنوان کرد: فیلم‌ها و تصاویر این مستند نیم ساعتی با بالاترین کیفیت از حیات وحش و تنوع زیستی منطقه گرفته شده و  این مستند در مرحله تدوین قرار دارد.

طلای سرخی که در ایران رنگی ندارد

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در خصوص صادرات زعفران، اظهار کرد: هم اکنون افغانستان بازار کشورهای پر مصرفی مانند هندوستان را به دلیل بالا بودن تعرفه‌های صادراتی به جای ایران، مدیریت می‌کند چرا که تعرفه‌های صادرات افغانستان صفر است؛ این در حالی است که ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا است و فرصت بازار این کشور از استان‌های زعفران خیز مانند خراسان جنوبی گرفته شده است.

کارخانه خط دانهبندی منیزیت نهبندان آماده بهرهبرداری است

فرماندار نهبندان گفت: کارخانه خط دانه‌بندی منیزیت تگ سیاه نهبندان با سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیارد تومانی شرکت مواد معدنی نسوز بیرجند همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.بیکی افزود: نهبندان در بخش معادن ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که توسعه واحدهای فرآوری معدنی با توجه به وسعت زیاد شهرستان سبب توسعه منطقه خواهد شد.وی بیان کرد: همزمان با هفته دولت ۱۰۸ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در نهبندان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود.فرماندار نهبندان اظهار داشت: از مجموع این پروژه‌ها ۸۹ پروژه آماده افتتاح است و عملیات اجرایی ۱۹ پروژه نیز آغاز می‌شود که ۷۵ پروژه روستایی و ۳۳ پروژه در مناطق شهری است.وی تصریح کرد: از پروژه‌های هفته دولت امسال ۳۴ پروژه با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان توسط دهیاری افتتاح خواهد شد.

افتتاح ۲۱ پروژه در بخش کشاورزی شهرستان سربیشه در هفته دولت

 مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: ۲۱ پروژه دربخش کشاورزی شهرستان درهفته دولت به بهره برداری می رسد که جمع کل سرمایه گذاری انجام شده برای این پروژه ها مبلغ  34674.5 میلیون ریال می باشد. جوادی بایگی افزود: تعداد اشتغال مستقیم این طرح ها۹۹ نفر و غیر مستقیم ۲۹۱  نفر  و با تثبیت اشتغال ۳۶۳ نفر می باشد.که امید است باعث رونق وشکوفایی تولید دربخش کشاورزی شهرستان گردد.

همکاری ۶۳ سرباز معلم با آموزش و پرورش خراسان جنوبی

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش استان با اشاره به آغاز دوره آموزشی سرباز معلمان از ششم شهریور در استان گفت: این دوره آموزشی به صورت مجازی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به مدت دو هفته برگزار می‌شود. طیبی با اشاره به همکاری ۶۳ سرباز معلم در سال تحصیلی جدید با مجموعه آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: واکسیناسیون سرباز معلمان اولین قدم در راه حفظ سلامت و آماده سازی ایشان برای حضور موثر در فرایند یاد دهی و یادگیری به شمار می‌رود.

هوا در خراسان جنوبی خنک تر می شود

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: دمای هوا در خراسان جنوبی از فردا به طور نسبی کاهش می یابد. زارعی افزود: بر اساس خروجی نقشه‌های پیشیابی هواشناسی طی ۴۸ ساعت آینده تغییرات عمده‌ای در وضع جوی استان نخواهیم داشت و  وزش باد و گرد و خاک پدیده غالب در استان خواهد بود.وی اضافه کرد: از روز چهارشنبه افزایش سرعت وزش باد سبب وقوع گرد و خاک و کاهش دید افقی به ویژه در نیمه شرقی خواهد شد.

دامداران روستاها از خرید تضمینی بیبهره ماندند

غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی گفت: خرید تضمینی دام تنها برای عشایر است و دامداران در روستا‌ها از این موضوع بهره‌مند نشده‌اند که به نظر من یک تبعیض است. غریبی افزود: این در حالی است که حدود ۸۰ درصد دام موجود در خراسان‌جنوبی در دست روستائیان است و در این شرایط خشکسالی باید خرید تضمینی دام از آنان نیز مدنظر قرار گیرد. وی ادامه داد: باید این بررسی صورت گیرد که آیا تسهیلاتی برای دامداری‌های صنعتی و یا دامداران روستایی توزیع شده و آیا برنامه جدی برای حل مشکلات آنان در سطح کلان مطرح شده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در گزارشی که در شورای گفتگوی بخش

بیشتر

اصغری- حامد اکبرپور جانشین ستاد دیه استان اعلام نمود این مادر که بابت بدهی مالی

بیشتر

کاری- معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به دو اقدامات تحولی ویژه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت