یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

کاهش 90 درصدی خرید لوازم التحریر در خراسان جنوبی

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتاب فروشان بیرجند از کاهش 90 درصدی خرید لوازم التحریر در خراسان جنوبی خبر داد. راستگو مقدم بیان کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا در کشور و زمان بر بودن واکسیناسیون پیش بینی می‌شود امسال نیز مدارس به صورت حضوری برگزار نشود و لوازم التحریر روی دست فروشندگان بماند.

ساعت کاری ادارات خراسان جنوبی به روال قبل بازگشت

ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی گفت: ساعت کاری ادارات استان از اول شهریور ماه به روال گذشته باز می‌گردد و ادارات در روزهای پنجشنبه نیز دایر خواهند بود. محمد حسینی بیان کرد: براساس ابلاغیه وزارت کشور و در راستای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ساعت کاری ادارات استان تا پایان مرداد ماه به 7 تا 13 تغییر یافته بود. معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به عدم تمدید این ابلاغیه از سوی وزارت کشور، ساعت کاری ادارات دولتی از یکم شهریور ماه به 7 و 30 دقیقه تا 14 و 30 دقیقه تغییر می‌کند. وی اظهار داشت: ساعت کاری ادارات در روزهای پنجشنبه نیز 7 و 30 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه خواهد بود. به استناد مصوبه هیئت وزیران و با توجه به تداوم گرمای هوا و ضرورت تامین برق مورد نیاز بخش‌های ضروری کشور، تمامی ادارات تا پایان مرداد سال جاری در روزهای پنجشنبه تعطیل شدند.براساس این مصوبه ساعت کاری ادارات استان خراسان جنوبی از روز شنبه (19 تیر) تا پایان مرداد ماه تغییر کرد و در روزهای شنبه تا چهارشنبه 7 تا 13 تعیین شد. پیش از آن در راستای اجرای مصوبه هیئت وزیران درخصوص رعایت الگوی مصرف برق و تغییر ساعت کاری ادارات در فصل گرما، ساعت کاری ادارات استان خراسان جنوبی از روز دوشنبه – 17 خرداد – تغییر کرده و در روزهای شنبه تا پنجشنبه ساعت 6 و 30 دقیقه تا 13 تعیین شده بود.

«خلأ قانونی» مشکل اصلی ورزشگاه غدیر بیرجند

فارس- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: خلأ قانونی مشکل اصلی تأمین اعتبار نگهداری مجموعه ورزشی 15 هزار نفره غدیر بیرجند است.فرهادی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات پروژه‌های ورزشی خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: طبق قانون مجموعه‌های ورزشی با ظرفیت بالای دو هزار و 500 نفر از محل اعتبارات استانی تأمین اعتبار نمی‌شوند و پروژه غدیر نیز از این قاعده مستثنی نیست.وی با اشاره به اینکه پروژه ورزشی غدیر از جمله پروژه‌های طرح مهر ماندگار است که در کلیه استان‌ها احداث شده، بیان داشت:قانون‌گذار برای نگهداری، تعمیر و بهسازی این پروژه‌ها، ردیف اعتباری خاصی را در بودجه ندیده و همین موضوع سبب شده نگهداری این مجموعه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی متذکر شد: سال گذشته از مجموع اعتبار در نظر گرفته شده برای شهرستان، 300 میلیون تومان تخصیص یافت که 94 درصد آن اوراق بود و به عبارتی تنها یک سوم آن تأمین شد.فرهادی خاطرنشان کرد: این میزان اعتبار در حالی به مجموعه ورزشی غدیر تزریق شد که نگهداری این پروژه سالی 600 میلیون تومان هزینه در بردارد.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به اینکه این مشکل مربوط به تمام پروژه‌های مشابه در همه استان هاست لذا این موضوع باید به‌طور ویژه در دستور کار وزارت ورزش و جوانان و نیز مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.فرهادی با تأکید بر هزینه‌های سنگین نگهداری، تعمیر و بهسازی پروژه‌های ورزشی، اظهار داشت: این موضوع باید در قالب لایحه به گونه‌ای پیگیری شود که به اینگونه پروژه‌ها ردیف اعتباری مستقلی اختصاص یابد.

رعایت 82 درصدی پروتکل های بهداشتی توسط اصناف

ایرنا- رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: براساس نظارت و بازرسی‌های انجام شده از اصناف استان اکنون 82 درصد صنوف دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. علیزاده افزود: در 6 روز گذشته که محدودیت‌های کرونایی همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی اعمال شد، توسط چهار تیم بازرسی و نظارت اتاق اصناف از 260 واحد صنفی استان بازرسی شده است.ویبیان کرد: در این مدت 36 واحد صنفی اخطار گرفتندکه در صورت رعایت نکردن پروتکل ها پلمپ می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه اصناف استان با توجه به شیوع طولانی کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن وضعیت خوبی ندارند عنوان کرد: برای کمک به اصناف باید دولت بسته حمایتی ویژه در نظر بگیرد. علیزاده یادآور شد: اکنون بیش از 60 درصد واحدها مستاجر مغازه و بالای 70 درصد مستاجر مسکن هستند از طرفی موضوعاتی مانند پرداخت حق بیمه دستمزد کارگر و اجاره بها توانی برای اصناف نگذاشته است. وی با تاکید بر اینکه تعطیلی اصناف دردی از آنها دوا نمی‌کند گفت: چه بسا که با محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی اصناف، آسیب‌های اجتماعی جدی گریبانگیر اصناف شود. وی بیان کرد: تنها حمایتی که از اصناف شد پرداخت تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا بود که هشت هزار واحد مشمول این تسهیلات شدند. علیزاده گفت: در مجموع پنج میلیارد تومان تسهیلات 12 درصد در اختیار اصناف قرار گرفت.

کمک 8 میلیارد تومانی به نیازمندان خراسان جنوبی

هشت میلیارد و 900 میلیون تومان با کمک خیران، مراکز نیکوکاری و موسسات خیریه بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد. معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گفت: از ابتدای محرم تا روز دهم محرم 365 هزار و 145 وعده غذای گرم، 5 هزار و 576 سبد غذایی و هزار و 518 بسته بهداشتی بین نیازمندان توزیع شد.رفیعی افزود: این کمک‌ها بین 70 درصد افراد زیرپوشش و 30 درصد غیرپوشش توزیع شد.

شناسایی 411 بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز 173 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد و 78 بیمار جدید شناسایی شد، همچنین همچنین از 1369 تست سریع 333 بیمار جدید شناسایی شد مهدی زاده افزود: در شبانه روز گذشته با ثبت 3 مورد فوت جدید، تعداد فوتی‌های کرونا در استان به 1028 نفر رسید.

خراسان جنوبی پیشتاز در واکسیناسیون کرونا در کشور

صداوسیما- خراسان جنوبی در اجرای واکسیناسیون علیه ویروس کرونا 5 درصد از میانگین کشوری جلوتر است.استاندار در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت:تلاش کردیم سهمیه بیشتری از واکسن را برای استان جذب کنیم. ملانوری با بیان اینکه 6 مرکز تجمیعی در مرکز استان و مراکز بهداشت در سایر شهرستان‌ها عملیات واکسیناسیون کرونا را انجام می دهند، از مردم خواست در نوبت تعیین شده برای تزریق واکسن مراجعه کنند تا از تجمع در مراکز جلوگیری شود.وی گفت: از افراد واجد شرایط دریافت واکسن که تا کنون تزریق واکسن را انجام نداده اند تقاضا می‌کنیم برای ایجاد ایمنی برای خود و دیگران حتما برای تزریق واکسن هرچه سریعتر اقدام کنند.استاندار تاکید کرد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان مورد تاکید است و استفاده از ماسک و رعایت فاصله حتی در جمع‌های دو نفره برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری است.وی همچنین با اشاره به کارآمد بودن طرح شهید سلیمانی گفت: تمامی دستگاه‌های مرتبط با این طرح محله محور برای بیماری یابی، مباحث حمایتی و قرنطینه همکاری کنند.استاندار در ادامه با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری عزاداری‌ها در دهه اول محرم و رعایت بالای 80 درصد شیوه نامه‌ها بهداشتی از سوی مردم خواستار برخورد ارشادی و بعد از آن برخورد قاطعانه با ناقضان دستورالعمل های بهداشتی شد. ملانوری در خصوص بازاریان و فعالیت اصناف نیز گفت: برای تدوام فعالیت‌های اقتصادی نیازمند رعایت صد درصدی شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی کسبه و مردم هستیم.
نقش واکسن در کاهش مرگ و میر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با اشاره به واکسینه شدن 32 درصد واجدان شرایط بالای 18 سال گفت: در تمامی گروه‌های سنی روند واکسیناسیون در استان ما رو به افزایش است. دهقانی گفت: با وجود شایعات موجود در فضای مجازی مبنی بر بی اثر بودن واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، با استناد به آمار ثبت احوال، واکسیناسیون تاثیر قابل توجهی در کاهش مرگ و میر داشته است.به گفته وی 10 هفته بعد از شروع واکسیناسیون گروه سنی بالا، آمار مرگ و میر این افراد کاهش داشته و در مردادماه 82 مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا داشتیم که از این تعداد 77 مورد افرادی بودند که می‌توانستند با توجه به شرایط سنی شان واکسن دریافت کنند و از این تعداد 54 نفر هیچ نوع واکسنی دریافت نکرده اند. سردار فرشید فرمانده انتظامی استان هم از کاهش 38 درصدی ورودی‌ها و 42 درصدی خروجی‌های استان و همچنین بازگشت 435 خودرو به مبداء خبر داد.سردار قاسمی فرمانده سپاه انصارالرضای استان نیز گفت: نیرو‌های مسلح در شیفت عصر برای انجام تست کرونا، تزریق واکسن و پذیرش بیماران کرونایی آمادگی کامل دارند.حجت الاسلام رضایی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان هم گفت: با وجود رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی اکثر هیئت‌های مذهبی در استان برخی از مردم با توزیع نذورات و برخی ایستگاه‌های صلواتی و هیئت‌های فاقد مجوز در دهه اول محرم شیوه نامه‌های بهداشتی را زیرپا گذاشتند که تذکر شفاهی و کتبی به آنان داده شده است.

واکسن‌های کرونا را جایگزین یکدیگر نکنید

ایسنا- یک داروساز در خراسان جنوبی گفت: توصیه می‌شود که واکسن‌های کرونا جایگزین یکدیگر نشوند و در مطالعاتی واکسن آسترازنکا و فایزر به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که نتایج بسیار خوبی داشته است، اما در مورد سایر واکسن‌ها چنین توصیه‌ای نشده است و باید دوز دوم هم مشابه دوز اول تزریق شود.فرزانه شمشیرگران اظهار کرد: هیچ گونه شواهدی مبنی بر کاهش ایمنی زایی واکسن کرونا یا ابتلا به ویروس در صورتی که مکمل تقویتی بعد تزریق واکسن مصرف کنید( خوراکی و یا تزریقی) وجود ندارد.وی افزود: حتی مصرف برخی ریزمغذی‌ها مانند ویتامین‌های A، B و D و املاحی مانند سلنیوم و زینک می‌تواند سبب بهبود ایمنی ناشی از واکسن مخصوصاً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، شود.این داروساز بیان کرد: افرادی که تازه از کرونا بهبود یافتند می‌تواند بعد از اتمام ایزوله واکسن کرونا تزریق کنند، اما بر اساس بروزرسانی جدید زمانی دوره ایزوله برای بیماری خفیف و متوسط شامل این موارد است که حداقل 10 روز از شروع علائم بگذرد و بدون داروی تب بر یک روز کامل فرد بدون تب باشد و همه علائم رو به بهبود باشد.شمشیرگران ادامه داد: اگر کسی بیماری شدید را تجربه کرده باشد باید 20 روز پس از پایان بیماری بگذارد و به طور کلی تزریق واکسن در دوره ریکاوری به حال عمومی در این دوره بستگی دارد.شمشیرگران افزود: تا پیش از این گفته می‌شد بهتر است دو هفته بین واکسن کرونا و هر واکسن دیگری فاصله باشد، اما مشخص شد تزریق همزمان این واکسن‌ها مشکلی در ایمنی زایی آنها ایجاد نمی‌کند ‌و می‌توان هم زمان تزریق کرد.این داروساز تصریح کرد: اگر به هیچ وجه به واکسن دوز اول دسترسی نداشته باشیم، در صورت ضرورت بهتر است واکسنی که تکنولوژی ساختی مشابه واکسن اول دارد استفاده شود.

خاطرات آزادگان در کتاب‌های درسی گنجانده شود

نماینده ولی فقیه در خراسان‌ جنوبی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری و تبیین خاطرات آزادگان، گفت: باید خاطرات آزادگان جمع‌آوری و به‌صورت کلاسیک درآید و در کتاب‌های درسی گنجانده شود. حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه همان گونه که قبل تر در مورد کرامات شهدا پیشنهادی دادیم، در زمینه این خاطراتی که این عزیزان آزاده را در سطح کشور در جهات مختلف که بخشی فرهنگی است نیز باید جمع آوری شود، افزود: خاطرات آزادگان خلاصه و به صورت کلاسیک درآمده و در کلاس‌های درسی که در سطوح مختلف است بخشی را بگنجانند.

معرفی سرپرست فرمانداری ویژه طبس

مهدی الاهی به دستور استاندار به عنوان سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان طبس انتخاب شد. در متن پیام ابلاغ استاندار برای آقای مهدی الاهی آمده است: امید است با توکل به خداوند متعال، ضمن بهره گیری از ظرفیت ها و توان موجود، با اتخاذ تدابیر مناسب در مسیر تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ، اندیشه های والای بنیانگذار انقلاب اسلامی، رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) و برنامه های دولت تلاش نموده و در انجام وظایف محوله جهت تحقق اهداف سازمانی موفق و موید باشید.

واحدهای صنفی متخلف در خراسان جنوبی پلمب می‌شوند

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بر لزوم استفاده از ماسک توسط متصدیان واحدهای صنفی تاکید کرد و گفت: واحدهای صنفی متخلف در صورت رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی پلمپ می‌شوند. تهوری با اشاره به ادامه نظارت‌ها بر فعالیت واحدهای صنفی و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه اصناف از سوی بازرسان این سازمان و سایر دستگاه‌های نظارتی مرتبط اظهار داشت: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برخورد قانونی و قاطع و در نهایت با توجه به اولویت حفظ سلامت مردم پلمب واحدهای متخلف صورت می‌گیرد.

آغاز کشت طلای سرخ در استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: کشت طلای سرخ در اراضی کشاورزی استان در حالی آغاز شده که امسال 250 تا 300 هکتار به سطح زیرکشت استان افزوده می‌شود. رضایی سطح زیرکشت زعفران در استان را 17 هزار و 152 هکتار اعلام کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران استان با 5 هزار و 88 هکتار به شهرستان قاین اختصاص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت