یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

افزایش دمای هوا در خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از افزایش دمای هوا طی امروز و فردا در استان خبر داد. زارعی گفت: بر اساس الگوی نقشه‌های هواشناسی تغییرات دمایی طی امروز در اکثر نقاط استان افزایشی خواهد بود. او با اشاره به اینکه تا اواسط هفته شاهد وزش باد در استان خواهیم بود افزود: با افزایش رطوبت هوا شاهد افزایش ابر خواهیم بود.

مرز‌های شرقی در بالاترین وضعیت امنیتی قرار دارند

خبرنگاران جوان- عضو فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود شرایط خاص کشور بحران زده افغانستان، در بهترین حالت امنیتی قرار داریم. نخعی در بازدید از پاسگاه‌های هنگ مرزی نهبندان گفت: با وجود وضعیت ناامنی حاکم در کشور افغانستان، خوشبختانه آمادگی نیرو‌های مرزبانی بالا بوده و امنیت در منطقه‌ مرز وجود دارد و می‌توان گفت در بهترین حالت امنیتی قرار داریم. وی در حاشیه این بازدید میدانی افزود: مرزبانی و نیرو‌های حراست کننده از مرز برای حفظ و تأمین امنیت در کشور گام‌های اساسی برداشته اند. نخعی بیان کرد: مرز‌های ما دست کسانی است که تعهد و تخصص و غیرت لازم را دارند و تا این تعهد وجود دارد، کشور از سوی دشمنان در مرز‌ها آسیب نخواهد دید. نماینده‌ مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی همچنین به عضویت در فراکسیون مرزنشینان که جزو دومین فراکسیون بزرگ مجلس است اشاره کرد و گفت: افزایش بودجه پاسگاه‌های مرزی، ارتقای جاده‌های ارتباطی و زیرساختی و مجهز شدن پاسگاه‌ها به تجهیزات الکترونیکی جزو اولویت‌های در حال پیگیری برای پاسگاه‌های مرزی است که خوشبختانه به نتایج مطلوبی هم دست پیدا کرده ایم.

کاهش ۳۰ درصدی ذخایر آبی سد‌های خراسان جنوبی

صداوسیما- فقط 24 درصد از مخازن سد‌های خراسان جنوبی آب ذخیره دارند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از کاهش 30 درصدی ذخایر آب در سد‌های استان در مرداد امسال نسبت به دوره مشابه پارسال خبر داد و گفت: در خراسان جنوبی 8 سد مخزنی با ظرفیت حجم مخزن 75 میلیون متر مکعب وجود دارد که در حال حاضر حدود 18 میلیون متر مکعب آب در آن‌ها ذخیره است. سروری افزود: خشکسالی امسال در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است به طوری که نسبت به سال آبی در مدت مشابه سال گذشته حدود 56 درصد بارش‌ها کمتر شده است که این کاهش بارندگی‌ها، کاهش روان آب‌ها و افت ورودی سد‌ها و در نتیجه کاهش حجم مخازن سد‌ها را به‌دنبال داشته است. وی با اشاره به کاهش حجم آب سد‌ها و کسری مخزن 101 میلیون مترمکعبی دشت‌های استان از هم استانی‌ها خواست در مدیریت صحیح مصرف آب به خصوص در بخش کشاورزی اهتمام و رعایت الگوی مصرف را در بخش خانگی به طور جد رعایت کنند.

کاهش 32 درصدی تردد خودرو ها در جاده های خراسان جنوبی

یعقوبی- رئیس پلیس راه استان گفت: در طرح ممنوعیت و محدودیت تعطیلات کرونایی که از 24 مرداد ماه در راه های خراسان جنوبی آغاز شده است ترددهای جاده ای تاکنون 32 درصد کاهش داشته است. سرهنگ رضایی اظهار داشت: همزمان با سراسر کشور بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا طرح ممنوعیت و محدودیت تردد خودرویی از ساعت 12 ظهر یکشنبه 24 مرداد ماه در خراسان جنوبی نیز آغاز شده است که در این طرح تاکنون ترددهای جاده ای 32 درصد، ورودی به استان 38 درصد و خروجی از استان 42 درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به این که در این طرح تاکنون 1024 خودرو اعمال قانون شده اند، تصریح کرد: در این خصوص 853 تذکر لسانی نیز به رانندگان داده شده است و همچنین 595 خودرو عودت داده شده است. سرهنگ رضایی با اشاره به این که طرح ممنوعیت ورود و خروج تا نیمه شب پنجم شهریورماه ادامه دارد و تردد شبانه کماکان تا زمانی که ستاد ملی کرونا اعلام کند ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: ان شاا… با رعایت دستور العمل های ابلاغی بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم.

مرمت ۵۰ بنای تاریخی در خراسان جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از مرمت ۵۰ بنای تاریخی در استان خبر داد.رمضانی گفت: از ابتدای سال بیش از ۵۰ بنای تاریخی در استان با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان مرمت شده است. وی افزود: این ۵۰ بنای تاریخی مرمت شده شامل خانه‌های مشارکتی در شهرستان‌های خوسف، فردوس، قاین، بشرویه، بافت‌های روستایی و شهری، بنا‌های ثبت جهانی مانند اکبریه، قنات بلده فردوس، بافت‌های خوسف، بیرجند، فردوس و بشرویه است. رمضانی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۶۰ بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان مرمت شود.

ارائه خدمات بهداشتی به 245 هزار عزادار حسینی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: همزمان با فرا رسیدن ماه محرم جمعیت هلال احمر استان خدمات بهداشتی در قالب طرح نذر سلامت 2 را به 245 هزار و 790 عزادار حسینی ارائه کردند. رضایی با بیان اینکه طی دهه اول محرم در مجموع هزار و 300 هیئت مذهبی و روزانه تا 170 هیئت در سطح استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، افزود: ارائه این خدمات توسط هزار و 285 تیم متشکل از دو هزار و 159 عضو برادر و هزار و 183 عضو خواهر انجام شده است.

حساسیت به پنی سیلین منعی برای واکسیناسیون کرونا نیست

ایسنا- رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: وزارت بهداشت اعلام کرد حساسیت به پنی سیلین منعی برای واکسیناسیون کرونا نیست و این افراد می‌توانند در مراکزی که امکانات احیا وجود دارد این واکسن را دریافت کنند. ضیایی اظهار کرد: با توجه به گسترش ابهاماتی در فضای مجازی در خصوص منبع مصرف واکسن‌های کووید19 در افراد با سابقه آلرژی و حساسیت به پنی سیلین با توجه به سوالات مکرر تلفنی به عمل آمده از مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم سطح کشور، اطلاع رسانی لازم از سوی وزارت طی ابلاغیه‌ای صورت گرفته است.وی بیان کرد: در برخی از مراکز تزریق واکسن کرونا، به دلیل سابقه قطعی یا مشکوک حساسیت به پنی سیلین، از طریق واکسن کرونا برای برخی از مراجعه کنندگان، ممانعت به عمل آمده است؛ این در حالی است که سابقه آلرژی و یا حساسیت‌های دارویی شامل حساسیت به خانواده پنی سیلین‌ها و سایر آنتی بیوتیک‌ها، منع مصرف برای تزریق واکسن های کووید_19 محسوب نمی‌شود.رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی بیان کرد: افرادی که سابقه حساسیت به غذا، داروها، لاکتس یا سایر واکسن‌های غیر کووید 19 داشته‌اند و همچنین بیماران دچار آلرژی فصلی، آسم و کهیر مزمن نیز می‌توانند واکسن کووید_ 19 را دریافت کنند. این متخصص عفونی افزود: بیماران با سابقه آنافیلاکسی به غذاها و یا سایر داروها، منع مصرف برای دریافت واکسن ندارند و این بیماران باید حتما تزریق واکسن را در مراکز درمانی دارای امکانات احیا انجام دهند و بعد از تزریق واکسن حداقل به مدت 30 دقیقه پایش شوند. ضیایی ادامه داد: اغلب توصیه می‌شود افرادی که دچار واکنش آلرژیک شدید( آنافیلاکسی) و فوری به ترکیبات موجود در یک برند واکسن شدند دیگر آن برند را تزریق نکنند.وی بیان کرد: از آنجا که سابقه حساسیت به پنی سیلین مانعی برای دریافت واکسن کرونا محسوب نمی‌شود، عدم تزریق واکسن به این گروه از افراد می‌تواند منجر به اختلال در روند واکسیناسیون جمعیت و ناتوانی در کنترل همه‌گیری کووید_ 19 شود.ضیایی تصریح کرد: لذا از مردم درخواست می‌شود به شایعات توجه نکرده و واکسن کرونا را تزریق کنند.

1025 بیمار در خراسان جنوبی قربانی کرونا

2 مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و 25 نفر رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 225 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 105 بیمار جدید شناسایی شدند، همچنین از 391 تست سریع کرونا 96 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان نیز شناسایی شد.

افزایش 3 برابری فوتی های کرونایی در استان

صداوسیما- شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان در مقایسه با ابتدای مرداد ، دو برابر افزایش دارد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان بابیان اینکه تا روز گذشته 299 نفر بیمار کرونا مثبت در بیمارستان‌های استان بستری بودند، گفت: این آمار در مقایسه با اول مرداد افزایش حدود 2 برابری دارد. شریف زاده از افزایش سه برابری آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری در مرداد نسبت به دو ماه قبل آن خبرداد و افزود: در ماه خرداد 26 مورد و در تیر 29 مورد فوت ثبت شده که این آمار در حال حاضر به طور متوسط روزانه به 2 و 9 دهم نفر فوتی افزایش یافته که نشان دهنده افزایش حدود 3 برابری فوت افراد مبتلا به کرونا در استان در مقایسه با دو ماه قبل آن است. وی گفت: بیماران حاد تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان نیز هم اکنون در مقایسه با ابتدای مرداد 40 درصد افزایش داشته است. شریف زاده همچنین با بیان اینکه بیماران کرونا مثبت در بخش ICU بیمارستان های استان هم در مقایسه با ابتدای مرداد افزایش دو برابری دارد ، افزود: در حال حاضر 34 بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های خراسان جنوبی بستری هستند که در مقایسه با ابتدای مرداد با تعداد 16 نفر، افزایش دو برابری داشته است. شریف زاده افزود:با توجه به افزایش موارد بستری‌ بیماران کرونایی در خراسان جنوبی 90 درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مخصوص کرونا در این استان تکمیل شده است. وی ادامه داد: 550 تخت بیمارستانی در استان خراسان جنوبی ویژه کرونا اختصاص یافته و در حال حاضر فقط 10 درصد تخت‌هایی که در مرحله اول برنامه‌ریزی شده، خالی است. وی با بیان اینکه بیمارستان‌های استان با همه ظرفیت بیمار پذیرش می‌کنند گفت: دارو و اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی در استان موجود است اما با افزایش موارد بستری احتمال بروز مشکل وجود دارد که گذر از این شرایط رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی را می‌طلبد. دبیر ستاد دانشگاهی کنترل کرونا در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 30 هزار دوز واکسن وارد استان شد، گفت: این محموله شامل 20 هزار دوز سینوفارم و 10 هزار دوز واکسن برکت است.

کمبود اعتبار، ساخت ساختمان جامع اهدای خون خراسان جنوبی را متوقف کرد

ایسنا- مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی اظهار کرد: ساختمان جامع اهدای خون استان برای تکمیل شدن به 4 و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. میری مقدم گفت: در حال حاضر ساختمان جامع اهدای خون پیشرفت 50 درصدی داشته و تاکنون 2 میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده است. وی با بیان اینکه هم اکنون در مرکز انتقال خون استان 11 تخت برای خونگیری فعال است، افزود: متاسفانه کمبود تخت و فضای خونگیری در برخی روزها بویژه ایام تاسوعا و عاشورا لزوم آماده شدن هرچه زودتر ساختمان جدید را می‌طلبد.وی با بیان اینکه در این ساختمان در صورت تکمیل شدن 25 تخت به صورت همزمان پذیرای اهداکنندگان خون برای خونگیری خواهند بود، گفت: به علت نبود اعتبار لازم کار احداث این ساختمان متوقف شده که امیدواریم با توجه به نیاز استان به یک مرکز جامع اهدای خون مجهزتر، هرچه زودتر اعتبار برای ساخت این مجموعه اختصاص یابد. مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه با تکمیل و افتتاح این مرکز توان خونگیری در مرکز استان به بیش از 2 تا 2.5 برابر افزایش می‌یابد، یادآور شد: تجهیزات و امکانات این مرکز که از اعتبار مورد نیاز بالاتر است توسط سازمان انتقال خون تامین و فراهم شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

فعالیت گروه جهادی در روستای مرک

گروه جهادی کانون مهدوین روستای مرک در اقدام خیرخواهانه و جهادی سیمان کاری کف ساختمان یکی از خانه های نیازمندان روستا مرک را انجام داد. رئیس شورای اسلامی روستای مرک گفت: با توجه به محدودیت عزاداری و باهدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا گروه جهادی با هدف کمک به نیازمندان در این روستا تشکیل شده است. مرکی افزود: در ایام محرم به عنوان اولین اقدام نیز این گروه به سرامیک کاری و سیمان کاری کف ساختمان مسکونی یکی از نیازمندان روستا اقدام نموده است.

مذاکره با دشمن معنا ندارد

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی گفت: مذاکره با دشمن هیچ‌گاه معنا ندارد و امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) هیچ‌گاه برای مذاکره با دشمن حاضر نشدند و این ملت هم نیاز به مذاکره ندارد. قاسمی با تأکید بر اینکه شعار استکبارستیزی شعار امام حسین(ع) است و این مهم باید زنده بماند، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) معلم مقاومت، انسانیت و آزادی و آزادگی است و به انسان‌ها جهاد و روحیه جهادی آموخته است.

تسطیح 2 هزار کیلومتر از راه‌های روستایی نهبندان

رئیس اداره راهدارای و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان نهبندان گفت: بیش از 2 هزار کیلومتر باند راه‌های خاکی شهرستان نهبندان از ابتدای سال تیغ زنی، تسطیح و موج تراشی شد. کاوسی افزود: طول راه‌های خاکی و شوسه روستایی شهرستان نهبندان بیش از هزار و 200 کیلومتر از راه‌های خاکی استان را به خود اختصاص داده است.

اختصاص 3 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کلینیک بیمارستان سرایان

با پیگیری نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس ، 3 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کلینیک تخصصی بیمارستان سرایان اختصاص یافت

هزار خانوار روستایی قاینات از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: با ارتقای فناوری سایت همراه اول روستای چاهک قاینات، هزار خانوار این روستا و روستاهای موسویه و علی‌آباد از اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند شدند. بهی اظهار داشت: در ادامه توسعه زیر ساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، ارتقای این سایت با اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد. وی بیان کرد: با برقراری اینترنت همراه در روستاهای چاهک، موسویه و علی‌آباد قاینات، اهالی این روستاها از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات به خصوص آموزش مجازی، بانکداری الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی بهره‌مند می‌شوند. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال جاری با اجرای 40 سایت جدید همراه، 86 روستای استان از پوشش تلفن همراه بهره‌مند خواهند شد.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت