شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

اتمام عملیات لکه گیری و روکش آسفالت دو محور فردوس

عملیات لکه گیری هندسی در محور‌های فردوس دیهوک و محور فردوس سرایان به طول 20 کیلومتر به اتمام رسید. آخوندی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فردوس گفت: این پروژه‌ها به صورت امانی در مدت زمان 2 ماه درخرداد و تیر ماه امسال اجرایی شد.

تجارت در مرز استان علیرغم حضور طالبان

مهر- اگرچه پایانه‌های مرزی ایران با افغانستان شامل دوغارون، میلَک و ماهیرود، در سمت افغانستان به دست نیروهای طالبان افتاده اما تجارت‌های مرزی دو طرف ادامه دارد. یک منبع آگاه در یکی از نهادهای متولی ترددهای مرزی اظهار داشت: پایانه‌های مرزی ایران با افغانستان شامل دوغارون، میلَک و ماهیرود در سمت افغانستان به دست طالبان افتاده و مدیریت مرزهای این کشور در حال حاضر در دست طالبان است.وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، با بیان اینکه امنیت در مرزها حاکم است و تجار افغانستانی به جابجایی کالاهای خود اقدام می‌کنند، گفت: مرزها از سمت ما باز است و از سمت افغانستان اگر در حریم مرزی ما اتفاقی بیفتد، دستگاه‌های ذیربط تصمیم‌گیری خواهندکرد؛ اما در حال حاضر مرزهای سه گانه دوغارون، میلَک و ماهیرود در امنیت قرار دارند. این منبع آگاه درباره جابجایی کالا در مرزهای ایران و افغانستان گفت: تردد کامیون از سمت ما به افغانستان انجام نمی‌شود و کالاها در مرزها به صورت ترانشیپمنت در اختیار کامیون‌های افغان قرار می‌گیرد. وی یادآور شد: پیش از تشدید درگیری‌های داخلی افغانستان نیز، کامیون‌های ایرانی وارد خاک این کشور نمی‌شدند و تنها کامیون‌های نفتکش و سوخت‌رسان در برخی مقاصد نزدیک مرز وارد این کشور می‌شدند که در حال حاضر با توجه به شرایط جدیدی که حاکم شده، کامیون‌های ایرانی حامل سوخت نیز از مرز عبور نمی‌کنند.این مقام مسئول گفت: کامیون‌های افغانستانی یا درب کارخانه یا در نقطه صفر مرزی در ایران، سوخت را خریداری کرده و سوخت را به داخل افغانستان منتقل می‌کنند؛ لذا مرز از سمت ما باز است و تجار افغان تصمیم می‌گیرند که کالاها را به مقاصد خود برسانند یا خیر. وی با اشاره به لندلاک (محصور در خشکی) بودن افغانستان افزود: تجار این کشور چاره‌ای جز تأمین کالاهای مورد نیاز خود از همسایگان ندارند و جمهوری اسلامی ایران بیش از 25 درصد نیاز کالاهای افغانستان را تأمین می‌کرده یا با عبور ترانزیتی از مسیر ایران به طرف افغان رسانده است.

بازگشت ۷ واحد صنعتی به چرخه تولید

صداوسیما- 7 واحد صنعتی غیر فعال در خراسان جنوبی از ابتدای امسال به چرخه تولید بازگشتند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اعلام این خبر گفت: با فعال شدن دوباره این واحد‌ها و بازگشت آن‌ها به مدار تولید برای 30 نفر اشتغالزایی شده است. پارسا افزود: برای احیای این واحد‌های تولیدی در مجموع بیش از 3 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. وی زمینه فعالیت دوباره این واحد‌ها را اغلب در بخش‌های کانی‌های غیرفلزی و صنایع غذایی عنوان کرد و گفت: از این واحد‌های فعال شده دو واحد در سربیشه و در شهرستان های سرایان، نهبندان، بیرجند و خوسف هر کدام یک واحد و همچنین یک واحد در بخش خدمات در خضری دشت بیاض بوده است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بیشترین اشتغال ایجاد شده در این واحد‌ها را با 5 نفر مربوط به واحد تولید سنگ ساختمانی در نهبندان عنوان کرد. پارسا افزود: سال گذشته هم 19 واحد دراستان به چرخه تولید بازگشتندکه بیشتر در حوزه کانی غیر فلزی، شیمیایی، غذایی و فلزی بودند. وی گفت: تامین نقدینگی، خارج شدن از تملک بانک ها،تعیین سرمایه گذار جدید،تغییر ساختار واحد تولیدی و مشارکت واحدهای صنعتی بزرگ در راه اندازی واحد های کوچک از جمله اقدامات اجرا شده برای بازگشت این 7 واحد صنعتی به چرخه تولید بوده است.

بهره مندی ۳۱۸۳ بیمار خاص از خدمات درمانی

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی از ارائه خدمات حمایتی و درمانی به 3183 بیمار صعب العلاج و خاص در استان خبر داد. حسینی افزود: پیگیری و انجام فعالیت‌های تسهیل گری برای رفع مشکلات بیماران خاص در اولویت قرار دارد و این حمایت‌ها در فرآیند‌های درمانی، تأمین دارو‌های مورد نیاز و پرداخت مساعدت‌های مالی به صورت مستمر انجام می‌شود. به گفته وی در راستای حمایت از مددجویان تحت حمایت، با برنامه ریزی‌های انجام شده، هزینه‌های درمانی بیماران سرطانی و شیمی درمانی تا 100 درصد در بخش بستری و در بحث هزینه‌های دارو تا 95 درصد تامین می‌شود. معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی افزود: برای تسهیل در ارائه‌ی بهتر خدمات درمانی به بیماران خاص و صعب العلاج، اطلاعات تمام بیماران در سامانه‌ای به نام “ سبا” ثبت و برای شناسایی به افراد فوق کارت ویژه داده شده که از مراکز درمانی منتخب می‌توانند به صورت رایگان خدمات دریافت کنند.

شناسایی 424 مورد جدید ابتلا به کرونا در خراسان‌جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از شناسایی 424بیمار جدید مبتلا به کووید 19 و جان باختن سه بیمار دیگر در 24 ساعت گذشته خبر داد. مهدی‌زاده با بیان اینکه از موارد مثبت 54 بیمار بستری و 101 مورد سرپایی بوده است، افزود: همچنین در این مدت هزار و 118 مورد تست سریع کرونا در استان انجام شد که از این طریق نیز 269 مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

محدودیت های کرونایی در خراسان جنوبی اعلام شد

از یکشنبه 24 مرداد تا 5 شهریور ممنوعیت تردد بین شهری برای خودرو‌های شخصی اعمال می‌شود. استاندار خراسان جنوبی در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ضمن تاکید بر رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در مراسمات عزارداری گفت: عزادرای در اماکن سربسته و دسته روی هیئت‌ها در ایام محرم و برپایی ایستگاه‌ها ممنوع است. ملانوری افزود: سازمان تبلیغات اسلامی مکلف است در ایام برگزاری مراسم، به صورت روزانه و طی جلساتی مستمر، شرایط را دائماً رصد نماید تا دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شوند. وی همچین بر تشدید نظارت‌ها بر صنوف تاکید کرد و از سازمان صمت خواست در این راستا از ظرفیت کارکنان دیگر ادرات استفاده شود تا با کسانی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد جدی شود.استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر پرهیز از هرگونه تجمع، گفت: تمام جلسات در ادارات و مکان‌های مسقف با حداکثر ظرفیت 10 نفر برگزار شود و سایراعضا به صورت مجازی در جلسات شرکت کنند. ملانوری با اشاره به لزوم اجرای طرح شهید سلیمانی، گفت: در ستاد کرونا تصویب شد تا از ظرفیت تیم‌های شهید سلیمانی جهت تذکر برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی استفاده شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با بیان اینکه آمار کرونا همچنان صعودی است و وضعیت استان نگران کننده است، گفت: هم اکنون شهرستان‌های سرایان و خوسف در وضعیت زرد درمیان و سربیشه نارنجی و مابقی در وضعیت قرار دارند. دهقانی با بیان اینکه بیشتر آمار مبتلایان کرونا از افرادی است که واکسینه نشده اند، از افراد بالای 70سال خواست تا هر چه زودتر برای تزریق واکسن مراجعه کنند. وی با بیان اینکه میانگین واکسیناسیون در خراسان جنوبی بیش از میانگین کشوری است،گفت: اما 16 درصد افراد بالای 70 سال برای تزریق واکسن مراجعه نکرده اند. مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هیئت‌های خراسان‌جنوبی مقید به رعایت پروتکل‌ها هستند، گفت: زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و برگزاری مراسم در ساعت مقرر از جمله مواردی است که این شب‌ها هیئت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی رعایت می‌کنند.رضایی گفت: تاکنون عملکرد هیئت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی در زمینه رعایت پروتکل‌ها رضایت بخش بوده و امیدواریم در اوج ایام عزا یعنی روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی نیز بر همین منوال پروتکل‌های بهداشتی توسط متولیان هیئت‌های مذهبی و عزاداران رعایت شود. آینه دار مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی هم اعلام امادگی کرد تا در جهت اقناع افکار عمومی با استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی جهت تهیه برنامه‌ها متناسب اقدام کنند. همچنین بر اساس ستاد ملی کرونا همه ادارات از دوشنبه 25 مرداد تا شنبه 30 مرداد تعطیل اعلام شد و از امروز ساعت 12 تا جمعه 5 شهریور ممنوعیت تردد بین شهری خودرو‌های شخصی اعمال می‌شود.

ثبت بیش از 12 هزار تخلف سرعت غیرمجاز در خراسان جنوبی

ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی گفت: تیر امسال 12 هزار و 749 تخلف سرعت غیرمجاز در جاده‌های این استان توسط 63 دستگاه دوربین ثبت تخلفات، ذخیره و برای اعمال قانون ارسال شد. جلال‌زاده افزود: در تیر ماه تردد 153 هزار و 300 وسیله نقلیه در روز توسط 56 دستگاه تردد شمار برخط در جاده‌های بین‌شهری و 22 دستگاه فعال در ورودی و خروجی استان خراسان جنوبی ثبت‌ شد. وی بیان کرد: بیشترین ترددها در محور بیرجند – مود با تردد حدود 6 هزار و 605 وسیله نقلیه در روز بوده که در هر ساعت 275 دستگاه انواع خودرو از این مسیر ارتباطی تردد کرده است. مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی گفت: در این مدت در هر ساعت 6 هزار و 388 خودروی سبک و سنگین در جاده‌های استان تردد داشته‌اند. وی میانگین سرعت متوسط در جاده‌های استان را 102 کیلومتر بر ساعت بیان کرد و افزود: کنترل سرعت‌های غیرمجاز با 63 سامانه برخط ثبت تخلفات عبور و مرور انجام می‌شود. جلال‌زاده اظهار داشت: تیر امسال 12 هزار و 749 تخلف سرعت غیرمجاز و 27 تخلف اضافه ‌بار ثبت و ارسال شده است. وی با بیان اینکه دستگاه‌های کنترل سرعت در تمامی محورهای مواصلاتی استان فعال است یادآوری کرد: علاوه بر این یک سامانه توزین حین حرکت (WIM) در محور قاین – بیرجند فعال است. مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین سهم تردد پلاک‌های غیربومی در جاده‌های استان مربوط به استان‌ خراسان رضوی بوده و بیشترین سهم تخلف پلاک‌های غیربومی در جاده‌های استان نیز از استان‌ سیستان و بلوچستان ثبت شده است. ویبیان کرد: ساعت اوج ترافیک در جاده‌های خراسان جنوبی بین ساعات 18 تا 19 است.

بهره‌برداری از 125 کلاس درس در خراسان جنوبی تا مهر ماه

ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: 125 کلاس درس با اعتبار 65 میلیارد تومان تا مهر امسال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد. محمود چاوشان افزود: این تعداد کلاس درس در قالب 40 پروژه آموزشی در اکثر شهرستان‌های استان احداث شده است. وی بیان کرد: اکنون عملیات اجرایی 216 پروژه آموزشی با 480 کلاس درس را در دست اجرا داریم و در تمامی مراحل ساخت مدارس، خیرین استان مشارکت دارند. مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: 260 میلیارد تومان برای اتمام این پروژه‌های در دست اجرا در استان نیاز است.وی ادامه داد: مهاجرت و افزایش جمعیت دانش‌آموزان در مساکن مهر به خصوص در شهرستان بیرجند باعث کمبود شدید فضای آموزشی در خراسان جنوبی شده است. چاوشان گفت: مهمترین مشکل ما در زمینه کمبود فضاهای آموزشی در مساکن مهر به خصوص مرکز استان است به طوری که در واحدهای مسکن مهر استان به احداث 300 کلاس درس نیاز داریم و از این تعداد 190 کلاس درس در 10 سایت مسکن مهر بیرجند مورد نیاز است. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی عنوان کرد: سرانه فضای آموزشی در شهر بیرجند برای هر دانش‌آموز کمتر از پنج متر مربع است در حالی که میانگین سرانه آموزشی کشوری برای هر دانش‌آموز 5.3 متر مربع است و بالاترین مقدار کمبود فضای آموزشی را در سایت مسکن مهر ارتش بیرجند داریم. وی افزود: در روستاهای حاشیه شهر و شهرک‌های اقماری بیرجند از جمله امیرآباد، حاجی‌آباد و دستگرد به احداث 70 کلاس درس نیاز است و در مساکن مهر سایر شهرستان‌های استان هم به 100 کلاس درس نیاز داریم. چاوشان اظهار داشت: در شهرستان‌های بیرجند و قاینات به دلیل مهاجرت و افزایش جمعیت در سال‌های اخیر اکنون 41 مدرسه در بیرجند و پنج مدرسه در قاین با مجموع حدود 400 کلاس درس به شکل دونوبت اداره می‌شوند.

حادثه عاشورا یک جریان و الگو است

نماینده ولی فقیه در استان گفت: حادثه عاشورا و کربلا یک رویداد تاریخی نیست بلکه یک جریان و الگو است. حجت الاسلام عبادی افزود: ما فاصله تاریخی زیادی تا کربلا داریم اما در مسائل معنوی و مکتبی فاصله وجود ندارد، هر کس در هر زمانی که باشد با کسی محشور می شود که او را دوست دارد، افرادی که به امام حسین (ع) عشق دارند با او محشور می شوند.

14 رشته قنات در شهرستان نهبندان مرمت شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: مرمت و بازسازی 14 رشته قنات در این شهرستان از محل اعتبار سال مالی 99 به اتمام رسید. حیدرپور افزود: این رشته قنات به متراژ سه هزار و 822 متر طول و با اعتبار 2 میلیارد و 763 میلیون تومان در سال زراعی جاری مرمت و احیا شد. وی بیان کرد: این قنوات از محل اعتبارات ملی، استانی و با مشارکت بنیاد برکت احیا شده است.

افزایش قیمت روغن موتور در استان

رئیس اتاق اصناف استان خراسان جنوبی با تایید افزایش 41 درصدی قیمت روغن خودرو و ابلاغ آن از دیروز اظهار داشت: در چند وقت اخیر شاهد کمبود روغن موتور بودیم و گویا این کمبودها برای افزایش قیمت بود و پیش بینی می شود با توجه به ابلاغ افزایش 41 درصدی نرخ‌ها تا چند روز آینده مشکل نایابی آن هم برطرف شود. علیزاده یادآور شد: سال گذشته روغن موتور 54 درصد افزایش قیمت داشت و در روز گذشته هم با افزایش 41 درصدی آن موافقت شد.

آیین شیرخوارگان حسینی در خراسان جنوبی برگزار شد

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف وامور خیریه استان خراسان جنوبی گفت: همایش شیرخوارگان حسینی روز گذشته در فضای باز امامزادگان و بقاع متبرکه در برخی نقاط استان با رعایت پروتکل‌ها واستفاده از ماسک برگزار شد. رحیمی افزود: با توجه به شرایط کرونایی، برگزاری این مراسم به صورت مجازی بود اما با حضور عده محدودی از مردم در بقاع متبرکه 6 شهرستان استان شامل شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان، طبس، سرایان و فردوس برگزار شد و با پوشش رسانه‌ای از صدا و سیما و شبکه‌های مجازی پخش شد.

افزایش 3 برابری اعتبارات مصوب برای مرمت قنوات

اعتبارات مصوب مرمت قنوات در خراسان جنوبی امسال در مقایسه با پارسال 3 برابر افزایش یافت. مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: تاکنون حدود 60 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و احیای قنوات مصوب شده است که نسبت به اعتبار تخصیص یافته پارسال رشد سه برابری داشته است. محمدی افزود: بر اثر سیل اردیبهشت امسال 147 رشته از قنوات استان دچار خسارت شدند که 32 رشته از این قنات‌ها کاملا مسدود شدند.

صاحبان مشاغل خراسان جنوبی جهت ثبت تلفن در سامانه 118 اقدام کنند

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی از صاحبان مشاغل تجاری استان خواست تا هر چه زودتر نسبت به ثبت شماره تلفن خود در سامانه 118، اقدام کنند. آذری نصرآباد تصریح کرد: مخابرات آمادگی معرفی نام و شماره تلفن مشاغل خدماتی، عمومی و تجاری را از طریق سامانه 118دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادرس مقدم – صبح پنج شنبه بود که یکی از شهروندان عزیز طی تماس تلفنی

بیشتر

سلام و وقت بخیر. مسئله بی‌آبی و کم آّبی در همه‌ جای ایران باعث مشکلات

بیشتر

محمدی-مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۲۷ مورد اشتغال امسال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت