اخبار استانی

افزایش ۳ برابری اعتبارات مصوب برای مرمت قنوات

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از رشد ۳ برابری اعتبارات مصوب برای مرمت قنوات استان در مقایسه با پارسال خبر داد. محمدی افزود: تاکنون حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و احیای قنوات مصوب شده است که نسبت به اعتبار تخصیص یافته پارسال رشد سه برابری داشته است.

۲۰۰ میلیارد تومان برای آب شرب روستایی استان

ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: امسال از محل اعتبارات ملی ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب شرب مناطق روستایی و عشایری استان اختصاص یافت. امامی افزود: امسال اعتبارات تامین آب شرب در مناطق روستایی و عشایری پنج برابر افزایش یافته است. وی با بیان اینکه از مجموع این اعتبار ۲۰ درصد مربوط به بخش عشایری است اظهار داشت: این اعتبار برای طرح‌های ملی روستایی و عشایری هزینه خواهد شد و امسال و سال آتی تحول چشمگیری در حوزه آب روستایی خواهیم داشت چون پروژه‌های ملی به اتمام خواهد رسید. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در ارتباط با تامین آب در مناطق عشایری و روستایی افزود: بخش عمده‌ای از عشایر استان در روستاها ساکن هستند که ۲۰ درصد جمعیت مناطق روستایی را شامل می‌شود. وی بیان کرد: سهم اعتباری هر کدام از شهرستان‌ها بر اساس میزان جمعیت عشایری آنها احصا شده و اعتبارات توزیع خواهد شد. امامی عنوان کرد: سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تامین آب در مناطق روستایی در مجموع ۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که متناسب با سهم شهرستان‌ها و شاخص جمعیت روستایی توزیع خواهد شد. وی با بیان اینکه اعتبار مذکور برای پایدارسازی شبکه‌های روستایی با نظر فرمانداران هزینه خواهد شد یادآور شد: بخش عمده‌ای از اعتبار برای پروژه‌هایی که نمی‌توانیم از محل اعتبار ملی برای آنها اعتبار جذب کنیم هزینه خواهد شد تا در حوزه جلوگیری از هدررفت آب، پایداری شبکه‌ها و مخزن آب هزینه شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه آبرسانی پایدار به ۱۸ روستای استان تکمیل و آماده افتتاح است افزود: در حال حاضر به ۳۹۸ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود. وی ادامه داد: واگذاری انشعابات را آغاز کرده‌ایم و در آبرسانی سیار حتی برخی روستاها که موقتی مشکل دارند، آب به صورت سیار تامین می‌شود. امامی با اشاره به هدررفت آب در مناطق روستایی و شهری استان گفت: امسال با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار کاهش ۲.۵ درصدی هدررفت آب در استان پیش بینی شده است. وی اظهار داشت: در صورت تخصیص این اعتبار در سرفصل کاهش هدررفت به میانگین کشوری نزدیک خواهیم شد.

دو هزار کیلومتر از جاده‌های خراسان جنوبی خط‌کشی شد

ایسنا- رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود دو هزار کیلومتر خط‌کشی در سطح محورهای اصلی، فرعی و روستایی استان با هدف ارتقای ایمنی و تسهیل در رفت و آمد انجام شده است. احمدی افزود: خط کشی راه‌ها ضمن اینکه از ضروری‌ترین نوع علائم ایمنی است از عوامل اصلی منظم‌کردن حرکت وسایل‌نقلیه و آگاهی‌دادن به مترددین جاده‌ای نیز محسوب می‌شود. وی خط‌کشی را از مهمترین عوامل برای ایمنی جاده‌ها دانست و اظهار کرد: این اداره کل به منظور تامین ایمنی محورهای استان، اقدامات درخور توجهی در بحث خط‌کشی محورها در دستور کار خود داشته است. رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: سال گذشته سه هزار و ۳۶۰ کیلومتر از جاده‌های استان در مسیرهای اصلی، فرعی و روستایی خط کشی شد. احمدی بیان کرد: احیای خط‌کشی در محورهای مواصلاتی استان با اولویت محورهای شریانی در دستور کار این اداره بوده است لذا اکثر محورهای شریانی و اصلی استان سال گذشته خط‌کشی شد.وی خاطرنشان کرد: با عنایت به تلاش‌های فراوان انجام پذیرفته توسط عوامل راهداری استان سعی شده در هیچ یک از محورهای شریانی و اصلی استان مشکلی از بابت خط‌کشی مشاهده نشود.

آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۶ روستای مرزی سربیشه

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۶ روستای مرزی بخش درح سربیشه خبر داد و گفت: در قالب طرح تکمیل مجتمع خوشاب جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر از نعمت آب شرب بهره‌مند می‌شوند. نخعی افزود: تاکنون لوله‌های موردنیاز خریداری و مقرر شده عملیات حفاری توسط نیروهای خدوم و انقلابی بسیج سازندگی به سرانجام برسد. وی گفت: با انجام این مهم که در قالب طرح تکمیل مجتمع خوشاب به سرانجام خواهد رسید جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر از نعمت آب شرب بهره‌مند خواهند شد.

نقض پروتکل‌های بهداشتی را گزارش دهید

معاون دادگستری خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه عدم رعایت پروتکل‌ها تهدید علیه بهداشت عمومی است، گفت: هم استانی ها موارد نقض پروتکل‌ها را از طریق سجام گزارش دهید. وحدانی نیا با اشاره به ماه محرم و عزاداری‌های این ماه گفت: متأسفانه برخی از روی احساس و با این استدلال که هدف وسیله را توجیه می‌کند، می‌خواهند مجالس عزاداری را به هر شیوه ممکن و با هر شرایطی برگزار کنند. وی ادامه داد: این در حالی است که مجالس عزاداری و هیئت‌های مذهبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید الگو و نمونه برای دیگران باشد و به عنوان مثال اگر تأکید ستاد کرونا بر برگزاری محافل در فضای باز است در همان فضای باز برگزار کنند.

۲۳۲ پنل خورشیدی بین عشایر شهرستان فردوس توزیع شد

فرماندار فردوس گفت: ۲۳۲ پنل خورشیدی و تجهیزات مرتبط با اعتبار ۲ میلیارد تومان به عشایر این شهرستان تحویل داده شد. حلاج مقدم افزود: روزگذشته تعداد دو پنل خورشیدی به نمایندگی از ۲۳۲ پنل با تجهیزات مرتبط در محله عشایری چشمه خانم توزیع شد. وی گفت: این پنل‌ها با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان خریداری شده که از این میان تاکنون تعداد ۱۴۰ مورد تحویل عشایر شهرستان شده است. در ادامه توزیع این پنل‌ها، فرماندار و بخشدار مرکزی فردوس از پروژه احداث ۳۰ واحد مسکن روستایی با زیربنای هر واحد ۵۵ متر مربع در محله عشایری چشمه خانم که از محل تسهیلات اقشار کم درآمد (۳۰ میلیون تومان بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره) بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال ساخت است، بازدید کردند.

بهره مندی ۷۴۴زن سرپرست خانوار از خدمات بیمه اجتماعی

۷۴۴زن سرپرست خانوار زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی از خدمات بیمه اجتماعی از ابتدای سال جاری بهره‌مند شدند. معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی استان گفت: ادر این طرح زنان سرپرست خانوار پس از رسیدن به سن ۵۵سالگی و با پرداخت حداقل ۱۰سال پرداخت حق بیمه از مزایای بازنشستگی و مستمری بگیری بهره مند می‌ شوند.

شمار قربانیان کرونا در خراسان جنوبی ۴ رقمی شد

با ثبت ۷ فوتی جدید در شبانه روز گذشته شمار جان باختگان بیماری کرونا در استان به هزار و چهار نفر افزایش یافت. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:روز گذشته۴۶۷ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۹۱ بیمار جدید شامل ۵۱ بستری و ۱۴۰ مورد سرپایی شناسایی شدند. وی افزود: در این مدت همچنین۵۱۲ تست سریع در استان انجام شد که منجر به شناسایی۱۶۲ بیمار کرونایی شد.

کشت هیدروپونیک؛ نسخه نجات‌بخش صنعت دامپروری و کشاورزی استان

فارس- استاندار خراسان‌جنوبی گفت: یکی از محورهای اصلی اقتصادی استان بخش کشاورزی و دامداری است که آب‌بر نیز می‌باشند از طرفی نیاز اصلی صنعت دامداری استان تأمین نهاده‌های دامی است لذا کشت هیدروپونیک می‌تواند به تولید کم‌آبر کمک کند. ملانوری در ستاد توسعه خاوران، حضور بخش خصوصی را مایه روشنایی جلسات ستاد توسعه خاوران عنوان کرد و اظهار داشت: تلاش ما بر این است که در قالب این نشست‌ها، فرش قرمز واقعی را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پهن کنیم تا آن‌ها بتوانند بهتر فعالیت نمایند.

حمایت از دو طرح دانش‌آموزی

استاندار خراسان‌جنوبی مطرح کرد: در راستای پرداختن به ایده‌های دانش‌آموزی و برای آنکه بتوانیم نسل جوان امروزی را به مدیران و انسان‌هایی خلاق، دارای اعتماد به نفس و خود باور تبدیل کنیم تا آن‌ها بتوانند منابع استان و دانش و اطلاعات خود را فعال کنند، امروز بخشی از ایده‌های دانش‌آموزان در قالب نمایشگاهی از اقدامات و اختراعات دانش‌آموزی در حاشیه ستاد توسعه خاوران بر پا شد. ملانوری ادامه داد: براساس مصوبه این جلسه مقرر شد از میان ایده‌های ارائه شده دو ایده آمپول بدون درد و پمپ آب کولرهای آبی که هزینه‌ها و مصرف برق را کاهش می‌دهد جهت حمایت و بهره‌برداری در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گیرد. وی در خصوص موارد مطرح شده توسط جهاد دانشگاهی استان نیز گفت: محصولاتی که دانش آن‌ها برای ایجاد واحد تولیدی آماده شده به دبیرخانه ستاد ارائه شوند تا در کمیته‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

ورود جدی به کشت هیدروپونیک

ملانوری شروع طرح کشت هیدروپونیک را انقلابی بزرگ در استان دانست و گفت: با عنایت به این که خراسان‌جنوبی یکی از کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود باید بخش خصوصی با حمایت‌های جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌ها بتوانند به موضوع کشت هیدروپونیک ورود جدی‌تری داشته باشند. وی ادامه داد: ما باید بتوانیم در آینده‌ای نزدیک در باب تأمین علوفه، با فرمول غنی‌سازی خاص با مصرف آب کم، مطابق با مفاد سند سازگاری با سند کم‌آبی هزینه‌های تولید نهاده را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم و با تأمین نهاده‌های دامی به صنعت دامپروری استان کمک کنیم.

تأمین نهاده؛ نیاز اصلی صنعت دامداری

استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: یکی از محورهای اصلی اقتصادی استان بخش کشاورزی و دامداری است که آب‌بر نیز می‌باشند از طرفی نیاز اصلی صنعت دامداری استان تأمین نهاده‌های دامی است لذا کشت هیدروپونیک می‌تواند به تولید کم‌آبر کمک کرده، نیاز دامداران را برطرف نماید و در مجموع به یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی و اشتغالزای استان کمک کند. در این جلسه تفاهم‌نامه ایجاد واحد ۱۰۰ هزار تُنی کنسانتره آهن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با دوره زمانی ۱۶ماهه و سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومانی است که برای ۴۷ نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد. همچنین طرح گلخانه هیدروپنیک جو و فرآوری و غنی‌سازی خوراک دام هم با دوره زمانی ۱۸ماهه و سرمایه‌گذاری ۱۴۳میلیارد تومانی است که این طرح هم برای ۲۵۰ نفر ایجاد اشتغال می‌کند امضا شد.

بازدیدهای استاندار

همچینین استاندار در ادامه بازدیدهای میدانی از پروژه کمربندی چهکند در بیرجند، پروژه مسکن معلولان در شهرک چهکند‌، نمایشگاه ایده های دانش آموزی استان و پروژه مسکن طلاب روستای میرعلی در شهرستان بیرجند بازدید کرد.

بیش از ۱۷ هزار دز واکسن کرونا وارد خراسان جنوبی شد

ایسنا- دبیر ستاد دانشگاهی کنترل و پیشگیری بیماری کرونا در خراسان جنوبی اظهار کرد: محموله جدید ۱۷ هزار و ۳۰۰ دوزی واکسن کرونا تحویل استان شد. شریف زاده افزود: این محموله جدید شامل ۱۰هزار دوز واکسن کووبرکت و ۷ هزار و ۳۰۰ دوز واکسن سینوفارم است. وی بیان کرد: متولدین سال ۵۸ و قبل از آن می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام‌ کنند تا بعد از دریافت پیامک نسبت به واکسیناسیون آنها اقدام شود. شریف زاده یادآور شد: بالاترین گروه سنی واکسیناسیون مربوط به ۸۰ سال به بالا است که تاکنون ۸۵ درصد پوشش داده شده است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت تا مرز تکمیل بیمارستان‌ها، گفت: در حال حاضر تنها ۱۰ درصد تخت‌های بیماران کرونا در استان خالی است. شریف‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر ۲۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسینه شده‌اند که از میانگین کشوری سه تا پنج درصد بیشتر است. وی افزود: اگر ظرفیت بیمارستان اصلی کرونا یعنی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند پر شود، مجبوریم از دیگر بیمارستان‌ها استفاده کنیم. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای بیماران کرونایی در خراسان‌جنوبی ۵۵۰ تخت در نظر گرفته‌ایم که این رقم تا ۷۵۰ تخت نیز قابل افزایش است، بیان کرد: در مورد روزهای آینده نگران هستیم که این نگرانی تنها به رفتار مردم بستگی دارد. شریف‌زاده اظهار کرد: اکنون پرسنل و تمام ظرفیت بیمارستان‌ها در خدمت بیماران کرونایی است، اما اگر وضعیت به همین شکل پیش رود با مشکل مواجه می‌شویم. شریف زاده بیان کرد: در حال حاضر در بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند ۱۵۰ بیمار کرونایی بستری هستند که ظرفیت در حال تکمیل است و اگر روند بستری‌ها همچنان ادامه داشته باشد مشکل ساز می‌شود.

۱۰ بخش بیمارستان ولی‌عصر (عج) به بیماران کرونایی اختصاص یافت

رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند گفت: با توجه به افزایش روند بیماران کرونایی در استان تاکنون ۱۰ بخش این بیمارستان به بستری و پذیرش بیماران سرپایی کرونایی اختصاص یافته است. محمودی‌راد افزود: در پیک قبل کرونا تعداد بیماران بستری کم بود اما در دو هفته اخیر بیماران زیاد شده و بخش‌های بستری بیمارستان ولی‌عصر(عج) که به بیماران کرونایی اختصاص داده شده بود پُر شد. وی اظهار داشت: بخشی از بیمارستان برای بیماران سرپایی و تزریق داروی آنها اختصاص یافته بود که با توجه به افزایش بیماران، یک بخش کامل با ظرفیت ۲۰ بستری زن و راهرویی برای بیماران سرپایی مرد نیز اختصاص یافته است. محمودی‌راد تاکید کرد: مصرف اکسیژن بیمارستان خیلی بالا است و ساعتی ۱۵ کپسول اکسیژن مازاد بر دستگاه مصرف می‌شود.

جذب بیش از ۴ هزار مشترک جدید گاز در خراسان جنوبی

۴ هزار و ۷۴۲ مشترک جدید گاز در چهار ماهه ابتدای سال در خراسان جنوبی جذب شدند. مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: از این تعداد هزار و ۵۰۰ مشترک شهری و ۳هزار و ۵۰۰ مشترک روستایی هستند. هاشمی افزود:در حال حاضر ۲۹۳ هزار مشترک در استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند که از این تعداد ۱۹۸ هزار مشترک شهری و ۹۵ هزار مشترک روستایی هستند.

تشکیل گروه‌های جهادی امر به معروف و نهی از منکر در استان

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با بیان اینکه شوراهای امر به معروف در مدارس و دانشگاه ها تشکیل شدند گفت : گروه های جهادی امر به معروف و نهی از منکر در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود. قاسمی افزود: در اسلام مردم حقوقی را از مسئولان و حاکمیت طلب دارند که خیلی جاها به صورت فردی، گروهی و یا اجتماعی در چارچوب قانون و شرع می توانند مطالبه کنند. وی عنوان کرد: در قانون به مردم اجازه دادند که خواسته های به حق خود را از مسئولان بپرسند. مسئولی که قولی داده و عمل نکرده مردم می توانند ان را از مسئولان سوال و مطالبه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


کاری – در سال ۱۴۰۰ ویدئوی حیوان آزاری در شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی در فضای مجازی

بیشتر

با سلام شهر بیرجند به عنوان یک مرکز استان شهری توسعه نیافته است. قطعا با

بیشتر

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در گزارشی که در شورای گفتگوی بخش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت